Zajímal by mě váš názor na to, zda je finančně lepší pravidelně vyměňovat řetěz, který je již „vytahaný“, nebo zda na něm jezdit dokud to jen jde a pak koupit nové převodníky a kazetu najednou??? Jak to děláte vy??? Dík za info a názory
Zajímal by mě váš názor na to, zda je finančně lepší pravidelně vyměňovat řetěz, který je již „vytahaný“, nebo zda na něm jezdit dokud to jen jde a pak koupit nové převodníky a kazetu najednou??? Jak to děláte vy??? Dík za info a názory
Měnit řetěz včas. Na silnici všechno vydrží mnohem déle, ale taky je o dost dražší. Na silničním kole, o které se pravidelně starám, jsem nikdy nemusel měnit převodníky a kazeta vydrží taky hrozně dlouho. Na biku se řetěz natáhne raz dva a komponenty jsou vyrobené z bláta, takže tam už může být situace jiná. Přesto i na něm měním řetěz včas.
Takže mě také zajímá, za jak dlouho tak vyměnit na biku řetěz?
kup si měrku nebo šuplerou
C9 mi vydrží 1500km.
Kolik vazis? Ja mam ted obyc shimano hg 74 a ted ho menim po 2300km
HG50 – 1100km naslapanych, 1500km ujetych (vcetne vezeni se z kopcu) 160kg cela souprava, polovinu casu silove. vymackat na ocelovych riditkach boule a prohnout je pro me pri silovych jizdach otazka min jak 10kkm.
Vážím asi 73kg.
Nastoupané metry často mívám tak 2000–2500m na 70–80km.
Po zimě tedy ne a i jindy dávám samozřejmě občas něco lehčího v rychlejším tempu, ale rád si dávám něco kapku členitějšího.
Říkáš 1500 km asi nekvalitní mě C9 drží už něco přes 3500 km no nevýhoda je že nová C9 si blbě rozumí s jetým převodníkem a kazetou.
Dle mého je lepší měnit řetěz
Jo a když tedy použiju šupleru, jak zjistím že je řetěz už moc vytahaný? Nemám s tím zkušenosti.
Na šupleře nastavíš 131 mm, vložíš mezi články řetězu a roztáhneš ji mezi válečky. Jakmile ukáže 132,9 mm, je čas začít uvažovat o změně řetězu.
Campagnolo uvádí délku 132,6mm, jako hranici, kdy má být řetěz vyměněn. Shimano je od výroby delší, takže hranice 132,8mm. 132,9mm už je délka, kdy mi nový řetěz střílel. Při dodržení hodnot je všechno vždycky bez problému. A rozhodně se přikláním k měření pomocí šuplery, protože měrky jsou k ničemu.
Na C9 mám 133,2 a v plánu mám měnit na 135 mm (komplet pohon) :D. Jinak HG-53 jsem měnil při rovných 133 mm a nový HG-53 po pár km sedl.
135mm… To už na převodnících ani nebudou zuby :-)
Budou.
Ono i to kdy je potřeba měnit se pro každého liší a každý si na to u sebe musí přijít sám. Jak jsem tu vypozoroval, tak těm co vydrží řetěz méně, tak musí současně i dříve měnit, aby to pak nestřílelo a tím se rozdíl ve výdrži ještě prohlubuje.
Já měním při 132,9mm, párkrát se mi stalo, že i při 133 a ještě mi nový řetěz nikdy nijak výrazněji nestřílel. A kazety vydrží věčně (mnoho řetězů a když mi i 9tkové řetězy vydržely kolem 3,5tis. km a teď na desítkovém jak nějaký čas už jezdím i více větší placky nejspíš dá ještě více, zatím odhaduju na 4tis. km+).
Samozřejmě může každý preventivně měnit při 132,8mm, to je ale škoda pokud to není nutné. Ta jedna desetinka mezi 132,8mm a 132,9mm může být ještě hezky slušný nájezd km.
Jinak měřím taky šuplérou.
Campa nie je kratsia, len ma vacsie valceky. Keby bola na 11 clankoch o 0.3mm kratsia, tak keby si vedla seba zavesil novu Shimano a novu Campu retaz, tak by si videl rozdiel v jednotkach mm. A pri tom su rovnako dlhe, takze jedine vysvetlenie su valceky vacsieho priemeru.
poradim ti jeden postup ktery mi poradil mistni guru :))) kup si nekolik řetezu najednou ja beru 3 a po 500 km je mením dokud nema každej natočeno 1500–2000 km pak trojci vymenim za novou kazeta drží už druhou sezonu
1500–2000 km se dá jet na jeden řetěz i bez točení (sice ne každému tolik vydrží, ale nejsou to nijak astronomická čísla, já dal na poslední HG73 1950 km). Myslím, že točení řetězů má smysl, pokud ty řetězy pak odjezdíš až do smrti kazety. Nemusíš mít totiž obavy, že po přetržení řetězu nový řetěz nesedne, prostě dáš jen další z kolotoče, který je díky točení ± stejně vytahaný.
