Ahoj prechazim z 26" MTB kde jsem mel kotouce 180/160 na 29" MTB.A rad bych tam dal 200/180.Muzu dat na tuhle vydli 200mm kotouc?Nikde jsem to nenasel.Jinak brzdy Shimano XT. https://www.primeshop.cz/…100mm-cerna/
Ahoj prechazim z 26" MTB kde jsem mel kotouce 180/160 na 29" MTB.A rad bych tam dal 200/180.Muzu dat na tuhle vydli 200mm kotouc?Nikde jsem to nenasel.Jinak brzdy Shimano XT. https://www.primeshop.cz/…100mm-cerna/
A proč proboha? Neumím si představit situaci kde by xt brzdy s kvalitnim 180mm kotoučem už nestačily a zároveň tahle základní vidlice stačila.
Tak beru to logikou vetsi kolo tak vetsi kotouc aby to brzdilo stejne jako na ty 26".
logicky – vyzkoušej tu 180mm a pokud nebude stačit tak řeš větší :D
Tady na straně 14 píšou, že můžeš použít až 220mm kotouč.
https://www.servicearchive.sram.com/…_rev_a_0.pdf
Edit: Tak vidle XC30, je až na straně 20.
Jediná vidlice která tam 220mm nemá je krosový Paragon. Kterej má mimochodem taky 30mm vnitřní nohy…
Že je oficiálně možný dát 220mm kotouč na nejlevnější vidlici v nabídce stejně jako na sjezdovýho Boxxera je sice pěkný ale nepřijde mi to zrovna rozumný. Navíc XT brzdy jsou dost kousávé a na většim kotouči budou ještě kousavější.
+1
+1 ,taky mě to dostalo,ale třeba „posilovali“ nohy :))
Tak jasně, že to není rozumné, to už si musí zvážit každý sám, ale když výrobce neuvádí, jak silnou brzdu k jak velkému kotouči můžeš použít, tak si tam někdo může dát nejsilnější brzdy na trhu a 220mm kotouč a vidli za chvíli odrovnat. Odpovídal jsem jen na otázku „Můžu na tuhle vidlici dát 200mm kotouč?“ a odpověď je, ano můžeš.
Nacpat na XC30 nějaký Trickstuff Maxima a 220mm kotouče. :)
XT jsou kousave?Tak to mam asi jiny XT.Mam ty dvoupistky ne ctyr.Jde o to ze je radsi solicham na vetsim kotouci nez vic zabirat na malim.Navic mam 100kg a bydlim na upati hor,takze neni problem sjezd kopce1km po asfaltu.To puvodni brzdy moc nezvladali.
Ano, Shimano Deore/SLX/XT a XTR Trail jsou dost kousavé brzdy, není to úplný extrém, jsou i jedovatější brzdy, ale prostě jsou.
SLX kousavé ? Jak, kdy a při jaké příležitosti ?? :D
Při brzdění, stiskneš a brzda je téměř okmažitě na maximu, řady 785 a 675 byly teda ještě kousavější, 8/7000 maj trochu pružnější páku. Jestli se ti kousavé nezdaj ani trochu, asi je máš zavdzušněné.
Zavzdušněné je rozhodně nemám :D :D Mám M7000 na 203mm SLX kotouči a kousavé to rozhodně není. Dokonce zvažuji koupi 4pístů. Asi nemáš tucha, co to znamená „kousavé“. Ale pokud to porovnáváš se svýma „Véčkama“ tak chápu, že ti přijde, že to „kouše“ :D :D
… tisíckrát a stále dokola. Proč si pořád někdo myslí, že větší kotouč ničí vidlici?
Rozdíl je v tom, že díky většímu obvodu kotouče a páky mi to dovoluje méně mačkat páčku abych dosáhl stejného brzdného účinku.
protože prostě větší kotouč = větší brzdný účinek a po delší dobu to že to jen tak šolicháš je sice možné, ale ne vždy pravdivé
No a právě to je ta blbost. Jen méně mačkám páku. Prostě pokud jedu 30 kmh a potřebuji na 5m zastavit, tak síla na vidlici / náboj a na kolo je stejná, ať je tam kotouč jakýkoliv. Jen ten, kdo má 160mm mačká daleko větší silou než ten, kdo má 203mm a 160mm kotouč se více rozpálí díky většímu tlaku a menší ploše…
Pochopitelně myslím za předpokladu stejných třmenů. Je jasné že nějaké nejlevnější šity nebrzdí (nenamáhají vidli) ani když máčkáž až do mozolů. Řeč je o normálních funkčních třmenech (SLX, XT …)
už vidím, jak bude borec mít tenzometry v prstech, aby kontroloval, jak moc mačká páku a zastavil tak na stejné délce … jen s menším úsílím
teoreticky je to dobře, co říkáš, ale prakticky to nepohlídáš. Prostě tu brzdu při jízdě z kopce zmáčkne, celé se to rozvibruje, katapultuje ho to ze sedla ven a vidlice skončí ven z hlávka rozložená na prvočinitele
aha jasnovidec…
ne, to jen historie se opakuje :D
Tak pokud ti přijde jako argument, že „tu brzdu při jízdě z kopce zmáčkne a katapultuje ho to ze sedla ven“ tak to potom tleskám tvým myšlenkovým pochodům. Ale pořád se tím ona brzdná síla na vidlici nemění. Pokud je cyklista debil a zmáčkne na plno do katapultu, tak je vidlici jedno, zda se naráz zakousne 160mm, nebo 203mm kotouč… Prostě hardstop a pak bude záležet na jiných fyzikálních veličinách, jestli to vidle přežije, či nikoliv…
dokážeš pochopit že někdy prostě max. síla kterou na 160mm kotouči brzdy dá nestačí?
