• juricmir

    Ahojte, v poslední době se ke mně dostává z více stran, že Shimano zruší sady od Altus, přes Aceru, Alivio až po Deore a nahradí jí jednou univerzální sadou která bude od osmi až po jedenáct převodů. Údajně by měly být komponenty nové sady vzájemně kompatibilní.

    Co si o tomto myslíte?

    0 0
    • novas752  

      Tak Alivio už tak trochu zrušené je – respektive bylo skoro úplně vytlačeno sadou Deore 4100.

      O žádných dalších změnách jsem neslyšel, ale trochu svěžího větru by do těch levnějších řad neuškodilo, zvlášť vzhledem k tomu na jak drahá kola a elektrokola se to montuje.

      0 0
    • Singlespeed  

      Dobrý nápad. Vyrábět několik navzájem podobných lowcost sad je nesmysl, nechápu, proč už na to manageři Shimana nepřišli dříve. Taky doufám, že definitivně pošlou do historie přesmykače, v lowcost segmentu nemají pražádný význam. Do obchodu nebo na pivo dojede s jednoplackou penzistka s pejskem v košíku i kličkující alkoholik :-) .

      1 7
      • Jáchym 1  

        Přesmykač nezmizí.

        Přijdou dvojplacky s větším počtem zubů.

        0 0
        • Singlespeed  

          Majitelé nejlevnějších kol kopce de facto nejezdí, více převodníků nemá smysl. Ale na to musí Shimaňáci přijít sami.

          1 6
          • Jáchym 1  

            Já jen píšu co bude.

            Uvidíš.

            0 0
            • Singlespeed  

              Bude to tak, jak píšeš, to dá rozum. Občas jsou kluci z Shimana trošku mimo realitu.

              0 1
          • jonti  

            Nesouhlasim, jako student jsem byl velmi rad, ze ma Alivio viceplacku. A takovych lidi, co na tech kolech jezdi hodne, je porad dost.

            1 0
          • novas752  

            Ono to neni zase tak černo bílý. Spousta levných kol v kopcích jezdí, navíc spoustu z těch uživatelů nemá vůbec žádnou fyzičku a „plazivé převody“ potřebujou. Stejně tak spousta dražších kol se do těch kopců moc nepodívá a 30/32z převodníkem většinu času hoblujou okolo řeky.

            10 0
            • Esi  

              tak ono na XC kole ta jednoplacka taky není taková výhra, u nás mi převážnou většinu jízd stačí v předu 38 a vzadu 11–36, potom dojedu na chalupu v Krkonoších a jsem hrozně rád že mám vpředu ještě malou placku 22z. Samozřejmě že 1×12 s 34 /10–51 má prakticky stejný rozsah, ale ty skoky :-(

              1 2
              • novas752  

                No ono ani XC kolo jako takové neni na roviny výhra.

                0 0
                • Esi  

                  No není no, ale zase není úplně praktické jet k lesu na Gravelu a na zádech vézt XC kolo, tam si zajezdit a potom zase zpátky :-)

                  Pořád beru XC kolo jako takový ten univerzál, zatím mám 2×10, nové bude už 1×12 a full, zatím předvybraný Lux Trail, přece jen záda už nejsou co bývala tak že i tohle trochu pomůže, vteřiny už dávno nehoním, tak že to že při stejné ceně to kolo má o 1,5kg větší hmotnost asi neřeším, to můžu vždycky 1,5kg zhubnout :-)

                  2 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  1 0
    • va-bo  

      Jak by melo fungovat jedno razeni na 8–11 prevodu?

