• josefnekuda

    Dobrý den,mám dotaz,jak lze posunout sedlo u silničního kola ještě asi 1,5cm dopředu.Mám již sedlovku s 0 offsetem a stále to není ono.Pokud sednu na starší železnou silničku,klasický rám(něco jako favorit) je to ok,na to jsem byl zvyklý.Nyní mám rám 56,vzdálenost sedla a řidítek mám ±1cm stejnou,výška řidítek stejná-ty jsem musel zvednout u nového kola±stejná jako u starého a stejně se mi zdá při šlapání do kopce,že sedím vzadu,jakoby šlapu stehny místo lýtky.Tato pozice mi přijde nepohodlná,nemohu si zvyknout.U starého kola jsem měl šlapky jakoby více podsebou,což mi vyhovovalo zejména v kopcích.Měl jsem kliky 170,nyní mám 175,nevím jestli to má takový vliv na pohodlí šlapání.Už jsem vyměnil sedlovku za 0 offset a je to asi stále málo.Pozice sedla vůči středu šlapky ok.Velikost rámu je ok.Spíš to bude geometrií nového kola,více skloněná sedlová trubka dozadu.U nového kola mám ještě delší kliky 175.Mohu otočit klasickou sedlovu např.s offsetem 2cm,jde to?Že bych to vyzkoušel.Foto staré kolo,nové kolo viz.příloha.Mám 185cm.Kufry mám dané do středních dírek,jak jsem to měl vždy u starého kola.Mohu ještě přemontovat vpřed,vzad,ale abych to neměl moc ke špičce boty,to by nebylo asi dobré.Díky všem za radu.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • josefnekuda  

      jj,to by mělo být ok

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      CELÉ NASTAVENÍ VYCHÁZÍ Z POLOHY ŠLAPACÍHO STŘEDU – NEJDŘÍV SEDLO VŮČI NĚMU VÝŠKOVĚ, PAK PŘEDOZADNĚ A NAKONEC VZDÁLENOST ŘÍDÍTEK OD ŠPIČKY SEDLA A VÝŠKA ŘÍDÍTEK VŮČI PLOŠE SEDLA.

      Aby se předešlo nedorozuměním: výška sedla se nastavuje jako vzdálenost v ose sedlové trubky a měří se od středu šlapací osy po vrchní plochu sedla (měření od země je k ničemu).

      Předozadní posun sedla pak vychází buď z „olovnice“, kalkulátoru nebo zkušenosti/pocitu (extrémem jsou časovkové kozy s polohou hodně nahoře a hodně vepředu). Pro výšku 185 cm bys měl mít při normálních proporcích a bez zjevného zdravotního hendikepu špičku sedla cca 7–8,5 cm za svislicí procházející šlapacím středem.

      Dosah od sedla k řídítkům se měří jako vzdálenost mezi špičkou sedla a nejbližším bodem řídítek (nikoliv střed-střed). Výšková poloha řídítek se pak identicky řeší vůči horní poloze sedla metodou vrch-vrch.

      Délka klik má na pohodlí šlapání velký vliv, čím jsi víc se vzdaluješ optimálnímu posedu, tím větší. Kufry přemontuj nadoraz dozadu, tím částečně vykompenzuješ větší páku delších klik.

      Být Tebou, navštívím kalkulátor na competitivecy­clist.com a podle opakovaného pečlivého měření a jejich výpočtu provedu nastavení na novém kole úplně od začátku.

      Před změnami si přeměř a porovnej, kde vlastně na svých kolech sedíš a jak daleko jsi od vypočtených doporučených intervalů. Sklon horní rámové trubky (sloping) nehraje roli. Důležitá je délka rámu, výška hlavovky a úhly sedlovky a hlavovky.

      Jediná věc plně na Tvé libovůli a zvyku je drop řídítek.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Namtos  

        Tak nějak mi to vyznělo, že je jedno, kde se nachází poloha kufrů na botě, nemělo by to být pod kloubem za palcem nohy? Pak by s ním moc šoupat nemohl jak chce..

        0 0
        • Lister  

          A nemělo to být až za kloubem palce nohy?

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Tak by to mělo být. Nicméně tady se řeší konkrétní problém s posedem a případně ještě zvykáním na delší kliky na silničním kole. Posed je momentálně úplně rozhozený, takže se snažím eliminovat vliv případného nezvyklého záběru do pedálů.

