Prasklý full a přechod na gravel Focus Atlas 6.7

17 nepřečtených
  • jendabek

    Zdravím,

    na mém 8 let starém zakázkovém fullu (hliník 7020, výroba NoQuestionBike) jsem před pár dny absoloval pravidelnou / rutinní přibližovací jízdu na plážový volejbal a zpět, což obnáší „sídlišťový sjezd“ po asfaltce (kde to pouštím i 50km/h) a pak pár km městem po rovinaté cyklostezce. Cesta tam OK, ale při jak se vracím po cyklostezce zpět, tak po najetí na zkosený obrubník slyším prasknutí někde dole. Moc tomu nevěnuji pozornost, prostě ten známý zvuk kdy od předního kola odletí šutřík do rámu … Jenže současně přichází i problém s přední brzdou, ta najednou konstantně drhne, přičemž v zatáčkách se míra drhnutí mění – to už mě přimělo k jisté opatrnosti i zběžné kontrole: amatérsky jsem tedy omrkl stav brzdových destiček, kotouč, vůli předního kola, osmici atd. Nic zásadního nespatřuji, tak jedu dál s tím, že to po dojetí hodím do servisu, co mám hned u baráku.

    Po bezproblémovém výšlapu na sídlišťový kopec už si to jen dojíždím v klidu po rovince a cítím jak se to pode mnou ňák vlní … tak s kolem v minimální rychlosti záměrně provedu takové hbitější esíčko a … KŘUP! Hezky se to se mnou v sedle propadne a už vím, že mě čeká výběr nového kola – sedlová trubka komplet utržená, horní rámová zlomená (viz. fotky). Kolo toho má za sebou dost, tak se z toho nehroutím, holt jednou za x let investovat do něčeho tak úžasného jako je kolo, to není žádná hrůza. Následně mi však dochází, že stát se něco takového v těch 50km/h, kterými jsem si to svištěl před pár hodinami, mohl jsem doteď někde ležet na onu trubku napíchnutej …

    Po události jsem měl tendenci dávat vše za vinu výrobci rámu, nějak jsem byl prostě přesvědčený, že nic takového se u žádného kola nesmí za žádnou cenu stát, koneckonců jejich práce je právě výroba rámů.

    Jenže po chvilce internetování zjišťuji, že alu opravdu po těch letech křupnout může (o teoriích, jak se tenhle hliník „ohne“ si už myslím své) a prý zvlášť u fullu, které toho díky pohyblivým prvkům musejí snášet víc. Dále je třeba podotknout, že těch 8 let jsem na kole jezdil minimálně 3× týdně a to celoročně (v horku, ve sněhu, dešti – prostě pokud to jen trochu jde, jedu!), paradoxně v zimě víc, jako kompenzaci absence letního sportování.

    Kolu taky dávám více zabrat díky mým parametrům 194cm/94kg a i když se vesměs jednalo o kratší projížďky, jedu téměř vždy svižně na kondici (ale zase ne přímo závodně).

    Na druhou stranu jsem nikdy nejel žádné downhill traily, skoky, či nějaké zběsilé lítání přes kořeny, vždycky jsem v tomhle ohledu jezdil spíše s citem – full jsem si dopřával pouze pro celkové pohodlí, ne kvůli trailům.

    Kolo jsem taky dával k celkové kontrole a seřízení (sám si netroufám) přinejmenším po každé zimě, ovšem do jiného servisu, než kde mi kolo vyráběli – protože je blíž. Tam mi bylo párkrát řečeno, že už by to chtělo kolo nové, ale nikdy nepadl žádný konkrétní důvod, natož že by mě upozornili na možnost takhle fatálního selhání … bral jsem to tedy spíše jako snahu mě přimět k pořádnému obchodu – tady je moje pochybení v tom, že jsem si nevybral servisáka, kterému bych plně důvěřoval.

    No nic, kolo je kaput, ale já naštěstí žiju, tak pojďme dál … jen tedy nevím, co teď s ním. Celopéro rám na to asi neseženu, takhle staré komponenty asi nikdo nekoupí? Možná z toho udělat 29" HT na nějakém levném / bazarovém rámu?

    Protože na kole jezdím více než chodím, okamžitě jsem se pustil do výběru nového … prostudoval jsem co je dnes v nabídce, zkoukl jsem všemožná videa, ujasnil si k jakému účelu a v jakých podmínkách naprostou většinu času kolo provozuji, a co bych celkově rád jezdil – dospěl jsem ke gravelu. Po těch letech na fullu to bude dost změna, ale přesně to taky chci – uvědomil jsem si, že mě postupem času začalo čím dál více bavit zdolávat stoupání i svištět po asfaltu či polňačce, a že do toho skutečného terénu jsem se stejně prakticky nepouštěl. Tuším, že přijdou okamžiky, kdy mi bude chybět schopnost fullu projet cokoli prakticky se zavřenýma očima, či prostě jen to celkové pohodlí, ale přínosy by měly rozhodně převažovat. Takže kategorií gravel jsem si naprosto jistý.

    Filtr pro výběr nového kola jsem si nastavil takto: gravel, dvoupřevodník, musí se mi líbit i esteticky … max. cenu jsem si dal na 45 tisíc, věřím, že všechno nad střední třídu je spíš o nahánění gramů a vychytávek, které bych v praxi jen sotva poznal, navíc bych se pak o kolo nesmyslně bál (poškození / krádež). Za tu cenu to je samozřejmě opět hliník, ale věřím tomu, že kvalitní (a modernější) výroba v kombinaci s pevnou konstrukcí by měla snad přinést delší životnost než v případě mého fulla ztroskotance. Pokud bych chtěl kvalitní karbon. gravel, musel bych připlatit opravdu výrazně.

