• alaska

    Zdravím,

    jak moc velký vliv na jízdu a rychlost má v soustavě kolo + biker váha bikera?

    0 0
    • MlokCZ  

      Do kopce, z kopce nebo po rovině?

      0 0
      • Janes  

        A na rovině ve větru, nebo v bezvětří?

        0 0
      • alaska  

        Pro každý případ to bude nejspíše jiné.. Ale primárně spíše do kopce..

        Do kopce bych řekl čím míň váhy na jezdci, tím lépe (nemusí se tahat taková váha nahoru..) – otázka je jestli je poznat rozdíl 5, 10, 15kg..

        Pro představu – loni jsem jel škodu bike maraton tu delší trasu (68km) za 4h a vážil jsem cca 75kg + 14kg kolo.. Letos jsem jel kratší trasu (35km) a čas 2,5h při váze 92kg + 12kg kolo.. Přitom naježděno jsem měl dvakrát tolik co loni a jelo se mi pocitově o dost lépe..

        Že by těch 20kg co se mi pak loni za léto-zimu kdy jsem se defacto vůbec nehýbal a zkončily stresy z práce nahodil nahoru udělaly až takový rozdíl?

        ps.: samozřejmě se maká dál, abych se dostal zpátky aspoň na 80/187..

        0 0
        • MlokCZ  

          Tady si můžeš pohrát s kalkulátorem

          http://www.nahoru.net/…ulatory.html

          Dává docela odpovídající výsledky. U plášťů bych řekl, že počítají zvlášť u bika s poměrně pomalými.

          Zadej si tam nějaký sklon stoupání a tu rozdílnou hmotnost a uvidíš jak hned potřebuješ rozdílný výkon pro ten výjezd.

          Na rovině můžeš s váhou dokonce nepatrně získat. Zvedneš sice lehce valivý odpor, ale stejně je rozhodující aerodynamika, která bude téměř stejná.

          A trošku můžeš nabrat na síle.

          Pro roviny je rozhodující absolutní výkon jezdce.

          Pro výjezdy je rozhodující výkon W/kg.

          0 0
          • alaska  

            díky za osvětlení :-)

            0 0
          • o.1  

            Hm zaujimave, 2kg bicigel rozdiel dava rozdiel v rychlosti 0,2–0,3km/h pre vsetky sklony, to nie je az tak vela,pokial by to bolo tak, na vahe biku ±2kg zas az tak nezalezi co sa mi zatial aj viacmenej potvrdzuje

            ale neviem ci ten vypocet je uplne koser, lebo ked zadas napr jazdca 80kg a bike 15kg alebo jazdca 90kg a bike 5kg tak vyjde ta ista rychlost pri danom vykone a stupani, co sa mi nezda.

            0 0
            • MlokCZ  

              Co se ti nezdá na tom, že pro stejnou celkovou váhu soustavy vyjde stejný výkon? To je přeci v pořádku.

              Jinak těch 0,2–0,3km/h je i není málo. To záleží při jaké rychlosti, tedy na sklonu to záleží. Při malé rychlosti to bude poměrově už ne tak úplně malý a zanedbatelný rozdíl.

              Při velké rychlosti je to už téměř zanedbatelné, to je jasné. Pro velkou rychost (tedy menší sklon) je také logické, že váha navíc hraje menší roli. Až na rovině minimální (tam jen už zvyšuje malinko valivý odpor).

              0 0
              • o.1  

                No nezda sa mi to preto ze jedna cast je motor, predstav si 40kg dievcinku so 40kg biciklom alebo 75kg chlapa na 5kg bicikli :-)ta sustava nie su 2 hmotne body…

                Aj rychlost v stoji a sede to dava rovnaku…

                Malo-vela je samozrejme subjektivne, ja som bral napr 80km s priemerom 20km/h – rozdiel 3,5min (pre 2kg na biku),alebo

                100km s priemerom 17– rozdiel 6 min, co sa mi zdalo na to ako sa zdoraznuje ta nizka vaha a este ked vezmes do uvahy premenlivu vahu jazdca, co vlecies so sebou ap. tak som cakal ze ten rozdiel bude vecsi.

                Ked jazdi niekto s priemerom napr.13 tak myslim ze mu vidina priemeru 14 zily trhat nebude a v celkovom vysledku ked bude mat tazsi bike koli lepsie drziacim plastom, pohodlnejsim gripm rohom, sedlu… tak sa ten rozdiel este zmazava…

                0 0
                • Tomahomo  

                  Nějak nerozumím co ti dává rychlost ve stoje a v sedě stejnou. Pokud necháš ostatní parametry stejné pak ti změna „pozice“ na kole změní i výslednou rychlost (75/12/0/silnič­ní/ruce nahoře/sám/200W dává 31,5km/hod, totéž, pouze se změnou na ve stoje dává 29,6km/hod).

                  A ke stejné rychlosti pro různý poměr jezdec/kolo – tenhle výpočet neřeší W/kg, čili je jedno kde kupříkladu těch 200W vezmeš, jestli ta holčina bude mít 6W/kg, nebo si do váhy kola dá elektromotor.

