• Mki_JI

    Ahoj všem,

    přišla doba, kdy jsem se rozhodl vyměnit své kolo , především jsem odroslt velikosti rámu a tak posed a pohodlí jsou na bodu mrazu.

    Meřím 187 cm (93kg, takže 20–21" rám???

    Kolo mám spíš jako doplněk jako hlavní sport mám jiný. Proto nechci investovat nesmyslné prostředky do kola které naplno nevyužiju a asi ani dostatečně neocením svoji investici. Proto jsem si dal limit 15 tis. a trochu váhám mezi Crossem a MTB. Přece jen do terénu jezdit nebudu, ale zas nechci trpět a na kdejaké polní cestě. Mírně se ale kloním k MTB.

    Pročetl jsem tu mraky příspěvků a podobných vláken a zatím se kloním k PELLSu s V brzdami. Poradíte mi ? docela zajímavé se mi jeví tohle ?

    http://www.bradsky.cz/…-p-3149.html

    Asi bych se nebránil ani kolu z druhé ruky pokud to bude zajímavá nabídka ideálně od někoho koho třeba znáte a nebydlí na druhé straně ČR.

    Všem díky. M.

    0 0
    • Shadow.1  

      neporadím ti konkrétně jaké kolo je dobré a jaké ne, takový odporník nejsem, ale řeknu ti, jak to bylo se mnou.

      Taky jsem se rozhodoval mezi crossem a mtb, chtěl jsem cross, budu přece jezdit hodně do práce a max polňačky… kamoš mě přesvědčil, že musím jít to mtb, protože se mi ten terén začne líbit… a měl pravdu… koupit tenkrát crosse, tak dnes mám dvě kola :-)

      Tím neříkám, že cross je špatný… ale ten požitek z jízdy je v lese v terénu naprosto úžasný…

      0 0
      • M_ishak  

        Přesně tak, mám to podobně, akorát s tím rozdílem, že mě nikdo nepřesvědčoval a tak jsem si koupil rovnou cross. Velmi brzo jsem narazil na hranici jeho technických možností a musel jsem jej obout do širokých plášťů, takže teď mám jakýsi pseudo MTB 29". Podruhé v životě už cross nekoupím.

        0 0
    • winter78  

      Ani ja ti neporadím, čo kúpiť, ale tiež ti môžem napísať môj príbeh..

      Pred dávnymi rokmi som kúpil MTB , pričom som bol rozhodnutý že aj tak budem jazdiť len asfalt a sem-tam ľahký terén. Vydržal som tak niekoľko rokov. Začiatkom tohoto roku som mal kupovať zasa nový bike, pretože ten starý pomaly dosluhoval a nemalo zmysel vrážať do neho stále nie malé sumy. Rozhodoval som sa medzi MTB a crossom. Cross zvíťazil na plnej čiare. A som rád že som tak urobil. Jazím väčšinou asafalt a rôzne bočné vedľajšie cesty a na také použitie je cross aj stavaný. Je to iný pocit než na MTB, jazdí sa ľahšie a o trošku rýchlejšie než na MTB). Navyše jazdím aj dlhšie trate, ale dosť často jazdím len tak pre naberanie kondície…také svižné nie dlhé 20 km jazdy…a na tie je cross tiež parádny (však preto sa robia fitness biky ktoré sú vlastne niečo medzi crossom a cesťákom ).

      Tak sa rozhodni sám. Ja mám cross a som spokojný…

      0 0
      • PjSky  

        no a kdyz vezmes v uvahu jak pilne se kolem CR asfaltuje a betonuje v lesich a na hrebenovkach.. tak kross zvytezi.

        0 0
    • martin_bakov  

      dilema mezi crossem a mtb resi 29er kola, ale 15tisic je asi malo. Podivej se na kola Superior 829, Gary Fisher Cobia – starsi modely tehle kol a nebo bazarovky by sly sehnat okolo tech 15–18tisic…

      0 0
    • Azmir  

      V téhle ceně bych do 29" rozhodně nešel jelikož jsou znatelně dražší než klasické 26". Jinak být tebou bych vzal kasické mtb a třeba tě terén chytne a když ne prostě dáš tenší pláště.

      0 0
      • Mki_JI  

        ok trochu sem Vás zmátl… vyložený terén mě nebere a ani neplánuju. Spíš nechci být limitován špatnou cesotu nebo hrubým kamením. Na to mám silniční. Ale jsem z Vysočiny a tady jsou mizerný i asfaltky natož vedlejší cesty :-)

        Co ten PELLS výše nebo podobná alternativa ? Řikam nejsem fajnšmekr a kolo je zábava ne smysl života…

        0 0
        • Azmir  

          Ten pells je za tu cenu pěkná koupě. Možná by se našla ještě nějaká merida na Včkách za dobrou cenu třeba 800-V

          0 0
      • Necris  

        Nejsou znatelně dražší.

        0 0
    • johnface  

      Doplnek pro jaky vedlejsi druh jizdy? Pokud to chces na prepravu apod., rekl bych, ze cross bude lepsi volba nez MTB 26 i na polnacku. Horsi je to na kamenite polnacce, u nas je to kolikrat zasypane cihlama a jinym bordelem. Na 29 seriove by sis musel asi priplatit. Pokud bys mel nekoho, kdo ti to posklada, umi nakoupit, zrejme by to vyslo levneji.

      Btw. Bradsky se tu resil, aby jsi nebyl zklamany, ze ho nemaji, coz je velice pravdepodobne.

      0 0
    • DaSnail  

      mám 187cm a 93kg, rámy 18, 19, 20 mal som aj 21,5

      na tvoje jazdenie by som bral 29ku

      0 0
      • maajkee  

        29 bude zbytečně velkej rám, nemyslíš? když ty jsi jezdil 18, 19, 20 a 21,5 :)

        0 0
    • Ottak  

      Určitě bych volil MTB a to jsem před rokem nedal na cross dopustit.

