• MatejRM

    Zdravím, chci se zeptat jestli se vyplatí přejít na 2×10, nebo rovnou na 1×10.

    Momentálně mám kazetu 11–36 a převodníky 24, 32 a 42. Přehazku SLX Shadow s dlouhým ramenem a přesmyk Deore.

    Valnou většinu odjezdím na prostřední převodník. (nemám potřebu jezdit 50 po silnici a extrémní kopce raději tlačím, protože je to často rychlejší, než jet na malý převodník :D

    Děkuji za rady a přeji příjemný den.

    Anketa: Do čeho mám jít?

    25x
    69%
    3x
    8%
    0 0
    • Singlespeed  

      Uvedom si, ze pokud prejdes na 2×10, bude ti prave ta nejpouzivanejsi prostredni placka chybet. Nemine te tedy ‚loveni‘ prevodu. Prechod na 1×10 by byl naopak v pohode.

      0 0
      • MatejRM  

        A s komponenty by problém nebyl?

        0 0
        • Singlespeed  

          Zadny problem. Sundas leve razeni, nejvetsi a nejmensi placku. Presmyk nechas jako voditko fixovany dorazovymi sroubky v pozadovane poloze a muzes jezdit. Sam to tak mam na jednom z kol uz nekolik let.

          0 0
      • Tina  

        Prevody loví iba ten, kto nevie aké prevody vozí. Je to IMHO mýtus. Pretože dvojplacka ti má práve umožniť čo najviac jazdiť na veľkej a na malú radíš vlastne iba 2–3 najľahšie prevody. Inak na malú nemusíš ani zhadzovať. A keď musíš tak máš špatne zvolené prevody dvojplacky a/alebo kazety.

        0 0
        • Lister  

          Velká velká nevozim. Další navazující převod je malá a 7 pastorek. Takže na malé mám 4 převody které mi velká nenabídne a které používám více než polovinu času na vyjíždce.

          0 0
          • Tina  

            V tom prípade platí posledná veta môjho príspevku ;)

            Smiem sa spýtať prečo nejazdíš španiela?

            0 0
            • Lister  

              Převody mám nastavené správně a že si myslíš něco jiného, je mi úplně jedno.

              Vše má svůj důvod a ten španěl taky – vyšší hluk, občasná tendence k padání na nižší pastorek při nutnosti proslápnout vzad a etype smyk kde máš omezené možnosti nastavení pozice.

              0 0
              • Tina  

                Mne je to tiež jedno aké jazdíš prevody. Ty si napísal, že lovíš prevody :) Keď mi niečo nevyhovuje tak to nejazdím. Je zaujímavé, že som reagovala na niekoho iného a zrovna ty si sa na to chytil a vztiahol na seba ;)

                ja tiež jazdím aj dvojplacku a žiadne s tvojich vypísaných problémov nepozorujem. A prešmyk nemusíš nastavovať inak ako je odporúčané, takže rovnobežne s veľkým prevodníkom a cca 1 – 3mm nad zubami veľkého prevodníku. A to sa dá aj s E-type prešmykom, či tebe nie? Takže E-type nie je nevýhoda, ani neposkytuje obmedzené možnosti :)

                0 0
                • Lister  

                  Ty si napísal, že lovíš prevody :)

                  Nenapsal.

                  Keď mi niečo nevyhovuje tak to nejazdím.

                  Mně to vyhovuje

                  Je zaujímavé, že som reagovala na niekoho iného a zrovna ty si sa na to chytil a vztiahol na seba

                  Jen jsme reagoval na to, že můžeš většina času jezdit velkou a jen někdy řadit malou na nejlehčí převody. To se obecně nedá napsat, pohybuju se v terénu, kde více než polovinu času používám malou – proto taková reakce. Pohyb mezi malou a velkou mám tak 4× za vyjíždku. Možná vytáhneš kazetu s obřím rozsahem, ale nevím proč bych měl jezdit něco, co bude těžší, dražší a ve výsledku bude fungovat stejně. Navíc nechci zvětšovat větší převodník kvůli prostupnosti terénem. A kdybych zachoval současné převodníky, tak si jen zhorším navazování převodů mezi převodníky, místo jednoho dvojkliku bych musel shazovat o 3, což už na jeden zátah nejde.