                  0 0
                  • o.1  

                    Ja som zadaval horsky bicykel a nizsie rychlosti. Takze pre rozdiel v sede alebo v stoji ten kalkulator zaratava iba odpor vzduchu.

                    Naivne som predpokladal, ze je tam zaratana aj nejaka biomechanika, ale to je ciste nejaky merany vykon na pedaloch, co vlastne je aj pochopitelne (muselo by tam byt viac parametrov aj detailnejsie rozlisenie stylov).

                    Bral som to z praktickeho pohladu „vykonu“ jazdca-ako rychlo ide pri vynalozeni rovnakej energie (asi by to bolo z hladiska tej sustavy nieco ako prikon).

                    Tam si myslim, ze je rozdiel nedzi slapanim v sede a stoji a hlavne pre slapanie v stoji nie je jedno aky je pomer vahy jazdca a bicykla a v terene ani v sede.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      To by podle mě vůbec obecně počítat nešlo, tohle bude u každého jiné dle toho, jak umí šlapat.

                      Takhle je na každém, kde požadovaný výkon pro tu rychlost, sklon, kolo a pozici na kole dodá. Každý si pak aspoň může správně započítat ten motorek, který má v sedlové trubce :-)

                      0 0
                      • o.1  

                        Asi nie, a ten rozdiel nebude asi vacsi ako vplyv samotnej vahy celej sustavy.

                        Takze moze zhruba ratat pre horsky bicykel s rychlostami5–25km/h rozdiel priemeru na kazde kilo vahy navyse priblizne 0,1km/h na priemere.

                        0 0
                • MlokCZ  

                  Stále nerozumím, kde je problém. Ať to bude kolo 40kg + 40kg dívčina nebo kolo 5kg a chlap 75kg, pořád ta soustava bude potřebovat stejný výkon, aby jela do stejného kopce stejnou rychlostí.

                  To, že oba budou schopni podávat zcela rozdílný výkon v tom nehraje žádnou roli.

                  A s tou změnou posedu (nebo i jízdou ve stoje) tomu také nerozumím.

                  Pro malé rychlosti, kde ještě nehraje žádnou znatelnou roli aerodynamika bude potřeba pro stejnou rychlost pořád stejný výkon ať ve stoje nebo v sedě.

                  A pro větší rychlosti, kde už hraje roli aerodynamika se při stejné rychlosti správně mění potřebný výkon (nebo opačně při stejném výkonu mění rychlost).

                  A k tomu průměru. Souhlasím s tím, že pokud někdo jezdí průměr 13km/h, tak mu může být fuk, že by mohl jezdit 13,2km/h.

                  To je ale pouze když jezdíš sám.

                  Když jezdíš v partě, kde máš některé ± stejně výkonné, tak je to najednou znát. Zvládneš to i s tím těžším kolem, ale budeš najednou všude o pár tepů výše.

                  A ve výsledku na celé dlouhé trase to může udělat problém.

                  Samozřejmě můžeš o to prostě zpomalit, ale to už ti pak začnou sem tam lehounce ostatní ujíždět (někdy třeba taky spomalí, někdy ne).

                  A to neřešíme to nejdůležitější, náročnější terén a ovladatelnost kola. Dá se vždy i s výrazně těžším, s tím lehčím je to ale vždy lepší a to znatelně.

                  0 0
                  • Tomahomo  

                    :o)))

                    0 0
                  • o.1  

                    K tym malym rychlostiam a jazdenie v partii:

                    Rozdiel vo vahe 1kg:

                    • Hodinovy vyslap rychlostou okolo 5km/h(to uz musi byt brutal kopec) –rozdiel cca73s
                    • Cela 1hodina do kopca rychlostou okolo 12km/h – rozdiel 30s-to je rozdiel100m, neverim ze to moze nejak ovplyvnit jazdenie v partii :-)
                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Já taky neměl nikdy rozdíl 2kg v praxi. Já měl jiné rozdíly, které jsou na změnu rychlosti asi trošku větší, ale ne o moc, vychází mi to pro rychlost podobně. Taky je to rozdíl ve výjezdu ještě znatelně pod 0,5km/h (přesně to nedokážu určitě, protože tam hrajou roli faktory jako aktuální stav organismu, takže někdy to bylo více, někdy méně).

                      Tedy třeba NN/RaR UST 2,25 x NN/NN UST 2,4 na stejném kole.

                      Tím jsem měl rozdíl pár gramů na obvodu navíc a znatelně rozdílný valivý odpor. Odhadem co cpu čísla do kalkulátoru (měním rovnou potřebný výkon), tak mi to pro nějakou konkrétní situaci hází třeba 6,9×7,2km/h rychlost.

                      A ten valivý odpor je horší v tom, že s mírnějším sklonem a větší rychlostí se projeví naopak ještě více.