      A vzal bych toho Pellse, jestli se ti líbí. Osazení mi přijde víc než adekvátní za tu cenu ;-).

      Nebo můžu za sebe doporučit:

      http://www.bradsky.cz/…-p-2389.html

      Jen mi na něm štve ta vidlice – přijde mi tuhá, ale už se to řeší v servisu :-).

      0 0
    • Shadow.1  

      ještě doplním myšlenku, jestli to je pro tebe jen takové doplnění, tak chybu neuděláš asi ani s jedním… protože jestli na tom nechceš jezdit 100km denně, tak na MTB v klidu pojezdíš na asfaltu,ale nebude tě limitovat na špatných cestách.

      A mimo to, MTB je vzhledově hezčí než cross :-) Prostě je to kolo ;-)

      0 0
      • scalar  

        Cross taky může být plnohodnotné pěkné kolo.

        0 0
        • Necris  

          Nemůže.

          0 0
          • scalar  

            Už jsem to dával do jiného vlákna – závod, boj o bednu, v pozadí kluk, co byl 3. v kategorii ma MR v cyklokrosu.

            Byl jsem u toho, jel jsem na 9,6 kg vážícím Scottu Scale a ten kluk na krosce (navíc nic moc) neměl problém…

            0 0
            • MlokCZ  

              U nás se většina závodů dá objet téměř na čemkoliv včetně cyklokrosky. A kdo bude na čem rychlejší bude dost individuální. A pokud ta kola různých kategorií budou všechna podobně a rozumně osazená a budou vhodné pláště, tak kolo nebude to, co rozhodne.

              To je ale závod, kde se neřeší věci jako pohodlí, takže se dle toho nedá nic usuzovat pro nezávodní ježdění.

              Jinak ale souhlasím, že 15tis. na 29tku je prostě málo a za ty prachy to není vhodná cesta.

              0 0
              • scalar  

                Jasně, tady se řešila trapná otázka, jestli je cross plnohodnotné kolo, takže pokud se na něm dá slušně závodit, tak podle mne je. Nicméně já mám 4 crossy, ale na závody si beru MTB :-)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Určitě to plnohodnotné kolo je jako každé jiné.

                  Při jeho požadavcích bych osobně dost váhal. 29tka nepřichází v úvahu v tom limitu.

                  I u 26tky to bude s použitelnou vidlicí docela těžké. U cross je výhoda, že ho rozumně může postavit na v-čkách a tím ušetřit a neošidit tolik ten zbytek.

                  Kdyby limit byl 20tis., tak bych asi volil raději už bike, tam se ze zahraničí dají pořídit už velmi slušné kousky (dobrá vidlice + slušné osazení + použitelné hydry).

                  Takhle možná snad raději ten cross něco ve stylu, co stavíš.

                  0 0
        • Bat1  

          Přesně tak. Crossová kola jsou krásná. Vypadají křehce přitom to jsou bojovníci.

          0 0
        • BikeRider  

          Ty Clalare, jak vlastně protahuješ to lanko tím tunelem v tom cross rámu Superior? A co když je pak třeba lanko vyměnit?

          0 0
          • t29  

            Taky jsem teď skládal na rámu RX-650, od výrobce byla v rámu plastová trubička – tou jsem provlékl lanko, a po něm vedl bovden.

            Když není vodítko od výrobce, tak prostě jednou dírou navlečeš dovnitř lanko (drátek, provázek, cokoli, jako vodítko) a do druhé díry strčíš očko z kousku drátu, kterým to vodítko vylovíš.

            0 0
    • scalar  

      29er je zbytečná (nechceš jezdit v terénu) a v dané cenové kategorii nereálná (potřebuješ vzduchovou vidlici, ty se dělají jenom na kotoučovky a to jsou drahé komponenty, pokud mají být použitelné).

      Takže klasické MTB, ale pro Tebe zbytečně malá kola na ježdění po cestách.

      Nebo kvalitní cross na dobém rámu, vzduchová vidlice Suntour NRX RLD, véčka brzdy, klidně MTB převodníky. Cenově to kolem 15 vyjde se sadou Deore (přehazka Shadow, kliky HT II).

      0 0
      • Necris  

        Nepotřebuje vzduchovku. Ani blbou náhodou. Nevím co všichni poslední dobou blbnou se vzduchovkama.

        0 0
        • scalar  

          Má 93 kg. Sériová pružinovka bude nefunkčí (pružiny jsou z výroby tak na 70 – 75 kg), výměna pružiny – u některých vidlic prakticky nemožná, u některých se pracně shání + cena navíc.

          Rozdíl v hmotnosti, tak půl kila. Vozit po cestách vidlici dost nad dvě kila bych nechtěl.

          0 0
        • MlokCZ  

          Víš vůbec něco o levných pružinových vidlicích? Zřejmě vůbec nic, jinak bys tu nepsal takové nesmysly (a že je tu píšeš poslední dobou téměř všude).

          Abys neřekl, tak napovím. V cenové kategorii v které kupuje kolo jsou pružinové vidlice na jezdce do 70kg a na jeho váhu budou naprosto nepoužitelné. A pružiny na výměnu na jeho váhu k mání standardně nejsou.

          0 0
          • scalar  

            Už taky vidím, že jsem se nechal vtáhnout do sporu s někým, kdo o kolech vůbec nic neví.

            0 0
    • Necris  

      29" MTB. Jedeš stejně rychle jako na crossovi a můžeš všude.

      A Pellse a všechny tyhle značky neznačky … no mám na jejich kola v téhle cenové kategorii celkem jasný názor od té doby co jsem nedávno vybíral novou 29". Bojují cenou a dají tam pěkné osazení, ale to hlavní – rám – stojí za hovno. Když jsem vlezl na Authora nebo na Spešla byl to rozdíl několika tříd v posedu a pocitu než když vlezeš na tuhle leštěnku.