          Takže na jakýchkoliv silničních tretrách pro rekreační jízdu v tomto případě kufry nadoraz dozadu a případně ladit posun dopředu. Lze se důvodně domnívat, že ke 185 cm bude mít boty minimálně 45, takže kufry budou pod kloubem víceméně vždycky.

          Na MTB tretrách a silničním kole bych pak neváhal začít s umístěním kufrů do zadní řady montážních otvorů pro defenzivní šlapání a také spíš posunout dozadu.

          Je to hodně o zvyku, na kliky 175 mm by pro něj neměl být nejspíš problém techniku šlapání přizpůsobit.

          0 0
          • danis7  

            Zeptám se tě. Teď jsem na zkoušku posunul kufry úplně dozadu na MTB tretrách, mám na tom 3 dvouhodinové jízdy a začaly mě bolet kotníky, resp. šlachy kolem nártu z vnější strany a zasahuje to do klenby. Zvláštní je, že mě bolí oba kotníky a na stejných místech. Může být nějaká souvislost s kufry vzadu a tou bolestí?

            Kufry jsem nastavil tak, že střed kufru byl cca 2cm za kloubem palce. Nic jiného jsem neměnil, tretry mám vel. 45.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Může být. S kufry posunutými dozadu se zmenšuje efektivní délka nohy, což by se mělo kompenzovat změnou polohy sedla. Takže nejspíš kousek dolů. Ale bolest šlach kolem nártu, to vypadá ještě na jiný problém.

              0 0
              • danis7  

                Kufry vrátím zpět a uvidím jak se nárty budou chovat.

                Ještě k kufrům. Ideální poloha je pod kloubem palce nohy nebo mírně za ním? Ve vztahu k efektivnímu a kadenčnímu šlapání.

                0 0
      • danis7  

        Když ty tvoje rady využiju u MTB fulla, tak pokud se přeměřím a zadám údaje do competitive cyclist, který mi vyhodí ideální nastavení pro silničku, tak v zatíženém stavu by u fulla měla předozadní poloha sedla sedět s competitive cyclist, tzn. pokud bude u fulla v sagu vidlice a tlumič, měla by předozadní poloha sedla sedět s silničkou?

        Nebo jaký může být rozdíl v předozadní poloze full vs silnička? Je lepší mít koleno spíše před pedálem (olovnice bude před osou pedálu) nebo spíše koleno za pedálem (ve vztahu k zdraví kolen)?

        Např dnešní geometrie fullů mají sedla hodně vepředu, koleno je daleko před pedálem.

        0 0
        • plzakj  

          Na mtb mas na cc jinej bikefit, lde si muzes zvolit i typ mtb. Tak bych pouzil spis to, nez aproximoval silnici na fulla.

          0 0
          • danis7  

            Jenomže při výběru MTB fitu na cc to nevyhodnotí předozadní pozici sedla.

            0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Např dnešní geometrie fullů mají sedla hodně vepředu, koleno je daleko před pedálem.

          Odpověděl sis sám.

          Dodám, že i některá HT vypadají podobně. Nejspíš proto, že jízda na MTB (na fullu tuplem) zdaleka není jen o šlapání a náklonech do zatáček.

          Koleno za pedálem je podle mě riskantní a je to špatně. Na starších klasických HT/XC MTB pozice sedla se silničkou víceméně sedí, jen vysunutí i setback jsou někde na dolní hranici udaného rozsahu, aby se dalo hladce dostat za sedlo.

          0 0
          • 01carbon  

            Svislice přední hrana kolena – kloub palce nohy – osa pedálu není dogma. Přesně na to jsme ptali Honzy Bubce při nějakém povídání cca pře týdnem – jinak bych si to nepamatoval :-) Spíše koleno vepředu.

            0 0
          • danis7  

            Koleno za pedálem je podle mě riskantní a je to špatně. To myslíš koleno moc před osou pedálu nebo za osou pedálu?

            Mě totiž z této nové geometrie bolí kolena a musel jsem vyměnit přímou sedlovku za ofsetovou, abych dostal koleno ± k ose.

            A pořád to je o šlapání, pokud beru fulla, kterým jedu po asfaltu do lesa a zpět. U enduro, DH fullů je to asi bezpředmětné, tam se šlape jen ze sedla.

