• Shatterhand

    Zdravím,

    chtěl bych si poskládat kolo, ale nevím jak na to, na internetu jsem žádné tipy ohledně skládaní kola nenašel, proto se na Vás obracím s prosbou o radu.

    Hned na úvod zmíním, že chci poskládat horské kolo 29", se vzduchovou vidlicí Rock Shox, cena okolo 15 000,–. Vím, že takové kolo jako celek za takovou cenu není možno sehnat, proto si ho chci poskládat.

    Prosím o nekomentování tohoto příspěvku, pokud nechcete pomoct a chcete mi jen napsat, že je to nemožné.

    Přikládám pár základních otázek, které se mi na začátek zdají nejdůležitější:

    1. které komponenty jsou nejdůležitější (do kterých nejvíce investovat, aby kolo dlouho vydrželo a bylo kvalitní)? Které komponenty jsou nejdražší?

    Na začátek jsem se poohlédl po vidlici, zaujala mě tato: http://1url.cz/lt1u6

    1. jakou velikost rámu zvolit při mé výšce 185cm? Uvažoval jsem o velikosti L nebo 19".
    2. nevadí, že vidlice a rám je jiné značky?

    Díky za pomoc.

    0 0
    • josee  

      Kámoš si tedkom poskládal celopéro za 15tisíc, sic z bazarových dílů, ale poskládal. Takže možné to je.

      BTW nejdříve bych koupil rám a od toho se ti všechno začne odvíjet. hlavko, středy.

      Pokud chceš kupovat všechno nové, pak to nedáš. Já osobně bych do toho nešel, protože se kolikrát na netu objeví super nabídky.

      Velikost rámu je si myslím indviduální a raději bych zkusil od daného výrobce, než čekat na výsledek po dostavení kola.

      A vidlice a ram muzou byt jine značky :-D proč by nemohl?

      0 0
    • mr.ricardo  

      Nebudu ti psat, jestli je to mozne nebo ne. Co me ale zarazi, je skutecnost, ze nekdo, kdo podle otazek o kolo zatim prakticky nezavadil, si ho chce poskladat sam. Je ti jasne, ze na montaz nekterych komponentu potrebujes specialni naradi? Byt tebou, tak hlidam bazar, protoze za uvedenych 15k se da koupit minimalne jete kolo se slusnou vybavou.

      0 0
      • Espen  

        Přesně tohle mě taky napadlo:-D. Sám bych se do toho nepustil.

        0 0
      • Shatterhand  

        O kolo jsem zavadil, jinak bych si ho nechtěl skládat a koupil bych první lepší kolo, které mi někdo v obchodě doporučí. Je mi jasné, že bude potřebné speciální nářadí, ale pokud si nebudu vědět rady jak ho složit, dám si ho složit do nějaké prodejny.

        Na bazar jsem se poslední rok koukal, ale nechci koupit 4 roky ježděné kolo jen díky tomu, že má to co chci a je za pěknou cenu. Pak bych musel stejně půlku věci vyměnit a prodražilo by se mi to. Neříkám, že bazarové komponenty bych nechtěl, ale ne třeba vidlici, která může být na pohled super, ale vevnitř nutná na servis.

        Na internetu jsem nějaké tipy na složení kola nenašel, proto se ptám tady s nadějí, že by mi mohl někdo více poradit. Na základní dotazy jako velikost rámu nebo stejnou značku komponentů se neptám proto, že bych to nevěděl, ale proto, že přes cyklistiku nejsem nějaký odborník, proto jsem se raději zeptal, abych měl 100% jistotu.

        0 0
        • Breakpain  

          V prodejně se plácneš přes kapsu, bo jsi to nekoupil u nich, tak aby ses nedivil, že si řeknou „pálku“ za složení kola ;-) …

          Já jen za blbou výměnu bovdenů a seřízení lanek nechám v servise 400 ;-) … tak si cca odvoď, kolik bude stát složení – pochybuju, že 5kouli :) … bude to pár tisícovek ;) …

          Mám slušné zázemí, trošku se v kolech rýpu, ale i tak bych do skládání nešel, protože některé nářadí mi chybí a obvykle když nemáš zkušenosti – něco pokazíš. Pokud se to chceš naučit, tak je to správná cesta … pokud je to snaha ušetřit peníze, myslím, že se stane pravý opak ;) …

          0 0
        • mr.ricardo  

          Budu strilet trochu od boku, ale z meho pohledu to vypada takhle: tebou vybrana vidle 5.5k, obyc. al ram, treba Force nebo MRX cca 4.5 – 5k, obyc. kola bez obuti, at uz hotovy nebo zapletany cca 3.5 – 4k. Jsme pomalu na limitu a to prakticky nic nemas. Myslim, ze bazaru se nevyhnes.

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Nejdražší? Asi v poměru vidlice, podobně třeba rám, záleží, pak jestli budeš zaplétat nebo koupíš hotový set kol. Krom standardního nářadí (sada inbus, torx a stranových klíčů) potřebuješ asi ještě klíč na HT misky středového složení (nebudeš-li mít press-fit, lis na ně se dá ubastlit ze závitové tyče; popř. stahovák na kliky bez integrovaného středu), flexu na bowdeny a lanka (nebo lépe spec. kleště), možná něco na brzdy, podle typu. Ale co si určitě nepořídíš jsou frézy na zafrézování rámu pro střed a uchycení brzd.

          Dát si kolo složit do prodejny, to se musí vyplatit.

          O stavitelích jsi nikdy neslyšel? Ti malí by Ti to třeba i udělali za rozumný peníz kompletně ze Tvých dílů, s většími bys mohl dosáhnout na lepší cenu, protože nakupují díly výhodněji, než se většinou podaří Tobě, začlenit něco doneseného jim také nedělá problémy.

          Velikost rámu je strašně individuální, podívej se na kalkulátor na competitivecy­clist.com, napoví. Se 185 cm a krátkým trupem + dlouhýma nohama bude třeba L ještě snesitelná velikost na XC s dlouhým představcem, ale spíš bych se díval po XL.

          Komponenty podle Tvých nároků, Alivio funkční, Deore už snese a vykoná opravdu hodně, podobmě třeba X-5. Výš se asi nedostaneš. Neošiď kliky a brzdy. S pohonem 1×10 nebo 1×11 bys mohl ušetřit na přesmykači. To je všechno standardní bižuterie.

          Co by sis měl hlavně rozmyslet, jestli a kde chceš nebo potřebuješ pevné osy (co budeš jezdit a kolik vážíš), popř. jestli přece jenom nevyužít dobrodiní tapered sloupku vidlice (máš vybranou s rovným krkem a RU uchycením předního kola). A hlavně vybrat správně záplety, kola jedou.

          0 0
          • Shatterhand  

            O stavitelích jsem moc neslyšel, jen v souvislosti se skládáním kol Maxbike, ale tam mi to o moc levnější nepřijde, jen si tam můžu zvolit jaké komponenty chci (výběr je samozřejmě omezený). Jsem z Havířova, kdo bych našel v okolí nějakého stavitele kol? Určitě by se mi to vyplatilo více (podle toho. kolik by za složení chtěl) než pořizovat nářadí, které ještě nemám + frézy, které bych ani nesehnal. Pokud by se v takové cenové hladině našlo celé, postavené kolo, určitě bych se mu nebránil, ale dost jsem hledal a nic zajímavého jsem nenašel, proto se zajímám o skládaní. Bylo mi řečeno, že Rock Shox vzduchovou vidlici dostanu u kol za 20 000+ a tolik už za kolo dát nechci.

            Budu jezdit lehký terén + silnice, občas hory, ale cross kolo nechci. Vážím 76 kg.

            Nevyjdou levněji komponenty sram než shimano? Pohon bych chtěl 3×9 nebo více, pokud seženu.

            Aby mi vyšla konečná cena za postavené kolo, kolik peněz bych měl dát za rám a na co se u rámu nejvíce zaměřit, co je u něj nejvíc důležité?

            A co u vidlice? Vím jen, že nechci Sun Tour a chci ji vzduchovou. Ale vzduchových vidlic Rock Shox je pořád dost hodně druhů.

            Dále jsi psal o zápletech. Nemám kupovat hotové, zapletené kola?

            Díky za rady.

            0 0
            •  

              Proč chceš konkrétně jen RockShox a s jistotou nechceš Suntour? Třeba Epixon není vůbec špatný.

              0 0
              • Shatterhand  

                Ta vidlice i které jsi psal stojí okolo 7 až 9 tisíc, to je trochu moc.

                0 0
                • Deathwing  

                  http://www.kupkolo.cz/…rl-r_z99202/

                  Dokonce jeste levnejsi nez recon ve tvym odkazu. Ale i s raidonem za 3,5k se budes tezko dostavat k 15k aniz bys osidil neco jinyho.

                  0 0
                  • Shatterhand  

                    Podle prodejců v různých cyklo obchodech je v této cenové hladině o dost lepší a kvalitnější rock shox než suntour. Pokud bych šel po suntour, dávno bych už měl celé kolo do 15000 a ani bych ho nemusel skládat.

                    Podle tebe je lepší suntour?

                    0 0
                    • Sindy  

                      Ano, vzhledem k ceně, která u tebe hraje, myslím, hlavní roli, ano. Za cenu kolem 5tkč bys u Rock Shoxu dostal dost low-end vidlici (nejspis pruzinovku), u Suntouru dobrou vidlici s dobrým chodem (navíc vzduchovou).

                      0 0
                      • Shatterhand  

                        Ale proč jsou tedy vidlice Rock Shox dražší než suntour? Něco tam bude a nebudou to značkou, ne?

                        0 0
                    • Strakááč  

                      kola s cenou okolo 15tis. kč vidlou RS nebo Suntour je uplně stejný.. všechno je jen pružina a seš na tom jak na trampolíně.. Suntour umí levnou a dobrou vzduchovou vidlici kterou ti tu už postnuli… nejde ani tak o značku ale konkrétní model.. nějakej model je dobrej a některej stojí nahovno..

                      nech si tu u nějakýho stavitele postavit kolo na komponentech: vidle Sr Suntour raidon 29", rám nějakej MRX nebo Force, Brzdy shiamno M395, kliky deore/slx stačily by bazarový+střed, pohon: hazka deore 10spd + ř.páčky, kazeta 10spd 11–36a víc převodník NW na převod 1×10 méně použitej taky stačí bazarovej (vyhneš se přesmykači a padání řetězu) řetěz,.. pak výplety, co ti doporučí stavitel.. nebo z bazaru.. , rychlý pláště. Rodla, představec, sedlovku co nejlevnějc, klidně z bazaru, sedlo klidně z bazaru, základní pedály nebo platformy nebo když budeš chtít tretry tak SPD atd… Stejně to vyjde dost draho..

                      0 0
                      • tigermoth  

                        Za 15 litrů nemá šanci chlape.

                        0 0
                        • Strakááč  

                          koukám že jsem zapoměl nad tím napsat „našetři si víc a postav si to na těchto komponentech“

                          jasný že to za 15 nedá možná když to složí za 20 tak bude rád :D

                          0 0
                      • Evilcleaner  

                        tvl poradit někomu kdo chce jezdit poměrně široký rozsah podmínek kolo na kterém bude mít rozsah převodů 327% to je slušný masakr. však z kopce šlapat nemusí a do prudkého kopce může tlačit :-D

                        0 0
                        • Strakááč  

                          ??? :D Já nerozumět řeč tvého jazyka

                          jo… z kopce nemusí šlapat a do kopce tlačit, nebo tlačit nemusí a může ho nechat pod kopcem :DD

                          0 0
                        • jIrI___  

                          To je ten momentálně panující strach z přesmykačů…

                          0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
    • Vilém  

      Popreju hodne stesti, zbytek slyset nechces.