      0 0
      • Necris  

        Kup si kolo s dražším a lepším rámem ale horšíma komponentama a postupně si ho osaď tím co ti bude sedět. Stejně u každýho pokud budeš jezdit víc okamžitě vyhodíš pedály a koupíš SPD. Atd atd … každej koho znam a začal jezdit tak si tim nachlup stejně prošel.

        0 0
        • MlokCZ  

          Dobrej nápad. Chce kolo za 15tis., tak určitě s radostí poběží si koupit slušnější 29" rám za který vysolí 10tis. a více.

          A proč by měl začít jezdit nějak více a hned musel kupovat nášlapy? Sám jasně uvedl, že má jako hlavní sport něco jiného.

          0 0
      • scalar  

        Co koupí z 29er za 15 tisíc? Jaký rám, jakou vidlici, jaká bude hmotnost?

        0 0
        • scalar  

          K čemu mu to bude na cestě? Cross bude mít cca 11,5 – 12 kg, slušně fungující lehkou vidlici. 29er bude o 2 kg těžší.

          0 0
          • Necris  

            A v čem je problém ? 2 Kg ? Zatím jsem nepotkal jezdce kterej řeší váhu kola aniž by sám nemohl shodit dolů alespoň 5 Kg, většinou to ale bývá o dost větší číslo ;) 2 Kg na kole tě nijak nezpomalí ani nezrychlí. Když jsi profík a honíš desetiny vteřin, tak se ti to vyplatí. Jinak je 2 Kg rozdíl který absolutně nepoznáš.

            Lepší mít 14 Kg kolo na kterém se dá jezdit než 12 Kg kolo které tě bude limitovat. Lidi jsou to 2 Kg. Opravdu v tom není rozdíl. Kámoše špekouna bez problémů nandám i na jeho tescu který má dva metráky a on mě na mém ani nedojede…

            0 0
            • scalar  

              No, pokud někomu, kdo váží 93 kg doporučíš pružinovou vidlici na kole v cenové relaci do 15 tis. a tvrdíš, že 2 kg rozdílu váhy na kole nehrají roli…

              0 0
              • Necris  

                Ne nehrají roli. 10 Kg hraje roli v ovladatelnosti kola a je to dobré hlavně na závody. Když máš 100 000,– Kč proč ne. 2 Kg nepoznáš nikdy.

                0 0
                • scalar  

                  :-) :-) :-)

                  0 0
                • maajkee  

                  Ani nevíš jak se pleteš :)

                  0 0
                  • Necris  

                    Takovejch už jsem zažil…Donedávna jsem jezdit Dexter a ten měl v základu 14 Kg. Teď jezdím na kole co má 8,5 a že bych se nějak výrazně zlepšil, to teda ne. Jen se mi na tom líp sedí. A i na 14 Kg jsem předjížděl i silničky a dresy za sumy za kterou mám kolo teď. Kolo se nesmí rozbíjet, když vážíš hodně a máš sílu nesmí ti lítat převody, měl bys být aspoň trochu promazanej … ale 2 Kg ± na to sere pes. Přijde mi tohle řešit k smíchu.

                    0 0
                    • maajkee  

                      Pokud jezdíš v terénu a do kopce tak 2 kila na kole sakra poznáš.

                      0 0
                    • Azmir  

                      A proč teda si nezůstal u toho 14Kg kola a jezdíš to 9,5kg když to nemá na to žádný vliv a jezdí se ti na tom stejně?

                      0 0
                    • Bafoon  

                      já si to říkal že jsi to ty :-D

                      Pan Vševěd co sere na 2kg rozdíl v kole, TED prodáva Dextra protože mu přestal stačit, bude kupovat něco jiného a doma se mu válí 8,5kg plečka :-D

                      0 0
            • kyl  

              Tak třeba já kdybych shodil 5 a víc kg tak už nejezdím na kole protože bych začal lítat.

              0 0
          • nooski  

            Tak se to tady řešilo a je to tady zase. Prostě je to marné, je to marné, je to marné. Sleduju tvůj boj a fandím ti, ale jsme holt na bike-foru a tak je to boj velice těžký…

            0 0
            • Necris  

              Podle mého názoru je jediný propastný rozdíl ve váze kola mezi klasickým rámem a pořádným karobnem. Ale to je cenový rozdíl minimálně 80 tisíc v celkové ceně kola a na tom NIKDO z nás nejezdí. Navíc je tam asi hlavní rozdíl v tom že se dá lehce ovládat než ve zrychlení. Pojmy jako setrvačnost ze ZŠ lidem nic moc neříkají.

              0 0
              • scalar  

                Jenomže tady mluvím o stejné cenové hladině do 15 tis. a rozdílu v hmotnosti 2 kg!

                0 0
              • MlokCZ  

                Hlavní rozdíl u 29tky, kterou mu doporučuješ je v tom, že za ty prachy bude rám, který má mizernou geometrii, což je naprostý základ.

                0 0
              • xavier  

                Ja jsem uplnej lajk,ale rozdil mezi kolem co vazi 12kg a druhym co vazi 14 kg teda poznam okamzite a musi to poznat snad kazdej;)a kdybych mohl ubrat jeste 2kg aby kolo melo 10kg tak by byla parada:)

                0 0
      • DaSnail  

        ty máš jaké kolo?

        0 0
        • scalar  

          Podle toho, jaké píše kraviny a uváděné hmotnosti kola 8,6 kg bych to viděl na tohle:

          http://bagbike.cz/…

          stejně ale kecá, hmotnost je bez balančních koleček, a ty určitě ještě vozí :-)

          0 0
          • kyl  

            Ten malej krám je jen o 200g lehčí jak kolo co teď stavím.

