naražený karbonový rám - oprava, diskuze, zkušenosti

60 nepřečtených
  • ropman

    tak i na mě došlo a to vlastní blbostí a neopatrností :-(

    Stalo se to poslední den dovolené po 14ti dnech lítání po Alpách (kdy bylo víc šancí aby se něco stalo „v boji“) až když už jsem kola jen čistil a měl strčit do auta. Myslel jsem že mě trefí …

    Neopatrně jsem opřel kolo, to se převrátilo a padlo horní rámovou trubkou na balvan vedle. Asi uprostřed trubky na pravé straně dole byl povrch popraskaný v délce asi 5 cm podélně. Ta horní trubka má zhruba čtvercový průřez se zaoblenými hranami. Poškození se jeví místní, je na pravé spodní části zhruba uprostřed horní rámové trubky. Včera jsem ještě odstranil popraskaný lak a místo lehce očistil brusným papírem – to je na fotkách. Skutečně poškozené místo je menší, asi 2–3 cm. Díra není skrz, aspoň nevypadá to, při tlaku nehtem se stěna v tomto místě prohne trochu víc než v okolí, struktura tam samozřejmě asi místně narušená bude.

    Zatím jsem zkusil napsat Braňovi Merešovi a do Pellsu, jestli by mi k tomu podle fotek mohli říct svůj názor. Třeba mi někdo z nich odpoví, nebo to kolo do Pellsu přímo zavezu, akorát to tam musí zůstat než se potká s technikem co to posoudí (neví kdy tam bude).

    Fotka v plným rozlišení (cca 6 MB) je případně tady.

    Zajímalo by mě jestli s podobnou opravou někdo už máte zkušenost, případně reference na firmu co to opravovala, případně kolik to může stát.

    Příklad jak se může opravit řidítky poškozená horní rámová trubka – tady.

    Teď když už jsem trochu vychladnul mi to poškození nepřijde tak velké a možná bych jej jen nějak zamáznul nějakým epoxidem a sledoval. Co jsem četl tak horní rámová trubka je jen minimálně namáhaná.

    Někteří z Vás se v této problematice třeba vyznají, tak si rád poslechnu pár rozumných názorů.

    Přeju ať to nemusíte nikdo řešit na svých kolech. Jinak je to Canyon Spectral AX 7, do němec bych o nějaký názor a vyjádření taky mohl napsat, ještě to nejspíš zkusím.

    0 0
    • ropman  

      v menším rozlišení víc použitelném než tady na B-F je to případně ZDE (400 kB)

      0 0
    • jecnak  

      Doporucuju kontaktovat http://www.bmeres.com/ Je asi jeden z mala co ma zkusenosti s vyrobou a opravami karbon ramu. Pro zlepseni nalady si dovolim pridat link s obrazkama co vsechno se da krasne opravit.

      0 0
      • Volf  

        můj avast se na tvůj odkaz bmeres.com nejak vzteká :-(

         

        Jinak k problematice poškozených karbonových rámů vyšel článek ve Velu 5 / 2009. Sice o bouraném rámu, ale je to zajímavé čtení…

        0 0
    • Chaingang  

      zkusil bych firmu Havel Composites,Své­sedlice u Olomouce…

      0 0
    • antuch  

      dá se vymyslet cokolovi…a takovej firem je hafo. A ve finále, když budeš šikovnej, tak to zvládneš doma sám…stačí mrknout na carbonmike.sk bo tak nějak. Je tam popis výroby rámu.

      Já mám dyžtak známýho, co s tíám má taky zkušenosti. Shodou okolností jeho syn závodí na kole a praskl mu carbon rám dole u středu. A shodou okolností ten známej maká ve firmě, co dělá křídla a spoilery pro auta, takže to bylo docela snadný…

       
      0 0
    • ropman  

      jj, firem schopných to nějak spravit asi bude víc. Zatím mám jediný vyjádření (bez korektur, uvedu i kontakt, třeba to někdo v budoucnu využije, neberte to jako reklamu pro ně):

      "Dobrý den.
      Průraz není sice velký, ale došlo k rozdrcení priskyřice, která drží vlákna pohromadě.
      Priskyřice se bude postupně drolit a měkké místo zvětšovat až do doby, kdy trubka zkolabuje…
      Trvat to může měsíc nebo i pět… je jen na vás , jak bezpečně se na tom budete cítit a jestli budete riskovat případný pád.
      Potom co trubka zkolabuje, již oprava není možná.
      Cena těchto oprav je téměř jednotná a měří se na čas ztrávený opravou.
      Je to téměř vždy…kolem.. 2000kč.

