• novas32

    ahoj, chtel bych se zeptat, na kolik foukat silnicku. na plasti je min 7 bar, max 9 bar, ta horni hranice mi prijde hrozne moc. mam se toho bat, nebo je mam radne nastouchat?

    0 0
    • maajkee  

      Já foukám 7–8, když tam nabuším 9 tak už to na těch našich tankodromech moc drncá a ještě jsem necvak, co vím, tak většina silničářů buší co nejvíc aby to co nejvíc jelo :)

      0 0
    • Lister  

      Na atmosféry nehraju, ale jestli tě to zajímá, tak dávám dozadu 110 a dopředu 100 psíků.

      0 0
    • felix.org  

      Dávám 8.

      0 0
    • Cavendish  

      Vzadu 115,v předu 110 a vážím 70kg

      0 0
    • novas32  

      jen me zarazila ta horni hranice. myslel jsem ze vrch je tak 8 baru, 9 mi prislo hodne, ale koukam, ze to zase az tolik neni :)

      0 0
    • Lada,s  

      Do plášů dávám tak kolem 8, do galusek jsem fučel 10

      0 0
    • nooski  

      Zimáka foukám na 8,5/8 barů zadek/předek. Dvojku na 9/8,5 barů. Oboje pláště. Jednici s 21mm galdama na 12/10 barů. Na zimu a mokro dávám na zimáka asi jen 7,5/7 bar. Silnice má pořádně jet a pokud jezdí člověk rád ze sedla a rychle, tak nějaké šmrdlaní na polovyfoukých gumách nemá cenu.

      0 0
      • maajkee  

        Pro někoho to cenu třeba má.

        0 0
        • nooski  

          Pro člověka, co neřeší rychlost a chce pohodlí za cenu pomalejší jízdy a nespurtuje to cenu má.

          0 0
          • nox159  

            pro takoveho človeka nema cenu uvazovat o silnici ne ;-)

            0 0
            • winter78  

              No ano, všetci sme tu predsa profi pretekári. Však aj na MTB by ti pri priemerke 17km/hod v pohode postačila Eska skladačka ;-).

              0 0
          • maajkee  

            Já jezdím rád rychle, chci alespoň trochu pohodlí bez toho aniž bych ztratil nic z rychlosti, proto foukám 7–8 místo 9barů. Nezávodím, jezdím kvůli fyzičce a kvůli tomu abych něco zhubnul. Spurtovat při sólo jízdě to si nějak nedokážu představit. Do kopečků to taky tahám většinou ve stoje a problém s pláštěma nemám.

            Když je kolo trochu pohodlnější, vydržím na něm jet mnohem déle a o to mi především de. Né ujet pár km co nejrychlejším tempem.

            0 0
            • nooski  

              To je v klidu, já si zase nedokážu představit na silničním kole nespurtovat.

              0 0
              • kubad  

                ale proc ne otazka je jestli poznas rozdil mezi 8 a 9 bary :-)

                0 0
                • JSt  

                  podle manometru zcela urcite :-D

                  0 0
                • nooski  

                  Dneska jsem si říkal, proč se to přední kolo tak žvýká při jízdě ze sedla a doma jsem zjistil, že místo 10 barů tam bylo „jen“ lehce pod 9 ;-)

                  0 0
                  • maajkee  

                    V tom případě musíš mít asi 150 kilo :) Mně se to nežvejká ani při 7 barech a to mám teď 96kg :)

                    0 0
                    • karliner  

                      Vážně se ti to při 7 barech nežvejká nebo ti to spíš je jedno?

                      0 0
                      • mastihuba  

                        nebo má nepřesnej manometr :)

                        0 0
                      • maajkee  

                        Chtělo by to definici žvejkání :) Rozhodně se mi víc žvejká plášť na bajku při 2 barech než na silničce při 7 barech :)

                        Včera jsem zkusil nabouchat na 9, jako dá se to ale drncá to a nějak zvlášť rychlejc to nejede. Těch 7 už je pravda taková dolní mez, takže fouknu vždycky tak kolem osmi.

                        0 0
                    • nooski  

                      72Kg, ale jen 21mm galda. Na 23mm pláštích Continental je rozdíl mezi 8 a 9 bary pro mě téměř nepoznatelný.

                      0 0
                      • kubad  

                        no tak řeknu že maš 21mm galdy :D tam to samo poznat je

                        0 0
              • maajkee  

                A kdy jako spurtuješ? Profi silničáři většinou spurtujou až těsně před cílem při závodě, při normální vyjížďce mi nějak uniká smysl, navíc spurt je jen velmi krátkodobá záležitost.

                0 0
                • nooski  

                  Jezdím, protože mě to baví. Zablbnu si klidně s kámošem na značku, na vrch kopce, předjet babetu nebo pomalejší auto nebo prostě jen tak. Na kolo mám málokdy více než 2 hodiny, tak se chci pořádně vyblbnout. Mám kolo, které jede nádherně a nohy, které umí zabrat tak se nebudu ploužit jak lemra ;-)

                  0 0
                  • maajkee  

                    No jo, tak když jsi vlastně takovej borec, tak to pak jo, už nic neříkám. Já holt beru silnici jako tréning a relax, ty jako hračku k vyblbnutí.

                    Takže neexistuje nějaká poučka pro to, kolik foukat.

                    0 0
                    • nooski  

                      Hračku, která mě baví více než 12 let a taky je to parádní relax. A poučka rozhodně exituje. Podle stylu jízdy, preferencí jezdce a typu obutí.

                      0 0
    • Člověk a jeho svět  

      Jak říká mistr Babica – měkký játro je lepší než tvrdý játro :))). U silnice spíš naopak.

