Ocelový rám? proč? materiály rámů rychlý dotaz

178 nepřečtených
  • ALEX007

    ahoj ,

    brouzdal jsem chvíli v historii, abych něco načet o titan a ocel rámech.

    vím že určitě to někde je, ale někdo z vás odpověď má určitě v hlavě, nestíhám práci tak nemuzu pul dne brouzdat a googlovat…tak mě pls neodkazujte na historii

    • co má být plusem a mínusem oceli, titanu? stačí stručně, buduvděčný i za linky na místo kde to je rozumně nezdlouhavěpop­saný díky
    • já něco čet že ocel je trochu „pohodlná“…měl jsem starý autorsector žlutý CrMo ocelový s nápisem Ritchey na takovým kovovým štítku ated se dočítám že to má být jakási kultovka…ale asi to nebyla vhodnávelikost pro mě. tak jsem to nemoh ocenit. měl vidli Judy.
    • nijak extra pohodlný mi nepřišel, ale ¨nebyl jsem takový fajnšmekrabych to (tehdy před 10+ lety poznal . určite byla chyba ve mne nikolivv rámu. a v blby velikosti.

    ptám se protože jsem tady na foru nasel link na malou manufakturu

    z anglie, ktera veri v dlouhe ramy s nizkym standover height, coz je presne co bych potreboval, tj nemusel bych nic resit na zakazku coz je vyhoda.

    • jen ocel a zejmena titan jsou drazsi tak bych rad vedel proc toje dobry.
    • o gramareni mi nejde jenom o pohodli..tj pokud nemuzu mit ve sve idealnigeosce fulla, tak bych sel do harda z nejakeho extra matrose pokud bych melsanci ze bude na zadni stavbe setrnejsi na prdel a zada nez hlinikovyHT. diky.
    0 0
    • ALEX007  

      http://www.on-one.co.uk/…rame-2nd-gen

      tady je ten ocel ram prijde vam ze by moh bejt pohodlnejsi nez ekvivalent hlinik? myslim zejmena zadni stavbu predek lze resit vidli

      0 0
    • Lišák  

      Pokud se k tomu můžu vyjádřit, jakožto majitel ocelového dvojitě zeslabovaného HT, ocelové nezeslabované silničky a hliníkového FS, tak od oceli neočekávej žádné velké tlumení nerovností. To Ti nabídne jen FS.

      Trochu se to na HT dá vylepšit karbonovou sedlovkou nejlépe dlouhou, co nejmenšího průměru (klidně s redukcí), ale nějaké extra pohodlí nečekej.

      0 0
      • mr.antik  

        rozhodně víc „pohodlí“ dělá třeba přechod z 2.0 na 2.2 pláště.

        0 0
        • Lišák  

          Souhlas. Ovšem je potřeba hustit s rozumem! ;-)

          0 0
          • ALEX007  

            no jo nečekám že to bude full. spíš mi šlo o to , jestli jakási tvrzená „pohodlnost“ stojí za tu extra hmotnost…jestli ne tak neni co řešit

            • patky…jediná patka co znám se jmenuje Sans Serif.

            http://cs.wikipedia.org/wiki/Serif

            určite to lze udelat pro normální bělochy z evropy ne?

            0 0
      • JSt  

        karbonovou sedlovkou zvysis schopnost pohltit nejake razy az tesne pod prdeli tzn. na jizdni vlastnosti vliv nulovy. al vs. crmo vs. ti poznas zejmena v rychlym sjezdu po pevnych sutrech, ze hliniku bude zadni kolo nejvic odskakovat (berme jako pausalizovani). tedy ve stejne rychlosti je hure ovladatelny.

        0 0
    • Nimrod  

      ocel:

      bere nerovnosti lépe jak dural (samozřejmě se nemůže hnout zadní stavba, ale prostě pohodlnější jak hliník bývá)

      snadná svařitelnost

      neunaví se

      rezne (ale od toho jsou povrchové úpravy, že ano)

      vyšší hmotnost jak u duralu (berme v potaz porovnatelné a ne 953 s tlustostěnou hlínou)

      u pořádných trubek vyšší cena jak u duralu

      titan:

      bere nerovnosti lépe jak dural, jestli víc jak ocel, to teď nevím (beru jen čistě trubku a její vlastnosti), ale tuším, že o maličko jo

      neunaví se, nebo až za o moc víc cyklů, jak hliník

      je extrémně odolný proti korozi

      hmotnost je srovnatelná s hliníkem, nebo spíš o malinko vyšší

      stejně jako u hliníku jsou problémy s opravou případné praskliny

      hodně vysoká cena ve většině případů

      0 0
      • Nimrod  

        jej, zapomněl jsem u obou vyšší pevnost jak u hliníku

        0 0
      • jenik00  

        Mam pripominku, neni pravda, ze ocel se neunavi co ja vim, prave naopak unavuje se rychlji nez karbon samo ale i rychleji ztraci pevnost nez hlinik

        0 0
        • pepek  

          Přesto, že mi 3 ocel. rámy praskly, tak s tebou hrubě nesouhlasím.

          0 0
        • Nimrod  

          o tom nic nevím, zkus něco najít, čím své tvrzení potvrdíš

          0 0
        • Life will kill you  

          no jeste si ujasneme, jestli se bavime o karbonu nebo o bakelitu.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • op  

      Ahoj. Myslim, ze On-One mas ode me z jedne zminky ve vlaknu o geometrii (Délka představce – vliv na jízdní vlastnosti) takze citim trosku zodpovednost a nechci, aby tady doslo k nejakemu neuvazenemu nakupu. Za 1. ten ram co linkujes ma patky na singlespeed – horizontalni slot – abys mohl posunovat zadni kolo dopredu a dozadu a tim urcit napnuti retezu, to asi nechces, 2. vetsina ramu On-One ma udelane navarky jinak nez vetsina ostatnich ramu, dobre je to videt na obrazku. Neni to kompatibilni se vsemi brzdami, treba overit. Za 3. mel jsem moznost jezdit dlouhodobeji jen jeden ocelovy ram, ale rekl bych ze pohodlnost (proti hliniku), kterou ocel poskytne je celkem zanedbatelna – ja teda zadnou vetsi pohodlnost necitil. Mozna jde jen o pohlceni nejakych mikrootresu, ktere mohou byt potencialne skodlive, ale normalne je necitis. Mnohem vetsi rozdil udela vhodny a vhodne nahusteny zadni plast a taky carbon sedlovka, napr. sedlovka FSA SL-K 27.2 mm se velmi velmi osvedcila – koupil jsem ji pro manzelku a pripada mi ted to jeji kolo jako softtail. Za 4. ja bych si od On-One vybral jine ramy: tento , tento nebo 29 .