      0 0
    • Pan.Fazole  

      Přeju hodně štěsti a hromady hodin příjemně strávených na internetech, zbytek slyšet nechceš :)

      0 0
    • Deathwing  

      Stavitel ma pristup k VOC cenam (bez marze pro eshopy a postovny), takze by mu z dany ceny vyslo jeste penize na praci, mozna i na lepsi vybavu. Ale jestli si chces kolo poskladat sam a pohrabat se v nem tak o tolik horsi to nebude.

      Mozna az si zjistis ceny ze cenu vysroubujes treba na 18 aby to bylo vic funkcni.

      1. nejvic dej asi do kol a vidlice
      2. Ram si vyber znacku a pak porovnavej velikost, navodu na zmereni je na netu spousta.
      3. Obecne je to jedno, jen si musis pohlidat aby vidlice i ram mely stejnej rozmer. Ve tvy cene to nejspis bude rovnej krk 1 a 1/8, stejne tak v ramu

      Ram nejspis force epigoni, vidlici spis nez tuhle tak Raidona, je levnejsi, zbyde na dalsi veci, nebo naopak pritlacit na epicona, pohon 9spd Alivio nebo 10 Deore, brzdy shimano m396, kola bud vypleteny, nebo podle toho kolik zbyde si udelat vlastni. Na snizeni ceny muzes pouzit bazar, nebo se zkusit podivat do nejakyho obchodu jestli nemaj neco se znackou „sundano z noveho kola“.

      Na pevny osy asi nebude dost penez, mozna predni 15mm by se dala.

      Naradi predpokladam ze normalni veci jako klice, imbusy, kleste budes mit, tak ti nejspis bude chybet jen klic na stredovy slozeni, na kazetu a centrovaci klic.

      Pokud bude treba frezovat ram, protahnout zavity tak s tim asi nejlip do servisu (jen s ramem).

      http://www.ivelo.cz/…-servis-kol/ tady jsou navody na servis kola, bude to skoro stejny jako stavba.

      0 0
      • standoslav  

        S takovým přístupem se letos nesvezeš, snad v r. 2017.

        0 0
      • Shatterhand  

        Díky moc za rady.

        U rámu se mám tady zaměřit jen na stejný rozměr s vidlici, jinak je v podstatě jedno jaký rám budu mít (samozřejmě kromě velikosti rámu)?

        Proč právě vidlici Sun Tour? V cyklo obchodech jak jsem se tam ptal na vielici, mi bylo řečeno, že vidlice Rock Shox jsou kvalitnější a lepší v této nižší cenové třídě než suntour.

        A můžu se ještě zeptat na tu pevnou osu? To moc nechápu. Díky.

        0 0
        • Deathwing  

          Vzhledem k rozpoctu mas na ram zhruba 3–4k tam moc rozdilu nebude, ale az si nejakej vyberes muzes ho sem dat on ti ho nekdo pomluvi :D

          U vidlice bych nesel po konkretni znacce ale spis po konkretnim modelu podle parametru (je vzduchova, funguje, ma 32mm nohy), Vzhledem k rozpoctu opet nemas moc velkej vyber a raidon je povazovanej za jednu z prvnich vidlic ktera funguje. Pokud chces recona tak si proste rekni ze zaklad je recon, k tomu pridas dalsi vybrany dily a cena kolik vyjde, tolik vyjde.

          Jinak to ze ti v obchode reknou ze rs je kvalitnejsi nez suntour nemusis brat jako 100% pravdu, kazdej obchod bude rikat ze zrovna to co prodava je lepsi nez konkurence. Taky suntour ma hodne low end modely xct a xcm tady na foru povazovany za nefunkcni drzak predniho kola, coz by mohlo u nekoho srazet celou znacku.

          Pevnou osou je mysleny tohle, osa se nasouva do kruhovy diry z boku

          http://www.kupkolo.cz/…2014_z92940/

          Vidlice na rychloupinak maj konec ve tvaru U, takze se kolo da nasadit zespoda

          http://www.kupkolo.cz/…rl-r_z99202/

          0 0
    • fargo.  

      Dnes ses tu zaregistroval a hned sis nasadil laťku takto vysoko? Seš u mě Hrdina. :-)

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Petr L2  

      Zaprvé se tu tohle téma jenom za minulý rok řešilo několikrát, zadruhé pokud nemáš zkušenosti a vybavenou dílnu, tak nakonec stejně skončíš v servisu, zatřeti už tvůj limit je sám o sobě dost nereálný, začtvrté nechceš slyšet, že je to hodně špatný nápad a očekáváš ze ti tu potvrdíme, že to jde. Takže to je pár důvodú proč nemá cenu ti radit.

      Aby si neřekl, tak přidám svojí zkušenost. Mám Specialized Crave 29. Spešl nemá zrovna levná kola, i tak jsem při stavbě na holý rám utratil za mix sady slx a xt s Rebou víc než model se stejnou vidlicí stojí v krámě. Věděl jsem to dopředu, cíl byl postavit si ho presné jak jsem chtél a nemuset polovinu dílů sundavat a zbavovat se jich po bazarech, jak jsem to dělal s předešlým kolem. Cena je daní za to, co jsem chtél. Tak to prosté je. Stav si co chceš, ale je to cesta k lecčemu, jenom ne k tomu aby si ušetřil.

      0 0
      • Shatterhand  

        Zaprvé jsem článek s tím, jak se skládá kolo nikde nenašel, zadruhé zkušenosti nemám, proto se ptám tady na fóru a celou dílnu nepotřebuji, když existují stavitelé, za třetí a čtvrté: nechci slyšet, že se to nedá, protože jsem to slyšel už dostkrát a píšu tady s prosbou o radu se složením kola a ne proto, abych se znovu dozvěděl, že na to nemám. Škoda, že to vždycky někdo nepochopí a stejně tady píše, že to nedám…

        Díky za to, že ses podělil svou zkušenosti.

