Jaké krosové/trekingové kolo do 30000

32 nepřečtených
  • chevik

    Zdravím vás a jako neodborník vás prosím o radu.

    Chci koupit nové kolo a zvažuji tato:

    Giant Roam 1 Disc 2021

    Giant Roam 0 Disc 2020

    MERIDA CROSSWAY 500 2021

    MERIDA CROSSWAY 600 2020

    Najezdím ročně cca 3500km z toho 90% na silnici. Jelikož jezdím převážně sám jde mi hlavně o spolehlivost – řazení, středové složení.

    Měřím 180cm a vážím 82kg. Cenový strop mám 30000Kč.

    Nyní mám Scott Sportster men 2015

    Poraďte – doporučte mi prosím vás, které z nich si pořídit. Díky moc.

    0 0
    • jecnak  

      Změnil jsem ti název tématu z „kola“ na stávající. Pokud by jsi to chtěl jinak, napiš.

      K dotazu. Na 90% silnice bych pořídil nějaké gravel kolo. Jen bych bral takové, které má dvoupřevodník.

      0 0
      • chevik  

        Děkuji za odpověď. Kvůli problémům se zády musím jezdit „na paní radovou“ – vzpřímenější posed a tudíž pořídit trekingové kolo.

        Kvůli dvoupřevodníku bych dal přednost Giant Roam 1 Disc 2021. Servisák v prodejně mi řekl, že středové složení

        závitové není žádný problém – souhlasíš s ním? Díky

        0 0
        • jecnak  

          Střed je v pohodě. Se závitovým nebývají problémy.

          S gravelem bych neházel flintu do žita. Právě gravel kola umožňují i posed „na paní radovou“. Zkus se zastavil (když už to teď jde) v Decathlonu a zkusit na místě některé z kol, co tam zrovna mají. Případně třeba Merida Silex se dá postavit velmi výletně – viz https://www.bike-forum.cz/…uj-sterkolet

          0 0
          • Prazak0  

            Tam jsem si v praxi vyzkoušel, že silniční řidítka jsou celkem pohoda. Zkoušel jsem na jejich silničkách, ale to je jedno. Přitom mají ta řidítka dosti úzká. Ale dá to člověku jakousi představu, jaké to je sedět a mít tam tento typ řidítek.

            0 0
        • Prazak0  

          Mám dvě krosová kola, starší typy s pevnou vidlicí, dnes občas takové kolo nazvou fitness. Pak jsem si pořídil gravel, silničních řidítek jsem se dosti bál. Mohu potvrdit, že na řidítka jsem si zvykl velmi rychle, paradoxně na záda mi svědčí lépe než ta rovná. Krom výjimek je držím nahoře, dolní úchop jen někdy při sjezdech. Výška horní části řidítek proti sedlu, tak tu mám na gravelu výše než na jednom krosovém kole a na druhém mám naopak řidítka nejvýš. Jiné je to, že řidítka držím většinou v té zahnuté části, typicky za páky. Na rovných se drží za vodorovnou část, což ovšem jde na těchto taky, jen jsou ruce blíž u sebe. Na záda je nejhorší krosové kolo s větším poklesem řidítek vůči sedlu. U silničních řidítek jsem víc natažený, což zádům spíš ulevuje. Chce si na to trošku zvyknout, ale není to problém. Pro záda to je lepší i ve srovnání s řidítky, co by byla stejně vysoko.

          Nakonec u toho gravelu jde vždy ta řidítka vyměnit a dát rovná. Stejně jako naopak část lidí na krosový rám dá silniční řidítka. Gravel mi jede o 1 až 2 km/h v průměru rychleji, zvlášť je příjemnější na něm jet, když více fouká.

          0 0
      • Prazak0  

        Potvrzuji obojí, jak to gravel kolo, tak dvoupřevodník.

        0 0
    • jirkous3  

      Doporučuji fitness. Sám mám trekové Cube a fitness Lapierre Shaper 500 a je to úplně jiné svezení. Trekové beru už jen do špatného počasí.

      0 0
      • chevik  

        Díky – je pravda, že odpruženou vidlici téměř nevyužiju – zkouknu nabídku fitness kol.

        0 0
    • Pán z Dubu  

      Pro ztopořený posed kvůli chabrus zádům preferovat kolo bez odpružení zádům neuleví. Zvaž MTB s jezdivým neterénním dezénem pneu např.: Schwalbe G-One Speed 29×2,35. Objem pneu s vhodným tlakem zajistí komfortnější přejezd nerovností. Rozmysli si i vhodné poskládání převodů – aby nechyběl rozsah do výjezdu https://www.google.com/search?… .

      0 0
      • jirkous3  

        Na silnici je odpružená vidlice k ničemu. Kvalitní karbonová tlumí jemné nerovnosti vozovky mnohem lépe. Tolik moje osobní zkušenost.

