pokud by jste kupovali nové mtb kolo jakou velikost by jste zvolili 26" nebo 29"
pokud by jste kupovali nové mtb kolo jakou velikost by jste zvolili 26" nebo 29"
Hádej.;-)
A nebo ještě lépe slovy klasika. „Hledej šmudlo.“
HISTORIE, je tady toho o tom asi milion příspěvků.
27.5"
protoze 26,28 i 29" uz mam
27,5 tam nezapadá, lepší by bylo 27 abys to měl po palci :)
dam na 27.5" tenke sprcky a bude 27" :-)
Já čekám na bajk s měnitelným průměrem kol, jako se dá měnit zdvih na vidli :) Stačil by rozsah 26–29"
To až někdo vymyslí, to bude hit!
jestli se to bude ***** jako některé stavitelné vidlice
666B. Ať jsem zítra stylový…
Zeptej se Zlatky, co si o tom mysli.
další koťátko :)
určitě sixfifty, 26 a i 29 jsou produkty marketingové masírky.
Neřeš pořád ta koťata, neb sám nezačínáš věty velkými písmeny ;-) Za mě rozhodně 26, protože na 29 s mou výškou nedostanu normálním způsobem řidítka do potřebné výšky (níže).
******, to není hrubka
Jelikož máš na konci tečku, tak to hrubka je. ;)
******
Toho neznám.
26*2,54cm
29 !!!!!!!! možná 27,5
29er!
Jedině 26, možná 27,5… 29er je katastrofa, nikdy víc!!!!
Jednoduche „Na co to chces?“ :)
Čau, taky chci koupit nového bika a rozhoduju se mezi 26 a 29. V historii je toho plno, to je fakt, ale spíš jenom urážek a třeba pro mě důležité info, jako: Jel jsem na tom a 29 je lepší proto a proto jsem teda nenašel. Na netu je toho taky plno, ale radši bych věřil obyčejným lidem jako jsem já, než profi závoďákům. Na jaře chci koupit buď: http://www.sportlauryn.cz/…2-bila-cerna nebo http://www.bikeprodejna.cz/…29–2013.html Mám 180 cm, váha 78 kg, chci si na tom zkusit někaký amatérský maratonek. Za každou radu vřele děkuju.
Taky budu na jaře kupovat nové kolo a taky uvažuju o 29. Myslím si že tam takový rozdíl nebude a spíš se kolem toho nadělá hodně cavyků :). Snad jen, že ty levnější 29 jsou těžší než 26 v té samé cenové hladině.
Rozdíl je velký a malý. Velký je v tom, že na každém kole si užiješ jiný terén. Největší omyl je se domnívat, že to co si člověk plně užil na 26 si užije i na 29.Zjednodušeně, v techničtějším terénu bude nejspíše lepší pocit z 26, v náročných sjezdech s většíma překážkama z 29 a pravděpodobně i na rychlých přejezdech(to už bude odvislé od výpletů kol). Další velký rozdíl je v tom, že prostě 29 má o 3 převody méně a jsou úseky, kde ti to může chybět, na druhou stranu se již bavíme o rychlosti chůze…Další kapitola je váha a kvalita výpletů u 29, která je hodně znát. To co je cca do 2kg (přední+zadní) bez těžších pláštů je už asi dostatečně hravé (lehké), ale je to už taky o poměru cena a odolnoost. A na závěr ten malý rozdíl…ve výsledku ten rozdíl není velký, protože na každém se svezeš lépe někde jinde, pokud samozřejmě nejezdíš jen typ terénu výhodnější pro jeden rozměr, a tak to nakonec bude jen o pocitu z posedu(pohodlí) a prioritách v terénu, takže na Tobě;-).
Díky tohle je konečně rozumnější vysvětlení.
Nejezdím nijak těžké terény – lesní, polní cesty, jejichž kvalita a sjízdnost je závislá na aktuálním počasí nebo lesních těžařích, nebo silniční úseky, ale silničku nechci, opravdu těžký terén jsem jel za svojí půl roční kariéru cyklisty :) tak 3×. Skoro by se dalo říct že ujedu víc na silnici jak v terénu.
Zase rozdíl technický terén a technický terén a jak pro koho… V zásadě i v hodně těžkým terénu má 29er navrch, jen je malinko míň obratnější, ale nejlepší kola maj tu geometrii vychytanou tak, že ten rozdíl není velkej. Rozdíl je v tom, že 29er bude mít větší setrvačnost a nenechá se tak snadno rozhodit ze stopy a výrazně líp překonává překážky, paradoxně ale i přesto se stejnýma pláštěma líp brzdí a celkově má lepší trakci. Člověk ale musí mít větší sílu to kolo přinutit do zatáček, pokud jí nemá, tak i přes všechny výhody je v těžším terénu 26" lepší volba.
Druhá věc je cena, u 29eru daleko víc záleží na celkový váze a hlavně tuhosti a váze kol, levná 29ka bude fakt tak na nenáročný ježdění. Když se to postaví lehká 29ka, tak to už při dobrý geometrii může být celkem hravý a dobře ovladatelný kolo se všema ostatníma výhodama větších kol.
Ale abys postavil 29" co se bude vlastnostma blížit 26 a přitom bude mít stále výhody 29" tak to bude chtít pěkný balík a třeba u fullu ještě větší.
O tom se vůbec nehádám, vždyť jsem to tam i sám napsal… Levný 29ky jsou dobrá volba spíš na nenáročný použití jako cross s tlustšíma pláštěma, ale do terénu moc ne…
Ja jsem byl docela prijemne prekvapenej, po tom, co jsem dostavel 29" celopevnaka, ze to neni uplne tupej autobus. Pravda, oproti XC HT26" to bude vzdy mene hrave/nerovozni, ale to je prave to, co me na 26" s XC geo dycky pekne stvalo.
Nadruhou stranu jsem zvyklej na enduro geosku s polozenou vidli,takze se zatackama rozhodne problem nemam. Skoro bych rek, ze to zataci furt ziveji nez 26" endurko.
Grip 29" kol je docela znat, mam primy srovnani se stejnyma gumama v 26" na kamosove XC HT.
A rozhodne na tom mem mam spis tezsi a levnejsi komponenty.
A propos, nejak furt nechapu, kdyz pises, ze na 29er musis mit silu to uridit? To beres jako obcne, nebo je to na zavodech tak odlisne diky tomu ze je clovek unaveny a jede na hrane?
Mě to na 26" nikdy neštvalo, ale co jsem si během pár hodin zvyknul na 29er, tak mi pak 26ka přišla dost nestabilní, ale zase jsem si během pár hodin zvyknul.
S tím Enduro souhlas, na 150mm Remedym 26" mě taky překvapilo, že se nevejdu do tak prudkejch zatáček jako na 29er HiFi (100mm full, dneska se jmenuje Superfly 100 AL).
