• Jantar

    Ahoj, můžete mi prosím doporučit (nejspíš) horské kolo, které mi co nejvíce odpustí, že jsem lempl, který prdí na údržbu či mytí? V kolech se absolutně nevyznám a v krámu se ptát nechci, protože bych bohužel neměl ponětí, zda se doporučeného kola pouze nechtějí zbavit.

    Na kole jezdim hlavně kvůli tomu, abych si máknul a ne kvůli nějakýmu zážitku z jízdy samotné. Zážitek mam při výhledu na krajinu, když vyjedu kopec, nebo při pohledu na bruslařky, když najedu na cyklostezku. Od samotnýho kola neočekávám nic extra. Jen jednu věc – že s nim nebudu muset každou chvíli do servisu. Takže je mi upřímně dost jedno, zda bude mít super vidlici, o 2 kila míň atd.

    Možná jediný „speciální“ požadavek je, aby se na kole dalo jet rychle po rovině. Ne kvůli rychlosti samotný, ale pokud se rozhodnu, že ten den nechci šlapat do nějakýho krpálu, ale že se radši unavim/zhubnu rychlou jízdou na rovině, tak aby mi to kolo umožnilo. Ne jak u mýho kámoše, co si teď pořídil nový kolo s 1×12 převody a na rovince šlape v 25/kmh naprázdno. Jinak je mi ale opravdu dost jedno, co to bude za kolo, nemam požadavek, aby mi kolo cokoli ulehčilo apod. Jen chci, aby bylo spolehlivý. Zkrátka minimum poškození, minimum servisu.

    Základní info:

    • Výška: 175 cm
    • Váha: 77 kg
    • Nájezd: cca 200 km týdně
    • Terén: 90% asfalt apod., zbytek polní/lesní cesty
    • Jízda: při stoupání téměř vždy ve stoje na těžký převod
    • Velikost: spíš menší (jsem zvyklý na 26")
    • Rozpočet: max cca 20 000

    Doteď jsem jezdil na 20 let starym kousku a vůbec mi to nevadilo. Jen mě teda rozčilovalo, když mi každý měsíc prasknul drát ve výpletu, nebo když mi opravená přehazovačka fungovala asi tak měsíc. No a když mi za jízdy spadlo sedlo, bylo rozhodnuto.. :)

    0 0
    • ronda  

      Podle toho co píšeš, dáváš kolu dost za uši. Obávám se, že za dvacku to nebude žádná hitparáda, co se týče bezúdržbovosti a odolnosti. Za tu cenu jsou spíš kola na pohodové výlety.

      0 0
    • novas752  

      A co se divíš že 20 let starý shnilý výplety praskají…

      Kup si gravelbike. Na 90% asfalt je to daleko vhodnější typ kola – neni tam těžká vidkice vyžadující servis, má to rychlejší převody, s beranamam se dá jet rychleji. A za 20k to nebude nic moc kolo, za tyhle peníze se dělají kola na nenáročné rekreační použití.

      0 0
      • Prazak0  

        Pokud mu prasknul drát jeden za měsíc, tak za rok jich bylo cca 12, tj. za tři roky komplet výměna. Mně tedy výplet vydrží řadu let, prasknání drátů výjimečné, vážím asi stejně.

        Za 20 t. nesežene žádné závodní kolo, ale může být velmi slušně spolehlivé. U MTB/kros by tam mohlo být vybavení Deore či lepší.

        0 0
        • ronda  

          Před patnácti lety, když jsem kupoval kolo, tak s Deore bylo u dvacky. Od té doby platy i ceny poskočily. Dneska bych to viděl spíš na převahu Altusu a Acery.

          0 0
          • Prazak0  

            Viděl jsem kola nejen u místního stavitele, kde více komponenty bylo Deore nebo výše a stálo to pod 20 t.

            0 0
    • DaSnail  

      Nechaj si vyplést nové kolesá, kúp lepšiu prehadzovačku a porieš to sedlo.

      Za ušetrené prachy kúp volačo pekné žene alebo mame.

      Planeta ti poďakuje.

      0 0
      • Jantar  

        Taky mě to napadlo, ale nakonec jsem se rozhodl potěšit neteř.

        0 0
        • Vilém  

          Tak hlavne at se na to neprijde, to je o kriminal.

          0 0
          • Jantar  

            :D Já myslim, že to bude v pohodě. Nejdřív si holka osahá starý, hodněkrát použitý náčiní a pak se uvidí. Koneckonců s takovym plánem souhlasila i její máma.

            0 0
    • Tomas_82  

      Při nájezdu 200km/týden se servisování asi nevyhneš. Doporučil bych nějakou individuální stavbu – např. 27,5" mtb s pevnou vidlicí, na rychlejších pláštích (např. Continental Double Fighter) a převodem třeba 2×8 (42/32× 11–32) když ti tam stačí ty těžké převody.

      0 0
    • milan.v  

      Hledat jiná vlákna se stejným požadavkem z poslední doby a číst… Jo, ty těžké převody kolena ocení… ;o)

      0 0
    • Cen da H  

      v nějakém vedlejším vláknu o gravelech někdo dával tip na Marin Nicasio, s tím by se dalo u modelu 2020 do 20t vejít. Je to ale ocel, což nevim jestli by byl problém. A 28`` kola.

      0 0
    • xtonda  

      Pokud od toho nečekáš nic než co nejmenší servis, tak pro minimální údržbu se dává single speed nebo převodovka v náboji, torpedo, bubnová brzda nebo roller brake, žádné pružení. Takto se ovšem osazují obvykle městská kola, pokud bys chtěl nějakou sportovnější geometrii, tak jedině si to (nechat) postavit.

      0 0
    • Esc  

      Ja bych si dovolil jednu vec. Neni to prvni vlakno a prvni uzivatel, ktery chce neco bezudrzboveho.

      Je tak trochu nutne si uvedomit, ze kolo je technika.

      Pokud chces aby technika fungovala, musis se o ni starat.

      Je jedno jestli je to kolo, auto, lod nebo letadlo.

      O neco se musis starat vic, o neco min, ale vzdy nejak budes muset.

      0 0
      • Morchella  

        A něco po čase lze seřídit (deore) a něco je po čase již neseřiditelné (altus)

        0 0
    • pp37  

      Vzal bych Triban Gravel z Decathlonu (model podle ceny a dostupnosti) a prubezne menil co z toho upadne.

      0 0
    • liborg1982  

      Skoro vsechno asfalt, takže spíš gravel. Do 20tis nespíš Decathlon.

      0 0
    • oddie  

      Ideální adept na bazarový kousek.

      0 0
    • Jantar  

      Díky za odpovědi :)

      Jde mi hlavně o to, abych nekoupil nějaký šunt. Mam tim na mysli, že když relativně dost jezdim a neřešim údržbu, tak samozřejmě očekávám, že budu občas muset do servisu. Ale bojim se toho, že koupim kolo, který se bude „porouchat“ častěji, než jiný za stejnou cenu.

      Je to opodstatněný strach? Nebo se v tomto ohledu, třeba v decathlonu, příliš spálit nedá?

      0 0
      • oddie  

        Tak když se ti někde podaří sehnat 20 let starou uloženku s 3×8, máš pro své specifikace vyhráno :)

        0 0
    • BabbaJagga  

      Stoupání vestoje na těžký převod? To bude asi vyžadovat častou výměnu vytahanýho řetězu?

      0 0
    • Prazak0  

      Tak nevážíš nic moc, nájezd takový střední, ne málo a ne zas vyloženě hodně. Pokud jezdíš do kopce silově, tak bych se nedržel MTB, ale buď krosové kolo (to byl šlo nejlevněji se slušným vybavením) nebo gravel. V Alze měli gravel Kona Rove za rovných 20t bez jedné koruny, asi to bude i někde jinde za tutéž cenu. Málo podobné kolo, s lepším vybavením, ale praskání drátů výpletu je jedno, jestli tam je vzadu 9 nebo 8 pastorků. Na polních cestách tím jde jet docela rychle, když tam dáš pláště 40 mm, rychlost je slušná.

      0 0
    • Tom-T45  

      Já tedy upřímně tomu nájezdu moc nevěřím, protože to znamená přes 10 tis km za rok a to je už hodně nadprůměr (pokud vynechám zimu, tak 6000 km a i to je dost).

      Nicméně, rozhodni se, jestli chceš spíš MTB, nebo Ti bude stačit gravel.

      Pokud MTB, tak, vzhledem k rozpočtu, Decathlon Rockrider XC 50: https://www.decathlon.cz/…8575904.html?…

      Pokud Gravel, tak taky dekáč Triban RC 520: https://www.decathlon.cz/…8502389.html?… Tohle by bylo ale o nějakou kačku navíc, protože by bylo potřeba ještě vyměnit pláště za něco širšího.

      Základní servisní úkony je fajn naučit se řešit doma, např. výměna řetězu nebo seřízení přehazovačky není nic složitého a nejsou na to potřeba žádné drahé nástroje. Praskání špic nebo neustálého seřizování přehazky se u nového kola skutečně bát nemusíš.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Jantar  

      Já bych spíš preferoval 27,5". Už jsem zvyklý na menší kolo, co jsem pochopil z teorie, tak líp se ovládá (a já nejsem moc extra šikovnej cyklista) a při manipulaci ve vlaku či naší narvaný kočárkárně se menší rozměry taky hoděj.