    Přestože ve střední třídě jsou prakticky všechny XL velikosti vyprodány, dostal jsem se jako zázrakem k úplně poslednímu kusu (nového) Focuse Atlas 6.7, který zbyl na prodejně Hervisu v Praze. Kolo se mi líbí parametry, i vizuálně, velikost XL by dle tabulky měla sedět … takže okamžitě jsem si jej rezervoval. Protože jsem ale ze Zlína a nešlo objednat online, kolo přišel do prodejny zaplatit bratr, takže sám jsem neměl možnost si jej vyzkoušet či překontrolovat. Ale stále to můžu do 14 dnů vrátit, tak snad to není problém. Pozoruhodné je, že i za této situace nám dali 10% slevu skrz zřízení zákaznické karty při nákupu… takže navíc celková cena 36k.

    A na tomto místě bych už rád poprosil o pár rad:

    1. Schvalujete mi volbu konkrétního modelu? Není v případě mé výšky a váhy vysloveně nutnost karbonu či oceli?
    2. Že jsem v této době sehnal takhle výhodně nové kolo přijde jako docela haluz a byl bych nerad, aby v tom byl nějaký háček (četl jsem zde, že s Hervisem pár lidí nemá nejlepší zkušenosti) – co bych měl při přebírání kola na prodejně zkontrolovat, abych si byl jistý, že je vše OK? Kdosi tu psal, že při přebírání Focuse (jiný model) u něj zjistil křivou zadní stavbu …
    3. Co se stane, když do téhle díry naprší či se zanese ňákým bordelem?
    4. Lítáte na hlínách co to jde i po 10 letech dokud to viditelně neodchází, necháváte si rám pečlivě kontrolovat (musí se asi rentgenem?), či prostě pravidelně kupujete kolo nové?
    5. Nějaký tip co se týče tohoto modelu kola? Má tu s ním někdo zkušenost?
    6. Možná by stálo založit na BF kategorii „gravel“? :)

    Až to projedu, můžu sepsat zkušenosti, jak přechod na gravel vnímá výletnicko-kondiční fullista :)

    Díky!

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      2 1
    • novas752  

      Jestli si to ještě nevyhodil, v jakém stavu jsou ložiska zadní stavby? :-) Tipuju že budou po té době zadřená což mohlo vést k selhání.

      1. Ocel nutně nepotřebuješ (byť by byla pohodlnější), karbon taky ne. Jestli je to dobrá volba zjistíš až se na tom projedeš, resp. až na tom odjezdíš pár set km a zjistíš jestli ti to vyhovuje.
      2. Hervis jakožto sportovní supermarket asi nebude mít úplně nejkvalitnější mechaniky = kolo nejspíš nebude seřízené úplně 100% – dal bych to někam zkotrolovat.
      3. co by, nateče dovnitř voda a napadá bordel. Trochu víc, než se dostane do každého kola – koukni do toho prasklého rámu co je vevnitř za svinčik. Můžou tim čatěji odcházet ložiska hlavového složení, větší předměty mohou v rámu chrastit nebo lupat když se dostanou do nějakého spoje/škvíry.
      4. Neřešit jezdit, kontrola rtg by asi stála více než nový hliníkový rám. Aktuálně 13 let starý hardtail, poslední cca 4 roky používaný už jen jako zimák a občasný výletní kolo.
      5. Gravel vlákna tu učitě najdeš
      0 0
      • jendabek  

        Díky moc!

        Dám vědět jak se vše vyvíjí, dneska si pro kolo jdu :)

        0 0
    • jendabek  

      Tady jsem se dozvěděl, že 7020 by mělo jít svařit lépe než 6000, tak nešlo by to kolo přece jen zachránit?

      https://www.bike-forum.cz/…-ramu-karbon#…

      0 0
      • Georrge  

        Jestli je to custom, co si nechat vyrobit jen nový přední trojúhelník? Třeba i patřičně vyztužený… pokud mu teda za půl roku nepraskne zadní stavba :D :D

        0 0
        • jendabek  

          Stálo by to prý desítky tisíc a dostali by se k tomu až v příštím roce … investovat tolik do kola postaveného na starých komponentách se celkově myslím moc nevyplatí.

          0 0
    • Georrge  

      Než koupíš gravel, tak se na nějakém raději projeď. Pokud jsi měl full hlavně kvůli pohodlí, čeká tě velké vystřízlivění po sednutí na cokoli nefull.

      Jo a klidně bych se koukl jen po novém rámu, ať už nový, či bazar. Máš 29", takže skoro všechny komponenty přeházíš a jedeš dál.

      0 0
      • jendabek  

        Koupil jsem a vystřízlivěl, přesně jak říkáš … počítal jsem s nižším komfortem, ale nedošlo mi jak moc omezující to je, nejvíc mě štve, že se na tom nedá jet v tempu, člověk neustále musí někde zpomalovat aby ho to nevytrestalo. Zkrátka to vyžaduje úplný jiný přístup a až po vyzkoušení jsem zjistil, že mi to nevyhovuje. Vyzkoušet jsem neměl kde, nikdo ze známých ho nemá a nechtěl jsem půjčovat jinde než kde to pak koupím.

        Takže to budu prodávat a jdu zpátky na full – buď vzkřísím starý, anebo nějaký nový XC.

        Kdosi psal, že z fullu už moc není cesta zpět a zřejmě budu ten případ … ale tak aspoň jsem tomu dal šanci :-)

        Rám na 29 full, do kterého by šly současné komponenty a nestálo to celé jako nové kolo jsem nenašel …

        0 0
        • BamesJond  

          jestli je ten atlas XL, rád odkoupím :)

          0 0
          • jendabek  

            Jojo, záruka u Hervisu 7 let na rám, najel jsem na tom asi 50km … ale ještě to promyslím :-)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.