Na které straně má být páka přední/zadní brzdy?

37 nepřečtených
  • Aleshek

    Jde mi o to, jestli je nějaká „norma“ nebo dohoda, kde má být která brzdová páka tj. jakou brzdu má obsluhovat levá, resp. pravá páka. A případně jak se to řeší u kol jen s jednou brzdou, buďto přední tj. vzadu je „torpédo“ nebo zadní, např. u odrážedel, kde je jen zadní brzda.

    Já mám na krosu vpravo zadní a vlevo přední. Na dětském kole to má malá obráceně. Přijde mi to na ho*no, protože samozřejmě chci, aby primárně brzdila zatím zadkem, aby ji to v zatáčce neustřelilo. A když by se to tak naučila a na větším kole to bylo zas naopak, tak je to nesmysl, aby se to zas přeučovala.

    0 0
    • oddie  

      V Anglii to mají obráceně. Bral jsem z Anglie asi 8 kol, u všech jsem to přehazoval.

      2 0
    • Esi  

      Tak rozhodně je lepší učit děti brzdit oběma od začátku, nastav jí brzdu tak aby ji to v zatáčce neustřelilo i kdyby jí zmáčkla na plno.

      Nevím jestli je na to norma, ale vím že třeba brácha měl brzy na kole obráceně, aby měl přední na pravou ruku jako na motorce. Jen půjčit si od něj kolo bylo o život :-)

      0 0
      • Aleshek  

        Jo, to není tak horký s tím naplno. :-) Ale i tak bude dobře, když ty páky bude mít dle našeho „standardu“, protože jak je naučená z odrážedla (kde měla jen zadní), tak tahá primárně za tu pravou brzdu.

        0 0
        • Esi  

          Já jsem vždycky nutil děti ze brzdí se oběma a přední byla natolik povolená že i kdyby jí zmáčkli až ke gripu, tak by se nic nestalo, postupně jsem to brzdu utahoval až do normálního brzdného účinku

          0 0
    • novas752  

      Zřejmě má anglickpu značku nebo kolo při výrobě určené pro anglický trh.

      Pokud jsou brzdy 2, neni problém to přehodit. Pokud je jen jedna, dá se tp řešit výměnou páky.

      0 0
    • Georrge  

      U nas je zvyk mit predni brzdu vlevo. Nevidim duvod aby to decka mely jinak. Jak pises, muze pak mit problem pri prechodu na vetsi kolo.

      Ale treba motorkari si casto davaji predni brzdu na pravou stranu, aby to meli stejne jako na masine.

      0 0
    • Alojs01  

      Nekteri motorkari si brzdy na kolo davaji obracene, protoze na motorce v predni przda vpravo.

      Zadna norma na to neni, muzes si je namonovat jak chces, jen az budes kolo pak prodavat, nezapomen to kupujicimu rict…:-)))

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
        0 0
    • xtonda  

      Jak už tu padlo, u nás (a asi obecně v zemích, kde se jezdí vpravo) je zvyklost přední vlevo a zadní vpravo. Ve Spojeném království se jezdí vlevo a mají to obráceně (a opět asi všude, kde se jezdí vlevo).

      Na dětském kole Frog z UK (i když bylo koupené v Alze) sem to přehazoval aby to bylo po našem, otravné je, že u Vček asi většinou vyjde blbě délka bowdenu a je potřeba ji upravit, nestačí len prohodit lanka v pákách.

      Dětem bych to obecně dal jak je zvykem u nás kvůli tomu, že většina kol na které narazí, pokud si třeba budou půjčovat se sourozenci nebo kamarády to bude mít po našem a být zvyklý na opačné uspořádání by nemuselo dopadnout dobře.

      Pokud to později budou chtít mít opačně kvůli motorce nebo jim přijde jako dobrý nápad mít přední brzdy na tu zručnější ruku už to bude na nich.

      0 0
    • TommyP3  

      Je to jedno jenom podle vyhlášky(nevím jestli ještě platí) ale pokud je kolo vybaveno jen jednou brzdou, má být vpravo. Jinak typický příklad bývaly trialove kola za svazarmu, tam to bylo taky obráceně protože se počítalo, že se bude přecházet na motorku.

      0 0
    • Aleshek  

      Díky všem za odpovědi. Jak jsem teď vygooglil, tak je to italská značka (Dino bikes), ale asi to vozí do Anglie a pár jich cestou vypadne z náklaďáku i u nás. :-)

      Každopádně to přehodím, předpokládám, že stačí vycvaknout lanka z pák a nacvaknout naopak do druhé páky (žádnou větší vědu neočekávám). :-)

      Je teda zajímavé, že zas když máte kolo s „torpédem“, čili jen přední brzda je řešená lankem, tak že u nich je (přední) brzda napravo. Taky docela guláš… mám takové městské kolo a vcelku ji používám. Vlastně to zas víc odpovídá té motorce, kde je spojka vlevo a vpravo též přední brzda. No, věřím, že pár lidem, co tak různě střídají jednostopé dopravní prostředky, to mohlo přidělat pár vrásek na čele. :-)

      0 0
      • vilemx  

        Buď v klidu, guláš v tom opravdu není. Přestože znám dost lidi, co střídají kolo i motorku, tak si nikdo nestěžuje, ze by po přesednutí měli problém s ovládáním brzd.

