Zapletení kol - ověření délky drátů

63 nepřečtených
  • Pbil

    Ahoj,

    chtěl bych se pustit do své první stavby kol a byl bych rád, kdyby mi někdo pomohl s délkou drátů, tzn. zkusil to vypočítat a porovnal s mým měřením.

    http://www.nguide.eu/…-X12-11S.pdf

    http://www.nguide.eu/…411CB-12.pdf

    Vybrány mám tyto náboje a ráfek s průměrem 606 mm. Výkresy výše jsou 1:1, takže některé neokótované rozměry lze změřit pravítkem.

    Pro přední nábu mi vyšlo 294,27 mm pro levou stranu a 294,82 mm pro pravou. Nejsem si ale jistý, jestli jsem odměřil hodnoty od „správného středu“ náboje. Pro zadní nábu mi vyšlo 291,47 mm pro levou stranu a 2889,49 pro pravou. Pro výpočet jsem použil excelovskou tabulku z této stránky http://nightrider.xf.cz/vyplety.htm .

    Děkuju za pomoc

    0 0
    • novas752  

      Sapim spoke calculator

      Dt Swiss spoke calculator.

      0 0
    • Japhy  

      Na tý pravý straně to budou sakra dlouhý dráty :-)

      0 0
    • Prazak0  

      Na netu je plno kalkulátorů délky drátů. Doporučuji jich více projít – a ověřit to proti reálné situaci. Tj. výplet, který mám doma, kde změřím délku drátů. Měřil jsem od dírky v náboji či ohybu v drátu k ráfku. U staršího jde i rozplést a drát vyndat, přeměřit takto. někdy průmyslově zapletená kola mají kupodivu delší dráty, pak vyčnívají z niplů, ona tu je docela tolerance. Zkrátka aby kalkultor seděl proti tomu, co naměřím. Pokud někde mají levné niple, tak koupit dvojí délku, 12 mm a 14 mm. Pokud by s 12 mm něco chybělo, dát tam 14 mm. Obvykle ale menší nepřesnost nevadí.

      0 0
    • Hnoj  

      Co to je za ráfek? 606mm je podle mě kravina.

      Taky neuvádíš kolik drátů chceš dát.

      0 0
      • kubad  

        třeba u Crestu MK3 uvádí 605 tak proč kravina?

        0 0
        • Marskatin  

          606mm jsou tuším i DT XR331 a podobné nízké ráfky.

          0 0
          • Hnoj  

            tak třeba u DTčka je ERD obvykle –1mm, proto se ptám na jistotu toho údaje. Blackjack jsem nikdy v ruce neměl.

            0 0
            • kubad  

              nevím o jakém obvykle píšeš, DT ráfky počítají s podložkama pod niple které jsou u ráfků a ERD uvádí včetně těchto podložek máš to u nich uvedené

              0 0
      • maajkee  

        Tak si nemyslím že je to kravina. Black Jacky mají taky podobné erd

        0 0
      • Pbil  

        Pravda, chci 28 drátů, ráfek je XR331 s ERD 606 mm.

        0 0
    • jardalee  

      kup si to hotovy a mas klid :) https://www.kupkolo.cz/…019_z103968/ podle me pokud nebudes plest neco co uz nekde nemaji tak je to zbytecny,sam to lip neudelas a nebo potom to dat nekomu na zapleteni,aby zmeril taky napeti dratu,pokud to chces mit teda fest dotazeny :) navic pokud chces pouzit malo dratu tak rovnomerny dotazeni a maximalni-doporuceny :) u kazety je klicova vec :)

      0 0
      • jardalee  

        ted se divam ze je to silnicni nakej ultra lehkej naboj :) no tak potom bych porad nasel podobne cenovy vyplety uz hotovy nebo si to nechal zaplest,viz diskuze o silnicnich vypletech

        0 0
        • novas752  

          V tom případě je to ale hodně divná kombinace, ERD okolo 606mm obvykle mívají jen opravdu nízké, obvykle široké ráfky určené pro mtb, to dává výšku ráfku nějakých 10–14mm.

          0 0
      • Pbil  

        Je to ráfek XR331. Mají výšku nějakých 18 mm a 20 mm vnitřní šířku. Mám to na gravel hlavně do kopců, takže chci mít nějakou hezkou váhu. Předběžně to mám spočítáno na váhu lehce přes 1400g s tím, že ráfky dají dohromady 760g, náboje 334g a dráty odhaduju cca 300g (56 drátů). Plán je takový, že si to zkusím zaplést a na dotažení to samozřejmě dám někomu, kdo na to má vercajk.

