Na na některých novější vidlích se objevuje možnost regulace low a high speed komprese. Mohl by mi někdo vysvětlit k čemu je to v praxi dobré? Děkuji
Na na některých novější vidlích se objevuje možnost regulace low a high speed komprese. Mohl by mi někdo vysvětlit k čemu je to v praxi dobré? Děkuji
Tohle téma je na velmi obsáhlé vysvětlování. Obecně, je to technologie převzatá z motokrosu a zastupuje ty nejpokrokovější technologie, smysl to rozhodně má ale pouze v oprávněných případech. Rozebírat tohle téma jde opravdu do detailů ale budeme muset použít výsledky měření, které ukáží co se vlastně děje. Zjednodušeně, systém Low speed a High speed komprese doplňuje ve sjezdu citlivou vidlici s pružinou, která má plochou charakteristiku. Tady a jenom ve sjezdu může takové tlumení nabídnout své přednosti. Systém vždy pracuje jako celek a jako celek se ladí na konkrétního jezdce i trať. Omylem je hledat přednosti tohoto systému při běžném ježdění. Jakékoliv přitažení komrese samozřejmě ovlivňuje citlivost. Přednost je opravdu hlavně při sjezdu a tak stylem, něco za něco si stavíme kompromis. Seřízení systému by mělo vést k maximalizaci kontaktu kola se zemí a představa, že by to mělo sloužit jako pojistka chodu na doraz bývá mylná. Proto bývá i tenhle systém ještě doplňován o takzvaně pozičně nastavitelné tlumení, které není součástí tohoto nastavení kompresí. Umění nastavit systém pomocí těchto kompresí a samozřejmě pružiny je to, co by mělo být vlastní dobře vybavenému sjezdovému týmu a mělo by to být jeho know how. Teprve při takovémhle přístupu dokáže ukázat systém své přednosti.
no pekny to sme se toho moc nedozvedeli, me by spis zajimalo jak to funguje z mechanickyho hlediska
:) nejakej ventil bych hadal.....hele proc si kupovat celopero a pak ho slozite tlumit…spouste lidi se to povede pretlumit:)
Kdybych viděl v otázce opravdový zájem a dotaz chápajícího, tak pokračovat budu, to ty ale nejsi. Doporučím ti proto aby ses o tyhle otázky zrovna ty řešil s těmi, kteří ti to vysvětlí lépe než já.
low speed c.-komprese na nizkofrekvenční překážky…v praxi to je tak že to co nejvíc poznáš při max. nastavení této komprese je že se ti nebude nořit přední kolo pod brzdou jako při min. nastavení..take se nebude vidla tolik houpat při šlapání..propedal v tlumiči je vlastně lowspeed comprese
high speed c.-komprese na vysokofrekvenční překážky…v praxi je to tak že vidlice bude mít celkově tvrdší projev a teren budeš víc cítit v rukou.
tak nějak bych to selsky vysvětlil…není to ale tak jednoduchý jakože nastavíš tendle čudl tak a druhej tak a tradá, třeba na tlumiči jsem se s tím moc dobře nepopral, chyběla chut testovat další a další nastavení. Na vidli to tak hrozný ale není.
Tyhle komprese strašně záleží na nastavení, které mají dáno z výroby, právě pro tohle jsem se tě kdysi ptal na jízdní projev, to abych tohle zjistil. Můžou ti vzniknot různá provedení jenom díky nastavení. Platí tohle. Nastavení Low i High se navzájem ovlivňují a jsou na sobě závislá. Např. Když budeš mít Low nastaveno na minimální účinnek, můžeš vrtět nastavením High jak chceš a nebude to mít účinek. Tyhle souvislosti by měly být minimálně známy, když už se do ladění chce někdo opravdu pustit. Bohužel ty jsi měl smůlu, protože R 36 je příklad, kdy nevhodné nastavení pružiny zkazí jakýkoliv takovýhle pokus.
Takže pokud správně rozumím, tak by se dal normální rebound kombinovat s propedalem tak, že normální odskok dám na rychlo a naopak propedal nastavím jako aktivní (řekněme na prostředek, normálně ho mám „vypnutý“). Potom to bude dobře reagovat na malé rychle za sebou jdoucí nerovnosti a připom velký kopanec utlumí propedal ?
Odskok a komprese je uplne neco jineho…
abych pravdu řekl tak ti vůbec nerozumím ale normální rebound je odskok(tedy rychlost vracení se vidle do puvodního stavu) a comprese je vlastně „ochota“ vidle jít do zdvihu. takže propedal(zapnutý) zabrání pohupování se od šlapání a zároven se nebude vidle houpat na delších vlnkách..kdešto když přijde nějakej šutr a ty na něj normal vjedeš tak ho ta vidle zobne a právě to jak moc „dobře“ ho zobne se nastavuje tou high speed compresí..když jí otevřeš tak ho dobře vyžehlí ale zase když tech kamenů bude hodně za sebou tak je všechno jinak....... je to hodně zjednodušený todle…já osobně dh vidlici jezdím nastavenou tak že pomalá je zavřená na max a rychlá na cca polovinu z rozsahu..naopak tlumič vozím plně otevřenej.
U Septune, coz je ihmo podobne jako rp3, tak koleckou rebound nefunguje ciste jako rebound, ale vyrazne tlumi i kompresi… (vozim to trvale na max rychlost, mozna zkusim mensi viskozitu oleje…)
Mrkni třeba sem www.tftunedshox.com/…ox/rsfaq.htm Milan1 pošušká moudra přečtená z nšjakých firemních propagačních materiálů jen někomu.
Budeš se divit ale bavit o tomhle se dá jenom s lidmi, kteří chápou a chtějí se opravdu něco dozvědět. To je ten základ, jestli sis toho tady ještě nevšiml.
Jestli to někdo pochopí, to se snad nedá poznat z dotazu (tohohle konkrétního) – nebo ano? Ty doopravdy dokážeš prudit :<)))
Vidíš a já vidím prudit někohop jiného, hádej, třeba poznáš.
Rekl bych, ze odpovedel docela dobre, alespon ja to z toho chapu, tentokrat prudi rejpalove :-)
Mrkni kdy a na co jsem reagoval.
Milý Nibkine, je přesně vidět na co reaguješ a jak postupuješ. V problematice se neorientuješ a necháš se opít rohlíkem. Klasicky jsi skočil na první způsob, jak se k ničemu nedopracovat. Tohle téma je totiž dost obsáhlé a ty máš volbu si vybrat kdo tě jím bude provázet. Podle toho taky získáš výsledek. Jestliže se to opět změní v takové pobídky a postrkování neznalými, typu řekni tohle a odpověz na tohle, míněno směrem ke mě, nedozvíš se nic, protože ti, kdo se ptají stylem Fouska k žádnému vysvětlení nesměřují. Kdo rozumí věci a někam směřuje klade otázky jinak a jenom s takovými je možné pokračovat zdárně správným směrem a tedy k objasnění původního dotazu. Jestli se neorientuješ do takové míry v problematice, tak nechápu, proč se do tématu takhle hrneš a navíc velmi hloupým stylem. Ve tvé formulaci „Milan1 pošušká moudra přečtená z nšjakých firemních propagačních materiálů jen někomu.“ nevidím nic jiného, než způsob, jak urazit. Znalosti ani posunutí tématu kladným směrem tam nejsou ani náhodou. Kdyby ti náhodou došlo, že jsi se mýlil ty, klidně to můžeš napsat. A kdyby se téma tvým přičiněním zvrhlo v něco úplně jiného, tak ať ti případní zájemci o opravdovou technickou podstatu pěkně poděkukjí a požádají tě jistě o tvojí vlastní variantu vysvětlení.
Tak ja nevim jak se jinak mam zeptat, kdybych vedel jak to funguje tak se neptam, mas pravdu, ze me to az tak nezajima, protoze kbyby me to fakt moc zajimalo tak si to radsi vygooglim nez abych se s tebou tady hadal. Dotaz sem polozil pro, ze se mi zdalo minimalne zajimavy jak to v takovym tlumici funguje a zdalo se mi ze by to pro nekoho mohlo bejt uzitecny a mozna by nekteri z toho dokazali posoudit jestli si za to ma cenu priplatit nebo ne.
