Oprava, kontrola a servis starého kola

67 nepřečtených
  • zuhud

    Dobrý den,

    Prosím Vás, kde bych se dočetla něco o servise, kontrole a opravách kol? Koupila jsem si staré použité kolo, ale potřebuji jej zkontrolovat, co a jak je opotřebované, co a jak se má zkontrolovat atd. Je mi jasné, že to nebude žádná „hitparáda“, ale věřím tomu, že půjdou nějaké věci opravit, vyměnit za nové atd. prostě doma. Servisům moc nevěřím. (špatné zkušenosti s autem)

    PS: Věřím, že když dám kolo dopucu, bude sloužit a vyroste z něj hezké kolo :-)

    Co jsem zjistila a co jsem udělala:

    • kolo jsem vyčistila včetně přehazovačky a poté namazala (na kole byla špína, prach, chlupy od psa, pavučiny) Ku té příložetosti jsem zjistila, že jsou rezavé šrouby, paprsky kol, a převody vepředu, jak jsou šlapátka)
    • rám je dotřískaný více než se při koupi zdálo – bylo řešeno samolepkami bonus bodů, které nešly moc vidět (původní majitel byl asi vtipálek)
    • přehazovačka vzadu nešla přehodit na nejmenší ozubené kolečko (opraveno, seřízeno)

    Nejvíce mne trápí, že nevím, co mám zkontrolovat, co je důležité atd.

    Mohla bych vás prosím poprosit o pomoc, jak se to vše naučit opravit, co zkontrolovat a jak. Stačí mi klidně i nějaké články, cokoli. Hledala jsem, nenašla jsem, snažila jsem si nějak pomoci sama.

    Omlouvám se za dotaz, a prosím o shovívavost, jsem: – žena a neznám ani odborné termíny a o kolo jsem se nikdy nestarala, naposledy jsem na kole jela jako dítě, a o kolo se staral můj tatínek.

    Děkuji za pomoc

    Zuzka

    0 0
    • plzakj  

      Spousta dobrych navodu v cestine je zde https://www.ivelo.cz/…-servis-kol/ A jestli neni problem anglictina, tak bych doporucil parktool kanal na youtube.

      0 0
    • plzakj  

      Jinak co je dulezite skontrolovat:

      1. Brzdy, aby brzdily, pripadne dat novy spaliky / odmastit kotouce a dat novy desky
      2. Prevody, aby radily, pripadne vymenit retez, aby neznicil kazetu, pokud uz neni. Pokud novej retez strili, tak dat novou kazetu. Mozna bude potreba dat nova lanka/bowdeny, pokud razeni a brzdy chodi ztuha.
      3. pak je otakza, v jakym stavu jsou naboje kol. Podle popisu to ma asi dost za sebou, tak asi nema cenu se v tom vrtat a kdyby nejakej naboj umrel, tak se bude muset koupit novy a udrzovat.
      4. kola – vycentrovat, pak si muzes hrat s plastema (dat nove, pokud jsou sjete/ztyrele)
      5. bizu jako nove gripy na riditka, sedlo, to uz je podle vkusu.
      0 0
      • plzakj  

        Repost ze SZ:

        Dobrý den,

        Bohužel jsem jako nováček fora vyčerpala počet příspěvků na den. Moje odpověď posílám tady. Snad to půjde:

        1. Brzdy sice brzdí, to jooo, ale když trošku zmáčknu brzdy, tak se mi ozývá zvuk, jako kdyby někde byla „boule“, a někde to zadrhávalo v tom určitém místě, je slyšet něco jako „klepání“. Bohužel to nedokáži popsat, tak snad je to trošku srozumitelné.
        2. Při jízdě na kole, nešlo řadit vzadu na nejmenší kolečko. Nejmenší číslo bylo 2, ale přehazovačka nešla dát na číslo 1 Bylo to něco jako kdyby to „posunuté“. U největšího kolečka byly rezervy (při přehození z 6 na 7 nenastala žádná reakce) a u nejmenšího mi jakoby „chybělo“. To se spravilo poštelováním přehazovačky a už je OK.