        0 0
        • mr.ricardo  

          Vis, nejsi prvni a asi ani posledni, kdo se tu snazi ostatni presvedcit, ze dokaze sestavit perpetuum mobile. Nechce slyset dobre minene rady druhych, podstatne zkusenejsich, a tvrdohlave si stoji za svoji vizi. Vetsinou se tu pak takove vlakno dava k lepsimu na Silvestra a vzpomina se, jak ten snilek asi skoncil.

          0 0
    • Edwin  

      Jsi blázen. Pokud ti jde o peníze, tak vlastní stavba je nejhorší řešení. Jen si napočítej, na kolik tě vyjde poštovný z x shopů. Postavil jsem 2 kola, takže vím o čem mluvím. Jinak se kolo postavit dá, není to jaderná elektrárna, ale aby bylo vše kompatibilní, tak chce mít hodně naštudováno. Vykašli se na to, nech si to postavit, nebo jukni na bazar.

      0 0
    • kubad  

      Postavit to postavíš, prolez kde co zeptáš se na BF, ale cena bude bohužel horší než když si to necháš poskládat stavitelem, a určitě horší nes sériovka.

      Vlastní stavba bez přístupu k lepším cenám bohužel není výhodná. Ale proč ne budeš mít kolo podle sebe

      0 0
      • Shatterhand  

        Díky za radu.

        0 0
      • Kelib  

        Ohradil bych se proti tvrzení, že vlastní stavba dražší než si to poskládat stavitelem a učitě horší ne sériovka. Z toho totiž vyplývá, že stavitel má horší ceny než sériovka.

        Co jsem si nechal pro známou stavět kolo za 17k, tak stavitel vykouzlil to, co v obchodě seženeš za 25k (Deore + Raidon)

        0 0
        • kubad  

          Přečti si to znovu, mě to dává jiný význam

          0 0
          • Kelib  

            Nechci tě chytat za slovo, jen jsem to prostě pochopil přesně obráceně, než jsi chtěl napsat :)

            Pokud by tě ale zajímalo proč jsem to pochopil obráceně:

            Vlastní stavba /nejdražší/

            je horší (dražší) než stavitel a /*středně drahé*/

            určitě horší (mnohem dražší) než sériovka /nejlevnější/

            0 0
    • Mr.Voza  

      Píšeš: „Hned na úvod zmíním, že chci poskládat horské kolo 29“, se vzduchovou vidlicí Rock Shox, cena okolo 15 000,–. Vím, že takové kolo jako celek za takovou cenu není možno sehnat, proto si ho chci poskládat."

      Jestli máš jenom tyhle dva požadavky, aby to mělo 29" a vzduchovou vidlici Rock Shox, tak co třeba koupit „hotový“ kolo 29", který by Ti z pohledu ostatních komponentů vyhovovalo a pak jenom vyměnit vidlici za tu Rock Shox?

      0 0
      • Shatterhand  

        Docela zásadní je i ta cena, kterou bych do toho chtěl dát a myslím, že když koupím celé kolo s vidlicí Suntour třeba za 15000, pak vidlici Rock shox na změnu třeba za 5000, tak se mi to trochu prodraží.

        0 0
        • Espen  

          Bylo to myšleno ironicky. Aby sis koupil prostě nějakou 29" třeba za 10000,–, pak tu tvou vysněnou vidlici Rock shox a vyměnil za původní.

          0 0
          • Mr.Voza  

            Nebylo to myšleno ironicky, ale uplně vážně. Neuvádí žádný jiný požadavky, kromě 29 palců a tý vidlice. V problematice stavby kol se neorientuju, ale pokud tady většina zkušenějších píše, že je blbost to kolo stavět, tak mě logicky napadla tahle možnost. Když koukám na e-shopy tak za 10000 se „devětadvacítka“ koupit dá. Tak proč nevybrat nějaký hotový kolo třeba za 11000–12000, k němu tu zázračnou vidlici za 5000 a tu původní vidli pak za 1000–2000 prodat? Vyšlo by to pak taky na těch 15000.

            0 0
            • Petr L2  

              Takovou vidlici jsem se vloni snažil prodat a nakonec jsem jí daroval prvnímu, kdo si napsal, ani za ten litr se nedala.

              0 0
            • Espen  

              Moje chyba. Přišlo mi to jako ironie od tebe :-D. Když jsi viděl, jak si dotyčný tvrdě jde za svým a na rady nedbá, tak jsi elegantně vyřešil jeho problém.

              0 0
      • Petr L2  

        Pokud je opravdu jediným kritériem 29", cena celkem 15 000,– a vidle RS, tak to asi opravdu jde, stačí si koupit to „správné“ kolo a dokoupit tu vidli RS za 5000,– :-)

        http://www.kolapesek.cz/…la-29-c3668/?…

        Každý svého štěstí strůjcem ..........

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • scota  

      Jen na montáž vidlice budeš potřebovat nářadí za několik tisíc.

      0 0
      • Petr L2  

        Na montáž vidlice stači imbus a na zkráceni krku pilka na železo, naraženi ježka zvládne pomocí kladiva a šroubu, aby si při zatloukáni nezničil ten co dostal s ježkem, ten na to není moc stavěný.

        0 0
      • oddie  

        Sakra, to jsem si nikdy při montování vidlice nevšiml…

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Evilcleaner  

        tak že to jde doma ubastlit s pomocí svěráku a kladívka je pravda – nicméně takhle by se to dělat nemělo. když si to člověk udělá na vlastním kole, jeho problém. když to chce mít pořádně, tak platí to co píšeš (fréza na vidlici, na rám, lis na hlavko, naražeč ježka, naražeč spodního konusu, řezač na krk) – těch tisícovek je víc než jen několik.

