Rozdíl mezi výškou sedla a řídítek

105 nepřečtených
  • Milan_P

    Znamej si koupil Scotta Scale a v návodu ke kolu je napsáno, že sedlo by mělo být nastaveno zhruba ve stejné výšce jako máte řiditka (pokud máte zakoupenou ideální velikost kola). Já osobně si myslim že většina cyklistů má sedlo 5–10cm nad urovní řídítek. Co si o tomdle doporučení myslite ?

    Anketa: Mají u scotta pravdu?

    5x
    13%
    33x
    87%
    0 0
    • Pavel100  

      Nevím jak u scoťáků, ale řidítka nejníž dostaneš když sundáž kroužky pod představcem a max můžeš otočit představec do negativního sklonu. Výška sedla je dána postavou + délka nohou…takže těch 5–10cm rozdím mezi řidítky a sedlem není pravidlo.

      0 0
    • vikicek  

      U mě těch 5–10cm celkem sedí, ale taky bych to nebral jako pravidlo :) … ale mít řidítka ve stejný vejšce jako sedlo … no, to asi neni moc sportovní posez.

      0 0
    • prvniodkonce  

      Už se to tu řešilo, ale sedlo se zkrátka nastaví podle nohoua řidítka podle gusta. Každopádně řidítka ve výšce sedla vozí báby s nůší ;)

      1 1
      • mr.antik  

        mám to skoro taky tak.

        Ale samozřejmě, čím výš sedlo a níž řidítka, tím víc závodník. A ty uplně největší závodnící dávaj představec vzhůru nohama :-))

        0 1
        • Volf  

          To, ale ti největší  nejdrsnější bikeři vozí řidítka tak nízko, že musejí mít periskop, aby viděli vůbec před sebe. A myslím si, že takové exoty občas potkává každý z nás :-)

          0 0
          • nnoe  

            Já jsem tedy nepotkal ještě žádnýho „exota“, kterej by to tak měl jen proto, aby vypadal jak „drsnej“ biker… Záleží na tělesných proporcích a každej si to nastaví tak, jak to vyhovuje jeho způsobu jízdy…a nemusí být rovnou exot :)

            0 0
          • jIrI___  

            Takových exotů, se mi zdá, přibývá :)

            0 1
      • Pavel100  

        bábo s nůší…zapomínáš na závodníky s menší postavou;-)

        0 0
        • vikicek  

          Ti si koupěj menší rám ne? :)

          0 0
          • vikicek  

            Jo vlastně řidítka budou furt stejně vysoko, beru zpět :D

            0 0
            • Pavel100  

              máš bod:)

              0 0
            • siafu  

              jak stejne vysoko? pokud ten ram bude mit nizsi hlavovou trubku, tak se mi riditka dostanou niz – to je treba problem geometrie Meridy v maly velikosti 16", kdyz ma hlav. trubku dlouhou 125 mm – predstavec mam –8 st, bez podlozek, zdvih 80 mm a proste si myslim, ze by rozdil sedlo-riditka mohl bejt vyssi – bohuzel sedlo uz vys nedam, leda nejak snizit zdvih vidle, asi to prehodim na 63 mm, pristi ram zrejme budu muset vzit s kratsi hlavou, jinak fakt nevim, kdo neco takoveho jako navrhuje :/

              0 0
              • Pavel100  

                Jo ale nižší hlavová trubka počítejme tak rozdíl 1cm nebo podobná míra a to ještě záleží na výrobci rámu, někteří mají hl. trubky stejně vysoké jak pro 16" tak i 18" takže sice máš menší rám ale řidítka už nejsi schopný dát níže (neřešíme zmenšení zdvihu vidlice).....otázka posedu je dána výškou postavy a délkou nohou a pak podle rámu si můžeš řidítka dát co nejníže to jde a nebo výš.....takže čím vyšší postava tím pak můžeš dosáhnout rozdíl těch 5 či 10cm. Ale toho třeba nedosáhneš na RB rámech, které ve velikostech X… mají dlouhou hlavovou trubku.