Co se týče tý síly, tak to beru z hodně technickejch věcí. Pokud člověk chce vybírat stopu a hodně zatáčet, tak 29er si prostě řekne o víc energie, aby do tý zatáčky šel, logicky to souvisí s tím, že 26ka je právě hravější a nervóznější, do tý zatáčky jde ale na minimální podněty (až to občas vadí). Jenže když jsem zkoušel 29er před pár lety, když jsem měl nějakejch 62kg (a to byl ještě lehoučkej Superfly za nějakejch 120 tisíc), tak jsem si nedokázal představit s tím jezdit hodně technický pasáže a spoléhal jsem na to, že si s tím terénem kolo poradí a stačí držet řidítka (což některý lidi považujou dokonce za výhodu, v lehčím terénu to tak je, že hodně odpustí, ale v těžším terénu musí člověk kolo řídit). Dneska mám o nějakých 6kg víc plus výrazně lepší techniku a už 29er uřídím i v těžkých pasážích, naopak mi tam 26" vadí, jak má tendence se zachytávat mezi kamenama a kořenama, kde to 29er v pohodě přejede.
jasny, tak pokud jsi to bral predtim z pohledu 62kg jezdce,tak chapu :) S mejma +20kg se to ridi samo :D
Superfly v carbonu byla prvni 29tka kterou jsem ridil a to sem si rek ze ty 29tky nejsou zase tak spatny. Sice byla osazena pro me moc spatnyma gumama (takove male jemne vystupky, nevim co od bontrageru to bylo) a snaha o projeti stejny rozbity pasaze jako na mym fullu stejnou rychlosti holt znamenala doraz na pruzeni vpredu i vzadu a 2× snakebite :D (A nerikej nic o technice, sila zvyku ze se o maly prekazky nemusim starat :D)
Mno a tedkonc jsem z celopevnaka celkem nadsenej, myslel jsem, ze to bude jen na cesty do prace, ale zaclo me to na nem bavi i v lese :)
Nejlip kdyz se ne nejake 29ce projedes, abys pak nebyl zklaman.
Proste zakonite budou na 29ce za podobny penize tezsi kola a da vic prace to roztocit.
Pořídil jsem si to proto, že to o něco méně drncá a víc se to valí. Pokud chceš něco, co se spíš tupě valí, kam to namíříš, pořiď si 29, pokud chceš jezdit technicky a máš rád hravost, pořiď si spíš 26.
Ja urcite 29… Ted jezdim a mohu jen doporucit
Do budoucna je 27,5" jasná volba.
Jiří! :-)
Taky bych se k tomu přikláněl, zlatá střední cesta. Škoda, že chci kolo už teď na jaře.
Bohužel střední cesta to není, je to jen o kousíček větší než 26" a o dost menší než 29"
Něco jako je cross mezi silničkou a MTB, taky to někomu vyhovuje.
Cross mezi silničkou a MTB? hmm :) Špatnej v terénu a né tak rychlej jako silnice, ideální :)
Cross je dobrý kolo pro někoho kdo ví na co ho potřebuje, rozhodně to není ale univerzál mezi MTB a silničkou.
A které kolo potom jede jako silnička a je dobré v terénu jako MTB? Je to prostě kompromis. Můžeš na to nahlížet i tak, že cross je rychlejší než MTB na silnici a zvládne větší terén než silnička ;-)
Ale no tááák :)
Že ty jsi ještě nejel na IQ6? :)
To tvrdím taky, proto ho nemám a nechci, ale je spousta lidí, co mají jen jedno kolo a tím je cros a vyhovuje jim to, proto si myslím, že by i ta 27,5 byla pro někoho zlatá střední cesta.
ale ale. 650b má o 15mm väčší polomer ako 26" a o 20mm menší polomer ako 29er. Takže to s tým „kousíčkem“ a „o dosť“ nie je celkom pravda ;) Navyše toto nie je rozhodujúce. Rozhodujúce sú jazdné vlastnosti 26", 27,5" a 29" bajkov. Každý nech si vyberie podľa toho čo mu najviac vyhovuje.
Tak, 1,5cm na poloměru, to je fakt prd, takovej rozdíl můžou mít ve výšce i jen samotný pláště. Takže oproti 26" to zas takovej rozdíl není.
Ale někdo to asi pozná no.
A důležitější je, jakej je rozdíl na obvodu a tam je 27,5 mnohem blíž 26 než 29.
Takže 1,5cm je „prd“ a 2cm je už hodne :D
A chcela by som vidieť ako výškou plášťa zväčšíš polomer o polomer 1,5cm. Daj príklad.
Uplne to nevyrovnas ale ten rozdil hodne eliminujes, pokud beres treba RaR 27.5 a k tomu Ardent 2.4 nebo HD 2.35.
Tam je spis nesmysl tohle rikat, protoze kdo jezdi RaR, tezko bude chtit jezdit kvuli prumeru kola HD :)))
Jenže rozdíl obvodů se logicky liší víc než poloměr.
Takže jak říkám v poloměru ten rozdíl není tam markantní.
Tak třeba racekingy jsou o dost vyšší, minimálně o cenťák než třeba nějaký ritchey speedmax a další.
Prostě podle mě není ten rozdíl mezi 26 a 27,5 (650b) nikterak markantní. Aby ten rozdíl měl nějakej význam a skutečněš to bylo hned po nasednutí poznat, tak to chce z 26 skočit na 29.
Ale každopádně ať si kdo chce jezdí co chce. Já jen píšu jak to vidím já :)
No pis by bylo zajimave kouknout o kolik se lisi najezdovy uhel a „otisk“ kola.
Ja co jsem ted postavil 29er celopevnaka, tak mam docela zajimavy srovnani s kamosem se kterym jezdim, co ma 26" HT (sice levne a tezsi jeste o kousek nez muj celopevnak), ale ma na tom stejne gumy jen ve 26" a oba jezdime duse.
Kdyz tu lidi psani, ze je to velky rozdil, tak jsem sice veril, ale necekal ze az takovy :)
U myho trailbiku zustavam na 26" ale nevylucuju casem prejit na 27.5.
Jenže rozdíl obvodů se logicky liší víc než poloměr – s jakou logikou pracuješ?
ze polomer o 1.5cm a obvod o vic nez 1.5cm :))
Že by s logikou násobení?
559 x pí = 1756
584 x pí = 1835
622 x pí = 1954
rozdíl 27,5 vs 26 je 79
rozdíl 27,5 vs 29 je 119
to je poměrově cca 2:3
rozdíl v poloměrěch je jak psala zlatka 15:20
takže to je poměrově cca 3:4
Ještě nějak bys to chtěl vysvětlit?
Uveď reálne obvody porovnateľných plášťov. Napr. RaR 26", 27,5" a 29"
máš smůlu, prostě to tak je.
26" kolo má 26" s plášti o šířce 2"
27,5" kolo má 27,5" s plášti o šířce 2,25"
29" kolo má 29" s plášti o šířce 2,25"
takže pokud budou pláště stejné, třeba 2,25" což je taková klasika, tak reálné velikosti budou 26,5", 27,5" a 29", takže mezi 26 a 27,5 je na stejných gumách jen palec rozdíl, mezi 27,5 a 29 je rozdíl palec a půl. Takže mu ty poměry sedí :) Prostě 650b není uprostřed a nechápu proč tomu tak je. Ostatně dáš všechny tři ráfky vedle sebe tak to je jasně vidět i okem. Takhle se z toho stává trochu zbytečný rozměr.
Som sa pobavila :D
26" kolo s plášťom šírky 2,25" je vlastne 26,5" :D Podľa tohto vzorca je kolo s plášťom šírky 2,4" vlastne 27" :D
Čo vlastne podľa teba udávajú rozmery 26", 27,5" a 29"?
Prečítaj si ešte raz a pomaly moje príspevky a hlavne na znenie príspevku, na ktorý reaguješ. Kde v tvojej reakcii uvádzaš aspoň jeden reálny údaj o obvode plášťov.
Mimochodom, ja nikde netvrdím, že 650b je uprostred medzi 26" a 29".
netvrdíš že je 650b uprostřed, ale uvádíš špatné rozdíly mezi 26 27,5 a 29 koly :) sice ne o moc, ale špatně :) a když tě někdo opraví, tak se mu vysměješ :)
jinak co podle mě udávají rozměry 26 27,5 a 29"? No co asi :D asi průměr kola s pláštěm né :D a když si to spočítáš tak ti vyjde, že zatímco 26" kolo má těch 26" s gumou VYSOKOU 2", a ty ostatní mají svůj rozměr s gumou VYSOKOU 2,25", tak i ty rozdíly pro stejné gumy jsou takové, jaké jsem napsal.