                      A už to prostě bylo znát. Když jsem si držel rychlost ostatních, kterou jsem vždy na NN/RaR jezdil v pohodě, tak jsem tepal více. A dlouhodobě na celé vyjížďce to bylo proklatě znát. Místo základní vytrvalosti jsem pořád jel lehce přes.

                      Druhý rozdíl mám celopevňák x full se stejnými plášti a osazením. Tam je rozdíl ještě o něco větší. Tam mám skoro 3kg rozdíl + ještě navíc odpružení.

                      Tohle jsem už dlouhodobě ohodnotil v kopcích na rozdíl 10%.

                      A nikdy nejde o ten časový rozdíl. Samozřejmě když si budu hlídat svoje tempo a nechám ostatní ujet, tak nebude žádný problém, tu třeba minutu, dvě na kopci počkají.

                      Ale to pak budu jezdit sám a ne s nimi.

                      Samozřejmě někdy se to stává, že každý jede kopec jinak, zvlášť ty náročnější. Ale když je to spíše mírnější, zato hodně dlouhý tahák po pěkné cestě, tak je vždy příjemnější jet dohromady.

                      Pokud je to opačně, že ten kdo má vézt nějaký ten kilogram navíc nebo větší valivý odpor, je nepatrně rychlejší než ostatní, tak se to neprojeví vůbec.

                      A samozřejmě když jsou rozdíly výkonnosti větší, tak je tohle všechno jedno a vždy ten lepší bude znatelně rychlejší.

                      0 0
                      • o.1  

                        Treba celu partu otestovat, dosadit do vzorcov vahy, plaste… a podla vysledkov dostane kazdy do batohu teamovy kamen patricnej hmotnosti a pojdete pekne pospolu :-)

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Tak na to jsou vyzkoušené jiné jednodušší metody. Na někoho třeba zabere 15+ piv (mě by zabilo i půlka) předchozí den :-)

                          Jeden je o třídu někde jinde, takže tam je to jedno. Tam jedině, že si všichni ostatní budeme vozit gumicuk :-)

                          A když už něco do batonu, tak něco užitěčnějšího, třeba malá lednička s pivem :-)

                          0 0
                          • o.1  

                            Ja napriklad ked idem s manzelkou tak si pridam dve deti do vozika a som spokojny, ze nemusim nikde cakat. Ale ako deti otazievaju zda sa mi ze sa zacina nejak flakat, asi jej nalozim bednicku piva na nosic :-)

                            0 0
                • o.1  

                  Hm, este som to aj zle ratal, asi spravnejsie bude uvazovat len vyslap a v zjazde vaha nezavazi, takze to bude pre podobne trate 1–2min na kg, co je na maratone tak rozdiel miesta, a este ine vplyvy budu asi vyraznejsie, takze 1kg na biku asi vysledok velmi neovplyvni…

                  0 0
          • Mirouss  

            čus, nemůžu si pomoct ale ten kalkulátor neběží, nebo že byh něco dělal špatně?

            0 0
          • Biker jak Pes  

            Funguje vám ten odkaz ještě?

            Odkazuje mě to úplně jinam. Škoda takového kalkulátoru.

            Zkoušeno v IE a Chromu.

            0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • o.1  

          Ked uz mas tych 20kg navyse, tak jazdi kopce v stoji – 20kg tlaku na pedal zadarmo :-)

          0 0
        • ZuzicK  

          Spíš je dobrý zlatý střed. Taková 40/50kg muňka podle mne nevyvine takovou sílu jako 70/80kg chlap při stejném tréninku.

          0 0
        • AleZ80  

          Jestli si měl při 188cm 75 kg, tak si musel být pěkně podvyživenej. To se divim, že si během těch 68km nezkolaboval.

          0 0
          • RoKo  

            No nevim ale rika se ze trenovany sportovec by mel cca vazit o 110kg mene nez meri… Ja osobne kdyz jsem delal triatlon tak jsem vazil 74/183 a to jsem byl ve startovnim poli spise macek ;)

            0 0
            • Pá-dlista1  

              Tak to souhlasi. Akorat se to asi sport od sportu malinko lisi. Napr. sumo…

              0 0
            • AleZ80  

              Myslim, že čím je člověk vyšší, tím by se ten odpočet od výšky měl snižovat. Řekl bych, že normální váha štíhlého člověka by měla být 85–90kg při 188cm.

              0 0
              • Georrge  

                já mám 188cm a váhu cca. 76kg, a podviživenej si teda rozhodně nepřipadám :) a BMI (nebo jak se ta hovadina jmenuje) mám přesně uprostřed mezi nadváhou, a podvýživou…

                0 0
                • Bumerangista  

                  Přesně tak. BMI je dost objektivní a index 21.5 je v pohodě. V západním světě (kam už v podstatě patříme) lidi zcela jistě rostou do šířky, takže se potom množí i teorie, že je nezdravé být štíhlý.

                  Ale ty tabulky fungují i podle věku. Starší člově má toho tuku prostě víc, jinak vypadá jako vysušenej.

                  0 0
    • ememem  

      na takto polozenu otazku sa neda odpovedat.

      0 0
    • Slash  

      Dost velky.