      0 0
      • kubad  

        přehazce je jedno jaké má řazení :D udělá jen pohyb co určí řazení

        0 0
        • va-bo  

          U prehazky to je jasny, ale jedno razeni na 8–11 ??? To kdyby nekdo vymyslel, tak by to byla bomba. Nejakym volicem navolit pocet prevodu …

          1 0
          • novas752  

            Tak ona ta páčka může být skoro stejná, stačí prohodit pár součáste z toho celku. Takže místo 10 různých krytů atd atd. by byl jen 1 apod. Stejně tak řetězy, převodníky respektive kliky a přesmykače můžou být všechny třeba 11spd a fungovat s vhodně uzpůsobenou 8spd kazetou.

            0 0
          • Esi  

            udělají to jako staré Shimano SIS, o kolik pohneš páčkou o tolik to hne přehazovačkou :-)

            Mám to na starém městském přibližovadle a na tohle použití je to dokonalost, žádné seřizování kromě dorazu aby to nepadalo do drátů, jen nesmíš být úplně hluchej aby jsi poznal že máš tou páčkou řazení pohnout ještě o zub aby nechrastila přehazovačka, celé to bude staré odhadem tak minimálně 25 let a najeto to má určitě 50 000km vzadu šroubovací pětikolečko, všechno původní, obávám se že možná i řetěz :-)

            1 0
            • va-bo  

              Jo jo, dozivotni zivotnost jako u Favorita :-)

              0 0
              • Esi  

                ono je to dámské kolo, nevím jestli favorit nebo esca tak z roku 1963 kdy to mělo snad jen jeden převod volnoběžku a ráfkové brzdy, potom se dávalo dozadu 5 kolečko a v předu to má trojtác, jako přibližovadlo je to dokonalé a hlavně se to dá zamknout i před obchodem aniž by to někdo ukradl. Jen je problém že vyměnit řetěz tak musíš i to 5kolečko a to pochybuju že by po těch 25 letech šlo povolit to bude dokonale srostlé :-)

                0 0
            • zbartos  

              Jedno podobné řazení jsem si tak před 25 lety koupil do zásoby, takže je nepoužité…

              0 0
              • Esi  

                a přitom tohle řazení nebylo potřeba mít v zásobě na tom se nemá co rozbít :)

                0 0
          • Vilém  

            Nac volic? Staci doraz na saltru.

            0 0
          • pumpy  

            Však to už existuje u Shimano u převodníku. Packuas 2/3 X něco. Když dáš dvojplacku další pohyb páčky omezí nastavení presmykace na dorazu a dal páčkou nepohnes.

            Za mě nic co by se nedalo provést.

            0 0
            • va-bo  

              Ano, ale u saltru by se musel vymyslet system zmeny prevodoveho pomeru, aby jednim razenim a prehazovackou sly radit kazety 8–11.

              0 0
      • Azmir  

        Pomocí nějakého udělátka na řazení se bude měnit převodový poměr?

        0 0
        • jonti  

          Mel jsi nekdy rozdelane razeni? Je tam takove ozubene kolecko, ktere urcuje krok. Staci ho vymenit a mas z 8 rychlosti hned 11.

          0 0
          • va-bo  

            To jo, ale aby to slo bez demontaze. Kolik beznych uzivatelu bude menit vnitrek razeni?

            0 0
            • novas752  

              No ono jde o výrobní náklady, ne o uživatelské přestavby. Když budeš sekat páčky, které jsou z většiny úplně stejné a mezi řadami se budou lišit jen několika díly a nápisem, vyjde to líp než sekat 10 páček úplně odlišných. Podobně to Shimano dělá od Deore nahoru.

              0 0
              • va-bo  

                Shimano to zatim delalo tak, ze „lonske“ Deore je „letosni“ Alivio. A tak u dalsich rad.

                0 0
        • va-bo  

          Jak jsem psal, to by byla bomba. Jedno razeni s nejakym prepinacem. Podobne jako je leva packa na 3/2 prevodnik. Tam je to jednuduche, jen se vyradi jedna krajni poloha.

          0 0
          • novas752  

            Tady to nepůjde, to by museli dělat všechny kazety s 11 rychlostnim rozestupem, jen „okradené“ o ty přebývající pastorky a vypodložené.