Základem je jedno. Přečtený text se nehodnotí tak, že napíšeš, že jsi se stejně nic nedozvěděl. Ukazuješ jenom svůj nezájem a snažíš se vést téma svým směrem. Doporučuju ti teda zcela správně aby ses tématu věnoval po svém a se svými, se kterými si porozumíš. Ty máš jiný způsob a vygoglíš si to. Taky dobře ale já mám zájem komunikovat s lidmi na stejné vlně a to ty nejsi a mnohokrát jsi mi prokázal, že k výsledku nikdy nesměřuješ. Už teď je vidět, že tohle je jenom ztráta času. Pokud bys měl opravdu zájem pokračovat v tom, co bylo řečeno, dobře položíš otázku tak, že navazuje na text a je z ní vidět alespoň náznak společného postupu. Nic takového tvá otázka neobsahuje.
Chceš názor lůzy? Ja si myslim, ze to je kurvítko. Hanz je treba z tech, kteri se v tom vyzivaji. Steluje, ladi a dlouze resi geometrii. Me je zase skoro jedno na co sednu(kdyz to funguje) a jedu. Hanz je rychlejsi, ale jsem si jist, ze to neni zadnym z tech udelatek ani kolem za nasobky meho :D
Pominu tvůj nesmyslný začátek a přistoupím k dalšímu. Jízdní styl konkrétního jezdce tady řešit nebudeme. Můžeme maximálně objasnit, že málokdo umí užívat high speed a low sped kompresi správným způsobem, protože od ní chce něco, co splnit nemůže a na druhé stránce pomíjí to, co skutečně přináší. Skutečné objasnění může opravdu pomoci lidem v rozhodování zda to oni konkrétně potřebují. Jestli chceš přispět k tomuhle řešení pokračuj ale jenom rámci daného tématu.
Ano, rad bych tu napsal nekolik radek k tomuto tematu. Rozhodne k tomuto a zadnemu jinemu, takze jestli si nekdo myslite, ze tu budete placat o necem jinem tak na to zapomente. Takze k veci. Mas naprostou pravdu. Skutecne objasneni muze opravdu lidem pomoci.
:o)))
Ucis se rychle:)
pánové pochopili podstatu a jejich přínos k tématu je opravdu obdivuhodný. Tak poprosím, pokračujete, je to Vaše téma.
Nevim proc se tu čertíš. Jejich prispevky maji stejnou informacni hodnotu jako tve, akorat jsou kratsi. Po tom antré bys uz mohl poodhalit rousku tajemstvi i prostemu lidu.
Ty tady opravdu vidíš někoho, koho to zajímá? Už na začátku píšu o co se jedná, koho by to zaujalo, s tím se dá pokračovat, to je tam napsané taky. No a další dění, to už je zase standart tohohle fóra. Co dodat? Lepší je přeci lepit smajlíky jako RB to ty jistě oceníš, Je to správné a takové stavovské :-) taková zábava znalých. No tak teď ti znalí mají svůj prostor a měli by se předvést.
Nevím,co ti vadí.K tématu se nevyjadřuju,pač si nepřipadam tak znalý jako jiní.Jenom jsem vyjádřil pobavení nad padlistovym přispěvkem.Ovšem pro tebe jako odborníka je asi smajlik něco urážlivého bez informační hodnoty…
Máš pravdu je to pro mě výraz od člověka, který nemá co říct a potřebuje předvést svojí poslušnost danému jedinci. Název thredu je jasný, kdo má zájem se něco dozvědět snad taky a rozeznávací schopnost kdo se o co snaží by ti neměla chybět. Jak myslíš, že by mohl být jinak vnímán tvůj smajlík?
O' VELIKY PADLISTO,jak jsem ti oddan,řekni co poroučíš… :o)))
Jinými slovy jsi vyjádřil přesně to samé, co vyjadřoval smajlík. Pochopils to přesně :-) Až budeš mít jiný vlastní názor použij zase slova.
Trhni si ......!
Jistý posun to má :-) Blahopřeju k tvorbě názoru.
Me zajima tvuj nazor na tuto problematiku. Skoda, ze se tak tezko doluje. Tak ja zacnu. Z meho pohledu (kdyz pominu inovaci za kazdou cenu a cenu samotnou) je kazde nastaveni komprese jen zhorsenim citlivosti/hladkosti chodu vidlice. Proto kurvitko. Jak by se tedy melo ke kompresim pristupovat, aby se z bikeru nevychovali takove zrudy co si nevazi hejblatek navysujicich cenu, ale jezdci kteri je dokazi vyuzit ve svuj prospech?
Že by to Milan prodával? :-) Tomu se říká marketingový kouř a PowerPointové inženýrsvý.
Výrobek podpořený tímto je vždycky super, jen do momentu kdy ho má někdo zaplatil a použít.
Pamatuješ si jistě, že jsem již dávno tvrdil, že absence kompresního útlumu způsobuje při přejezdu až přeskočení překážky. Tohle není vyčtené, nejsou to dohady a nevycházím z přejatých materiálů. Vycházím ze svých měření a můžu doložit. Takovéhle přeskakování překážke je jev, který je vlastní dlouhozdvihovým vidlicím s pružinou, která má plošší charakteristiku. Přeloženo, je to vlastní právě sjezdovým vidlicím. To přeskočení překážky není jediná nectnost, následuje samozřejmě i schopnost útlumu za překážkou, kde ukáže správně nastavený kompresní útlum své kvality. Tak tohle je na úvod a teď ještě k podmínkám, které ladění ovlivní. Je to rozhodně ona pružina, dále váha jezdce a samozřejmě profil terénu a dokonce i tvrdost, či měkkost podkladu. Váha pneumatiky a její tlumící schopnost je dalším faktorem. Orientovat se ve správném nastavení a v praxi za těchto podmínek je zhruba to, co naznačuju, že by mělo být vlastně know how sjezdových týmů. Znáš ty u nás někoho, koho bys označil za majitele takového know how ? Tohle jsou podmínky, kdy se dá technologie nestavení kompresí využít. Kdo se tím zabývá bez znalosti a jenom vrtí knoflíky většinou usoudí, že to ani k ničemu není. Tohle je podstata a detaily jdou probírat ještě více. Namísto toho aby byl těmito kompresemi řešen problém maximálního kontaktu kola se zemí a tedy i ovladatelnosti je tenhle systém běžně využíván k tomu aby vidlice chodila méně do zdvihu při tvrdých dopadech a na tohle to vlastně není zas tak extra určené. Na to jsou technologie koncových doraz, případně pozičně citlivého tlumení a to proto, že dopad vlastně žádným vysokorychlostním nárazem není. Co myslíš, zatím stačí?
Tak to je. S tim se neda nez souhlasit. Ale stale mi to nedava odpoved na otazku jak postupovat, jak zachazet s takovym tlumenim, abych jako majitel (bezny uzivatel, nikoliv mechanik sjezdoveho teamu) dokazal tyto prednosti vyuzit. Bez mereni to pujde tezko. Za jizdy taky poladis tezko a vstupni hodnoty se behem jizdy dost meni (minimalne co se terenu tyka) a jedine co muzes je zkouset a ridit se svym pocitem. P.S.: Ani osobni vahu na vyjizdku nevozim.
Každý, kdo se chlubí závodním využíváním by měl mít alespoň takové základy znalostí o systémech, které se tady probírají. Mohl by pochopit, že jedině na základě těchto znalostí a vlastního testování zaměřeného na ovladatelnost za různých podmínek si může vypracovat ono know how o ktwrém se zmiňuju a to mu umožní opravdu do krajnosti využít precizní materiál, který mu vidlice s takovými možnostmi nabízí. kdo se tím nechce takhle zabývat, tak dobře, v tom případě by si měl rozmyslet investice z toho plynoucí a jejich oprávněnost. Myslím, že k objasnění tohohle je právě tahle debata.
Každý, kdo se chlubí závodním využíváním by měl mít alespoň takové základy znalostí o systémech, které se tady probírají. to je hezka predstava. Osobne by se mi takovy svet taky libil :) No a jinak. Ano, ano, ano. Krasny fejeton, ale zadny zaver. Technicka debata by mela prinest nejake reseni, vysledky nebo ne?