        0 0
        • TK75  

          Nesouhlasim, žádná karbonová vidlice co jsem měl netlumila při jízdě po okrskách ani trochu.Když už tak pneumatiky s rozumnym tlakem, ale vidlice odpružená je jiný kafe :,–)

          0 0
          • jirkous3  

            Já jich nemám vyzkoušených moc. Ovšem pocitově je silniční karbonová na Lapierre Shaper prostě příjemnější než ta vzduchová u treku Cube. Svou roli samozřejmě musí hrát i rozdíl mezi řídítky a gripy. Ale když si z těch dvou kol zhruba stejně drahých mám vybrat na čem pojedu, v pěkném počasí vždy sáhnu po fitnessce. A pak když jedu na Cube, tak mi přijdou ty drobné nerovnosti hrozně nepříjemné. Samozřejmě třeba na kostkách či na polňačce vyhrává Cube. Dá se to kompenzovat nižším tlakem ve vidlici, ale houpavé výjezdy do kopce jsou dost protivné i v zamčeném stavu. Ovšem na záda to stejně nemá vliv. Tam je mnohem podstatnější kvalitní rám a karbonová sedlovka.

            0 0
      • TK75  

        +1

        Sice myslím že posed jde nastavit asi všude jak je libo, ale třeba ten posed na paní radovou jsem měl spíš na mtb než na tom grevlu co mu byl doporučen.Jen teda nevím jestli sedět „rovně“ naopak ty záda nezatěžuje víc než být v předklonu.

        0 0
    • Jirra  

      Ještě můžeš zkusit gravel a dát tam rovná řídítka. Tady ti sice budou tvrdit, že je to blbost, ale když máš správnou velikost tak je to pak rychlí a pohodlný kolo, mluvím z vlastní zkušenosti. Tedy fitnes skoro je to samé, ale není tam takový výběr a do dnešních gravelů jdou nacpat i celkem pohodlné pláště.

      0 0
      • TK75  

        To zas už se prodraží, předělávat řazení.Na trhu co jsem si všiml, už je několik grevlů s rovnýma řidítkama z výroby. Třeba Marin, Giant https://www.giant-bicycles.com/…ghroad-slr-2 atd jen ta cena asi bude víc než je strop

        0 0
      • Jakobo  

        Podle me bude mit gravel kratsi ram podobne jako CX. Dat rovne riditka bude uplne to nejhorsi, pac budou relativne nizko a blizko, bude se nepredstavitelne hrbit. Pred prichodem gravelu jednu dobu vyrobci nabizeli fitness kola postavene za CX nebo silnicnich ramech. To byl stejny nesmysl – kratky ram a rovne rodla. Konkretne u me, na rovne rodla 600 mm musim mit horni trubku 620 mm a predstavec 120 mm. Komercni crossove nebo fitness kolo od Treku, ktere jsem kdysi mel melo horni trubku 570 mm a to bylo proste malo a nepomohl ani 130 mm predstavec.

        Zakladatel se musi divat na geometrii kola.

        Gravely jsou dnes popularni, s oblouky se jezdit da, ale jsou tam i nektere drobne nevyhody. Podle me dost horsi ovladani v tezsim terenu. Da se naucit, da se zvyknout, ale to ovladani JE horsi. Uzsi riditka, brzdove paky nekde v uhlu optimalizovane pro spodni uchop a casto max. sirka plastu 38 mm. Lepsi je moznost dat aspon 42 mm plaste. 28–38 je furt jak beton, az 42 mm je pohodlnejsi.

        Jo a co se tyce variability uchopu, to je ted takova nova mantra, tak pokud si na rovne das rohy (ovsem esteticky naprosto nepripustne) tak budes mit vaiabilitu jako s obloukama.

        0 0
        • Jirra  

          Tak každému vyhovuje něco jiného. Já to tak mám, mám tam zvedlí představec a prohlé 720 řídítka, právě abych se nemusel hrbit a jezdí se mi na tom skvěle. Prostě jsem chtěl rychlé, lehké kochací kolo, což přiznávám se trochu protiřečí, ale já rád posed trochu alá paní radová.

          Každopadně by tu s ním asi přes módní policii neprošel :-)

          0 0
        • Pán z Dubu  

          Kdyby stavěl kolo s rovnými řidítky na gravel rámu, tak přece nebude volit stejnou délku rámu jak pro berany, ale zvolí vhodnou pro rovná. Výšku úchopu si můře nastavit, jaká mu vyhovuje.

          0 0
          • Prazak0  

            Délka horní rámové trubky se nemusí tolik lišit, záleží pak i na délce představce. Ale na gravelu mám posez víc doležata, přestože řidítka mám relativně vysoko. Kupodivu zádům to docela svědčí.