                  A to sa dá aj s E-type prešmykom, či tebe nie?

                  U přesmyku upevněného na plech je možnost nastavení nulová, pokud nepoužiješ převodník na horní hranici rozsahu, tak ho tak nízko nedostaneš.

                  0 0
                  • Tina  

                    U přesmyku upevněného na plech je možnost nastavení nulová, pokud nepoužiješ převodník na horní hranici rozsahu, tak ho tak nízko nedostaneš.

                    Pokiaľ používaš E-type prešmyk s prevodníkom s iným počtom zubov ako je odporúčané tak sa nesmieš čudovať, že ho nemôžeš nastaviť ;) E-type prešmyk múžeš posúvať hore a dole. Otáčať s ním nemôžeš, ale to je vlastne dobre pretože nemusíš nastavovať rovnobežnosť, ktorá je daná.

                    0 0
                    • Lister  

                      Ty si fakt musíš mlít pořád dokola tu svoji písničku.

                      Mám smyk pro 36–38 zubů, mám 36 převodník, takže mezera je tam větší. Mám ho té horní pozici pro 38 z převodník, dolů posunout nejde, to prostě u mojí kombinace rám, uchycení přesmyku nejde. Musel bych zbrousit plech a převrtat díru v rámu – což možná i ty uznáš, že by bylo trochu zbytečné.

                      0 0
            • mr.nikdo  

              Treba Drtice jsem jel vetsinou na malou… Jinak normalne velkou utahnu ;-)

              0 0
        • MlokCZ  

          Naopak. Prostě to tak někteří mají a já bych řekl, že je to i docela častý jev (tedy minimálně v mojem okolí určitě, skoro všichni kvůli tomu zůstali u trojplacky).

          Jeden z hlavních důvodů proč dvojplacku nejezdím je chybějící střední placka a neustálé řazení mezi velkou a malou.

          Ono je to jednoduché:

          • na střední 32 zubů odjezdím kolem Plzně nejvíce a často v terénu nemusím řadit ani malou ani velkou (na trojplacce co jezdím)
          • na horách je to o něco posunuté, tam nejvíce času strávím na malé placce a výjezdy jsou hodně dlouhé, takže tam bych možná ještě dvojplacku zkousnul
          • přitom ale využívám celý rozsah převodů, tedy nemám žádný zbytečný převod
          • trojplacku vozím 24/32/42 + 12/36 kazeta pro 26" (a 22/30/40 + 12/36 pro 29")

          U dvojplacky bych měl stejný nejlehčí převod (o ten přijít v žádném případě nechci), takže malou bych musel dát také 24.

          U dvojplacky bych musel dát kazetu 11/36 (tím bych dostal navíc nepěkný skok 11–13, který bych ale ještě zkousnul i když ho nemám rád) a k tomu 38 převodník. Už i to je nepatrně lehčí nejtěžší převod, ale s minimálním rozdílem (tedy problém by to ještě nebyl). O více bych ale už přijít určitě nechtěl (tedy menší velká nepřichází v úvahu).

          No a 38 velká placka je pro mě velmi debilní. Na tu už většinu jezdit nemůžu a musím pořád řadit mezi malou a velkou (místo abych tam měl skoro pořád střední). A k tomu se přidá ještě velký skok při řazení malá/velká a o hodně větší dorovnávání vzadu.

          PS: V praxi jsem to pár set kilometrů zkoušel (dvojplacku) a bylo to úplně na h…o.

          0 0
          • Tina  

            Takže je pre teba ideál dvojplacka 36/26z a 11sp kazeta Sram 10–42z alebo prevodníky 38/26z a kazeta XTR 11–40 + 45z adaptér OneUp :) Okolo Plzne odjazdíš všetko na veľkú a na horách v dlhých výjazdoch budeš mať aj ľahší prevod :)

            0 0
            • Singlespeed  

              Přesně k tomu jsem dospěl taky. Dvojplacka + obří kazeta je docela dobré řešení.