Ale vždyť tady máš výsledky jak na talíři. Nikdo tady neumí využít nastavení v rozsahu, který mabízí ladění kompresí a to včetně mě. j mám proti vám výhodu, že vím opravdu dopodrobna co se děje ale nějaký výstup, který by určoval nastavíš to takhle a takhle není možný, ten se musí vytvořit pro konkrétní podmínky. A na to je to vše stavěné. Tenhle konkrétní výsledek je možné dosáhnout pouze za vlastního přičinění a na základě testování a znalostí, co se tam vlastně děje a kde jsou asi hranice co ovlivňuje pružina, co nastavení kompresí, jak přispívá expanze a podobně. Tohle je opravdu cenné a systémy, které to umožnují jsou drahé, ještě dražší by mohlo být umění využít to opravdu v závodním nasazení. Kdo se tímhle nechce zabývat a nebo nezávodí a jenom se vozí, pro toho je na takový systém zbytečné plýtvání peněz. Tohle je naprosto jasný závěr. Hotovo a víc z toho nedostanem.
To co tu říkáte by šlo říci mnohem stručněji a s míň opovrhujícím tónem.
Divné opovržení čtu z tvých vstupů a když je podle tebe vyřešeno, tak proč jsi to ty na začátku nepodal tak geniálně stručně jak naznačuješ. Divný ale jako obvykle.
Opravdu? Možná Vás chci přimět k tomu aby jste mi osvětli Váš přístup k tématu, zatím jsem zmaten, ale dávám Vám šanci, proto záměrně přispívám tak, že Vás provokuji stím že snad dostaneme konečně rozuzlení.
Na to, že na začátku padla technická otázka kde je řešením selský rozum, Vaše odpovědi se nesou v tónu fylozofování a teorie. Bohužel teorie nad kterou člověk nemá moc (terén, počasí) a až po věci nad kterými se nemá cenu zabívat(hmotnost jezdce). Nehledě nato, že nikdo asi nemá toliko finačních prostředků a možností aby si mohl vytvořit dokonalé zkušenosti z ladění většiny vidlí. Zvláště pokud se jedná o technologie použité v top modelech.
Tedy pokud bych k tomu přistupoval podle myšlenek, které tu pronášíte. Asi bych občas nevyjel ven, protože chy nemohl dosáhnout toho správného nastavení vidlice a tedy i toho zprávného požitku z jízdy. Proč prostě neříct, že to nekomu nemůsí sedět? A to ještě oboustraně, protože někomu může sedět i „špatně“ naladěná vidlice. Nemyslím, že totiž je přímá úměra mezi podle teorie správně naladěnou vidlicí a požitkem z jízdy. Nebo že pokud někdo si naladí vidlici tím, že si pohraje stím „štelování“ bez znalosti teorie, si může také naladit vydlici správně?
Bohužel k tomu tónu. Celé to je pro mne formulováno tak, že cítím opovrhjící tón ve smyslu „jestli to pro ubohé neznalé plebejce má vůbec cenu aby si kopovali dobrou vidlici, protože pokud nejsou ve vyšším stavu poznání nemohou ji využít“. Z te další omáčky mám pocit, že přispěvatelé jsou hloupí a Pádlista je debil který nemůže mít poslední slovo. Celé to maskujete tím, že to zabalíte to velké litánie které z Vás dělá morálně lepšího hrdinu tohoto flamewaru.
Něco bych ti doporučil. Přečti si téma nahoře, měl jsi ho k dispozici dávno. Proč k němu máš pouze poznámky typu výkřiků a hledání, co se tobě nelíbí. Máš na vše jiný názor? Dobře tak ho prosím předveď. Prosím předveď výklad dle sebe, jak si to vše představuješ ty a jak by to mělo být správně. Výklad nedáváš mě ale tázajícímu. Kdo vidí nedostatky musí mít i jinou a lepší nabídku k řešení. Tak se prosím předveď.
Hmm…z zivota vim, ze kdo vidi nedostatky jeste nemusi zakonite mit jinou a lepsi nabidku reseni…muze pouze videt nedostatky..
Toliko filozofie…
Tak ti čtu, že Tomcat nemá rád filozofování, přečetl sis to, než jsi přispěl ? :-)
Pisu to snad Tomcatovi? :)
A všiml sis, že bych já oslovil tebe? Namá to náhodou souvislost právě tím, jaké bylo to původní oslovení?
Ja jsem pouzil vsuvku…neco jako v Cimrmanech funkce „zvedaveho invalidy“ :-D
Chybels nam tu chlapce.
Já myslím, že když někoho oslovím, tak bude taky odpovídat, nerozumím, proč se právě ty cítíš oprávněn odpovídat za někoho jiného?
Ty jsi si asi vubec nevsiml, ze ja neodpovidam, ze?
Vysvetlim se – chtel jsem objasnit, ze to co jsi napsal, neni implicitne pravda a pro to, abych to objasnil nemusim byt osloveny…slusne receno – vzal jsem si slovo sam a predstoupil jsem pred lid.
Pro to, abych objasnil sve objasneni jsem jiz osloven, coz je mi asi stejne jedno jako kdyz jsem osloven nebyl…
Cítíš, že bys jako měl převahu právě ve filozofii? :-) Plané filozofování bez vztahu k realitě je cosi co předváděla v Saturninovi Miloušova teta svým nadužíváním přísloví. Ono vkládání rádoby filozofických mouder jen tak nebývá vždy to pravé a zvláště ne v okamžiku, kdy se probírá konkrétní věc. Nechceš být jako ta směšná postavička viď ?
Myslim ze pouziti Tety ze Saturnina neni to pravy orechovy…nicmene – ne, nechci byt smesna postavicka, mohli by si me plest s Tebou a to by nebylo moc koser…
Nicmene, necham ti posledni slovo, pokud citis nutnost se jeste nejak vyjadrit, ja uz jsem sve rekl a nemam potrebu zde rozpytvavat Tve spatne vyjadreni.
Přečti si téma nahoře, měl jsi ho k dispozici dávno. Proč k němu máš pouze poznámky typu výkřiků a hledání, co se tobě nelíbí. Nikoliv neodpovídám na prvotní téma, ale reaguji na Váš názor(odpověď), který obsahově a ni formou nechápu. Tak reaguji, jestli to nějak upřesníte.
Máš na vše jiný názor? Ne na vše nemám jiný názor . Obsah množiny „vše“ někdy mám i stejný názor.
Dobře tak ho prosím předveď. Už jse stalo
Prosím předveď výklad dle sebe, jak si to vše představuješ ty a jak by to mělo být správně. Výklad nedáváš mě ale tázajícímu. Výklad dávám Vám, protože reaguji na Vaši tezi.
Kdo vidí nedostatky musí mít i jinou a lepší nabídku k řešení. Nikoliv člověk dokáže poznat co je špatné, ale nemá řešení. To, že je něco špatné, označené za špatné je pouze konstatování skutečnosti, ale neznamená to, že člověk má hned řešení. Ví co nemá nastat nebo má, ale jak toho dosáhnout je věc další.
Tomcat nemá rád filozofování Ale chyba mám, jen nemám rád pokud se zatahuje někam kam dle mně nepatří a kde místo filozofických teorií, by se měl člověk řídit jednoduchou logikou a instinkty. Filozofii bych nechal v sociálních, společenských a náboženských tématech a netahal ji do strojařiny a praxe obyčejné jezdce MTB.
