Ahoj, mám dotaz na bikery, co přešly na karbonový řidítka. Je to velký rozdíl nebo jen vyhození peněz? Díkes:o)
Ahoj, mám dotaz na bikery, co přešly na karbonový řidítka. Je to velký rozdíl nebo jen vyhození peněz? Díkes:o)
Pokud si pořídíš kvalitní celokarbonové řídítka, poznáš to. Ale ta cena za to asi nestojí. levné imitace karbonu jsou spíš o vzhledu a občas sou horší než kvalitní hliník.Kvalitní vidlice odvede na kole mnohem víc práce.
Si taky myslím, že jsou to vyhozené peníze.
rozdíl v čem ? jestli myslíš v pohodlí, tak to určitě ne. Mám karbonový řídítka protože se mi líbí a taky pro jistotu, že karbon nekoroduje a vydrží na rozdíl od duralu na „věky“
Mám Easton EA 70 carbon, ale znova bych je asi nekoupil.Chtěl jsem taky někde mít karbon, teď si myslím, že hliník by mě taky stačil a za ty prachy je třeba kolikrát i lehčí.Když máš slušnou vidli tak změnu nepoznáš.A navíc karbon určitě není navěky. Když s tím někde křápneš.
no nevim jestli je starnuti duralu tak rapidni jak tu vsichni tvrdite… podle toho co nas uci ve skole ne, ale tam sou sami blbci....... ale uhlikove vlakno v karbonu ma sice uzasnou pevnost atd, ale je dohromady spojeno pryskyrici…ta starne, ztraci vlastnosti svetlem, navic kdyz karbonovou soucast namaham, jednotliva vlakna na sebe pusobi a pryskyrice se casem vydroli, nebo ztrati sve vlastnosti… soucastka se nepretrhne, ale jeji puvodni tuhost, treba pri krouceni je jinde…
BTW: dural je dost rozsirenej konstrukcni material letadel…podle toho co jsem se tu docetl o dural ramech je letadlo po trech letech na odpis a melo by se vymenit…
Souhlas, že s tím „stármutím duralu“ jak tady někteří tvrdí, to tak hžavé nebude, ale únava materiálu je pojem, který se poprvé objevil právě v souvislosti duralovými kostrami prvních proudocých letadel v 50tých letech. Tehdy se ukázalo, že duralová kostra, která je naprosto svou pevností dostačující, už po pár 1000 nalétaných hodin dostačující být nemůže. Ale kolo není letadlo…
Myslis tenkrat poprve? Chudak Wohler, ze musel s tym vyskumom tak dlho cakat :))
Mluvil jsem o případu proudového linkového letadla De Havilland Commet – kdo se trochu věnuje letectví a jeho historii, tak asi ví, o čem mluvím. Jinak to asi nemá cenu moc popistovat. Zjednodušeně šlo o to, že ty letadla začaly z naprosto nepochopitelných důvodů najednou padat jako hrušky. Po dlouhém výzkumu se přišlo na to, že za to může dural, který extrémním namáháním změkl a začal praskat (v tomto případě nosník křídla).
That's all…
No ale urcite to nebolo prvy krat, kedy sa objavil pojem unava materialu, ze ano :)
To som tym kcel naznacit, dets ol
Nejsem technik, ale četl jsem (a byl o tom i dokument v televizi) právě že až při tomto případě se začal pojem „únava materiálu“ respektovat. Jestli máš jiné informace, prosím. Nevím ale jaké jiné stroje se před proudovými dopravními letadly dělaly, aby u nich bylo potřeba něco takového zkoumat.
Prva velka nehoda spojena s unavou materialu bola sposobena prasknutou napravou na parnej lokomotive vid napr.: en.wikipedia.org/wiki/Fatigue_%28material%29#Versailles_accident
to podnietilo detajlnejsi vyskum problemu (uz predtym sa vsak vedelo o tomto fenomene)
a televizii never :)
OK Beru.
Muehehe, TV never, ver Wikipedii?