            0 0
        • Prazak0  

          Gravel má rám delší než CX, porovnával jsem efektivní délku horní rámové trubky s dvěma krosovými koly, jedním se slopingovým rámem a jedním s vodorovnou trubkou. Hodnoty se liší dost nepatrně. Fittness kola jsou neurčitá kategorie, může to být pseudosilnička s rovnými řidítky, nebo naopak staré krosové -trekingové kolo, s pevnou vidlicí. Ano, na geometrii se dívat, nejlepší je ovšem si kolo vyzkoušet.

          Gravel jsou dnes populární, jelikož krosová kola mají pevnou vidlici jen výjimečně, tak se nabízí tomu, kdo ji nechce. A kdo nechce fitness s úzkými plášti. Do těžšího terénu jsou stejně jako krosová kola, tj. nejsou. Spíš ty mizerné silnice nebo lepší polní a lesní cesty. Nemá to být náhrad MTB.

          Různé úchopy, to je často opakuje. Ale je přirozenější držet kolo za trubku, která je vodorovně se směrem jízdy, ne kolmo. Nakonec různá městská kola to mají taky, na konci zahnuté pro držení. Rohy jsou taky zhnutí, ale jen mají jiný směr než vlaštovky. Ale od obloukových řidítek se liší, jsou dosti od sebe, obvykle směřují vzůru, oblouky držím za vodorovnou část nahoře. Pro mě jsou podstatné dvě věci, vyšší průměrná rychlost a lepší jízda proti větru a potom i to, že se to příjemně drží. Ano, rád to vystřídám, tj. po pár dnech na gravelu si vyjedu na kole s rovnými řidítky.

          0 0
          • TK75  

            Gravel ale není náhrada ani trekingoveho kola.Je to prostě jiný druh kola.Mě osobně nikdy žádný treking kolo nevyhovovalo, ať na silnici nebo v terénu.Nechápu proč se to pořád snaží někdo někam zařadit a k něčemu přirovnávat.

            0 0
            • Jakobo  

              Ja jsem reagoval na Jirru, ktery psal, ze si dotycny muze na gravelu vymenit riditka z oblouku na rovne. To je omyl, protoze pokud se nekdo podiva na geometrii tak zjisti, ze gravely jsou zhruba o 40 mm kratsi nez HT (berme jako takovy etalon). Dival jsem se ted v rychlosti na gravely od Authora a Supa a porovnaval s HT v nabidce. Samozrejme, ze ve vysledku jsou treba obe kola stejne dlouha (gravel Sup 590 + 110 predstavec + oblouky, HT 655 + 80 predstavec + rovne).

              Tim, ze da rovne riditka si zkrati posed. Potom Pan z Dubu psal, ze pro rovne riditka muze vzit vetsi ram. Tomu uz vubec nerozumim. Jako, ze misto ramu vysky 50 cm si vezmu 58, ktery bude o 4 cm delsi? To je prece nesmysl.

              U gravel ramu se predpokladaji oblouky a tomu je uzpusobena geometrie. S rovnyma vznikne prasopes, jaci se delavali pred 6–8 lety, kdy spousta vyrobcu jednoduse vzala silnicni ram a dala rovne rodla. Samozrejme muze dat delsi predstavec, misto 90 treba 130, sirsi riditka 740 mm. To by bylo reseni, pokud uz by nejake kolo mel. Pokud vybiram nove tak radeji vybrat ram potrebne delky, ten vyber je.

              0 0
            • Prazak0  

              Pamatuji dobu, kdy se objevila horská kola. Dříve tu byly leda favority, esky a další tzv. sportovní kola. Vedle kol užitkových na ježdění po vesnici na nákup a do hospody, s jedním převodem a torpédem. Vynechávám závodní silniční, dráhová a CX kola, k tomu se běžný člověk nedostal. Mně se MTB kola nikdy moc nelíbila, do té doby se na balónky koukalo svrchu, ale pak jsem si zač. 90 let pořídil rám od Bareše, který byl trekingový. Tehdy se neříkalo krosový, ale značilo to dnešní krosová kola. Jinak geometrie dosti podobná favoritu, rám byl jen tuhý a měl pivoty pro brzdy cantilever. I na favoritu jsem tehdy měl rovná řidítka, takže jsem to přendal, postupně jsem obměnil, místo klik Walter přišlo Shimano 105 atd. Tehdy se ta trekingová – krosová kola brala jako hybrid mezi MTB a silničním kolem. Původně jsem tam míval dosti úzké pláště, nejen 25 mm, ale i 20 nebo dokonce 19 mm. Vyhovovalo mi ale možnost mít pastorky jako na MTB kole, převodník byl silniční, přesněji trojpřevodník 52–42–30.