            0 0
            • va-bo  

              No jo, nebo pouzit 11 pastorky a sirsi distancni podlozky, ale u malych pastorku bez podlozek by to stejne neslo. Jedny prevodniky a uzke retezy pro vsechny kombinace si dovedu predstavit. Kdyby nekdo vymyslel to univerzalni razeny, stal by se bohacem.

              0 0
              • novas752  

                No na dosud běžnou šířku 8–11/12spd mtb HG kazety je nutné měnit nejen počet poloh v řazení ale i jejich rozestup – tah lanka. Pokud k tomu všemu má fungovat 1 přehazka jako je tomu teď u 7–9spd. Kdyby k tomu měly být i různé přehazky s různým převodovým poměrem mezi tahem lanka a posunem ramínka (stačí jen posunout upnutí lanka), tak by mohly být páčky úplně stejné a jen nějak omezit polohy jako u páček pro 2 nebo 3× přesmykače.

                0 0
                • va-bo  

                  No jo, mozna by to slo menit na prehazce misto upnuti lanka. To me nenapadlo.

                  0 0
    • va-bo  

      Spis si myslim, ze vsude budou jen 1×12. Uz se to dava i na celkem lowcost kola. I na ecka, kde je to celkem zbytecny.

      0 0
      • novas752  

        Pro Ebiky má Shimano „připravené“ nové sady. Jak Di2 pro Shimano motorizace, tak mechanické Linkglide. S tim že ten LG je venku přes rok a ještě snad na ničem osazený neni.

        A na docela lowcost kolech jede spíš 11 rychlostní M5100 a 10 rychlostní m4100. Na těch opravdu lowcost je teď akorát 9/8 Altus/Acera. Málokdy Alivio. A pak samozřejmě Tourney/Sis na ještě levnějších, když to někdo nabízí.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • nooski  

      Shimano CUES 1×9 1×10, 1×11. Kazety a retezy se uz objevuji. Jestli to ma ale nahradit dosavadni sady, to netusim. Taky bude 105 12rychlostni v mechanice, casem i GRX 12sp. Zaslechl jsem zvesti i o nove MTB el. sade. Minimalne razeni by melo byt bezdrat jako u silnice.

      1 0
      • juricmir  

        Od výrobců kol je informace taková, že právě sada označena jako Shimano Cues by měla nahradit právě sady Altus, Aceru, Alivio, Deore. Takže by to nově mělo být Shimano Tourney, Cues, SLX, XT a XTR. Čekám každý den na nějaký Newsletter od Paul Lange, ale jak je tak za tu dobu znám, už to bude na pultech a oni slavnostně přijdou s tím, že budou nové sady ????

        0 0
        • nooski  

          Úplné detaily nevím. Novinky Sramu samozřejmě znám, ale nemohu říct :-) Shimano jen zprostředkovaně.

          0 0
        • jonti  

          Trochu se divim, ze se jim vyplati porad vyrabet SLX i XT, ktere jsou skoro stejne.

          1 1
        • novas752  

          No ono spíš Shimano něco vypustí ale na kolech to bude možná o rok později. Viz ty Linkglide ebike sady.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 1
      • Vilém  

        Ten Cues asi nebude nahradou levnych sad, kdyz je to e-sada, ne?

        0 0
    • Espen  

      Rozhodně to zefektivní a zjednoduší výrobu. Tudíž i objednávky od dodavatele. Na 90% kol se plácne stejná hazka, přesmyk a rozdíl budou jen páčky. Takže všichni vydělají.

      0 0
    • roud  

      Včera jsem měl poprvé možnost zkusit si deore 1×12 na novém kole a bylo to pro mě velice příjemné překvapení vůbec nevidím důvod v dnešní době dělat na kola něco horšího za mě pokud tohle bude nejhorší co bude na kolech bude to krok správným směrem :)

      1 0
      • Tomcat  

        Myslím že záměnu produktové řady vidíš moc pozitivně jen z pohledu zákazníka.