Taky s tebou souhlasím, tam, kde se dá. Do technických debat filosofie opravdu nepatří. To, co ty vnímáš jako filosofii ode mne je snaha popsat principy fungování. Když je nepochopíš, tak ve svém důsledku asi i budeš špatně nastavovat a čekat něco jiného, než systém nabízí. To je to hlavní co vidím jako chybu a co se snažím popsat. Je to jako by ses bránil, kdybych ti vysvětloval podle jakých zásad se seřizuje karburátor. Dnes už na to samozřejmě nenarazíš ale představa, že tam mám taky jen dva ovládací prvky a že pouhým jejich náhodným vrtěním se dostaneš k výsledku je mylná.Musíš znát zásady a tedy tu filozofii, jak ty říkáš. Já se snažím o jediné, popsat ty principy o které jde v dotazu a samotné ladění a jeho složitosti nevidím jenom v těch dvou knoflících ale v tom, že to je jenom část systému. Zaměření se na to, co dělá jenom ta komprese a její nastavení je proto, že se to týká tématu nahože. Jinak samotné vyladění smrsknout pouze na seřízení komprese je chyba. Je to ale jeden z prvků a jeho seřízení má své místo, které v konkrétním případě může vést i k použití jiné, měkší pružiny. Co tím chci už naposledy říct. Ten systém je špička, která se vyplatí hlavně tomu, kdo dokáže využít všechny přednosti, které nabízí. Tady, podle toho co čtu bych to nedoporučil nikomu, jsou to vyhozené peníze.
Blby je, ze nekdy si nevyberes. Vyrobce to tam da bez ptani. Kdyz pak chces jine vyhody, ktere ma top model (hmotnost napr.), musis brat cely „packet“ :) Nastesti se to da vetsinou uspesne vypnout ;)
Tohle ale neřešíme, kdo si s nastavením neví rady udělá nejmenší chybu, když vše nastaví na minimum, Tady ale myslím řeší tázající své dilema, zda se to pro něho vyplatí, nebo ne. Předpokládám, že alespoň v tom by měl mít už jasno.
Treba by to dokazal nastavit, tak ze by mu to prineslo uzitek. Skoda, ze mu nedokazes poradit jak ;)
U něho je to úplně jedno ale u závodníka jako ty je to ostuda, že o problematice nic nevíš.
Mě to zajímá, a protože o tomto konkrétně v tuto chvíli nic nevím, tak sem nepřispívám a jen si to tu čtu.Takže klidně pište.
Myslím, že Fousek sliboval, že to vygoglí ale asi jenom pro sebe. Pokud tě zajímá mechanické provedení, tak zjednodušeně. Jedná se o dva průtokové otvory v kompresní čísti tlumiče samozřejmě. U jednoho otvoru stavíš a přivíráš průžez, druhý je krytý záklopkou a ty stavíš předpětí na její přítlačné pružince. Tak co, máš v tom jasno, když víš co je uvnitř?
Jo díky, jistou představu již mám.Proč píšete, že je to využitelný jen pro sjezdaře.
To bylo dobré i pro marathonisty ne.Mohla by se tak vidle dát nastavit o něco lépe požadovaným požadavkům, než třeba nynější systémy založené na motion control apod. Bych si ten první přivřel tak, aby to dobře tlumilo při pomalé jízdě nebo na malých hrbolech a předpětí na tom druhém bych si nastavil tak, aby při rychlejší jízdě nebo ostřejších nárazech-třeba kamenitá cesta(s většímy ostrými kameny) apod. propouštěl olej i tento.To by se možná dalo nastavit i bez měření ne.Bych nastavil největší možné předpětí na tom jednom(tlumení).Nastavil první(tlumení -to přivírací)podle citu na rovnějších cestách a malých překážkách.A pak na větších nárazech ladil to předpětí na druhém(tlumení).
Jinak díky za osvětlení.Aspoň mám nějakou představu, i když zatím jen teoretickou, ale s teorií se vždy začíná.
myslím že si pleteš kompresi s odskokem
Ne nepletu.Bavím se o kompresi.Jde o to jaký odpor bude klást vidlice při anjetí na překážku.Na malé se ten otvor kde je přizavírán předpětím neotevře a tak bude více utlumen.Ale obecně když na překážky člověk najíždí větší rychlostí, nebo na ostřejší větší překážky, tak je výkodnější, když kompresní tlumič takový odpor neklade, což zapříčiní otevření záklopky u toho druhého otvoru kompresního tlumení.
ok, nějak se v tom jenom nemůžu prohrabat..ale to co popisuješ je vlastně motion control a floatgate…což je vlastně svým spůsobem taky rc2 nastavování ale v uplně jiných rozmezích jako nová rc2 nastavování u fox nebo rs
Už jsem psal, že Motion má v tomhle ohledu nastavení příliš tvrdé, jinak máš samozřejmě pravdu je to tak principem ale nikoliv použitím. Ten Motion můžeš použít k zabránění chodu na doraz ale nevyladíš ho tak aby se ti kolo lepilo na cestu. Tohle je téma na které jsem spolu už narazili a myslím, že teď rozumíš, co jsem myslel tím, že oceňujete jenom hrubé účinky, nikoliv jemné nastavení.
já tě chápu ale nevím proč říkáš že ocenujem jen hrubé nastavení, nikde jsem nikdy nenapsal že „tendle čudl je super kuli tomu že si zabráním dorazu“..já ho třeba občas k tomu použiju ale třeba motion s floatgate 06 jsem vozil stále plně otevřený (až na ojedinělé vyjímky)…rc2 patronu si dokážu nastavit jak chci…motion ne.
Navazoval jsem na tu předchozí debatu a tam to tak vyznělo, možná jsi jinak formuloval a nebo já jinak přijal. Ale vyznění pro mě bylo, že jsi vyzdvihioval Motion a zatracoval tlumič R 36.
no trošku jo a ne..zatracoval jsem celej talas 36 aj s tlumičem, na 36tkách talasech ten tlumič rc2 akorát zvyšoval už dost velkou necitlivost…na 40tce je to super…a dnes jsem si přivezl VANa rc2 a je taky super(zatím teda v rukách)..je o moc citlivější jak talas 36 06 takže doufám že si opět budu oct hrát s rc2 nastavováním a nebude mi do toho mluvit „zamrzlý“ pružení.
Tam byl ale právě problém jenom a jedině v té pružině, tlumič jsi zatracoval zcela zbytečně.
no ale já jsem zatracoval celek..naco je mi super tlumič když vidla je necitlivá a nedonutím jí k chodu v celem rozsahu..tlumič rc2 vozím 2 roky na dh v 40tce a spokojenost…v talasu se osvědčil jako lepší tlumič r protože je citlivější a ve spojení s talasem prostě lépe funkční vidle je bez rc2 nastavení
jsem pro to aby se zatracovala jenom ta část, která si to zaslouží, potom by podle tebe bylo zatraceno i to dobré, na základě ěpatné kombinace a R 36 by mohlo být varováním, že ani Foxu se vždy vše nepovde jak si jeho pověst žádá.
jinak dnes jsem měl v ruce aj talas 36 a float 36 07 a krom třípolohoveho talasu se asi nic nezměnilo..počátky zdvihu se chovaj stejně jak 06..proto ten VAN
U talase máš možnost hustit ještě jednu komoru, která není normálně přístupná. Je pod kolečkem ovládání a potřebuješ na to speciál adaptér.Hustí se to v servisu. Moc šancí tomu nedávám a nemohl jsem to ani sám vyzkoušet tenkrát mě chyběl ten adaptér. Můžeš to zkusit třeba ty. Ale jak říkám, těch měření je víc i z Bike Magazínu a moc se to shoduje, tak těch jednoduchých šancí moc nevidím.
To mi teda vysvetli. Jak mi pomuze MC proti chodu na doraz? Kdyz zapnes MC a nastavis floodgate na max, tak sice potrebujes vetsi silu na prorazeni, ale jak se ti otevre, tak vidle jde do zdvihu prakticky jako pri vypnutym MC. Coz ti teda pri chodu na doraz napr. pri skocich nepomuze. Maximalne by to mohlo pomoci kdyby ti vidla chodila na doraz i pri normalni jizde.
Čti míň prospekty a víc se věnuj praxi. Ta vidlice se ti neotevře jenom tak, ta se otevře tím, že přetlačuješ určitou sílu, no a ta síla je stále přídavek navíc po celý zbytek zdvihu. Jinak se ti to zase zavře. To otevření není prostě jenom jen tak, jak si představuješ ze samotného názvu, klik a otevřeno a klik a zavřeno. Tak jednoduché to není.
No nic proti, ale tohle nejsi z prospektu, ale osobni zkusenost. Mam Pika uz pres 2 roky a jak to funguje vim. Ten prirustek sily navic je od te plastove pruziny a to nejni zas tak moc (ale je tam o tom se nepru), ale jestli chodi vidlice porad na doraz, tak to MC nevyresi.