      0 0
    • ememem1  

      ked tu trocha pohladas mlok sem daval tabulku odporucanych tlakov na silnicku v zavislosti od hmotnosti jazdca a sirky plasta. v zasade sa od toho dalo docela dobre odpichnut pri respektovani odporucani vyrobcov. ak to najdes hod sem link lebo ja to najst neviem :-)

      0 0
    • novas32  

      diky za nazory.

      finalne tedy: mam kola Mavic Aksium, plaste Mavic Aksion s uvedenim 7 bar min, 9 bar max. na kolik tedy foukat?

      nemam zadne zavodni ambice, jezdim sam, spis pro kondicku, radost a zhubnuti. 8 baru s tim, ze si to sedne na nejakych

      7 – 7,5bar?

      0 0
    • jecnak  

      To asi hlavne zalezi kde, jakym stylem jezdis a co od jizdy pozadujes. Ja foukam od 90 do 140PSI dle plastu, povrchu, rafku a pouziti.

      0 0
    • Maty.dp  

      Řeší se tady silniční pláště versus rychlost a pohodlí. Tak se s dovolením trochu přiživím. Jezdím pláště 23mm a kvůli pohodlí přemýšlím o pláštích 28mm. Nevíte někdo jak asi přibližně se silnější pláště promítnou do rychlosti jízdy. Budou mít ty silnější pláště výraznější vliv na pohodlí. U nás jsou ty silnice opravdu v hrozném stavu a občas je to o ruce. Obojí by měly být Continental Ultra Sport.

      0 0
      • nooski  

        A vleze se 28mm plášť do rámu? U mé jednice a dvojky by už 25mm bylo hodně na fest a na zimáku nic většího jak 23mm nedám kvůli vidlici Fort. Jinak zmínka ohledně přínosu 28mm plášťů byla v tomhle článku http://www.bikeportal.cz/index.php5…

        0 0
        • Maty.dp  

          Vejde místa je dost. Ale 35mm tam už nedám. Bohužel jsem měl vzít cyklokrosku. Na ty naše silnice by to bylo ideální. Díky kouknu na to.

          0 0
      • Tina  

        Vozím 25mm plášte. Hlavne z dôvodov stavu ciest v mojom okolí. Jazdila som v minulosti aj 28mm plášte, ale do tohto bajku mi nevlezú. Na rýchlosť to nemá žiadny vplyv. Styčná plocha plášťa so zemou a valivý odpor je aj tak priamo úmerný tlaku v pneu. Takže keď 23, 25 alebo 28mm plášte nafúkaš na 9bar tak neverím, že budeš cítiť rozdiel vo valivom odpore, t.j. stratu rýchlosti. Pokiaľ teda nie si vyložený časovkár alebo triatlonista, ktorý počíta každú sekundu na 1 kilometer.

        Niekde som čítala, že kedysi tak populárne 19mm plášte mali rovnaký valivý odpor ako súčasné 23mm, ale tým, že komfort jazdy je na 23mm lepší tak sú v konečnom dôsledku rýchlejšie ako 19mm ;)

        0 0
        • destr  

          No ono ty širší mají naopak nižší valivý odpor, ale zase větší odpor vzduchu. A 23mm je takovej zlatej střed ;-)

          0 0
          • JSt  

            ta prvni veta souveti je hloupost, ze. ;-)

            0 0
            • Hroch obojzhivelnyj  

              No ne tak docela. Sirsi plast bude mit pri stejnem tlaku nizsi valivy odpor.

              Ale valny smysl to nema, protoze kazda sirka ma svuj optimalni tlak.

              0 0
              • JSt  

                takze souhlasis s tim, ze je to hloupost. ;-)

                pak tady muze mlok prezentovat, ze bachraty mtb gumy maji mensi valivy odpor nez silnicni plastiky…

                0 0
                • Hroch obojzhivelnyj  

                  Hloupost je posuzovat vliv izolovaneho valiveho odporu, jako funkce jednoho parametru jako sirka nebo tlak. Tyhle parametry zaroven ovlivnujou spousu dalsich funkci cele soustavy kola- picykl- jezdec.

                  A jinak siroky slicky na optimalnim tlaku klidne muzou mit nizsi valivy odpor nez uzky na svym optimalnim. A nemusi. Zalezi hodne na povrchu. Na konstrukci plaste, duse-bezduse. A taky budou tezky a nebudou ochotne zrychlovat.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Jenže ta první věta není hloupost ať použiješ smajlíků kolik chceš.

                  Pro silniční pláště a různé šířky je to jednoduché, tam to platí téměř vždy, že širší plášť stejného typu má o něco menší valivý odpor při stejném tlaku. A v tomhle případě při rozdílech v řádu jednotek mm i ty širší pláště umožňují foukat stejné tlaky.

                  Navíc stejně ty užší limituje ten prokázaný fakt, že od určitého tlaku jim valivý odpor ani na pěkném asfaltu neklesá, takže ani možnost o chlup vyššího tlaku v některých případech nic neřeší.

                  Cca 21–23mm šířce se u silničních plášťů používá proto, že tak vychází nejmenší součet všech odporů pro větší rychlosti (testy se tady většinou dělají až pro 40km/h, někdy pro 30km/h).

                  Co jsem viděl tyhle testy, tak přední většinou vycházel pro 40km/h optimální 21mm a zadní 23mm. Valivý odpor vždy vycházel nejnižší u 25mm (větší šířky se většinou ani už neměřily), ale byl tam už větší nárůst odporu vzduchu než co ušetřil na valivém odporu.

                  Je to ale přesně o tom, co už napsal Hroch. Tedy o všech odporech dohromady.