a pokud myslíš že jo, skus kvalitnější a širší gumy třeba 3,0" to pak pochopíš
Díky za radu. Jezdím HT 27,5+ 2,8" se 203mm kotoučem.
pak je něco na tvém tvrzení špatně, :D
čoveče jsou kopce kde máčkám i s 203mm kotoučem do mozolů a s kvalitní brzdou :D
ale už sem ti to napsal že ve spoustě případů nemusí větší kotouč vidlici víc namáhat, ale když využíváš jeho potenciál tak prostě ta brzda má větší výkon.
A jsou to kopce vhodné pro obyčejný XC kolo? :)
no takový sjezd po asvaltu kde to rozpálíš na 70–80km/h a pár krát brzdíš do zatáčky už dělí zrno od plev :D i na XC kole
Tak si nejprve brzdy odvzdušni a odmasti (to byl ha-ha vtip) a když to nepomůže, tak si kup Sainty. A když ani to nepomůže, tak si kup padák, protože už nejspíš nesjíždíš, ale padáš :D :D :D
Padák prošetří vidlu :)
ale musíš padat do manuálu
Tohle tady prostě nevysvětlíš, je to tu jak do dubu…
aha tys asi nikdy nebrzdil na max co to tá že ?
:-D tvl… jsem zapomněl že jsem se ocitl ve světě nejlepších :-D
ne jen nemáš pravdu
Neničí vidlici, kroutí s ní. Je to naprd i co se týče jízdních vlastností, začneš silně brzdit a přední kolo jde mírně do zatáčky i když držíš řídítka rovně. Pak to škubne zpátky a začne to kmitat do strany. Ve výsledku daleko horší kontrola nad kolem než s menšim kotoučem.
Ale to mu s ní zakroutí i stošedesátka. Ze stejné rychlosti na stejnou rychlost na stejné dráze stejná váha. Musel by bejt úplný pako a mít volšový ruce, kdyby to zbržďoval bezdůvodně na kratší dráze. A pokud by to dělal jen proto, že se mu líbí to přetížení, tak je to rozvibrování a mrvení laciné vidle jen bonusem.
A opačně, pokud by ta stošedesátka měla vidlici šetřit do té míry, že by v případě nutnosti nedovolila zastavit na stejně krátké dráze, jako ta dvoustovka, tak ji zbytečný náraz vylepší víc, než nějaké vibrace.
Ale vůbec nechápu, proč se tady tolik hrotí krajní situace. Jak kdyby s tím měl dotyčný furt sjíždět nějaké černé sjezdovky. A kdyby jo, o to dřív si pořídí tomu odpovídající kolo :-)
Souhlas, ale málo kdo to chápe… Tady to prostě nevysvětlíš.
chápu – stačí přibrždovat, proč brzdit :D
A ne snad ? Nebo snad znáš někoho, kdo když sáhne na brzdu, tak ji pokaždé zarve nadoraz ?
No pohádka o přední brzdě a leteckym dnu se nějak zrodit musela. :)
No jo, ale když je někdo takový kopyto, aby se při šlajfování posílal přes řidítka, tak řešit nějakou kmitající vidlici a z toho plynoucí diskomfort a opotřebení vidle je docela zbytečné :-))
mě by zájimalo jak vzniká ta vůle ve futrech a vrzající uvolněná korunka se taky občas potká
Tak vůli ve futrech bych šacoval na bordel v oleji nebo vazelíně (podle vidlice), prostě brusná pasta. Kdyby se měly futra nějak vymačkat při brzdění, tak by musely bejt z perníku. No a vrzající uvolněnou korunku neznám, neumím si dovodit souvislost. Jestli to má být z kroucení vidle, tak ta se může kroutit i z jiných důvodů, samotného pružení, nárazů, skoků…no a pokud je to šunt, tak samozřejmě i z brzdění.