No a protože guma má docela kulatý tvar, tak se dá předpokládat, že guma široká 2,25" je i 2,25" vysoká. Takže s 2,25" gumama je REÁLNÝ průměr kol 26,5" 27,5" a 29". Rozdíl na průměru je 25mm vs. 38mm.
A jestli mi nevěříš, tak proč se asi s tlustšíma gumama zvětšuje jejich obvod? A proč má 2,5" guma na 26" ráfku skoro stejný obvod jako 2,1" šlupka na 27,5" ráfku?:D takže ano, 26" ráfek s 2,5" gumou je vlastně 27" stejně jako 27,5" ráfek s 2" gumou!
Někdy mám pocit že mluvíš o věcech o kterých nic nevíš, a nejhorší je že se svými neznalostmi se snažíš kola prodávat…
Milý Georrge, tvoje vysvetlenie je síce pekné, ale iba je to iba čistá teória počítaná cez kalkulačku. Navyše nesprávne predpokladáš, že zväčšením šírky plášťa sa priamo úmerne zvýši aj výška plášťa. Chápem, že niekto môže byť pomalší a tak ešte raz napíšem. Udaj konkrétne obvody plášťov, ktoré si sám nameral, alebo z hodnoverného zdroja. A zopakuj mi prosím aké rozdiely udávam, aby nedošlo k omylu?
Už si osobne videl naživo bajk s 27,5" kolami? Už si na ňom jazdil? Už si osobne meral obvod plášťa na takomto bajku keď si dovolíš tvrdiť, že ja neviem o čom hovorím? Už si osobne porovnával a meral priemer kolies s plášťami 27,5" v šírke 2,25" a v šírke 2,1"?
„jinak co podle mě udávají rozměry 26 27,5 a 29“? No co asi :D asi průměr kola s pláštěm né :D"
Myslel si to takto?
26×2,54 = priemer 66,04cm
27,5×2,54 = priemer 69,85cm
29×2,54 = priemer 73,66cm
V tom prípade je rozdiel v priemere kolies 26" vs 27,5" 3,81cm a rozdiel v priemere kolies 27,5" vs. 29" prekvapivo opäť 3,81cm. Oops, kde sa stala chyba ;)
Před chvílí jsi psala, že netvrdíš, že 27,5" je uprostřed, teď tou „argumentací“ v posledním odstavci tvrdíš, že je… Mi skoro přijde, že už se tu hádáš spíš sama se sebou.
Keď sa naučíš čítať tak zistíš, že posledný odstavec nie je moje tvrdenie, ale výpočet toho čo tvrdí Georrge ;)
Já to z jeho popisu pochopil tak, že počítá reálný průměr ráfku + 2* 2,25" respektive 2" za pláště.
lol ty jsi snad… no nechcu nadávat, je to neslušné, ale já už nevím jak ti to vysvětlit :D napřed tu píšeš ať ti to lidi změří s reálnými STEJNÝMI plášti, nelíbí se ti že uvádím teoretické výpočty, a pak mi argumentuješ svým teoretickým výpočtem který je úplně špatně a vypadá, jako bys ani nečetla, co jsem napsal.
Tak ještě jednou. Ano, ty průměry jsi vypočítala správně :) Ano, tyhle vypočítané průměry jsou od sebe rovnoměrně vzdálené :) ALE! Musíš si uvědomit, s jakými plášti těhle průměrů dosáhneš!!!
A teď další věc. Plášť má zhruba kruhový průřez, to je prostě fakt (viz obrázek), záleží trochu jestli je s duší nebo bez a na konstrukci, ale vždy je to šiška jen lehce lišící se od kruhu. Takže plášť šířky 2,25" je i 2,25" vysoký, ostatně odpovídá tomu i reálně změřený obvod!
A další věc. Ty průměry 66, 70 a 74cm jsou každý s jiným pláštěm. 26" je s pláštěm VYSOKÝM, JEŠTĚ JEDNOU S VYSOKÝM 2", ty ostatní s pláštěm VYSOKÝM NE ŠIROKÝM 2,25". JENŽE pláště jsou cca kruhové, takže je i celkem jedno, jestli se budem bavit o šířce nebo výšce.
MUSÍŠ SI PROSTĚ UVĚDOMIT PRO JAKÉ PLÁŠTĚ JE DANÝ ROZMĚR STANDARDIZOVANÝ!!!! Ostatně proto taky 29" má stejný ráfek jako 28" ale s VĚTŠÍMA GUMAMA, takže pokud bys na treka najebala 29" gumy tak máš vlastně 29" kolo!!! A proto se STEJNÝMA gumama jsou pravé rozměry 26,5" 27,5" a 29", nebo pro 2" gumy 26", 27" a 28,5" !!!
TOHLE JE MŮJ ARGUMENT, A NA TOBĚ JE ABYS MI HO VYVRÁTILA SVÝM REÁLNÝM MĚŘENÍM KDYŽ SE TI TO NELÍBÍ, A KDYŽ TY TEDA MÁŠ TAK SUPR DUPR ZKUŠENOSTI SE VŠEMA ROZMĚRAMA.
Marné vysvětlování, je to ženská :)
Miminko sa rozzlobilo :D
„MUSÍŠ SI PROSTĚ UVĚDOMIT PRO JAKÉ PLÁŠTĚ JE DANÝ ROZMĚR STANDARDIZOVANÝ!!!!“
Ty fakt veríš, že plášť Hutchinson, Kenda, Schwalbe, Rubena, … budú mať v rovnakom rozmere rovnakú výšku a šírku? Wow! Takže keď nie sú na bajku „standardizované“ plášte tak niekto jazdí na 26,5" bajku, iný zase nemá 29er ale iba 28,5er :)
Já se z Vás picnu. :DD
jo jo jo :D
ty ses mela picnout uz davno
Kua, nech toho, sou vánoce..
Tak schválně, jaký jsou reálný obvody 26", 27.5" a 29er s 2,25" Schwalbe RaR? Podle toho by to šlo celkem v pohodě rozseknout.
my tu vubec neresime rozdily mezi znackama omg… a jestli neveris tomu, ze s ruznyma gumama mas ruzny prumer kola, tak pozadej o smazani uctu na tomto foru a okamzite prestan prodavat kola…
a jeste jednou si zkus uvedomit, jake gumy potrebujes na to, abys dosahla nominalniho prumeru kola u ruznych rafku (26 27,5 a 29")
a pak si zkus jeste jednou uvedomit, jestli jsou ty gumy stejne vysky, a tedy jestli se STEJNYMA gumama budes mit kola, ktere budou mit opravdu tech 26 27,5 a 29".
Jo a taky proč by asi jinak na tacháčích bylo zadávání obvodu kola v milimetrech…
Dámy mají vždy pravdu a nemá cenu se dohadovat.Být to tvoje stará, týden si nevrzneš:-)
Georgee
Nechci rozputávat rok starou hádku, ale nemáte někdo změřený opravdu průměr všech tří rozměrů se stejným typem pláště? Třeba RR 2,25?
U každého pláště to může být jinak, takže těžko dle plášťů obecně srovnávat.
Obecně to lze dobře srovnat dle ráfků (třeba dle ETRTO), tam je to vždy stejné:
26": 559mm
27,5": 584mm
29": 622mm
To máme na průměru 25mm (nebo tedy 12,5mm na poloměru) mezi 26" x 27,5" oproti 38mm (19mm na poloměru) mezi 27,5" x 29".
To je už poměrně velký rozdíl o kolik je blíže 27,5" k 26" než k 29".
Už jsem si letos konečně také nějakou 27,5" vyzkoušel a rozdíl v chování oproti 26" je opravdu minimální (v případě podobně laděných kol).
Rozdíl mezi 27,5" x 29" je už pak znatelnější. Opravdu větší rozdíl je ale až mezi 26" x 29". A ani tady to není tak dramatické, jak tu někteří prezentují.
S poslední větou souhlas.