      Z vlastni zkušenosti, když jsme začínal, měl jsem 100 kg, fyzička slušna, ale seš těžkej, musiš víc foukat vidli, plaště, všechny nerovnosti jsou takovy „tvrdší“ a hlavně taháš sebou prostě o ty kila víc,jak do kopců, tak po rovině, rozjet to je složitější, ale je to o nohách.

      Minulý rok jsem měl něco lehce pod 80kg a fyzička podobna, upustiš vidli, pláště a je to cely takový lepší, pocitově to vic žehlí, jede se ti lip, do kopce tahaš o 20 kg méně,vic ti to jede, jen z kopce to nejede tak dobře :-D + jsi o něco pohyblivější (ale to je kus od kusu)

      Letos mam 90 a je to něco mezi, musel jsme přifouknout a neni to ono.

      0 0
      • MlokCZ  

        U odpružení je na tom těžší jezdec naopak lépe. Tlak nastaví adekvátní váze, takže tohle je stejné.

        Ale pak jsou tu ještě pasivní odpory odpružení, které jsou pořád stejné a je pak rozhodující poměr hodnoty pasivních odporů k váze jezdce.

        Proto lehčí jezdec potřebuje pro stejný projev odpružení větší citlivost.

        0 0
        • Slash  

          Psal jsem svuj pocit z jezdeni, ale asi mas pravdu :-)

          0 0
        • novcze  

          tak to bych si dovolil nesouhlasit, pokuď se bavíme o vzduchovém tlumení, tak při změně vnitřního tlaku se budou měnit vlastnosti tlumiče a tak nějak logicky bude tlumič nafoukaný na menší tlak citlivější a snadněji bude využívat celého zdvihu.

          nemám to nějak teoreticky podložené, ale praktické poznatky mám stejné jako pisatel výše

          0 0
          • Georrge  

            při tvojí logice by se tlumiče u autobusu neměly pohnout ani o milimetr :)

            a neplést si citlivost s měkkostí vidlice.

            0 0
            • novcze  

              jak je to s autobusem netuším, v každém případě tlumení autobusu (pokud je teda jenom vzduchové) je dimenzované na určitou váhu a změna při „naložení“ bude relativně malá.

              Zatímco tlumič u kola musí pokrýt podstatně větší rozdíly, v podstatě až 100% a nevěřím, že jsou tak dobré, že stačí nafoukat na váhu jezdce a všechny ostatní vlastnosti jsou stejné

              Pokud máš odkaz na nějakou teorii, tak ho postni, nejsem mechanik, ale rád si počtu.

              0 0
              • Georrge  

                k jakémukoli tlumení potřebuješ dvě věci – pružící jednotku, a tlumící jednotku. Pružící aby se závěs (vidle) vrátil zpátky do původní polohy, a tlumící aby to pořád samo nepružilo. A tyto dvě hodnoty, tedy pružící a tlumící vlastnost musí být seřízeny tak, aby se závěs (vidle) rychle vracela, ale zase ne tolik, aby kopala, a ne tak pomalu, aby se nestihla vrátit před další překážkou. U vzduchových tlumičů a vidlic se dají nastavit obě tyto hodnoty, takže tlumič zvládne velký rozsah jeho zatížení. Takže když nafoukáš vidli na člověka který má 50kg, a na člověka co má 100kg, a nastavíš pro každé nastavení i tlumící patronu, tak vidle bude v obou případech chodit stejně. Čili bude stejně brát nerovnosti a na každé nerovnosti půjde na stejný zdvih. ALE! Ještě tu je jeden dulezity parametr, a sice citlivost. Neboli pasivní odpory vidlice. Ty jsou pro každou vidlici dané, a nemění se s nastavenim vidlice (tlak vzduchu, odpor oleje). Jde o součet tření vnější nohy/vnitřní nohy, tření stíráky/vnitřní nohy, tření těsnění v patroně a tření vzduchového pístu ve vnitřní hoze. Tato hodnota bývá kolem 10kg (citlivé vidlice mají míň, málo citlivé víc). Čili na vidlici musíš vivinout tlak minimálně 10kg, aby se pohla. Takže když přejedeš malou nerovnost, vidle se nepohne, ale citlivější vidlice s menšími vnitřními odpory by se pohla a nerovnost by tak pobrala a ty bys nedostal takový ráz do rukou. A teď ten zásadní problém. 100kg chlap působí na vidlici mnohem větší vahou, a tudíš i na maličké nerovnosti vznikne ve vidlici velká reakční síla, a díky této síle se vidlice pohne. U lehkého jezdce se ale vidlice nepohne, protože lehký jezdec působí na vidlici malou silou, a tak musí být nerovnost mnohem větší, aby se ve vidlici vytvořila síla těch 10kg. Proto těžší jezdci nejsou tak nároční na citlivost vidlice.

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
          • MlokCZ  

            Už mi dnes opravdu přestává bavit tady vysvětlovat základní věci, které se tu probíraly už tisíckrát. Tak už jen něco k té citlivosti, k tomu nesmyslu s průběhem už nemám sil nic psát.