                  To, že se může stát i to, že rychlý bikový plášť bez duše může mít nepatrně nižší valivý odpor než podprůměrný silničnímu plášť (a ne jak to píšeš obecně, obecně to je nesmysl) je sice hezké, jenže ten bikový daleko více ztratí na aerodynamice, daleko více ztratí v kopcích za vyšší hmotnost.

                  A ještě to platí jen pro rovnoměrnou jízdu, pro případy typu ostřejší nastup ze sedla už bude ten bikový na nižším tlaku ztrácet i na valivém odporu.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A pro trasy, kde je více úseků, kde není perfektní asfalt je to zajímavější ještě o to, že tam silniční pláště na vyšším tlaku mohou znatelně ztrácet oproti o něco méně nafoukaným.

                    Takže tam pak ani neplatí, že vyšší tlak bude celkově rychlejší.

                    K tomu ještě ta limitace, že od určitého tlaku neklesá valivý odpor ani na pěkném asfaltu a pak optimální tlak vůbec nemusí vycházet až tak vysoký.

                    Velká škoda, že nejsou na tom odkazu co jsem tu dával výše ty mezní hodnoty tlaku, od kterých ani na pěkném asfaltu neklesal valivý odpor. To by byl velmi zajímavý údaj. Bohužel to je uvedené pouze v placených číslech, které nejsou na webu dostupné.

                    A přehled šířka x tlak pláště je tam jen pro 15% wheel drop, což doporučují jako dobrý startovní bod.

                    Ten mezní tlak bude ale určitě ještě znatelně vyšší než je pro ten 15% wheel drop.

                    0 0
                    • JSt  

                      ta absence limitniho tlaku je skoda, protze by tam bylo videt, ze u sirsiho plaste je ten limitni tlak nizsi nez u stejneho uzsiho plaste – coz poukazuje na, jak rikam, nesmyslny predpoklad stejneho tlaku pro vsechny gumy.

                      0 0
                    • Hroch obojzhivelnyj  

                      ty jsi specialista na dlouhy prispevky, tady mas celkem prinosnou diskusi k tem testum:

                      http://www.cyclingcrowd.com/…No-Surprises

                      Jan Heine pise asi uprostred ty stranky:

                      6. We found a very distinct speed increase with tire pressure until about 12% tire drop, then the speed increase flattened off almost completely. This is very different from the curve shape found at http://bike.terrymorse.com/imgs/rolres.gif

                      A z toho vseho tady porad nemam dojem ze by me prechod ze 100 psu na 130 nejak extra pomohl.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak to bude na dlouho i pro mě, když to je v angličtině (celkem rozumím, ale ne úplně vše přesně do detailů).

                        Něco už jsem pročetl a zajímavá diskuze.

                        K tomu co jsi vytáhnul z toho jednoho příspěvku. Tomu, že v reálu byla zlomová hranice kolem cca 12% a oproti tomu při laboratorních testech klesá valivý odpor znatelně i při foukání nad tou 12% hranicí, tak tomu rozumím.

                        Ono je to docela logické, testuje se v laboratorních podmínkách na válcích, u kterých bude pomáhat ještě daleko větší navýšení tlaku proti výraznějšímu stlačení pláště oproti rovnému povrchu v reálu.

                        Ono pak v praxi jakmile se jezdí cokoliv s opravdu už slušně nízkým valivým odporem, tak jakýkoliv drobný rozdíl má na celkový vliv jízdy (třeba na průměrnou rychlost) miniální dopad.

                        Tedy od určité hranice dostání se na slušně nízký valivý odpor bych to vůbec neřešil a přizpůsobil se dle jiných kritérií typu grip, pohodlí, atd. A zvlášť na silničce, kde se jezdí větší rychlosti.

                        Když jsem ještě měl silničku, tak se mi hodně líbilo když jsem na konci (než jsem poslední silničku definitivně prodal a už žádnou nepořídil) najel pár set kilometrů bez duší.

                        Tam pak šlo jít na opravdu už dost nízký tlak, aniž by byla pozorovatelná jakákoliv ztráta na průměrné rychlosti.

                        Na 23mm pláštích to při 90/100psi při mojich cca 72kg pořád parádně letělo. A při testu vyšších tlaků jsem nezaznamenal rozdíl žádný (tedy zaznamenal, znatelnou ztrátu pohodlí a gripu).

                        A ve větších rychlostech jak to jen o aerodynamice, na to mám pořád hezkou bilanci svojí maximálky ve sjezdu do Štáhlav (Lhůťák, směr od Rokycan).

                        Svůj rekord 87km/h tam mám na biku při kombinace zalehnutí a jeto ve dvojici s několikerým předjetím navzájem.

                        Na silničce jsem pak při jetí sám dlouho nemohl ani dát 80km/h a rekord mám jen 82km/h.

                        Na biku jsem to přitom jel s plášti ne superrychlými (ale zase ani žádné kotvy) + duše, která to kombinace byla určitě pomalejší než silniční pláště. K tomu horší aerodynamika těch bikových plášťů.

                        Zalehnutí samo o sobě na obou kolech podobné a jak ta pomoc rozjíždění na střídačku v háku všechny nevhody smazala a jasně překonala silničku.

                        Ve skupině na silničkách se tam dá samozřejmě ještě o trošku více, co vím, tak těsně přes 90km/h (to už jsem ale nejel, jen co mám info od dalších co to jeli).

                        0 0
                        • elefant  

                          Nič v zlom, ale je to nezmyselné porovnanie, jazda sólo s jazdou vo dvojici a vzájomné ťahanie v háku. Navyše pravdepodobne v inom období, kde už aj zmena smeru (protivietor, či po vetre) a rýchlosti vetra hoci len o o pár m/s spôsobí aj u identického bicykla veľký rozdiel… Toto naozaj nemá žiadnu výpovednú hodnotu.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            To také nebylo žádné exaktní srovnání, pouze ukázka toho, že jakmile se přidá nějaký výraznější prvek zlepšení aerodynamiky (jízda ve dvou s maximálním využitím), tak ostatní vlivy jsou proti tomu mnohem méně významné.