        Lanka k převodům jsou rezivá. Je zřejmé, že kolo leželo někde venku, bylo zaprášené, špinavé, plné chlupů asi od psa, a plné pavučin a špíny. (co jsem vymetla ven, nebudu raději ani psát)

        3. jak moc mají jít převody ztuha, nedokáži říci, protože nevím, jak to má být správně. A stav řetězu také nevím, na to se musím podívat, jak a co má být atd.

        Jinak přehazovačka je Shimano Acera 20 (snad si pamatuji správně)

        Musím zjistit a nastudovat spoustu věcí, třeba například to, jestli ty převody vepředu – jak je vyměnit, jak zjistit parametry, nebo jestli je to stejné nějak „normované“ atd. – jsou také zkorodované.

        Právě proto jsem sháněla pomoc s tím, jak se to dělá, jak co funguje, jak a co má fungovat atd., já to prostě potřebuji pochopit, vidět a myslím si, že je to důležité umět, si kolo opravit a nebo seřídit a rozumět tomu.

        Každopádně vám moc děkuji, pomohl jste mi moc, nasměroval jste mne směrem, kam jsem potřebovala.

        Zuzka

        0 0
        • plzakj  

          Na nektere dily je potreba specialni naradi, ktere si budes muset poridit nebo to dat do servisu. Na tom iVelo to najdes. Nektere srouby asi budou zarezle a nepujdou povolit. Na to muze pomoci prostrikani wd40 a nechat navzlinat. Ale i tak to asi bude dost “zradlo”.

          0 0
    • Gwaihir  

      Ještě je dobrá kniha: ParkTool – Velká modrá kniha.

      0 0
    • Gwaihir  

      Jo a docela by pomohly fotky toho kola.

      0 0
    • zuhud  

      Dobrý den,

      Omlouvám se, že jdu tak pozdě, ale ze začátku jsem vyčerpala limit příspěvků začátečníka. Teď jdu sice pozdě, ale měla jsem práci doma. Kolo jsem nafotila a jdu sem dát fotky stavu kola. (prosím, neděste se) Zuzka

      0 0
      • Lišák  

        Vyměnil bych všechny bowdeny a lanka, vyčistil a znovu namazal náboje kol, hlavové složení a pokud není zapouzdřený střed, tak i ten.

        0 0
        • bara2  

          Jsem to nechtěla psat, ale nejlíp by určitě bylo to celé rozebrat, nechat kostru a osázet ji novýma low cost dílama. Je to 3×7, žádnej problém. Ale ze začátku si to může rozebírat po částech, ať toho není najednou moc.

          0 0
          • pepek  

            Jakýma dílama? Ty zuby jsou jak nový a takový bude pravděpodobně všecko. Nový lowcost díly budou jen horší. Když se to točí, řadí a brzdí, tak bych jen ošmirgloval rez, něčím to nabarvil a fertig.

            0 0
            • babkanakole  

              No, kliky taky mají „zuby jako nový“, zejména ten prostřední převodník ;)

              Udivuje mě, že to podle popisu dole řadí hladce.

              Jako ano, připadá mi to jako ideální kolo na to, dělat na tom pokusy s opravami. 3×7 má díly za hubičku, ale fakt bych měla trochu strach z toho, jak moc je to rezavé.

              0 0
          • zuhud  

            Báro, děkuji, teprve to vše zjišťuji a možná to bude nejlepší řešení – rozbrat, vyměnit, co je třeba, seřídit a smontovat zpátky. Že moje kolo není lev salonu je mi jasné. ;-) Jinak mě těší, že jsi také z Brna a klidně piš, budu jenom ráda ;-)

            Je mi jasné, že už to umíš, ale věřím, že se to také naučím, první krůčky mám za sebou.

            0 0
      • Pentaroth  

        No, jak vidím tu kazetu, tak bych řekl, že ty poslední pastorky to mají za sebou.. Ale jestli budeš dávat nový řetěz a nebude to střílet, tak bych jí ještě dojezdil.

        0 0
    • zuhud  

      Fotky 2: Kdyby bylo potřeba něco vyfotit, stačí říct, zkusím fotky dodat.

      0 0
    • bara2  

      Fandím :-)

      Jsem od Brna, tak třeba se někdy potkáme. Základem je se nebát! Ivelo mi mockrát dobře poradilo, s každým rozebraným a znova složeným místem se posuneš.

