• papun

    Ahoj, při čištění kola jsem objevil malou prasklinu na rámu viz foto. Zděšen jsem to zavezl do servisu a tam mi borec v klidu řekl, že se to stává a že netřeba to řešit. Pokud se to svaří, tak to velmi pravděpodobně praskne kousek vedle. A je to prý v místě, kde to nemůže nic udělat. Že takových kol už viděl mraky. Věřím, že tomu rozumí a na druhou stranu sám sebe připravil o kšeft, protože kdyby mi řekl, že to je špatné, tak koupím nový rám.

    Ale i přesto se zeptám ještě vás co vy na to. Děkuji za pomoc

    Jinak jezdím rekreačně lesem + asfalt, ale žádná divočina. Prostě rekreace.

    0 0
    • novas752  

      Já bych se na tom i po svaření bál jet, leda na nějakym asfaltu by to možná šlo ještě provozovat. Přesně jak říkal, může to prasknout hned vedle a mikrotrhlinky čekající na rozšíření tam jsou určitě už teď,jen zatím skryté pod lakem.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • papun  

      Na jaro jsem tam nechal dát novou vidlici. To kolo už je docela staré a každá větší investice není už rentabilní. Proto si nechci dělat radost v tomto ohledu. Pokud to vydrží tak na tom ze tři roky pojezdím a pak ho někam zahodím a koupím jiné.

      0 0
    • Spider_29  

      Já bych na tom i přes nenáročný využití prostě nejezdil.

      0 0
    • kopejda  

      Pokud to nebudes nechavat varit zkusil bych tam alespon dat pro sichr skapasku ktera by mohla pomoct tomu aby se to vic nerozviralo.

      0 0
      • beranek666  

        To by mělo asi tak stejný význam, jako kolem toho uvázat gumičku do vlasů, nebo omotat izolačkou…

        0 0
        • kopejda  

          navrhl jsem nejrychlejsi reseni. napriklad tahle paska ma pevnost v tahu pres 2000N

          http://www.wapro.cz/Product.aspx?…

          http://www.wapro.cz/…ez_pasky.pdf

          coz je strosku vic nez gumicka do vlasu

          pokud by ale chtel ram spravit poradne drzel bych se postupu co navrhl vsudenakole. obrousit misto po celem obvodu az na kov a udelat namiru kovovy krouzek. mozna by nebylo od veci krouzek misto lepeni po obvodu obvarit. pak ale nevim jak je to s materialy ktere spolu jdou nebo nejdou varit.

          0 0
          • beranek666  

            A má páska i modul pružnosti cca 70 GPa jako hliník, aby přenesla deformace při zatížení? Nemá, má pružnost (nebo chceš li tuhost) cca 100× menší, tudíž efekt 0.

            Fakt plácáš kraviny. Toto řešení by nevedlo k ničemu

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • Esi  

            odstranit lak, vytočit kroužek z nerezu s o trochu menší dírou, ohřát a nalisovat na rám, to držet bude, ale jestli to stojí za tu práci u takového rámu to teda nevím. Možná pokud by měl člověk soustruh doma tak ano ale jinak dost pochybuju. Koupil bych nový rám osobně bych pořád při každém poskočení podvědomě myslel na to že je to tam ruplé.

            Edit: teď koukám vsudenakole o příspěvek niž píše vlastně to samé :-( tak nic :-)

            0 0
    •  

      Než svařovat,bylo by lepší vysoustružit kroužek a naklepnout ho vně na tu hlavovou trubku,nejlépe i nalepit ale předtím osmirkovat lak(pod tím kroužkem),po zaschnutí nalisovat misku.ten kroužek vyrobit třeba z nerezu o tloušťce tak 2,5–3mm a co možná největší šířce(aby nevadila svaru).Takhle spravené by to bylo odolnější než originál.

      0 0
      • novas752  

        +1

        0 0
      •  

        A před montáži toho kroužku bych ještě navrtal dírku cca 2 mm na konec té trhliny aby nemohla pokračovat dál.

        0 0
        • scret  

          otazka, jestli se tenhle postup vyplati u nejakyho staryho authora, kterej ma nulovou hodnotu…

          0 0
    • Krutas  

      Stahni to, dostatecne sirokou motexkou, podloz treba gumou neco podobneho jako se dodava pod objimky na blickacky a podobne, to fakt muze drzet, ram dojezdis.

      0 0
    • JakeF  

      Je na čase udělat si radost novým rámem… Při ceně alu rámů bych to nepokoušel.