        0 0
        • jardalee  

          no ty komponenty nejsou uplne zadarmo takze bych to sveril nekomu rovnou at si draty spocita :) ono straipull je zapletani celkem jednoduchy protoze ten naboj umoznuje jenom jeden druh a jedno krizeni,diky tomu jak jsou ty draty smerovany,tam proste neni vic variant a jenom proste prostrcis draty a dotahnes do rafku :)

          0 0
          • jardalee  

            tim sem chtel rict ze to proste neni takovy dobrodruzstvi jako u klasickych zapletu kde muzes udelat ruzny krizeni ,radialni vyplet ,kazdou stranu jinak apod. :) takze proste ve finale rozhoduje hlavne to dotazeni zvlast u lehkyho rafku a malo dratu :) a teda samozrejme spocitat spravne delku dratu :) a na to je lepsi ten naboj omerit a proste kdybys koupil o milimetr kratsi draty tak je problem a je to taky celkem velka polozka

            0 0
            • kubad  

              když máš o 1mm kratší drát dáš delší niple, když o 1mm delší tak niple co se utahují zevnitř třeba DT Squorx

              1mm je bez problémů řešitelný, navíc to stejně moc nehrozí protože se dráty prodávají až na vyjímky v sudých délkách a tam už se pak sekne třeba o 3mm a to už se řeší hůř :D

              0 0
              • jardalee  

                jj niple sem do toho nechtel michat :) protoze sem si vzpomel ze dt dava k rafkum i niple tak by musel koupit jiny :)

                0 0
        • jardalee  

          no stejne bych se kouknul co kde maji,u hotovych kol bys mel zaruku,kdyz to budes stavet tak nevim https://www.kupkolo.cz/…ock_z105210/

          0 0
    • Pbil  

      Aktualizace:

      Po miliontém opakování měření na různých kalkulačkách jsem došel k výsledkům na obrázcích. K ráfkům se dodávají i DT Squorx niple a teď bych teda potřeboval poradit, po jakých drátech se vlastně dívat. Našel jsem Sapim Laser, které mají délky 289, 291 a 293 mm. Z těch bych hypoteticky vzal 14 drátů na pravou zadní stranu a na zbytek 293 mm. Teď ale nevím, jestli je to v pohodě použitelné s těmi niply (mají 15 mm, ale jiná značka). Další možnost jsou DT dráty, které vychází hůř délkově, ale třeba je to jen můj pocit (každopádně podle výpočtů by pravá přední vyčuhovala o 1,3 mm).

      0 0
      • kubad  

        dost pochybuju že seženeš dráty v lichých délkách

        a proč to chceš jen 2× křížit?

        0 0
        • Vilém  

          To krizeni je blbost,zvlast kdyz ma SP naby. Takze dalsi vypocet k nicemu.

          0 0
        • Hrabex1  

          proc myslis? V lete jsem kupoval DT swiss 307mm, protoze 306 nemeli.

          0 0
        • Cavendish  

          Do 290mm jsou v drtivé většině po sudých, ale od 290–305 jsou už k mání i liché.

          0 0
      • Cavendish  

        Na dráty Laser zapomeň. Sapim je neschválil pro kotoučové brzdy! Musíš dat D-Light a nebi sáhnout po CN Spoke 424. Jsou trochu lehčí a stojí skoro stejně

        0 0
        • Pbil  

          Díky za upozornění

          0 0
        • kubad  

          což není moc rozumný nápad – ty kola budou jak z gumy :D

          0 0
      • jardalee  

        Az to jednou spocitas :) tak levný dráty maji v e-shopu remerxu 2mm za 3kc/kus a zeslabovany za 10kc/kus,jen tak pro zajímavost

        0 0
        • Pbil  

          No sakra :D Tomu říkám dobrá zpráva! :D Děkuji

          0 0
      • Hrabex1  

        zvlast v pripade squorx niplu se nemusis bat, ze drat o 1 mm delsi, nez doporucenej, bude precuhovat.