            0 0
    • Nikovlas  

      Na MTB si můžeš dát úzký rychlý pláště a taky to celkem jede. Se širokejma pláštěma je samozřejmě víc pohodlí. Zvlášť 29" MTB dokáže v tomto ohledu tuto výhodu crosse úplně dorovnat. Co ale MTB nemá, je ten „panský“ posez, který máš na crossu (žádná ohnutá záda – prostě se na tom vezeš). Pokud je to vyloženě na výlety, kde je smyslem pohyb v přírodě a objíždění různých míst, tak bych se crossu nebránil – dost možná bude svůj účel plnit lépe než MTB. Pokud si ale chceš někdy užít rychlejší jízdu na rozbitější cestě nebo tě někam vytáhnou kamarádi s MTB, budeš na crossu dost trpět – i právě ten pohodlnější posez je při sportovnější jízdě nevýhodou.

      To je můj názor.

      0 0
      • Necris  

        Asi nejpoužívanější řešení je Maxxis Crossmark. Dodnes jsem vděčný za to že mi tahle guma byla doporučena.

        Jinak naprosto souhlasím. Pro mladýho kluka si myslím cross nemá smysl.

        0 0
        • ulipik  

          Přesně tak, většinou nejezdím brutální terén a cross by mi stačil, určitě by se mi na něm i lehčeji jelo. Ale dokud se budu cítit mladě budu jezdit MTB, nebo silničku. Prostě všechno mezi je hybrid pro důchodce:-)

          Už pro ten pocit

          0 0
      • scalar  

        Jsou různé crossy s různým posedem.

        0 0
        • Necris  

          Cože ? Cross se sportovním posedem ? Kde ? A dávej si dobrý pozor na to co za link postneš. Hodně lidí už se takhle ztrapnilo.

          Vykládáte tady kraviny. Rozdíl mezi crossem a MTB jsou naprosto neskutečný a to hlavní co dělá kolo kolem je rám a posed takový jaký chcete. Ostatní se dá dokoupit podle toho jak to chcete. A rám ovlivňuje všechno. Nic víc nic míň. Nemá cenu řešit ± 2 Kg.

          Moc to hrotíte.

          0 0
          • johnface  

            Pells Demon, pokud se nepletu. Jako laik s kolem za 12 tis. si i ja rozmyslim, jestli moje kolo bude mit 12 kg nebo 14 kg. 2 kg je dost podstatny rozdil, Sam si to muze kazdy zkusit. Mne k tomu staci hloupa naplnena brasna.

            0 0
          • MlokCZ  

            Už raději nepiš vůbec nic.

            0 0
          • nooski  

            Co tohle? http://www.mojekolo.cz/…on-carbon-xt Málo sportovní? Proti MTB to po asfaltu pojede jak střela.

            0 0
            • MlokCZ  

              Navíc pro ty sportovnější crosse platí, že u nich lze udělat sportovnější posed než u biku (pokud to tak někdo chce), tedy dostat řídítka níže.

              Je tam použitá krátká pevná vidlice. Na biku když postaví celopevňák, tak i přes menší kola když to bude 26tka, tak bude nutné použít delší vidlici, protože jsou rámy dnes dělané na delší odpružené. U 29tky tohle bude ještě horší.

              Možná by se někde ještě nějaký rám u biku na extra krátkou vidlici našel, ale už to budou jen ojedinělé vyjímky a naprosto to nehrozí u sériovky. Samozřejmě je tu možnost rám na zakázku, ale to zase nehrozí v té levnější cenové kategorii.

              U crossu se takových sériovek najde více (a to i v levnější cenové kategorii).

              0 0
          • maajkee  

            Myslím, že jedinej kdo se tady nejvíc ztrapňuej jsi ty…

            0 0
          • scalar  

            Link raději posílat nebudu, opravde nerad bych se před Tebou ztrapnil:-)

            Ale jenoho dost sportovního crossíku tu zrovna na zakázku stavím, takže posílám fotečku:

            0 0
            • maajkee  

              To je ten cross rám jak jsi mi posílal na mail? Takhle naživo vypadá fakt suprově, jak dlouhá je 21čka a jak dlouhá 19ka?

              0 0
            • BikeRider  

              Kdy bude hotov? Už jsem také nedočkav? Bude i popis komponent?

              A šlo by to postavit na 29'' variantě téhož rámu? Přijdou mi téměř stejné.

              0 0
              • MlokCZ  

                Lišit se určitě budou a klidně i poměrně dost. Chtělo by to ale jejich geometrii.

                scalar: Nemáš prosím někde geometrii MRX? Nikde jsem ji nenašel včetně jejich stránek. A docela by mi zajímala.

                0 0
                • maajkee  

                  Mě taky.

                  0 0
                • BikeRider  

                  Na webu odkaz nemají, ale stáhnout se to dá:

                  MTB29: www.mrxbike.com/…-list18.pdf

                  Cross: www.mrxbike.com/…-list27.pdf

                  Jinak můžeš měnit číslo na konci, a prohlídnout si všechny modely.

                  0 0
                  • maajkee  

                    Škoda že u toho crosse neuváděj efektivné délku horní, jinak myslím, že mě scalar psal že crossy dělaj taky v 19 a 21 a tady maj naopak uvedné 18, 20.

                    Jinak ta 29ka má hodně podobnou geo jako sup29

                    v 19cce stejná efektivní, stejná řetezová vzpěra, stejný hlavový úhel i rozvor.

                    0 0
                    • BikeRider  

                      musíš vzít v potaz, že se jedná o modely 2010. Geomterie zůstala imho více méně stejná. Liší se ty nabízené velikosti.

                      Na SUPa 29 koukám já. Jen škoda, že je jen v bílé s červenými popisky:

                      http://www.tandem-bike.cz/…team-29–2010

                      0 0
                      • maajkee  

                        No jelikož je MRX levnější a má uplně stejnou geometrii jako Team 29, tak bych rozhodně bral to MRX.