      0 0
    • RomanH  

      Kdyz uz to nechces resit novym ramem, alespon bych to odvrtal a stahnul to paskou, viz. Kopejda.

      0 0
      • Spider_29  

        Ta páska bude hlavně psychologické zpevnění. Pokud má pevnost v tahu 2000 N, v trhu to bude výrazně míň. No a síly působící na tohle místo třeba při nešetrném sjetí z nějakého schodu jsou určitě v tisících N.

        Opravdu účinná řešení jsou dvě: ocelový kroužek, jak zaznělo výše nebo nový rám.

        0 0
        •  

          Pevnost v trhu? To je asi vtip že? :D Navíc na onom místě by byla páska namáhána právě tahem (rozevírání trhliny), následkem onoho tahu by při překročení pevnosti došlo došlo k přetržení. Jinak 2000N je něco málo přes 200kg zatížení, což už je dost. S rámem s touhle trhlinou si myslím že neopatrné ježdění není moc reálné už jen z psychologického hlediska :D A vzhledem k tomu je ta páska dost silná, aby pomohla.

          0 0
          • beranek666  

            Tady je to samý odborník.. Pružná páska nezabrání deformaci hliníku, který má modul pružnosti nejméně 100× větší. Vyvolané napětí je pak až důsledkem deformace.

            0 0
            • Zdyn  

              Napětí není důsledkem deformace přeci. Napětí je důsledkem působení síly (síla / průřez = napětí). Tedy v materiálu bude napětí i bez jeho deformace)

              Jinak nemůžeš srovnávat modul pružnosti materiálu s tuhostí té ocelové pásky. Jsou to jiné veličiny.

              Jinak ale také použití té pásky nemá mos smysl. Lisovaný kroužek je lepší.

              0 0
              • beranek666  

                Napětí v té zmiňované pásce by bylo důsledkem deformace hlavové trubky. Síla / průřez je teda hodně zjednodušená úvaha :) V materiálu nemůže být napětí deformace, to by jsi popřel základní zákon pružnosti a pevnosti – Hookeův zákon… a to fakt nedělej.

                Pokud budu posuzovat lepený spoj, kde budu uvažovat s rovností deformaci v rámu a pásce, tak hlavním vodítkem pro mě bude právě modul pružnosti materiálu (tuhost).

                0 0
                • Zdyn  

                  Napětí je způsobeno působením síly (vnější nebo vnitřní). Deformace je způsobena napětím.

                  Napětí je vztaženo k nějakému řezu telesa.

                  Deformace je vztažená k rozměru tělesa.

                  Tedy napětí v té pásce by bylo způsobené silovým působením rámu na pásku. Toto silové působení by bylo způsobené tou deformací rámu

                  Napětí samozřejmě deformaci způsobí, ale myslel jsem to tak, že deformace nemusí být měřitelná.

                  Při tom porovnávání by hlavním parametrem měly být rozměry. Pokud bude rám mít tenkou stěnu a páska bude dostatečně masivní, tak na tom může být i lépe (nejedná se o tento konkrétní případ).

                  Jinak jaké moduly pružnosti cheš porovnávat? Pokud těch materiálů, tak na tom bude lépe právě ta páska, protože je ocelová.

                  Ty potřebuješ znát rozměry, silové působení – z toho vznikne napětí, a pak můžeš z napětí a modulu pružnosti daného materiálu zjistit deformaci. U té pásky pak bude mít možná největší vliv její zámek.

                  0 0
                  •  

                    +1

                    0 0
                    • beranek666  

                      Další znalec

                      0 0
                      •  

                        Hele, mám strojní prumyslovku a titul z konstrukce na vysoké, tak raději mlc. Ty s tou tvoji pevností v trhu jsi fakt expert vole… už na tebe reagovat nebudu, je to škoda času, mysli si co chceš a klidně ze sebe dělej vola dál s tou tvoji pevností v trhu… fakt škoda času na tebe reagovat…

                        0 0
    • scret  

      kup si novej ram…

      0 0
    • honza130  

      ja jsem pred par dny objevil take prasklinu .. :(..

      Scott Scale 50 (2009)..

      0 0
      • VladexAndroid  

        nemůžou být ty praskliny způsobené tím že misky při lisování byly zalisovány příliš? já to při lisování nepřeháněl a moc jsem je neutahoval-jen tak aby nebyla mezera

        0 0
        • Zdyn  

          Misky musí být nalisovány nadoraz – to nemá na toto prasknutí vliv. Ale také musí být spráná velikost přesahu. Hodně zejména levnějších rámů má díru pro hlávko nepřesnou (malou, šišatou,…). A tak se před lisováním přestružují. Velký přesah – velké napětí v rámu – možnost prasknutí.

