• stepon

    Zdravím do fóra! Mám velmi speciální a dotaz na zdejší odborníky, který trochu dlouze rozepíšu…

    O víkdendu jsem hodil bajk na střechu auta, klasicky přitáhl do Thule nosiče a vydal se směr pryč. Během jízdy se ozvala rána ze střechy, mrknu na to a zadní plášť prostě bouchl u patky. Nechápal jsem jak se to mohlo stát, když guma před tím držela přes rok při jízdě, při transportech, nebyl tam žádný zásadní tlak (jezdím bezduš, kolem 1,3 bar, Maxxis DHRII 3C Terra 2.4WT, NoTubes mlíko…). Zkusil jsem to znovu nahodit a při tlaku přes dva bary a zase buch. Říkám si OK, asi patka v prdeli, výrobní vada nebo něco takovýho… Pak jsem ale zkusil úpl jiný plášť (Aggressor). 3 bary, zapadlý patky a za chviku rána. Koukám na ráfek (Bontrager Line Comp 30) bez poškození, patky normální, nepozoruju žádnou zásadní věc, která by to mohla způsobovat. Stejný typy ráfů jezdím už víc jak 4 roky na Trek Fuel Exech. Bezduše obecně od nepaměti a nikdy se nic podobnýho nestalo. Jsem z toho jelen, ale představa, že takhle guma buchne někde na skalce či doskoku je vskutku děsivá…

    Máte někdo nějaký nápad, co by to mohlo být za záhadu?

    0 0
    • Tomcat  
      • Vzít „šupleru“ a změřit ten ráfek a porovnat ho s druhým co problem nemá.
      • bouchne pneu není její svléknutí , ale prasknutí. A to podle popisu se nestalo
      • může být poškozená/ hnutá páska ?
      • je tam opravdu ten tlak a není poškozený měřák a není tam o x barů vic ?
      0 0
      • Azmir  

        Jakože místo 1,3 baru tam dá 6, aniž by si toho všiml? :D

        0 0
        • Kouba_2005  

          Pumpuješ, zakecáš se … a je to hned. Vzpomeň na Koudelku!

          6 0
        • Tomcat  

          Pokud to kontroluje podle manometru přesvědčit se rukou nemusí být příležitost… plášť a osvěžující tmel bude rychlejší.

          0 0
      • stepon  

        Díky za rekaci ;)

        • Šuplera všude stejně 33mm
        • Ano bouchne = svleče se z patky s efektním zvukovým projevem :)
        • Páska je tam taková plastová origo výplň, co dáva Bontrager do kol. Je tím pokrytej celej vnitřek ráfku
        • Teď jsem to detailně prohlídl a našel takový podezřelý místo na tom plastu, malej výčnělek, podobně je to na proti v tom stejném místě, posílám foto pro zhodnocení…
        • Měřák nebyl poškozený, max o nějakou desetinu úlet u „dekáč“ pumpy, ale nikdy jsem pneu nepřehustil u nazouvání ani už vůbec při provozu, jezdím na měkko ;)
        • nasazování normál růčo pumpou < 4 bar
        1 0
        • Tomcat  

          Takže páska…

          0 0
          • petyn  

            Paska neni az do kraje. Ten vystupek je na rafku. Predni to ma taky?

            0 0
            • Mr.Duck  

              Tahle páska je až do kraje.

              0 0
            • stepon  

              Ten výstupek je taky ta „jakoby“ páska. Je to takovej plastovej vnitřek toho ráfku sahající až k okrajům té patky ráfku. Takhle to vypadá od výrobce, je to ráfková vložka Bontrager TLR toto To, co je na té fotce, je jediný podezřelý místo, kde by mohla být náchylnost na upšouknutí. Takže tady tedy je nejspíš problém?

              0 0
        • Mr.Duck  

          Nedal bych ruku do ohně za to, že to vyřeší tvůj problém, ale ta bontrager páska je odpad. Myšlenka dobrá ale tahle páska byla na většině kol co mi přišly do shopu že mají nějaký problémy s usazením gumy nebo zničenou patkou. S normální páskou se problém vždy vyřešil.

          1 0
          • stepon  

            Souhlasím, nikdy mě nenapadlo, že vlastně tenhle insert je ta věc, co dělá pověstný problémy u Bontrager kol… Jako premávám to dlouho bez žádných výserů a naučil jsem se s tím žít, dokonce i gumy spolehlivě usazovat, ale teď z toho mám obavy, aby nepřekvapilo v trailu někde.