Souhlasím s tebou že to nejde takhle řešit. Dostalo se to sem proto, že takovéhle používání tu bylo naznačeno, není to můj výmysl, nedoporučuju to, ta formulace je vytržená z kontextu a Hanzovi jenom připomínám to, o čem jsme se spolu již dřív bavili. Takže vnnímej vše jako celek a ne podružnosti, kterých se chytíš. Nejdřív jsem se podivil, když jsem dotaz viděl pod sebou. takže další vysvětlení nabvíc, kolikáté už? Je to jenom jedna z verzí kompresního útlumu a kdybys četl text celý, tak stále a dokola přesvědčuju, že tyhle komprese neřeší problematiku chodu na doraz.Motiomn je proti kompresím, které probíráme tvrději nastavený a je tedy vhodnější.Není to ovšem jejich určení po kolikáté bych to měl opakovat. Nevstupuj proto do diskuze na základě kusých informací, zmatků už je tady tak, jeko tak dost.
Dobra sorry
Dobrý, já vím, že je to tady běžné, že se i s dobrým úmyslem vstupuje do debat ve chvíli, kdy tě to osloví práve vzhledem ke tvé zkušenosti. Tady je to ale zrovna diskuze dvou lidí a většinou to navazuje na něco předchozího. Tím, že ty do toho takhle později vstoupíš se běžně stává, že problém, který byl za přišinění tří, čtyř lidí již objasněn dostatečně je dalšími a to v dobré míře následně rozvrtán právě takovýmihle vstupy, které nejsou míněny zle. Opakovat potom několikrát a stále dokola již řečené naní příjemné a tak se nediv, že jsem na tebe určitě příjemný nebyl. Promiň i ty.
V pohode.
jezdil jsem dva piky dohromady rok a u obou mi to fungovalo
Je to možný.No popravdě, měl jsem vidlu s flootgate nastavitelným -jen jednou v ruce a nějak se mi to nedařilo nastavit jak bych si představoval.
fodgate je stejný princip a přesto díky nastavení něco zcela jiného a navzájem to zaměňovat nejde.
Jen pro zajímavost i odskok některých vidlic diponuje high speed a low spek expanzí, přitom nastavitelná bývá akorát low speed přivíráním průtoku. high sped je dána přednastavením planžetky a tímhle zrovna disponuje TPC. O přesnosti nastavení mám ale své pochyby.
taky novej tlumič canecreek to má..nastavit ho bude asi dobrý peklo
Tohle bys poznal teprve kdybys to vyzkoušel. nastavení nemá za úkol a neslouží k zabránění propadání při šlapání a proto je to pro sjezd a nikoliv pro maratonisty. Rozdíl je samozřejmě v naladění a proto jsem se chtěl nejdřív zabývat smyslem nastavení a nikoliv principem. Princip by byl na počátku debaty zavádějící. Rozhodující pro použití je právě ten rozsah nastavení a ten je pro tuhle funkci rozhodující a opravdu slouží hlavně pro sjezd a dlouhozdvihové vidlice, jinde takové nastavení nemá smasl.
OK.Dík za vysvětlení.Někde nějakou takovou vidlu musím vyzkoušet, abych měl nějakou tu představu.
No jak si to ted popsal, tak si mi to i celkem osvetlil jake jsou rozdily mezi tema 2 kompresema.
Mam jeste dotaz. kdyz se to nechytlo dole, tak se zeptam primo: Mel uz jsi v ruce to TPC+ od Manitou? Jak to funguje? Kdysi to bylo tusim principem nejakeho plovouciho pistku, ne? Pokud by to fungovalo, tak jak melo, tak by teoreticky vidlice mohla byt na zacatku nastavena citliveji, a ke konci by komprese pritvrdila chod. Vybiram totiz novou vidli na pevnou osu, a ted mam v merku 2 celkem levne Nixony (2005 a 2006). Puvodne jsem uvazoval o tom 2005 (kvuli zlatym nohou), ale zjistil jsem, ze ten 2006 uz ma teoreticky jine tlumeni, a na mtbs.com si ho lidi taky vic chvalili…
Co si pamatuji, tak by to mělo být jak píšeš, teoreticky by se měl díky tomu dát nastavit počátek tlumení citlivěji než konec.
TPC plus je téma, které se sem vůbec nehodí. O tom plovoucím pístku jsem psal já. Rozdíl proti těmhle komresím je zásadní. Účinek je nastaven uvnitř a mění se dynamicky. K takovýmhle změnám u těchhle kompresí nedochází a tady bude dost práce udržet vůbec téma, tak tohle sem rozhodně nepatří a proto jsem na to nereagoval.
No ja jsem kvuli tomu nechtel zakladat novy thread, kdyz uz se tu bavime o kompresi. Takze ten pistek tam je plovouci, jo? Tim padem nedochazi k narustu v urcitem bode. Tohle jsem chtel slyset. Princip bude asi ve vetsi citlivosti, ale pri velkych ranach vetsi utlum? Nebo se pletu?
Začalo to TPC plus a další pokračování je Intrinsync.
Hmm. Tak dik.
ja sem psal, pokud by me to moc zajimalo, coz sem rek ze me to natolik nezajima, to co si ted napsal Vlkovy to jsem se chtel dozvedet, ale ze to trvalo, nicmene dekuji
Nech si od cesty poznámky jako že to trvalo. Princip, jak můžeš vidět v konci téhle debaty je zavádějící a na počátku nebyl důvod se tím zabývat dokud na to nedošla postupně řada.
no milan spis popsal co to poskytuje (pripadne jak to ponastavit) coz je pro vetsinu lidi uzitecnejsi, to jak to funguje nepopsal vubec. Trochu mi to pripomina reklamu na multifokalni bryle kde je velkym pismem JAK TO FUNGUJE a pak je tam popis toho ze s tim vidim ostre na vsechny vzdalenosti – tedy co to poskytuje, o fci tam nebyla ani carka:-)
Kdysi davno jsi tady v jedne diskuzi napsal, ze nechapes, proc jsou mnohem tvrdsi metody ladeni (tehdy mineno Motion control) tak oblibene proti jemnym finesam – myslel jsi tehdy RC2 – doufam ze si to vse pamatuji spravne…
…ten zaver a nasledna debata to tady presne oduvodnuji…tu tvrdsi metodu si kazdej cca nastavi…jedno kolecko, nic vic…RC2 je na nastaveni skutecne slozitejsi – jednodusej receno – mnohem jednodusej se da zapricinit spatna fuknce a situace v MTB absolutne nedovoluje vlastnit velke vetsine jezdcu „dobre vybaveny sjezdovy team“…vetsina ma tak tu vidli a nejak se s tim musi poprat…
A kdyz se nad tim tak po cele te debate zamyslim, tak moc nechapu vyrazne vyssi oblibenost vidlic 36RC2 proti 36R pro enduro pouziti…teda ja to chapu marketingove…to chapu naprosto presne, ale v jizdnich dusledcich ne :)
Pokud jsem se nekde spletl, klidne me oprav…doufam akorat, ze ten text dava smysl…
Jo takhle to bylo myšleno a uvádíš to správně. Zopakuju už jednou tady napsané. Vy se snažíte tím tlumením zajistit to aby vám to nechodilo na doraz při dopadech. samozřejmě toho dosáhneš i Lockem, jak to činíte ale za cenu, kterou já bych nebyl ochoten platit. Je to vlastně částečné zmršení vlastností vidlice. Takže zopakuju. Dopad není vysokorychlostníráz. Pokud bys chtěl opravdu využít správně nastavení, které ti vidlice skutečně umožňuje bude tě to stát práci a testování a výsledky, proti současnému používání by měly být hodně rozdílné.