                0 0
              • Pavel100  

                odpověď máš tady :-)

                0 0
              • mr.antik  

                stejně si myslim že je pro tebe MTB absolutně nevhodný, takový cyklokrosový speciál má mnohem aerodynamičtější posed a váží o dvě kila míň. Beztak na tom jezdíš jen po silnici.

                0 0
                • siafu  

                  tak to uz rovnou poridit radeji silnicku, ale na vetsi kolo se celkove moc necitim, na bajku mohu zajet kamkoli a pokud si mam vybrat jedno kolo, tak je to prave HT

                  0 0
              • Blade  

                Hoď sem pls fotku s tím –25st představcem ;-) Už dlouho tady nebyla bžunda :-P

                0 0
              • Ruprt2  

                dej tam berany

                0 0
    • siafu  

      tak zalezi, jaky chce posed, ale jestli jsou riditka ve stejne vysce jak sedlo, tak to je hodne pohodovy posed… na sviznejsi jizdu se to vubec nehodi a na HT typu Scott Scale taky ne:)

      nastavenim posedu se mi treba zamlouva tady tento Scott Scale – viz obr.

      0 0
      • mr.antik  

        aha, a já pořád proč jezdim tak pomalu

        0 0
        • MlokCZ  

          Na to se nevymluvíme. Taky bych to mohl zkoušet, řídítka mám cca o 1,5cm výše než sedlo na obou fullech a na HT cca o 0,5cm níže než sedlo.

          Jenže kdysi, když jsem nedokázal žádným jednoduchým způsobem dostat řídítka takhle vysoko (pevná klasická vidlice, tedy žádná jako dnes odpovídající výškou odpružené + nebyly k mání vlajdy natož vlajdy s vyšším zdvihem, takže jediná možnost byl představec s divným úhlem typu 45st., ale ani s ním to zdaleka nestačilo) a musel nedobrovolně jezdit mnohem chrtější posed než teď (pro mě utrpení, protože mám hrozně krátké ruce). No a pomohlo mi to a jezdil jsem tenkrát rychleji? Ani náhodou.

          0 0
          • siafu  

            tak jinak:) mne se zda, ze kdyz mam riditka treba v urovni sedla, tak mne to na kole svadi se vic „flakat“, jet jeste vic na pohodu a proste me to nejak nenuti do toho trochu vic slapnout… a to nerikam, ze jezdim nejak rychle, ja jezdim furt pomalu, ale pocitove mi vic vyhovuje, kdyz jsou fakt riditka viditelneji pod urovni sedla

            0 0
            • Blade  

              tzv. racer look :)

              0 0
              • JSt  

                spis jde o feeling nez o look ;-)

                0 0
              • kámen úrazu1  

                :-))

                Sice se směju, ale mám to podobně. Otočený představec, uzounká řidítka mně sice poznatelně znesnadňujou techničtější sjezdy, ale pohodlněji (jestli rychleji nevím) se mně stoupá. No a času trávím víc směrem nahoru než dolů, jak to u horem dolem cyklistů bývá, takže nemám co řešit a mám řidítka co nejníž, i když jsem prcek. Takže Janu v tomhle chápu.

                0 0
      • JSt  

        ja naopak, kdyz chcu jet sviznej, tak sedlo snizim ;-).

        0 0
        • siafu  

          nj to mne zase posed s riditky polozenymi ve stejne vysce vuci sedlu prisel dost neprirozeny, mi to tak nastavili pri vymene ramu v servisu (dali predstavec do pozitivniho sklonu, jeste pod to snad podlozky, doma to bylo nakonec nutne predelat

          0 0
      • prvniodkonce  

        To je Maji Wloczowske?

        0 0
    • Tomcat  

      Neexistuje v tom jednoznačné pravidlo.

      0 0
    • mates555  

      stačí se podívat na kolo pana marekmaue .. tam naměříš hodně víc než 10cm…o nějakým stejně řidítka jak představec nemůže být řeč…mě to naopak celkem vyhovuje…každej je jinej…

      0 0
    • Hejdik  

      To jsou jen tabulková doporučení,které mají s realitou jen málo společné,ale to se týká více věcí.

      0 0
    • Zerocool  

      je to individuální, u menších postav je v úrovni sedla OK. Já volím pod úrovní sedla cca 15 cm, myslím…

      0 0
    • Kubas.1  

      já mám sedlo tak o 3–4cm nad řidítkama, a nemužu si stěžovat. Hdoně záleží na geometrii a velikosti rámu, a taky na člověku, samozřejmě :-D

      0 0
    • pitos  

      sedlo mám během vyjížďky nastavené pokaždé jinak,záleží jestli jedu po asfaltu nebo v lese po pěšině,technický výjezd,sjezd,hře­ben…mám zhruba čtyři pozice co využívám.

      0 0
    • BB  

      Jak zmiňuje MlokCZ, je rozdíl mezi HT a fullem. HT jsem vozil řídítka o 5 cm níže než sedlo, teď na fullu to mám v rovině. A vypozoroval jsem, že s rostoucím zdvihem se posunují řídítka výše a výše. Může to souviset s tím, že s větším zdvihem se zmenšuje úhel hlavovky a současně se rozšiřují řídítka. Při širších rodlech se tělo více položí, takže to kompenzuje vyšší řídítka. Všechno souvisí se vším. A hlavně, přestaly mě bolet záda.  

      0 0
    • coffield  

      To bych na Xc kolech musel vozit jenom vidle se 160mm zdvihu…

      0 0
    • Scully  

      Trošku zneučiju tohle vlákno, snad si toho někdo všimne :-)

      Plánuju koupi fulla ale do teď jsem jezdil HT. Jenže když jsem sednul na nějaké-to celopéro co by mi tak ± výhovoval tedy něco kolem 120mm zdvihu, tak jsem měl pocit že mám řidítka strašně vysoko, oproti dosavadnímu kolu, kde se mi zdá že čím mám níž ruce, tím je posed pohodlnější.

      Chápu že je určitý rozdíl v geometrii mezi těmi koly, ale má smysl trvat na tom, že mají být ruce 5–10cm pod sedlem? nebo díky odpružení záda prostě nebolej, ani kdybych to měl naopak.

      0 0
      • michals1  

        Full by mel byt zaroven i kratsi oproti HT, a proto by vetsi vyska riditek nemela vadit.

        Ja osobne jsem full ram kupoval asi o 2cm kratsi oproti memu HT.

        0 0
        • Scully  

          A sakra no já se svejma 186cm mám teď rámovku 60cm a představec 9cm. Když odeberu další 2cm tak už sem v někde v Sku :-)

          0 0
      • MlokCZ  

        Čím vyšší zdvih, tím řídítka musí prostě být výš. Kdyby se daly na vyšším zdvihu níže stejně jako na hodně nízkém, tak ve sjezdu ve chvíli, kdy vidlice půjde k dorazu by to bylo velmi problematické na sjezdy naprd.

        O něco níže než sedlo ale samozřejmě být ještě mohou, jen se to nesmí přehánět.

        0 0
        • Scully  

          Teď mám epicona na 110mm takže nepočítám, že se změnou o 10mm exta něco změnilo. Každopádně budu hledat něco abych měl řidítka max. ve víšce sedla. Protřebuji aby mě kolo trochu nutilo zabírat, a k tomu potřebuji ruce dole.

          0 0
          • MlokCZ  

            U fulla ale musíš připočíst snížení sagu na tlumiči v prudším sjezdu.

            A co se týče snížení řídítek, tak vždy můžeš otočit představec.

            0 0
    • K0cour  

      Potřebuji poradit s novým kolem. Pořídil jsem si GT Grade Alloy Comp 2019 s rámem 60(díky Lukyn88). Měřím 191 cm a většinu času jezdím po zpevněných cestách (95 %). Do teď jsem jezdil na starém trekovém kole a letos jsem najel mezi 600–900 km měsíčně, ale teď mám problém s posedem na gravelu.

      Když si nastavím sedlo správně, je o 12 cm výš než řídítka, která už nemůžu zvednout, protože trubka je krátká. Zatím jsem na tom jel jen párkrát, ale necítím se vůbec stabilně – mám pocit, že přepadnu dopředu a nemám dobrý přehled o dění před sebou.

      Kolo je teď v servisu a bavili jsme se s mechanikem o možnostech zvýšení řídítek (ideálně bych chtěl mít řídítka tak 2–3 cm pod sedlem). Říkal mi ale, že adaptér by mi zhoršil ovladatelnost a že gravel kola se takhle prostě jezdí. Místo toho mi doporučil výměnu představce za kratší, což prý hodně pomůže. Ukazoval mi také další gravelové kola včetně jeho vlastního, a všechny měly řídítka takto nízko.

      Teď řeším dilema – mám trvat na adaptéru na zvýšení řídítek, nebo si prostě zvyknu a zlepší se to časem?

      0 0
      • nooski  

        Jaky predstavec tam mas ted? Vyfot ho, pak i cele kolo z boku a muzem poradit.

        1 0
        • K0cour  

          Bohužel kolo je teď v servisu, a nemůžu pořídit nové fotky, mám jenom tyhle, na poslední fotce jsem to zkoušel povolit :). Domluvili jsme se v servisu na výměně představce za kratší, prý to pomůže.

          0 0
          • Vilém  

            Myslim, ze strmejsi pregstavec by toto mohl v pohode resit. Pokud teda nejak extra neresis estetiku.

            1 0
          • makimaki  

            Dají se koupit řidítka např. Specialized Hoover, které mají uchop vyšší o 15 – 20mm než upevnění do představte. K tomu o něco strmější a třeba i malinko kratší představě.

            1 0
          • šlapatko  

            Pro začátek otoč představec do pozitivu.

            1 0
      • pheno  

        Bez fotky těžko říct ale řešil bych to maximálně představcem s nějakým větším uhlem, ktery si můžeš otočit naopak.

        Obecně se dá říct, ze si na ten posed zvyknes ale nesmí to být extrém, to už pak muže být utrpení.

        1 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        1 0
      • Georrge  

        Nizka riditka jsou u gravelu nutnost, bez nich by gravel nefungoval.

        1 3
        • Elektronik743  

          Máš pro to nějaký rozumný argument nebo se jedná čistě o vlastní preferenci?

          0 0
          • novas752  

            Přední kolo (navíc obvykle bez odpruzení) potřebuje dostatečné zatízení. Jinak zatačí a brzdí hůř + snadněji odskakuje.

            Samozřejmě když se s tim někdo courá akorát po cyklostezce, je to víceméně fuk.

            1 0
            • Vrci  

              V podstatě není možné brzdit, aniž by se váha nepřenesla na přední kolo.

              1 0
        • nooski  

          Mam drop kolem 10 cm, ale zajimalo by me, proc by kolo nefungovalo, kdyby byla rodla vysoko.

          1 0
          • Georrge  

            Není to sice tolik jako u silnice, ale gravel má těžit z rychlosti, která je u něj dána hlavně aero posedem. Dej na gravel vzpřímený posed a jeho největší smysl je pryč. A pokud nejsi fanda beranů, tak pak už gravel nedává vůbec smysl, zvlášť s ohledem na jejich přemrštěné ceny.

            0 0
            • K0cour  

              Díky za zajímavý pohled na věc, o kus níž jsem se více rozepsal. :) Berany jsem si chtěl vždy vyzkoušet. Dost lidí tady psalo že se jim s nimi jezdí velmi pohodlně dlouhé vzdálenosti, a že by zpátky na trekové kolo nešli. Jinak to kolo je 5 let staré, a kupoval jsem ho za značně lidovou cenu. :)

              0 0
            • nooski  

              Ja jezdim na kolech jenom s beranama a slusnym dropem vzhledem k velikosti, ale smysl gravelu neni jen v aero posedu.

              1 0
      • DaD  

        To se časem zlepší, neboj. Pak budeš snižovat a snižovat a skončíš takto :)

        2 0
      • puka  

        Osobně bych vyměnil jen jeden komponent – rám za velikost 58. (Jen můj názor z pohledu na obrázky; hádám, že to jsi slyšet nechtěl)

        1 0
        • tomo_111  

          Taky ram bude sice kratsi, nebude mat ale nahodou aj nizsiu hlavu a stack (a teda pokial uvazime ze poloha sedla od BB sa nemeni, tak vyjde este vacsi drop)?

          2 0
          • puka  

            Máš pravdu, jen tedy ještě musíš vzít v potaz celkovou délku kola – když máš větší rám, nejspíš pocítíš dva centimetry dopředu (top tube effective) než nahoru. Čím míň natažený bude tím více váhy by měl mit „na zadku“ a ruce by měly méně trpět.

            *Tabulka je z veřejně upravitelného zdroje, možná pravdu nemá

            0 0
            • Pikaču  

              Hele pomuze mu vetsi kolo, dostane vyšší stack. Ale musí si pak zkratit hodne predstavec treba na 8 cm z 120 ( priklad). To mu pomuze dostat se výš.

              Moje prvni silnicka byla 63 a ted 59. A sel jsem touhle popsanou cestou.

              Nicméně rám menit nemusi. Predstavcu je mraky a riditka od spešlu rise taky pomůžou.

              1 0
              • puka  

                Já jen nejsem zastánce krátkých představců na silničkách, kde se obětuje stabilita.

                Mám 185cm a do 58 bych nešel, mít 191cm do 60 bych nešel. Rám měnit nemusí, jen ta geometrie nemusí být optimální ani po výměně představce…

                1 0
                • Pikaču  

                  Jasný, jenze když chche z 11–12 cm dropu se dostat na 3–5 cm tak to beztak bude prasopes. A snad jenom dočasně a pak si zvykne. Ale lidi jezdi i s prasopsem a jsou spokojeny :)

                  Všechno lepší než extender na krk vidlice.

                  1 0
                  • Georrge  

                    Gravel s 3cm dropem nedava smysl, bude si holt muset zvyknout.

                    Ale nedivim se mu, ona zmena dropu i o 5 cm je brutalne moc a clovek ma pocit, ze se na tom neda jet. Co teprve skoro 10 cm a k tomu jeste berany…

                    Nema cenu delat na gravelu posed jako u trekingu, proste bud si na drop zvykne (a nekdy staci rodla prizvednout o 2cm a najednou je to ok, neni potreba zvedat skokove o 10cm), nebo gravel neni pro nej.

                    1 0
                    • TK75  

                      Drop u grevlu mít deset atd je nesmysl..normální když se podívám co ma náš Fikejz nebo Lael Wilcox tak bych to tipnul tak 4–6 cm.Moc velkej drop akorát se ruce tak dolu ze je potom terénní půlka ježdění na hovno.Chce to najít kompromis..jako ve všem :)

                      1 0
            • Georrge  

              Zkrátí představec o 20mm a hned bude vědět, jestli to k něčemu je, nebo ne. K tomu fakt nepotřebuješ měnit rám.

              0 0
            • tomo_111  

              Jasne, no ked sa lisi aj seat angle tak sa myslim neda pozerat len na reach ako taky.

              Dalsia vec je ze to je potom cisto ram, zavisi kolko podloziek tam vyrobca da a na celkovy pocit aj predatavec (v pripade aero uz tazko/draho menitelny komponent)

              Jedno kolo v XL moze mat reach 397 a druhe v XXL 402, ale jedn ma 11cm a druhe 12cm predstavec – to uz je potom dohromady docela rozdiel.

              1 0
              • puka  

                Reach ti u gravelu moc neřekne, jedině až pojedeš z kopce ze sedla. TT effective máš rozměr od sedla po sloupek vidlice, což bude důležitější rozměr

                0 0
                • skaj  

                  Sorry, ale to je nebezpecnej omyl. Optimalni pozice sedla vuci stredu je porad stejna. (Optimalni – treba takova, co ti neznici kolena)

                  Prave proto je pak rozhodujici pro delku kola reach, tedy delka pred stredem, a ne TT effective . Ktera muze byt, a casto byva, ovlivnena jinym uhlem sedlove trubky.

                  Proste nejdriv nastavis pozici sedla pro slapani (na kazdem kole stejne kategorie v podstate stejne) a pak resis zbytek.

                  3 0
                  • Elektronik743  

                    Tak tak, každý máme nějakou optimální předozadní polohu sedla s úhlem sedlové trubky se liší akorát to, jestli budu mít sedlo upnuté v zámku víc vzad, nebo vpřed.