      0 0
    • gerrard  

      Nejdůležitější je, aby kolo spolehlivě brzdilo, byly v dobrém stavu kola včetně duší a plášťů a všechno co se má točit se točilo lehce a bez vůlí. Doufám, že to koupila bylo levné něco jako za čokoládu. :)

      0 0
    • zuhud  

      Já bych potřebovala vědět, zda-li poznáte, jak moc je kolo „ojeté“.

      gerrard – Kolo za čokoládu určitě nebylo. Kolo brzdí, přehazuje, rychle, hladce. Kolo jde hladce, řízení, brzdy, nikde nic neklape atd. S výměnou lanek a bowdenů počítám od začátku.

      bara2 – nechápu, proč mi fandíte?

      Žádnej učenej z nebe nespadl. Tak se to naučím. Dostala jsem zde tip na videa. :-) Díky videu jsem dokázala spravit a seřídit přehazovačku.

      Horší je, že nemám dát kam nalakovat rám, který je dobouchaný. Rám by potřeboval opískovat a nalakovat.

      PS: kdybych náhodou nereagovala, tak je možné, že jsem vyčerpala limit příspěvků.

      0 0
      • novas752  

        Tak ale na barvu to nejezdí. Důležité aby to bylo technicky v pořádku.

        0 0
        • zuhud  

          Já vím, že kolo nejezdí na barvu.

          0 0
          • bara2  

            V první verzi jsem staré kolo Favorit jen rozebrala, prohlídla vnitřek, poskládala s většinou nových dílů a jezdila. Rezavé fleky občas při mazání řetězu přejela mastným hadrem. Protože se na tom jezdí moc dobře, tak druhou verzi jsem chemicky a mechanicky odbarvila na čistý kov a hodila tomu nový lak (ručně, válečkem). Na první pokus je to úplná krasavice (viz. moje Růženka v profilu). Když ještě něco natřu, budu to umět líp a můžu ju klidně přetřít znovu. Barva nejezdí, pro začátek bych to neřešila, až podle toho, jestli se na tom bude dobře jezdit.

            0 0
          • bara2  

            Jinak, kdybys chtěla nechat rám nalakovat, tak v Troubsku je lakovna a není to drahé. Viděla jsem onehdá od tama pěkně nabarvený rám vypalovaným lakem. Aji to tam opískují. Ale pro první pokusy na výcvikovém kole je to, dle mého, zbytečné.

            0 0
            • raschi  

              Ano, DOBOS Troubsko taky můžu doporučit, odlakování a nalakování rámu asi 600 Kč

              0 0
      • Gwaihir  

        Myslím, že bara2 to nemyslí zle. Je čím dál méně lidí a zejména žen, kteří si troufnou a chtějí dělat servis sami. Takže jen víc takových jako jsi ty.

        0 0
        • zuhud  

          Já vím, že to bára nemyslí zle. Věřím, že se to naučím, stejně jako ona. Je mi jasné, že na něco opravdu nebudu stačit a budu nejspíše potřebovat servis, ale také nelze lítat do servisu s každou blbinou. Nedokáži si představit, že poletím na seřízení přehazovačky, nebo že poletím do servisu s prasklým lankem, nebo poletím do servisu, že mi uchází kolo, nebo že mi jinak brzdí brzdy atd. – to fakt ne a toto jsou triviality, které zvládne diagnostikovat a opravit každý cyklista, i když je to žena :-) Možná uvažuji jinak, ale nehledejte v tom nic zlého. Já si nesmírně vážím toho, že jste se mne tu všichni ujali, napsali, doporučili, poradili, nasměrovali – udělali jste pro mne hrozně moc a já si toho vážím. Zuzka

          0 0
          • bara2  

            Tak, přesně, jak píšeš. Nelze lítat do servisu s každou hovadinou.

            0 0
    • Markony  

      Asi se ti nebude líbit má odpověď poslat do šrotu kde máš jistou že se kolo při jízdě nerozloží vnitřní koroze rámu ? Bohužel jsem již viděl ve svém okolí par kolo které se takhle zlomily .

      0 0
      • zuhud  

        Můžete mi říct, jak jste k tomuto názoru přišel? Děkuji za vysvětlení.