                        0 0
                    • MlokCZ  

                      I bez té efektivní délky horní rámové trubky (dle skutečné a odhadu slopingu) je jasné, že ta 29tka je výrazně delší.

                      0 0
                      • maajkee  

                        No to je možný, já porovnával jen 29ky mrx a sup.

                        A ten cross mě zajímal ze zvědavosti, každopádně myslím, že to je spíš delší rán na crosse, bývají většinou kratší.

                        A co se týče toho SUPu Team 29, tak mně to nepřišlo zas tak moc netočivý, i když prudší zatáčky, tak to bylo fakt znát, že se tomu moc nechce.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Zkus se projet na opravdu hodně točivé 29tce a srovnat, třeba na Spešlu Stump. 29.

                          Jinak já taky nemám problém s točivostí ani u fullů (u těch je to ale trošku jiné než u HT, na nich je zase třeba větší stabilita pro větší rychlosti těžším terénem). Ale objektivně jsou točivé mnohem méně než třeba právě moje 29tka.

                          0 0
                          • maajkee  

                            To bych rád, ale nevím kde :)

                            Každopádně točivější 29ku než toho SUPa si představit určitě dovedu.

                            0 0
                        • MlokCZ  

                          Jak které. Určitě se najde i dost kratší crossů. Ale dlouhý cross vypadá jinak. Třeba Apache Wakan je mnohem delší.

                          0 0
                          • maajkee  

                            Já neříkám že je dlouhý, ale v kategorii corss co je kmání je spíš delší, wakan je defakt oskoro 29kovej rám, je počítáno s širokýma pneu, takže je tím pádem delší.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Zadní stavbu má ale Wakan stejně dlouhou jako MRX (těch 445mm má většina crossů). Takže tu kvůli plášťům prodloužené nemá vůbec.

                              A ani to není pro objemnější pláště potřeba, když můžu mít na Scalu ještě o 5mm kratší zadní stavbu než má MRX cross a Wakan. A Spešl Stump. 29 ještě o dalších 5mm. Je ale fakt, že tohle už vyžaduje lomenou sedlovou trubku.

                              29tky bez lomené sedlové trubky končí někde taky na těch 445mm (kratší už jsem bez lomené sedlové trubky neviděl).

                              Třeba Cube má crossy taky mírně delší než MRX (i když pořád mírně kratší než je Wakan).

                              0 0
                              • maajkee  

                                Aha sory, já jsem kouknul sem na geo koukal jsem na 19" a tam maj napsáno 425 :)

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Zřejmě tu 19" trochu uřezávají :-)

                                  0 0
                                  • maajkee  

                                    asi jo, nejlepší je, že jsem koukal i na novější modely a u těch to maj taky :)

                                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Díky. Liší se hrozně moc. A liší se snad úplně ve všem. A to tam ještě chybí velmi důležitý parametr a to výška středu.

                    Ta 29tka je o dost delší, kratší hlava, menší hlavový úhel (možná pro stejnou délku vidlice by to vyšlo stejně, ale zaměněním vidlic to může právě udělat zcela nevhodnou výšku středu).

                    Dále se liší i mírně délka zadní stavby a hodně rozvor.

                    Tohle bude v praxi úplně jiné. Ta geometrie té 29tky se mi moc nelíbí. V levnější kategorii rámů ale nevím o ničem lepším (a třeba Sup 29 je geometrií skoro stejný).

                    Při těhle dvou geometriích bude ta 29tka oproti tomu crossu málo točivý tank.

                    0 0
                    • BikeRider  

                      úhel je téměř stejný. udělá to ve výsledku tak hodně? Zajímalo by mě, proč mají MTB kratší hlavu…

                      0 0
                      • maajkee  

                        kvůli předpokládaný vidlici s větším zdvihem, aby pak nebyly řidítka v nebesích i když myslím, že třeba mlokovi to zas vyhovuje tuším, když je hlavovka dlouhá.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Je to tak. A vyhovuje mi delší hlava. U 29tky jsem ale poprvé vystačil i jen s kónickou podložkou hlávka (i když trošku vyšší) a další podložky pod představcem už nemám.

                          A hlavu nemám na Scalu nijak extra dlouhou – 115mm.

                          Asi taky proto, že na crossech se více dávají rovná řídítka, takže pak není zvýšení za vlajdy.

                          0 0
                      • MlokCZ  

                        1st. hlavového už znát je. Ale tu točivost a ten tank neudělá zdaleka jen ten hlavový úhel (ten by samotný neudělal zase tak moc velký rozdíl). K tomu se přidá i ta mírně delší zadní stavba a o hodně větší rozvor a pak ještě o trošku větší průměr kol u 29tky (samotný průměr to neudělá, to už se tu řešilo, ale až ta vyšší rotační hmotnost).

                        0 0
                        • maajkee  

                          Teď jsem četl nový velo a je tam spoustu odezev z test festu a skoro všichni říkaj, že byť měli 29ky s lehkýma kolama, přišly jim těžkopádný a s pomalým zrychlením, přitom to už jsi mi několikrát vyvrátil, ale jsem rád, že ty pocity jsem neměl jen já sám :)

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            To záleží co tam jezdilo za 29tky a jak byly osazené a co to znamená lehká kola.

                            Na trhu je spousta 29tek, co jsou těžký mrdky s nic moc geometrií a pak mají i špatné zrychlení, jsou mizerně točivé a těžkopádné.

                            Zase se už srovnává prostě nějaké komplet rozdílné osazení. Já srovnávám na totožném osazení 26×29 a 29tce s dobrou geometrií.

                            Jinak jak to jede a zrychluje, tak v praxi ukazuje svěťák. Nebo snad kvůli špatnému zrychlení (a že se na svěťáku zrychluje pořád po celý závod) dopadají jezdci na 29tkách špatně?