Svým „částečným točením“ asi trochu prodloužíš životnost kazety, ale podle mě je to spíš kombinace nevýhod systému nový-ojet-vyhodit a klasického točení.
Da, ale potom uz dalsiu novu nenapasujes (teda vacsina BF, su to aj vynimky).
Na jednu priemerne kvalitnu retaz sa da aj 8000km (odskusane), ale musel som ju 2× skracovat o dvojclanok, aby ju salter napol. A bocna tvrdost bola uz tiez pekne v haji. Nova retaz sa da bocne ohnut o cca polkruh. Tato sa dala o jeden a svrt a preto sa jej uz velmi nechcel radit na kazete. Kludne sa vedela prisposobit saltru pod susednym kolieskom takze radenie uz chcel vacsie intelektualne vykony.
C9 s gripshiftem X.0 řadil bez problémů i po 26 943 km, kdy jsem ho ale už poslal na odpočinek.
Bol to Sachs PC61, s gripshiftom SR400 a STX satrom, ktory uz bol FAKT HODNE vyvaklany a kvoli davnej ujme uz behal iba vdaka prusine na lanku ala Bassworm, ktora mu pomahala tahat lanko od gripu.
Nemyslím, že se to dá, než řetěz úplně odejde, ale tak, že pak dáš v klidu nový. Už jsem to psal do jiného vlákna, ale ten poslední řetěz měněný po 1950 km měl 132,9 mm až místy 133 mm a nový šel bez problémů, nestřílel vůbec, žádné sedání atd. Ale to už je tu obecně známý jev, že někomu odchází řetězy a kazety jako máslo, zatímco druhý je bez problémů. Teď na tu kazetu (má najeto 6000 a 4 řetězy) zkusím C9, což bude ultimativní challenge (pokud to nevyjde, mám na druhé sadě kol novou kazetu, kde si ji zajedu a pak snad sedne).
To, že výrazně jetý řetěz má větší stranové vůle a může hůř řadit, je samozřejmě pravda, ale nemusí to tak být (to se musí vyzkoušet). Hlavní je, řekl bych, mít poštelovanou vzdálenost hazky od kazety.
Hlavní výhoda podle mě bude v tom, že při točení několika řetězů po cca 500 km je vždycky minimální rozdíl v ojetosti kazety a řetězu, nic si nemusí „sedat“, takže se vše opotřebovává průběžně a pomaleji. Pokud dáš nový řetěz až po vytahání starého, během sednutí musí dojít k mechanickému přizpůsobení řetězu a kazety, což se na životnosti určitě projeví.
Však jó, v tom je fígl točení, ale odtočit tři řetězy, pak je vyhodit a dát točit tři nové tuhle výhodu v podstatě eliminuje – na konci životnosti těch prvních tří řetězů najedeš v kuse několik tisíc na vytahaných řetězech a pak tam necháš sedat tři fungl nové.
Jj, pak to chce vyměnit i kazetu, ale pokud někdo točí 3× C9, tak spíš dřív koupí nový kolo :)
a jak je to když používám měrku na řětěz??? Jsou tam asi 3 takové zoubky. Na jakým zoubku už vyměnit řetěz?? Dík
kašli na to a nic neměň,mam zimaka a na jeden řetěz -sram PC951 + kazetu – deore – jsem namotal víc jak 15000km.kliky měly přes 25000km. letos jsem daval tyto tři komponenty novy.nevim kolik najedeš km za rok ale myslim si že pro tebe měnit řetěz každych cca 1500km je blbost.jsou to jen vyhozeny penize.většina lidi co ti tady piše jak poctivě měni řetězy a kazety to stejně neděla.
Jasně že měním řetěz jen na fóru, ono se mi totiž vyplatí vyflusnout za sjeté převodníky a kazetu skoro 6 000Kč… To že jsi líný sem tam přeměřit a jednou za čas vyměnit řetěz neznamená, že jsou všichni takoví.
Tak taky záleží na čem to člověk vozí :). Mně kazeta a placky vyjdou na 2000 Kč, což jsou zhruba 4 kousky C9 a jedna C9 mi pří správně načasované výměně vydrží ±1800 km. Takže na tom lensově způsobu fakt něco bude. Minimálně pro lidi, kteří se pohybují v nižší třídě.
Jde o to, že převodníky Campa Record vydrží za dobrých podmínek a včasné výměně řetězu prakticky věčně, tak proč bych je mordoval kvůli 650Kč za řetěz jednou za 1,5 2 roky? Na MTB mám kliky Deore a kazetu 105, takže taky nižší třída a přesto měním včas, protože se mi nechce jezdit na kole s parodií na zuby převodníků a ojebanou kazetou.
No jo, to jsou ti vyvonění silničáři :)). Já taky pravidelně měnil, ale když jsem chtěl měnit řetěz teď a naměřil rovných 133 mm, tak už to dojezdím do mrtva. A pokud se to osvědčí, tak to tak budu praktikovat i do budoucna. Při mém nájezdu by mi tedy jeden řetěz, kazeta a převodníky mohly vydržet půl životu :D
to neni moc chytry. pokud jezdis obcas i do kopce. na rovince mi to pri ostrejsim prislapnuti strili jeste i kolem 35km/h kdyz chci pridat na predjeti rechlejsi kolony. krizovatky v kopci to je uplne zabity tam musim pomalicku jak duchodci o berlich kdyz nebezi na mhd. ono to uz lupe jak plastovej kelimek ve vypletu i pri ostrym rozjezdu na krizovatce v rovine dobrou minutu. nemit nacvicenou stabilitu, ze mi lecktera joginka muze zavidet, tak se valim na zemi co sto metru jak to podjizdi.
určitě to podle dotazu neni borec co jezdi dura ace nebo xtr tam to ma smysl ale měnit pořad soru,tiagru připadně deore,slx pozbyva smysl. jezdim timto zpusobem xt + sram 971 a nemam pocit že by bylo něco špatně,např. řazeni.vyměna klik,přetrženi řetězu.
No já koupil kolo a moc jsem nečetl BF, takže jsem tyhle věci nevěděl a natočil jsem s řetězem asi 6000 km. Po koupi nového jsem byl po čtení místních rad připraven na koupit nové kazety a hle, vše funguje parádně jako se starým řetězem. Další sezonu nakoupím kazetu, převodník i řetěz. Jak se vůbec pozná na funkčnosti, že je řetěz vytahaný a kazeta opotřebená?
TSk, tak kdy sjem měl ještě starší kolo a nečetl jsem BF a ostatní stránky tak jsem na řetězu taky točil neskutečný množství km.
Já je čtu a ty neskutečný km mam taky v plánu.zatim 3kkm a pohoda.Když se na to netlačí tak to vydrží dýl prej
Jezdil jsem na 7sp a jestli jsem ty řetězy tak přetahoval že to nezničilo kazetu. TAk nevim.
Poznas to tak, ze kdyz clovek nahodi novej retez na sjetou kazetu tak ti ty prevody neskutecne strili a je to take nepresne.
TAky jsem měl hodně km najeto na jendom řetězu. Hodil jsem tam jiný a vše bylo OK!!
Možná špatně nastavený tachometr ;).
Možná :-D
Na funkci to nemá vliv.
Proto jIrI_ a další a já nemění dle pokynů výrobců komponent, kterým jde jen o naše dobro.
tady snad nikdo nejezdí do kopce, nebo co ?
Nenávidím kopce.
kopec je základ :-)
Ale kde, stejně zase sjedeš dolů, takže je zbytečné kopce jezdit.
Tak zkus kopce jako základ ve stylu RT a budeš je také nenávidět :-)
Já si nejsem jistý, že na ten „kopco základ“, co už vícekrát RT jel během 24 hodin, tak jestli bych to dal za 3 dny :-)
Do kopce se jezdí lanovkou.
staricky ocelovy prevodniky na krosu byly nesjetelny. meneny byly az proto, ze velky prevodnik schytal rany tolikrat, ze se pak jednoho dne pri silovym rozjezdu ohnul jak roztopena cokoloada v kauflandu.
staricka prumerna kazeta zas pro zmenu nechtela skoro vubec brat retez nahoru, prehazka uz byla taky nejaka nepresna ale pokud clovek nepospichal nebo neradil, tak to bylo neznicitelny. to driv jeden prisel o nervy kdyz radil, nez by se to sjelo. retez ten taky vydrzel o dost vic nez ted po generalce na mtb sade.
ted je z toho zimni/mestsky popojizdedlo na jednom z nejlevnejsim hlinenym mtb pohonu a des a bida proti tomu prehistorickymu ocelovymu krosu ukrutna.
PS: jo a za mych mladych let vsechno vydrzelo mnohem vic a fungovalo lip a stalo min. /joke
Na bajku měním když měrka zavelí (1000 – 1500). Jinak se vytahá moc a začne blbnout řazení.
Převodníky jsem měnil po 11000 km a kazetu tak po 4000 km.
já jsem měnil vždy včas, čistil řetěz i převodníky i kazetu, olejoval, každý týden opečovával kolo, jezdím cca 60 kiláků denně, kazeta 6200 km a šla do kopru, někdy méně je více