        0 0
        • Pán z Dubu  

          Vnitřek rámu nemá žádnou antikorozní ochranu a není hermeticky uzavřený. Rezne okamžitě, snadněji a rychleji než líc. Dle popisu bylo léta bez provozu a vnější povrchy s antikorozní úpravou vypadají: „Ku té příložetosti jsem zjistila, že jsou rezavé šrouby, paprsky kol, a převody vepředu, jak jsou šlapátka)“. K tomu odhad věku kola dle komponent a zkušenosti se srovnatelnými šroty dávají pravděpodobnost hraničící s jistotou.

          0 0
    • mr.antik  

      Neinvestoval bych do toho moc peněz ale lanka, bowdeny, pláště, duše a špalky budou nutný. Plus nějaký olej stříknout všude, kde se něco má točit/hejbat. S většinou rozebíráním bych počkal až tohle bude fungovat.

      Lakovat rám na kole v hodnotě láhve lepšího vína opravdu zatím ne, To samé platí o jiných složitějších výměnách jako např. přeplétání ráfků apod.

      0 0
      • zuhud  

        Na bowdeny se chystám.

        0 0
        • DonE  

          Změř si ty staré a nové si nech v servisu nastříhat na stejnou délku. Doma se to dělá dost blbě, pokud na to nemáš vybavení. Nikdy jsem v servisu s takovými drobnostmi neměl problém. Naposledy jsem si nechával dotáhnout kazetu, protože na to nemám nářadí. Přišel jsem, poprosil jsem a bylo hotovo. Ani za to nic nechtěli. Pravda, občas si tam něco koupím.

          0 0
          • gerrard  

            Tvl to sou rady. Lanko si pak jdeš taky nechat zkrátit? Kleště na lanka a bowdeny stojí 300,– Kč a je to základní nářadí co máš doma napořád a využiješ ho pravidelně. Doma si to střihneš přesně a nemusíš doufat, že ten co to dělal před tebou nebyl lama. Kdybys chtěl nářadí na utahování kazety tak stahovák 90,– a klíč 100,–, kdybys chtěl i stahovat, tak potřebuješ ještě bič za 200,–. Když chceš doma servisovat, tak potřebuješ základní nářadí a ne běhat s každým nesmyslem do servisu a doufat, že ti to nenaúčtují. By mně hanba liskala.

            0 0
            • DonE  

              Já kleště mám. Ale tazatelka skoro určitě ne. Ty bowdeny si půjde někam koupit, tak proč by si měla komplikovat situaci. Nářadí na kazetu nemám, stejně jako nemám třeba lis a vyrážeč na pressfit.

              0 0
              • BabbaJagga  

                Ale tazatelka sama píše, ze nechce s každou ptákovinou běhat do servisu. Jak jsem to pochopil, je technicky celkem zdatná.

                0 0
              • gerrard  

                Jak komplikovat situaci. Koupí bowden v celku koncovky na bowdeny a lanka včetně koncovek na lanka (pozor na rozdíl brzdové a řadící lanka a bowdeny). K tomu koupí ty kleště a doma si to všechno v klidu zastřihne. Co je komplikovaného na ustřižení bowdenu. Ty kleště stejně musí mít, aby zastřihla lanka. Ty tvoje nápady to jsou příběhy jak něco udělat složitě, když to jde i jednoduše. Nic na tom není a nejsložitější úkon je dostat lanko z a do řadící páky. :)

                0 0
                • Youda  

                  Já třeba sundával ty krytky než jsem přišel na to že je tam na to ta šroubkem zaslepená dírka.

                  0 0
              • plzakj  

                Bowdeny objedna i s klestema na eshopu.

                0 0
                • DonE  

                  Tak jasně, zaplatí kleště a stovku za poštovně, to se fakt vyplatí. To lanko se dá v klidu štípnout kombinačkama, bowden dost blbě.

                  0 0
                  • bodlak2  

                    Ano, vyplatí. Než to šudlat kombinačkama nebo majzlíkem.

                    0 0
                    • DonE  

                      Majzlíkem jsem to teda nikdy nezkoušel :))). Šlo ale hlavně o to, aby cena zakoupeného nářadí nepřevýšila hodnotu kola.

                      0 0
                    • DaSnail  

                      Zrovna dneska som skracoval brzdový bowden a lanko kombinačkami od knipexu. Žádné šudlání, cvak cvak a hotovo.