Jen jsem si vzpomněl, jak se nějaký dva dohadovali na netu a ten jeden druhýmu psal Snad bys Wikipedii všechno nevěřil, ty napíšeš TV nevěř, já napíšu Nevěř nikomu, my lidi jsme srandovní :)
No tam byl hlavne v tech stopnich okenkach …pro uplnost
Přesně – v tom místě to bylo nejzranitelnější – od té doby mají dopravní letadla okénka s kulatými rohy. Ono jim to totiž ruplo v rohu okénka a pak se celá konstrukce rozpadla jak domeček z karet.
jj tak jest : )
To, že je jako konstrukční materiál na rámy kol používán dural je velká nepřesnost, nebo zjednodušení. Je asi lépe říkat „dural“ než „hliníková slitina“, nebo obchodní název s neznámým složením. Dural je slitina přesného složení a mezi jejíma vlastnostma je mimo jiné i NEsvařitelnost. Proto, ale nejen proto, jsou u letadel používany nýtované spoje. To co je u letadel nevýznamné, je u kol zásadní. Ale je dost možný, že máš pravdu a že nic takového jako ztráta tuhosti existuje. Zatímco letadla jsou konstrukčně předimenzovaná, kola jsou s ohledem na hmotnost konstruoována s nižším koeficientem bezpečnosti. Ale zase nedokážu posoudit co je únavový lom, nebo přetížení konstrukce, nebo konstrukční chyba. O karbonu toho moc nevím, ale přesně v tom stylu jak píšeš už jsem taky něco čet. Věřit nevěřit? Praskaly, praskají a budou praskat díly bez ohledu na materiál. Pokud se podaří zlepšit vlastnosti některého materiálu půjde dolů hmotnost, bezpečnost zůstane zhruba stejná. I když jsem strojař, už dávno mi „ujel vlak“ a možná v tom úvodu kecám ;-)
No zrovna letadla maji koeficient bezpecnosti 1,5, coz je prakticky nejmene ze vsech strojnich odvetvich. U kol to nejni nikde stanoveno
S tim souhlasim, ale teorie a praxe je trochu neco jineho. V letectvi se bere jak jsem psal 1,5 (mam s tim dost zkusenosti), ale je to taky tim, ze maloktery jiny obor ma tak presne urcene pusobici zatizeni. U kol si moc s tou bezpecnosti lamat hlavu nebusou.
asi jako Zdyn… jako strojar ses moc neprojevil… letadla maj obecne nejnizsi bezpecnosti…protoze predimenzovane letadlo neleti..... s duralem souhlas, je nevaritelny a na ramy neni pouzivan dural, nebo superdural ale nejaka slitina hliniku ala silumin… doplnuji ze dural se v leteckych konstrukcich krome nytovani jeste lepi pryskyrycemi, nejdrive se musi eloxovat, na samotnem duralu to nedrzi… jde o to ze dural nebo hlinik tezko zmeni pevnost, pokud neco takoveho vykazuje uz je to dusledek unavoveho lomu – vznik trhlinek vuvnitr materialu..... a ne ze ‚zmekne‘
Dyť sem hlásil, že mi ujel vlak :-) Nejlepší materiál co jsem za svoji strojařskou kariéru viděl, byla nástrojová ocel – letadla ani nic jinýho jsem nekonstruoval ;-) Už dávno mě živí něco jinýho než strojařina.
„Pro vojenskou raketu může být vyhovující koeficient blízko 1.0 (jednorázové použití, krátká životnost), vojenské bojové letouny 1.2 (je vybaven padákem, prochází inspekčním procesem), civilní letectví se pohybuje v oblasti 1.5 (inspekční proces, pravidelná údržba).“
Proč by se Dural nemohl svařovat ?
Protože dural je nesvařitelná Al slitina (běžnými postupy).
Hlavně to neříkej mému rámu (a mnoha dalším). :-)
Jak by asi jinak ty rámové trubky spojovali?
Vony ty rámy totiž nebudou z duralu.
Stačí si to přečíst trochu výše a zjištíš, že dural se na rámy nepoužívá. Nejběžněji používané slitiny na rámy z řad 6000 a 7000 nejsou dural.
noo, dnes je možná vše definováno přesněji a jinak, ale „dural“ bylo nazýváno cokoliv slitinového, kde podstatnou část tvořil hliník ;-) ještě na VŠ (FSI) nám tloukli do hlavy, že čistý hliník se ve výrobě téměř nepoužívá, takže prakticky všechno jsou to „duraly“ – slovo složené – tvrzený hliník..
