• Dub

    Ahoj, o vikendu jsem si pri jizde na trenazeru vsimnul zajimavosti. Kdyz slapu v normalnim cyklistickem posezu, tak mam tep X. Ovsem pokud se vzprimim, abych si protahnul zada (pustim riditka a sedim v podstate kolmo k podlaze) a dal slapu stejne, tak mi behem cca pul minuty jde tep nahoru a 10–15 tepu. Napadlo me, zda nemuze byt chyba v tepaku, treba ze je pas bliz/dal k prijimaci a tak jsem pro jistotu prijimac zahaknul za hrudni pas, ale efekt byl stejny. Tak jedine, ze kdyz je clovek vzprimeny, tak nema tak dobry prenos energie a na stejnou frekvenci slapani (a stejny prevod) se vic namaha a tep jde nahoru? Funguje to naprosto pravidelne, jakmile zase chytnu riditka, tak behem chvilky zacne tep klesat. Normalne na kole jsem si toho nikdy nevsimnul, protoze tam kdyz se protahuju, tak vetsinou neslapu. Mate nekdo podobne zkusenosti pripadne jine vysvetleni?

    0 0
    • jecnak  

      V tepaku to neni. Nekdo tvrdi, ze je to tim, ze srdce musi cerpat krev vejs, ale ja myslim, ze rozdil je hlavne v posedu (sedis si mozna na nejakych tepnach) a v tom jak efektivne takhle vzprimeny slapes.

      0 0
      • Medunka  

        myslim, ze to prvni, vetsi potreba okyslicovat vic svalu nez pri normalnim posedu

        0 0
    • Daf  

      Tezko rict cim to je. Ale mam pocit ze to takhle funguje i na kole. Mozna je to tim, ze kdyz nejses oprenej o riditka tak je aktivnich vic svalu a tudiz spotrebuji vic kysliku.

      0 0
      • lubos  

        vyplyva z toho , ze kdyz jsem natahnutej vic na riditkach, sedlo znatelne vys nez riditka, ze to pomuze snizit odber kysliku a prida mi tak na rychlosti ?

        0 0
        • Daf  

          Ja myslim ze to znamena ze jizda bez drzeni neni moc efektivni :) A ze spatne nastavenej posed ti ubere na vykonu.

          0 0
    • ddd - andy  

      Joo to znam – vysvetleni nevim – mozna je to neco z toho co uz tu padlo..

      0 0
    • nemo  

      Mám z trenažéru úplně stejnou zkušenost – stačí jen když se narovnám a než otřu pot, mám na tepáku o 5 – 6 tepů více, nicméně se tep velice rychle vrátí na původní hodnotu. Stejně to dopadá, když během jízdy sosám z camelu -myslím (nejsem doktor), že je to tím, že při pití dýchám jen nosem, tím dojde k určitému snížení intenzity dýchání = menší přísun kyslíku = zvýší se tep. Nicméně to bude asi silně individuální záležitost.

      0 0
      • jecnak  

        Tim, ze dychas nosem se pri jizde v aerobnim pasmu nic nemeni. Ja takhle najezdim stovky km. Kdyz dycham pusou, tak tep je stale stejny.

        0 0
    • McBlacky  

      taky jsem to pozoroval a nechápu to :/

      0 0
    • stumf  

      Podle me je to tim, ze kdyz se postavis, vyvines veci tlak na zadni kolo a tim si vlastne zvetsis zatez ne??

      0 0
      • error  

        podle mého čistě laického názoru je to tím, že vypadneš z rytmu dýchání, taky jsem to vypozoroval a vždy když začnu zhluboka a v klidu dýchat tak se tep uklidní

        0 0
    • JancA  

      dle meho laickeho:) nazoru se jedna o problem okyslicovani svalstva horni poloviny tela, tim, ze se zvednes ze sedla samozrejme svaly horni poloviny tela zacnou byt aktivni a tudiz potrebuji energii. Organismus musi na ziskavani energie dodavat kyslik, tudiz srdce, potazmo kardiovaskularni ssystem musi tuto potrebu akceptovat, tedy dochazi k zvyseni tepove frekvence. Jednoduche srovnani : pri behu nebo bezkach se aktivuji nejen svaly dolni poloviny, ale predevsim horni poloviny tela, proto i tepova frekvence pri techto aktivitach je radove o 5 – 10 tepu vyssi (je to ovsem velmi individualni). Narust TF muze byt mnohdy i mnohem vyssi nez 5–10 tepu.Na urcite zvyseni TF ma jiste vliv i vypadek z urciteho rytmu zateze, zasadni je ale vyse uvedene.