                            0 0
                            • maajkee  

                              Jasný, tak já jsem pod tíhou tvých argumentů už tomu taky uvěřil, že to je spíš jen o pocitu a že větší obvod kol neznamená horší akceleraci, ale jen by mě zajímalo kde se teda ten pocit bere a proč :)

                              Koukám zrovna jeden to píše o Epicu 29 a jeden o anthemu 29.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Tak full je zase úplně jiná kategorie. Tam nemám praxi pro 29tku.

                                U fullu je tu určitě faktor geometrie, protože u 29 fullu musí být zadní stavba ještě delší a je už opravdu proklatě dlouhá. K tomu když se přidá použití o něco menších hlavových úhlů, tak z toho vyleze mega obrovský rozvor.

                                I ten Spešl, který má nejkratší zadní stavby na trhu se dostal u fulla na 450mm a to ještě dokonce s brutálně lomenou sedlovou trubkou.

                                O Anthemu ani nemluvě (462mm).

                                A otázka je jak tam chodí to opdružení a jestli dotyční srovnávají také s fullem.

                                Lehká kola na sériovém Epicu 29 taky rozhodně nejsou. U Antemu 29 netuším jak jsou těžká, pochybuju, že lehká.

                                Všechny tyhle faktory mám u srovnání eliminované. Srovnávám celopevňáky a totožně osazené.

                                A hlavně nemám ani náznak pocitu, že to zrychluje hůře nebo je to těžkopádné.

                                0 0
                                • maajkee  

                                  Tak jasný, ty sis to už předtím dokázal racionále zdůvodnit, že není důvod aby ti to zrychlovalo hůř, ale my „obyčejní“ tuhle výhodu nemáme :)

                                  Jen, mi příjde divný, že spousta lidí ten pocit prostě má a říkali to snad všichni kdo si zkusili mojeho SUPA a to v kolika případech lehčí kola než 26ka dotyčnýho.

                                  Asi to bude jen o psychice, že ty velký kolo prostě tak působěj, těžko říct.

                                  Až si přítě pořídím nějakou 29ku, tak už k tomu budu přistupovat s tím, že je to prostě stejně živý jako 26ka :)

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Já si předem nic nezdůvodnil. I dle výpočtů na tom měla ta moje současná 29tka být o trošku hůře (i když s velmi malým rozdílem). Naopak mi příjemně překvapilo, že ten rozdíl nevnímám vůbec.

                                    K tomu Supu platí to co jsem tu k němu už párkrát psal. Nemá moc dobrou geometrii a tys k tomu neměl ani nijak lehká kola. A jestli se k tomu ještě přidalo, že měli dotyční 26tku kratší…

                                    K ničemu předem nijak nepřistupuj, ale někdy si zkus srovnat zcela srovnatelně osazenou 26×29 a za podmínky, že 29tka bude mít dobrou geometrii (třeba ten Spešl Stump. 29).

                                    0 0
                                    • maajkee  

                                      Já jsem psal, že měla kola lehčí než měla spousta těch, co to moje kolo testovali, na svých 26kách, ty bontragery měly 1750g, pláště 2×630g, duše rubena light 2×120g, sposta lidí měla kola stejně těžká, nebo i těžší každopdáně všem to přišlo těžký na rozjezd a na to by zas geo takovej vliv mít neměla ne?

                                      Jinak bych chtěl ujasnit, že já jsem takovej frfla, ale časem si to utřídím a srovnám v hlavě a spoustu jsem si toho od tebe vzal a už vidím věci jinak.

                                      Nicméně si myslím, že psychologickej efekt velkejch kol dělá prostě hodně a působí to že nemůžou tak jet, to je moje vysvětlení, proč má spoustu lidí pak takovej pocit.

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Geo má na zrychlení hodně velký vliv, právě třeba délka zadní stavby je jedním z klíčových faktorů.

                                        A psychologický efekt tu velký být samozřejmě může, to souhlasím.

                                        Já tohle měl prvních pár týdnů na fullu. I přesto, že to byl chrtí 100mm full, který jel velmi dobře, tak jsem měl pocit, že nejede. Pocit tedy po pár týdnech zmizel. Objektivně jsem dokonce v některých situacích dost zrychlil (v terénu).

                                        0 0
                                        • maajkee  

                                          Jasný no, tou zadní stavbou to asi být může.

                                          Já jsem třeba zase po první usednutí na jekylla byl totálně nadšenej jak se to pode mnou zhouplo a hned první den jsen najel mraky kilometrů a užíval si a vyhledával pasáže, kde mně to na HT drnaclom nezapomenu na tu euforickou vyjížďku :)

                                          Ono je problém, že já bych nejlíp chtěl full, ht, cross i silničku, ale to nejde ufinancovat a vždycky se rozhodovat do čeho zrovna nacpu prachy to je děs. Kžadopádně univerzální kolo neexistuje a todlůe k čemu jsem se zase dopracoval je pro mě zatím asi nejuniverzálnější, dá se na tom zvládnout jak terén, tak dlouhá silniční přesuny.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Tak není třeba hned mít úplně každý typ kola. Ale aspoň dva typy se opravdu hodí.

                                            0 0
                  • scalar  

                    Letošní geometrie nemám. Ale tahle crossová 21" má horní rámovku efektivně cca 60 cm (zítra to snad hodím na kola a změřím přesněji). Ono těch 21" trochu zkresluje ta horní výztuha, sedlová trubka má na střed horní rámovky 46 cm. Takže ten rám může být i pro někoho, kdo má jinak 19" (ale nesmí mu dělat problémy nasedání a sesedání :-) )

                    0 0
            • scalar  

              Tak první MRX mám hotové, je na rámu Race Elite, vzduchová vidlice NRX RLD, výbava XT, kliky SLX, brzdy LX paralelogram, náboje na průmyslech, pláště 37mm.