          0 0
      • kyl  

        Nalisovaný kroužek by to zpravil,na konci praskliny se to dá navrtat aby to nešlo dál ale jednou je to prasklé a nikdo nezaručí že se ta prasklina nevydá jiným směrem.

        0 0
    • iiki  

      Teď tu mám na dílně podobný případ, řešeno před dvěma lety nalisováním kovového prstence. Prasklina se nezvětšuje. Je potřeba mít soustruh a něco, z čeho to vyrobit, popř. znát někoho, kdo to vyrobí. Anebo výměna rámu.

      Svařovat to – no je to dost loterie, materiál je slitina a nemusí se to podařit, určo bude třeba zafrézovat vnitřek dosedací plochy pod misku hlávka, navíc pak obnovit povrchovou úpravu, nebo to nějak uslušnit, aby to trochu vypadalo.

      0 0
      • papun  

        To je snad ten samý rám co mám já:). Asi konstruktéři někde špatně počítali. Ten kroužek bych si udělat mohl – na to mám kámošů dost, ale netroufám si hrabat do hlavového složení na kole. Prostě tomu nerozumím.

        Já mu budu asi prostě věřit, že to vydrží.....

        0 0
        • iiki  

          Tohle je crosík tak 10 ± let starej, na rámu je CLASSIC SX.

          0 0
          • papun  

            Ten můj je asi 15 let starý a je to Basic SX

            0 0
            • Sunshine 29  

              Basic SX (bez urážky) už snad nestojí za to ani přemýšlet o té opravě…

              0 0
              • papun  

                Tak víš co když najedu maximálně 1000 Km za rok, tak prostě nepotřebuji mít luxusní kolo. Krom toho rámu na něm všechno šlape bez poruchy. Na ty moje rekreační vyjížďky vyhovuje. Samozřejmě se na tom nehodlám přizabít, ale asi pořád nejvíc věřím tomu borcovi z toho servisu. Dělá to už 20 let, takže to není nějaký fušer.

                0 0
                • Sunshine 29  

                  Pokud to máš takhle a nejezdíš nějakou divočinu, tak bych to neřešil a jezdil, před a po jízdě na to vždy kouknul co to dělá (podle mě nebude nic) a bral to tak, že až to praskne, máš rám na fandění na závody :) a koupíš si jiný.

                  0 0
                • Sindy  

                  Bych asi odvrtal kousek za tou prasklinou, aby to nelezlo dal a sral na to, při tomhle stylu jezdení by to mohlo byt v pohode.

                  0 0
    • Tomcat  

      Podle fotografie by se nemělo jednat o destrukci rámu která by měla ohrozit jezdce. Rozhodně vidlice/hlavová trubka neupadne, ale poškodí se uložení ložiska sloupku vidlice.

      • samotné svaření nestačí / potřeba vyfrézovat uložení hlavového složení
      • rekreační lesem a asfalt není žádná omluva ani to nezalepí

      Pokud se nebude jednat o známost cena za opravu svačení soustružení frázování bude cena práce hodně blízko zbytkové ceně toho jetého rámu.

      0 0
      •  

        Nejlepší je být soustružník a vyřešit to v pracovní době,časová náročnost tě nebolí a ještě ti to firma zaplatí.

        0 0
        • JakeF  

          Ideál, jako nezaměstnanej pak budeš mít i spoustu času jezdit.

          0 0
          •  

            Nezaměstnaný soustružník?? tak tuhle kombinaci čtu poprvé.

            0 0
            • JakeF  

              To je asi jediná klika, teď ještě aby o nějakým nečetli nadřízení :).

              0 0
            • Tomcat  

              Že by bez svolení zaměstnavatele je za to vyhazov? Podle mně i na hodinu, se zápisem do papírů. ;-)

              0 0
          • scret  

            soustruznik neni ekonom:))

            0 0
            • JakeF  

              To každopádně, ekonom si v klidu koupí novej rám, než aby se patlal s nějakým bastlem :).

              0 0
              • scret  

                ekonom je totiz levej jak savle, takze si sam nic nevyrobi:) a spocita si, ze novy zuby ho prijdou na vic:))

                0 0
                • JakeF  

                  No nevím, jestli na naplácání modelu do CNCčka musíš bejt zrovna šikovnej, ale jinak souhlas :).