            I když je pravda, že citlivost vidlice se s vyšším tlakem nepatrně zmenší, tak ten rozdíl je minimální. Více pasivních odporů (které dohromady dělají citlivost) na tlaku nezávisí vůbec (stíráky, tření nohou, pak se do toho kromě pasivních odporů může přidat ještě komprese).

            Konkrétní příklad. Budeš mít Rebu v originálním stavu nafoukanou na 50kg jezdce a bude mít odtrh 10kg.

            Aby na tom byl 100kg jezdec hůře, tak by se odtrh musel zvětšit na více než 20kg. A to se přifoukáním nezvětší třeba ani na 11kg.

            Těžší jezdec na tom bude mnohem (s obrovským rozdílem) lépe.

            Takže 50kg jezdec bude potřebovat podnět odpovídají 10kg, aby se mohla vidlice pohnout do zdvihu.

            Ten 100kg bude potřebovat 11kg (nejspíš i méně, ale vezměme 11kg).

            Teď pojedou přes stejnou překážku stejnou rychlostí. A dejme tomu, že to bude překážka, která u toho těžšího jezdce vygeneruje podnět odpovídající 12kg. Vidlice se už nepatrně pohne.

            Ten lehčí jezdec při stejné situaci vygeneruje podnět odpovídající pouze 6kg a vidlice se mu ani nehne.

            Dále pojedou na o chlup větší překážku (nebo na tu stejnou větší rychlostí).

            Ten těžší vygeneruje podnět tentokrát už 18kg. Vidlice se mu pohne už o něco více.

            Ve stejné situace se tomu lehčímu vygeneruje podnět 9kg a vidlice se opět ani nehne.

            Těžšímu jezdci už hezky funguje, lehčí má smůlu.

            0 0
            • maajkee  

              A z toho plyne, že správnej bajker musí bejt tlustej! :D

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • Ricci  

                Super, splnam zakladnu podmienku :-)))

                0 0
        • o.1  

          Ono v praxi pokial je to jazda v ramci zdvihu odpruzenia tak jasne ze ta citlivost je plus.

          Ale pre rychlost, alebo v tazsom terene(tym myslim vacsi sklon a nerovnosti vyrazne vacsie ako zdvih vidle) sa mi extra citlivost ani nezda ako nejaka vyhoda, skor naopak :-)

          Trochu sa to prilis precenuje.

          0 0
          • McBlacky  

            právě že chod pružení a tlumení se nedoceňuje.

            Teprve když dostaneš do ruky materiál který opravdu vyhlazuje terén bez přenášení rázů do rámu, pochopíš.

            nadpoloviční většina jezdců nemá vidlice a tlumiče nastavené optimálně

            0 0
          • MlokCZ  

            Odpružení je na škodu jedině ve chvíli, kdy je terén až tak nesjízdný, kdy musíš začít už vyloženě poskakovat trialovým způsobem.

            A na to tu stejně skoro nikdo nemá, já tedy určitě ne.

            Příklad konkrétní cesty ve stylu, co jsi uvedl, tedy velké šutry často větší než zdvih.

            Červená ze Šeráku na Ramzovou.

            I na téhle trase pojedu raději s citlivým odpružením a vyšším zdvihem.

            V praxi pak ale jezdím nejčastěji sjezdy, které na 140mm zdvihu můžu trošku pustit a tam je maximální citlivost odpružení k nezaplacení.

            Přinese to mnohem lepší kontakt obou kol s terénem, což následně umožní i mnohem vyšší rychlost.

            V praxi se občas setkám se stejným názorem, že to odpružení někomu v těžším terénu vadí. Je to ale vždy proto, že neumí jezdit stylem vhodným pro to odpružení a snaží se jezdit stylem jako by tam odpružení neměl.

            Většinou jsou to tací, co dlouho jezdily HT s nefungující vidlicí a přitom technicky aspoň trochu umí. A pak se jim nedaří změnit styl jízdy s fučním odpružením.

            0 0
            • o.1  

              vsak prave ze to jazdis so 140mm, ja ked idem nieco podobne s 80–100mm tak by som tu vidlu radsej zamkol:-)

              0 0
            • o.1  

              Este by som doplnil- ked su velke sutry ale mozes to s danym zdvihom pustit v mojom chapani znamena ze je to lahky teren (a vecsinou to mozes pustit aj s mensim zdvihom iba pomalsie).

              Tazsim terenom myslim, ked musis ist pomaly, tzn. napr. velke sutry a slalom, tam ide dost o balancovanie s taziskom, v takom terene radsej vidlu zamknem.

              A to staci jazdit iba po turistickych znackach takze to nie je ziadny trial ale obycajne XC :-)

              0 0
              • MlokCZ  

                To si představujeme stejně jako já. Stejně ale musíš mít aspoň nějakou rychlost, jinak se někde zasekneš, zvlášť když ten uvedený sjezd je hodně mírný (a přišlápnutí v takových sjezdech už většinou nezvládám vůbec, když jsem rád, že vykličkuju největší šutry).