              V rámu je dost velká rezerva i na užší 29er pláště kolem 1,8".

              0 0
      • MlokCZ  

        Posed bude přesně takový, jaký bude chtít, nezávisle na typu kola. I za 15tis. může pořídit cross, který bude mít sportovní posed a naopak bike, který bude mít narovnanější posed.

        0 0
    • Martin  

      pokud opravdu neplánuješ ježdění v terénu, kup crosse. pokud po terénu přece jenom pošilháváš, tak ber MTB a prozatím ho obuj do tenkých plášťů

      0 0
    • Bafoon  

      http://www.global-sport.cz/…r-garant-703 nebo http://www.global-sport.cz/…r-garant-705 případně udělat nějaký mix a domluvit se na výměně vidle na vzduchovou, vejde se tam případně i 2,1 plášť (ptal jsem se)

      když vynecháš terén tak kros s možností širších pneu by mohlo být řešení :o)

      0 0
    • Bat1  

      Asi takto. Mám MTB a Cross a i když o Crossu říkají že je do „lehčího terénu“(polní cesty atd) tak to není pravda. Hned jak tam vjedeš tak zjistíš že to kolo na to není. Takže Cross bych doporučoval z 90%ježdění pouze na silnici nebo nějakou šterkovou cestu.

      U toho MTB nevím, záleží na tobě kde budeš chtít převážně jezdit. Když chceš spíš po silnici sáhni po Crossu, je to krasný poježdění. Pokud chces něco 50na50 nebo převažně terén asi bych šel do MTB.

      0 0
      • johnface  

        Pri pomeru 90% silnice se nevyplati crossove kolo vubec kupovat. :) Predstava o polnich cestach muze byt velice ruznoroda. Obycejne jsou polni cesty suche, udusane od tezke zemedelske techniky a neni problem tam svistet daleko rychleji nez s MTB.

        0 0
        • MlokCZ  

          Daleko rychleji? A kde se ta daleko větší rychlost vezme?

          Jinak není polní cesta jako polní cesta. Na některých polních cestách jsem rychlejší na fullu než na 29 celopevňáku, častěji ale opačně.

          0 0
          • johnface  

            Full ani 29 neni predmetem dotazujiciho. Nemusim ti v nicem argumentovat, sam vim, jak rychle na jakych cestach a s jakym kolem jezdim. Dalsi odpovedi by vedly k tomu, ze by se diskuze zaspamovala tvymi cisly a dukazy, ze tomu tak neni. A proto si radeji oblekam dres a mizim.

            0 0
            • Shadow.1  

              tak pěkné poježdění ;-)

              0 0
            • MlokCZ  

              Na full se neptal, ale je to dobrá ukázka toho, že i 29 bike může být na některou polní cestu pomalejší, natož cross.

              A když tu někdo bude dělat obecné závěry typu, že cross sviští na polňačkách daleko rychleji, tak na to vždy budu reagovat.

              Pokud nejsi schopný takové obecné tvrzení nějak podložit, tak ho nepiš.

              0 0
      • oddie  

        Pokud je lehčím terénem míněno polní cesty atd, tak nesouhlasím s tím, že se na to cross nehodí. Sám na crossu (byť s o malinko širšími plášti) jezdím i o něco horší terén než jen polní cesty a lesní pěšiny, a přijde mi to naprosto v pohodě. Samozřejmě třeba přes hodně vylezlé kořeny nebo velké výmoly to na fulla zdaleka nemá, tam hodně ztrácím, stejně tak v podmáčeném podkladu, kde jsou širší gumy lepší, ale to už přeci je někde jinde než lehčí terén.

        0 0
        • Necris  

          Projet se na crossu dá i tvrdý terén. Otázka je jak rychle. Tak on to asi řešit nebude, ale co vím tak většinou lidi po koupi MTB začnou na tom kole jezdit, někteří fakt hodně. A tvrdej zadek když si stoupneš do pedálů vydrží v rychlosti i hodně slušný kořeny…ale s crossem už by sis rozbil hubu.

          0 0
          • oddie  

            Já to spíš vídám opačně, lidi si pořídí MTB a pak se s tím plácají po silnicích – což nechápu, ale je takových dost. Co se dá sjet na crossu vím dost dobře, vzhledem k tomu, že na něm jezdím, dost často se i lidi docela diví.

            0 0
            • winter78  

              Presne tak, veľa ľudí jazdí na MTB , ale nejako si neuvedomujú že prejdu napr. 10 km aby sa do toho terénu dostali. Alebo jazdia striedavo-asfalt-poľná cesta-asfalt-poľná cesta…takže optimum na peknú jazdu na crosse – na asfalt parádne a na poľnej ceste si aspoň pri pomalšej jazde oddýchnem a načerpám sily na ďaľší asfaltový úsek. Aj ťažšie úseky sa dajú prejsť, len treba vyberať vhodné prechody a samozrejme jazdiť opatrne a nie štýlom „rútiaci sa balvan“ :-)).

              Ale podľa mňa…nech si každý jazdí na tom na čom chce. Len ma trošku mrzí fakt že si veľa ľudí nevhodne vyberie typ bicykla a potom sa zbytočne trepú s MTB po asfaltoch s vyplazeným jazykom . Alebo naopak…crossa rozbíjajú v ťažšom teréne.

              0 0
              • maajkee  

                Já jsem třeba na crossu pojezdil i celkem kamenitý stezky v Maštalích :)

                0 0
              • oddie  

                No, tak já asi radši pomlčím, protože ten můj cross na mtbo dostává občas pěkně zabrat :) Tuhle nějaká zkratka, támhle nějaká zkratka…

                0 0
              • winter78  

                maajkee + oddie + scalar

                A čo ste menil na crosse najčastejšie ?? Ktoré komponenty sa najrýchlejšie poničili ?? Na MTB som mal problém s nábojmi, po ostrejšej jazde som mal okamžite vôle. Najkvalitnejšie som mal síce len Deore, ale aj tie časom pošli ;-).