        0 0
        • tigermoth  

          Tyhle drobnosti se dají vyrobit doma skoro zadarmo, řezák stačí obyč na trubky. Když máš ruky v pořádku tak to jde i bez toho.

          0 0
      • pepino  

        Von jí bude montovat už hotovou na kolo.

        0 0
    • Strakááč  

      nářadí na složení kola, by ti mělo teoreticky stačit jen základní inbusy, klíče a torxy + centrovací klíč na poštelování kola když bude nejhůř (do stovky) klíč na kazetu (do stovky) klíč na střed. složení a hollowtech matici (do 4stovek) toto mám já, a stačí mi to :D hlávko se dá nalisovat ztužidlem a dvouma destičkama nebo závitovou tyčí s dvouma matkama a dvouma provrtanýma destičkama, ježka naklepeš do vidle jednoduše nějakou tyčkou… a to je asi všechno..

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Jirra  

      Osobně si myslím, že někdo kdo se ptá na to zda nevadí, že je vidlice a rám jiné značky, by se do toho neměl vůbec pouštět. Tedy pokud to je zároveň někdo, kdo potřebuje ušetřit. Něco jiného by byl někdo komu je jedno kolik to bude stát a bude kolo stavět spíš jako takový kutilský projekt a holt to bude občas metodou pokus omyl :-)

      0 0
    • Petr L2  

      No tak už jsme tě varovali myslím dost důkladně, ty se odradit nedáš, takže by si mohl udělat první krok. Jinak letošní sezónu nestihneš.

      Nevím jak to kdo vidí, ale já bych tedy začal výběrem rámu, protože pokud nemáš rám, nevíš jaký sloupek a jaký kok má mít vidlice, nevíš jaký průměr a délku sedlovky, nevíš, jak můžeš použít přesmyk a těžko odhadneš, jaký použít představec.

      Samostatných rámů zase na trhu tolik není, bazarovku nechceš, takže budeš s výběrem rámu hotový raz dva.

      Jestli máš rád „knihy s obrázky“, kup si „Velkou modrou knihu o servisu jízdních kol“. Kniha má 245 stran, nepíše se v ní sice jak postavit kolo, ale každý krok, na který při stavbě narazíš je tam pěkně popsaný a kromě obrázku tam máš i jaké nářadí k tomu potřebuješ. Začni kapitolou 1, pak skoč na kapitolu 15 a pak už pojedeš podle toho, co zrovna bude potřeba. Další celkem slušný zdroj info je volně stažitelná "Příručka prodejce, základní přehled od Shimano. Tak držím palce :-)

      0 0
    • pocestny  

      Dneska jsou všude ty internety, tak by to asi neměl být problém ne?

      Co asi tak potřebuje na obyčejné kolo? Nic tam frézovat nemusí, ani nic vyplétat (nějaký levný set kol si může koupit hotový, ušetří 30 kč na centr klíč) a potřebuje jenom klíč na kazetu 40,– + imbusáky z obi za 39,– + klíč na střed (podle typu středové osy) za 40 až 200,–

      řetěz spojí bez nářadí, montpáky na pláště má už v sadě lepení, pumpu, kleště, kladívko a pilku na železo taky má určitě doma

      0 0
      • Tencovozikmin  

        Ty internety,ti sice poradi,ale bez slapnuti vedle to pujde tezko.Pokud si kuopi fungl novy ram tak nejake zabrouseni protahnuti zavitu je normalni. A vercajk si muze klidne aj pujcit,kdyz na to prijde. A ten blby retez uz jsi nekdy menil? Minimalne budes potrebovat nytovacku,pokud to nechces vytloukat nejakym bazmekem a kazdou rychlospojku taky lehce nerozpojis. Ver ze na blbem kole je spousta s kteryma si nebude vedet rady a pak treba nakoupi neco spatne a prijde na to az pri montazi nebo az pri uzivani. A toto se ti pak vsechno prodrazi. Muze si poskladat i nove z bazarovek,ale ja bych se do toho nepoustel pokud nema dost zkusenosti nebo kamosa ktery dobre poradi a pomuze.

        0 0
        • zdenal8  

          Ale zase když se do toho nepustí, tak jak jinak získat ty zkušenosti?

          0 0
          • Tencovozikmin  

            Tak musi pocitat ze to bude neco stat a ne ze to bude delat aby usetril.

            0 0
            • zdenal8  

              Ale tak jasný, že pokud nemá nic, tak se s tím nejspíš do 15 ti nevejde. Já reagují jenom na to skládání.

              Záleží, co je u něj priorita. Mít slušný kolo za 15 nebo si sám postavit kolo. Obojí asi úplně nevyjde.

              0 0
          • Petr L2  

            Ale ať se do toho pustí, ale ať nás tady netrénuje, že to, že to nejde tak, jak si on představuje a za peníze, které si on stanovil, nechce slyšet. To je takový oblíbený způsob řešení problémů mladých, nadějných manažerů s přebytkem energie a nedostatkem životních zkušeností, na to jsem si vypěstoval alergii při práci v korporaci již před léty.