                            Jinak vítr tam fouká vždy zcela minimálně, z obou stran celého sjezdu jsou vysoké stromy. A sám jsem jel ten sjezd mnohokrát jak na biku, tak silničce (desítky pokusů), takže ideální podmínky určitě při více pokusech byly.

                            0 0
                            • elefant  

                              Pri takýchto rýchlostiach je, čo sa týka pneumatík, podstatnejší aerodynamický odpor, ako samotný valivý odpor. Aerodynamický odpor je u tenkých hladkých cestných pneumatík mnohonásobne nižší ako pri tlstých MTB plášťoch so vzorkom, hoc by to boli slicky. Tu nejde o rozdiel iba niekoľko %, ale násobky odporu cestných plášťov.

                              Inak, aká bola rýchlosť na tomto úseku pri sólo jazde na MTB?

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Tak to je snad jasné, že při velkých rychlostech je aerodynamika dominující (to je už od cca hranice 25km/h a už při 20km/h je to významný faktor).

                                Ale právě chci ukázat, že když přijde jiný výraznější faktor (pomoc v háku), tak nejen, že nějaký valivý odpor je zcela nepodstatný (pokud je rozumně nízký, jet to na opravdu pomalých bikových pláštích typu HD trailstar nebo pomalejší, tak už to i ten valivý odpor hodně zpomalí), ale výrazně to přebije i nevýhodu aerodynamiky za širší pláště biku.

                                Sólo na biku jsem tam nikdy nepřekročil 80km/h, i když několikrát to bylo opravdu těsně (více pokusů mezi 79–80km/h).

                                Z toho je vidět, že ten rozdíl jen čistě aerodynamiky plášťů bike x silnička zase až tak dramatický není (i když on rozdíl kolem 2,5km/h při té rychlosti není zrovna málo když neroste odpor vzduchu lineárně s rychlostí).

                                Na silničce jsem kdysi ze začátku nemohl těch 80km/h taky překročit, ale to jen proto, že jsem na to šel špatně a snažil se příliš dlouho přišlapávat (když na to byl dost těžký převod) třeba až do 65km/h. A ono je to méně efektivní, protože přišlápnutí pomůže méně než zhoršení aerodynamiky při šlapání (nikdy nejde šlapat v tak dobrém aerodynamické pozici jako lze zalehnout bez šlapání).

                                0 0
                                • elefant  

                                  Prepáč, ale rozdiel 2,5% cesťák/horský? Toto neberiem. Rozdiel v maximálke 2,5% by bol možno v rámci rovnakého plášťa (šírka, dezén) napríklad RaR v úprave SnakeSkin vs. Double Defense. Prípadne iný identický plášť, ale s rôznou zmesou, napríklad zmes ORC vs. zmes SBC… Viac ako 2,5% by to iste bolo pri duša vs. bezduša.

                                  Ale rozdiel 2,5% medzi MTB a Road Bike pri tomto konkrétnom zjazde po asfaltke? Nie, fyzikálne nemožné. Fígeľ bude niekde inde…

                                  0 0
                                  • fousac  

                                    a kolik % odporu budou delat plaste z celkovyho aerodynamyckyho odporu jezdce na kole? ten bude pri tyhle rychlosti obrovskej…

                                    jo a nezapomen jeste zohlednit zavislost valivyho odporu na rychlosti… ;)

                                    p.s. nejsi nahodou mamutuv bracha? to je taky takovej suchar-resitel.. :D

                                    0 0
                                    • elefant  

                                      Haha, elefant-mamut, vzdialený príbuzný… Ako fór je to dobré.

                                      Pri takejto rýchlosti bude pomer samotného valivého odporu v porovnaní s aerodynamickým samozrejme malý. V prospech Road Bike hovorí aerodynamika plášťov/kolies, aj aerodynamika samotného bicykla (rám, riadidlá, vidlica…).

                                      Mountain Bike 80km/h vs. Road Bike 82km/h…? Nie, fígeľ bude inde.

                                      0 0
                                      • ememem1  

                                        ty si teda fakt elefant.

                                        btw v com bude ten figel, prezrad nam to.

                                        0 0
                                        • elefant  

                                          Tým chcem povedať to, že dramatický a rozhodujúci rozdiel môže byť v zaľahnutí, ako načrtol Mlok. Snáď nikto nespochybňuje, že samotná aerodynamika vrátane valivého odporu je výrazne v prospech Road Bike ako celku. Nesprávny aerodynamický posed pri takto vysokej rýchlosti celkom zneguje veškerú snahu o možnú maximálku bez ohľadu na typ bicykla. Možno tam bude ten fígeľ.

                                          0 0
                                    • Hroch obojzhivelnyj  

                                      Podle kalkulatoru (silnicka s hrochem, zalehnuto, kopec –10%, rychlost na 0 W vykonu 85kmph, valivy odpor dela 4% celkoveho.

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Já myslím, že to bude v reálu při hodně dobrém zalehnutí o něco více než ty 4%.

                                        Dle toho jaké to hází čísla výkonu pro rovinu pro takovou rychlost a pro zalehnutí, tak bych takového výkonu pomocí gravitace nedosáhnul.

                                        Tedy z toho usuzuju, že zalehnutí mají započítané jako ne příliš kvalitní (tedy že v reálu lze zalehnout ještě do znatelně aerodynamičtější pozice, než se kterou počítají).