                      0 0
                      • Velomiwookie  

                        kazdy doma nema kombinacky za litr :)

                        0 0
                      • Lišák  

                        Kroucený brzdový není až tak problém. Lineární řadicí je lepší střihat kleštěmi na bowdeny, protože mají, na rozdíl od kombinaček i klasických štípaček, o hodně ostřejší úhel ostří.

                        0 0
                        • bodlak2  

                          Co mám já kleště na lanka, tak mají ostří na střih, jako nůžky.

                          0 0
                          • Lišák  

                            Máš pravdu, blbě jsem to popsal. Stříhají, jako nůžky, zatímco štípačky jdou ostřím pouze k sobě.

                            0 0
                  • MatS  

                    Nebou zajde do Decathlonu a nemusi platit postovne.

                    Zacinas se dostavat do slepe ulicky s argumenty.

                    Jinak pokud mas kvalitni stipacky (treba Knipex) tak bovden i lanko smiknes jak nic.

                    0 0
                  • plzakj  

                    Plaste, duse, retez, mazivo, stahovak na kazetu, stahovak na kliky, gripy, pumpicku, lepeni a ma postovny zdarma ;-)

                    0 0
            • plzakj  

              Presne. Mamzelka si koupila novej lustr na ocelovejch lankach. A hned se kleste na bowdeny hodily i jinde.

              0 0
    • Pán z Dubu  

      Vytáhni sedlovku z rámu, otoč ho vzhůru kolama. Ťukni kladívkem přes hadr do středové mufny. Když se bude sypat rez sedlovou trubkou, je rám na vyhození. Při provozu by hrozilo, že rám za jízdy zemře a vezme Tě s sebou. Průkaznější je vyšroubit středové složení a prohlédnout vnitřek – v nějakém servisu s historií majícím na tyto asi 30 let staré plastové misky stahovák.

      0 0
    • zuhud  

      ahoj, tak jsem vytáhla sedlo a zabouchala do rámu, a vysypalo se jenom pár šupinek rzi, takže rám je v pořádku. Takže koroze je jenom na rámu, nikoli v rámu. Takže do šrotu to fakt není.

      0 0
      • Markony  

        Ok tvoje volba tvoje zdraví .

        0 0
        • Vilém  

          Nejhorsi smrt je z vydeseni.

          0 0
          • Markony  

            Jasně máš recht, nikomu nenutím svůj názor je mít o jedno .

            0 0
            • pepek  

              Poločas rozpadu takového kola z vodovodních trubek je odhadem: 100–200 let.

              0 0
              • BabbaJagga  

                A kalkuluješ to pro situaci, když se jen válí někde v kůlně nebo když se na něm jezdí?

                0 0
                • pepek  

                  Pro situaci: válí, nebo jezdí v létě. Pro jízdu i v zimě je poločas: 50 let. To ovšem u tohoto kusu nenastalo.

                  0 0
      • DiXX  

        Takže rám NENÍ v pořádku.

        0 0
    • Espen  

      Dej nám sem fotky celého kola. Vypadá to ale na nějakýho veterána, stáří tak 20–25 let. V garáži mám asi něco podobného, nejspíš v lepším stavu. By mě ani nenapadlo, že by na tom ještě někdo chtěl jezdit.

      0 0
      • ms82  

        Taky mam v garazi kolo, co jsem si kupoval v sedme tride, takze 25+ let. Nikdy nestalo venku v mokru, takze rez zadna. Vse puvodni avsak funkcni, parkrat jsem na tom loni i jel, asi 8 km :D Dal bych ho za odvoz a rezave bych fakt nebral.

        0 0
        • gerrard  

          Nebud skaredy. Ona za to zaplatila a podle vseho to bezna taxa v podobnych pripadech, tedy cokolada nebo pivo nebylo. Myslim, ze prodejce byl docela spokojeny, ze se toho zbavil a za penize.

          0 0
          • ms82  

            Na nauceni se servisu kola to muze byt dobre. Ackoliv nektere veci jako stred, hlavko, naboje a pedaly asi budou dost na jedno pouziti. S tim jezdenim bych to prilis nevidel a vyhazovat za barveni uz vubec.

            0 0
            • gerrard  

              Hodně věci tam bude takových, že je na novém kole pak nenajde. :( Na tom kole je vidět že dlouho nejezdilo a přehnanou péčí taky netrpělo.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.