            0 0
        • pocestny  

          souhlasím jenom s tím, že by mohlo být nutné ten nový řetěz zkrátit a na to by se mu ta nýtovačka hodila (spojí ho rychlospojkou). S nutností zafrézování nesouhlasím, rozpojovat řetěz taky nemusí (on to chce složit, ne rozložit, a kdyby rychlospojka jde kleštěmi). Že nakoupí nekompatibilní nesmysly, je riziko o kterém on přece ví. Ale co mu tam asi tak hrozí nekompatibilního, když nebude úplně mimo?

          výška rámu (uvedeno v popisu zboží)

          typ hlavka (uvedeno v popisu zboží)

          typ přesmykače (uvedeno v popisu zboží)

          průměr a délku sedlovky (uvedeno v popisu zboží)

          typ sloupku vidly (uvedeno v popisu zboží)

          typ os předního a zadního náboje (uvedeno v popisu zboží – rámu a vidly)

          typ představce (uvedeno v popisu zboží)

          průměr řídítek stejný s průměrem představce (oboje uvedeno v popisu zboží – vidly)

          celý drivetrain (třeba namíchá shimano Alivio/Acera 3×9)

          brzdy prostě shimano (co tam může zmrvit? hadičky zkracovat taky nebude)

          Maximálně mu to nebude barevně ladit. Vyjde ho to o litr o dva dráž než v obchodě. Ale naučí se přitom dost. A to je k nezaplacení (později na tom knowhow ušetří mraky peněz za servis)

          přiřízne si vidlu, nabouchá do ní ježka a kroužek hlavka, a do rámu hlavko, nasadí pláště, utáhne kazetu a středovou osu a zbytek kola smontuje 3 imbusákama …celé to postaví za 2 hodiny, možná si bude další půldne hrát s bowdenama …a jako lajk to bude ještě pár vyjížděk dolaďovat

          0 0
          • gerrard  

            Ten cas je sakra optimisticky. Kdyz o tom nic nevi a podle toho co pise, tak on o tom opravdu nic nevi. Tak je to pro takoveho cloveka prace minimalne na tyden to jenom slozit. A to jeste porad nevi co ma koupit a ve finale ani nevi, jak to vypada, kdyz to spravne funguje, takze ani nebude vedet, jestli to udelal dobre.

            0 0
            • pocestny  

              když na to půjde v klidu, tak věnuje 3–4 týdny výběru těch dílů, a shlídne mezitím ty internety, tak to pak složí za chvíli

              0 0
              • gerrard  

                Nemyslim si ze clovek, ktery poklada dotaz jestli ram a vidlice musi byt stejne znacky dokaze diky tem internetum byt za 3 az 4 tydny tak moudry, ze to da. Pokud by to bylo vsechno tak jednoduche, tak by si kazdy stavel kolo sam.

                0 0
                • pocestny  

                  lidi nestaví biky doma, protože to je neekonomické a časově náročné, není pro to žádný silnější argument, kromě snahy se něco přiučit nebo máš-li velmi specifické požadavky (když na trhu není přesto to, co ty chceš)

                  jak tam napsal „jestli nevadí jiná značka rámu a vidle“ jsem si všiml až po druhém čtení… to je fakt týpek hodně na začátku. Je logické ho poslat do servisu. Moje rada je opačný extrém (ať to zkusí za cenu že se možná spálí, ale já takhle žiju celý život, sem tam se trošku spálím, uznám to klidně narovinu, ale člověka to posune dál…)

                  pro něj ideál je něco mezi (jak tu někdo psal – dobrý kámoš, co poradí, kde bude třeba, a nebude to stavět za něj)

                  0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                O čas asi až tolik nejde. Troufnu si tvrdit, že nejsem úplně levý, mám slušnou sbírku různých záložních serepetiček, vyzkoušenou sadu nářadí, vím, kolik a kam dát vazelíny nebo lepidla, tuším, kolik co utáhnout podle citu, kola doma servisuji, přeskládávám i skládám, většinou navíc přesně vím, jaký má být na konkrétním kole posed (odpadá práce s dolaďování), přesto bych si na první skládání nechal tak min. 3 × 2 hodiny. Vždycky se najde něco, čeho se nedostává nebo přesně nepasuje nebo se nelíbí a je potřeba dokoupit (koncovky lanek, stavěcí šrouby, chrániče na bowdeny, podložky pod představec…). A to se vůbec nebavím o hydraulických brzdách.

                0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                .

                0 0
          • Tencovozikmin  

            Zatim nic neslozil a netvrdim ze to nejde.Taky si delam dost veci sam a par preslapu uz bylo..staci neco dotahnout vic nebo min. Kdyz si budu chtet slozit kolo,tak urcite ne herku (zimaka nebo hospodare) kde bude neco plandat,ale budu asi chtit at to vypada co nejlip. Nechapu proc by se do toho mel poustet kdyz mu to stavitel slozi a vyjde to stejne ne li levneji. A pak moze klidne kutit a vrtat se v tom.

            0 0
        • scota  

          Kvalitní nýtovačku, kleště na spojky a kleště na lanka a bowdeny jsou základ. Mimochodem od Parktoolu to dělá cca 2500 Kč. K tomu sadu imbusů a torxů např. Bondhus cca 700 Kč.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • pocestny  

            na domácí kucení stačí superB a jiný lowcost

            a spojka jde spojit bez nářadí

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • scota  

            Kvalitní a cenově dostupné je nářadí od Narex:

            www.narextools.cz

            0 0
    • Espen  

      Tazatel se už pár dní do diskuse nezapojuje. Zdejší reakce na postavení si vlastního kola ho asi vylekali, takže to nemá cenu zde dál řešit. Možná radši postaví motorku a zkouší moto fórum :-D

      0 0
      • jan.pernik  

        Nebo raketoplán.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Petr L2  

          Dr. Sheldon Lee Cooper pokud si dobře pamatuji, přirovnal raketového inženýra na stejnou úroveň jako výběrčího mýtného na mostě, takže to asi nebude tak složité jako postavit kolo nakoupených dílů .-)

          0 0
    • Seky  

      Chceš radu? Zkus nejdřív vyplodit exelovskou tabulku kam nasazáš všechny komponenty a ceny. Nazapomeň si tam připočítat taky dopravný a poštovný, ono pokud to budeš objednávat třeba ze 6 eshopů tak to poštovný může být dohromady i litránek. Nezapomeň započítat i drobný položky jako lanka bowdeny, koncovky, podložky pod hlávko atd. budeš se divit co takový drobotiny v součtu stojej.

      Pak sem tu tabulku hoď a uvidíme jestli se vůbec do tý tvý vytčený částky vejdeš. Podle mě ani náhodou, ale třeba překvapíš.