      0 0
      • op  

        Za 5. podobnou geometrii mi prisel i Superior, napr. Sup XC870 ram jsem mel v ruce a byl to taky jezevcik.

        0 0
      • Nimrod  

        s tou pohodlností to hrozně moc závisí na stavbě rámu. on se dá udělat i dost nepohodlný ocelák, jenže tím se mu zabije dobrá vlastnost

        sám jsem jezdil gt ruckus, prdnul mi, nechal jsem si svařit rám u franty mrázka a s naprosto stejnýma komponentama jsem poskládal frantu a ten rozdíl znatelný byl, ale jak psal jst, hlavně ve sjezdu na šutrech a kořenech… tolik to nevykopávalo z pedálů

        další věc s poholdností. měl jsem triala z hlíny, zoo! pitbull. skočit s ním z metru a půl znamenano, že jsem dost cítil kotníky… teď na frantovi nic :-)

        0 0
      • ALEX007  

        mne zaujal tenhle ram http://www.on-one.co.uk/…ropout-frame

        tohle ma taky nejake debilni patky? brzdy to mi neva..bych je nechal pribalit rovnou od tech britu

        co to je vertical dropout?

        bottom bracket English threaded?

        0 0
        • Nimrod  

          vertical dropout jsou normální patky (takže cajk)

          english threaded bude asi anglický závit na střed, takže mtb klasika

          0 0
          • ALEX007  

            díky

            0 0
            • pavelc  

              Jak říká Nimrod, mám od nich ocelový typ 456 (viz profil), geometrie podobná, jen je tam možno dát vidlici 100–150mm. (možná ho budu prodávat) Hlavně se mi líbí u těhle rámů vedení bowdenů bez přerušení a pod horní trubkou (teď je trend to všechno vést po spodní trubce – místem, které je nejvíc vystavené bahnu, tím ale neříkám, že to je špatný).

              0 0
        • op  

          jo, ten je dobrej, i navarky na brzdy jsou klasika.. Ale neni to ocel. :)

          0 0
    • t29  

      CTRL+C a CTRL+V odvedle

      Na ocelových rámech nejnižší třídy (Hi-Ten) není dobrého nic, ale jak Sector, tak oceláky, které se dneska staví, jsou z kvalitnějšího materiálu, prostě „steel is real“ ;)

      Když srovnám hroudu oceli proti stejné hroudě duralu, tak ocel má vyšší hmotnost (asi 3×), vyšší pevnost (asi 2×), vyšší pružnost (asi 10×), odolnost proti únavě a lepší svařitelnost.

      Vyšší hmotnost oceli znamená, že běžné ocelové rámy jsou většinou o něco těžší než duralové, protože u oceli bys musel mít 3× tenčí stěny trubek, což nejde všude provést.

      Vyšší pevnost oceli znamená, že ocelový rám vydrží víc – hlavně Hi-Ten rámy levných kol, u drahých rámů se hodně řeší váha a tam je pevnost srovnatelná s duralem. Taky to znamená obtížnější tvárnost – duralovým trubkám pomůžeš hydroformingem do téměř jakéhokoli tvaru, ale ocelové rámy jsou nejčastěj z kulatých trubek, jednak kvůli stylu a odlišnosti :) a jednak proto, že u oceli je podobné tváření prostě drahé.

      Vyšší pružnost oceli znamená, že ocelový rám je pohodlnější a velké rány je schopný odpružit i v případě, kdy u duralu už nastane trvalá deformace. Na druhou stranu tvrdý duralový rám víc „jde za pedálem“ a nekroutí se při záběru a při brždění.

      S pevností a pružností souvisí odolnost proti únavě – pokud u oceli nějakým nárazem nepřekročíš mez únavy, tak vydrží všechno, zatímco dural tuhle mez únavy nemá a každé drncnutí mu trochu zkrátí životnost.

      Lepší svařitelnost pomáhá ceně – dokud se výrobci nenaučili levně vařit dural, tak museli v masové výrobě zůstat u oceli. A ty nejlevnější kola jsou z oceli svařované pořád.

      Závěr – pro masovou výrobu je lepší dural, protože je lehčí, odolnost proti únavě u rekreačního ježdění nemá smysl řešit, a chybějící pružnost se dohání odpružením.

      0 0
      • scalar  

        Ještě je důležitý faktor, že pro masovou výrobu je dural levnější, kvalitní ocel je tvrdá, takže náročnější na kavlitu a životnost řezných a brusných nástrojů ve výrobě.

        0 0
        • zichis  

          máš bod za BlaF dne :-) Ono totiž není CrMo jako CrMo, ty trubky na rámy 4130 jsou nízkolegovaný, takže pevný to sice je ale ne tvrdý. Obrábí se to velice dobře, závit se do toho dělá dokonce líp než do hliníku kterej se trhá a nalepuje.

          0 0
          • Nimrod  

            já ti nevím… se závitem máš pravdu, vyříznout závit do duralu jde blbě (právě díky té malé tvrdosti a pevnosti se to řeže dobře, ale moc nedrží), ale když jsem řezal ocelový krk vidlice a duralový, tak to je sakra znáš, jak ta ocel je tvrdá…

            0 0
          • scalar  

            No, před pár dny se moje pilka zvyklá na dural potkala s krkem vidlice zrovna z oceli 4130 a měla jiný názor :-)

            0 0
          • t29  

            stejně tak není hliník jako hliník ;)

            5083 jde krásně řezat, obrábět, atd. i za sucha… naopak 6082 je sviňa lepivá, bez chlazení si s ním neporadíš. Zas 6082 jde daleko líp svařovat.

            0 0
      • Life will kill you  

        a to krouceni se opet temer netyka tech levnych turistickych kategorii HI-TEN, kde se neresi vaha, ale pozue tech zavodnich, kde se vaha resi.

        0 0
        • kubad  

          Naopak levne sou mnohem min tuhe a vic se krouti.

          0 0
          • Life will kill you  

            to jsme ale uz v kategorii do 80kg a cenove hladine 3tisice za komplet kolo ne? hmotnost 5kg kategorie dorost ne?

            u „tezitek“ by to problem byt nemel.

