Bikeři,při nastavení sedla do vodorovné polohy,berete v úvahu SAG vidle?Nebo rovnáte sedlo bez zatížení vidlice?
Bikeři,při nastavení sedla do vodorovné polohy,berete v úvahu SAG vidle?Nebo rovnáte sedlo bez zatížení vidlice?
mam pevnou ale …
budes na tom jezdit bez sagu nebo ta vidle bude zanorena?
v uvahu bys to mel vzit, ale ten 1–2cm zanoreni zas takovej rozdil neudelaj
Tak si to vypočítej, změř nebo nejlépe někde vyzkoušej, jestli tam bude nějaký rozdíl. 2 cm na geo bys měl poznat i na tříkolce.
2cm na vidlici, osa otaceni zadni kolo (u ht) a sedlo je priblizne od 1/4 do 1/2 vzdalenosti od vidlice, takze zadek klesne o 5mm a predek o 1cm, coz dela rozdil 5mm± na dylce sedla
Jj, nedalo mi to, nakreslil jsem si a došel k témuž. Cca 1,13°a rozdíl kolem 5,3 mm na sedle 270 mm dlouhém a výšce 720 mm od středu. To už by jeden mohl cítit. (Author Revolt 26 vel. 17,5).
drobné odchylky se stejně vyrovnávají podle toho, jestli tě tlačí sedlo do vajec nebo jestli kloužeš dopředu a podobně. Takže to klidně srovnej bez sagu.
Georrge : Jo,asi máš recht!Pro ostatní je SAG docela znát.Teda já to cejtím.Jestli to držím rukama nebo mě to tlačí do kulek.
Tak 2 cm na 570 mm dělají skoro přesně 2° rozdílu. Na 520 je to 2,2°.
Sice jsem nepochopil přesně tvojí úvahu, ale řekl bych že vliv 2cm SAGu je cca 1°.
Já bych neřekl, já jsem si to nakreslil a změřil v CADu :-(
Pokud má kolo rozvor cca 110cm a uděláš SAG 2cm, tak mi vychází 1° (u HT) obráceně stačí dát pod zadní kolo 2cm podložku, rám včetně sedla řidítek se chová jako rotující lichoběžník (s přihmouřením oka za předpokladu dropu řidítek 0cm). Ale možná je moje úvaha špatná.
Aha, tak jsem to se zjednodušením přehnal, vzal jsem prostý trojúhelník 570/20/přepona. Tedy vliv snížení řídítek o 20 mm. Ale polepším se.
Také se mi to někdy stane ;) , na tom sedle to potom může dělat cca 4–5mm rozdílu. Záleží jak má dotyčný soudruh vzdálené měřící body na sedle.
Teda pánové klobouk dolů!
Netušil jsem,kam mě má otázka dostane.
To víš, okurková sezona :D
Je to velice zajímavá otázka, které by mohla vysvětlovat bolest nebo brnění rukou u mnohých, co velké přední pružení mají. Ještě jsem ji na B-F nezaregistroval a ani neřešil, bo mám pevnou vidli a tak mě to ani nenapadlo :-)
A co na to MlokCZ, přidá nějakou ságu? :-)
Je to velice zajímavá otázka – zvlášt když není definováno, co je vodorovná poloha.
Cokoliv si pod tím představíš. Jde hlavně o to, že se sagem 20 mm na nějakém průměrném kole se špička sedla oproti zadní části může snížit kolem 5 mm v porovnání s nastavením bez sagu.
No dobře, ale k čemu je to dobrý? Sedlo si metodou pokus-omyl nastavím do polohy, která vyhovuje a pak ji udržuji nejlépe metodou, kterou tady napsal už Ječnák-pravítkem vzhledem k řidítku. A je mi jedno, jestli je nějak záhadne kvazi-vodorovná, nebo ne.
Ale je – pokud položíš smeták na sedlo, je rovnoběžně s parapetem.
A pak vyjedeš, sedlo nedefinovaně promáčkneš, klesne zadek na tlumiči, pojedeš dokopca-zkopca. Takže asi budeš muset za jízdy furt přenastavovat, jinak vodorovnou polohu neudržíš :-)
Takže je vlastně zbytečné sedlo jakkoliv nastavovat.
Je vůbec nutné tam mít sedlo?
a co takhle ho neutahovat, ono se za jízdy nastaví samo.
.
Ježiši Pepku ty jsi nic nepochopil…
Leta je zde nějaký model postup,nastavení sedla.A ten dle vývoje už dnes bere za své.
Z důvodu odpružené vidlice,jak pánové spočítaly,viz.příspěvky výše.
Každopádně podle tohoto nastavíš sedlo u všech kol full i ht přibližně stejně.
A pak musí člověk ladit a brát v potaz i tzv. SAG.
Ale jak je výše poznamenáno někomu to může právě způsobovat to,že tělo zbytečně tlačí na ruce.Když se vidle zanoří a sedlo tedy špička sedla o něco klesne.
To je hlavně znát při delších jízdách.
Pokud jsi na sjezd či dirt a nebo enduro,tak tam jsou na posed zase jiné požadavky.
Já chtěl hlavně upozornit na to,že by člověk toto měl brát na zřetel při nastavování sedla.
ten zřetel a i další zřetele nabereš jednoduše a blbuvzdorně tak, že si párkrát vezmeš do kapsy klíč a sedlo poladíš po cestě. A nemusíš přitom ovládat ani trigonometrické fce, kterými to dámy (pánové) spočítalY. Najdeš ideální polohu, kterou pak už jen kontroluješ tím smetákem.
Jenomže tak to děláme my, staří praktici. V dnešní době musíš vzít v úvahu, že je čím dál více lidí, kteří třeba nenajdou Klínovec, protože je navigace vede mimo a pak z kopce. Normálně by člověk předpokládal, že pokud se chce dostat na vrchol nějakého kopce, stačí jet pořád vzhůru :-)