      0 0
    • cabbage  

      u me je to tim ze na trenazerovyho zimaka davam sedlo i se sedlovkou z biku a protoze maj jiny uhly tak se na trenazeru sesouvam dopredu- tomu se da zamezit jedine oprenim o riditka nebo usilovnejsim slapanim;o) rozdil tak 25 tepu.

      0 0
    • tjuren  

      Problem je ve fixaci trupu a panve. Pokud ji nemas, tak se ti celej vrsek mele a pohyby dolnich kocetin se musi kompenzovat protitahem trupu, jinak by ses rozvlnil a SPADL.

      0 0
    • funkatron  

      trosku o inom, ale podobne

      pri jazdeni na trenazeri udrzujete tep na tej istej urovni s tym, ze znizujete tempo/odpor podla toho, ako casom stupa tep, alebo idete stale rovnake tempo/odpor s tym, ze casom stupa tep?

      0 0
      • Martin  

        já se snažím držet tepy v základní vytrvalosti (pro mě 120 – 140) a podle toho reguluju zátěž

        0 0
        • funkatron  

          120–140 je dost velky interval :)

          ak zacnes na 125 a po hodke mas 135, tak si stale v ZV…tam potom zataz menit nepotrebujes :)

          0 0
          • Zerocool  

            125 se rozehřeješ, pak stejně jedeš kolem 135–145, ale pak se ti zvedá tep, takže shazuješ…

            0 0
          • Martin  

            u mě ty tepy děsně lítají, na trenažér si zatím pořád zvykám. takže se je snažím držet kolem 130 a podle toho řadím.

            zatím mám tendence, když to nehlídám, chodit s tepovkou dolů, do pásma odpočinku, což je k ničemu :-)

            0 0
            • funkatron  

              u mna to ide skor opacne

              dost mi pomaha sa sustredovat na to, ci este zvladam v pohode dychat nosom

              ked to uz zacina byt tazsie, tak viem, ze som uz vybehol s tepom moc vysoko:)

              0 0
      • Zerocool  

        jedu to co potřebuju a na to mám nastavení odoru a přehazovačku, ne?? tak po hoďce, hoďce a půl mi při stejné zátěži stoupá tep klidně i o 5 a více tepů…holt chce to trénink…

        0 0
        • funkatron  

          jasne ved o tom hovorim

          ze ci uberat zataz, aby bol tep aj po hodke rovnaky, alebo neuberat…

          (viem ze je na to odpor a prehadzovacka, to som sa nepytal:P )

          0 0
          • Zerocool  

            no když se mám vlézt do nějakého pásma nejsem v něm, tak ubírám, ne?? na to ses asi ptal:)

            0 0
            • funkatron  

              ano len ako som pisal vyssie, pasmo je okolo 20 tepov

              cital som, ze najlepsi trening je, ked sa udrzuje hodnota +/- 5 tepov pocas celeho treningu…tym padom treba uberat odpor

              ale zase som aj cital, ze je dobre ist na rovnaku zataz co najdlhsiu dobu…co zase so sebou prinasa to zvysenie tepu…

              tak teraz co z toho? :D

              0 0
              • Zerocool  

                neber to tak vědecky, pokud máš AP dejme tomu 150 tak jezdi mezi 135–145, pokud se tam už nevejdeš tak shazuj…

                0 0
      • Ricci  

        Ako kedy,ale vascinou sa snazim udrzat stabilne Watty a aj tep sa casom ustali,obcas na chvilu pridam,nech sa srdce rozhybe a potom zase udrzujem stabilny vykon,ako sa kedy na co citim :-)

        0 0
        • Zerocool  

          co to máš za pravidelné intervaly??:)

          0 0
          • Ricci  

            To su pravidelno-nepravidelne intervaly,ked napr. po 20 min. na chvilku zastavim,napijem sa a potom pokracujem,modra je rychlost,cervena TF ,trening cisteho amatera:-)

            0 0
            • Zerocool  

              proč nepiješ za jízdy??:)

              0 0
              • Ricci  

                Hehe,lebo rad na minutku zastavim, vonku to tak nepocitujem,tre­nazer je namahavejsi :-)))

                0 0
                • funkatron  

                  ja praveze nerad zchadzam z trenazera, lebo mi potom hned rychlo spadne tep…aj ked je pravda, ze ho potom rychlo dozeniem, ale neviem, ci je to dobre pre vytrvalost tak „oddychovat“ :)

                  0 0
                  • Ricci  

                    Zle sme sa pochopili,ja neschadzam z trenazera v ziadnom pripade,len na chvilku zastavim alebo uplne zvolnim tempo,musim este popracovat na psychickej motivacii :-)

                    0 0
                  • Zerocool  

                    když jedeš z kopce taky ti spadnou tepy:) jinak minutka určitě nevadí, ale pohodlnější je pít za jízdy i na válcích..

                    0 0
                    • Ricci  

                      Ved preto sa aj jazda na trenazeri povazuje za podstatne namahavejsiu ako jazda vonku,kde sa ti striedaju useky s vysokou zatazou a oddychove useky,preto si davam minutkove pauzicky :-)

                      0 0
                      • Zerocool  

                        tak si je nedávej, jsou zbytečné:)

                        0 0
                      • funkatron  

                        akoze aj po fyzickej stranke, ci len po psychickej? :)

                        lebo som este o tom nepocul, ze by to bolo namahavejsie :)

                        ja si inac nedavam minutove pauzy, ale kazdych 20 minut idem zo sedla na minutku…trochu si odychne rit a aj po psychickej stranke je to taka celkom pozitivna zmena

                        0 0
                        • Ricci  

                          Niekde som cital,ze jazda na trenazeri je v porovnani s jazdou vonku minimalne o polovicu fyzicky namahavejsia vzhladom k tomu,ze v kuse do toho slusne dupes bez oddychu,zatial co vonku sa casto stava,ze prestanes na chvilu slapat a bike ide v pohode dalej,ale trenazer hned stoji,takze to stoji viac namahy :-) ( psychicka stranka veci to uz je o inom)

                          0 0
                          • funkatron  

                            jaj tak to je pravda:)

                            0 0
                            • tuleník  

                              Chlapci, obaja – povinné čítanie:

                              http://www.ondrej-vojtechovsky.cz/…ory/4/44/96/

                              ZDV a kompenzačka („jazda v jednej zóne“) sú v podstate len nosičom iných tréningových prvkov. Že zrovna ZDV sa jazdí vo fatburne príp. až po AEP (pričom AEP by som povedal že je amatérsky veľmi ťažko nájditeľný) to už je len zhoda okolností.

                              BTW od konca kompenzačky (135) po AEP (+/-160) je celkom široké pásmo na to aby ste sa nemuseli zaoberať nejakými 5 tepmi za min. (To sú samozrejme moje čísla, vy to máte najskôr inak.)

                              0 0
    • Ricci  

      Mam presne rovnaku skusenost,v pre­edklone mam tepy nizsie ako ked sedim vystrety,podla mna je to tym,ze srdce sa viac namaha,ked pumpuje krv zvisle,mensia namaha je pre srdce vodorovna poloha,plati to aj napr, u plavania,ovsem rozdiela 10–15 tepov sa mi zda dost velky,ja mavam tak 5–8…

      Inak krane to vidiet aj pri jazde vonku,ked slapem po rovinke s nejakou TF,potom zastavim a ked sa postavim,tak mi TF vzrastie v pohode aj o 5 tepov a az potom postupne klesa…

      0 0
    • tuleník  

      Hovorí sa tomu ortostatický efekt – naozaj je to okrem iného aj tým, že dáš hlavu o kúsok vyššie.

      Po chvíli by sa tepovka o niečo znížila. Ale nie celkom na úroveň akú má pri normálnom posede.

      0 0
    • McBlacky  

      když už jsme u toho trenažeru:

      rozjedu se a cca 30 minut jedu X watů na Y tepů /průměry/

      dám si tři/čtyři intervaly nad ANP, řekněme po minutě, minuta pauza, minuta, atd.

      potom zase jedu původní výkon X watů, ale tepy mám Y+5 až Y+10.

      skoro to vypadá, že jakmile jednou překročím vytrvalostní pásmo, tělo se přepne do vyššího výkonu a už mě zpět na úspornou vytrvalost nepustí.

      pozoruje to někdo další? lze to vysvětlit?

      0 0
      • Trainman  

        Stejný „problém“. Na válcích (dokud nepřišlo zranění) jezdím kolem 130 s tím, že každých 10m minutový „spurt“ kolem 160–170. Na původních 130 se ale málokdy vrátím, po srovnání to většinou zůstane na + 1–2.

        0 0
        • Ricci  

          No 1–2 tepy nepovazujem za rozdiel uz len vzhladom k tomu,ze aj kludovy tep srdca bez zataze kolise :-)

          0 0
      • Pebe  

        mám to na válcích úplně stejné a i to tak mám všeobecně, jak se dostanu byť i špičkou na chvilku do vysokých tepů, tak to padá už mnohem hůř :-)

        0 0
      • Pebe  

        ještě nějaké obrázky, první je vyloženě kompenzace a i tak to leze nahoru, pomalu, druhé jsou intervaly, v závěru to prostě už neslezlo

        0 0
        • tuleník  

          Až keď som si všimol, že kompenzačka bola na valcoch, ma prešiel úľak, ako môžeš ísť 30kou pri 120 BPM :)

          Po tých intervaloch je to normálne, ja som sa po tempárskom úseku už nedokázal vrátiť do kompenzačky.

          0 0
      • grafik  

        Válce, to samé.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.