      Další věcí je nářadí co budeš potřebovat k sestavení kola. Pokud budeš mít kotoučovky tak odvzdušnovací sadě, fézy na postmount a centrovací vidlice s pravítkem se nevyhneš, pak ještě pár věcí jako stahovák na kazetu a střed, frézy a výstružníky na rám nebudeš potřebovat pokud koupíš něco kvalitnějšího, ale to se zase nevejdeš do rozpočtu. Jenom to nejnutnější nářadí co jsem napsal je tak za těch 10 kolíků když vezmeš to nejlevnější co najdeš jinak to bude 15+. Pokud půjdeš do servisu, aby ti to kolo sestavili tak počítej 2000 a víc, ale třeba najdeš nějakou charitu co to udělaj levněji za pár stovek jak psali někde víše.

      No na tu exelovskou tabulku jsem strašně zvědavej, podle mě jí nikdy nedáš dohromady :-)

      0 0
      • jan.pernik  

        No pravdu díš. V sobotu mi přišel materiál na kolo pro holku. Byly to jen ty drobnosti, pláště, duše, lepení, brašnička, pumpička, vidlice, ráfky, špice, niple, pedály, ..... Rám už byl doma, sada včetně nábojů ze starého kola.

        Takže jen ty drobnosti byly přes 10 litrů. A vercajk nepočítám :-) Vrtačka, zavitníky, kleště na bowdeny a lanka, pilka, pilníky, … Hromada přípravků se dá doma vyrobit ze zbytků jeklů pokud má doma člověk svářečku – např. centrovací stolice, dishing tool (nevím jak se to řekne česky, páč google). Takže pokud to člověk nemá jako úchylku, tak je levnější si to nechat postavit. Je to takové nechci slevu zadarmo.

        0 0
        • pocestny  

          Další, co z toho dělá raketovou vědu. Myslím, že Sekymu jde hlavně o to, aby si borec uvědomil, co jde dnes složit za 15.000,– (v podstatě Altus + hodně levná vidlice, žádný Recon silver atp., jak si autor vlákna myslí). Ale já každý dotaz tohoto typu beru především tak, že se chce tazatel něco sám naučit. Tak mu nebudu říkat, že to nejde, když to jde, jen nesmí být úpa blbej.

          Ad stavba: Pilníky, vrtačka a kleště není žádné speciální jednoúčelové nářadí na kolo. To musí mít člověk doma k běžným opravám. Speciální kleště ani závitníky nejsou obvykle potřeba, pokud si nějaký debil nekoupí rám bez závitů nebo dráty bez závitů a podobně. Bowdeny a lanka se dají cvakat čímkoliv ostřejším a pak jen narovnat ty konečky. Na co by vůbec potřeboval vrtačku? Myslím, že to jediné jsem na bike nikdy nepotřeboval. Na co by měl centrovací vidlici, když může koupit hotová kola?

          Tu centrovací vidlu jsem nepotřeboval celý život, až teď jsem si ji pořídil z čistého rozmaru a rozežranosti. Obvykle jsem centroval kola s pomocí upravených véčkových brzd se šroubky po stranách a vodorovným drátem pro výšku. A když na lepších rámech chyběly navářky, řešil jsem to jinou homemade úpravou na podobném principu. Mít doma ještě „dishing tool“ považuju za totál úlet (velmi nadstandardní vybavení skutečné cyklo dílny).

          0 0
          • Vilém  

            Centrovaci pravitko je velmi nadstadartni vybaveni? Pokud clovek plete obcas nejake kola, tak to naopak povazuju za zakladni vybaveni.

            0 0
          • oddie  

            Asi tak. S malým rozdílem – to centrování dělám v normální vidlici ne podle V brzd, ale nalepením běžných kancelářských velkých samolepících štítků, které po tom utrhnu a vyhodím. Easy.

            0 0
          • jan.pernik  

            Ale jo není to raketová věda. Jen za 15k to složit je totální hovadina. Resp. za 15k poskládá kolo z „Makra“.

            A jde to poskládat s kombinačkama a multiklíčem + klíčem na kazetu/střed. Ale není to taková romantika.

            0 0
          • Seky  

            S poslední větou musím důrazně nesouhlasit. Dishing tool se česky jmenuje centrovací pravítko a je to absoluntně základní kus nářadí v profi cyklodílně. Vůbec si nedovedu představit jak bez toho zapleteš nový kolo. To prostě vůbec nejde. Bez centrovacího pravítka nemáš šanci trefit souosost předního a zadního kola, takže vyrobíš ve finále dvoustopý vozidlo, takže velmi zajímavé jízdní vlastnosti.

            Samozřejmě spousta nářadí se dá doma vyrobit, nebo ho nějak „ochcat“ když víš co a jak potřebuješ. Taky jsem to ve svých mladých nerozvážných letech tak dělal. Ale to byli devadesátý léta, od tý doby jsem zmoudřel a kola prošli trochu evolucí. Dá se udělat lecos, ale když je to kolo složený pořádným nářadím, tak to funguje krapet líp … o dost velký krapet líp.

            Centrovačka se dá nahradit lepící páskou na rámu, centrovací pravítko se dá vyříznout z lamino desky a doměřit šuplérou samozřejmě přesnost s budíkovou centrovačkou a pevným pravítkem se nedá srovnávat, ale když nemáš třeba tenzometr, jak napneš výplet, to už musíš mít sakra zkušenosti a mít to v ruce a to tazatel nemá a bude to dělat poprvý, moc dobře si pamatuju jak dopadlo mojich několik prvních vycentrovaných výpletů. Prostě ani Robert Rossenberg nešukal naporpvý jako profík :-)

            Samozřejmě může koupit zapletený kola, ale to jsme tam kam nemůžem, zapletený kola budou stát nejmíň trojku a skládaný dokáže pod 1500,– ale bude k nim potřebovat vercajk a pokud si je nechá zaplést v servise tak s prací bude zase na tý trojce, tedy začarovanej kruh. A s kolama za trojku mu ta exelovská tabulka nemůže vyjít :-)

            A takhle se dá pokračovat do alelelůja. Bez frézy na brzdu nemůže vyrovnat třmen, to bude hrozně brzdit, bez rovnače na patku měniče neseřídí řazení atd. atd. … jo zbastlit se to dá bez toho nářadí, ale to kolo pak bude fungovat pomalu hůř jak kolo z Tesca. Rozhodně mnohem hůř než když si koupí šitovou sérijovku za 15.