                  0 0
                  • scret  

                    to nevim, nejsem soustruznik ani CNC operator nebo jak se to jmenuje:))

                    Kazdopadne zaver je ten, ze ram bych povesil na zed, resp. bych z nej neco udelal pomoci flexy:))

                    A radsi koupil novej…

                    Vzdyt novej ram se da klidne sehnat za trojku…

                    0 0
                  •  

                    Mne vždy baví jak si někdo myslí,že to cncčko umí odladit i idiot,jinými slovy idiot si to asi myslí ale neber to osobně.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Žeby nějakej mindráček a potrefená husa?

                      Kdyby sis to pořádně přečet, tak si určitě všimneš, že scret psal, že ekonom je „levej“ a já psal, že na použití CNC taky není zrovna potřeba „šikovnost“, čímž jsem myslel právě to, že když máš po ruce CNCčko, tak klidně můžeš bejt levej taky, protože je to spíš o hlavě…

                      0 0
                      •  

                        Není ale to ty nemůžeš pochopit.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Takže vlastně idiot být můžeš? Promiň, ale teď už si vyloženě protiřečíš :).

                          0 0
                    • jIrI___  

                      +1. Doteď mě mrzí, že se jsem se během několika let na VŠ nebyl schopný solidně naučit programovat CNC. V současné době a poptávce po CNC operátorech bych byl za vodou :)

                      0 0
                      • papun  

                        Jsem tu sice nováček, ale myslím, že jsme zde nepřišli řešit vaše ekonomické dovednosti a znalost CNC obrábění. Držme se prosím tématu. Děkuji

                        0 0
                        • JakeF  

                          .

                          Sorry, blbý vlákno :D.

                          0 0
                        • jIrI___  

                          Jakožto zakladatel vlákna máš možnost blokovat reakce, které se netýkají tématu nebo se ti nelíbí.

                          0 0
                          • Esi  

                            ale nemá to moc smysl, protože se to nakonec obrátí proti tobě, prostě je tady pár jedinců kteří mají nějaký komplex a potřebují dokazovat ostatním že ho mají většího, ideální je na ně nereagovat časem je to přestane bavit

                            0 0
        • kyl  

          Tak to dělám já.

          0 0
    • jIrI___  

      Na měšťákovi jsem podobnou prasklinu na hlavku vyřešil odvrtáním jejího konce a stažením objímkou na hadice. Rám od doby opravy jezdí po městě (patníky, díry, schody, kočičí hlavy apod.) už více než 8 let a majitel i kolo stále žijí.

      0 0
    • sket  

      Myslíte si že by se tahle prasklina v nejslabším místě zadní stavby kousek do svaru dala opravit?

      0 0
      • kubad  

        dala, ale rupne to zase, takže šetři na nový rám

        0 0
      • Tomcat  
        • Opravit se to samozřejmě dá ale tahle podle mně únavová prasklina ukazuje že rám to má zasebou a bude praskat jinde a dál.
        • Další věc je cena opravy vs zbytková cena toho rámu/kola.
        0 0
      • kolond  

        mé řešení: kus pásoviny, kladivo, svěrák, hodně trpělivosti a síly, flexa, stahovací nerez pásky (5 ks)

        Dal bych zevnitř Učko, pokud je dost místa mezi pláštěm a rámem.

        Samozřejmě jsem to doplnil novým kolem a toho mám na courání „kolem komína“, když zbytek kola funguje spolehlivě.

        0 0
        • plzakj  

          Bodge!

          0 0
        • pavlik6022  

          No tvl

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Madmax.

          0 0
        • mirorek2  

          Co si od tohoto slibovat krom fotky pro pobavení teda nevím, ale posmál jsem se :-)

          0 0
        • RomanH  

          Zivot na vlasku (teda na pasce). Ale jo, kolem komina proc ne, ale urcite bych to odvrtal.

          0 0
          • kolond  

            Myslíš že 5 nerez pásků + pásovina kolem středu je málo?

            Nevím jaká je pevnost těch pásků, proto jsou na jedné straně tři.

            Od opravy najeto několik set km, dokud nebylo nové kolo, tak včetně terénu. Trhlina se nešíří.

            mirorek2: Co bych si sliboval? To, že kolo dál jezdí.

            Troufám si říct, že s hlediska životnosti a funkčnosti (vidlice, brzdy) na tom bude líp, než levné sra.ky.

            Pokud si na něm rozbiju hubu, tak to určitě nebude tím, že to praskne!!!

            plzakj: Jaké navrhuješ řešení, které bude funkční. „Vyhodit“, to umí říct každý.