Já se takhle jednou hádal se strojařem, že moje kolo fakt neni z duralu, protože jsem před ním řekl, že je z hliníku (místo abych složitě řikal, že je to slitina 6000 nebo 7000). On totiž nechápal, že vim, že to neni čistej hliník a já zas nechápal, že jakoukoliv slitinu hliníku nazývá dural (na to jsem nějak odvykl). Dural je jen jeden (tušim 2000?) a to že ostatním slitinám se říká dural, mi přijde stejně špatně jako jim říkat hliník. Nebo jak to strojaři teda ve slangu máte.
Kde vyse, to by me fakt zajimalo. 6×xx a 7×xx je dural. Slovo dural je spis marketingove oznaceni pro hlinik + nejake primesi, nic moc vice to nedefinuje.
Dural je AlCuMg – 2×xx, ostatní nejsou dural, ale řiká se jim tak, proto se toho výše chytli – slovíčkaření.
Nejsem sice žádnej génius, ale dural je neželezná slitina hliníku a pevně věřím, že nekoroduje :).
Dural je ze všech hliníkových slitin přesně ta která má nejmenší odolnost vůči korozi :-)
hliník se zbarvuje do zelenomodra :-) …tedy plesniví
Hliník se odstěhoval.......
Kvalitni karbonovy riditka se vyplati az tehdy kdyz uz na vidlici a plastich nic dohnat nejde nebo nechces. Rozdil je opravdu sakra znat.
Tak s tím bych polemizoval. Bral bych to takhle snad u silničky.
U silničky (nebo vůbec u kol s pevným předkem) to platí na sto pro. Dobré carbonové oblouky se na pohodlí jízdy projeví hodně výrazně, ale na biku? Co ti neutlumí vidlice, tak carbon v řidítkách už těžko. Nutno ale dodat, že některé carbonové řidítka vypadají nádherně. Takové WCS…
Ne jenom WCS :-)
EE WCS mají navíc tu krásnou barevnou vlaječku:-))
Ty brďo tak já si tady zakládám vlákno abych nerozmačkal karbony při upínání do klasickýho Ritcheye a on je s klidem utahuje v tomhle…
Tohle je set od Syntace a je to k sobě uzpůsobené, není v tom žádný problém. Ty utahovací momenty jsou celkem dost vysoké. Max 6Nm.
Tak to je fakt dost na to,že je to takový tenoučká plocha.Ty moje Eastony sem se dočet něco kolem 4Nm.
Hmm tie K-Force carbon su krasne.. Nejaky typek ich ma v inzercii nove za 1900Kc, celkom dobra cena..
Polemizovat muzes, ale rozhodne mi to tezko vymluvis, kdyz tu zkusensot mam.
Presne tak. Pri prechodu na full carbon vlajdy je narust komfortu vyrazny, uz skoro nedrnci paky u Hope brzd ;-)
Děkuju za názory, asi budu pčece jen investovat jinde:o)
ne investuj i rady, je to super:)
jo je to mnohem hezci
a nestudi :)) pro gramhonice co sundali i gripy :-D
jo, nejak se ty karbonovy vlozky v ty zadni stavbe kompenzovat musi:))))
Mam dotaz na Karbonove riditka Rafe Face NEXT. Co to snese? Jsou u řidítek nějake nosnosti? Na internetu nemuzu nic najit.
Spíš bych si dal pozor na padělky. Ty co někdo nabízí za 1100Kč na cyklobazaru budou padělek určitě.
Tak ty padelky asi mam, ale to mi nejak nevadi. Spis mě zajima co ten karbon snese.
hele
Otazka je, jestli je to vubec karbon.
Fungovat to ale muze, ale neni cina jako cina. Mam nejaka nebrandovana riditka od slusneho cinskeho vyrobce a drzi bez problemu.
Takže ikdyz mam 110kg pri narazech mít strach nemusím?
Kdo se bojí, nesmí do lesa
Mam 100 a drzi me, jsou hodne tuhy, rozhodne vic, nez nektera znackova, co jsem mel. Ale jak rikam, netusim kdo a jak ty tvoje vyrobil.
Kazdopadne bych se na ne po montazi zkusil povesit plnou vahou a jeste trochu zapruzit.