            Ještě doplňovací dotaz, pokud guma takhle „výbušně“ vyletěla z ráfku, to asi taky moc neprospělo patce, že? Je možný to ještě premávat nebo radši zahodit?

            0 0
            • Kouba_2005  

              Hoši neděste mě!

              0 0
            • plzakj  

              Gumu, co slitla z rafku tlakem uz bych nejezdil.

              6 0
            • Mr.Duck  

              Já bych gumě co bouchla už nevěřil. 2× mi bouchl vzadu shorty, jednou při dopadu do kamenů na DH a druhej asi o týden později v kaňonu když jsme jeli po úplně hladkém měkkém písku nějaký frírajdy. V obou případech to dobře dopadlo ale mohlo to stát ráfek nebo zdraví, na předním by to bylo o dost horší!

              Možná s duší vzadu na dojetí ale než jezdit s duší to radši koupím gumu.

              0 0
              • LM  

                Plášť vyhodit.

                Mě plášť s poškozenou patkou následně seskočil z ráfku i s duší. Naštěstí ještě doma.

                Tu duši to samozřejmě roztrhalo na kusy, které se rozletěly po okolí. Radost to pak uklízet.

                0 0
            • novas752  

              Rozhodně nejezdit. Přístě pravděpodobně bouchne znova i při menšim tlaku.

              0 0
    • PetrSim  

      Ahoj, stalo se mi něco podobného, kolo po přestrojení v servisu po prasklém rámu na nový rám a dopumpování kol cca 2,5 bar MAXXIS IKON s nájezdem cca 3000 s tlakem cca 1,6 bar , projeto servisákem a mnou. Naloženo do auta na ležáka, po příjezdu domů zavěšení kola a protočeníí kol. Ráno příjdu ke kolu, vystříklé mléko cca do dvou metrů a plášť vypadlý z patek.

      Plášť a ráfek očištěn a na sucho nahuštěn a držel tlak jeden den, poté doplněno mléko a drží tlak asi tři dny, ale raději ho vyhodím. Koupil jsem nový plášť a zkontroluji pásku, ale divný pocit zústal.

      0 0
      • Hrabex1  

        nevim, jaka je sirka tohoto plaste. Pokud neni mensi, nez 2.1", nedava tlak 2.5 bar smysl, ale vydrzet by to mel. Ale ted uz je to jedno, ten plast je na vyhozeni bez ohledu na tlak, jaky bys chtel foukat. Jeste by me zajimalo, jestli ma ten rafek hacky?

        0 2
        • kubad  

          při nasazování foukáš na max, a pak upustíš, takže vydržet to musí.

          nevydržel, chyba pneu nebo ráfku

          2 0
          • DePaX  

            Možná taky velká teplota…

            1 0
          • Hrabex1  

            Foukam na max, aby plast zaskocil, pak ufouknu, ale on psal, ze se to stalo pres noc. Vydrzet 2.5 by rozhodne mel, to nerozporuju. Urcite neprekrocil maximum pro plast ani rafek.

            0 0
            • DePaX  

              Dle specifikace jsou to asi hookles karbony…

              https://www.orbea.com/…lma-m20-2024

              0 0
            • TK75  

              2.5 baru neni rozhodne…spis na hrane :) pro 2.4 gumu se u hookles rafků píše třeba na dt max 2.6 baru…protoze to je 2.4…ty bary jdou výš pro pneu užší.Treba pro 40 mm pneu je ja nevim 4.5 baru…ale pro 2.4 je to nizko

              0 0
              • Tomcat  

                Oqoo pro Orbea má tohle v manuálu

                0 0
                • DePaX  

                  Cca 2,5 baru bude fakt hraniční při 2,35" na 28mm, ještě, když na to zasvítí slunko…

                  0 2
              • Hrabex1  

                ja z fotky nepoznam, jak siroty ma plaste a rafry. Odhaduju, ze plaste budou 2.4" a ty by vydrzet rozhodne mely, i kdyz ten tlak nedava smysl.

                0 1
                • Esi  

                  ty tlaky jsou hlavně tlaky při kterých by na tom mohl nějaký masochista jezdit, tak že pokud je to při tom tlaku pověšené na stěně tak by to bouchnout nemělo, na druhou stranu je to dofoukaný plášť který už je za polovinou živostnosti, řekl bych že Ikon na zadním kole který má za sebou 3000km už toho má za sebou docela dost, mohl být i trochu nakopnutý.

                  Zkontrolovat ráfek, plášť zahodit a šance otestovat nějaký jiný

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Ty tlaky z pohledu normálního uživatele jsou normální. Obzlášť pokud jezdí po zpevněných cestách nedej bože po asfaltu.

                    Jinak představa jak každý jezdí nízké tlaky,mlíko a nějaký crushcore je hezká, ale nereálná. Stačí kolik lidí vozí bezduše s dušemi. Ono tu přilnavost při nízkém tlaku tolik lidí nedocení.

                    0 1
                    • Esi  

                      no ale zase ta kola na kterých se jezdí s dušema nebudou mít hookless ráfky a tam jsou ty talky o dost větší. pamatuju jak na krosovém kole nechtěla pořád zaskočit patka, samozřejmě že to bylo na sucho s duší, ale nakonec když tam bylo asi 6,5 Bar, tak si nechal říct, rána to teda byla ukrutná, ale stačilo trochu ufouknout a všechno v cajku. To by asi moje současné ráfky nepřežily :-)

                      Jinak máš pravdu že většina bude jezdit duše, obyčejné mnohdy drátové verze plášťů a tlaky tak 3–4bar na turistických kolech

                      0 0
                    • kejda  

                      A teď si představ, že já jezdím 95+výbava a kolo a ideální tlak je 20–21 Psů, což je tak nějak okolo 1,4 baru. A jde to, ne, že ne :))

                      0 0
                      • Esi  

                        Jo já predek 1,2 a zadek 1,4 váha stejná :-)

                        1 0
                        • novas752  

                          To bych štípal ráfky jak na běžícim páse. 1,3/1,6 je při mých 75kg použitelný minimum, 29×24" na 30mm ráfcích.

                          0 0
                          • Esi  

                            Mám to na 30mm řádcích, predek Wicked Will 2,4” zadek racing ralf 2,35” potom je samozřejmě možnost ze ten schwalbe digitální meřák trochu keca :-)

                            0 0
                            • ladys  

                              To by chtělo přeměřit ;) Každopádně vážím 72kg, a nemám důvod jezdit tak nízké tlaky. To by jsem musel chtít závodit a jít do rizika..

                              0 0
                              • novas752  

                                Důvodem hodně nízkých tlaků je pohodlí, ty pláště, zvlášť dnešní macatější, maj dobrý 4cm „zdvih“ a je trochu zbytečný ho nevyužívat.

                                Nejnižší tlak může vozit jezdec pohodář v lehkym terénu, na závodění, tvrdší styl jízdy, členitější terény apod. je nutné foukat víc.

                                2 0
                                • ladys  

                                  Jasné pohodlný, ale ze šotky to převrátím do sjezdu s kořenama a šutrama na XC šlupkách. V krvi už jsem se tam válel. Tak normálně pod 1,6 nechodím. A to si ráfek občas pěkně zazvoní. Na nějaké závodění, kořeny, šutry by jsem šel i níže. Ale momentálně to nejezdím.

                                  0 0
                                  • Esi  

                                    Jo kořeny ve sjezdu a podobně jezdím taky, je klidně možné ze ten merak keca, ono je vlastně jedno kolik ukazuje, stačí když ukazuje pořad stejne blbě :-)

                                    To ze zazvoní rafek se mi stává opravdu výjimečně

                                    0 0
                                • kejda  

                                  Přesně tak, úplná pohoda, žádný závody. Ráfky 35 mm in a pláště 2,5F a 2,4R. Macatý věci máme rádi :))

                                  0 0
                                • dědek mohy  

                                  No ale když budu mít hodně nízký tlak, tak zdvih nevyužiju, budu pořád v sagu jako prase =)

                                  0 0
                                  • LM  

                                    Vetší „SAG“ pláště tam je ale rozhodně je ne jako prase. To by se ti v zatáčce pak žvejkalo a to nechceš :-)

                                    V terénu je to supr, lepši to drží a s pěnovějma vložkama i tlumí. Ale na asfaltu to pak díky větší ploše kontaktu pláště s povrchem bohužel taky „lepší drží“ (a hůř odvaluje)…

                                    0 0
                                    • dědek mohy  

                                      Tak mě se kolo žvejká už pod 3 bary, ale jsem dušák s jateční váhou. Takže foukám 3 – 3,5 dle terénu.

                                      0 0
                        • ladys  

                          A to jako neprocvakáte?

                          0 0
                        • theedge  

                          Nevim. Nevidím v tak extra nízkých tlacích žádný smysl. V kamenitým bez kvalitní vložky procvakneš a na hladkým hliněmým popř. šotolině v tom nevidím přínos.

                          1 0
                          • kejda  

                            Asi se budeme muset jít spolu projet. Cvaká mi maximálně v sedlovce :)

                            0 0
                            • Esi  

                              Hmm to mě taky, děsně mě to štve, namazu pastou na karbon, 200km ticho a potom ta mrcha zase cvaka, evidentně je volna v ramu

                              0 0
                              • kejda  

                                Klasika…sedlo taky občas vrzne, ale málo…

                                0 0
                                • Esi  

                                  Mě stačí 200 km v kopcích a cvakacto při každém šlápnutí, je to na posrani

                                  0 0
                                  • kejda  

                                    Furt něco rozdělávat a čistit mě taky nebaví. Nějaké drobné vrzání prostě přejdu, jak louku. Staré kolo prostě no :).

                                    Zajímavé je, že v zimě ticho. Jako by ta sviňa kolo si vážilo, že na něm vůbec v tom bordelu jezdím, tak je ticho :)

                                    0 0
                                    • Esi  

                                      Na tom je nejhorší ze staré HT na kterém jezdím do práce je ticho a nový karbonovy full vrze

                                      0 0
                            • ladys  

                              To by jsi asi nechtěl :D

                              0 0
                        • kofejn  

                          Asi bych měl přifouknout, teď jsem se byl podívat je tam 0,8 a 1,1 na stejných pláštích i kole a mám o 8kg víc. Když mi to neplave do zatáček, tak to beru jako fajn. Uplně rozbité peklo nejezdím, na fotkách je cesta z práce a na to mi ty tlaky vyhovují. Ale schodům se vyhýbám a skoky maximálně z nějaké nerovnosti v rychlosti

                          0 0
                          • Tomcat  

                            Jasně ale tady spíš bude víc lidí řešit sportovní výkon. Tady zajet to rychleji , plynuleji . Takže to bude kompromis co nejvíc ušetřit watty , co nejlíp volit stopu a dát to toho nejvíc a potencionální strach , že to prorazí, řízne nebude zrovna plus i s nějakou vložkou která moc výkon taky není ideál.

                            0 0
                            • kofejn  

                              Já už závodím jen sám s sebou :). Ale zkusím to nafoukat podle téhle kalkulačky a třeba budu rychlejší nebo míň urvanej.

                              0 0
                              • kejda  

                                Mně to vychází skoro přesně :). Zadní mám pravda trochu míň, než říká karkulačka:), ale funguje to

                                0 0
                                • theedge  

                                  To jezdíš DH casing gumy že ti to na tvých 95+ kg dává 20 – 21 psi ?

                                  0 0
                                  • kejda  

                                    Normální gumy, teď mám Bontrager SE6 a SE5. Jezdím tak pořád, a když jedu asfalt, tak přidám na cca 22 Psi, aby to trochu jelo. Mám jedno kolo na všechno, takže jezdím 1× týdne do Židlí polovinu po stezce.

                                    0 0
        • PetrSim  

          šířka pláště 2,2, ježděno na tlaku 1.5 bar, ráfek je kastar karbon K25, nevím co jsou háčky na ráfku

          0 0
          • Hrabex1  

            hook x hookless

            0 0
            • PetrSim  

              děkuji, takže háčky nemám

              0 0
              • Vrci  

                Nevím jak MTB a kastar, ale výrobci silničních hookless kol mají seznam kompatibilních plášťů a jejích použitelných rozměrů.

                2 0
                • Tomcat  

                  To i výrobci MTB pláštů a výpletů

                  0 0
                  • Vrci  

                    A co píše Stárek o tomhle plášti se tazatel a jeho mechanik dívali?

                    0 0
                    • Tomcat  

                      Návod a technické specifikace se nečtou a to nejen v kolech. Nad tím se nelze na začátku ani podivovat.

                      Ale že to lidi neudělají ani posléze už blbý je. Další zlozvyk je koukat po základních informacích, kdekoliv jinde než u výrobce. Jinak řečeno hodně lidí je neschopný si vygooglit stránky výrobce a tam hledat návod v PDF.

                      3 0
            • DePaX  

              Tak teď už to je celkem jedno, na čem to Stárek zaplétá, šíře 25. Jeho kombinace by měla vydržet se domnívám 3 bary i hookles.

              V čem je vůbec výhoda hookles?

              0 0
              • Hrabex1  

                asi jednodussi vyroba? A taky nasazeny plast bude mit o neco vetsi sirku – viz ten obrazek. Nevyhoda je to vyskakovani plaste pri vyssich tlacich.