        0 0
        • felix.org  

          Já mám z motorky nutkání se na kole dívat do zrcátek :-D Brzdy jsou v pohodě.

          0 0
          • tsunami  

            Na jedné moto zrcátka nemám vůbec a na druhé skládací. Když jsem je jednou sundal kvůli nějaké akci v terénu úplně, tak jsem pak několikrát vyrazil ven na silnici a zrcátka mi vůbec nechyběla. Až když jsem si uvědomil pár stovek km od domu, že je nemám. To jsem se pak najednou bál aby PaCH neprudili. Přišel jsem na to až když jsem si na zrcátko chtěl pověsit helmu :-D

            0 0
    • va-bo  

      Němci to měli ze začátku MTB, někdy na přelomu 80/90, taky obráceně, pak přešli na standard, jak jej známe dnes.

      0 0
    • Mr.Duck  

      Ja bych zaviral lidi co to maj „spatne“.

      Kde ziju je spousta australanu a s britama to neni o nic lepsi. A vzdy kdyz potrebuju jejich kolo posunout po shopu po zadnim kole tak ho nadhodim na zadni, chytnu brzdu a…div si nevyhodim rameno protoze kolo pada zpatky na zem a ja to necekam protoze prece drzim zadni brzdu. Posledne sem zakaznikovi volal ze je „fu**ing aushole“ protoze sem se malem zabil v praci kuli tomuhle :D

      Samozrejme je to ciste muj individualni problem protoze jsem neslysel ze by to nikomu jinemu v zadnym shopu vadilo, ale me to vadi skoro jak imperialni system :D

      0 0
      • Radek Broz  

        Ale oni to maj dobře, špatně to máme my:)

        0 1
      • robb  

        I mezi profi silničáři se takové nastavení někdy objeví. Blbý je, když takový kolo dostaneš jako náhradní :-D Někdo to má že je zvyklý z motorky

        0 0
    • HonzaP9  

      Každému dle jeho chuti. Já mám zadní vlevo, protože musím vždycky dělat věci „jinak“, ale nikomu to nenutím. A říkám si, až mi někdo to kolo ukradne, tak ať si aspoň pořádně rozbije hubu :-)

      0 0
    • va-bo  

      Jak už bylo řečeno výše. Pepa Dressler to má taky obráceně. Jako základní ochrana před zlodějem, by to taky mohlo zafungovat.

      0 0
    • oldaka  

      Oživím toto téma. Víte někdo proč se „standard“ umístění brzdových pák řídí dle toho na jaké straně se jezdí v dané zemi?

      Na motorce je brzda vpravo myslím kvůli plynu, aby nešlo přidávat a brzdit dohromady. Takže když to převedu na kolo tak mi dává smysl jen přidat zadní brzdu na levou stranu…

      Žiju v Austrálii a myslel jsem, že si zvyknu na přední brzdu na pravé, ale ne… nakonec jsem musel přehodit na náš standard.

      Jen mě zajímá jak a proč to celé vzniklo.

      0 0
      • yetti  

        Na motorce musíš mít na jedné ruce spojku a na druhé plyn. Proto je přední brzda vždy u plynu.

        Na kole je to jen o zvyku. Když něco používáš od dětství, těžko se adaptujes na změnu

        2 0
        • filipino_23  

          Co si pamatuji z detstvi, tak predni brzda byla vzdy na prave strane. Ale byla to vice-mene okrasa, brzdilo sa torpedem

          0 0
          • Lišák  

            V 70. letech to tak bylo. V 80. nevím, už jsem měl kolo s volnoběžkou a tam byla přední vlevo. Moje děcka měla kola 12" a 16" s torpédy a přední brzda byla vlevo.

            0 0
            • kejda  

              Frog bikes má na dětských kolech už brzdy normálně, pravá zadní, levá přední.

              0 0
              • xtonda  

                Tak je to britská firma, pro ně je normální přední vpravo.

                0 0
                • kejda  

                  Píšu, že to mají už normálně…u kol s přední i zadní brzdou. U torpéda je i našich krajích přední vpravo

                  0 0
      • robb  

        Není to něco historického? Kdy ještě na motorkách nebyly blinkry a musel jsi jednou rukou signalizovat jestli jedeš doprava/doleva

        0 0
        • kejda  

          Můžeš i dnes, když jsi líný zapnout blinkr… Signalizace rukou je stále povolena

          0 0
          • robb  

            jj, jasný. Jen jestli tohle nebyl důvod, proč jsou ty páky v různých zemích jinak umístěné. Někde si musel signalizovat levou někde pravou…

            0 0
            • kejda  

              U motorky, ale můžeš i u auta, signalizuješ jen jednou rukou, kvůli plynu. Doleva – levá natažená ruka, doprava levá ruka do pravého úhlu. Je to v pravidlech silničního provozu :)

              0 0
    • KoudakT  

      A proč ji učíš první zadní?? Že to takhle učili rodiče moji ženu, která ve 30 zjistila, že existuje přední brzda a k čemu je to dobrý, celkem chápu, nejezdili na kole. Ale tady na bike foru??

      Prostě to nastav stejně, jak na dospělém kole a hotovo a uč ji brzdit oběma.

      1 0
    • psbiker  

      To je jedno.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.