                                        Já jsem lehčí a pak jsem nechal nějakou rezervu, proto jsem v tom dlouhém příspěvku bral 10% pro valivý odpor. V reálu to pak bude někde v intervalu cca 3–10%. Tedy vliv valivého odporu může být jedině ještě o něco menší než jsem tam počítal.

                                        0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Přijde mi že vůbec nemáš představu o čem jsou maximálky ve sjezdech na asfaltu.

                                    Nějak mi přestává bavit někoho přesvědčovat o něčem, co je fakt z praxe a on ten fakt jen nedokáže pochopit.

                                    Poslední reakce na tohle téma, už mi to nebaví. Fyzikálně to není divné ani trochu.

                                    Pro rozdíl 2,5km/h při rychlostech kolem 80km/h je potřeba buď o cca 12% navýšit výkon nebo o těch 12% ušetřit na celkovém odporech dohromady.

                                    Valivý odpor při této rychlosti pro rychlejší pláště není ani 10% celkového odporu.

                                    Double defense x snake skin je v řádu kolem 10–15% rozdílu valivého odporu.

                                    To je ve výsledku pak někde kolem 1% změny na celkový odpor.

                                    Tedy tak malý rozdíl v pláštích nebude stačit ani na změnu 0,3km/h.

                                    To samé duše x bezduše, ta může udělat kolem 10% na valivém odporu (bezduše x utlraligtka na pláštích typu RaR). Opět z toho vyleze pouze změna kolem 1% na souštu všech odporů a tedy opět jsem při takhle velkých rychlostech pouze na rozdílu do 0,3km/h.

                                    Oproti tomu i změna hmotnosti o 3kg má daleko větší vliv. To je při soustavě jezdec + kolo kolem 85kg skoro 3% navýšení výkonu (pro sjezd, kde výkon tvoří gravitace).

                                    Změny v aerodynamice, která tvoří přes 90% celkových odporů jsou oproti tomu násobně větší vliv.

                                    Při sólo jízdě to pak v praxi je především o kvalitě zalehnutí, to je zcela rozhodující faktor. Druhý ještě poměrně důležitý faktor je hmotnost soustavy (přeci jen rozdíl třeba 15kg udělá už hodně).

                                    Silnička má jedinou znatelnější výhodu a to užší pláště. Pak už je to jen o tom zalehnutí.

                                    A zase pak má jednu znatelnou nevýhodu a to nižší hmotnost.

                                    A vůbec není jasné při extrémnějších polohách zalehnutí, že silnička je obecně lepší.

                                    Jedna z nejlepších poloh pro zalehnutí je jít před sedlo na horní rámovou trubku, kde má často bike výhodu v tom, že díky daleko většímu slopingu pustí tělo znatelně níže.

                                    Klidně se pak může stát, že na biku při těhle extrémnějších sjezdových pozicích může být konkrétní bike rychlejší než konkrétní silnička.

                                    Jeden jiný případ, který jsem tu už někdy dával. Ve sjezdu z Ramzové směrem na Jeseník jsem se neudržel na biku zalehnutý ani v háku za kamarádem, který byl také zalehnutý na biku.

                                    Pláště jsem měl rychlejší a ještě bez duší a nijak znatelně se to neprojevilo.

                                    On měl na svoje straně výhodu u těch stěžejních faktorů. Je o hodně těžší (25kg rozdíl) a pak byl v lepším typu zalehnutí. Díky tomu ani jízda v háku mi nezachránila (ono taky ten hák není už tak výrazný, když on byl tak dobře zalehnutý).

                                    Rozdíl maximálek v tomto sjezdu byl nakonec dokonce 9km/h (o to byl rychlejší).

                                    0 0
                                    • elefant  

                                      Asi som to prehliadol, ale aké parametre cesty si mal pri testovaní? Myslím tým dåžka zjazdu, prevýšenie…

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Psal jsem to výše, sjezd Lhůta->Štáhlavy.

                                        Celý má něco málo přes 1,5km. Úsek který více jede má na 1km 110m výškových, tedy průměrných 11%.

                                        Do tohoto úseku už se najíždí z další mírnější pasáže, takže už je trochu rozjeto.

                                        V žádném místě sjezdu není nutno sáhnout na brzdu a není problém projet to celé ve svojem pruhu i při těch 80–90km/h.

                                        Široká silnice s dobrým povrchem.

                                        Hned ze začátku toho 1km úseku je cca 250m dlouhý úsek, který má 13%.

                                        Na konci toho 1km úseku je zase cca 200m úsek se skoro 14%.

                                        Pod 9% není v tom sjezdu nejspíš nikdy (beru delší úsek aspoň 10–20m, neřeším úseky typu 2m na délku).

                                        Sjezd končí rovinou (a první zatáčka daleko), tedy ani na konci není třeba sáhnout na brzdu.

                                        Moc podobných sjezdů, které jsou takhle delší se slušným souvislým klesáním, s dobrým povrchem a není tam jediná zatáčka do které by se muselo brzdit v ČR neznám.

                                        Teď mi napadá pouze ten druhý uvedený sjezd z Ramzové směrem na Jeseník. Ten je ale celkově mírnější (i když je o něco delší, ke konci je ale opravdu velmi mírný a už to tam rychleji nejede), prudší pasáž je pouze na začátku a není moc dlouhá.

                                        0 0
                                        • elefant  

                                          Hmm, vhodný úsek (dostatočne dlhý s použiteľným klesaním a zároveň bezpečný) vo svojom okolí budem hľadať ťažko, ale snáď sa zadarí. Som zvedavý na moje výsledky na horskom, krosovom a cestnom bicykli (všetko štandardnej kvality so štandardným osadením).