        Firma chce ale zjednodušit výrobu, zjednodušit prodej… …při tom že stále zachová dělní že pokud někdo bude chtít lepší vlastnosti, zaplatí větší cenu. Představa, že za cenu Altuse budou mít lidi Deore je lákavá , ale nereálná.

        0 0
        • roud  

          jasně určitě by to znamenalo zdražení kol a určitě by si muselo shimano nechat nějakou vstupní sadu na opravdu levná kola ale je to asi tím že nejsem cílovka která nakupuje kola v cenovce 5–20k

          0 0
          • Tomcat  

            No tak vzhledem ke zdražování a nedostupnosti není full Deore jistota ani na kole skoro za 40000,– ale neznamená to že se to bude měnit zásadně v horních patrech pokud nejde o zdražování.

            XT-XTR se změnit nemusí jen přibude XT-Di. Tohle vypadá na rošádu jen ve spodních patrech a myslím že to dopadne přesně opačně než někteří Jásánci myslí. Sad bude méně větší rozdíly za stejnou nebo vyšší cenu.

            0 0
            • roud  

              včera jsme kupovali kolo a se slevou byl rozdíl mezi kolem na deore 1×12 a alivio 3×9 ? myslím okolo 1–2k proto mi připadá nesmysl ty nižší řady vůbec dělat ale je to v kategorii 20–25k (na druhou stranu je spíš zvěrstvo že na kolech v téhle cenovce se to alivio vůbec objeví)

              0 0
              • Tomcat  

                To ale není vypovídající o ničem podle mě není nějaké pravidlo. Nevíme jaká byla nákupní cena, nebo výrobní cena a stáří modelu?

                Zvěrstva jsou že na kola za 40000 se objeví náboje řazené i k sadě Altus, kdyby jen to Alivio......

                Modelů 3×9 moc není, čekám že lidi budou tlačený do 2×10 a 1×11. Tak jako nuceně tlačili k 29" i když přínos pro kupce a uživatele bude sporný.

                1 0
              • novas752  

                No nějak ty lepší kola odlišit musí. Ty levné sady 12spd rozhodně nebudou. Vzhledem k tomu že „Deore“ je teď 12 11 a 10 bych čekal že ještě levnější sady budou max 11 s tim že třeba přehazka nebude mít brzdu apod.

                1 0
    • xtonda  

      Už je to venku, takže vytahuji toto vlákno, diskuse u fotek je přeci jen méně přehledná.

      https://www.bike-forum.cz/…ciho-ustroji

      https://www.bikeradar.com/…himano-cues/

      https://bike.shimano.com/…mano-cu.html

      https://bike.shimano.com/…nt/cues.html

      Prošel sem si specku a v uspořádání 2×11 nové sady zcela v souladu se specifikací umožňují kombinovat kliky 36–22 s kazetou 11–45, což je přesně to, co chci a potřebuju, velký rozsah 669 % posazený do lehkých převodů.

      Stupňování kazety 11–13–15–17–20–23–26–30–34–39–45T není úplně ideální kvůli tomu, že 8 pastorků je shodných s variantou 11–50, ale ten nejotravnější 20% skok 15–18 jako u 10sp 11–42 tam není.

      Zajímavé jsou také nové HG náboje se zapouzdřenými ložisky.

      0 0
      • Jáchym 1  

        Návrat přesmykačů a velkých převodníků.

        Hurá

        2 2
      •  

        Vypadá to, že z nějakého důvodu nenabízí 34T, 36T a 38T kliky. Přitom pro 1X v této kategorii je to často optimální volba.

        0 0
        • novas752  

          34 se nedělá ani v Deore sadách.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • scalar  

            Deore MT510 a MT610 se dělají s 34 zuby.

