• maceko

    Zdravím všechny přátele cyklistiky! Chtěl bych otevřít nové téma, ke kterému se mi moc nedaří dohledat dostatek informací. Našel by se někdo, kdo by věděl více o historii porevolučních Favoritů? Jaké se vyráběly modely, z jakých materiálů, zda se měnily technologie ve výrobě, jak si favorit stál oproti konkurenci, apod.? Pokud tu už takové téma je, tak se omlouvám a prosím o odkaz. Případně můžete doporučit nějakou publikaci, která by období favoritu v 90. letech nějak mapovala. Děkuju

    0 0
    • Vilém  

      Zkus se podivat napravo od tveho textu, je tam kolonka „Podobne diskuse“ a pak pis neco o tom, ze se ti nepodarilo nic podobneho najit.

      0 0
    • MTBIKER doporučuje
    • Jáchym 1  

      http://www.ifavorit.cz/…-starsi.html.

      Jeden z odkazu.

      0 0
    • melda  

      Věřím, že aj za sto let, kdy budou vibraniový kola kde se bude odpružení ovládat implantátem v mozku apod. stejně někdo vytáhne téma Favorit Rokycany

      0 0
    • cibi  

      Nevím o tom že by byla nějaká publikace popisující dané období.

      pamatuji si jen článek v Cyklistice (nebo Pelotonu) ze začátku 90. let.

      • Popisovali letování rámů na 4 pozicovém otočném stroji,
      • psali že vlastní výrobu mufen nahradili nákupem z taiwanu/číny
      • detto hlavová trubka kterou kupovali s oběma mufnama

      jednalo se o období krátce po 1989, ještě před modelem Passat.

      Časáky zkus najít v místní knihovně.

      jinak kola začali místo klínkových středů vybavovat dvoutácem na čtyřhran(celo­ocelovým)

      který teda nebyl nic moc ale proti klínkům to byl zázrak.

      snad, ale to je jen letmá vzpomínka, byla osazována jiná přední světla (taková plochá miska – stříbrný a černý plast) a myslím že i dynamo made in taiwan.

      Myslím že někdy kolem 1992 skončila výroba volnoběžných koleček ve velamosu→ osazovaly se co se dalo nakoupit.

      1 0
      • Janes  

        Klínky byly v pohodě, s materiálem osiček to bylo horší.

        0 2
        • cibi  

          ano, ty kované osy nestály za nic.

          Ale celkově ten „systém“ byl nešťastný, navíc v kombinaci s kvalitou…

          0 0
    • maceko  

      Jáchyme + Cibi, děkuji za plodné komentáře. Zkusím přispět svou troškou do mlýna. Podařilo se mi dohledat pouze dva modely z devadesátek a to Passat a Special. Co se týká rámu, zdají se být totožné, až na pár prvků na zadní stavbě. Vidlice je stejná. Passat má zakončení zadní vidlice u sedla na dva konkávní „salámky“, zatímco Special je vybeven mufnou, viz obrázky 1 a 2. Dále je rozdíl ve vedení lanek řazení: Passat pod středovým složením, Special nad SS (obr. 3 a 4).

      Dál se modely lišily ve vybavení, kdy Passat byl podle všeho osazen Shimano 300EX a Special měl výbavu Suntour Blaze. Kliky, představce a sedla byly docela rozmanité.

      Přidávám odkazy na galerie:

      Passat:

      https://kolaproafriku.rajce.idnes.cz/…lo_K_UDRZBE/

      Special: https://kolaproafriku.rajce.idnes.cz/…ne_pojizdne/

      0 0
      • cibi  

        ten stříbrný zřejmě není „opravdové“ Favo, takovéto zakončení zadních vzpěr jsem na jejich rámech neviděl.

        buď do mufny, nebo pěkně seříznuté a zavíčkované, ne rozřízlé a splacatěné.. (ale mluvím o socíku)

        Navíc to výrobní číslo vyražené na boku trubky… fuj.

        Toto vypadá jako na rámech které se dovážely v 1990 z rakouských šroťáku- většinou Puch nebo Victoria.

        Na druhou stranu vidlice odpovídá Favoritum, a utkvěla mi v hlavě „jedna paní povídala“ informace že poslední rámy pro Favo svařoval někdo na Slovensku?

        (sedlovka 26,2 bývala znakem F1, ale toto F1 opravdu není)

        Vybavení odpovídá tak 1991–92, nicméně mixovat komponenty různých značek bylo zvykem pro domácí stavby.

        Fialový – rám odpovídá ± F12special (ale můstek zadní vidlice je modernější- za socíku to byla trubička)

        Opět- osobně si myslím že byl přestavěn na „západní“ komponenty, zde aspoň pěkně celá sada.

        dvoutác z 90. let vypada ± takto:

        https://www.sbazar.cz/…ahradni-dily

        hnědé „semišové“ sedlo se vyrábělo už v druhé polovině 80. let, sám jsem ho měl.

        Za deště pouštělo barvu :-)

        1 0
        • maceko  

          díky za reakci..výrobní číslo na sedlový trubce mě taky hodně „zaujalo“ :D geometrie je vážně asi nejvíc podobná F12, jen se mi u obou novějších modelů zdají sedlová i hlavová trubka více položené.

          Co se týká výbavy, přijde mi, že řazení + brzdové čelisti + náboje vždy držely stejného výrobce a model (shimano / suntour) a zbytek byl poskládán z toho, co zrovna bylo dostupné..kliky jsem dohledal Anlun, Ofmega, Sachs, Shimano, představec nejčastěji ITM

          přidávám ještě jednu galerii Passatu:

          https://kolaproafriku.rajce.idnes.cz/…dShimano_EX/

          0 0
    • maceko  

      další foto Favorit Passat

      0 0
    • maceko  

      další foto Special

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.