            0 0
      • easyrider  

        Ahoj Stando, nedá mi to a musím na to, cos napsal, reagovat. Některé tvé definice jsou totiž dost polopatické a něco zkrátka není pravda. Tak popořadě: ocelové slitiny nemají větší hmotnost naž hliníkové ale hustotu (7900kg/m3 oproti 2700kg/m3). Pevnost v tahu sice větší ocel má, ale poměr pevnost/hmotnost je u slitin těchto dvou kovů téměř totožná. Teoreticky tak můžež vyrobit stejně těžké a stejně pevné rámy. Prakticky, kvůli limitující tloušťce stěny, ne. A pružnost? Asi myslíš tuhost, vyjádřenou modelujem pružnosti. Ocel má hodnotu 200GPa, hliníkové slitiny 70GPa – a ejhle, ona je ocel tužší=míň pružnější než hliníkové slitiny. Pružení ocelového rámu je dáno menšími průměry trubek, ne vlastnostmi materiálu. Únavová pevnost je skutečně lepší u oceli, svařitelnost je, s přihlédnutím k moderním svařovacím technologiím, již téměř totožná. Co se týče tvárnosti, tam se mýlíš. Ocelové slitiny mívají zpravidla větší tažnost-jsou tudíž i dobře tvárné. Což se například nedá říct o hliníkových slitinách třídy 7005, které jsou pro hydroforming vyloženě nevhodné. Odstavec o pružnosti ocelového rámu a za pedálem jdoucím hliníkovém radši komentovat nebudu :) Mez únavy má i hliník. Jde spíš o to, že hliníkové slitiny jsou relativně křehké a při nadměrném pružení (změně tvaru) dílů z hliníkových slitin vyrobených dochází ke strukturálním změnám, které mají za následek lom. Takže asi tak… :)

        ctrl+c / ctrl+v z druhého vlákna :)

        0 0
      • JarryC  

        V technických tabulkách žádný dural neexistuje, je hliník různých kvalit.Pokud se podíváš na označení kvality, tak zjistíš,že ten hliník z kterého se vyrábí ty rádoby (lepší)rámy je zcela běžný AL.

        0 0
        • pepek  

          Hmm? . . . . :-)

          0 0
          • kubad  

            Dural je v podstate obchodni nazev valcovaneho hliniku.

            0 0
            • pepek  

              Ale tomu snad nevěříš.

              0 0
              • kubad  

                Dural, Duralumin, Certal, Fibral. Vse sou obchodni nazvy pro slitiny hliniku.

                0 0
                • mr.nikdo  

                  to slitiny bych rek je dulezity tam :)

                  0 0
                • pepek  

                  Slitina hliníku není hliník, jak jsi psal. Hliník válcováním, může být max. měkký, polotvrdý, nebo tvrdý. Ale furt je to stejná sračka. Dural není nic o válcování, může být i tažený.

                  0 0
                  • soc  

                    Dural je obchodní název slitin třídy 2×xx, pokud se nepletu, je to AlMgCu. Tepelné zpracování a stav polotovaru je dán dalším kódem za označením slitiny… Takže přirozeně vystárnutá slitina ve formě válcované desky bude například 2024 T351. To samé, ale tažené bude 2024 T3510.

                    To jen tak pro upřesnění.

                    A Pepku, není to sračka :)

                    0 0
                    • soc  

                      Jo, ještě jedna věc. Rámy na kola z duralu nejsou, dural se totiž blbě svařuje :)

                      0 0
                      • mountaineer  

                        Ahoj,měl bych technický dotaz.Jakej material (slitinu hliniku)bys doporucil jako vlozku do hlavy pro hl.složení?Bude to lepený,takže na svařitelnosti nezáleží.A jakej použít pro frézovaný vahadla zadní stavby?

                        0 0
                        • soc  

                          Těžko říct, asi podle dostupnosti :)

                          Na tu vložku je to vcelku jedno…

                          Na vahadlo už ne, klidně bych šel do 2024, nebo ještě lépe do 2124, na letadlech se to pro frézované dílce (třeba páky řízení, což je vlastně to samé jako vahadlo) používá běžně.

                          Takže vlastně dural :)

                          0 0
                    • pepek  

                      Ale já píšu, že sračka je Al, čili něco jako 424005. Slitina hliníku není hliník.

                      0 0
                  • kubad  

                    Jj to sem si neuvedomil. Beru to jaksi automaticky :-) cisty hlinik je samozrejme nesmysl

                    0 0
              • kubad  

                Už sem se jednou opravoval. Samozrejme tam patrilo hlinikove slitiny ne hliniku.

                0 0
        • t29  

          Hliník je čistý hliník, který je pro rámy naprosto nevhodný. Takže se radši držím netechnického, nicméně obecně užívaného pojmu dural, když mi pojem „slitina hliníku“ příliš pomalu leze z klávesnice.

          0 0
    • scret  

      ocelovy HT je pohodlnejsi nez HT z hliny… a softail je pohodlnejsi nez ocel. HT:) jeden je ted na bazaru…

      0 0
    • Life will kill you  

      pohodli oceli. zadni stavba byva zprohybana, aby „pruzila“ i kdyz je pevna. hlinik se skoro nehne. vsechno ti skonci v zadku pokud sedis na sedle. sedlovka je bez reci. tam jde vsechno trubkou rovno do zamku. ze zamku do lizin pokud jsou taky hlinikovy tak opet vsechno konci v prdeli.

      pokud mas zadni stavbu ocelovou a liziny sedla ocelovy a vsechno je to spravne prohnuty a neni to z nejake extra tluste oceli ktera se v porovnani s tvoji vahou ani nehne, tak tam mas hlavne na ostrych hranach typu panelova silnice/tramvajovy pas mnohem mensi nastup kazduho hrbu a to pohodli je rozdil ktery se pocita v kilometrech pred tim nez te zacne bolet prdel tak, ze budes muset ze sedla.

      0 0
      • Life will kill you  

        spis by se melo pri rozdilu: ocel vs. hlinik mluvit ne o pohodli, protoze to tam neni, ale o prezitelnos­ti/snesitelnos­ti. hlinik je vyrazne vetsi mucidlo.

        0 0
        • Life will kill you  

          ej :) no v tech specifickych podminkach provozu. na nejaky lesni ceste skoro nepoznas rozdil. a taky je potreba srovnvat ramy s podobnou pevnosti. pokud bys srovnaval ocelovyho sjezdaka pevnyho s cx v hliniku pevnyho, tak je mozny, ze by mensi mucidlo na tech panelech bylo to cxko. protoze by si tahal mensi vahu po ceste a pritom oboje by bylo tak pevny ze by se na zadnym hrbu skoro nehlo a vsechno ti to mlatilo stejne do zadku a trepalo s rukama uplne srovnatelne.

          0 0
          • Nimrod  

            asi jsi nikdy nejel ocelového ht sjezďáka :-) ten rozdíl tam je o proti hliníku jasně cítit

            0 0
            • Life will kill you  

              no a to jsme opet u srovnavani stejnych kategorii :)

              jako pri bouracce na silnici. ma smysl porovnavat akorat osobak s osobakem a to jeste v dane hmotnostni tride a nebo nakladak s nakladakem a to s podobnym nakladem.