            0 0
        • xtonda  

          To je zajímavé, 1× kliky mají jen 30, 32, 40, 42. Ale tady by měly fungovat jakýkoliv kliky pro 1×11.

          0 0
      • juricmir  

        Upřímně, ač jsem už s tímto obeznámen. Tak mě trošku mrzí zavraždění kazety 11–51. Tu jsem si celkem oblíbil na druhém biku. Každopádně, těším se na kola tímto osazené a napíšu zkušenost hned, jak mi to projde rukama. :)

        0 0
        • xtonda  

          To sem taky úplně nepochopil, když loni přišli s prvním Linkglide.

          0 0
          • VojtaXY  

            Treba ji nechaji pro vyssi rady a tahle stredni trida bude mit mensi rozsah.

            0 0
      • juricmir  

        Koukám teďka na dostupnost a předběžně by to měl dovozce mít květen až srpen letošního roku :)

        0 0
        • novas752  

          To je na Shimanu hrozně vtipný. Něco vypustěj a zároveň asi začnou montovat linku na výrobu. Když něco vypustí sram tak to má do 14 dní dovozce na skladě.

          1 0
          • juricmir  

            Poslední roky jsem měl ten pocit. Údajně se ale měly výrobní linky v Číně a Malajsii předělávat celý loňský rok, že by nás čekalo příjemné překvapení? :)

            0 0
          • xtonda  

            Ještě vtipnější je Sunrace, ti mají v katalogu pár zajímavých produktů už několik let a na trhu dostupné stále nejsou :-)

            0 0
        • xtonda  

          Co si tak vybavuju, když vyjde nový ročník specifikace, tak na německých shopech se věci objeví na jaře, u nás tak po letních prázdninách.

          0 0
    • antuch  

      Pro me je Cues takovým případem zklamání v přístupu Shimana ke svým zákazníkům. Informace o změně přišla v těch největších sr*čkách Covidu, kdy sehnat Deore kazetu byla jako vidět zlatý prasátko. Takže informace o objednaných starých sadách v nedohlednu, ale tady máme neúplné specifikace a vy si podle nich musíte okamžitě objednat nové sady. Dokonce se ani nevědělo, jestli shimano nestopne staré objednávky a nahradí to novými. Po tlaku větších výrobců pak posunulo oficiální launch atd… no a pak asi po půl roce další změna- náboje. Aktuální náboje na HG ořech totiž nejsou kompatibilní. Nová kazeta 11 bude víc vyosená do drátů a někdy by se mohlo stát, že to půjde do kolize. Takže znova anabazáze s náboji, komplet předělat, zjistit, zda dráty budou oka, atd…

      No prostě jak mám shimano rád, tak ta nová sada krom použití jednoho řetězu jen dělá další bordel v kodech a hledání správné varianty.

      0 0
      • xtonda  

        Taky mě v infu o kompatibilitě zaujalo, že 11sp LG kazeta může interferovat s dráty, ale není to nová věc, to bylo už v dokumentu 2022–2023 viz 1. screen. 2. je pak z aktuální verze

        0 0
        • vrazdit  

          to je teda solidní bordel, co vymysleli… vždycky takové to „bude to super, jednodušší a mezi sebou kompatibilní“ a výsledek je „bude problém vůbec zjistit co je kompatibilní s čím, zpětná kompatibilita s dosavadními řadami úplně v pr*deli“

          0 0
          • goofy  

            Prosím tě a kterému výrobci šlo kdy o zpětnou kompatibilitu? :-D Čím méně se to dá kombinovat, tím lépe, ne? :-D

            6 0
            • tomxxx  

              Ve výsledku, nejlepší budget osazení je 11GX nebo 11Deore, SLX. Ale to nefunguje správně marketingově na hotová kola.

              0 0
            • Tomcat  

              A hlavně důležitý osadit eyecatcher XT a pak tam byl vrazit klidně dvoustovku brzdy.

              1 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.