                    0 0
      • PLATYPUS3  

        Dneska bych to řešil 100mm nastavitelným představcem, rodla se dají taky pootočit, maličko. Na silnici se sedí jinak než na trekingovým takže buďto si zvykneš anebo to bude čím dál horší tak to něčím pořešíš.

        1 0
        • couffy  

          Nastavitelný představec ne.podle mě je to zlo a nikdy pořádně nedrží.

          1 0
          • PLATYPUS3  

            Jo, podle mě taky, jenom provizorka než bude vědět jak to bude vyhovovat.

            0 0
    • Pikaču  
      • kratsi predstavec do pozitivu otocit. Klidne nejaky +17° nebo tak.
      • rise riditka :

      https://www.kolokram.cz/…ise-p191779/?…

      • adapter rozhodne ne. S tim se neda jezdit.
      • u takto velkych ramu a postav je takovy drop asi normalni. Na to se da zvyknout pokud nemas po operaci patere.
      • protahovat se. Behem jizdy treba zastavit a protahnout. Nejlepe po kole v horke sprše. Viz obrázek
      3 0
      • Azmir  

        Tohle jsem třeba nikdy nedal, už od mládí mi vždy chybělo tak 5 cm, teď to je snad ještě horší :D

        1 0
        • Pikaču  

          Ja taky ne. Mě chybělo tak 10 cm. Ale od te doby co to dělám neřeším spodní záda a jezdim 16 cm drop.

          1 0
          • Georrge  

            Ja to sice dam, ale to je jedno, dulezite je, ze je to dobra rada a kdyz se takto pred jizdou protahnu, jede se mi lepe nez bez protazeni.

            2 0
    • bara2  

      To přece záleží na posedu a na postavě, ne? Pro sedlo vysoko hovoří dlouhé nohy, pro řidítka dole zase dlouhé ruky. U aero posedu budou řidítka níž…

      1 0
      • Pikaču  

        Samozřejmě ze sportovnejsi kolo ( aero) bude mit agresivnejsi posed. Ale bohuzel u nas cahounu ( rekneme od velikosti 58) to je na 90% velký drop.

        Vsimnes si toho na fotkach kol, jedno zda mame dlouhe/kratke nohy, proste to tak je.

        U mě je drop 16 cm a zacinal jsem jako tazatel kde jsem dokonce zkousel ten extender.

        Jediny co nam zbyva kdyz toto resime je hledat kolo s nejvyšším „stackem“ a pak to co jsem psal výše.

        Dokonce jsem jeho kolo porovnal s enduracnce geometrii a není tak spatna.

        2 0
    • Tomcat  

      Rozdíl výšky řídítka sedlo se liší:

      • podle určení kola
      • podle geometrie kola
      • podle velikosti kola
      • podle velikosti jezdce
      • podle preferencí jezdce
      2 3
    • K0cour  

      Moc děkuji za rady a zajímavou diskuzi, nečekal jsem, že se to tak rozjede! Dozvěděl jsem se spoustu nových věcí.

      ???? Jsem rád, že jste mi (z většiny) rozmluvili adaptér pro prodloužení)..

      Uvidím jak se mi bude jezdit s kratším představcem. Napíšu technikovi, ať vybere nějaký s větším úhlem.

      Asi jsem byl prostě jen navyklý na trekové kolo a budu si muset zvyknout. Hodně dobrá ráda byla ohledně protahování, už hledám jak nejlépe začít.

      Děkuji za tipy na řídítka (Specialized Hoover), dal jsem si je do záložek. Pokud nebude stačit krátší představec, pořídím je.

      Další zajímavá informace pro mě bylo zdůvodnění, že na gravelovém kole je tak velký drop potřebný kvůli zatížení řídítek (ovladatelnost, brždění).

      Někdo mi radil výměnu za menší rám, asi by i byl vhodnější, ale koupil jsem co bylo aktuálně dostupné, a doufám že mi to pro seznámení s gravelem bude stačit.

      Off topic: Jsem tady nový, je vhodnější reagovat na více příspěvků tak jak jsem to udělal teď (jeden shrnující příspěvek), nebo je lepší reagovat víckrát v jednotlivých vláknech?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.