              0 0
              • Nimrod  

                počkej počkej, ty tu srovnáváš cx z hlíny a ocelového sjezďáka :-D

                já srovnávám gt ruckus (hlína, asi 2 kila) proti frantovi (komplet nezeslabovaná ocel, 3 kila). podle teorie, co píšeš nahoře, by gt mohlo být i pohodlnější… leč není :-)

                0 0
                • Life will kill you  

                  no a vo cem asi pisu :) ze prave v tom absurdnim pripadu by to platit nemuselo az tak vyrazne.

                  0 0
                  • Life will kill you  

                    eh. naucim se cist poradne na co odpovidam. a ted to napisu jeste 100×

                    0 0
                    • Nimrod  

                      jako teoreticky máš pravdu… čím víc bude materiálu, tím hůř bude poznat pohodlí oceli. ale asi to bude chtít víc materiálu :-)

                      asi je snazší podělat ocelový rám a udělat supr pohodlný z hlíny, aby to fungovalo, a pak bude hlína pohodlnější

                      0 0
    • TomasJ  

      Nechapu vubec, proc tu nekdo resi tak do detailu vlastnosti a chovani ramu dle materialu.

      Dural je dnes masova zalezitost, a proto je pro me tento material naprosto pase.

      Sice jsem v 90-tych letech par duralovych ramu mel, ale ted uz bych do nej urcite nesel. Nechapu, ze nekomu nevadi jezdit tuctovy vyrobek.

      A to nejsem zadny zastance oceli a nepouzivam ji, ale nez dural je ocel jako material ramu stale mensi zlo.

      0 0
      • Nimrod  

        :-D skvělý názor :-D

        0 0
      • ALEX007  

        ja zase nechapu kdyz nekdo resi zda je neco tuctove nebo ne. tuctovost mi vadi u kravaty nebo obleku…u kola preci jezdim, resi funkci ne image

        to je stejny jako nekdo tuhle doporucoval Lapierre „protoze ho nikdo v parku nemá“…to je fakt kriterium.

        budes mit material dvakrat drazsi jenom proto ze není „tuctovy“?

        a co teda pouzivas, karbon?

        0 0
        • TomasJ  

          Ano, zatim pouze karbon. Ale jsem si vedom toho, ze v poslednich letech karbonovych kol na silnice vyjelo hodne. To znamena , ze pribude asi jeste neco titanoveho.

          0 0
          • Nimrod  

            kup si rám z bambusu, těch jezdí doopravdy málo a asi budou i nejekologič­tější :-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              :-)

              0 0
              • ALEX007  

                kua to kolo musí stříkat sprejem proti dřevomorce:) nebo mu bude chroustat pod zadkem červama…:) ale zase,muže je tam cilene nasadit a bude to mit lehčí..

                0 0
                • vojco  

                  hlavně nezapomenout odlehčovací práce včas zastavit :D

                  0 0
                  • mr.nikdo  

                    tak zasadi kvetinace bambus a kdyz to prezene, tak si rovnou da novy dily…

                    0 0
                • Rychlej turista  

                  Já bych se toho nebál. Když jsem viděl v „Křižovatce smrti“ nebo co to bylo za film, jak lezli po tom bambusovém lešení a co ty ty trubky pod nimi dělaly, když se to lešení rozpadlo, tak určitě bych aspoň sedlovku rád vyzkoušel :-)

                  0 0
                  • Pumsc  

                    však lešení z toho stavějí furt:),je to pevnější než ocel a nesrovnatelně lehčí

                    0 0
                • Rychlej turista  

                  Ovšem vyjet na tomhle, tak to by byl luxus :-)

                  0 0
            • soc  

              Bambus je kompozit a ten už má, ne?

              0 0
              • Nimrod  

                to může mít rám třeba i z železobetonu a furt to bude kompozit

                ale z čeho se skládá bambus, to nevím, ale kompozitem bych ho nenazval

                0 0
                • soc  

                  Ono obecně se dřevo bere jako materiál velice blízký kompozitům, kvůli struktuře…

                  0 0
                  • Nimrod  

                    blízký jo, ale prostě pod pojmem kompozit si představím něco uměle vytvořeného a v mých očích to ten bambus uráží :-)

                    0 0
                    • pepek  

                      Naopak, příroda vytvořila dávno technická řešení, na která lidstvo potřebovalo stovky let.

                      0 0
                      • Nimrod  

                        však já nemám jiný názor, ale pod kompozitem si jako první vybavím karbon a ten fakt já nerad, proto píšu, že to v mých očích bambus uráží. bambus já rád, stejně jako dřevo obecně :-)

                        0 0
          • Lister  

            Aspoň jednu věc, která je výjimečná na karbonové silničce, moc moc prosím!!!

            0 0
      • Mamut  

        Ja zas nechapem, ze niekto ma tak silne traumy z maleho vtaka, ze v nom vyrastie pocit, ze jazdit ram z materialu ineho ako ma sused, mu tie traumy moze zmiernit.

        0 0
        • ALEX007  

          mamut

          načo preboha tie invektívy..nechaj ftáka ftákom.

          ide len o rámy na bycikel nie o život.

          ked niekto považuje „štýl“ za niečo za čo je ochotný zaplatit..má na to právo

          a prachy od týchto ludí financujú vývoj nových vecí..neverím že nové inovácie financujú ludia čo rok hladajú na webe najlepší pomer kvalita cena a potom kupia niečo cez web.

          ale práve „early adopters“ , napríklad u mobilov, fanatici čo stoja v rade na nový Ipod v noci

          takže – nech nakupuju, ostatni si možu počkať, než sa tá inovácia osvedčí, cena spadne na tretinu, a nova technologia si najde cestu do vyrobkov nižších tried

          0 0
      • mr.antik  

        Jo, to je logický. Ale brzo budeš moc začít jezdit dural, protože začíná převládat karbon.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Proto je pevná vidle nesmrtelná a nikdy se kola s pevnou vidlí nestanou obyčejnými tuctovkami – nikdy nebude dost drsoňů, kteří je budou schopni jezdit :-)

          0 0
          • mr.antik  

            to rozhodně. Jsem se ho chtěl zeptat, co jezdí za netuctovou vidlici, případně z jakého materiálu :-))

            0 0
          • mr.nikdo  

            ale moda se vraci :)

            treba svetry apodobne, takze se jednou muzou krasne vratit pevny vidle a odpruzeny budou pase…

            0 0
            • Rychlej turista  

              Na to jsou lidi příliš pohodlní a proto si myslím, že pevná vidle bude o uživateli vždy vypovídat daleko víc, než jakákoliv jiná výbava :-)

              0 0
              • pepek  

                A naopak: zničené klouby na starý kolena budou vypovídat o tom, jak byla vidla citlivá.