            0 0
            • pocestny  

              Ty si dokážeš neuvěřitelně komplikovat život, to já poznám.

              Jak dvoustopé vozidlo bez pravítka? Když vycentruješ obě kola na střed náby, tak by musel mít rám svařený nakřivo, aby to z toho bylo dvoustopé vozidlo. Když si tedy koupíš set zapletených kol, tak taky riskuješ dvoustopé vozidlo protože sis na to nevzal to pravítko? Však já ti to píšu, že to je nářadí pro skutečnou cyklodílnu, což není jeho případ.

              Ještě se mi nestalo, že by mi jebal brzdový třmen bez zafrézování, posledních pár let uplně pohoda, jen s první kotoučovkou (BR-M755, v roce 2002 na IS) jsme vkládali několik mikropodložek, než to bylo OK. A patka… co na to dodat… … že je křivá patka snad pozná i úplný jojo, a když ne, tak stačí na to 2 závitové tyče.

              Ano, sériovka bude výhodnější, to je asi jasné, ale o to v tomto vlákně až tak nejde.

              0 0
              • Vilém  

                Nj, ale na ten stred naby to vypletes podle ceho? Nerikam, ze to nejde, ale clovek musi stale otacet kolo v ramu, odmerovat atd., proste opruz.

                0 0
                • oddie  

                  Ale kulový musí otáčet, nalepí si tam pásku a udělá si na ní čárku tam, kde má být. Sorry, ale co tu dokážete vymýšlet za hovadiny v křečovité snaze dokázat, jak něco „nejde“, to je fakt unikum, přitom jsou to všechno naprosto primitivní věci, který ještě nedávno dělal doma skoro každej.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Zrejme jsi jeste nepotkal ram s krivou zadni stavbou.

                    0 0
                    • oddie  

                      Na to to stačí otočit JEDNOU, ne „furt“.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Clovek to malokdy trefi napoprve, ale pravda muze si tam dat nejaky pravitko.

                        At si kazdej postupuje jak uzna za vhodne, ja si jen stojim za tim, ze pokud chce clovek semtam zaplest kolo, tak toto povazuju za zakladni vybavu, ne za velmi nadstandatni vybavu.

                        0 0
                  • -b-n-x-  

                    +1

                    0 0
            • pocestny  

              ad tenzometr: „to už musíš mít sakra zkušenosti a mít to v ruce a to tazatel nemá a bude to dělat poprvý, moc dobře si pamatuju jak dopadlo mojich několik prvních vycentrovaných výpletů…“

              Taky jsem tak začal, vyrobil jsem na své první silničce pár vajec, a co? Nic! Naučil jsem se to.

              0 0
              • Tencovozikmin  

                Tak mu staci kdyz posklada jedno. Chce poradit co ma suproveho nakoupit a ne ty tvoje blaboly ze se tim bude zivit,anebo si ho vem do uceni. Budes met super tovaryse,preji pevne nervy. Zatim nezna zaklad a uz ma vypletat.

                0 0
                • pocestny  

                  Poposedni si, to psal Seky. Já jsem tu v prvním příspěvku napsal, že si má koupit hotové kola. Nevymýšlel jsem s pletením, ani ho tu nekrmím hororama s centrovacími vidlicemi a pravítky.

                  0 0
            • -b-n-x-  

              Nejakou dobu jsem jezdil na mirne dvoustopem horaku (kriva zadni stavba) a ze bych to teda nejak poznal, to ani nahodou. Verim, ze na silnicce by to mohlo vadit. Ale v terenu na horaku je to asi tezko poznat.

              0 0
            • obda  

              Jak tě tak čtu, tak vůbec nechápu, jak jsem v devadesátkách mohl vyplést tolik kol, když jsem neměl ani centrovací pravítko, ani tenzometr ;) Stížnosti na svoji práci jsem neměl žádné :) Pokud máš klasický ráfek a obyč. dráty, tak to není taková věda.

              0 0
          • Strakááč  

            přesně.. bovdeny jsem vždycky štípnul, nerovnal ale ubrousil na brusce dokud to nebylo rovný..

            centrovací vidlici nemám zatím jsem jí nikdy nepotřeboval.. protože jsem centroval ve vidlici/zadní stavbě voskovkou nebo křídou… ale chtěl bych si to vyrobit.. nejni na tom nic složitýho.. jen to chce trochu přesnosti a času … lepší než za to dát neuvěřitelný prachy… :D

            0 0
            • scota  

              Takže do tabulky bruska +2450 Kč. A co děláš s lankama?

              0 0
              • -b-n-x-  

                Ja si myslim, ze by si mel koupit celou tovarnu na kola. A mozna jich bude vice, protoze se urcite v jedne nevyrabeji treba ramy a pneu spolecne.

                0 0
      • scota  

        A v té tabulce zjistíš, že spožadovanými parametry jsi o 10 000 nad rozpočtem a to nepočítám nářadí.

        0 0
    • jan.pernik  

      Jen pro zajímavost „jak levné je skládání kola“

      https://www.youtube.com/…viyj_E0VEy9Q

      0 0
    • Al Stra  

      dá se předpokládat, že se zakladatel po tom všem už oběsil -)

      0 0
    • Deathwing  

      nejak to tu utichlo, tak co jak to dopadlo se stavbou kola?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.