                                          Ako bežného turistu ma to síce trápiť nemusí, ale zaujíma ma to, pretože 2,5% je pre mňa neuveriteľných­. :)

                                          Ešte domyslím nejakú metodiku, trebárs 4–5 zjazdov na striedačku s každým bajkom, vynechať najslabšie časy (predpoklad hľadania najlepšieho zaľahnutia) a zbytok jázd spriemerovať. A ideálne stihnúť to behom jedného dňa… Snáď si na to nájdem čas ešte tento rok.

                                          0 0
                                          • Člověk a jeho svět  

                                            A co únava, počasí, tlak a tak podobně? To chceš odstranit průměrováním?

                                            0 0
                                            • elefant  

                                              Ideálne bude stihnúť to behom pár hodín. Biky si priveziem autom. Ak nájdem dostatočne dlhý úsek so solídnym klesaním, ani si nebudem pomáhať nejakým náročným rozjazdom a nechám to iba na gravitáciu. Biky budem pri jazdách striedať, napr. mountain, cross, road, mountain, cross, road… atd.

                                              Testík chcem urobiť už len pre to, že som od prírody zvedavý človek a rád si teóriu overujem v praxi. Účelom nie je vyvracať Mlokove skúsenosti. Chcem si to porovnať, ako sa hovorí, na vlastnej koži. A samozrejme, keď sa mi to podarí absolvovať, výsledky hodím sem na BF, aby sa opäť malo o čom písať… :)

                                              P.S. Výsledky môžu byť kľudne také, že utriem ústa spakruky a zahanbene potvrdím Mlokových 2,5%. Ktovie…

                                              0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Ono je to hlavně o tom do jak nebezpečného zalehnutí se kdo odváží a zvládne.

                                            Sezení na horní rámové trubce na biku hluboko pod sedlem při větším slopingu (a pokud má jezdec vhodně nízký rám) je třeba hodně efektivní, ale ne zrovna moc bezpečné (zvednout se nahoru chvilku trvá a musí se při tom jít dost dopředu).

                                            K tomu další samozřejmosti jako úchup zcela u představce, ruce zcela k sobě (lokty se musí dotýkat), nohy zcela k sobě (dotek v maximální možné míře uvnitř hlavního trojúhelníku rámu). Jezdec musí prostě vytvořit tvar s minimální čelní plochou možný na daném konkrétním kole a omezením tvoření se větrného pytle (třeba ruce od sebe).

                                            A pak optimální zalehnutí udržet celý sjezd také není úplná sranda.

                                            Nesmí se opomenout ani věci jako oblečení. Stačí si vzít třeba větrovku a celé je to v háji (ta klidně udělá i rozdíl 5–8km/h, takový dobrý padák)…

                                            Když se čistě jen překloníš k řídítkům a nic jiného, tak výsledek bude klidně o 5–10km/h menší rychlost (pro ten mnou popisovaný sjezd).

                                            A čím horší zalehnutí, tak tím bude mít silnička více navrh.

                                            Já už dnes až tak extrémní zalehnutí nepraktikuju a preferuju bezpečnost. Třeba ruce nesundavám z pozice na brzdách nikdy (stejně vozím vedle představce gpsku, takže se tam ani držet nemůžu).

                                            Pod sedlo sem tam jdu (to vychází velmi dobře i s ponecháním rukou na brzdách, i když samozřejmě bude ztráta oproti rukám u sebe u představce), ale jen na opravdu pěkných úsecích, pořád ale jen s ponecháním rukou na brzdách.

                                            Další obrovskou výhodou biku oproti silničce je daleko větší stabilita a lepší zvládnutí problémových situací. V extrémní zalehnuté poloze se cítím na biku daleko jistěji a daleko více ustojíš při případném problému. Na fullu je to ještě znatelnější.

                                            Výsledky stejně nebudou o typu kol, ale o konkrétním modelu (třeba vliv výšky horní rámové trubky, výška řídítek, atd.).

                                            A dobré sjezdování i jen rovných úseků nepřijde hned a samo, na to je třeba taky více praxe.

                                            Na tom uvedeném sjezdu mám klidně možná i 150+ sjetí toho sjezdu. Před lety, když jsem ještě jezdil terén ještě hodně málo, tak jsem tenhle sjezd jezdil hodně často.

                                            A jak jsem byl mladej a blbej, tak jsem se pouštěl do častěji do nebezpečnějších poloh, naštěstí bez pádu.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Taky od té doby co tak neriskuju v takových sjezdech, tak jsem už na silničce dokonce pomalejší než na biku (hlavně posledních 6 let co se snažím jezdit už bezpečněji, větším zlomem byl můj jediný opravdu vážný pád v životě v roce 2006, i když ten nebyl o zalehnutí).

                                              Tedy na silničce už jen v minulé čase, tedy byl v období 2006–2009 (2009 jsem zkončil se svojí poslední silničkou).

                                              A to proto, že právě díky stabilitě a zvládnutí nečekané situace (včetně daleko kratší brzdné dráhy na biku) jsem si na silničce už dovoloval jen výrazně horší zalehnutí než na biku.

                                              0 0
                                          • ememem1  

                                            som docela zvedavy co ti vyjde :-), raz som cosi podobne skusal do kopca resp. na okruhoch (aj sme to tu s mlokom potom volakde preberali) a k nicomu podstatnemu som sa nedopracoval. pri tych tvojich zjazdoch bude vplyvat tolko faktorov ze sa imho nedostanes k nijakemu rozumnemu vysledku resp. akurat takemu ze je to jedno. som zvedavy jak budes cumiet ked budes na biku rychlejsi jak na silnicke :-).

                                            0 0
                  • JSt  

                    budu se opakovat

                    Pro silniční pláště a různé šířky je to jednoduché, tam to platí téměř vždy, že širší plášť stejného typu má o něco menší valivý odpor při stejném tlaku.

                    tento fakt nerozporuju, jen rikam, ze je nesmysl tohle sledovat.

                    A v tomhle případě při rozdílech v řádu jednotek mm i ty širší pláště umožňují foukat stejné tlaky.

                    myslis, jakoze maji na boku napsany stejny pripustny tlak, jo? jinak prakticky by mel stejny plast stejne konstrukce mensiho rozmeru snest vyssitlak, bez ohledu na napisy. ;-)

                    co pises dal je zalozeno na nesmyslne podmince stejneho tlaku plastu ruznych rozmeru, pak samozrejme tlustsi guma vyjde z hlediska valiveho odporu lepe. samo, ze jde o soucet vsech odporu, ktere jsou v realu silne promenlive.

                    pokud bys podle tohoto kriteria porovnaval petipalcovy surly gumy a silnicni 23mm plast, bude ti na 2atm surly zvonit a u silnicniho pojedes po rafku. vysledek mereni je jasny, a vypovidaci hodnota taky.

                    0 0
                    • ememem1  

                      tento fakt nerozporuju, jen rikam, ze je nesmysl tohle sledovat. – to ze ho nepozorujes je jedna vec, to co ukazuju merania druha. a preco je to nezmysel sleovat?

                      jinak prakticky by mel stejny plast stejne konstrukce mensiho rozmeru snest vyssitlak, bez ohledu na napisy. ;-) – ???

                      co pises dal je zalozeno na nesmyslne podmince stejneho tlaku plastu ruznych rozmeru – pokial to netahas do extremu akoze porovnavas xc plast s galuskou co je na tom nemzyselne?

                      samozrejme tlustsi guma vyjde z hlediska valiveho odporu lepe – odporujes svoeje prvej vete „tento fakt nerozporuju..“

                      inak ja tu mam tiez taky maly mentalny problem ze preco napriek uvedenym meraniam vsetci xc chrti aj silnicari jazdia nabusene uzke gumy.

                      0 0
                      • JSt  

                        jinak prakticky by mel stejny plast stejne konstrukce mensiho rozmeru snest vyssitlak, bez ohledu na napisy. ;-) – ???

                        pokud ti neni tato veta jasna, tak je to tezky. ;-)

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          V praxi běžně většina lidí přes povolené maximum nefouká. Ale i kdyby, tak o něco větší tlak který snese užší plášť stejně nic neřeší a ten užší plášť většinou nezachrání.

                          Pointa je právě v tom, že užší plášť se dostane na limit kdy už mu valivý odpor neklesá daleko snáze (v rámci vhodných tlaků pro danou šířku pláště) než ten širší.

                          0 0
                        • ememem1  

                          co keby sme sa bavili normalne? mne je to ciste fyzikalne jasne uplne a ani s tym nepolemizujem. len mi neni celkom jasne v kontexte debaty co si tym chcel povedat. ok, je to tak a co ako? akoze ludia bezne fukaju cez povolene maxima ci ako? sorry ale mne v technickych debatach toto smajlikove domyslanie moc nesedi, hlavne nie vecer.

                          0 0
                          • JSt  

                            pokud by ti to bylo jasne, tak bys nepsal otazniky, ne? ;-)

                            stejnej matros udrzi v mensim objemu vyssi tlak.

                            0 0
                            • ememem1  

                              otaznik bol na to co si tym chcel v kontexte debaty povedat a nie na fyziklanu podstatu.

                              0 0
                    • MlokCZ  

                      Podmínka stejného tlaku ale obecně vůbec není, tu jsi vytvořil ty. Já ji nechával pouze u plášťů téměř stejných rozměrů typu srovnání 23×25mm silniční plášť.

                      Ten extrém kdy nejrychlejší bikový plášť bez duše na tom byl lépe než podprůměrný silniční plášť s duší bylo pro rozumné provozní tlaky obou plášťů. Konkrétně to bylo 2 a 2,5 baru pro 2,25" a 7 a 8,5 baru pro 20–23mm pláště.

                      Ono tomu širšímu právě někdy stačí daleko nižší tlak a i přesto se může dostat na nižší valivý odpor. Tohle už sice není rozhodně obecně platné, ale stává se to.

                      Hezky je to vidět na ilustračním srovnání dvou plášťů od Schwalbe. Takhle konkrétně to samozřejmě vždy nevyjde a nedá se to zobecnit že takhle to bude úplně vždy, ale hekzy to ukazuje jak někdy vůbec není potřeba stejný tlak pro nižší valivý odpor pro širší plášť…

                      Stačí ten širší z toho příkladu nafoukat na lehce přes 3 bary (je jasné, že při tom objemu už bude slušně tvrdej, ale pořád ještě bude dost pod povoleným maximem toho pláště které je konkrétně 4 bary) a ten užší už je úplně out, protože se na tuhle hodnotu už nedostane ať bude nabušený sebevíc (a stejně bude mít limit někde kolem 5–6 barů).

                      Uváděný příklad typu Surly x silniční plášť na 2 barech je zbytečné zacházení zcela mimo realitu. Přitom pro reálně použitelné tlaky pro daný typ pláště to tak často vycházet může (že ten objemnější bude mít menší valivý odpor).

                      0 0
                      • JSt  

                        pokud jsem zjednodusil plast na toroid (a nikde jsem nic neposral), dela rozdil objemu 23 a 25mm plastu cca 15%. to je imho dost na to, aby se jejich vlastnosti porovnavaly pri stejnem tlaku.

                        0 0
            • destr  

              Co je na ní za blbost?