A jak už jsem tu někde psal, tak z mojeho pohledu je škoda, že se nedošlo k jiným rozměrům pravidelně se navyšujícím.
Já bych viděl jako rozumné, kdyby to zůstalo u:
Tedy hezky rovnoměrně po 2". Rozdíl by tam o každý další skok nějaký byl a každý by si vybral dle svojich proporcí a požadavků.
A když už tu byla 29", tak u 27,5" to mohlo být aspoň rovnoměrně mezi 26" a 29" a ne tak jak to je.
Tak ona 29"ka je v realu právě těch 28", jen tak 27,5" to nějak boří.
Jenža ona se ta velikost v palcích odvíjí od velikosti komplet kola i s pneu, né podle ráfku. Takže 29" je v reálu opravdu těch 29", cross je opravdu těch 28".
26" to je taky i s pneu.
2,25" 29" pláště vychází právě ± kolem rozměru 29".
No, a teď mi, prosím, někdo vysvětlete, proč, nebo podle čeho je vlastně rozměr v palcích udáván? Když v palcích uváděné průmery kol vynásobíme 2, 54, což je palec v milimetrech, tak dojdeme k jiným číslům. A proč se módní er 29 říká dvacet devítka, když to má stejný rozměr jako sliniční, či krosový ráfek, a ty jsou 28 palců.
Děkuji.
2,54 neni palec v milimetrech ale centimetrech
neříká se er 29 ale 29er.
sliniční, či krosový ráfek nemá 28 palců, ale cca 24,5 palca
29 palců má priemer koleso s nasadeným plášťom.
Spletl jsem ten palec, jasně, je to v cm, jinak by to nešlo počíatat. Ale pořád nevím, jak je to s těmi průměry kol. Tos mi nevysvětlil, napsal jsi jen to, co si spočítám také, když proměřím ráfek a použiji konstantu Pí.
sliniční, či krosový ráfek nemá 28 palců, ale cca 24,5 palca
To asi ano, ale říká se tomu dvacet osmička.
29 palců má priemer koleso s nasadeným plášťom.
3ířka pláště ovlivňuje i jeho výšku, takže pak i průměr v palcích, takže je to stále matoucí. Ale ekvivalent k 26 palců pasuje, tedy cca 66 cm průmeru s pláštěm je cca 26 palců.
Ale už to nesdí třeba v porovnání se silničkou, tedy 28 palcovka ( silnice ) je jen o dva a půl cm na průměru menší než průměrně obuté kolo na er29? To už nepasuje.
I když, nám to může být úplně jedno. Proč tím vlastně tratím čas?
Protože silnice není 28" a nikoho jsem neslyšel jí tak říkat :).
Silnicku snad nikdo jak 28" neoznacuje. Silnicne kolesa sa dajú bez problémov použiť v bikoch stavanych na rozmer 26. Rafik je 622mm
Kolesa na 559 rafkoch sa označujú jak 26" bez ohľadu na to, či je tam plášť 1" alebo 3" a rozdiel v skutočnej velkosti je cca 2 palce.
Na 622mm rafkoch sa dajú postaviť kolesa 28" aji 29"
So sirokymi plastami je aj väčší priemer kolesa a teda 29. S uzsimi plastami je priemer menší a označuje sa jak 28. Hranica je niekde okolo šírky 2". Sú aj vynimký napr 28×2,35 alebo 29×2,85
Dúfam že sa ti to zdá vycerpavajuce, bo mna to vycerpalo
Ale ano, označovalo se to tak…klasický Fávo mělo rozměr pláště 28×1+3/4 a verze Sprint měla 27×1+1/4.
29 NEBRAT!
Proč?
…ááále to neřeš :-D
aby na nem nejezdil kazdy jouda :-)
toto je podľa mňa najtrápnejšia „hláška“ na webe. 2× opakovaný vtip prestáva byť vtipom. Zilion krát opakovaný vtip je jednoducho trápny…
29 NEBRAT!
29 NEBRAT!
29 NEBRAT!
27,5 NEBRAT! :D
Ok, 650B BRÁT! ;)
souhlas (obzvlast, kdyz se prida 15ti lety mladik s registraci z lonska – urcitw vi o co jde :-)
Hlaska REBA PxCO! byla alespon sranda…
Jak je znát rozdíl v jízdě s bikem sportovním a závodním. (závodní biky mají zpravidla delší rám a subtilnější zadní vzpěry rámu a samozřejmně nižší hmotnost.)
Je ten „nataženější“ posed na úkor pohodlnosti ?
Já jezdím Scott Scale vel.M ( závodní geo ), jsem vysoký cca 176 cm, představec asi 120, nebo 130 mm do negativu a snesl bych ještě nataženější posed. To je na každym, mě sedí delší rámy, někomu nemusí, ale každopádně na příští rok budu snižovat řidítka, dam představec 100 mm, –17°, dám pod něj míň podložek a vlajdy 660 mm. S tím delším představcem kolo dobře vede stopu, ale do ostrejch zatáček je to docela honička :), proto dám kratší. Měl jsem možnost zkusit se 70 mm a to na mě bylo moc živý v terénu ve výjezdech. Kratší rámy jsou ale pro většinu lidí pohodlnější. A HLAVNĚ 29 NEBRAT !!! :D
Soptíkůů káámoš autobusák.. :))
No jde vidět, že téma 26 vs 29 je absolutně nejdiskutovanější na všech fórech o kolech :-)
MTB 26 jsem jezdil 10 let, prostřídal jsem různé Leader Foxy, Rock Machiny atd… Nejsem, a asi nikdy nebudu zastáncem drahých kol, ne proto, že bych je považoval za špatné ale proto, že na mé potřeby jsou prostě zbytečné. Jezdím 40 % asfalt, a 60 % lesní cesty různých kvalit.
Letos na jaře jsem si koupil své první 29 MTB, mám najeto necelých 1000 km a zatím mám pocity takové, že 29 je pro mé ježdění ve všech směrech lepší než 26. Věřím tomu, že v náročnějších tech. pasážích v lese může být 26 hbitější, dává mně to smysl, ale do takových pasáží se já prakticky nedostanu. Jinak asfalt, lesní cesta, bahno, bordel v lese typu haluze, kořeny stromů, kameny atd… to všechno 29 bere lépe. Toť moje zkušenost.
Přiživím se na tomto topiku…
Jsem si tak přepočítal převody a zjistil, že na mém 26´´ kole mám nejlehčí převod 22/28 . Po přepočtu je to nějakých 0,786 . Je mi jasný, že na 29´´ je potřeba větší síla na roztočení, takže určitě je potřeba o něco lehčí převod.
Jaký převod si myslíte že se může rovnat na 29´´ kole tomuto převodu?
To už nebude o výpočtech ale spíš o názorech co? :D
…bez přepočtu to bude odhadem okolo 3 převodů, takže asi těch 22/36…Ve skutečnosti je to u 29 hodně o tom jakou rychlost jsi schopen do kopce udržet (máš sílu) ..nízká rychlost je nevýhodná – mám 21/36 je to spíše na to,abych při celedonním ježdění nemusel tahat, než že by tento převod byl výhodný, protože při tomto převodu již musím v nížší frekvenci neustále rozbohybovávat velký obvod kola…proto jsem přešel na pláště šíře 2.0,který jedou do kopce nejlépe…
Áha, díky za vysvětlení :-)
22/31
…matematicky to takto sice vychází…silově mám obavu, že nikoliv…v hodně nízkých rychlostech větší obvod klade větší odpor..takže to bude dost individuální – větší vliv bude mít i šířka plášťů než u 26
..velký vliv bude mít i celková váha…můj odhad je, že závislost na váze a šíři plášťů rozhodně lineární nebude (od určité rychlosti, sklonu stoupání , váhy, šíře plášťů – se začne projevovat rozdíl velikosti obvodu kol)
niektorí jedinci tvrdia, že vačší polomer a obvod sa eliminuje menšou uhlovou rýchlostou a teda záleží len na hmotnosti.
vačšie kolesá majú lepší grip a lepšie sa prevalujú cez nerovnosti, to može byt plus.
týmto ale nechcem zpochybnovat tvoje odhady, obavy a pocity
…vážím 80kg silově jsem na tom nadprůměrně z pohledu norm. smrtelníků…to co píšeš (obecně se tvrdí) je pravda, ale nesmí být příliš lehký převod, pak překonání překážky do kopce je už problém…jezdec se 70 kg může už tvrdit něco jiného (mám známého,který je lehčí, kola máme srovnatelný a do kopce se na něj nechytám a on na rovině mi nestačí, i když to může být pláštěma, ale do kopce ne…)…často se tvrdí, že 29 je pro vyšší postavy(t.j. i pro těžší), úplně si to nemyslím, protože nízká váha na 17 velikosti je docela výhoda..
to je jednoduché. nesmieš počítať iba samostatný prevod, ale musíš pripočítať obvod kolesa. Takže pokiaľ máš napr. obvod 26" kolesa 2.060mm tak na najľahší prevod 22/28 prejdeš na jedno otočenie kľúk vzdialenosť 1,62m. Na prevod 22/30 na 29" kolese s obvodom 2.250mm prejdeš 1,65m.
Ajo, dyť je to tak jednoduchý.. jenom jako v matice u maturity – vzpomenout si na správný vzorec :D
…nechci kazit radost,ale úplně to platit nebude(nemusí záleží i na tvých parametrech). Velká hmotnost je na obvodu a tudíž obvodová rychlost – setrvačnost má vliv též. Při nepravidelném šlapání otáčení to přestává rychle platit. …pak 29 funguje jinak než 26..v tom okamžiku je to dáno tím jakou rychlost budeš schopen udržet. Bod, kdy je převod nedostatečný v nízkých rychlostech přijde na 29 dříve než je teoretický výpočet.
…myslím, že už jsem možná přišel na to proč tomu tak ještě není(na větší vliv než obvodová hmotnost)…větší poloměr kol znamená, že váha působící na středy kol má těžiště více za kolem – takže to vlastně souvisí s nižším nájezdovým úhlem,který do kopce zvláště pak prudkého přestává být výhodou (stačí si nakreslit dva kruhy se stejným středem) ,rovnoměrně je protnout na obvodu a pak si nakreslit těžnici – pokud váha působí na středy kol což působí, musí ve výsledku působit u většího poloměru na obvodu jinak – pod nižším úhlem,ve větší vzdálenosti za kolem pod větší ‚pákou‘.
matfyz?
Rozveď to ještě, prosím :).
…zkus si to nakreslit v místě,kde protne těžnice kruh by měla působit váha připadající na dané kolo(t.j. přední nebo zadní)…u většího poloměru je to místo dále od kontaktu s povrchem tudíž půdobí ve větší vzdálenosti a vytváří větší páku na kolo…
Ja v matike a fyzike moc nevynikám. Skús dať obrázok pre lepšiu predstavivosť . Ale počítal si s tým, že výška stredu BB by mala byť v ideálnom svete rovnaká u 26", 27,5" a 29" bajkov? T.j. že vlastne ťažisko bajkov nie je stred kolies ale vlastne sted BB. A ten má 29er najnižšie zo všetkých troch rozmerov.
Kde by měla působit váha? Úplně ve stejným místě, co u 26ky, v místě kontaktu pláště se zemí.
Aha. Teď jsem to pochopil. Takže takový traktor vlastně nemůže vůbec vyjet do kopce. Nebo přední kola ještě jedou, ale zadní už ne, takže vlastně se traktor roztrhne.
proč by se měl roztrhnout na zadní hřídel působí větší síla než na přední pokud by bylo stejné rozložení hmotnosti…
no ale vzadu působí větší speciální páka „rj72“, která tuto sílu eliminuje.
..pořád se bavíme o jízdě do kopce…to co chci říci, že na 29 má ve stoupání hmotnost větší vliv…to co je ve výsledku výhodnější je samozřejmě hodně relativní …jak velký sklon, jak velká hmotnost a proti tomu výhody z větších kol
Jenže těžiště u 29ky není výš.
…a proč se traktor staví na zadní a auto ne?
. . . . auto netahá pluh?
Protože má nad zadním kolem většinu váhy, u kol je to rozložení stejný. Jinak z bajků se na zadní staví líp 26ka, takže to má tvoje teorie drobnou trhlinu :D.
sám moc dobře výš, že tohle je dáno posedem a udělat z 29 kolo stavějící se na zadní velký problém není,stačí dlouhý krk…myslím, že ten traktor je pořád lepší případ…on totiž má závěs co nejblíže středu kol zatímco osobák ho vůbec tak blízko středu kol mít nemusí…
26ka se správně nastaveným posedem se staví na zadní víc, než 29ka se správně nastaveným posedem.
To je přece délkou zadní stavby a aby se tam vešlo větší kolo, u 29 musí být delší (nejkratší možná musí být u 29 delší než u 26)
Vždyť jasný, o tom to přesně je…
Se pletes a fest…
..psal jsem to na začátku..,váha která působí na střed kol musí působit na obvodu kola v místě těžnice…ne celková váha a celkové těžiště..celkové těžiště má vliv jen na rozložení mezi předním a zadním…takže pak do toho vstupuje šířka pláštu vpředu a vzadu..a další věci, ale váha připadající na jedno kolo jde středem daného kola
No já si stejně myslím, že když i s kolem budu mít 69–70kg, tak budu mít i tak menší váhu jak 3/4 devětadvacítkářů :-)
přesně tak..při téhle váze více získáš než ztratíš…
Vůbec ty jeho nesmysly neřeš :D.
Ještě jedna statistika ohledně oblíbenosti kol 26 nebo 29, která by se dala objektivně vzít, je nabídka bazarů. Na tunách inzertních stránek je poměr zhruba 20:1. Na dvacet 26 je jedno nabízené 29, to myslím hovoří výmluvně…
Jo? A co to výmluvně znamená?
Že se najde jen málo bláznů, co si koupí 29 a tak ani není nikdo, kdo by ty šunty dával na bazar ;)
Anebo že se všichni 26" zbavujou, protože kupujou 29ky. A teď si vyber :D.
**********, kdo koupí dobrej 29er tak už ho právě neprodává, dneska je 26" bohužel fakt mrtvej rozměšr, co se týče HT, tak se toho všichni zbavujou a stojí to pár šlupek :)
Mně to spíš přijde, že všichni, co si koupili 29, tak jsou tan naraní (sami na sebe), až to nechtějí přiznat. Protože tak línou herku, tu bych nechtěl ani zadáčo :-)
kolo nikdy není liný, to co je líný je vždycky jen a jen člověk ;)
Přesně tak, na cyklostezky dobrý, v terénu se s tím nedá jezdit.
Obrácení Ferdyše Pištory :-))
:D
a o čem?
Ze se vsichni zbavuji 26tek a kupuji 29ky, to da rozum.
Sakra, já než to všechno přečtu :D.
Všetci sa tých 26ek zbavuju jak divy
Ále, to jsou kecy. Jedna bába povídala. Stejně, až 29káři zjistí, jaká to je nuda, budou se vracet a ještě rádi k 26kám :-)
V čem by to měla být nuda?
V opoznání větším gyroskopickém efektu. Toď vše. Na 29 si připadám jak na starém trekovi. Prostě nuda. Ale na cyklostezky dobré :-))
Ale hovno :D. Gyroskopickej efekt je stejně velkej, jako u 26ky se stejně těžkýma kolama…
Myslíš, Plho?:) Když teda budu mít identický náboje, stejně těžký dráty a stejně těžký ráfky (jasně, 29 budou ve stejný váze a ceně bláto), tak moment setrvačnosti bude u 29 větší.
Nebude, maj nižší úhlovou rychlost.
To už se tu rozebíralo mnohokrát. Spočítej si energii rotujících kol při stejné dopředné rychlosti soustavy a pak to zkus znovu.
Nápověda: U větších kol bude menší úhlová rychlost při stejné dopředné rychlostí soustavy jezdec + kolo.
Samotný moment setrvačnosti je v tomto srovnání údaj o ničem. Ten by byl zajímavý pro srovnání při stejné úhlové rychlosti…
Pro stejně těžká kola bude gyroskopickej efekt úplně stejnej nezávisle na jejich velikosti.
Jiná věc je, že srovnatelná kola a pláště budou ve 29" o trošku těžší.
Jasně, už si vzpomínám, že se to tu již počítalo a došlo k právě tomuhle výsledku. Mýlil jsem se.
Čo sú to „stejně těžké kola“? Pretože porovnateľné 29" kola majú po obvode vždy vyššiu váhu ako 26" kola. Porovnateľné to podľa mňa bude keď budeš mať rovnako ťažké kola, ale ráfky a plášte budú na 29er ľahšie ako na 26" a 29er bude mať ťažšie náby ako 26".
To je môj lajcký pohľad. Budem však rada ak mi to niekto vysvetlí (tak aby som to pochopila aj ja), že je to inak. Myslím to vážne. Rada by som v skutočnosti vedela ako to je. Vozila som sa v poslednom čase na niekoľkých 29er a fakt záležalo na obvodovej hmotnosti kolies ako sa bajky správali, ako zrýchľovali, alebo zatáčali vo vyšších rýchlostiach prípadne v technických singloch.
Vážne totiž uvažujem o postavení si ešte jedného bajku. Na 29" kolesách ;)
Stejně těžký kola znamená stejně těžký kola, nechápu, co na tom hledáš za vědu. Samozřejmě to znamená o něco dražší, protože stejný komponenty neudělaj stejně těžký kola, ale těžší kola :D.
Btw, jinak vůbec, celý gyroskopický efekty a váha kola jsou na BF strašlivým způsobem přeceňovaný.
stejne těžký kola môžu byť super light náby (300g) + 440g ráfky a 500g plášte na 29er vs. náby 560g + 360g ráfky a 450g plášte na 26". Dráty a niple do toho nechcem pliesť. Takže máš rovnako ťažké kolesá ale jedny majú oveľa väčšiu hmotnosť po obvode ako druhé. Ktoré sa budú lepšie roztáčať?
Njn, zapomněl jsem, že jsem na BF. Ano, máš pravdu, příště to napíšu jak pro retardy.
Nevím, zda to je gyro efekt nebo něco jiného, ale prostě to v rukách jde cítit a né že ne ;)
Pokud zkoušíš nějaký lowend bajky, tak určitě, tam bych 29ku taky moc nedoporučoval.
je to hmotnost. daj si na 26ku dopredu 1300g gumu a pocítiš
Ty jsi dobrej debil :)
Já bych řekl, že má pravdu :D
Tím se maajkeeho tvrzení jen stává pravděpodobnějším :D.
Ale jo, já jsem byl taky zabedněnej, dokud jsem nevyzkoušel dobře zvládnutou 29ku. Všechno je to o geometrii.
26ky sú màtve
tak to nejsou, Amíci jen kroutí hlavou, kam jen že se to ta Evropa žene… je tu mnoho závodníků, nebo lidí, kteří si na závodníky hrajou, ale když budeš chtít s kolem trochu v lese blbnou, koupíš větší zdvihy a 26. Sám o 29er uvažuju, ale ještě nejsem plně rozhodnutej, protože vím, že mi vlastnosti 26ky budou chybět..je to dilema…
U fullů s vyšším zdvihem samozřejmě 26 má stále co říct, mrtvý rozměr je to v oblasti HT, akorát pro malé lidi nějaký smysl 26 bude mít pořád.
jasne no, Amici treba prave krouti hlavama nad Evropskyma HT
Hmm, zajímavý když v usa se 26" HT už pár let prodávaj minimálně :) Tam byla právě první vlna, kdy každej přecházel na 29, k nám to došlo až tak o rok později.
tak se podivej kolik lidi v US jezdí na HT
jj, když oni, tak já taky :-)
To máš tak, přiblblý 26ky vymyslel Amerikán a ten samej, když dostal rozum, se vrátil k normálnímu, lety prověřenýmu rozměru ráfků, toť vše…
Obratnosť 26ky má „nový rozmer“ 27,5". Fakt si nejaký „tweener“ vyskúšaj. 26ky neskončia ihneď. Ale žiadna firma už do nich neinvestuje. Takže ak bude nejaký dopyt, vyrobí sa iba toľko kusov, koľko si obchodníci predobjednajú na „prezentáciách“. Komponenty (ráfky, plášte, vidlice) sa ešte budú vyrábať dlho, ale postupne ich už nezoženieš vo vyššej kvalite.
Pokiaľ pochybuješ, budem rada ak niekto založí podobné vlákno ako ja o 650b, ale tentokrát o novinkách pre 26". Veľmi síce 26ky nesledujem pretože sú pre mňa už nezaujímavé, ale fakt by ma zaujímalo či pre rok 2014 nejaký známejší výrobca predstavil „novinku“ na 26" kolesách. Mám na mysli bajky v cene nad 20.000,– Kč.
V USA přišel právě boom 29erů ještě dřív, než tady :D.
Co se týče vyšších zdvihů u fullů, tak tam je samozřejmě situace trochu jiná, protože buď musíš udělat delší zadní stavbu nebo jiný ústupky a pak se s obratností trochu bojuje. Ale třeba Spešl Enduro 29 má zadní stavbu opravdu krátkou a reference jsou na něj velmi dobrý.
Jj, spešl má aj spolu s Canyon najkratšie zadné stavby na 29ers čo som tak študovala. HT u Spešlu majú 435mm a Canyon dokonca iba necelých 433! Scott Scale 438mm. Zvyšok väčšinou 440mm, alebo až 445mm.
A to jsou pevný bajky… Teď si vezmi, že Enduro 29 má zadní stavbu 430mm při 155mm zdvihu :).
Koukám, že RB dokonce 447 mm
To po ránu potěší:D Zítra přijde přítelkyni novej 26 HT.
Já už chystám pro manželku nějakou 27,5", fulla nechce, tak alespoň něco :)
Ani nevíš jakej to byl to boj se dobrat typu a cenovky kola:D Jeden den HT do dvaceti, druhej den full do čtyřiceti. Aneb prokletá testovačka Cannondalu:)
heej testovačky jsou už naprodej?? já právě čekám na 29ku od cannondalu
Myslel jsem projetí testovačky v rámci testvíkendu v Radotíně někdy v červnu.
aha… já právě čekám, až 29ky budou naprodej, snad nebudou uplně vyrychtovaný
No já vám nevím s tím, že 26er je mrtvý rozměr. Já byl včera na Rychlebkách a za celý den jsem tam neviděl jedinou 29… Asi tam jezdí špatní lidi:) Opačně je zajímavé, že na silnici a cyklostezce potkávám toliko hustokrutopřísnej bajkerů, ve slušivých oblečcích na velkém S, pomalu víc než silničářů :) By mě zajímalo jak je to možné? Tak a do mě :)
Mno a není to o tom, že na rychlebky se jede zafrajeřit na vyšších zdvihách? A přecejen tam 26 pořád vede (prej hravost tomu říkají) :-))) … co jezdím tady na Vysočině, na to mi stačí zdvihy kolem 100 mm, v této kategorii kolem mě převládá jasně 29er (převážně HT) …
Nevím proč tomu tak je, ale přece 29er má také vyšší zdvihy, třeba takový 130mm cannondale Trigger:)No jenže já nikoho na 29er nepotkám ani u nás v lese na Hané a okolí, jen na cyklinách kolem Moravy a Bečvy:D (Promin Doome:)
Jo a hodně věcí je o módě a kšeftu, ale nechápu vlastně tyhle diskuse, vždyť je super, že jako zákazník mám možnost si vybrat 26"-650B-29er … nebo ne???