            0 0
            • JFtryall  

              Pozor pozor, enduro je hodne i o slapani v sedle. Tam je to ale problematicke kvuli kratkemu kokpitu. Posed tam je trosku jiny, kompromis mezi ovladatelnosti a stabilitou ve sjezdu, ale predozadni pozice sedla pri sedlu nahore by mela samozrejme sedet ± s XC kolem. Aspon ja to tak mam. Nemelo by totiz delat zasadni problem na tom 3h odsedet i v XC modu.

              0 0
              • smash_mouth  

                Pozor pozor, to mi uz dyl vrta hlavou …Nejak jsem to asi nepochopil, pokud je predozadni poloha obdobna jako u xc tak proc se naprimuje uhel sedlovky a vyklada se jak to pomaha pri stoupani? Kdyz mas predozad mit stejny tak bys na tech novych geoskach mel cpat offset a sedlo dozadu a tim negovat ty novy uhly… neco jsem prehledl? :-(

                0 0
                • danis7  

                  Taky to nechápu, napřímená sedlová trubka a přímá sedlovka.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Protože tlumiče s velkou negativkou, které pak mají větší sag a zase posouvají hodně sedlo dozadu vůči středu. Cílem není cpát koleno dopředu, ale pořád jen ± zachovávat stejnou polohu.

                  0 0
                  • danis7  

                    U vysokozdvihových enduro kol to asi tak bude, ale u běžných fullů s 100 – 140 zdvihama to moc nevychází (navíc se napřimují sedlové trubky i u HTček, kde není SAG tlumiče), takže tyto geometrie posouvají jezdce celkem dopředu. A zároveň se doporučuje mít koleno ± nad osou pedálu.

                    Ono je to asi logické mít koleno nad osou pedálu, v tu chvíli bude nejideálnější přenos síly. Navíc když se podívám do ostatních sportů, tak vždy, když jde tělo do dřepu/výpadu … tak se doporučuje, že koleno nesmí jít před kotník, což je analogicky u kola (fully i žiletky) koleno před osou pedálu (myšleno, že koleno je moc vpředu).

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Velké negativky se dávají postupně na nižší a nižší zdvihy. U nových modelů je už u hodně fullu velká negativka i u zdvihů kolem 120mm.

                      U HTček jsem si žádného velkého navyšování sedlového úhlu nevšimnul. Na většině současných HTček je pořád sedlový úhel kolem 73°.

                      Ta analogie je špatná, stačí se podívat např. na lehokolo, kde jsi zcela pootočený a žádný problém to není (jen tam už není třeba být ve správné poloze vůči gravitaci, protože se zapíráš o sedačku). K.O.P.S spíš vychází z toho, že tohle nastavení zajišťuje, že gravitace funguje proti síle na pedál a současně nedochází k různým problémů, že je jezdec moc vepředu nebo vzadu.

                      Gravitace proti směru tlaku na pedál bude ale fugnovat dobře i pro menší posun sedla dopředu i dozadu oproti K.O.P.S.

                      Samotná poloha kolene nad osou nemá žádný význam ohledně přenosu síly. A není to žádné dogma. Hezky to bylo rozebráno třeba tady

                      https://www.sheldonbrown.com/kops.html

                      U fullů vidím další důvod a to aby se moc nelišily sagy při pozici ve stoje a v sedě. Čím je sedlo více vzadu, tím je větší rozdíl sagů (v sedle je na tlumiči větší sag než ve stoje). A tím větší problém, jak fulla dobře nastavit.

                      A nakonec současná geo kol umožňuje mít sedlo více vepředu bez negativních dopadů (krátký představec a delší rámy to umožňují).

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Trochu bych oponoval ohledně libovolné polohy kolene nad osou. Sice se chytří pánové o tom stále ještě radí a přou, ale je nepochybné, že existuje nějaký konkrétní rozsah úhlů, ve kterém koleno nejméně trpí resp. je nejefektivnější.

                        Dále jen doplním a rozvinu náměty do debaty. Obecně u MTB je výrazná předozadní práce s těžištěm jedním z nejzákladnějších prvků ovládání kola za všech jízdních režimů, čemuž poloha sedla více vepředu nahrává. Také zvyšuje efektivitu šlapání při jízdě po nerovném podkladu (v „polostoje“, což dělám třeba na kořenech jaksi automaticky) a není k tomu potřeba nijak výrazná změna držení nebo techniky šlapání. A konečně za sedlo spíš vepředu se dá daleko snadněji jít ve sjezdu. Ne všichni to ovšem ocení a snesou (na mém kole oba synové + a manželka 3-).