              0 0
        • JSt  

          byl to teda vetsi skok, ale citil jsem ted obrovskej rozdil pri vymene 21mm tufo plostenky za 32mm kontika s dusi na prednim kole. normalne se mne s tim ze zacatku citelne hur zatacelo. po chvilce jsem si na to zvykl a no problem, ale ten rozdil tam je…

          0 0
    • mastihuba  

      když mám 8 a víc tak mi přijde že to líp jede. A když to líp jede, tak je to prostě lepší. Bavit se o pohodlí na silnici je uchylárna. :D

      0 0
      • Maty.dp  

        Tak si dej 150km u nás na tom tankodromu a pak mudruj. Asi zkusím nějakou plášťovku. Třeba to bude lepší.

        0 0
        • mastihuba  

          bych řekl že kvalita asfaltu je v průměru po cele republice na okreskách +/- stejně špatná. Letos jsem jezdil do půlky sezony na pohodlným měkkým celokarbonu s pohodlnejma kolama a 25mm pláštěma. Včil mám nepohodlný hlinikový RB s tuhejma kolama a 23mm pláštěma. Světe div se, ale jezdím na tom daleko raději, protože to jede. 150–170km aniž bych byl naklepanej jak šnicl.

          Jistej rozdíl v pohodlí tam je ale řekl bych že dost zanedbatelnej.

          0 0
          • kubad  

            1*

            0 0
          • Maty.dp  

            Já mám silnici zase asi po 15 letech a jsem nějak zhýčkanej těma 2,2" pláštěma a tak to prostě řešim. Ale asi se na to vykašlu a budu tiše trpět :-) Asi opravdu na té silnici je rychlost nejvíc :-) Jo a oholím si nohy :-)

            0 0
            • mastihuba  

              to jsme na tom stejně, sem na silnici jezdil naposledy v r 97 do fabriky. Na pohodlný ježdění po asfaltu mám na zimákovým bajku 1,5 slicky a silnice to nikdy nebude. :D

              0 0
              • Maty.dp  

                Na zimákovi mám 2,1 s karbidovýma hrotama a nebo 2.25 MK podle momentálního stavu cest, výše sněhové pokrývky a množství ledu na vozovce. Dvoje záplety a prohazuji. Jinak alternativně ještě s 29" s krosovými plášti 700×30 což se mi na 26" HT vejde :-)

                0 0
          • Člověk a jeho svět  

            A karbon jel hůř než hlína RB?

            0 0
            • kubad  

              tak tuhost rámu a kol je na výsledné rychlosti sakra poznat

              :D

              0 0
            • mastihuba  

              jj kubad mel v ruce obe kola a muze dosvecit ten obrovskej rozdil v celkove tuhosti. Pritom RB je jen o 0,5 kg tezsi nez cinan. Sem na cinanovi podcenil hlavne kola, upinaky, predstavec i samotnej ram. Skoda ze uz jej nemuzu zkusit se stejnejma kolama.

              0 0
              • Člověk a jeho svět  

                Nevím, jak se chová a jak je tuhý karbon od Číňana. Na hlíně od RB jsem taky nikdy nejel, můžu jen říct, že se mi stávající karbonový rám zdá tuhý dost :).

                0 0
                • mastihuba  

                  jj to beru, taky jsem ten rám dal až na poslední místo. Možná kdybych nebral ten nejlevnější a vzal hned pořádný kola, byl bych na tom líp. Nicméně druhý kolo si člověk poladí tak nějak líp než to první hlavně velikostně. :D

                  0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Okolo 130psi…

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        1 blecha na 130 psech? Uz chapu ze se zdaleka vyhybas kostkam.

        Tady by ti vyslo optimalne tak 6/7atm –90–110 psi.

        Ten koncept, ze existuje optimalni tlak, a pri vyssim je jakekoliv snizeni valiveho odporu prehluseno ztratami energie ve vibracich ramu a hlavne neelasticke vibraci rosolu mezi sedlem a riditkama, mi rozhodne dava smysl.

        0 0
        • R-A-D-I-U-S  

          Pro mě existuje jen jedno kritérium a to jak to jede – a tenhle tlak jede dost dobře ;-)

          0 0
          • R-A-D-I-U-S  

            Samozřejmě, když vím že bude hodně hnusnej povrch tak to dám na těch 100psi ale zase na těch kolech co mám pak trochu riskuju ráfky…

            0 0
      • Thidney  

        počkej, ale to je u tebe součet tlaků v obou kolech, ne?

        0 0
    • TJK  

      Vozím plášťovky Tufo, drncadlo je to hodně solidní :-) ale řešil jsem to kvůli odolnosti k defektům a pro použití s Notubes mlíkem, zatím co mám silnici tak bez defektu… ťuk ťuk ťuk :-)

      jin pláště mají myslím max 9atm, kola mají max 8 atm .. jezdím 7–7,5 max, tka to jede a je to ještě celkem pohodlné, asi kdybych to naprásknul víc pojede to i líp, ale já na tom nezávodím a jezdím spíš kopce…

      0 0
    • javormartin  

      Pláště jsem vozil na maximální tlak, 8–8,5, na hmotnost cca 77 kg co jsem tehda měl. Poslední dva roky vozím galdy. Na zimáku foukám na 9 předek i zadek a na letním přední 9 zadní 9,5–10. Na závody typu časovka foukám na předek 10,5 a zadní na 12. Je pravda, že při 12 to má horší adhezi, ale zase to jede trošku lépe, aspoň pocitově :) Tyto tlaky na galdách vozím na hmotnost 71–73 kg. Přiměřeně komfortní považuju těch 10 na zadní kolo a 9 na přední na galusku 21 mm. Předchozí jsem měl 22 mm, byly lehce pohodlnější a jely při stejném tlaku taky stejně, bohužel model co jsem koupil se dělal jen v šíři 21 mm.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.