              Gravel je jiné kolo, je to sice módní záležitost, ale v dobrém slova smyslu. Nynější krosová kola s odpruženou vidlicí, o to bych nestál. Gravel je rychlejší, i když tam má dosti široké pneu.

              0 0
    • tl-brq  

      Píšeš o problémů se zády. Sám musíš vědět jestli je to polohou, nebo nerovnostmi. Měl jsem kolo trekové (s odpruženou vidlicí), pak fitness (s pevnou), nyní gravel. Nakonec jsem zjistil, že největší pohodlí mi poskytují silniční řidítka (berany), kde je více variant úchopu. Pro jistotu mám na řidítkách i druhé brzdové páčky na horní rovné tyčce – GRX sada to umožňuje. Mým zádům nejvíce vyhovuje možnost změny úchopu na řidítkách, a s tím související změna úhlu zad při posedu. Jestli jsi zkoušel kolo a řidítka ti připadla úzká, lze je vyměnit a solidní prodejce to udělá na novém kole a započte si jen rozdíl v ceně. Změnou představce lze dělat divy v geometrii kola.

      0 0
      • Prazak0  

        Ano, mám podobnou zkušenost. Já silniční řidítka držím nahoře za páky, za vodorovnou část jen výjimečně, stějně jako nedržím v dolním úchopu. Je to podobné jako rovná řidítka s rohy, kde by člověk držel za rohy. Na starém krosu (jednom) rohy mám, držet za něj je určitě příjemná změna. Jen pro tento účel jsou řidítka moc široká a rohy mám šikmo vzhůru. Kupodivu mi vyhovují i řidítka 42 mm (silniční), rozdíl v rychlosti jízdy přičítám zejména řidítkům.

        0 0
        • chevik  

          Vyloženě vzpřímený sed nemám i když ho využívám abych zádům ulevil.

          V servisu mi kontrolovali správné nastavení – bylo OK

          Zkoušel jsem silničku, ale v podstatě jsem to musel celé odjet držením řidítek shora – za brzdové páčky..

          Napadlo mě zda nemůže být problém v úzkém úchopu – u Scotta jsou úzká řídítka a nebo se ozvalo stáří

          a budu muset používat lehčí převody.

          Prohlédl jsem nabídku gravel i fitness kol a nakonec se rozhodl pro Giant Roam 1 Disc 2021.

          Děkuji vám všem za radu, názory a doporučení – za pomoc.

          0 0
          • Prazak0  

            Jak jsem si pořídil gravel a ještě předtím, tak jsem si všímal silničních řidítek. Když se člověk podívá na silniční závody, tak většinou závodníci drží řidítka za páky, k vidění jsou i snímky s držením za vodorovnou část, dolní úchop bývá spíš jen kratší úseky jako sjezdy. Takže držet nahoře je zcela v pořádku. U silničních kol jsou různé varianty, pro závodníky jsou řidítka nejníže, potom jsou naopak kola endurance, kde poloha řidítek je výše. Já jsem věkově jen malinko mladší. Takže ano, asi lehčí převody, i proto je lepší gravel a ne typická silnička.

            Jako kluk jsem jezdíval na favoritovi, tam mi nějak silniční řidítka nesedla, tehdy bývala i móda mít řidítka zcela obráceně. Vím, jak jsem si všiml u kohosi, že má na kole rovná řidítka, takže jsem je taky vyměnil. Dnes spíš uvažuji, že na jednom krosovém kole ta rovná řidítka dám pryč, se zády to je lepší, přitom do 60 mi chybí pár měsíců.

            Jinak chápu, člověk chce koupit kolo, které mu sedne, ne se rozhodovat dle rad, které dali druzí a kde si není zcela jist, jestli to tak je nebo jestli to platí i v jeho případě. Tak přeji, ať kolo dobře slouží.

            0 0
          • tomo_111  

            Tak na silnici asi (rekreacni jazdc urcite) jazdia vacsinu casu ‚za paky‘. Dropy na zjazd/ked clovek chce byt viac aero ale isto nie na celu 3h vyjizdku. + S polohou mozes hodne laborovat podlozkami pod predstavec pripadne zmenou keho delky.

            0 0
            • Prazak0  

              Tak za páky to drží asi většinu času i závodníci na TdF ap. Ano, poloha jde zvednout, představce mohou být s různým úhlem vzhůru, takže mít řidítka výše není problém. Ale řidítka, jejich horní část, bych u silničních měl ve stejné výši jako u rovných řidítek. .

              0 0
              • tomo_111  

                Zas trufam si tvrdit ze ich pozicia pak (ked pozriesnich posedy) je relativne pomaly tam kde hobbyk ma dropy, sedia na tom hodiny a roky (ked je to ich job) a telo maju prisposobenejsie zrejme :)

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.