                U toho většího zdvihu máš vždy možnost některé věci pustit a nechat na odpružení a také máš po mnohem delší dobu kontakt obou kol s terénem a neskáčeš tam jako koza (kde pak nemůžeš ani točit a vybírat tu nejlepší stopu).

                Možná by někdo hodně dobrý s pořádným zdvihem dokázal tu uvedenou červenou opravdu pustit, já si to tam rozhodně nedovolím.

                Nejlepší na srovnání by byla nějaká trasa, kterou známe oba.

                0 0
              • MlokCZ  

                A ještě taky velmi často v takovém terénu to není jen o kličkování a přejíždění větší šutrů, ale jsou tam i větší teréní schody.

                Skočit to buď nejde nebo já bych se při tom zabil (dopad do dalších šutrů), takže pak při sjíždění většího teréního schodu je hodně příjemné, když dopad pobere větší zdvih. Jsou tu tací, co to umí i s pevnou, já rozhodně tohle už ne.

                Bez dobře fungujícího odpružení má přední kolo tendenci po sjetí toho teréního schodu poskakovat, takže když je pasáž prudká (teď myslím zase jiné pasáže než ta červená ze Šeráku), tak nemůžeš brzdit.

                0 0
                • o.1  

                  Myslel som prave take tie terenne schody ale s ostrejsimi zakrutami v prudkom svahu, takze musis ist pomaly , brzdit drzat rovnovahu a s nezamknutou vidlou to potom ovela viac poskakuje hore dole(okolo osi rovnobeznej s osou stredu), co je niekedy o hubu. Ono su to tak trosku akoby trialove useky, ale myslim ze to patri do bezneho xc jazdenia. Taketo useky casto na biku s kotucovkami (+), naslapmi (velke -) a pracujucou vidlou (-) ani nedam,

                  pricom na biku s veckami (tu male -) normalnymi pedalmi (velke +) a vidlou, ktora chodi tak 1cm (+) chodim celkom s prehladom.

                  Pokial to ide rovno dolu tak je to jedno.

                  Ale neviem ako by sa to spravalo ked mas odpruzenie vpredu aj vzadu ako mas ty.

                  0 0
                  • pepek  

                    Nemusíš hned zamykat, já ji v takovým případě „zlenivím“: zamknu, ale otevřu gate tak akorát (mám ji udělanou „průchodnější“) a přivřu odskok. Myslím, že tady je právě nevýhoda vidlic bez HS expanze, bo musíš mít povolený odskok, aby v rychlosti žehlila, ale když pak jedeš tyto schody krokem, tak vystřeluje nazpátek a mění těžiště. Ale zase tolik takových sjezdů není, takže zastavit a pokroutit s kolečky mi tak nevadí.

                    0 0
                    • o.1  

                      ja mam rad plynulu jazdu, ked nemusim 4h vobec zastavit tak je z toho na konci uplne iny zazitok :-)

                      0 0
                  • Pá-dlista1  

                    Byt tebou, tak bych se nad sebou zamyslel. Kolik myslis, ze ma zdvihu trialova motorka. A bez lockoutu ;)

                    0 0
                    • o.1  

                      Myslim, ze porovnavas neporovnatelne…

                      0 0
                      • pepek  

                        Naopak, je to tam ještě horší o váhu tý motorky. (Nedá se měnit těžiště tak výrazně, jak na kole)

                        Když se ně díváš, tak ty vidle chodí hrozně lenivě ale zdvih tam je.

                        0 0
                        • o.1  

                          Pokial chodia lenivo, tak to nevadi, nie je tam to divoke poskakovanie hore dole

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Jak jsem dal ten odkaz níže, tak tam opdružení nijak omezené nemá a žádný problém.

                            0 0
                  • Rychlej turista  

                    Přesně tak mě poslala k zemi Sidka, šla nadoraz a pak mě vystřelila z kola :-D Pevná vidle mě takto z kola nikdy nevykopla. Viděl jsem to i jednou v televizi, kdy borci s pružením na jednom místě bezdůvodně lítali z kola :-)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Špatně nastavená expanze (jestli si měl Sida ještě bez HS expanze, tak je to ale těžké nastavit, tam to bude vždy buď kopat nebo se vracet moc pomalu).

                      Nechtěl bych ovšem s pevnou vidlicí vjet na překážku/do díry (nebo co to bylo), kde odpružená šla na doraz. To je už možná i na extrém typu zlomené ruce nebo zápěstí.

                      0 0
                      • Georrge  

                        taky si myslím že s pevnou by to nebylo o nic lepší, ale je pravda že s pevnou by tam nejspíše jel pomaleji, a byl by zvyklý to před každou nerovností nadzvedávat, takže by možná tu nerovnost přeletěl… stejně tak by ji ale mohl přehlédnout a to je pomalu na zrušení vidle, rámu a ruk :) dohady…

                        0 0
                    • McBlacky  

                      no ale to jsi ji nasadil vyjímečně, jinak jsi jezdil s pevnou.

                      oboje vyžaduje jiný přístup.