      Pokut budete mít zájem o opravu, ozvěte se předem.
      Prasklích rámů tu už na opravu čeká pár…

      Děkujeme za důvěru.
      A s pozdravem.

      Miroslav Sunkovský-SUNSETBIKE
      Smečenská 156
      SLANÝ 274 01
      www.sunsetbike.cz
      mob: 775 29 69 59
      sunkovicz@centrum.cz

       

      Vlastní názor si udělám až po vyjádření více firem, které na mě budou působit v této problematice odborně.

      0 0
      • Volf  

        Pokud jim jde oprava karbonu stejně jako pravopis, tak tam ten rám snad ani nedávej...... pravidla českého jazyka

        0 0
        • Pedro404  

          Tady sem to přehlíd, ale na tý stránce z linku co hodil v prvnim příspěvku klucí perlí kvalitně – „prosycování dvousložkovím lepidlem a vrstvení jsme nemohly nafotit“. Takže asi ani ne klucí jako spíš holkí.

          0 0
      • Pijer  

        hlavně si pohlídej, aby ti to nezpravili tou PRISKYŘICÍ, bůh ví, co to vůbec je :-D

        0 0
        • pepek  

          Je to správně, na prasklÍ rám musí přijít prIskyřice, to je jasný.

          0 0
        • Butters  

          neZpravili :-)

          0 0
          • ropman  

            já to nechtěl komentovat, každý prostě má buňky na něco jinýho (i když mě to taky bacilo do očí okamžitě), třeba to s těma rámama umí líp :-)

            0 0
      • vikicek  

        Teda 4 hrubky v jednom obchodním dopise, to o něčem svědčí :o)

        0 0
    • VanVren  

      To je přesně to, proč na bika karbon nechci.

      0 0
      • ropman  

        myslíš co ? Že se mi kolo převrátilo rámem přímo na hranu šutru ? A co by se stalo s tenkou hliníkovou trubkou ? Myslím že bys na tom o moc líp nebyl, spíš možná i hůř. Já to teď nejspíš jen nechám přelepit nějakou záplatou a rám je novej, co ty s hliníkem ?

        Jo, kdyby se to stalo mýmu starýmu ocelovýmu Authorovi tak bude mít jen další trochu odřený místo.

        Jinak podle mýho to poškození není takový aby to nějak bránilo používání kola a že by se snad mělo nějak zvětšovat, ale pro klid duše to nějak spravit nechám.

        0 0
        • kámen úrazu1  

          Dost možná by se jen lehce promáčkla a ničemu by to nevadilo? Nebo by se nestalo nic. Ale zas má hliník nižší životnost běnžým užíváním… Tohle těžko říct. Ze svých zkušeností z raketových her, ač závratný nejsou, bych karbonový rám (jaký jsou dnes) na bike taky nechtěla. Jak jsem tu už psala.

          0 0
          • kámen úrazu1  

            Jinak… hliník mně na kamenech spadl už hodněkrát, jednou dokonce z asi třímetrový  výšky (zřícenina hradu) dolů, na hodně ostrý balvany. Pravda, v tomhle případě se nejednalo o lehčený hliník. A rámu se nestalo nic.

            0 0
            • ropman  

              jde o to na co dopadl a jak. Možná ne přímo na rám. Já měl to kolo navíc blbě postavený – řidítka otočený doleva, kácelo se vpravo, tzn. nebylo nic co by to ztlumilo – řidítka otočený, sedlo mimo šutr, pedály mimo šutr. Ale jak říkám – podle pár vyjádření ( člověka z Havel Composites – díky Chaingang), mám čímdál větší pocit, že alespoň toto konkrétní poškození je naprosto v klidu, ta trubka je skutečně jen lokálně naražená, horní rámovka skoro nic nenese a asi to vyřeší jen preventivní záplata z karbonové tkaniny, trochu přebroušení a lak. I mi navrhovali že jen pošlou potřebnej matroš (ten kousek tkaniny je za pár kaček) a můžu si to spáchat sám.

              A já ten karbonovej rám vzal proto, že byl v tu chvíli za stejnou cenu jako duralovej model na nižších zdvizích při stejné hmotnosti. A nelituju, na kole se jezdí super. A s případnýma opravama to taky vypadá nadějně.

              0 0
        • Stanislav__1  

          Diky relativne nizke cene je mozne duralove ramy menit skoro jako ponozky. Oprava u duraloveho ramu se ani neoplati. V tom je ten hlavni rozdil.