      Dal jsem si teda vyhledávat 27,5" v Decathlonu a kolem 20k mi vyšly jen horský kola (což mě moc nepálí):

      https://www.decathlon.cz/…8500762.html za 17 000

      https://www.decathlon.cz/…8500761.html za 18 000

      https://www.decathlon.cz/…8500764.html za 24 000

      Ty dvě dražší jsou celoodpružené, což je mi samozřejmě dost jedno. Myslíte, že to za 17k je v pohodě? Že by s tím nebyly větší servisní problémy než s dražšími koly? Nebo je lepší sáhnout po nějakém z vámi doporučených 29"? Zbytek fakt neřešim, jezdim na kole ze stejnýho důvodu, jako lidi choděj do posilovny, nebo běhat. Prostě si máknout při výšlapech do kopce. Jestli na jedno šlápnutí udělám metr, nebo dva, je mi buřt.

      Nápad s 1 převodníkem se mi líbí. Jen bych se možná obával těch 11 převodů, na mym vraku jsem používal 14 převodů (z 21). Ale kdyžtak bych si kolo nejdřív půjčil, popř. podobný s 11 převody, ať vim.

      0 0
      • xtonda  

        Jasně, kup si fulla, ať tam máš co nejvíc dílů k údržbě.

        0 0
      • Tomas_82  

        Ty dvě celopéra budou pravý opak toho co potřebuješ… takže z těch tří připadá v úvahu to první, kde by to ovšem vzhledem k požadavkům rychlejších převodů chtělo vyměnit alespoň převodník za 36 – 38z. I převod 38–46 by měl být dostatečně lehký na to co píšeš, že chceš jezdit.

        0 0
      • skaj  

        Dovolim si jednu kacirskou – a neni ti zazitek z jizdy na kole jedno protoze mas kolo uplne na h*vno?

        Na jednu stranu mas strach o prevody a jestli budou stacit (prehazovacka slouzi k tomu, aby se ti jelo lepe v ruznem sklonu) a na druhou stranu rikas ze ti je jedno, jestli na jedno slapnuti ujedes metr nebo dva a nechces aby ti to kolo ulehcilo. Sorry, ale tohle nejde dohromady. Ty si totiz podle me jenom myslis, ze nechces kolo na kterem se dobre pojede. Ve skutecnosti ho chces, stejne jako 99.99% ostatnich…

        Prakticky:

        1. celodpruzene je presny opak bezudrzbove
        2. jdi do decathlonu a pujc si (delaji to bezne) na vikend:

        https://www.decathlon.cz/…8502389.html

        Podle toho co pises je neco takoveho pro tebe idealni. Ale, vratim se na zacatek, mozna to co pises, pises jenom proto, ze jsi na poradnem kole nesedel a nejezdil. Takze bych si zkusil nekde projet i 29" MTB – vetsinou v nejakem vetsim krame v okoli budou neco pujcovat.

        27.5" je podle me kravina pro tvoje urceni, ale to bych doporucil zkusit si sam.

        P.S.: 29" MTB ted Decathlon vubec nema – proto jsi je tam nenasel. Ale bezne je maji v nabidce.

        0 0
        • Janes  

          https://www.koloshop.cz/…ke-kolo.html

          A co tohle, odborníci?

          0 0
          • popokatepetl  

            To je vono :-)

            Koupil bych silnici, to kolo jenom jezdí a jako nástroj pro „vypocení“ je ideální :-), když bych chtěl projekt občas polnačkou tak gravel. Za ty peníze problém s malým rozsahem 1×12 nebudeš stejně řešit. Pokud bych chtěl do lesů tak 29", vzduchovou vidlicí SR nebo RS, brzdy a pohon Shimano.

            0 0
          • Janes  

            A tohle?

            http://kona.cz/rove-al-650/

            0 0
            • Tomas_82  

              Myslím, že tohle by smysl dávalo.

              0 0
            • adam320  

              To uz bych radsi triban rc 520, i ten rc500 je lip nastrojenej. Chapu teda ze dekac muze byt neprekousnutelnej, taky mam takovy manyry. Ikdyz zrovna tribana bych si koupil rad.

              Pokud Claris a vidle na hline tak jeste Serious Gravix, nebo pak drazsi Serious Valparola

              0 0
              • Janes  

                Na „líp nastrojenej“ Ti sere Bílý tesák, rám a jeho geometrie, tradice značky, to je to důležitý…ostatní je jenom spotřebák, zvlášť při jeho nájezdu.