Zajímavé, že většinou chytá vůli především levá noha :)
ne ne ne přece mu takhle nemůžeš bourat bábovičky :D
Kde vidíš jaké bábovičky ? Tobě se fakt vymačkávají futra ? Nějak se deformují, rozpliznou se do stran ? Mohl bych fotku ?
Obhospodařuju několik kol, na dvou horácích jsou vepředu 203mm kotouče a po cca třinácti letech vůle ledaskde, jen ve futrech ne. Ty se nasbíraly na původních trekových RST za 1.300 Kč. Jenže tam byla i po deseti letech a pár desítkách tisíc km původní vazelína, teda ta brusná pasta.
Ano futra se jednak opotřebovávají vydíráním, ale dokonce dochází k jejich vymačkávání. Někdy dokonce dojde k vymačkání vlastní nohy vidlice pod futrem. U některých vidlic to problém je větší, u některých menší. Taky záleží na čem, co a jak se jezdí a jaká se provádí udržba.
Že obhospodařuješ několik kol nic moc neznamená. Kolik jsi servisoval vidlic?
Ale jo, věřím, že u nějakých extrémně zatěžovaných, nebo míň kvalitních kousků může k deformacím docházet , jako u všeho (pak je ale taky otázkou, co všechno a proč vlastně na té vidli trpí – abych se vrátil k tématu – jestli je na vině právě brzda, případně velký kotouč). Je to ale běžný jev ? Docela sranda, když se chce v diskuzích něco dokázat, že se zhusta argumentuje extrémy nebo mezními stavy, mnohdy nepřiměřeným užitím (a zase ne vždycky, abych nebyl stejným způsobem chycenej za slovíčko :-))
Vidlice si servisuju sám.
Přesně jsi to sám vystihl – „nebo míň kvalitních kousků může k deformacím docházet“ … a přesně o tom se bavíme. Problém je v oné kombinaci velkého kotouče s nekvalitní vidlou.
Samozřejmě dochází k vymačkávání futer i u vidlic větších průměrů, tam to ale není tak hrozné, neboť plocha futer je větší a tak k vymačkání dojde později…
No jo, ale tím jsme zase na začátku – brzdím stejnou váhu o stejnou rychlost na stejné dráze, čili stejnou silou vůči vidlici. Řešením je vhodnější vidlice, nebo přiměřeně nižší rychlost. Kotouč, jakkoliv velký v tomhle hraje roli jen v otázce, jak se u toho nadřu, nebo jestli vůbec zastavím. Vynechme krajnost, že někdo zarafne brzdu zbytečně intenzivně jen tak z plezíru. To si může taky jen tak z rozmaru strčit klacek do kola, nebo může na silničce sjíždět schody – nevhodné kolo se dá nevhodným užitím ničit mnoha způsoby, ale to už je zas diskuze o něčem jiném. Pokud ale pro někoho znamená, že když si dá na kolo větší kotouč to, že bude od té chvíle brzdit ve stejných situacích výrazně razantněji (místo pohodověji), tak asi ano, kolo dostane víc za uši. Ale smysl takového počínání mi trochu uniká. Leda snad, že by větší kotouče byla automaticky výzva k nepřiměřeně většímu divočení. To pak jo. To půjde ale celé slabší kolo dřív do kopru a alespoň si pořídí pořádné :-)
naopak smysl využívat brzdu na max mě přijde naprosto normální, brzdím do zatáčky co nejpozději a nejintenzivněji.
samozřejmě né vždy jede člověk plné tempo, ale nechápu proč bych měl brzdit do zatáčky dřív když nemusím?
Souvislost být může (ale jen odhaduju) – při šlajfování se možná vidle víc opře do futra a současně zanoří. Pokud se skutečně víc opotřebovává levá noha, mohlo by to vydření vysvětlovat. Bylo by zajímavé změřit futro, jak je vydřené.
:D
Dej tam Véčkové brzdy, ty brzdí na ráfku o průměru 29", špalky vyměň za syntrované a je :-)
622mm neni 29" ale cca 24,5" ;)
Tak může brzdit o bočnice pneu a udělá si z toho skinwally :-D
Nebo o běhoun jako před 150 lety. :)
Tj a nohou ještě k tomu.. pak musíš mít plný camelbak prestižek (boty)
Možnost je taky s sebou vozit paličky různých průměrů, podle toho jak rychle chceš zastavit, a strkat je do špic. Pro opravdové gurmány pak budou k prodeji kovové roxory
.
To jsem necekal takovou vasnivou diskusi kvuli velikosti kotouce.Jinak plaste ma Vittoria Mezcal sire 2,6"Proste brzdim jen jednim prstem a kdyz je delsi sjezd tak cim mensi nutnej tlak na packu tim lip.Koupim teda 180 SLX kotouc a kdyz to nebude ono tak zkusim sinter desky.
Dej tam organiky od Trickstuff ;)