Jo a co mě fakt pobavilo, kámoš mě poslal odkaz na nějakej „super TEST“ 26" vs. 29er, Spešly to byly myslím … u fotky byl super popis, něco ve stylu, že sice borec na 29er vyjíždí ze zatáčky jako první (byl to asi nějakej krutopřísnej testovací závod), ale že ten na tom 26" kole se u toho směje! :-))))))
Neee vážně, ty konflikty na tohle téma jsou bezpředmětný a za nás vyšší postavy jsem rád, že se 29er formát objevil a na kole si připadám dobře a jízdu si užívám a někdy se u toho směju taky :-)))))))))))
jo a ještě ten sranda text a test
Jasně, že je to o tom co komu sedí, jenže jsou prostě lidi, kteří jsou vymytí 29er masírkou a je to ten jediný správný rozměr a nic jiného není a tento názor budou všem vnucovat:)To že nám to vnucují výrobci je jasné, oni chtějí prodávat, a když chce člověk prodat, musí udělat něco jiného a přesvědčit zákazníka, že je to lepší. Ale jinak souhlas, je super, že uživatel má na výběr! Ale když vidím Ty ženský jedoucí po cyklině z nákupem z práce na 29er HT musím se smát:D prostě jim prodejce doporučil 29er protože je to IN i když na nákupy by jim stačil obyč trek…a tohle prostě nepochopím…:)
Hele, ale obyč „trek“ je taky 29er, akorát s malejma gumama (nezapomeň že oboje je to ráfek 28").
Jo a když se směješ malejm lidem na 29er, tak já se zase směju velkejm na 26" rámech, ty rámy XXL apod. to jsou kozy pak! :-)
Jak jsem psal, 29 je jako trek ⇒ ideál na cyklostezky :-))
Řekni to těm na svěťáku :))))
Kolik jsi 29erů jezdil, jakejch a jak dlouho?
Asi ne dost, ne dobrých a ne dlouho. Neber mě tak Vážně;)
Ono to tak většinou je, že podobný názory maj lidi, co vyzkouší nějakej lowend model s mizernou geo a 14kg a pak podle toho soudí…
Tak třeba já šel tenkrát rovnou do kola s bájnou Garyho G2 geometrií, což mělo být bezva, ale byl to tank. Pak jsem měl Supa Team 29, což byla taky vyšší řada od Supa, měl jsem to osazený poměrně hezky a taky to byl tank.
Takže jsem si neudělal špatnej názor díky tomu že by to byly low-endy, ale proste to byla kola s na hovno geoškou, alespoň pro mě. Po třech letech jsem zkusil něco jinýho a prozřel jsem :)
Bájná G2 taky není nic extra obratnýho nebo aspoň před pár lety nebyla… Měl jsem to podobně z testování Superfly 29 a HiFi 29 (aktuálně přejmenovaný na Superfly 100 AL).
Miluju svůj tank, je to přesně pro mě :-))
Ja som to nepísala v tom zmysle, že už je prevaha 27,5". 26" v český a slovenských krajoch bude pár rokov dominovať. Ale ponuka výrobcov na naslededujúcu sezónu od 26" kolies upustila a tak 27,5" a 29" bajky kompletne 26" vytlačia. Časom na Rychlebkách budeš vídať hlavne 27,5" Endurá a sem tam niekto príde prevetrať svojho 26" „veterána“ ;)
Uznávám, že je to trochu předčasné pokud se bavíme teď o nákupu nového kola, ale přece – už dneska se jeté 26 začínaj prodávat hůř. I v bazarech se lidi ptaj na 29. A co za pár let…?
Za pár let snad vystřízliví :-)
Je to jen o masírce a o tom, že člověk si zvykne na vše a je mu jedno na čem jezdí, přizpůsobí se. A ano jel jsem 29er několik modelů a ne levných a já osobně nevidím pro mě pocitově jedinou výhodu. Chápu že pro lidi 190cm+ je 26er blbost, o tom žádná, ale 160cm ženský…chuderky:)
No já jsem ten 190+ a kola v těch velikostech a v 26 moc lidí už nechce. A ani v 19/L/ to nebude o moc lepší.
V 19" už mi 26ky přijdou, že maj malý kolečka :D. U 17" už to je na hraně, ale pořád to není nějak šílený. Ono to je o tom, že lidi jsou dlouhý roky zvyklý na 26, tak je 29ky na malým rámu překvapí. U 19ky si ale hromada lidí ani nevšimne, že jsou ty kola větší, nedávno se mě jedna kamarádka na výletě zeptala, jestli už jsem slyšel o těch 29" kolech, aniž by si za celou dobu všimla, že na jednom sedím :D.
My nemůžeme za to, jaké máš kamarádky:D
Ja take letos vybiral nove kolo a u spousty znacek jsou dneska v podobne cenove relaci +/- 3 tisice uz i ty 29tky srovnatelne a nekdy i lepe vybavene nez 26tky. Takze je to fakt, ze nas ti vyrobci do toho tlaci. Sam merim 183cm a nepripadam si ani maly na 29 a ani velky na 26. Jenze doted jsem si nevybral a cekam az na modely 2014 a tam uz asi moc na vyber nebude. Bud 29 a nebo zkusit 27,5 s tim, ze to zas bude predrazene. Tak babo rad :)
mě tahle debata připomíná boje na BF před XXX lety kdy jsme se tu hádali jesli vozit kotouče nebo véčka :D Nebo jako před XXXX lety jestli vozit pevnou či odpruženou vidlici. Nebo jako před XXXXX lety zda hliník, ocel či karbon.
Dodnes je hromada zastánců véčkovejch brzd ale skoro nikdo je už nebere vážně a výrobci kol už na ně taky skoro serou :D Za dva roky už 26tky taky nekoupíme, možná tak Olprámy v Kauflandu nebo jako kola pro děti které odrostly. V dirtových kolech taky možná ještě přežijou. To je vývoj.
Se právě obávám, že Olprány do Kauflandu brzo začnou dělat 29 aby to bylo in.
Před nákupem rámu na „jetynu“ z profilu jsem hrozně řešil a testoval, jestli už taky nepřejít na 29.
Objíždím maratony, nejradši delší a technicky méně náročné, k tomu dlouhé kopce – referenční je pro mě každej rok Salzkammer. Chtěl jsem celopéro a malý zdvihy.
A tak jsem tři víkendy po sobě nasedal na různý drahý kola – napřed scalpel 29er 1, pak epic marathon carbon (zkusil bych s works, jojo, ale na test nebyl), potom scale 29 rc. Pro mě jako technickou lamu na tom bylo svůdný, že na tom fakt díky větším kolům přejedu víc, než jsem zvyklej na 26. Ale pro moje použití to prostě nejsou lepší kola, nemůžu si pomoct – scalpel, na kterým se mi jelo nejlíp, byl i na karbonových reynoldsech a RoRo bez duší do dlouhýho kopce prostě i tak o chlup línější, než předchozí canyon lux na dt swiss xr 1450. Po rovině taky necítím, že bych najednou na velkých kolech držel větší rychlost.
A na salzkammeru je jedno, že na 29 přejedu víc, protože tam to poměrně s přehledem přejedu i na 26 (teda B, A-strecke je asi jiná píseň). Lidi mý výkonnosti si tam do dlouhejch kopců na 29kách strašně dávaj, protože na to většinou nevezou dobrý převody.