            Kontakt na svařování hliníku jsem si našel, ale bude to mít vyšší životnost než má oprava? Nemyslím si. Za pár stovek se s tím nikdo hrát nebude a víc za to nedám, nedostanu-li záruku alespoň rok, smích.

            jIrI___: Nechci. Jeblý ráfek považuji za větší riziko než takto opravený prasklý rám.

            0 0
        • jIrI___  

          Nechceš k tomu moje kola? :D

          https://www.bike-forum.cz/…oprava-rafku

          0 0
        • jecnak  

          Jeste to zakapnout sekundovym lepidlem a bude to pevnejsi nez original.

          0 0
        • Fran-tic  

          :-O ty kráso

          0 0
      • scalar  

        Je to tady na bazaru, prý na zadní stavbě menší prasklinka :-)))

        https://www.bike-forum.cz/…5-2015-vel-l

        0 0
      • Rychlej turista  

        Běžná věc :-)

        0 0
        • lidumil  

          No TVL – gheto řešení …

          0 0
        • wilda81  

          Dojel? :)

          0 0
          • Rychlej turista  

            Jo, bylo to někde v Alpách, takže šlo jen o to sjet pod kopec dolů k autu :-)

            0 0
            • MatS  

              To jako bezne na vyjezd do Alp beres zip pasky? Jako ja tam uz taky vozim pulku vercajku a zakladni spotrebak, ale ne sebou na kole. Navic bych po takove uprave mel strach na to sednout. Leda po rovine. Jenze tam po rovine nejezdim.

              0 0
              • wilda81  

                Zrovna pásky neváží skoro nic. Párkrát už se hodily…

                0 0
              • novas752  

                6 velkych a par mensich v batohu taky vozim. Nic to nevazi a v batohu nezabira, a v pripade nouze to dokaze zachranit vyjizdku. Blbosti od klepajiciho se bovdenu pres ztracenou zavlacku na desticky, utrzenou paku, proriznuty plast atd.

                0 0
              • jIrI___  

                Eska pásky jsou nepostradatelným obsahem vnitřku mých řidítek :)

                0 0
                • Vilém  

                  To s sebou vozis i sroubovak na jejich dotahovani?

                  0 0
                  • jIrI___  

                    Eska pásky se na ostravsku říká těm plastovým bzzz páskám a k jejich dotahování šroubovák nepotřebuju.

                    0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                  • novas752  

                    Byva na multiklicich. :)

                    0 0
      • lidumil  

        Nekupuj to.

        0 0
        • scalar  

          Prasklý rám, neoriginální tlumič z bazaru, vidle s 30mm nohama vyžadující repasi, to fakt nevypadá na dobrý kauf.

          0 0
          • chyna.cz  

            náhodou. koupíš novou vidli, zadní stavbu, brzdy a máš dobrý kolo za cca 22tisíc – bazarovky samo

            prodávajícího musíš ukecat ještě na slevu samo :-)

            0 0
    • Markony  

      No nevím mi to připadá že to kolo dostalo podřadný zahul a tet se ho zbavuje .

      0 0
      • Dolejs  

        Už jsem to kolo prodal, cenu a detaily nebudu rozšiřovat. A hlavně nikdo nevíte jak bylo o kolo pečováno a jak se na něm jezdilo. Prasklinu jsem zjistil při umývaní kola a bohužel to bylo po záruce. Vidlici jsem posílal každý rok po sezoně na servis-fungovala bez problému, to samé tlumič. Na kole jsem jezdil normálně po lesních cestách žádný mega hopy atd. Toď asi vše:o) takže reakce některých uživatelů je úplně mimo…

        0 0
        • tromboonen  

          Toď to jo… mohs tam klidně napsat jeté ďývkou na ciklostesce :)

          0 0
        • lidumil  

          No hele, prasklina po 1200 km je poněkud divná s ohledem na to, jak píšeš, že bylo kolo používáno.

          0 0
          • Cavendish  

            Třeba u Canyonu Spectral je to vcelku normální nájezd :D

            0 0
          •  

            znám pár supů co prdly ještě dřív :-)

            0 0
    • pavelmisar  

      Ahoj, co říkáte na tohle? Kolo jsem nikdy o rám neopíral, nespadlo mi. Myslíte, že to může být od odstřelených kamínků ze silnice? Ta prasklinka vpravo vypadá, že je celkem hluboká. Například na karbonových ráfcích nemám nic a tam bych to očekával nejvíc.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.