                0 0
                • Prazak0  

                  Tohle kole jezdí docela rychle. Jestli je více nebo méně převodů není tak podstatné jako dobrá geometrie. Vyloženě lehké kolo to není, ale zas lepší než lépe osazená kola Triban.

                  0 0
                • adam320  

                  Ten typek chce dupat misto fitka. Nebo jako jeho doplnek, sam pise ze cyklistika samotna ho vubec nezajima(zjed­noduseno). Z toho mam pocit ze na tradici znacky sere presne ten samej bilej tesak co jsi zminil

                  Najezd teda vubec neni spatnej bych rekl. Ta geo je pro tohle zadani jako vyrazne lepsi se ti zda? Nerejpu jen se ptam

                  0 0
              • Prazak0  

                Je zajímavé, že ač lépe vybavená, tj. vyššími řadami, tak kola Triban mnohdy váží více než kolo na nižší řadě. Rozdíl je tedy v rámu.

                0 0
                • adam320  

                  Rozhodne, o tom nepochybuji. Vzhledem k zadani… No vsak si to precti jeste jednou

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Jestli mu nebude vyhovovat přehazovačka Claris, může tam dát Soru nebo Deore. Ani u Clarisu bych se nebál, že bude nutný častý servis, když to správně seřídí.

                    0 0
                    • adam320  

                      Tak on mel obavu o ten rozsah prevodu, to je precijen drobny rozdil. Sam bych si kolo na Clarisu klidne koupil, beru to v kontextu jeho zadani

                      0 0
                      • Prazak0  

                        Do kopce jezdí silově, není problém mít vzadu kazetu, která bude končit na 25 z, reálně může jezdit i těžší.

                        0 0
            • xtonda  

              Na pohled to vypadá hezky, ale za 21 kolo na Claris?

              0 0
              • Janes  

                A? Neřadí snad? Proti tomu, co měl doteď, si bude připadat jako v nebi.

                0 0
              • Prazak0  

                V Alze mají s koly vel. 622, před vánoci za 20t, nyní o tisíc podražili. Gravel Maxbike, tam s Clarisem snad za 24 tisíc, kliky ne Sora nebo Claris, ale nějaké Altus s dutou osou. I silniční kola za 23t. mají mnohdy jen Claris.

                0 0
        • Jantar  

          Je to možný, když nepočítám dětský léta, tak jezdim jen poslední 2 roky a to na to tom 20 let starym kole.

          0 0
      • gersa  

        Dávat kolo za 20k je sebevražda, ale každý strůjcem svého štěstí

        Makat do kopce je sice chvalitebné, ale i to je potřeba dělat správně, jinak si zničíš klouby, záda a kolo. Do posilovny taky lidí nechodí aby tam jednou zvedli 200kg činku a šli domů, i tam jsou technika a správné cviky důležité. Jako ostatně u všech činností

        0 0
        • gersa  

          Oprava – Dávat kolo za 20k do kolárny je sebevražda

          Už to nešlo doplnit

          0 0
      • Prazak0  

        Jak jsem uváděl gravel Kona Rove, tak tam kromě dodávané velikosti kol jdou dát i malinko menší kola, tj. 27,5, pak se vejdou ještě šiřší pneu než těch 42 mm. U kotočkových brzd jdem mít dvoje výplety různé velikosti.

        0 0
      • JendaH  

        Nejdřív napíšeš „Terén: 90% asfalt apod., zbytek polní/lesní cesty“ a pak posíláš MTB. Chceš malou údržbu a asi levnou (podívej se kolik stojí 11speed kazeta a řetězy), stěžuješ si na 1×12 co „má kámoš“ a chceš si pořídit 1×11. Fascinující. Ve skutečnosti chceš ideálně 3×8.

        Jen bych se možná obával těch 11 převodů, na mym vraku jsem používal 14 převodů (z 21).

        No hlavně nejde o počet, ale o rozsah. Takže si spočítej zuby, z toho zjistíš nejrychlejší a nejpomalejší převod (pro jinou velikost kol to ještě musíš správně vynásobit) a podle toho se rozhoduj… Já na svém 28" potřebuju rozsah od 0.7 po něco přes 3.

        0 0
    • Jantar  

      Díky za rady a tipy :)

      Nebudu lhát. Jsem hroznej žrout a zároveň nechci bejt tlustej. Proto kolo. Takže primárně jezdim do co nejstrmějších kopců, ve kterejch se nemůžu flákat, i kdybych chtěl. Jednou za čas si dám naplno i třeba 10 km na rovině (nejde mi o to jet rychle, ale máknout si). Přijdu domu, sežeru kotel jídla, vážim pořád stejně a jsem spokojenej. Kdybych měl vyjet s tim, že si doma nemůžu dát žranici, nebo že se na kole ani nezpotim, tak bych nejspíš ani nevyjel. Ale kdo ví, třeba mě na novym kole začne bavit i samotný ježdění a nejen koukání na přírodní krásy kolem nás.

      0 0
      • Prazak0  

        Tak může bavit i ježdění do strmých kopců, ale víc baví normální profil. Prudký kopec je vysoká intenzita, ale patrně ne delší zátěž. Pro pálení tuku je lepší spíš delší a méně intenzivní. I po rovině se člověk flákat nemusí. Jezdit hodně velkou intenzitou není ideální, to jde dělat, když se jezdí třeba 3× týdně a něco kratšího.

        Delší jízda je na hubnutí ideální, nemusí být tak intenzivní. A hlavně si člověk tak nehuntuje tělo. I ty intenzity by měly být doplněný něčem v menším výkonu.

        0 0
        • Jantar  

          Já jsem ve všem hroznej extrémista. Takže když kopec, tak těžkej převod do 20% stoupání atd. To že to neni ideální, to je jiná věc :I

          Starý kolo už nemam, takže netušim, jak na tom bylo se zuby atd. Takže alespoň podle převodu, celou cestu na přední druhej převod, moje klasika trasa:

          • Cca po rovině na Kampu (převod 5), cca 25kmh.
          • Pak strmě Petřín (nejdřív 3, pak 2 a posledních 100m co má přes 20% na 1).
          • Zbytek Petřína 3, a potom postupně zas 5.
          • Potom zas nějaký šolíchání 25 kmh a výjezd na Vidouli.
          • Pak cyklostezka u Vltavy, kde si řeknu, že pojedu co dokážu, takže 6 či 7 (30kmh – 35kmh dle vzdálenosti).
          • Domů zas nějaká pohoda 20kmh – 25kmh, celkem cca 80 kilometrů, 2× až 3× týdně.

          Na přední převod 3 jsem v životě nesáhl, na přední 1 jsem dával jen na strmých lesních cestách, kde mi při jízdě ve stoje podkluzovalo kolo a já si tak musel sednout (v takovym případě to byly zadní převody 1 – 4). Asi jsem to popsal hodně necyklisticky, holt jsem celoživotní fotbalista a na kole jezdim jen chvíli :/

          0 0
          • Bike-o-Noor  

            …spíš než necyklisticky, tak divně. Já tomu rozumím tak, ža s malou plackou řadíš malé pastorky vzadu. Fakt divné…

            0 0
          • oddie  

            To byl nějaký cross-trekking, ne? Když jsi vsechno jezdil na prostřední převodník.

            0 0
            • Bike-o-Noor  

              Ono to tak vypadá. Těch 34,38 zubů…

              (odhadoval bych převodový poměr kolem 1,20, čili fakt slušný švih)

              0 0
              • Jantar  

                Tak jsem nakonec po pár hodinách hledání zjistil, jaký kolo jsem vlastně měl..

                Diamondback Sorrento SE z roku 1998 – https://www.bicyclebluebook.com/…oduct/75147/

                Crankset: Shimano AceraX, 24/34/42 teeth

                Cassette: 7-speed, 11 – 28 teeth

                To, že mi tyhle informace nic neříkaj, je věc druhá :I

                0 0
                • Prazak0  

                  Takže ty převody zvl. do kopce nebyly tak těžké, jak jsem předpokládal, myslel jsem, že to bylo krosové kolo, ale bylo to MTB, tj. menší převodníky i kola.

                  0 0
                • Lišák  

                  To sedlo máš ve výšce, jak jsi na tom jezdil?

                  0 0
                • Bike-o-Noor  

                  Můj Mystic 97/98/99 vypadal přece jen o něco lépe. Zbytek už si vůbec nepamatuji, jen kola byla 26´´ a lak do stříbrna. Kazeta samozřejmě 7× cosi, trojtác a pořizovací cena 10 hadrů. Možná byl malý i rám, ale co vím jistě, že jsem nic neuměl. Jezdil jsem sice poměrně dlouhé trasy, ale technikou kdovíjakou a něco vyšlápnout=občasný úspěch. Ldehké převody se mi přímo vysmívaly…

                  Chtělo to prostě jiné kolo a pak se přiučit od někoho, co to uměl ovládat.. Ty internety nebyly…

                  0 0
          • Prazak0  

            Trochu jsem to pochopil, na pravé klice trojpřevodník, jezdíš na prostřední převod. U krosových kol tam bývá nějakých 38 nebo 36 zubů, mtb kliky mají převodníky menší. Uvádíš čísla pastorků, do kopce tedy třetí nejlehčí pastorek, což může být třeba 26 z. I tak do kopce 20% to je těžký převod.

            Asi by bylo dobré do kopců převody trochu lehčí, rychlost by nemusela vůbec klesnou. Jinak ty intenzity máš doplněné i nájezdem km po rovině, takže toto je v pořádku. Optimální kadence po rovině by měla být od 70 otáček za minutu, radši trošku více, nějakých 80, 85.

            0 0
          • Honzis  

            na takové zadání je nejlepší si nechat složit crossa s pevnou vidlicí, odolné výplety a slušnou sadou jako třeba Deore. Šel by i bazar, ale chtělo by někoho, kdo tomu trochu rozumí.

            0 0
      • milan.v  

        Tak ti to teď tak trochu postavím na hlavu a třeba tě donutím si k tomu něco více přečíst…

        Pokud nechceš být tlustý, musíš se pohybovat v zónách, kde dochází k většímu spalování tuků, to rozhodně tebou popisované nejsou…

        0 0
        • Prazak0  

          Má 77 kg, což není žádná obezita. Je otázka, kolik jsou svaly a kolik tuk. Tuk zas je taky dobrý, lidi s moc nízkým množstvím tuku jsou v zimě zmrzlí.¨

          Ano, mírnější intenzita, aerobní pásmo, po delší době vede k spalování tuků. Vysoce intenzivní trénink zas, říká se, vede k rychlejšímu metabolismu i v době klidu (HIIT). Navíc píše, že krom těch vysokých intenzit do kopce jede po rovině i umírněněji. Takže tu problém nevidím, trasy má i delší, část intenzivně, část lehčeji, vůbec to není špatná kombinace.

          0 0
          • Jantar  

            Já vždycky střídal půl roku hroznýho žraní a půl roku diety. Vždycky jsem si po zhubnutí řek, že už se přejídat nebudu, ale stejně jsem nikdy nevydržel.

            Před rokem jsem se ale rozhodl, že když se chci hrozně najíst, tak jedině po sportu. A funguje to skvěle. Když přijdu domu z fotbalu nebo z kola, snim třeba půl kila smažáku a hranolek, a přitom vážim pořád stejně <3

            Jestli je to hrozně hrozně nezdravý, je mi (zatim) dost jedno. Jsem šťastnej a to je hlavní :))

            0 0
            • Prazak0  

              Tak pořádně se nafutrovat po sportovním výkonu jako dvou a více hodinová jízda na kole je jistě v pořádku, před jízdou se musí s jídlem opatrně, plný žaludek velmi vadí. Jen to jídlo není asi ideální, občas proč ne, ale asi s mírou. Ke smažáku radši vařené brambory, klidně omastit čerstvým olejem. Hranolky radši k něčemu, co není smažené a jen občas a v omezeném množství. Ono nejde jen o tloustnutí, není to zdravé i jinak.

              Jinak je i v pořádku během roku trošku měnit váhu, v létě hubenější, na podzim trochu přibrat. Bez tuku je v zimě člověku zima, ale tím netvrdím, že je ideální střídat dietu s obdobím přežírání.

              0 0
    • t29  
      • Nájezd 200 km týdně znamená 20 tisíc za dva roky, na dvacetiletém kole bez jakékoli údržby snad krom měnění prasklých drátů ve výpletu. Slušný výkon. Pokud bys na každý rok vyměnil pohon (řetěz, kazeta, převodníky, kladky v přehazovačce) tak i přehazovačka bude fungovat líp.
      • Kolo podle tvých představ v obchodě nekoupíš, budeš si ho muset (nechat) poskládat. Sériovky mají zpravidla odpruženou vidlici (potřebuje údržbu) a náboje s konusovými ložisky (potřebují údržbu a zlaté ruce na seřízení). Ty potřebuješ pevnou vidlici (neřešíš, jezdíš), náboje s průmyslovými ložisky (neřešíš, jezdíš) a někoho, kdo je umí dobře zaplést (abys mohl neřešit prasklé dráty a jezdit).
      • Rvát kopce na sílu je posilovna, ne hubnutí.
      • Padlo tady doporučení místo MTB (všechny dneska mají odpruženou vidlici) pořídit gravel nebo cross s pevnou vidlicí. Vybíral bych podle toho, jestli ti vyhovují berany a spíš silniční převody na gravelu (nutno zkusit) nebo rovné řidítka a spíš horské převody na crossu. A řešil bych i prostor na co nejširší pláště, kdyby těch polních cest přibylo.
      • K tomu starému kolu: nejtěžší převod 42 vpředu / 11 vzadu = 3,82 a nejlehčí převod 24/28=0,86. Spo­čítej si převody u kol které vybíráš, pravděpodobně bude nejlehčí převod ještě lehčí (menší číslo), a nejtěžší převod pro systémy 1×něco bude taky lehčí (menší číslo) a budeš muset víc kmitat nohama, abys udržel stejnou rychlost jako na starém kole.
      0 0
      • Jantar  

        Paráda, díky moc!

        0 0
      • Prazak0  

        Tak řetěz se mění při jeho prodloužení o 0,6 mm, tj z původních 132,2 mm na 132,8 nebo z 132,0 na 132,6 mm – zhruba řečeno, jsou tu o tom samostatná vlákna. Kazeta vydrží více, mění se při sjetí pastorků, případně se vymění sjetý pastorek. Životnost řetězu se velmi liší, od necelého tisíce km po několik tisíc, v extrémních případech až 8 tisíc, např. řetězcy Campagnolo na silničním kole. Kazeta se mění, když nový řetěz na ní přeskakuje, nebo špatně nabíhá. Podobně převodník. Kazeta vydrží obvykle více řetězů a převodníky několik kazet.

        Kolo se cenově vejde jen krosové, nejlépe s pevnou v., někdy se taková prodávají jako fitness kola. Gravel do 20 t. nesežene nový určitě ne. Kona Rove Alza podražila z 20 t. na 21t, je to vybavené Clarisem a osmi pastorky. U krose bude mít za stejné peníze klidně Deore s 10 pastorky vzadu.Zajímavý odkaz https://www.bradsky.cz/…p-11705.html

        U hotových kol si člověk náboje nevybírá Já mám radši kónusové, jsou-li Deore, stačí servis po odjetí min 10 tis. km, nic složitého to není, chodí hladce. Průmyslová ložiska bez servisu, pak se zadře, výměna chce nástroje nebo kolo do servisu. Životnost podobná jako mezi servisy lepších konusových nábojů. Kdosi zde psal o nábojích Dura, která bez servisu měla najeto 100 tisíc km a zcela hladký chod. To žádné průmyslové ložisko nevydrží.

        Převody na kole jsou v podstatě dané, když pořídí kros místo MTB, bude tam mít rychlejší a nejlehčí budou chybět. Na tom moc nezmění, ani když objedná u stavitele. Kazety začínají na 11 z, horské končívají na 32 nebo 34t. Převodů bude mít dost, v zásadě by stačilo i osm pastorků.

        0 0
    • Jantar  

      Díky všem za pomoc, nakonec to (alespoň prozatím) vyhrál Rockrider XC 50. Vzal jsem MTB, kdybych si náhodou oblíbil i řádění v lese. A fakt, že na silnici s tim jedu pomaleji, respektive víc si musím máknout než třeba na gravelu, mi vůbec nevadí.

      Co už mi ale dost vadí je parádní bolest zápěstí, s tim jsem se na mym starym drakovi nikdy nesetkal. A to jsem byl schopnej i zvěrstev typu sundám sedlo, narvu kolo do auta a pak si dám sedlo do úplně jiný výšky než předtim… Ale vždycky se mi na kole jelo naprosto pohodlně. Na novym jsem si dal zatim 2×60km a po patnácti minutách začaly v obou případech bolesti zápěstí. Sedí se mi na něm docela křečovitě.

      Nejen tady jsem našel hodně vláken s touhle problematikou, takže mam 90 dnů na to, abych to vyřešil. V opačnym případě kolo vrátím. A pokud si ho nevezmou s tim, že „výrobek už byl použit“, tak si nafackuju…

      Že já vůl si nenechal vyměnit kola, brzdy, přehazku atd. u toho starýho. Moh jsem mít klid. Místo toho musim dělat přesně to, co jsem nechtěl. Googlovat a hrabat se v kole…

      Každopádně ještě jednou díky za pomoc ;)

      0 0
      • zbartos  

        Nemáš náhodou oproti starému kolu o cca 15 cm širší řídítka a bez rohu ? To by mnohé vysvětlovalo…

        0 0
        • Janes  

          Ideální je si oměřit to staré kolo a zkusit na novém naladit stejné rozměry. Hýbat můžeš sedlem i dopředu dozadu a můžeš ještě vyměnít představec…Anebo vzít rodla ze starého kola, možná je tam jiný úhel, který Ti vyhovuje.

          0 0
      • Lišák  

        Jak píše Janes – řídítka můžou mít jiný úhel, než Ti vyhovuje a pak je prostě nenaladíš. Zkusit to můžeš pootočením v představci, aby konce směřovaly mírně dolů. To se mně osvědčilo na všech mých kolech. Ty to můžeš mít jinak. Třeba je máš rovně a chce to trošku nahoru. Zkoušej.