                      • to seřízení
                      0 0
                    • Rychlej turista  

                      Tak nadoraz asi nešla, ale ten zpětný chod je nepříjemný a překvapil mě. Od pevné vím, co čekat a nestalo by se mi to. Toho Sida jsem jel jen párkrát, takže na něm neumím :-)

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Takže bych to uzavřel asi tím, že jsem měl zase jednou potřebu si trošku rýpnout. Do odpružení. Jak já to pružení nenávidím… :-D

                        0 0
                        • ememem  

                          chcel som to prave napisat ale prisiel si na to sam. btw co tvoje hydry? cinkaju, nebrzdia a tak ? :-)

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            Jedině, s čím nemám problém, je, že brzdí a jsou lehké a kůůl. Jinak jen samé problémy, které jsem u véček vůbec neznal. Jak jsem starej, tak jsem blbej. Že jsem vám na ten marketinkový žvást o spolehlivosti, bezúdržbovosti a bezproblémovosti hydraulik skočil :-)

                            0 0
                        • Pá-dlista1  

                          Hranaty furtoslapy vsem!

                          0 0
                        • pepek  

                          Máš pravdu, můj švagr taky říká, že ty odpružený vidle jsou na hovňo. (Jel na tom jednou, vidla RST se zarazila o kořen a zůstala tak a švagr letěl po hlavě. Takže tak to je.

                          0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak tady máš krásnou ukázku toho, že ani v pomalých lehce trialově laděných pasážích není odpružení na škodu:

                    http://www.bike-forum.cz/…a-fulle.html#…

                    těch videí je v tom vláknu spousta a někteří tam na fullu dávají ještě mnohem těžší věci.

                    Tohle jedno je ale zajímavé tím, že nemá ani trošku přefouknuté odpružení, tedy že to jde i s odpružením nastaveným pro maximální žehlení bez jakéhokoliv omezování.

                    0 0
    • Mastr  

      Tam asi taky krom váhy dost rozhoduje síla v nohách

      0 0
    • Internaut  

      Mrkni sem .

      0 0
    • maajkee  

      Hmotnost jezdce je asi nejzásadnější faktor zdá se mi. Rozhodně do kopce jsou kila navíc znát jako prase. Po rovině jezdím tak nějak stejně, možná i rychleji než před 8 lety když jsem měl skoro o 20kg míň. Z kopce to jede určitě rychleji. Co se vytrvalosti týče, tam bych hmotnost asi taky nevnímal, dneska ač těžší vydržím jezdit mnohem delší trasy.

      Jo a dřív se mi ojížděj pláště :)

      0 0
    • Fuglsang  

      Mě by zase zajímal jakej je koeficient, když kolo odlehčim o 1 kg tak to je jako bych na těle shodil 3 kg, 5 kg nebo kolik myslíte?

      0 0
    • kubad  

      Čím těžší tím to líp jede!!!

      :-)

      Ale jen z kopce.

      0 0
      • novcze  

        yep, z kopce to frčí pěkně :)

        0 0
      • Tomahomo  

        No jo, ale když ony všechny cesty vedou zásadně do kopce! :o)))

        0 0
      • bukajcze  

        Ale do kopce i když makáš co to dá, tak to nejede (viz. vlastní zkušenost – 130kg)

        0 0
    • Georrge  

      viděl jsi někdy vyžraného žokeje?:) ten kůň přece taky nemůže poznat těch pár kilo na žokeji, stejně jako ty nemůžeš poznat pár set gramů na kole nebo na sobě :D

      0 0
      • VanVren  

        No, ze svý zkušenosti můžu říct, že u mě je každý kilo váhy navíc dělá cca 7 minut na maratónu typu třeba Drásal. Při 72 kg jsem to jel 6:20, při 75 kg 6:40, pri 80 kg lehce přes 7 hodin atd. Ty kila jsou prostě do kopce znát. Naježděno mám již řadu let tak nějak stejně.

        0 0
        • o.1  

          Mozno len postupne jazdis viac a viac na pohodu.

          0 0
          • VanVren  

            Tak to je samozřejmě taky pravda. Navíc člověk stárne, max. tepovka klesá. Pokud mi ale v sezóně váha klesne, zajíždím i na úsecích/kopcích, který jezdim léta časy úměrně rychlejší váhovému poklesu.

            0 0
    • RoKo  

      A co takhle toto:

      http://cs.wikipedia.org/…3%AD_energie#…

      0 0
      • RoKo  

        Pomer jezdce k vaze kolu a svaloviny k vaze jezdce neni zanedbatelny… tzn. nemuzete srovnavat 50kg kdyz jezdec bude mit 30kg svalu a 100kg jezdce s 60kg svalu. Jako ten tezsi musi mit vetsi silu, logicky, ale vykoupenou vetsi praci kterou vykona.

        priklanim se k nazoru rotujici casti kola (tezsi=horsi) a pripadne ovladatelnosti lehciho kola (lehci=lepsi) ale kdyz ty kg taham do kopce tak proste rotujici cast kola jede stejne pomalu z toho plyne ze to je absolutne jedno. proste zhubnu budu lehci a s mensim vydejem energie. Dokonce budu rychlejsi, pokud zhodim jen tuky (neaktivni hmotu).