        ±1mm nehra roli

        0 0
    • Pbil  

      Teď se dívám že jsem přehlédl důležitý fakt, kterým je, že u straighpull je jasně dané, jak se musí zaplést… No co, člověk se pořád učí :D

      0 0
      • GULIN  

        Na jaké to chceš kolo?

        Kdybys měl zájem mám téměř nejeté záplety

        https://www.bike-forum.cz/…red-zone-500

        0 0
        • kubad  

          myslím že hledá něco výrazně lehčího :D

          0 0
          • Cavendish  

            Nedávno jsem předával kola na gravel. 12mm osy, Bitex náboje, ráfky XR331, podložky a ALU niple, dráty CN Spoke 424, 28 drátů a 3× křížení. Celý to vyšlo na 9 000 s váhou 1453g. Majitel je chrt co nemá ani 70Kg

            0 0
            • jardalee  

              me by zajimalo jestli nemaji ty xr331 naky omezeni maximalniho tlaku,jako jestli vydrzi aspon 65psi treba,prave jedinej kdo to poctive uvadi je Ryde

              0 0
              • Pbil  

                https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/…B_ZZ_001.pdf

                Podle tabulek v oficiálním manuálu by to mělo být v pohodě.

                0 0
                • jardalee  

                  asi jo no ja tohle resim nejak porad :) a asi zbytecne,protoze kdyz sem vozil silnicni plaste a mel 100psi + tak sem furt cekal kdy to roztrhne rafek a nic teda :) tedka mam rafek 25mm vnitrni sirka davam tak 55–65psi a taky cekam kdy to praskne :) ale daleko tezsi nez ten DT tak si prave rikam,kolik muze ten lehkej vydrzet :)

                  0 0
                  • Cavendish  

                    Výhoda 331 proti například Crest (930N a 38psi) je možnost napnout dráty až na 1200N. Tlak je tam tuším limitovaný na 65psi. Ale taky je o 3mm užší. Je to spíš gravelový ráfek.

                    0 0
                    • jardalee  

                      jj no jak sem psal jinde ja nasadil na e-rocky 32mm silnicni plast a dozadu davam tak 60–65psi,tak to snad nic neudela,neni to nejak lehkej rafek,ale to DT by me zajimalo z ceho vyrabi rafky,protoze tady je treba enve karbon a teda maximalni tlaky celkem nizky https://www.enve.com/…roducts/g23/

                      G23 – MAX PRESSURE FOR A 32MM TIRE = 60psi/4.1bar

                      G27 – MAX PRESSURE FOR A 42MM TIRE = 40psi/2.75bar

                      0 0
        • Pbil  

          Děkuji za nabídku, ale opravdu hledám něco lehčího :).

          0 0
          • GULIN  

            Jasně to mně uniklo ;-)

            0 0
    • jIrI___  

      Dokáže někdo odhadnout, zda při výměně ráfku Weinmann XC180D za Mavic Aksium bude reálné použít současné dráty nebo zda bude rozdíl v délce už příliš velký? U Mavicu se mi bohužel nepodařilo dohledat ERD.

      0 0
      • jardalee  

        nejspis budou uz moc dlouhy ale trochu to de udelat kratsima niplama,pokud tam byly treba 14mm tak dat 12mm a ted nipl jde pak vic zasroubovat a drat z neho kouka :) erd toho maviku bude pro 14mm niple tak 599–600 tak si to muzes spocitat :) s niplama 12mm by slo vzit tak o 1 mozna 2mm delsi draty to podle toho jak to vyjde :)

        0 0
        • jardalee  

          nevim v jake cenove relaci ten vyplet je ale u levnych samo domo sem me vyplatilo pouzit tyhle podlozky 100ks stoji asi 40korun :) jsou krasne prohnuty a nipl si pekne sedne ale nejdou pouzit u dvojnytu :) pridavaji milimetr mozna trosku vic

          0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Nedokáže. Nelze odhadnout, jak tlustý mají ráfky hřbet. A pak stačí jinak udělané vyosení děr a je to také celé jinak. Ty chceš použít původní dráty? Co jsi prováděl, že to Aksium vzdalo?

        P.S.: U Aksií se vyplatí měnit takhle ráfek?

        0 0
        • jIrI___  

          Naopak, popraskal mi Weinmann a chtěl jsem ho s co nejnižšími náklady vyměnit, záplety by pak šly buďto na zimáka nebo na měšťáka 60 kg přítelkyně. No a právě mám Aksia, která mají ráfek v pořádku, ale pro změnu mají špatný náboj, tak jsem to chtěl zkusit nakombinovat se zachováním drátů. Ale dle reakcí vidím, že to nejspíš nemá smysl a budou potřeba i nové dráty :)

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Kdo si hraje, nezlobí! Pokud si to přepleteš sám, tak se Ti to možná i vyplatí. Nechce se mi věřit, že v tom Weinmannu byl nějaký supernáboj, který by za to stál. Tak je to nejspíš škoda práce (jakože v levných zápletech dobré náboje spíš nebývají než bývajjí).

            Asi bych se podíval, za kolik se dají koupit srovnatelné záplety, občas trefíš třeba ten správný náboj Mavic ze druhé ruky nebo záplet s poškozeným ráfkem.

            0 0
            • jIrI___  

              Je tam bezproblémový Bitex, ten mi za to sakra stojí :). Právě náboj chci zachovat, navíc se těžko shání 24 děrové nízké ráfky, aby nebyly vysoké jako třeba DT R470 DB. Bazary už jsem samozřejmě prošel, ale musel bych vypláznout příliš zlaťáků, abych se u zadního kola dostal na 886 g

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Ten za to stojí. Když jsem si takto hrál, tak jsem vyrobil sadu s 20 děr přední radiální záplet jednonýt RMX Alcyon a zadní RMX Rapid (o něco víc drátů). Jestli je problém jen hmotnost (zadního) ráfku, tak to pak dává smysl, že se pídíš po nízkém. Jinak ne.

                0 0
                • jIrI___  

                  Spíš jde o to, ať přední a zadní kolo vypadá na pohled stejně. Ta asymetričnost kvůli rozdílně vysokým ráfkům mi trhá oči :). Ještě než jsem si uvědomil, že bych mohl použít ráfek z Aksii, jsem měl v plánu nechat si u Remerxu vyrobit XCO Rio s 24 děrami.

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Hádej, proč to ten Weinmann nevydržel? Protože na zadním kole mít jen 24 drátů a nízký ráfek sice možná oku lahodí, ale houby vydrží. Proto jsem třeba já volil dříve zmíněnou kombinaci Alcyon + Rapid. Jestli jsi takový estét, tak jí dej 2× Mavic OpenPro nebo ty zmíněné Alcyony, pro 60 kg nenáročnou a neagresivní jezdkyni zlaté. A levné.

                    Každý ráfek je vrtán s ohledem na tuhost výsledného zápletu a vlastní pevnost, počet děr nelze snižovat donekonečna. Udělat zadní Rio na 24 děr … pěkně děkuji. Pokud nejsi pedofil, tak bys po týdnu zase přeplétal.

                    Podívej se na běžně používané ráfky této třídy a výsledné záplety, (Mach1, OpenPro atd.), nikdo skutečně nízké úzké silniční ráfky, kvůli pevnosti, nedělá. A to ani pro galusky. A málodrátové / svazkové výplety mají ráfky prostě jiné.

                    Ona ta hmotnost zápletu nakonec není úplně všechno.

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Ještě se dívám, že Weinmann XC180 DISC … Aksia jsem uvažoval klasická, tedy všechno zpět.

                      0 0
                • jIrI___  

                  13 mm je málo, vozí se na tom i 2,2" pláště :-). Ale díky za tip.

                  0 0
      • tomxxx  
        1. rozdíl výšky ráfku jsou 3mm, to je dost, dráty tedy cca o 3 mm jinak (nesedí to úplně, ale rozměrově jsou ty ráfky asi podobné, záleží i na tloušťce steny, sym vs asym ráfek atd.)
        2. jestli jsou ty záplety jetý víc, tak ti ty starý dráty po přepletení dost pravděpodobně vypraskaj.
        3. erd doporučuji změřit sám, hodně často to bývá na webu výrobce úplně blbě.
        0 0
      • novas752  

        ERD bych radši měřil sám. Někteří výrobci to měří včetně stěny ráfku, jiní jen od povrchu k povrchu (takže hned o 4–7mm kratší) a někde to asi nemají změřený vůbec a je to úplný nesmysl.

        A délkou niple to moc neočůráš, závit uvnitř je většinou stejně dlouhý ať to jsou 12 nebo 14 atd.

        0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce