Protože jsem se u jedné fotky začaly dohadovat o smyslu nepoužití předsazení patek u German A vidlicí, tak zakládám obecnou diskuzi, kde bych chtěl probírat a ujasnit více vliv úhlu vidlice na chování na překážce a dalších situacích. Tedy aby se došlo k tomu, jaký zhruba by měl být ideální úhel vidlice a proč se běžně ty přímé patky nepoužívají (používali se kdysi u první vidlic pro nízké zdvihy a pak je všichni výrobci opustili a teď se to objevilo znovu u Gearman A vidlic).
V historii se to tu sice už trochu probírala, ale pouze ve vláknech, kde někteří nejmenování se chtěli pouze hádat a urážet. Všechny příspěvky, co nebudou k věci budu blokovat.
Začnu tím jak to vidím já. Pro ideální zpracování podnětu od terénu je potřeba, aby směr působení síly od překážky (nebo jiného podnětu) byl nejlépe stejný jako je směr vidlice.
Čím větší úhel mezi vidlicí a směrem působení síly, tím hůře bude vidlice fungovat ze dvou důvodů:
- složka síly kolmá na vidlici (tahle složka narůstá se zvětšujícímse úhlem mezi výsledným směrem síly a vidlicí) láme vidlici a zvyšujepasivní odpory vidlice a samozřejmě vidlici ani moc nesvědčí co se týkáživotnosti vidlice
- složka síly ve směru vidlice je o to menší, takže tím vidlice půjdei méně do zdvihu (pokud by to bylo vždy, tak tohle by šlo lehce kompenzovatslabším odporem pružiny, problém je v tom, že pro různé situace se směrsíly mění)
Tohle je snad jasné každému a nikdo to nebude rozporovat (samozřejmě pokud budou věcné argumenty, tak klidně rozporujte).
A teď ta složitější část a to jaký má vlastně směr ta síla od podnětu terénu.
Tohle bych rozdělil do několika typů případů, pro každý to bude jinak:
- Dopad ze skoku na obě kola
- Dopad ze skoku přes zadní kolo
- Dopad mírně přes přední (hodně přes přední je většinou hozená
držka, ne běžný případ)
- Sjezd terénní nerovnosti (typu přírodní schod, obrubník, atd.)
menší (10cm)
- Sjezd terénní nerovnosti větší (25cm)
- Přejezd překážky na rovině hodně malé (2cm)
- Přejezd překážky na rovině střední (5cm)
- Přejezd překážky na rovině velké (10cm)
- Jaký bude rozdíl pro 6/7/8 ve výjezdu
- Jaký bude rozdíl pro 6/7/8 ve sjezdu
A ještě než začnu rozebírat jednotlivé body, tak si rozeberme, co se děje při přejezdu překážky.
Výchozím bodem bude tento obrázek:
http://www.bike-forum.cz/…ges.ajax.php?…
A všecho budu popisovat v úhlu vůči zemi.
Na obrázku by se mohlo zdát, že síla bude mít úhel menší než mají běžné konstrukce vidlic a že tedy to bude lepší pro případ Germanky, která má menší úhel samotné vidlice.
Tohle je ale pouze výchozí bod přejezdu překážky, důležité je, co se děje po celou dobu než se přední kolo dostane až na překážku.
První věcí je to, že při postupném najíždění na překážku se směr síly mění a to až na 90st. ve chvíli, kdy se octne přední kolo už zcela na překážce.
Takže směr síly je celou dobu, která je podstatná proměnný v intervalu mezi úhlem daným na tom obrázku a 90st.
Hodím sem jedno video z loňského testování, kde je krásně celý nájezd na překážku vidět.
A tady je třeba si uvědomit další faktory. Na tom videu jsou dokonce pláště nafoukané na maximum (pro snížení jejich vlivu). I přesto ještě než se vůbec pohne vidlice, tak nejprve dochází k deformaci pláště (při reálném nafoukání by to bylo mnohem výraznější), což způsobí to, že vidlice se začíná hýbat až o něco později než je ten bod prvního kontaktu s překážkou.
To je důležité, protože je třeba si uvědomit, že už v tuhle chvíli bude směr působení síly od překážky jiný a úhel se začíná výrazně zvětšovat.