        Mimo mísu:

        Tady se naskyta spise otazka jak lehke kolo uveze 100kg chlapa (nemusi byt tlusty spise vysoky a svalnaty)…

        Muze jit tento clovek dejme tomu do karbonoveho fulu?

        0 0
    • Mirouss  

      kalkulátor mi prostě nefunguje, tak nevím jestli to dávám OK, jen by mě zajímalo, když zhubnu např: 10kg tak o kolik budu přibližně rychlejší? :-) např:když jezdím trasu 50km za 120min., dám jí při třeba za 100min, když shodím 10kg? máte někdo zkušenosti, nebo jak to cca vychází alespo'n obecně? díky

      0 0
      • pustipav  

        ROFL

        0 0
      • Milwa  

        Jestli máš nadváhu, tak zhubnout bude tak jako tak k užitku. A když s tím hubnutím budeš cíleně cvičit nohy a v nich neztratíš svalstvo, bude to uplně nejlepší.

        Kalkulátor mi taky nepočítá, ale ceteris paribus by 10kg mohlo dát kolem patnácti minut, podle odhadů výše.

        0 0
        • Mirouss  

          Díky moc za info!. Přesně tak hlavně neztratit svalovou hmotu, takže hůrá na bílkoviny :-)…čus

          0 0
    • šlapatko  

      Přestal jsem kouřit a přibral s 82 na 94kg.Jezdí mi to pořád stejně.Kde je chyba:-D

      0 0
      • Mirouss  

        třeba to není chybou, ale tím že jsi něco dělal správně, tím chci říct, že jak si postupně přibíral a jezdil na biku, tak jsi nabíral, ale i svalovou hmotu, tudíž jsi těžší ale silnější tím pádem jezdíš stejně…, jo pokud jsi se ale válel,když si nabíral těch 12kg a nejezdil, a pak si na to sednul a jezdíš stejně, tak je někde chyba, protože ti zůstala stará síla v nohách ale přibylo 12 kg tuku. Spíš bych tipoval to první, takže když teď zhubneš a neztratíš sval.hmotu, tak poletíš jak schumacher…bzu­uummmmmmmm :-)

        0 0
    • toram  

      Já sem teda dřív ..no loni měl 75kilo..a drandilo se dobře oproti dnešku skoro 100kg:( a jel sem s kámošema delší trasu 70–75km to bylo… myslim že z nich mam největší sílu já v nohou i výdrž ale tet jak sem nehorázně přibral(mimochodem kvuli blbymu pul roku vegetarianstvi coz mi nedava smysl:)) tak tet mi do kopce ujede kámoš na enduru..a druhej na celopéru.. prostě ta váha je znát.. zase po rovině se mi zdá že se nemusim tak namáhat a jede mi to skoro samo.. ale ty kopce sou zlo.. prostě čim těžší tim horší…nejvíc se člověk namaká do kopce takže je lepší mít 70kg a přišlapávat z kopce než se s metrákem tahat do kopce…

      0 0
      • Twen  

        Na normál poježdění to nevadí. No já teď dokonce vyjedu lépe kopce se 112 kg než dříve se s 95 kg, kde jsem musel dříve kolo tlačit pěšky.Mám chuť šlapat větší kopce a přitom je rozdíl dost velký až 17 kg v můj neprospěch.V mých normál hodinových vyjížďkách to stejně nejde nijak poznat. Dávám pravidelně pivní relax 2–3 piva po…,aby svaly živinami nabraly sílu.A samozdřejmě hodilo by se shodit aspoň to deseti-dvaceti kilo. Základní pravdou ale je, že až při delším tréningu kolem 1,5 hod začínají být ty kila dost poznat.

        0 0
      • McBlacky  

        a rok +25kg to je docela hustý. Nedokážu si to v reálu představit

        0 0
        • Mirouss  

          já za 4 měsíce –25kg, ze 110 na 85 ale už je to 2roky azatím držím. Ještě by to chtělo tak 10kg abych do těch kopců líp valil :-)

          0 0
    • robb  

      Měl bych takovej dotaz a nechce se mi zakládat nový téma. Jakej má vliv hmotnost jezdce při jízdě do kopce? Nemá větší vliv stavba těla (svaly, tuk)? Třeba když se člověk podívá na některý profíky, tak i některý sprinteři (třeba takovej Breschel) maj skoro postavy jako vrchaři, ale do kopce jim to tak nejede.

      0 0
      • Biker jak Pes  

        Protože to je úplně jiný druh síly a tréninku. To je to stejné, kdybys poslal Bolta vyběhnout Dolomitenmanna a nějaké vrchařské blechy postavil na start olympijské stovky. Nejde to takhle jednoduše srovnávat.

        0 0
    • pustipav  

      Asi tak 5.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.