No a to je to…ja nejsem ochotny toto akceptovat (coz na rovinu tvrdim uz vlastne hodne dlouho…)…chci jezdit a ne resit…prave ted mam TPC v Travisovi a kdyz se nekam dopracuju, tak to bude k Motion controlu v Boxxerovi…to je presne to, co chci…no a na XC bych chtel neco ala Reba…taky lock, zadny brutalni ladeni…
Chmm…pri zvazovani jestli RC2 ano nebo ne bych nejspis tuto otazku polozil do roviny ceho chci dosahnout a co jsem ochotny pro to udelat…
Souhlasím, tuhle otázku si klade i tazatel a hledá na to odpověď
NN, on se pta, k cemu je to v praxi dobre…ja se ptam, ceho chci dosahnout…k cemu je to v praxi dobre uz vime, co chce dosahnout jeste ne i kdyz na toto nam nejspis neodpovi, protoze mam pocit, ze to resi spis na teoreticke urovni…
já za sebe vidím problém konkrétně pro tázajícího dostatečně vyřešený. Jestli vidíš něco, v čem mu jde více pomoct, tak prosím, já nevím co víc by chtěl, zvlášť když sem nepíše.
No ja doufal, ze ten muj text vyzni tak, ze je to uz vyreseny :)…tak to radej napisu sem.
Kauza je nejspis pro tazajiciho vyresena dostatecne.
Tak když chceš nějaký závěr a shrnutí, tak takovéhle. Tady jsi v reálném světě a ne ve světě marketigových zázraků, kdy např. koupí správné žvýkačky zmrazíš svět kolem sebe. Tady jsi vstoupil do reality a koupě nejpokročilejších systémů, ti bude v tomto případě k ničemu, když je nebudeš umět využít. Nikdy by ses neměl cítit nijak nadřazený, že máš zkušenost s tímto systémem, když vyplyne, že ho neumíš využít.
Jsem zadnej zaver nechtel…nicmene tento je takovy nijaky…napr. to, ze mu bude v tomto pripade k nicemu koupe nejpokrocilejsich systemu, kdyz je nebude umet vyuzit – to plati naprosto vsude :)
Toz ale jinak fajn…skoro bych si ted myslel, ze zijes v 5D a ne jenom ve 4D :-D
TinkTink: To je ale těžký výběr. Já taky nechci příliš ladit, v tomhle to vidím podobně jako ty. Takže je možná lepší, když tam ty nastavení jako na RC2 nejsou. Na druhou stranu, když to výrobce nastaví ve vidlici pro mě nevyhovujícím způsobem a poladit to nemůžu, tak to je taky blbý. Takže ideální vidlice by byla nastavená pro moje požadavky. Jenže to se výrobce těžko může trefit, aby to sedlo pro různé styly ježdění i pro různé hmotnosti jezdců.
Ostatní: Nevím proč se tu tolik lidí dožaduje stále přesného popisu od Milana, když ta problematika je velmi komplikovaná a žádný jednoduchý popis nastav to tak a tak pro takové a takové vlastnosti není a existovat nemůže. Kdo nechce dlouhodobě získávat zkušenosti a testovat tento složitý systém se musí smířit s tím, že jednoduchou odpověď v pár větách nikde nesežene a bude lepší, když se takovému systému vyhne, jinak laděním spíš pokazí než získá.
A proc myslis, ze jsem vymenil uz takovy kvantum vidlic? :o)…i kdyz..me to i bavi :-D…pro me je ted temer idealni ten Travis – perfektne prednastavena vidlice kde krome par drobnosti vubec nic neresis…no…kdyby tak sel sehnat Travis Single 180 na 1 1/8"…chm…tak ted pokukuju po boxxerovi :-D
Vyrobce se ale vetsinou do pozadovaneho jizdniho stylu strefi – v ramci dejme tomu 10% tolerance mas sanci, ze budes mit vidlici nastavenou spravne (myslim ted kompletni systematiku tlumeni, ne pruzinu…), pokud vyberes vidlici pro odpovidajici jizdni styl…tolik teda teorie …v praxi ja osobne vymenim X vidlic za Y cas, abych ziskal vidlici kterou chci :)..
Vážně nevím, proč bych se měl dohadovat pořád s lidmi, kteří stejně nemají zájem o řešení a proto tohle dám pod tebe. jsi jediný s kým mám chuť se o tomhle bavit a tak kdyby tě to zajímalo. Na přiloženém obrázku jsou výsledky dynamických měření a vybral jsem jenom část, která ukazuje rozdílné chování jedné vidlice nedostatečně tlumené, jak kopresním útlumem, tak expanzním útlumem. Vlevo na počátku žlutá přerušovaná křivka ukazuje hranice, jak by měla být překážka kopírována přesně. Případné detaily a vysvětlení jsou na mých stránkách. Je jasně vidět, že na horním měření křivka o dost přeskakuje překážku a i díky malému expanznímu útlumu dopadá rychle za překážkou. Expanzi ale nežešíme a tak jsem červenou šipkou označil, kde se projevuje znovu kompresní útlum a to je po nadskočení za překážkou. Je vidět těch poskoků ještě několik. Zopakuju, tohle se projeví i rázy do řídítek a je to taky změřené, neuvádím to proto aby bylo méně možností chytat se věcí méně podstatných. Podstata je v tom, jak je kolo udrženo v kontaktu s povrchem také díky kompresnímu útlumu, jehož vliv je stejně jako na horním grafu měření označen šipkou. Tyhle dva rozdílné výsledky uvádím proto aby bylo jasně vidět, jak se ve skutečnosti projevují rozdílnosti v nastavení útlumu a to ve skutečných podmínkách blízkých skutečnému provozu. A pro ty, co si myslí kolik toho poznají jízdou je tohle měřeno při rychlosti 10 km/h a sledovaný úsek o délce jednoho metru v reálném čase trvá cca tři desetiny vteřiny.
Ještě musím doplnit vidím, že tam není text kompletně. jedná se samozřejmě o dvě křivky dvou různých vidlic. Zatémco horní křivka je vidlice málo tlumené apodní křivka je pro vidlici s výrazně účinnějším útlumem, jak kompresním, tak expanzním a ještě pro zajímavost. Zatímco hodně tlumená vidlice má jasně pozvolnější a pomalejší návrat za překážkou, tek právě díky tomu přeskočení překázky málo tlumenou vidlicí, je dopad obou skoro ve stejné vzdálenosti za překážkou. Tohle je samozřejmě další vliv onoho přeskočení překážky. Je třeba upozornit, že tohle měření bylo za stejných podmínek a tedy s XC lehkou pneumatikou. Za použití těžší sjezdové pneumatiky naroste díky vyšší váze ještě setrvačnost a přeskočení bude ještě výraznější.
Ako to merias?
Ak prechadzas zakrutu na hranici adhezie, ma lepsi kontakt s terenom ta zatlmenejsia alebo ta menej zatlmena vidla?
//Ak prechadzas zakrutu na hranici adhezie, ma lepsi kontakt s terenom ta zatlmenejsia alebo ta menej zatlmena vidla? //
No co myslis? :)
Ty postupy včetně podrobnějších textů a videí a způsobu jak vše bylo změřeno má Milan na svojich stránkách.
Mě to zajímá (jinak bych thread ani nečet, ani do něj nic nenapsal). A zdá se že i některé další, takže to nepíšeš zbytečně. V praxi to zatím nevyužiju, protože vidlice jako 36 Talas RC2 nejsou pro muj styl ježdění, já budu vždy jezdit sice hodně pohodlné, ale pořád XC. Částečně se s tím někdy v budoucnu můžu potkat u Talasu 32 (nebo podobné vidlice). Příští sezonu to ale ještě nebude, protože budu mít verzi RL, která nemá nastavení low speed compression.
Na tom grafu je ten rozdíl vidět pěkně, u komprese jasně lepší. Více mě ale zaujala ta část expanzního útlumu, kde je zajímavé pozorovat jak větší zatlumení se správně zachová, že zabrání zpětnému kopnutí do řídítek, ale zase na úkor delší dobu návratu vidlice a tím pomalejší reakce na rychle po sobě jdoucí překážky. Zde by bylo zajímavé srovnat více grafů pro stejnou vidlici s postupným nastavením hodnoty expanzního útlumu.
jo to je presne ono – u ladeni v maly rychlosti hrozi ze nekdo bude zkouset aby mu pekne tlumila vidle na jedny prekazce a pak se muze stat ze to tak pretlumi ze ji pri sjezdu „zatluce“. Skoda ze na tom Milanovym grafu neni ukazan jenom vliv expanzniho utlumu. Protoze srovnavat dva grafy kde se zaroven zmenily dva parametry – tj. kompresni i expanzi utlum neni tak moc prehledny, nebo aspon ja tam vidim spis vliv expanzniho tlumeni.