                0 0
              • Nimrod  

                a co to bude o něm vypovídat? že jezdí po silnici, nebo že je masochista? :-)

                0 0
              • mr.nikdo  

                osobne jsem na pevne jezdival kdyz jsem mel tolik kolik mam v profilu… a stejny trasy jako jsem jezdil ted s Gilou a s Rebou a musim rict ze bych se na pevnou na todle nevratil…

                ale tak jak rikam proste modni vlna bude jina :) Stejne jako X lidi rikalo nikdy se nevrati Fixie…

                0 0
        • scalar  

          „Budoucnost patří aluminiu“ :-)

          0 0
      • Excel  

        máš mou podporu

        0 0
      • novcze  

        přesně tak, vykašlat se na vlastnosti materiálů a řešit masovost, to je to pravé … kdybych měl potkat za vyjíždku někoho na kole stejné značky, to by mi zkazilo celej den :))

        0 0
        • novcze  

          btw. kdyby to někdo nepobral, tak to byl sarkasmus

          0 0
        • pelhrimov  

          Ale ono to tak v mnoha případech tak je, to nemusí být sarkasmus. Stačí si přečíst komentáře v rubrice Naše biky.

          0 0
      • JarryC  

        Naprosto souhlasím.

        0 0
      • jIrI___  

        Pobavil.

        0 0
      • dancing dog  

        dýchání vzduchu je taky naprostá trapná masovka, to je taky pasé .-)

        0 0
    • Alibaba  

      Mám už nějakej pátek ocel i hlínu (kola stejné kategorie a podobné ceny) a ocel tedy pohodlnější je – to se nedá okecat. Nečekej, však žádný zázraky je to jen o prsa korejský ženy. Hlínu jsem vpodstatě kvůli tomu „odložil“ a jezdí na ní brácha. Co se týká únavy, tak po 16letech ocelovej rám pořád maká jako za mlada – koroze je mu naprosto neznámá. Jsem spokojenej i po stránce zmiňované „nemasovosti“. Trofám se domnívat, že kolo jako mám já, nikdo nemá ;-) Ale za dalších 16let to může být jinak…Jsem pro ocel!

      0 0
    • Herri  

      trošku nechápu, že se tady řeší „pohodlnost“ rámu a automaticky se tato vlastnost přiřazuje určitému materiálu. Dyť to s tim vůbec nemusí souviset a nebývá to pravidlo. Největší zmatek vzniká, když se do toho začnou motat fyzikální charakteristiky materiálů, často zavádějící a nepřesně formulované, co je nám jakožto uživatelům rámů po tom ? Nás zajímá váha rámu, jeho vlastnosti, mechanická odolnost a cena. Uvadění tech. dat materiálů je jen obchodní tah, aby uživatel-laik bych uchvácen čísly a byl přesvědčen o „supermateriálu“. O názvosloví nemluvě (dural u rámu je nesmysl, z toho jsou leda kliky a další výkovky)Zajímavost je posuzování pohodlnosti rámu u MTB, kde pohodlí výrazně ovlivňují pneumatiky a jejich nahuštění, odpružení kola a celkově volba terénu (od silnice až po total bugr). Daleko lépe lze posuzovat pohodlnost rámu na silničce. Např. jezdil jsem rám Kovařík (ocel-Columbus Genius)a byl to jízdně nejtvrdší a nejmíň pohodlný rám co jsem kdy zažil. O karbonovém Treku 5500 se taky říkalo, že patří mezi tvrdé rámy…To „pohodlí“ je u závodních rámů prostě na druhém místě. Brácha má starý, 1,9kg vážící hliníkáč (pardon-slitina hliníku) Author a ten je naopak velice pohodlný, idelální pro celodenní cestování. Jak zde bylo výše řečeno, o vlastnostech rámu rozhoduje jeho konstrukce a ne použitý materiál (resp. dobrý konstruktér dokáže docílit požadované vlastnosti se všemi používanými materiály). Každý cyklista má svoje požadavky a představy o vlastnostech rámu, svoje pocitové návyky a je předmětem nekonečných dohad, který rám je ten dost dobrý a optimální. Prostě vyzkoušej a uvidíš. Já mam vyzkoušené různé Al rámy i oceláky a hořčík (všechno silnice) a nejpohodlněji jsem se cítil na ocelovém Reynolds 853 od Fortu a hořčíkové Meridě 909sl. Největší ras na klouby byl ocel.Kovařík a hliníkáč se Scandiem (NoSaint)

      0 0
      • Nimrod  

        jde o to, že když budeš mít dva rámy totožné konstrukce (řekněme stejně naohybané trubky, pouze jiné průměry trubek a síla stěn) z hlíny a z oceli, tak ocel bude pohodlnější.

        o tom, na co ho určí rámař, tu až tolik nejde, protože tam, jaks napsal, už to není tolik o materílu (pokud se bavíme o pohodlí, zbytek vlastností se nezmění), jako spíš o šikovnosti dosáhnout patřičných požadavků na pohodlí/tuhost

        0 0
        • Herri  

          já to právě tak jednoduše nevidim, s tim srovnáním. Ocelovej rám má dycky jinak tvarovaný (průměr, síla stěny, profily) trubky než hliníkovej a proto neni nikdy totožný. A je to asi trochu srovnávání hrušek s jablkama. Prostě oceláky jsou nějaký a hliníkáče (např.) jsou nějaký, a to vč. konstrukce (jiné provedení spojů, jiné namahání trubek vzhledem k jejich rozměrovému poměru). Nemá smysl vyrábět pro toto porovnání stejný 3 rámy (ocel, titan, hliník) se stejným průměrem trubek, třeba 30mm.

          0 0
          • Nimrod  

            já nic vyrábět nechci a už vůbec ne s trubkama o stejném průměru :-)

            sám píšeš, že oceláky jsou nějaké a hliníkáče jiné, tak jsem rád, žes to pochopil :-)

            0 0
        • Mamut  

          pouze jiné průměry trubek a síla stěn

          Toto ti spravi tak vela, ze nema vyznam sa potom bavit, kolko toho este zapricini zmena materialu. Kedze z hliny sa stavia inak (inak ohybane, ine priemery a hrubky stien) ako z ocele nikdy nebudes mat na porovnanie 2 rovnake ramy, ktore sa lisia iba materialom (to by ten zelezny vazil 2× tolko ako hlina). Preto otazka ako by sa lisili taketo ramy je sice teoreticky zaujimava, ale odpoved je v praxi totalne nevyuzitelna.

          0 0
          • soc  

            3× tolik :)

            0 0
          • Nimrod  

            jenže nic porovnatelnějšího nenajdeš. pouze takové rámy se dají srovnávat, když se bavíme o materiálu objektivně. právě že ale ty průměry a síly stěn jsou kvuli materiálu samotnému, ne kvuli ničemu jinému. když hlína nemá patřičnou pevnost, tak to musí dohnat průměrem a sílou stěny, to je přeci jasné…

            0 0
            • Mamut  

              Ale na druhej strane toto nema vyznam porovnavat. Pretoze nikto si nevybera medzi dvomi uplne totoznymi ramami, kde jeden vazi 1.5kg a druhy 4.5kg. To je prakticka nevyuzitelnost podobnych porovnani, o kt. som pisal.

              když hlína nemá patřičnou pevnost, tak to musí dohnat průměrem a sílou stěny

              Ale vdaka nizkej hustote si to kludne moze dovolit takto dohanat. Na tuhost tej trubky (na ohyb) to ma dokonca pozitivny vplyv a preto sa to neda stavat iba tak, ze nieco musi dohanat, ale aj tak, ze s tym dokazes nieco, co si s ocelou nemozes dovolit kvoli jej hustote. Takze sa neda porovnat, ktory matros je lepsi. Pretoze kazdy umozni postavit nieco ine, inym sposobom stavby.

              Preto nema vyznam akokolvek porovnavat material, ale iba vysledny ram. A na, povedzme, rovnakej cenovej hladine. Jeden vyjde tuhsi, druhy pohodlnejsi, ale tazsi (priklad). To je asi jedine porovnanie, ktore sa da pri ramoch rozumne robit.

              0 0
              • soc  

                Pretoze kazdy umozni postavit nieco ine, inym sposobom stavby.

                S timhle nesouhlasim. Ta stavba je naprosto stejna, akorat prizpusobis rozmery tak, abys co nejlepe vyuzil vlastnosti materialu.

                Kdyz pujdem do detailu, tak tech zmen bude vic, ale zaklad je tohle.

                EDIT. Takze vlastne souhlasim s tim, ze ma smysl porovnavat az vysledny ram :)

                0 0
              • Nimrod  

                já furt nevím, proč řešíš váhu :-) však píšu, že nebudou mít stejný průměr trubek, ani sílu stěny. pak výsledný rám nebude 3× těžší…

                tady se bavíme čistě o pohodlí rámu a jak tomu pomáhá materiál, nic jiného teď neřešíme. a když někdo napíše, že na materiálu zas tolik nezáleží, tak na to prostě musím reagovat, že ocel bude pohodlnější než hlína u „stejných“ rámů

                0 0
                • pepek  

                  Taky nechápu, že to ještě někdo nechápe. Ocel je prostě lepší a basta. Např. KHS ocelášek-to bylo pohodlí samo.

                  0 0
                  • soc  

                    GT Karakoram, navic velikost 14,5, uzasny stroj na blbnuti… ted za nim svagrova taha vozik s deckama:(

                    0 0
      • JSt  

        ber, ze slovo dural se zobecnilo na veskere slitiny hliniku, takze neni mimo. neboj, nejsi sam, kdo odhalil tuto nepresnost :-))).

        vlastnosti materialu jsou dost zasadni, to nemuzes opomijet. tohle z hliniku povaris, ale ram nebude mit dlouhyho trvani :-)). u ramu klasicke konstrukce si dovolim tvrdit, ze ve valne vetsine bude platit, ze ocel tlumi vic nez hlinik (nechytat za slovicko, prosim :-) ).

        0 0
        • Nimrod  

          je i soft z hlíny :-)

          0 0
          • scret  

            blbost, to akorat delal Rock machine a byl to pseudo soft s cepem… takze zase zadnej softail…

            u KHS je napr. hlavni trojuhelnik z hliny ale ocelova zadni stavba ktera je s hlinikovou casti spojena mufnou… celohlinik nejde snad ani postavit…

            0 0
              • scret  

                nojoo, vlastne mas pravdu, sorac, na tenhle jsem uplne zapomnel… je otazka, kolik to vydrzi… myslim ze tak velky namahani a ohybani hline uplne nesvedci…

                0 0
            • náčelník  

              Cannondale Scalpel?

              0 0
              • Nimrod  

                tam je jako planžeta karbon, ne?

                0 0
                • náčelník  

                  Nebyly ty staré modely celohliníkové? Paměť mi už moc neslouží.

                  0 0
                  • scret  

                    nejsem extra znalec znacky, ale myslim ze scalpel mel vzdycky karbonovej spodek… jinak by to nefungovalo:)

                    0 0
                    • JSt  

                      alu jemnyocas zakonite musi drive ci jeste drive dopadnout takhle

                      0 0
                      • scret  

                        helemese neni to Pells?:) ja myslel ze ta spodni planzeta mela byt karbonova…

                        a jsem rad ze nepises mekky ocas, tim si mne vzdycky dobiral kamos ktery jezdil „tvrdy ocas“:)))))

                        0 0
                        • Vilém  

                          No Pells to neni, ale pochazi to ze stejneho zdroje. Pells o tom karbonu rad keca, tak jako delal sedla s karbonovou skorepinou a lyzinama a oboji byl potisk.

                          0 0
            • Darius  

              muzu znat nazor b-f na spojeni predniho Al trojuhelniku a ocelove zadni stavby u KHS softtailu? osobne tomu moc neverim, ale zase phenix ty ramy prodava za hubicku a soft me vzdycky lakal… (zavidim scretovi:)

              0 0
              • Nimrod  

                tusím, že to jde do spojky a je to lepené, nebo tak něco… a tuším, že je na to asi 25 let záruka na ten spoj :-) a tuším, že to doopravdy drží :-)

                0 0
      • soc  

        Ale kua sak to my vime, ze rozhodujici je u vlastnosti ramu jeho konstrukce, ktera ovsem musi byt poplatna pouzitemu materialu.

        A aspon se mame o cem bavit pri dlouhych zimnich vecerech…

        0 0
    • Volf  

      Sám jezdím ocel / KHS Team True Temper /, který má profilovanoou spodní ránovou trubku a esovité vzpěry zadní stavby. Na svoji dobu / 2001 / myslím si velmi zajímavá konstrukce. Ocel se dá bez problémů tvarovat a nekupoval jsem ji pro pohodlí, protože záleží jak je ten rám postavený, ale právě pro dlouhou životnost oceli. Nějak pořád odmítám platit za hlínu, která je slyšet jako plechovka od piva a která odejde za 5 let do věčných lovišť. Na mé oceli se mně líbí tenké trubky a také to, že po letech provozu ani náznak koroze. Pohodlí nedokážu posoudit, protože se tam projevují pláště, sedlovka, sedlo a dokonce i plína v kalhotách, takže asi tak. Kdybych nebyl úplně limitovaný penězma, tak bych šel do možná titanu, ale tam máš zase problém, že je technologicky velmi náročné ho svažit už jen proto, že musíš trubky napustit inertním plynem, protože za vysokých teplot je titan velmi reaktivní. Dále je náročný na povrchovou úpravu. Velmi často balatinování což je opracovávání keramickým nebo kleněným granulátem a slouží to k potlačení velmi nepříjemné vlastnosti titanu a to je náchylnost k prasklinám u vrypů a jiných povrchvých poškozeních. To je asi i ůvodem, proč nedochází k masové produkci titanových rámů z asie tak jak je to u hliníku a nebo karbonu. Z mého pohledu je ocel nejvíce technologicky prověřený materiál a proto je to můj favorit na kolo, které chci vlastnit delší časové období.