Tak jsem to prisroboval na ram. Zamkl vidlu a skakal potom jak opice. Mam 110kg takze test dobry. Trochu jsem mel strach, ze to praskne a rozbiju se. Ale jenom to trosku pruzi. Takze je to asi pevne dost.
Co ty rohy ? :- )))
Budeš tu okamžitě kamenovanej .-) jsem to tady zažil .-)
Vymaž to z fotky :-D
To jsem i u nas
Mmam ty samé rohy a jsou super, krásnmě se drží když potřebuju silově držet rodla do nějakého stoupání v lese a tak…
Ale moc karbonové nejsou…
Po jednom pádu, jsem jeden odřel, tak jsem se rohodl že je obrousím a namočím v epoxidu, tak jsem brousil pod vodu 800 a najednou zjistím že pitvám…
Je to jen jedna vrstva tkaniny, pod tím je jen plast, ale aspoň dutej :-) je to jen trubky, doel je nasazená hliníková objímka a nahoře to je překryto kouskem tkaniny :-)
Takže tak…
Kámoš si také koupil karbon vlajdy c Činy, říkal jsem mu že i mě se to zdá nějaké divné, moc levné v porovnáním s kvalitním karbonem madi in china, když to přišlo, tak se vyděsil…je to tenkostěnná ocelová trubka obtočená karbonem…
Tak tak …
Taky mám na XC rohy a ještě k tomu hliníkové, prostě se mi lépe drží než karbonové, tak jsem tam nakonec dal stejné jako jsem měl na starém kole :-)
Jak se pozná originál od číny?
Kdyz mas v ruce oboje tak to poznas.
Tak tu možnost nemám. Ale jedny doma mám a doufám v originál :-). Nápisy jsou mimo gripy a u čínských na netu jsem viděl že napis je pod gripy. Ale nevím jestli to něco znamená, nebo jen náhoda…
Váha je okolo 145g
Kolik váží? Moje cca 145g
letos jsem si pořídil Pells XR FC řidítka – carbon 680 mm a spokojenost…
http://www.bikesport.cz/…0-mm-!!_3583
mám pocit že i nějaké ty vibrace poberou…a fakt nestudí…
Máte někdo zkušenost s řídítky PROFIL 3K CARBON 31,8/720mm? Má smysl o tom uvažovat na HT?
Zkušenosti nemám, ale řekl bych, že je to po e-shopu pojmenovaná čína (v ceně od cca 15 dolarů), tak zvaž, zda chceš čínu za 15 dolarů, koupenou za 1200 tady, nebo zda chceš „značková“ řídítka v karbonu (které začínají tak na 2.5 násobku té české ceny).
Z hlediska logiky mi připadá, že buď čína za nízkou cenu, nebo značka (byť za cca. 3k) jsou lepší volbou, než dát za „čínu“ 1200,– v CZ e-shopu.
Čínský šunt…
To je fakt, nevypadá to moc věrohodně. Pouštím to z hlavy. Vezmu raději třeba Truvativ T30. Díky za reakce.
Trochu to tu oživím.
Pobolívají mě ruce, přesněji klouby ukazováků. Přisuzuji to delším výletům na Banditovi – přenos vibrací přes řidítka (Race Face Atlas 35). Pomohl by přechod na řidítka karbonová? Jinými slovy poznám to na rukou po delších vyjížďkách případně delších rozbitých sjezdech?
V hledáčku mám za příznivou cenu Race Face Next R 35 10 mm 800 mm. Neřeším váhovou úsporu skoro 100 g. Jde mi jen o ty ruce/klouby.
Díky za odpovědi a názory.
Podle mě moc ne. Já mám RF sixc 820 mm/35 a sou tuhý jak hovado. Rozhodně bych neřekl, že nějak tlumí vibrace atd…druhej den už rolety bolí pekelně.
btw. kdyby někdo chtěl vyměnit výše uvedená řidítka (mám s červenýma logama) za ta samá, ale s černýma logama (chci), tak bych byl nejvíc happy .-)
Trvaš na sixc? Jestli ne, tak hod info do SZ. Mám tu nějaká řídítka Nexty, Descendanty apod. Já bych zase chtěl vyšší zdvih. Třeba se nějak domluvíme…
Asi trvam. Vsechno ostatni je bud uzky nebo tezsi, ne? Zdvi mam 20 mm a nizsi mit nemuzu bo su kolohnat.