Jéje to je zase problém. Vždyť ještě nedokážete vyčíst to, co je v daném grafu a už bys chtěl ještě něco dalšího. Jak by se asi oddělil vliv kompresního a expanzního útlumu? Je to vždy jako celek a tady máš prostě dva vybrané systémy, které zastupují odlišné naladění. Jestli chceš odlišit samotný expanzní útlum je to velmi jednoduché, zaměříš se jenom na křivky klesající a u komprese na vzestupné. V případě kompresního útlumu máš pravdu může se měnit na větší překážce ale ne zrovna u systému high speed a low speed komprese. Vysokorychlostní náraz, který je zde vyvolán je dostatečný k posouzení. Zkoušky, které by ti ukázaly účinnost v celém spektru zdvihu, kde myslíš že bys je asi sehnal a zabývá se tím někdo? Zkouška je od toho, že si zvolíš systém, který ti dokáže zobrazit detaily toho, co potřebuješ a nikdy nemůže poskytnout obraz do všech podmínek jízdy. Zkouška však musí ukázat detail v takových podrobnostech, že z něho dokážeš odvodit i daleko víc, než ukazuje ten jeden konkrétní příklad měření. Je tam spousta drobných detailů k vidění, které vysvětliju podrobně na svých stránkách a nebudu je tady složitě vysvětlovat znovu. Dokážeš tam například vyčíst přítlak pneumatiky v každém bodu za překážkou. Dokážeš posoudit i vliv toho kompresního útlumu na překážce. Musíš se zaměřit ale opravdu na drobné změny v náběhové části na překážku.Spodní graf jakoby plynule a stále více k vrcholku tu teoretickou křivku překážky směrek k vrcholu více ořezával, zatímco horní křivka dole u základny jakoby narazí, pneu se víc promáčkne a potom vystřelí vzhůru. jsou to opravdu detaily a podrobnosti, které ti to ukáže, když se o to začneš opravdu zajímat. Tohle jsou praktické a přesné ukázky toho, co se děje se systémem odpružení v detailech a čím větší překážka a rychlost, tak se ty detaily nezmění ale jenom zvětší. Takže rozdíly, které jsi získal na malé překážce nabydou větších rozměrů. Jestli nemáš kontak za překážkou na malé nerovnosti na větší už to bude kritické a to zvláště pro ovladatelnost. Tohle je smysl měření. A ještě detail, zatímco upozorňuju, že kompresní část na překážce může být různá dle rychlosti, to, co se děje za překážkou, jak v kompresní, tak v expanzní části je nezávislé na rychlosti, zde pracuje již jenom tlumič a ten není ve své činnosti rychlostí nijak ovlivněn. Tak tohle ber jako nastartování k opravdu praktickým úvahám, co ukazuje a co může objasnit takovéhle měření.
aaa uz jsem o neco moudrejsi – problem byl ze mi nedoslo ze meris polohu osy kola – je jasny ze to je to co mi ukazuje jak dobry mam kontakt s terenem. Zajimalo by me jestli pri tehlech merich mas zmerenou i polohu korunky vidlice (nebo treba riditek). Protoze si nejsem uplne jisty jestli lze jenom na zaklade polohy osy kola usuzovat v ktere casti se jedna o kompresi a v ktere o expanzi – na bych potreboval jeste asi znat prubeh stlaceni vidlice (ktery by sel dat dobre do toho sameho grafu). Nebo je to vzdy tak ze kdyz jde osa nahoru jedna se o kompresi?
Srovnání více grafů samozřejmě mám ale nemá to cenu předkládat lidem, pro které je už graf charakteristiky těžko pochopitelný. Ty vidlice jsou jen ukázky a opravdu ideální výsledek tam není, je to ale ukázka toho, jak dnes vypadají vidlice. Přiznám se, že orientovat se v tom, co grafy nabízejí dokáže jenom člověk, který se tomu bude hodně věnovat a měl by znát i jednotlivé technické provedení konkrétní vidlice aby si dokázal udělat celkový obrázek. Jde takhle ukázat část, ukázat na nějaký detail ale v celém rozsahu by to bylo nekonečné vysvětlování. Po tom, co jsem si tady zkusil zase včera dopoledne je to asi stejně tak reálné jako pokoušet se o výklad v mateřské technické školce. Proto jsem vždy rád, když se objeví pár z vás jako jsi ty, Hanz a Vlk, to jmenuju ty, co to svým přístupem tady zachránili od totálního chaosu zavlečeného Pádlistou se vzorně sekundujícím Tinkem.
Je velka skoda, ze na planete neni vic jedincu tveho druhu. Kde uz mohla nase/vase civilizace byt.
Naše cesty jsou různé a nebýt tvé aktivity, tak bysme se ani neměli potkávat. Mé výsledky vyžadují práci a úsilí a oslovovat by měly lidi, kteří se o techniku zajímají. Ty jsi prostě populista bez dostatečných technických základů, který za sebou vláčí houf neznalých a jednoduchými glosami se snažíš bořit to, do čeho nevidíš. Já tě ve tvých projevech které se netýkají mě nechávám na pokoji, bav se jak je ti libo ale nepleť se tam, kam nepatříš, škodí to hodně hlavně tobě.
Prase si nezaslouží sedět s labutí. Tak já letím.
Btw. Timhle si zrovna cestu k lidu nenajdes. Neznalci se obklopujes ty. Ty si je hyckas a jen pro takove muzes byt bohem… jezis promin enjoyi, nechtel jsem tak konkretne :D
Podívej, možná ti to připadne divné ale jsi v technické debatě a ve své naivitě nerozeznáváš, že dáváš jasně najevo, kam se taková debata stočí tvým přičiněním a co z toho může vzejít. Stejnou výpově´d o sobě dávám i já. Vítám každého, kdo má společný zájem a tomu, kdo je schopen vstupovat pouze jako kašpárek, dávám najevo co si o něm myslím, když už to jemu samému nedochází jak asi vypadá v očích těch kdo se o téma opravdu zajímají.
Ještě vidím, že jsem ti neodpověděl na všechny otázky a tak nastavení expanzního útlumu na jedné a té samé vidlici. Když se podíváš na spodní graf, jsou tam vlastně dvě křivky. Je to právě vliv rozsahu nastavení expanzního útlumu. Vše je samozřejmě ještě ovlivněno tím, že expanzní útlum drží na překážce vidlici malinko víc stlačenou a vše se tedy dá posuzovat v kompetu s druhým grafem, který tady není uveden a to je pohyb rámu, nebo tedy řídítek a tam je zase vidět, že komfort s takýmto větším předpětím malinko poklesne. Dostali bysme se i na vliv jezdce a jeho váhy a vše se krásně potvrzuje. Velmi výrazně se taky potvrzuje to, že vyladit vidlici na lehkého jezdce je obzvlášť tvrdý oříšek.
jo diky castecne je odpoved na moji predchozi otazku tady:-)
Tys neviděl nikdy mé stránky? Vždyť kompletní vysvětlení s mnoha detaily tam právě mám. Tady je uvedena jenom část, která se týká tématu.
uz jsem se tim probral:-), bych rekl ze velky problem a vznik mnoha nedorozumneni je v tom ze nas tady asi hodne mota to jak se pritlacuje guma k povrchu (dulezity pro jizdni vlastnosti) a to jak skacou riditka v ruce (dulezity pro komfort). I kdyz to samozrejme nejde oddelit od sebe. No a vetsina lidi si spis asi bude ladit vidli aby jim neskakaly riditka a ne aby meli permanentni pritlak.