      0 0
      • soc  

        Ono treba balatinovani se provadelo i na ramech ze slitin hliniku (kua meli bychom se dohodnout, ze kdyz se rekne hlinik, tak se tim mysli jeho slitina, protoze kdo to ma porad rozepisovat :)), ale to bylo v dobe, kdy ocel byla bezna a hlinik se pouzival jen na drazsich ramech. Tezko rict, jak je to v soucasne dobe, kdy hlinik je masovka.

        0 0
        • Volf  

          Souhlasím. Je to prostě specifická povrchová úpava kovů. Výraz hliník s používá s tím, že většina lidí ví, že se jedná o slitiny hliniku. Titan také není používán ve své čisté formě, ale je legován hliníkem a vanadem. U hliníku se jedná u třídy 6×xx o legování hořčíkem a křemíkem / zejména / a u řady 7×xx zinek, hořčík a měď / zejména /. U magnéziqa se spoura lidí domnívá, že se jedná o hliník legovaná magnéziem, ale opak je pravdou Jedná se o slitinu magnézia, kde je hliník zastopuen cca 5 %. dále v podobném množstí obsahu je ješte zinek, mangan a někdy i jiné prvky, podle zadání odběratele.

          0 0
          • Herri  

            ajak je to s tím Scandiem ? také legura do hliníku ?

            0 0
            • Alibaba  

              Proboha scandium nebrat – to je jen pro závodníky na jednu sezonu a pryč s tím ! …ano do hliníku.

              0 0
              • Herri  

                proč nebrat ? proč pro závodníky ? jaké vlastnosti má slitina se Scandiem ?

                0 0
                • Alibaba  

                  Mno, pokud mě jen nezkoušíš, tak Sc zlepšije vlastnosti slitiny hliníku směrem k vyšší pevnosti a pružnosti, což hlíně chybí a dovoluje tak udělat lehčí rám s lepšími vlastnostmi. Ovšem něco za něco, ty vlastnosti jsou nestálý a dochází dříve k jejich degradaci – měkne. Alespoň podle informacích, které jsem „obdržel“ z různých materiálů v průběhu cca posledního roku (nenuť mě je hledat, někde na netu to bude). Myslím, že žádnej materiál není ideální a kde je jedna výhoda, vyvažuje ji zase nějaká nevýhoda. Sc rám ano pro parádní lehký kolo, ovšem tak na jednu závodní nebo dve tři běžné sezóny…

                  0 0
                  • kubad  

                    tak nějak souhlas

                    0 0
                  • soc  

                    Pro 7×xx slitinu je mez kluzu 689MPa a mez pevnosti pres 700MPa, coz je na hlinik paradni. Takze skoda te zivotnosti :(

                    0 0
                  • Herri  

                    ne fakt nezkoušim, jen se divim, protože ho jezdim 5 let na MTB rekreačně (NoSaint-první verze bez návarku u sedlové trubky) a nic nekalýho nepozoruju. Rám je hodně tvrdej a rychlej a váží asi 1,25kg.

                    0 0
                    • Alibaba  

                      Tak nějak jsem si to představoval, že s pokerovou tváří čekáš s esem v rukávu. Osobně bych to bral tak, že všechno má nějaký odchylky od normálu něbo že se nic nejí tak horký jak se uvaří. Každopádně užívej tvý radosti ! Zítra tomu tak být nemusí…nené jenom vtipkuju, nic zlýho nevěštím ! ;-)

                      0 0
                      • soc  

                        Pokud se vyrobci ramu rozhodli vyuzit vyssi pevnosti materialu, muze to klidne vest k vyssim napjatosatem, vyssimu cyklickemu namahani a tudiz nizsi zivotnosti, tak chyba nemusi byt primo v materialu jako takovem. ale to je tezko rict. Nicmene venku lije, tak proc se o tom nepobavit :)

                        0 0
                      • Herri  

                        fůůůj kérky :-) kérka, kterou beru je obtisk pily na lejtku nebo obtisk vlastního pláště na ksichtu…No jeden maník už se mě nedávno taky divil, že ten rám ještě slouží. Tenkrát jsem se výběrem komponentů na MTB moc nezaobíral-co mi kdo nabídl nebo doporučil, v tý době jsem byl stále 99% silničář a gramy mě tenkrát dost bavily. Na druhou stranu jsem neměl problém ani s hořčíkovým rámem, který byly prej taky nemocný na různý praskliny apod.

                        0 0
                        • Alibaba  

                          Nikoli kérka, nýbrž POKER (pokerovaná vs pokerová)- čili ledová tvář bez emocí…;-)

                          0 0
                  • kyl  

                    Scandium se používá i při výrobě například rámů revolverů ne pistolí a nezdá se mi že by vyrobci šli do toho s vědomím že po pár ranách to někomu bouchne do ksichtu.Asi je to lepší slitina než se používá na rámy kol ale povolují použití i střeliva +P

                    0 0
                    • DaSnail  

                      ale týto výrobcovia sa väčšinou nesnažia stlačiť hmotnosť čo najviac dole. kto by asi tak chcel strielať z bazmeku so stogramovým rámom aj keby pevnosť a životnosť boli super 8o)

                      0 0
                    • vladaza  

                      niner z toho staví už roky rám pro 29"/model Air?/, z každého matroše se dá postavit špatný rám

                      0 0
            • soc  

              jj, taky, jukni sem: http://www.teksidaluminum.com/pdf/25-2-2.pdf

              0 0
            • Volf  

              Rozhodně. Myslím si, že snad dokonce je obsah scandia do 0,5 %, ale úplě jistě to nevím.

              0 0
        • Herri  

          podle mě se dnes balatinují jen drahé malosériové Al rámy z hodně tažených a t.b trubek. U nějaké tuctové d.b. hlíny z východu to nemá význam…

          0 0
    • op  

      zde je pekna tabulka s porovnami materialu

      0 0
    • Palec  

      Ocel vs. hliník – celé jsem si to tu prošel a je tu spousta užitečných informací, ale rád bych vás poprosil, zdali byste nevěděli o nějakém článku třeba v časopise apod., kde by se to tímto někdo zabýval ještě více do hloubky. Potřebuji to do své práce a nedaří se mi najít žádný zdroj.