Nebo taky změna úhlu, pootočení, výšky řídítek etc.
Jop. A jeste gripy hraji velkou roli.
netlumí, je to blbost.
Spíš poznáš jiný gripy, rukavice, nastavení vidlice, úhel představce, nastavení pozice brzd a řazení…
Jsou tužší i poddajnější řidítka. Záleží co hledáš. Tohle by mohlo pomoci:
vibrocore je hloupost, nedělá to nic, teda aspoň mě
stejná zkušenost
Taky jsem na něj nečetl žádnou chválu. Naproti tomu zrovna na ty řidítka píšou na Chainu, že jim to ulevilo od únavy rukou. Jak na dlouhých sjezdech tak celkově po delších vyjížďkách. Proto se ptám. Jestli je to jen wow efekt nebo skutečnost.
placebo, nafíkej tam tu PU pěnu sám, uvidíš .-)
Hele presne to me napadlo, kdyz sem to videl poprve :)
Nesmysl. Nejsou řídítka jako řídítka. Stejně tak jako nejsou karbonové ráfky jako ráfky. Např. vibrocore prý funguje velmi znatelně.
Prý funguje, prý to tlumi. Stejne tak muzou tlumit i hlinikove (stejne malo jako ty karbonove). Navic u riditek chces, aby byla tuha, ne aby pruzila (ne a nerikejte mi nikdo, ze mohou byt tuha a pohodlna zaroven, to je nesmysl). Gripy a vidlice delaj vyrazne vic a to smaze veskery eventuelni snahy pruzeni riditek. Nerikam, ze to netlumi vubec, ale prijde mi blbost za karbony vyhazovat prachy kvuli pohodli, protoze pak cekas zazraky a ty se nekonaj.
Nie je to nezmysel. Môžu byť tuhé a zároveň pohlcovať vibrácie ( = pohodlné). Rovnako, ako liatinové lôžka obrábacích strojov, napríklad.
Např. karbonové fatbary, co mám teď, jsou výrazně pružnější než funn fatboy, co jsem měl předtím. Stejné kolo, stejné gumy, stejné gripy.
Potřebuješ nové kolo, vidlici a širší gumy. To udělá největší rozdíl. Na to nové kolo nahoď karbonový Chromag 800/35 a přestanou Tě bolet ruce! Toto dej i přečíst ženě
:-)
Doporučil bych nahodit spíš Tune Wunderbar, to je učinnější varianta než BZA. :-)
Me bavi, ze hledas ve vodach prumeru 35, ktery byl zaveden aby zvysoval tuhost :-))))
Jezdim na xc výhradně carbon řídítka. Měl jsem ritchey wcs, ale srezane na nějakých 660 na staré 26ce a s odpruženou vidlí. Myslím, že bych nepoznal rozdíl mezi hliníkovými. Jezdil jsem tehdy na dusich s velmi nabombenymi plasti. Nyní mám celokarbonovou pevnou vidli, bezdusove pláště 2.2 s tenkou bočnicí a china carbon riditka tideace. Řídítka při zatlaceni je lehce zarpruzi, jsou tuhá jako prase. Největší a naprosto zásadní vliv na nahusteni pláště a přechod na bezduše. Takové ty štěrkove pasáže a drobné výluky rychle za sebou to vyzehli parádně. Co jsem si o carbon přečetl, ma umět pobrat vysoké frekvence a utlumit je v sobě, nikoliv se prohybat při najetí do díry. Proto se do některých řídítek vkládá při výrobě i pěna, která funguje jako další tlumič vibrací místo pouhé duté trubky. Takže suma sumarum, myslím si, že výběrem vhodných riditek si pomůžeš jen tehdy, když neprehustujes. Je to řekl bych takovy bonus, kterým to celé ještě lehce doladis. Větší význam to má podlee na silnicce, kdy od např hrubého asfaltu a více nahustenych pláštích se jedná o přesné tyto rychle vibrace, se kterými ti carbon pomůže. Každý to asi zná, když na silnicce vlitne na hrubý asfalt…