Je to strašně jednoduché. Dojem z řídítek je opravdu velmi podstatný a divil by ses jak citlivé máš vnímání a kolik dokážeš zpracovat informací, které potom dokážeš vyhodnotit, do výsledku, zda si můžeš dovolit točit a nebo ne a jaký je vlastně kontakt kola s povrchem. O tomhle není nejmenších pochyb. Tohle ale končí v případě, kdy bys jako jezdec měl říct, kde provést úpravu aby to bylo lepší. Úpravy jsou samozřejmě míněny úpravy při takovém vývojovém ladění. K běžnému jezdci se potom dostává výsledek, který musí pokrýt široku škálu nastavení a u běžných vidlic je to celkem komromis a když se tím budeš dopodrobna zabývat, tak to zjistíš. Musíš to ale dělat až na takovéhle detailní úrovni. No a to ladění komprese s tím už se dostáváme právě na tenký led, protože tady máš jako jezdec už opravdu hodně volnou ruku a ten vývoj už začínáš být prostě ty. Když potom nemáš dost přesnou představu co vlastně ladíš a jaký to má vliv a dosah, tak máš neúspěch zajištěn. Neúspěch samozřejmě proti tomu, kdo má snahu se dopátrat detailů a umí jich využít. Tohle je celé to zdejší debatování a výsledek vidíš sám.
Pokud se nemůžeš dopátrat kde přesně jsou ta vysvětlení, tak tady tuning-test.cz/3_4.html a pokračování zde tuning-test.cz/4_4.html
Už víš, proč dávám odkazy, opakovat tohle v takových detailech prostě nejde a kdo má zájem má zde prostor.
Chci se zeptat: které vidle toto tlumení momentálně mají.Zatím jsem tu vyčet akorát, že ta RC2.Nemáte někdo nebo nevíte kde by se dal stáhnout nějaký servisní manuál s rozkreslením, či fotkami,abych lépe pochopil o co vlastně jde, jak to vevnitř vypadá a tedy jak to vevnitř funguje? Díky
nsad některé RS pro 07… lyrik a totem tuším.
Dík
tlumící patrony fox rc2 a některé tlumící patrony rockshoxu(lyrik, monain, totem..nekteré další rs maj nastavení low speed)
Vysvětlení jsem ti špatně přiřadil k tvému prvnímu příspěvku.
Jo jo našel jsem.Díky.
RC2X od Marzocchi napr. Jestli se pletu tak milan me rad popraví… ehm poopraví ;)
Nikoho nechytám za slovíčka a nebo za drobnosti a co se jakési popravy týká, tak tu jsi předvedl přímo ukázkovou. Sám na sobě. Po tomhle tvém včerejším výstupu jsi o mnoho nevěrohodnější než jsi kdy byl. Doporučil bych, jestli tedy vystupuješ v nějakém týmu abys napříště v oblasti odpružení radši mlčel, děláš tím totiž tomu týmu medvědí službu.
Dekuji priste se budu drzet Tve rady.
Zase ta paranoidní teorie o „boji skupin“?
Ty si oparavdu myslíš, že sem patříš? Flame už skončilo a ty jinak nemáš čím přispět, tak hajdy jinam.
Obavam se, ze nemuzes urcit, kdo bude mluvit a kdo ne.
No, on vnímavý člověk by si dokázal třeba všimnout, že Radek nemluví vůbec k tématu a že dokonce ani nebyl schopen pochopit ten jeden jediný kratičký odstavec, kterého se zoufale chytá. Tím pádem reaguje dost neadekvátně a jen tak mimochodem zcela momi mísu. Nemohlo by to být pro něho vlastně dobré varování, že už se ztrapnil dost? Ty sis toho nevšiml, než jsi napsal svůj názor? Nebo dokazuješ stejně jako on, že ti jde jenom o to zcela beze smyslu se chytit čehokoliv i když to je takhle hloupé a na první pohled rozeznatelné?
Skoda, ze sa pri nasavani informacii o odpruzenych vidlach musim predierat cez velke mnozstvo balastu. Ja osobne mam taku teoriu, ze ked nereagujem na osobne utoky (na B-F som este nezaznamenal), tak tie osobne utoky nepokracuju. Myslim, ze budes so mnou suhlasit, ze prakticky v kazdom threade, do ktoreho intenzivne prispievas, nastava ista polarizacia prispievatelov a vznikaju hadky. Podla mojho skromneho nazoru, je to sposobene aj tym, ze poctivo reagujes na kazdy prispevok, ktory sa ta tyka. Este by som chcel zdoraznit, ze nie som tvojim odporcom. Ani by som nemohol byt, ved o vidliciach viem len to, ze pruzia. Skus napriklad nezareagovat na tento moj prispevok, aj tak nie je k teme.
Víš, třeba někdy čekám, že někdo osloví prudiče a naznačí jim, že jsou omi nevhodní. To, že oslovuješ mě vypadá jako by se vše vyřešilo tím, že se nechám pomlouvat shazovat a přitom budu všem plnit co jim na očích uvidím. Nezdá se to tohle divné a má reakce na stále stejné chudáky dost oprávněná?
Oslovovat prudice nie je velmi efektivne. A naozaj si myslim, ze ked sa nechas pomlouvat a shadzovat (teda nebudes na to reagovat), tak to skonci samo. Prestane to byt pre dotycneho atraktivne. Ak by som sa ja mal vybavovat s kazdym chudakom, co sa do mna navaza, tak nerobim nic ine.
No vidis, a zasa jedna zbytocna vetva.
Není zbytečná, pro mě je tohle osvěžení a přináší to čistější ovzduší do zdejšího dění. Mnohdy mě totiž připadá, že vlastně ani normální lidi neexistujou a na kole se prohání jenom takový výkvět, co se kolikrát předvádí tady. Vážně ti připadá, že stálé ustupování a přenechávání iniciativy právě jim je vhodné?
A preco nie? Ved sa tym aj tak nic nevyriesi, tak preco reagovat. Niekto napise, ze si dajme tomu curak. Ja viem, ono to dokaze cloveka vytocit. Ale ked na to zareagujes, dotycneho potesis a umoznis mu pokracovat. Ja by som cloveku, ktory mi nadava, tu radost neurobil.
V případě, že nic neřešíš a nezajímá tě ani co a jak dopadne, je tvůj návrh velmi podnětný. Když něco řešíš a podívej se, že počátek je vždy rozvrtání jakéhokoliv řešení, není ústup tím pravým.
To mas pravdu. Ja som mal na mysli skor tie prispevky, ktore nie su k teme a len sa pokusaju niekoho dehonestovat. Bohuzial je castym javom, ze ked niekomu dojdu argumenty, prejde k ponizovaniu oponenta. V tom momente by mala byt debata z dotycnym ukoncena, pretoze nikam nevedie, z pohladu riesenia temy vlakna. Stale je dost ludi, aj v tomto vlakne, s ktorymi ma vyznam sa dalej o teme bavit.
Ber mě jako zrcadlo, kdo se na mě obrací v dobrém a má sám taky zájem něco řešit si nemůže stěžovat. Stejně tak to platí i s obráceným znaménkem. Každý se dočká jenom svého stylu. Kdo tohle už pocopil, tak pro toho už další není zas takové překvapení.
Tak jo, berem.
Vím, že jsem tě zklamal a zareagoval jsem ale já prostě vnímám, že když mě někdo osloví, tak odpovídám. Děje se tak ve věcech technických a tam bys mě to vyčítal, nevyčítej to tedy ani teď.
To ale nebyl nazor, to bylo podoktnuti faktu. Tecka.
myslim, že fyzikálních faktů tu bylo popřeno víc;)
Na novějších vidlicích ??? Nastavení tlumení komprese má TPC už mnoho let.
No, to jo, ale jen v celym rozsahu
Kdyz uz se tu bavime o tech kompresich a bylo zmineno uz i TPC, Manitou se tedkom vratilo k TPC+ u Nixonu a a Travisu. Zajimalo, jak je tam reseno to zvyseni komprese v druhe pulce zdvihu. Je to vlozeny nejaky dalsi0 kompresni odpor v tlumici? Nebo nekde jsem slysel neco o plovoucim pistku? nema te to nekdo fotnute?
Pod pevným pístem tlumení komprese by měl být plovoucí píst na pružince, který v počátku zdvihu stoupá s olejem. Ke konci zdvihu ho odpor pružiny zastaví a olej se začně cedit i přes něj – tím dojde ke zvýšení odporu. Snad jsem to popsal správně.
Jo jasne. Myslel jsem si to spravne, a nekde vys mi to uz milan1 taky tak nejak naznacil…