      Předem díky za vaši ochotu.

      0 0
    • Jakobo  

      .

      0 0
    • Jakobo  

      Ahoj. Mohl by mi nekdo znaly vysvelit, proc u nekterych ramu svarovanych TIGem (k hlavove, stredu…) jsou zadni vzpery k sedlove trubce letovane na tupo pres ty salamky? Konkretne to takhle mam u jednoho horaka z Tange oceli.

      U jinych ramu jsou zadni vzpery taky privarene.

      Ted nemyslim starsi silnicni ramy do mufen, kde je vsechno letovane.

      0 0
      • kamaro  

        A proč by to tak nemohlo být? :-) Je spousta věcí, nad kterými kroutím hlavou a nedokážu je pochopit.

        Máš s tím nějaký problém? Povolil Ti ten spoj? Je to jednoduše opravitelné…

        0 0
        • Jakobo  

          No zrovna na tebe jsem intenzivne myslel :-)

          Ne vubec, problem nastesti nemam. Mam kolo na putaky, ktere je krasne svarene TIGem, ale zadni vzpery jsou k sedlove trubce priletovane.

          Od podzimu mam byt pul roku pracovne na severu Norska a nasel jsem inzerat na podobny strep za 1500 Kc, ktery bych snadno zprovoznil, vzal sebou, o vikendech hodil spacak, zradlo a zmizel do hor. Pak tam asi kolo nechal. Moje lepsi kola se mi tam nechce tahat.

          Prave jsem si vsiml, ze toto kolo ma zadni vzpery privarene. Je to taky Tange ocel, ale z fotek mi trubky prijdou o neco sirsi a podle stitku je to jen CrMo, to co mam doma je zeslabovana Tange. Mozna od urciteho prumeru vzper a tloustky steny sedlove trubky by se matros propaloval. Takze znovy, jen ciste ze zvedavosti.

          0 0
          • Vilém  

            A co je na tom odkazovanem kole zvlastniho? Podle toho co tam vidim, mi to prijde normalne cely vareny TIGem.

            0 0
            • Jakobo  

              No vsak o to jde. Proc se u nekterych kol, ktere jsou jinak varene zadni vzpery letuji a u jinych jsou taky priheftle? Imho pro to bude nejaky jednoduchy duvod.

              0 0
              • Vilém  

                Aha.

                Muj tip je prakticky stejny jako tvuj. Sila steny, rozlozeni namahani na vetsi plochu.

                0 0
                • kamaro  

                  Pár oceláků jsem měl už v rukách s odstraněnou barvou a pochopitelně jsem sledoval spoje. Zcela běžně bývají zadní koncovky pájené (např. Full Dynamix, Sfinx), ale tam je ta dáno spíše tvarem koncovek. Napojení vzpěr bývá svařené nebo pájené, pokud bývá pájené tak s úplným minimem materiálu – v podstatě jenom zateklá spára. U jednoho rámu jsem i viděl drobnou trhlinku v té tenké mosazné lince, takže se to chystám trochu dopájet.

                  Jinak co se týče tloušťky stěn – I zeslabované sedlové trubky MUSÍ být v tomto místě zesílené. Běžně bývají tloušťky stěn v prostřední části kolem 0,5mm a na okrajích 0,8–0,9mm. A zrovna sedlová trubka bývá na svém horním konci zesílena ještě více, tam to jde na tloušťku kolem 1mm. Je tam potřeba trochu více materiálu, protože se to při svařování nebo pájení vždy trochu zkroutí a poté je to třeba protáhnout výstružníkem na sedlovku. Takže je tam počítáno s frézováním a proto je tam přídavek na tloušťce materiálu. O kousek níže už ta trubka je bez zesílení, protože se tady nic nepájí, nic se nezkoutí a tím pádem se i nic neodfrézuje. Dalším důvodem pro zesílení horní části sedlové trubky je i to, že se zde dělá drážka pro stažení sedlovky. Stažením šroubem se do materiálu vnáší napětí, proto je zde zesílení.

                  Někdy se dělá i vnější zesílení, na trubku se navlíkne kousek další trubky a v místě připojení horní rámovky a vzpěr tak jsou trubky dvě – viz moje růžovka.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Mas asi pravdu, ten muj cestak ma nahore trubku sirsi, tusim 1 nebo 0.9 a pak po 6 cm az ke stredu je sila uz jen 0.6 mm. Ke stredu se zase trubka zplostuje, ale to je mozan proto, aby se tam vsechny 4 trubky poskladaly a nemusely se delat sikme pokosy jak jsem taky videl u nekterych kol.

                    S tim zafrezovanim me to taky napadlo, vsiml jsem si, ze sedlove trubky byvaji protahle a pri pohledu dovnitr naproti svarum jsou patrne ofrezovane mista.

                    No ale zpatky k tomu uchyceni, jake jsou sily pusobici na tu horni vzperu? Odhadoval bych celkem velke razy. To letovani natupo je pevnostne srovnatelne s privarenyma vzperama? Laicky bych rekl, ze svar bude pevnejsi.

                    0 0
                    • kamaro  

                      Tak to by jsi řekl laicky. Záleží na tok, kolik je tam toho přídavného materiálu a jak je spoj velký. Jak jsem psal výše, u některých rámů jsem narazil na pouze zakápnutou spáru bez rozptýlení do okolí a byla tam i patrná vlasová trhlinka. V laku se ale neprojevila. Osobně bych tam rád viděl alespoň menší vyplnění přechodu pájkou.

                      Jinak k pevnostem pájek – seriózní rámaři používají pevnostní pájky, které mají pevnost kolem 780MPa, čili srovnatelnou s Cr-Mo ocelí (řekněme řada Zona od Columbusu). Vzhledem k tomu, že v samotném spoji je více materiálu, tak nejslabší místo není spoj, ale až místo za ním. Samotné zabroušení spojů u pájených rámů také zlepšuje odolnost proti vzniku trhlin (omezuje vrubové namáhání v ostrých rozích).

                      Tyto kvalitnější pájky nemají lepší pouze pevnost, ale díky drobnému přídavku stříbra také nižší pracovní teplotu (to má pozitivní vliv na pevnost základního materiálu), lepší zatékavost a ovladatelnost taveniny. Pochopitelně jsou o fous dražší než běžná mosazná pájka a trochu hůře se shání :-)

                      Svařované spoje bývají menší, čili ve spoji je méně materiálu a tím pádem by měly mít nižší pevnost. Zároveň je pracovní teplota vyšší, protože u svařování dochází k natavení základního materiálu (k tomu u pájení vůbec nedochází). Většina rámů je svařovaná z důvodu nižší ceny, ne z důvodu pevnosti – úprava pájeného spoje do finální podoby je časově náročná ruční práce…

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.