              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • MlokCZ  

              S tím už jsi poměrně blízko použitelnosti. Ideál to pro mě ovšem není. Pořád to bude horší než současných 3×10:

              • rozsah srovnatelný (s dobastleným 45z pastorkem ještě lehčí převod, ten bych ale mohl mít i u 3×10 kdybych vyměnil kazetu za podobně dobastlenou), tady problém nebude
              • odstupňování strašné, to bych opravdu nepřekousnul; 12/36 kazeta je to nejlepší co jsem kdy jezdil (pro moje potřeby odstupňování kdy jezdím jak občas těžší terén, tak ale i na fullu někdy asfalt je to přesně akorát odstupňování); jsem hodně rád, že začíná kazeta 12/13 a nemám začátek 11–13; Použít rovnou začátek 10–12 s megaskokem 20%, děkuji nechci; na těžkých převodech mi to vadí nejvíce takový megaskok (a i ty nejtěžší převody jezdím poměrně dost); dále ještě i 12–14 bude horší než mám a ještě se tam objeví 18–21, který je o chlup větší skok než 19–22 co mám (18–21 skok mi kdysi na devítce trochu vadil)
              • hmotnostně jsem to ani přesně nepočítal, ale asi velký rozdíl nebude (a ať by byl jakýkoliv, tak malý rozdíl není pro mě důležitý, tedy ani ušetření pár gramů žádná znatelná výhoda, i bych zkousnul pár gramů navíc)
              • pro jízdu ze sedla na trojplacce rád řadím o převodník těžší převod (tak mi to akorát vychází a to vždy), řazení vzadu vychází pokaždé jinak (není to vždy o stejný počet převodů), na pastorkách vzadu to vychází pokaždé jinak a je to pro mě prostě méně příjemné
              • za jedinou výhodu považuju mírně menší velkou placku pro lepší prostupnost terénem

              Celkově bych nepřešel ani kdyby to nic nestálo.

              Finančně by byl přechod samozřejmě zcela mimo (hlavně těch 5 párů ne zrovna levných kol – na žádné nedám kazetu s 10z pastorkem, z toho 2 páry nově zapletené).

              0 0
              • Tina  

                Mloku, všetko som to písala so smajlíkmi. Takže nebolo to myslené ani veľmi vážne ;) Som rada, že každý jazdí niečo iné (a niekto si to dokáže aj zdôvodniť). Ani náhodou som nečakala, že by si odrazu prerobil všetky svoje bajky na 2placku :)

                Inak by to bola nuda, keby sme všetci nosili rovnaké oblečenie, jazdili rovnaké bajky s rovnakými prevodmi, … To by sme potom mohli celé B-F zamknúť :D

                0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • mr.nikdo  

      A proc je nezkousis vyjet pomaleji na maly prevodnik? Cim vice budes do kopcu jezdit, tim tezsi a tezsi prevody budes zakladat a jezdit je rychleji… Je to vlastne samotny trenink ;-).

      Bych sel do 2×10 – potom Ti nekdy v Krkonosich a okoli bude chybet bud mala anebo velka.

      0 0
      • MatejRM  

        To je pravda :D

        0 0
        • mr.nikdo  

          A pokud mas takove silene kopce – ber je jako vyzvu!

          Mam kopce, ktere mne pokorily a snazim se je znicit :).

          0 0
        • Singlespeed  

          Tak, v tomto pripade nech 3×10. Pripravit se dobrovolne o nejpouzivanejsi prevodnik neni moc rozumny napad ;~).

          0 0
          • mr.nikdo  

            Kdyz da Shimana s 38/26 – bude uplne v cajku, aspon si myslim.

            0 0
            • Singlespeed  

              Tezko dopredu soudit. V kazdem pripade 32×36 je proti 38×36 dost rozdil, takze bude muset saltrovat mezi plackama, coz muze vadit.

              0 0
              • allrose  

                mam 40/30/24 a pekeně mě sere přechod 40/30 sem tam, zítra objednávám 38/24,tak uvidím..bohužel mám kliky s roztrčí 96 místo 104 a doma nový převodník 38/104…

                0 0
                • Lister  

                  Jenže ty zjevně nejvíce používáš ten velký převodník.

                  Jen tedy při tom rozdílu dvou zubů 40 vs 38 bych se docela bál, že budeš ve výsledku naštvaný ještě víc než teď.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Přesně tak. Na velkou to nebude téměř žádný rozdíl a schazování na malou bude mnohem horší při tom větším skoku.

                    0 0
                • mr.nikdo  

                  Proc nevezmes 40/28?

                  Do K5 jsem s tim vyjel vsechny kopce na Drtici (az na 2, ktere fakt moc nesly). Kazeta 11–34 :)

                  0 0
                  • allrose  

                    uplně si jistý nejsem..40/11 použiju málo kdy,22/32–36 využiju vždy když se vracim od jihozápadu,v le­se,bahně,krpá­lů tu mám dost a ke konci už i málo sil…

                    0 0
    • Lister  

      To si musíš přebrat sám, co ti bude nejvíc sedět. Odpověď nalezneš jednoduše ve stylu svého ježdění a v tom, které převody nejvíce používáš, to ti nikdo jiné neporadí.

      Klidně bych ti napsal, že 1×10 je nesmysl, že 2×10 je mnohem praktičtější, ale to platí pro mne a pro tebe to může být jinak. Naštěstí netrpím pocitem méněcennosti při používaní malého převodníku a cca 2/3 času na vyjížďce tam mám zařazenou malou placku.

      0 0
    • MatejRM  

      No tak jak to vidím, tak asi zůstanu u 3×10 :D

      0 0
    • PolsondeSide  

      já nevím proč to všichni tak řešíte, zase další modní trend blbosti. Pár let zpátky bylo každé dražší kolo osazeno více převody a dnes je zase moda převodů co nejméně. Kolo koupím a jezdím, já sám mám na 29 trojplacku a využívám hlavně střední a velkou placku. Mám sílu v nohách takže malá placka prakticky postrádá využití i v horách ale to ještě neznamená abych rychle běžel a měnil to za 2×10. Nech co máš a prostě jezdi. Ani bych se nedivil, že za chvíli nejdražší kola budou osazovány V brake brzdami a bude to opět modní hit.

      0 0
      • koko0925  

        Jestliže do prudších kopců jdeš pěšky, tak Ti rozhodně dvouplacka nebo dokonce jedna, nepomůže. Nech tam 3×10.

        0 0
      • stephanosvd  

        1+

        0 0
      • Lister  

        Už ses někdy zasekl velkým převodníkem do překážky nebo brousil zuby kámen? Pak bys možná pochopil že 2×10 v kombinaci s rockringem může mít význam.

        Jinak jestli vyjedes 10km kopec na střední na 29 kole tak fakt smekám.

        0 0
        • MlokCZ  

          U trojplacky máš rockring taky. Od toho tam je velká placka :-)

          0 0
          • Lister  

            Jenže ta se právě spíš zakusuje než aby po terénu klouzala :-)

            0 0
            • wilda81  

              Stačí pár kamenů, zubů pak bude mít jako stará indiánka a hned bude klouzat též :)

              0 0
      • Erknold  

        Autem každý využívá více jak 90 % času jen nějakých 60 koní, ale každej je rád, když tam na těch 10 % času má o 100 koní více :)

        0 0
        • Malej  

          Tak já jezdím 3×10. Na silnice jezdím 3×8–10, jakmile je mírný kopec řadím 2×-10. Nejmenší placku řadím při hodně velkém stoupání, tzn. 1×-2× za vyjížďku. Pro mě má prostě 3×10 plus svou variabilitou a hlavně jsem na trojplacku zvyklem od mala. První horák měl SIS 3×5, další 3×7 a další 3×9.

          0 0
    • kudykam  

      Já sem přešel z 3×10 na 2×10 a nelituji. 3×10 má zbytečný přesah převodů a neustále je třeba řadit. Na 2×10 je třeba si zvyknout ale pak je to vše mnohem snažší.

      O žádné převody nepřijdeš krom samozřejmě toho jednoho nejtěžšího. Hod si to do webové kalukačky pokud nevěříš.

      http://gears.mtbcrosscountry.com/

      U 1×11 už ti bude chybět o něco víc převodů

      0 0
    • wilda81  

      Záleží co jezdíš. Já koupil 42z rozšiřující pastorek na kazetu, dopředu 30z NW převodník a na 27,5" kola mi to přijde ideál. Do kopců mi převody nechybí (ověřeno teď na Drtiči), v terénu také pohoda. Těžší převod bych využil asi jedině na asfaltu z kopce, ale tam já raději odpočívám.

      0 0
      • MatejRM  

        No já mám 29, ale nevím jak bych tam dal ten pastorek navíc.

        0 0
        • wilda81  

          Nepřidáváš, ale měníš tj. počet pastorků na kazetě zůstává pořád stejný ;)

          Velikost kol na to nemá vliv.

          0 0
        • Tina  

          No. 1 :)

          0 0
        • hovanec  

          Vyhodíš nejmenší a přidáš mega pastorek.

          0 0
    • rotik  

      Já přešel na 2×10 při koupi 29" HT po 10 letech na 26" s převody 3×9. Podle mého je 2×10 mnohem lepší a maximálně mi vyhovuje. Zjistil jsem to prakticky okamžitě. Na malý převodník řadím celý rozsah kazety, na velký neřadím horní dva, tři pastorky (mám střední ramínko hazky).

      Každopádně u 2×10 mnohem méně používám přesmyk, těch 7 převodů o které jsem přišel mi vůbec nechybí. V terénu, když je rovný rychlejší úsek jsem si moc oblíbil kombinaci malá placka + malý pastorek, jinak na cestách naopak jezdím velkou placku i do kopců, pokud to není moc prudké.

      Doporučuju ti si to ideálně vyzkoušet na nějakém biku. Za mě 2×10 vede, u 1×11 bych se bál, že všechno nevyjedu, i když kdybych to zkusil, možná bych si to taky oblíbil – úplně bez přesmyku:)

      0 0
      • Lister  

        Na malý převodník řadím celý rozsah kazety, na velký neřadím horní dva, tři pastorky

        A teď to schytáš! Takhle špatně to používat, jak si to vůbec můžeš dovolit ;-)

        0 0
        • rotik  

          Jsem to ale bastard… Tak jen do mě:)

          0 0
          • Erknold  

            vidíš, kdybys to dělal i u 3×9 ušetřil jsi za nový pohon/kolo :) Křížit řetěz :), stejně ho každej vyhodí po nějakém 1000 km, jelikož je vytahanej a koupil si shimano :)

            Dříve se křížit nesmělo, dnes se může a to vše díky 2×10 a 1×YY :)

            0 0
    • Webonaut  

      Já jezdím 2×10 na 29" a mám objednáno nové kolo s 2×10 27,5". Teď mám ale brouka v hlavě, jestli tu objednávku ještě nezměnit na model s 1×11. Standardně je dodávaný s převodníkem 34, ale při výměně za 32 bych měl nejlehčí převod úplně stejný jako teď (moje největší obava je z toho, že 1×11 bude nad mé fyzické síly). Nejtěžší převod by mi naopak nechyběl, protože ani teď ho prakticky nepoužívám. Přesto se nemůžu odhodlat a rozhodnout :-)

      http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      0 0
      • Lister  

        V čem je problém když nejlehčí převod bude stejný?

        To ušlápneš.

        Že by nějaký Canyon ten dává 34 z.

        0 0
        • Webonaut  

          Ano. Už jsme to spolu řešili, jde o Spectral 7.0 EX s 1×11 a tlumením Rock Shox vs již objednaný Spectral 8.0 s 2×10 a tlumiči Fox.

          0 0
          • Lister  

            Nejlehčí převod máš stejný, takže ten ti chybět nebude.

            0 0
            • Webonaut  

              Ano, v případě že přikoupím 32 (což by nevadilo, protože 7.0EX je stejně o devět tisíc levnější než objednaný 8.0). Další možnost je nechat tam 34, zkusit a uvidí se jestli třeba přikoupit 30 nebo 32.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.