          0 0
          • kycis  

            No nevim, cca 15 000 za novy celoodpruzeny Al ram bez tlumice mi neprijde, ze bych je mohl menit jako ponozky, ale to mame asi kazdy jinak :-)

            0 0
        • VanVren  

          :-)) proto mam všechny kola titanový…, bika i silnici.

          0 0
          • ropman  

            njn :-) Viděl jsem titanovou silničku MORATI na Campě, nádhera, kolem 7 kg, …

            0 0
            • VanVren  

              To se mi zdá dost málo, moje má 8,2 kg.

              0 0
              • ropman  

                tak to říkal, byl s náma jednou na vyjížďce, kdybys chtěl seženu kontakt a řekl by ti víc k osazení toho kola

                0 0
    • ropman  

      jedno vyjádření čověka z výroby firmy, která s karbonem a pod pracuje:

      Dobrý den,

      Způsob opravy je možný:

      1. pouze „zakápnutím“ epoxidovým lakem – nejlépe zahřátou epoxidovou pryskyřicí 371) dříve 1200 s tužidlem. Zahřátou proto, aby vtekla co nejlépe v místě poškození. (následně broušení a lakování.
      2. Přebroušením místa poškození kolem celé trubky a „olaminováním“ místa poškození kolem dokola.  V tom případě by bylo vhodné zaslat – nebo dovézt rám k nám, vybrat nejvhodnější tkaninu na „přeplátování“ a opravit rám u nás. Cena cca 800 Kč. Povrchovou úpravu byste si ale musel dokončit sám. Materiál bychom Vám mohli i zaslat, ale z fotek jsem nepoznal strukturu tkaniny.
      0 0
      • ropman  

        sakriš, blbá barva po zkopírování … :-( Pro lepší čitelnost lze text označit myší :-)

        0 0
      • juli  

        Tak doporučit pryskyřici 371 (Chs 1200) je docela zvěrstvo. Není určená k laminování, byť zahřátá pro lepší viskozitu, ale k lepení. K laminování jsou určeny jiné pryskyřice, navíc je potřeba zjistit, zda je rám vyrobený s použitím epoxy, nebo polyesterové pryskyřice.

        0 0
    • mountaineer  

      Je ten rám monokok,lepenej do spojek nabo trubka do trubky?Sem schopnej ti ho opravit přeplátováním zevnitř v případě že se dá dostat dovnitr horni trubky(pres hlavu nebo sedlovou koncovku) .Cena bude určitě vyšší než co si tu psal,ale vzhledově a pevnostně ti to líp než takhle neopraví.

      0 0
    • ropman  

      prozatím vyřešeno. Přes Havel Composites (kde by mi to jen hrubě nevzhledně, i když asi funkčně omotali) jsem se dostal na člověka v Brně, který staví karbon rámy pro Pellse (ten na jehož posouzení mělo kolo v Pellsu čekat), pokud jsem pochopil dobře stavěl dřív rámy i pro Svoradu a další. Na Sportlifu by měl mít vystaveny svoje rámy pod značkou ROZZO (dřív už prý dělal kovové).

      No a skutečně se jednalo jen o drobnost, škaredě vypadal popraskaný horní lak, pod ním jak jsem to trochu obrousil tak jsem to vzal i s kousíčkem poslední narušené vrstvy laminátu. Těch je tam samozřejmě víc. Zkusil to prověřit několika způsoby, když to vzal do hasáku přes hadru a začal mačkat rám, modlil jsem se aby skutečně věděl co dělá. Přežil. Pak do toho zkusil s citem rvát kovovou „jehlu“, porušený skrz to není. Protože byl v sobotu zrovna v plné práci na opravě asi 3 karbonových, různě poškozených rámů (TREK zlomená zadní stavba, Merida prasklina u středu ze spodu – výměna vsazeného kovového vnitřku, nějaká předělávka přímé karbon. sedlovky na hokejku, …) měl zrovna namíchané nějaké lepidlo, určené ke spojování karbonových trubek a pod., kterým mi to preventivně zamáznul, omotal a stáhl páskou a za 24 hod je prý hotovo, pak už jen povrchově přebrousit pod vodou.

      juli: Ono to doporučení na 371 (Chs 1200) nebylo na laminování a ani to tak v textu nebylo uvedeno, ale na „zakápnutí“, aby se případný narušení vláken spojilo a zakončilo a nemohlo to dál pracovat.

      Jinak jak říkal, to co se kolikrát píše na internetu o karbonových rámech, jsou neskutečný hovadiny, jako třeba že s ním někde ťukneš a kupuješ novej. Něco podobnýho píše v článku i tento člověk.

      Ptal jsem se i na případnou výměnu nebo potřebnou opravu čepů na fullovi, všechno by měl udělat. Pokud by někdo potřeboval kontakt, můžu ho hodit buď sem nebo pak na mail.

      0 0
      • ropman  

        protože se na mě poslední dobou nějak častěji obrací postižení s žádostí o kontakt na tohoto člověka, dám ho sem, myslím že to není třeba brát jako reklamu, ale pouze pomoc bližnímu svému ..

        pan Hrubý, 608962236, dílna Brno – Kníničky (pokud se nepřemístil), možná už má i web na svoje kola ROZZO.

        Roman

        0 0
        • Macek  

          S panem Hrubým jsem se osobně setkal a mohu říci, že se fakt vyzná. Jinak reportáž o opravě rámů je v novém květnovém Pelotonu.

          0 0
    • poriz1  

      Ahoj. Využiju tohodle tématu. Jen se chci zeptat, zda se dá takhle promáčklý rám opravit. Díky

      0 0
      • poriz1  

        není to karbon ale klasika hliník

        0 0
      • kubad  

        zafrezovat znovu ten otvor na hlavové

        0 0
      • yetti  

        Přesně tohle se mi stalo před pár lety na fungl novém rámu LOOK KX, který jsem si koupil v Italském e-shopu a nechal poslat. Přesto že byl origo zabalenej, tak krabice přišla v předu proražená a na rámu byla přesně takhle sklepnutá hlavová trubka. Šlo to tehdy až překvapivě snadno opravit. Napřed jsme to promáčknutí kusem kulatiny nahrubo vyklepali a pak kamarád ztočil na soustruhu konec obyčejné silnostěnné trubky podle tvaru ložiska a tou jsme to „zkalibrovali“. Jezdil jsem pak na tom dva roky a úplně v pohodě.

        0 0
    • Joseph de Sax  

      tak honem opravit a jako dekorace na zeď je to pak akorát…já bych to obrátil tou dírou ke zdi i bez opravy.

      0 0
    • Radek7  

      Neporadíte čím opravit ťukanec v karbonovém rámu? Je pouze oprýsklá barva, karbon není poškozený. Můžu použít pryskyřici 371 (Chs 1200) jak tu dřív někdo radil nebo záleží na typu karbonu?

      0 0
      • jIrI___  

        Oprýsklou barvu bych já osobně vůbec neřešil.

        0 0
      • jecnak  

        Zakapnul jsme tukanec na laku bezbarvym lakem na nehty, aby se mezi lak a karbon nedostavala voda a lak nedegradoval.

        0 0
        • McBlacky  

          ještě doplním, že nejlepší je úplně neobyčejnější. Taky to tak dělám

          0 0
    • vlada1983  

      Oprava karbonu není žádná věda, stačí jen dodržet osvědčené postupy a opravit se dá ledasco, i díra v rámu, která zbortí celou trubku. více na oprava-karbonu.cz

      0 0
    • kucka7  

      Prispevek odstranen administratorem – reklama

      0 0
      • vanabike  

        Prispevek odstranen administratorem – reklama

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • vanabike  

          Dobrý den, chápu že jsem udělal chybu, neboť jsem si nevšiml „10ti pravidel“ zacož se omlouvám, ale konkrétními odkazy se to tu jenom hemží na základě čehož sem to i já udělal, atak si myslím Vážený pane operátore že by jste měl být tedy stejně spravedlivý ke všem! A to se týče také vulgarismů a keců naprosto mimo téma jak někde v hospodě.

          Díky za pochopení.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • coplos  

      Funguje ještě ňákej servis v Brně nebo na Vysočině na opravu karbonového rámu?? Vím, že bylo něco v Kníničkách…

      0 0
      • Dejv94  

        rozzo.cz, opravuje pan Hrubý.

        Tuším že se to řeší přes nějáký servis v Krpolu nebo v Řečkovicích.

        0 0
        • coplos  

          To by mělo být v těch Kníničkách…psal jsem tam a nic…a na stránkách není adresa…

          0 0
        • Rorejs74  

          Ještě letos na jaře jsem mu nechával něco tady funguje to na místě bývalýho RockRoad ale má toho spoustu a moc nestíhá.

          Pak jsem něco posílal do Opavy a bylo to rychle, relativně levně a kvalita v pohodě.

          0 0
    • coplos  

      tak to mě nenapadlo :-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.