Takže za mě: 29 ano, ale musí do ní člověk dát šílený peníze, aby zůstaly výhody a nevýhody se pokud možno co nejvíc setřely. Mmch dobrý koukat na Absalona, jakej musel kvůli BMC udělat veletoč ve vyjadřování, když mu strčili 29 (ještě loni jsem s ním četl větší rozhovor na to téma, kde popisoval, jak rozsáhlé testy dělali na obou rozměrech u Orbey; došli k tomu, že pro něj je 26 stále rychlejší).
U techničtějších maratonů s menším celkovým převýšením bych možná 29 snesl už teď. Každopádně V Belgii, na severu Francie a západě Německa, kde toho objedu nejvíc, bejvám v podstatě jedinej na dražší 26 – ještěže jsem dospělej, ve dvaceti bych pro tu 29 snad běžel už kvůli tomu.:-)). Kolem mě typicky tak 80–90 % high-endových 29, zbytek jsou 26ky lidí, co do kol dávaj řádově míň peněz.
Jsem myslím do budoucna kandidát na co nejlehčí 650b, uvidíme, co kdo představí.
máš pravdu, já to vidím podobně… Jen s tím, že rozdíly jsou fakt minimální, pokud máš srovnatelný kola. Teď jsem mohl srovnat v podstatě identické kola. S-worksový epic vel.S ve 29-tce a to samé, na stejných komponentech ve velikosti M ve 26-tce. – oba na stejných tubulárech a tufech. Trasy (hlavně ne zrovna malý kopec co mám za barákem) a které už jezdím po paměti… Tak 26-tka má opravdu – ale jen NEPATRNĚ navrch v kopcích, hlavně je to znát, když chceš trochu zrychlit. Prostě jak jsem měl cca podobné podmínky a cítil se OK, vždy jsem byl na kopci o trochu rychlejší – to platí, když to beru pro prudčí asfaltový kopec.
Hned vedle mám to samé, ale už výjezd v lese – pak tu to už je cca nastejno – tady je hodně znát, že 29-tce pomáhá větší plocha v kontaktu s terénem. Tady mám časy identické. A pokud to je ještě táhlý kopec, kde není moc zatáček či překážek – tak tu už bych vůbec nesázel na přednost 26-tky, že je hbitější.
Ještě nedávno jsem se tlačil zpět do 26-tky, že bude právě v kopcích akčnější – ano, někde nepatrně byla, ale jinak jsem rád, že jsem ji dal pryč. Přišel bych o vlastnost, kterou pocítím daleko víc, než nějakou tu sekundu v kopci (jak kterém..).
A právě když to beru stejně jako ty „pro mě jako technickou lamu“ :-)… právě proto já potřebuju 29-tku. Jsem na ní jistější, je opravdu PATRNĚ stabilnější ať se to týká sjezdů, překonávání překážek – kde ušetříš třeba jen zlomek energie atd. a to mi stačí. Takže, když to shrnu a beru třeba 50km švih jako celek – tak ve finále, byť třeba nepatrně ztratím někde v kopci, tak celkově nejsem tak zbitý a větší kola alespoň mě přinesou pro celou délku trasy menší ztrátu energie a tím jsem ve finále třeba jen nepatrně, ale rychlejší :-)… takže i s mojí výškou 174cm je pro mě 26-tka krok zpět.
Může bejt, akorát u mě se tohle všechno nakonec dokýve ke 26. Možná si někdy dám tu práci a pojedu toho scalpela zkoušet zároveň s yettim. Né že bych si myslel, že dycky nasimuluju úplně stejné podmínky, ale při přecházení z jednoho na druhý v rámci jednoho dne už by to nějaký slušný dojem hodit mohlo. Mám kousek trať svěťáku v Houffalize, tam tomu/si dám.
Kdye byl ten rozohovor s Absalonem? rád bych si ho přečetl. Díky!
Včera jsem letos teprve poprvé jel svou oblíbenou lesní trasu na starším Leader Foxovi 26, Specialized 29 jsem nechal odpočívat. Bahna bylo požehnaně, místy to byl docela extrém. Asi vůbec neumím pochopit výhody 26, podle mě je to ve všech směrech jenom horší. Na dvou místech, kde jsem den předtím s 29 bahnem proletěl, jsem včera s 26 zapadl. Nehledě na to, že jsem z malých 26 přijel nadřený jak magor…
A vovovo tom to je …
Asi 8 let jsem jezdil 26", teď jsem koupil 29tku od treka a je to bomba. Na silnici to letí, zvlášť, když přifouknu pláště, normální terén-les, sjezdy, výjezdy, kořeny, bahno žádný problém. Trochu jsem se jí bál, při mé výšce 175 (17" rám) mě od ní spustu lidí odrazovalo, ale je to pro mě jednoznačně lepší než 26". Dovedu si představit, že v hodně technických terénech, skoky přes kmínky apod. je lepší 26", ale v takovém terénu já už kolo vedu :-) Myslím, že taky hodně záleží na geometrii, zkoušel jsem meridu a trek jednoznačně lepší v ovladatelnosti.
Trek je důvodem, proč mnoho lidí zůstalo u názoru, že 29ky jsou neobratný tanky, co se do terénu nehodí, protože podle jejich mediální masírky s G2 geometrií čekali, že nic obratnějšího už nemůže existovat :D.
máme doma tři MTB. dva 26 a zánovní 29. od té doby co se 29 koupilo je o něj bitka, na 26 nikdo jezdit nechce. všichni obhájci 26 argumentují lepší obratností v náročném terénu, což je dle mýho názoru dost sporné, kolikrát se člověk do takového terénu dostane ? je to naprosto zanedbatelný fakt, pokud je to vůbec pravda. přesně jak tady někdo psal – s malýma kolama maximálně zapadnete do bahna, a nadřete se mnohem více. a myslím, že to vůbec není o výšce, já měřím 174 cm. mě 29 vlastnostmi jak na asfaltu tak v terénu doslova uchvátila, na 26 už bych zpátky nikdy nešel.
Pokud si klades otazku kolikrat se dostanes do terenu, tak verim, ze pro tebe muze byt i sebemin obratna 29ka prinosem.
jaký má 29 uchvacující vlastnosti na asfaltu? kromě toho, že je těžší? :-) bych rád věděl, když na tom jezdím
Je rychlejší? :-) Řešíte váhu kola, já bych radši řešil váhu jezdce, snažší dát kilo dolů na sobě než na kole :-)
v cem je rychlejsi? V ubirani sil?:)
Ma tu uzasnou vlastnost, ze kdyz do ni narves rozumnym zpusobem trochu vic penez, tak je pomalejsi v podstate neznatelne. Jinak je pomalejsi znatelne.
Tak a ted uz to vis :-)
Tak pokud nevidíš výhody 29 oproti 26 na asfaltu, tak to je už pak už těžký o čemkoli debatovat… :-)
je pomalejší, což se mi jako výhoda úplně nezdá, ale přesto se můžem debatovat pokusit… :-) jaké výhody má podle tebe 29 na asfaltu?
1. že by ve snazším překonávání překážek, jako kořenů apodobně…? ;)
kdo ví další ? Přece ho v tom nenecháme…
u nás naštěstí moc kořenů v asfaltu nemáme :) a překážky jen dodávky, kontejnery a podobně, ale to asi nedá ani 29"…
+1
2.kdesi na BF sem čet, že se se 29-tkou jako míň boříš, když je víc mokro °!°
takže bych to zvážil, už tu máš dva důvody proč se 29 na asfaltu fakt vyplatí
2.na BF sem čet, že když je víc mokro, tak se se 29-tkou jako míň boříš
29 NEBRAT!
Kdyby si někdo malý chtěl pořídit 29", tak koupím slušnou 26" HT ve velikosti „S“ ideálně Stumpjumper od r. v. 2011. Nabídky mejlem. Díky