        0 0
        • Morchella  

          Také bych pootočil řídítka a ještě je možné upravit sklon brzdové páky. Když je páka moc nahoru, tak se zalamují zápěstí. A jestli má představec nějaký úhel, tak ho jde zkusmo otočit do opačného úhlu (zvednout, nebo snížit řídítka).

          0 0
    • Jantar  

      Rohy bych za příčinu vyloučil. Sice jsem je předtim pořád používal a na novym kole (zatim) nejsou, ale tipoval bych, že i dřív jsem musel určitě zažít 15 minutový úseky bez držení se rohů a nikdy mě ruce nebolely.

      Širší řídítka jsou horkej kandidát. Možná tomu nasvědčuje i fakt, že dlaně mě bolely jen během jízdy, ale bolest levýho palce zůstala i do druhýho dne. Je možný, že se podvědomě snažim strkat ruce co nejblíž středu a levej palec pořád naráží na zamykání vidlice.

      Sedlo jsem si po první jízdě posunul dopředu. Posed se mi zdál mnohem přirozenější, ale ruce bolely i tak. Teoreticky by mohla vadit tvrdost sedla. Na starym kole jsem měl sice ošklivý, ale měkkounký sedlo. Na tomhle kole mě to kvůli bolesti zadku možná láká opírat se víc o řídítka než o sedlo. Ale na druhou stranu, když jsem si dřív od někoho na jízdu půjčil nějaký kolo, tak mě prostě bolel zadek a ne ruce.

      Představec může být příčinou, hlavně jeho výška. Na starym kole byla řídítka nad sedlem. Tady, když je sedlo nejníž, tak je vodorovně s řídítky, která zas nejdou dát výš (teda myslim – oba kroužky jsou pod představcem). Takže teď bohužel nezjistim, zda je v tomhle problém. To bych musel koupit novej a doufat.

      Před zítřejší jízdou jsem si malinko naklonil špičku sedla výš. A podařilo se mi vyhrabat archivní snímky, jak jezdim na starym kole, a podle toho jsem si natočil řídítka víc směrem dolu. Teď to mam ± stejně, jako předtim.

      Super nápad s přendáním řídítek ze starýho na nový. Pokud zítra změny nepomůžou, navštívim neteř, nandám starý řídítka a uvidí se.

      0 0
      • tomo_111  

        dobry tip je aj ta spicka sedla – uz velmi malo v sklone vie sposobit ze mas viac vahy na rukach/navazujes sa na riditka a hned je problem :)

        0 0
      • Fazzy  

        Problém bude nejspíš v tý výšce řidítek/představce. Pokud si měl na starým kole řidítka výš než sedlo, je to pro ruce samozřejmě mnohem příjemnější. Nevim co si měl na starým kole za vidlici, ale tady už máš vzduchovou, celkem funkční vidlici, která pokud není ani nafoukaná na tvojí hmotnost, tak se může víc zanořovat než si byl zvyklej. Tím se řidítka dostanou ještě níž a proti starýmu kolu už to může bejt dramatickej rozdíl několik cm. A s tím už můžou mít ruce velkej problém, pokud nemáš na břiše kostky.

        Užší řidítka pomůžou, pokud mají stejnej průměr. Pokud máš na starých jinej průměr, můžeš částečně seříznout tyhle. Pomůže i otočení představce to pozitivu. Pokud ho máš teda z krámu otočenej tak, jak to má Dekáč na fotkách. Další možnosti už znamenají mírnou investici – představec s větším úhlem, zvýšený řidítka – vlaštovky, měkký gripy, posilování břicha

        Taky jak píše tomo, ohlídej si nastavení sklonu sedla, aby nešla špička dolu – musíš počítat i se zanořením vidle po nasednutí.

        0 0
    • Jantar  

      Tak se zdá, že je vyřešeno. Změna sklonu sedla a úhlu řídítek suprově pomohly. Včera 3 hodiny jízdy a pravá ruka naprosto v pohodě. U levý ruky mě sice malinko zlobil palec, ale to prostě bude zamykánim vidlice, který mi tam trochu překáží. Ale to už je blbůstka, kterou si v pohodě vyřešim (posunutim zamykání, zvětšenim gripu a třeba pomůžou už rohy, který si tam teď dám).

      Takže ve finále vše v pořádku a už si jen užívám <3

      Díky všem ochotným za pomoc!

      Až COVID dovolí, vezmu svýho novýho draka na Kubu a pošlu vám fotky, jak na něm vozim dvacetiletý Kubánky na místní zapadlou pláž <3 Teda taková je aspoň moje představa… :P

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.