                Veľa ľudí jazdí na crosse napr. aj MTB maratóny, len by ma zaujímalo, či po takom maratóne nemusia meniť polovicu zničených komponentov. Opatrne totiž skúšam čo môj cross zvládne… Najväčšiu starosť mi robili na MTB kolesá a preto mám strach aby to pri tomto crosse nebolo to isté (vôle v nábojoch a časté osmičky ).

                0 0
                • scalar  

                  Co by jsi pořád měnil? Vtip je v tom, že dobrý cross má stejné komponenty jako horské kolo. Rám ze stejného materiálu, kola třeba Remerx dělá stejná pro cross i klasické MTB stejné, liší se jenom průměrem (Gr. Hammer, Dragon…). Pokud chceš lepší kola na crosse, je na trhu spousta kol pro 29er na průmyslovách nábojích.

                  Zásadní rozdíl je ve vidlici, pokud tam máš ještě původní pružinovou NCX, to je problém. Ale s vidlicí NRX, nejlépe ve vzduchové verzi do terénu můžeš.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Přesně tak. Při vhodně vybraném osazení není problém. I kamarád, který má výrazně vyšší váhu (dost přes 130kg, nikdo neví přesně kolik), tak pod ním cross drží a občas ho do terénu zatáhneme.

                    Jediný vážnější problém bylo cvakání (měl tam nějaké spíše užší pláště v originál osazení a i na maximálním tlaku pořád cvakal). To vyřešela výměna za vhodnější, o něco širší a odolěnější (i ty tedy musí foukat při té váze na max, ale už je bez prorážení).

                    Vidlici tedy musel vyměnit a právě za NRX, to byl úplný omyl v originál osazení. Měl nějakou pružinovku, asi NCX, ale nejsem si jistý. V každém případě ji dokázal poslat na doraz jen při silovějším šlapání :-)

                    0 0
                • oddie  

                  Já zatím nic, do loňska jsem jezdil na MTB, cross mám od podzimu. Trochu obavu mám jen o vidlici, ostatní komponenty jsou shodné s MTB.

                  0 0
    • BikeRider  

      Řeším stejný problém, viz vlákno hned vedle. 15 let na Crossu, maximální spokojenost. Byl jsem s ním i na místech určených spíše výhradně pro MTB. Pravděpodobně bych bez mknutí oka opět postavil Cross, ale v poslední době dělají i MTB 29'' na standardu kol 622mm (silnice/cross) a najednou váhám. Nebudu chtít jet občas i nějaký tankodrom? Nebude rychlejší varianta 29er pohodlnější na nezpevněných cestách? O kolik se sníží s 29er pohodlí na silnici? Není to úplně jednoduché rozhodování :-) Možná neměli ty 29´´ vůbec začít dělat :-)

      0 0
      • MlokCZ  

        S narůstající šířkou plášťů (v tom stejném rozměru 622mm) jsou obrovské rozdíly v pohodlí.

        Tam jde o to, že ty užší musíš chtě nechtě nabušit, pokud chceš občas nějaký ten terén projet, jinak budeš pořád prorážet.

        A ty hodně objemné umožní opravdu nízký tlak.

        A pokud vyhodíš duše, tak valivý odpor je přijatelný i pro ty hodně nízké tlaky a to i na asfaltu.

        Nevýhoda objemných plášťů na nízké tlaku je odezva kola při ostrém nástupu ze sedla. Tam je to pak znát a i pláště pak začnou docela pružit. Při rovnoměrné jízdě v sedle tohle znát není.

        I na některých úsecích Brdských širokých cest, co jsou něco původně asfaltky a něco široké neasfaltové cesty. Tak jakmile je nějaká trošku v horším stavu, tak jsem hned rychlejší na 2,25 málo nafoukaných pláštích.

        Umožní mnohem déle sedět a šlapat v tempu.

        Na silnici se pak zase zhorší aerodynamika za ty hodně široké pláště. Trošku nabereš na hmotnosti těch širokých plášťů. A pak ta ostřejší akcelerace se významně zhorší.

        U té 29tky si hlavně můžeš zkusit dlouhodobě všechny varianty a zůstat u té, která tobě sedne nejvíce.

        Na druhou stranu dobrá 29tka nebude levná.

        0 0
        • oddie  

          Ano, ta poslední věta je ten největší problém…

          0 0
          • MlokCZ  

            Ale zase to nemůže být tak hrozné. 29tka je moje nejlevnější kolo a je osazené na srovnatelné úrovni co ty dvě další 26tky, co jezdím :-)

            0 0
            • oddie  

              Z toho, co se kde nabízí jsem si moc nevybral. Dnes už je to možná o něco lepší, na podzim to bylo pro zlost.

              0 0
              • MlokCZ  

                Já jsem skládal a rám objednával na podzim (dorazil v březnu). Byl tam ale schválně smajlík, protože ty 26tky nejsou zrovna nejlevnější, takže není takový problém mít tu 29tku levnější a zvlášť když je ještě s pevnou vidlicí.

                0 0
                • oddie  

                  Já jsem nakonec taky skládal, a koukám, že bych si měl nakřečkovat zásoby na 3×9, až budu jednou skládat další, protože desítku nechci…

                  0 0
                  • maajkee  

                    Uvidíme, jak se to vyvine, mně by klidně stačila 8čka, kdyby se dělo alespoň Deore nebo SLX řazení.

                    0 0
                    • oddie  

                      Já mám naštěstí ještě funkční osmičku STX RC, ale až odejde, budu to muset taky přestavět.

                      0 0
      • Bafoon  

        bude – nesníží(pláště) – JE to jednoduché :o)

        0 0
    • nox159  

      citim tady flame :D

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.