                0 0
              • TK75  

                Tvar pneu a protože hookles ma pevnější stěny .. si vsimni ze se patky postupně rozšiřujou.Ty rafky maji ted klidně 5 mm široký ty patky.No a to znamená ze ta široká patka víc vydrží, pneu ma lepší oporu.No a třeba neprosekne pneu při skripnuti jako patka uzsi

                0 0
                • DePaX  

                  Nechci do toho vůbec zabředávat, jsem moneyless :)

                  Za můj 22,5 mm ráf a 2 bary vzadu bych byl ukamenován.

                  Ale výbuchy hookless jsem taky zažil.

                  0 0
                  • TK75  

                    Jasný…tak to znas, napíšou toho okolo mraky.Me zní logicky to ze 5 mm široká karbon patka je odolna :)

                    0 0
              • TK75  

                https://m.pinkbike.com/…eelsets.html

                Treba tady… široká 5mm

                A je jich vic..co si pamatuju za poslední rok třeba co jsem kde zahlid

                1 0
                • shcorepi  

                  A proč by 5mm široká patka nemohla být taky hooked? To by bylo řešeni win-win.

                  Za dávných časů byly původně ráfky hookless a jaká to byla super inovace hooked ráfek, na kterém se plášť lépe usadil,jak měl a přestalo se stávat, že by slezl z ráfku. Ti, co to nezažili, si holt musí to hookless vyzkoušet na vlastní kůži, myslím tím včetně konstruktérů.

                  0 0
                  • TK75  

                    Když bude 5 mm nahoře tak dole to bude třeba 3 mm.Rovná stěna bude asi pevnější než stěna s previsem

                    Ale tak určitě by šlo 5 mm dole a nahoře u haku 7 mm třeba..

                    Jeste říkají ze pri zataceni ta pneu líp drží a ma bocnice silnější podporu při zatáčeni o tu rovnou stěnu

                    Ja když jsem pořídil karbony tak jsem si vůbec neuvědomil ze to je uz bez háku.Byl jsem z toho akorat nervozni.Nic.­.normálně to funguje, ale ze bych to měl jako požadavek tak to vubec

                    :)

                    0 0
              • jIrI___  

                Pro uživatele jsou výhody hookless nepostřehnutelné až nulové. Samozřejmě o to více tohle řešení musí tlačit marketing výrobců opírající se o zásadní zlepšení jízdních vlastností v podobě změny tvaru průřezu pneu pohybující se v desetinách mm apod. Pro výrobce znamená hookless zjednodušení výroby a tím pádem úsporu financí, což je hlavní důvod, proč nám jsou tyhle ráfky cpány vrchem spodem.

                3 0
                • Esi  

                  Zjednodušení výroby určitě, nám co jezdíme tlaky hluboko pod 2 bary to muže být jedno, sranda bude až to začnou dávat na trekova kola kde to má půlka lidi nabombene na 4 bary aby to “jelo”

                  0 0
                • TK75  

                  Kdyby to znamenalo, ze karbony budou levnější i pro nás, tak fajn :)

                  0 0
                • VojtaXY  

                  Jeste je to o neco lehci. Rovna stena je pevnejsi nez stena s patkou, takze muze byt tenci.

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Hookless ráfek ano, ale celková sestava ne.

                    Ráfek+pasť+pas­ka+ventilek bývá těžší než klasika+pneu+duše.

                    2 5
                  • shcorepi  

                    Kolik že gramů ten cca 1mm patky navíc na tom karbon materiálu ráfku udělá?

                    0 0
                    • Esi  

                      To budou urcite vyznamne takové 2–4g na rafek :-)

                      0 0
                    • Tomcat  

                      Základ je tubeless plášť , kde to páskou nahoníte . A odolnost a nízké tlaky. hmotnost nezmění ;-)

                      0 0
                    • VojtaXY  

                      Vetsi uspora je ve stene rafku nez v patce.

                      0 0
                • Vrci  

                  Hookless je možná super na MTB. Na silnicí to, s mojí váhou 90 kg až metrák, znamená problém.

                  1 1
      • kubad  

        plášť má poškozenou patku, vyhodit

        2 0
      • Tomcat  

        Těžko z té fotky přesně určit příčinu plašt , páska, ráfek lidský faktor… může být.

        Možná bych se zajímal co bylo krom rámu měněný. A jestli ukazatel tlaku na kompresoru nekácená o x barů.

        Jo jo hodně znás malovalo ale to chce tmel s hezkou barvou…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.