                        0 0
                        • danis7  

                          Já bych to viděl podobně. Už jen to, že při problémech s koleny se u dřepů nedoporučuje jít kolenem za špičku nohy. KOPS tohle víceméně zachovává, t.j. koleno při vodorovných klikách nepřekročí špičku, resp. osu pedálu.

                          0 0
              • danis7  

                No to právě nechápu. U endura máš krátký představec k tomu napřímený úhel sedlové trubky a přímou sedlovku, potom se musí prodlužovat reach, aby ses vlezl na kolo.

                Já mám u Radon Slide (130 zdvih, 29") 74,5° sedlovou trubku a s přímou sedlovkou mě bolí kolena a mám zvláštní pocit při šlapání, šlapu pod sebe.

                Jak máš u toho endura nastavenou předozadní pozici sedla?

                0 0
                • tromboonen  

                  Chlapi sakra, tohle je silnicni kategorie, kdyz to tu zadelate rozdily v nastaveni sedla pro enduro vs. xc, tak se v tom pak silnicni novacci nevyznaj, nebo to budou aplikovat na silnice – to nemyslim nijak zle, ale je to evidentne dost rozdil a silnicarovi to zadne informace neda, naopak dost bajkeru tyhle veci mylne aplikuje na silnici – co tak presmerovat to do vlakna „predozadni nastaveni sedla pro XC vs. enduro“ nebo tak neco – to necham na Vas??

                  0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Lister  

      Celé mi to přijde podivné ale pokud potřebuješ posunout ještě víc dopředu tak krom prasaren typu hokejka otočená dopředu už připadá jen možnost vyměnit sedlo za takové které má ližiny hodně vzadu a posouvá tak skořepinu a posed víc dopředu – třeba Ergon.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Podle obrázků jsem oměřil a mám téměř jistotou, že na novém kole má výrazně nízko sedlo. Krom jiného. Míry nejsou přesné kvůli úhlovému zkreslení, ale tak nějak zhruba ano.

        0 0
    • plzakj  

      (Nejen) podle toho mereni mi to stare (modre) kolo prijde vyrazne vetsi :-) Nejak nechapu, proc na bilo cervenem sunout sedlovku dopredu. Pozadej nekoho, at te nekdo (nekolikrat a presne) premeri podle bike fitu na competetive cyclist a porovnej vysledky se starym a novym kolem.

      0 0
    • tromboonen  

      Napřed si to nastuduj, je to jak píšou jiní, sedlo se nastavuje podle středu, až po jeho nastavení se řeší rodla, pokud se dá posed nastavit do požadované vzd a dropu pomocí jinak dlouhého představce OK, pokud ne, pomůže i tvar oblouků a umístění pák, pokud ani to ne, je špatně velikost a geometrie rámu ..

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Řešení pomocí prodlužování představce má své zřetelné limity při jízdě ze sedla do strmějších stoupání.

        0 0
        • tromboonen  

          Vsechno ma sve limity :) Ale jak jsem cet, ze planuje resit polohou sedla dylku posedu, tak jsem mu chtel naznacit, ze to ne, novy ram se mu asi kupovat chtit nebude, soude podle kategorie kola, tak musi doufat, ze se na to nejak posklada pomoci kokpitu, do Alp asi jezdit nebude.

          0 0
    • JFtryall  

      Ten posed na tom novejsim kole je docela dabelskej. :-)) predozadni poloha sedla vypada ok. Tam by prece nemel byt problem nastavit shodny posed.

      Problem je v geometrii tech kol a uplne odlisne koncepci. Potreboval bys spis endurance geometrii s vyssi hlavovou trubkou aby to nebylo tak strasne vypodlozkovane. Nastavujes vsechno od stredoveho slozeni. Staci premerit a naladit, ale lepe prodat a poskladat lepsi. :-)

      0 0
      • josefnekuda  

        Myslíš?,poskládané to mám skoro stejně,možná zkusím ještě přehodit sedlo,jsem na něj zvyklý,uvidíme.

        0 0
    • josefnekuda  

      Ještě posílám fotky a potřebné přesné rozměry obou kol.

      1)Co bych tedy měl především přenastavit u nového kola?Co je špatně a co nechat.

      Chtěl jsem vždy malinko výš řidítka a posez blíž k sedlu 1–2cm,což ted mám,ale není to ono.Jak to bude správně?Postava 185,5cm

      2)Jaký zvolit styl jízdy do kopce?S kopce si sednout na zadní část sedla,do zatáček se vyklánět?ne naklánět,že?

      3)Nemám ještě přehodit sedlo?byl jsem na něj zvyklý,ale to si myslím je už kosmetická úprava.

      Nyní mě bolí více stehna než lýtka,je to náročnější šlapání,připadám si vzadu.

      4)Kufry jsou na prostředku.Když je posunu dozadu,budu si připadat ještě více vzadu-ale můžu to zkusit.

      5)Výška sedla-pata se opírá o pedál při propnuté noze-to by mělo být ok

      6)Dřív jsem se mohl na tom starém kole více protáhnout,to mi pomohlo se jakoby uvolnit.Co s tím?

      7)ty rozměry obou kol jsou hodně podobné,nevím co nejvíc vadí aby to bylo ok.

      8)další mě napadá,že si svaly časem přizpůsobí,to má trvat jak douho-co je normální(za kolik km by se tělo mělo u sportovce přizpůsobit?

      Rozměry staré kolo nové kolo

      1 78,5cm 79cm vrch sedla – střed

      2 53,5cm 51,7cm kraj sedla – vnitřní kraj řidítek

      3 56,5cm 56 cm střed – střed

      4 57cm 56cm střed – střed

      5 4,3cm 3,5 cm

      6 6,5cm 5cm

      kliky 170mm 175mm

      představec 10cm 13cm

      délka sedla 27,5 27,5cm

      postava 185,5cm

      0 0
      • JFtryall  

        V prvni rade neni idealni mit ram na kterem je geometrie uspusobena aero pozici, kdyz chces mit pohodlny posed. Na to se nyni vyuzivaji endurance geometrie, ktere umozni naladit pohodlny posed, aniz by to kolo vypadalo jako pokrivenej strom, kolo na fotkach je vylozene nevhodne. Predozadni pozice by mela byt ± stejna a odviji se od uhlu sedlove trubky, offsetu sedlovky a dejme tomu i delky klik. Ve stoupani je naopak lepsi chodit na predni cast sedla, udrzis mnohem lepsi efektivitu slapani. Mrkni na posedy gravel biku a podobnych typu kol a geometrii.

        Navic ten sklon pak je fakt spatne. Cele bys to mel mit posunute nahoru. Takhle se uz moc paky nevozi. Dal bych je vys.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          V prvni rade neni idealni mit ram na kterem je geometrie uspusobena aero pozici, kdyz chces mit pohodlny posed.

          To jsi trefil naprosto přesně. Aby na tomhle konkrétním rámu nevypadal divně, musel by ho mít ve velikosti o číslo větší, pak možná. Jinak se nevzhlednému komínu podložek pod představcem 130/+6° nevyhne.

          http://khsbicycles.com/…ite_2000.htm

          0 0
      • JFtryall  

        Jeste pro inspiraci viz foto, jak by mel vypadat uvolneny posed. Spravna velikost ramu i hlavove trubky a paky v horni poloze pro idealni pohodlny horni uchop. Naladit predozadni polohu a polohu kufru je pak zalezitost par hodin a par mm zmen.

        0 0
        • tromboonen  

          No, nevim jestli ideální, ale uvolněnej je teda dost… a ten šišatě nasazený zadní Challenge plášť je taky nutnost? :)

          0 0
          • JFtryall  

            Neni to galda? :-) posed se mi libi, pro dlouhe vyjizdky idealni. A netrpi ani efektivita, porad spodni uchop hodne pomuze.

            0 0
            • tromboonen  

              Spis plast, hrozne blbe se nasazujou kdyz jsou novy, na vystavu to nekdo asi odflak… jo, me taky vyhovuje kratsi, tohle bude asi pro zenskou nebo nekoho malyho.

              0 0
      • platypus  

        To červenobílé kolo je pro dvacetiletého závodního chrta…ono to chce mít hodně naježděný než se dostaví kruhové šlapání a spíš v mládí než to dohánět na starý kolena, možná podle talentu pro někoho nemusí být problém, já myslím že lepší je se tím netrápit, taky bych radil endurace kolo jak doporučuje JFtryall, protože nač závodní silničku když jde pouze o silniční cykloturistiku.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce