• Without_R

    Zdravím,

    uvažuji o koupi nového kola a mám pár zcela základních otázek, na které si neumím odpovědět a rád bych radu zkušenějších.

    V první řadě by chtělo říct, kvůli jakému účelu kolo hledám: jsem už celkem vyhrkaný z 26HT (nic moc Merida TFS 300) a tak už spíš koukám po pohodlí. Jezdím tak 50/50 asfalt/terén (někdy možná víc asfalt), v terénu žádné extra těžké technické pasáže, ale např. prudký stoupání mám rád. Z moře flamu zde na fóru jsem vyčetl, že by pro mě mohla být vhodná 29er (měřím cca 201cm). Nebo se pletu a mám spíš koukat po nějakým 26Fullu se zdvihama 100/100?

    Ale teď ještě k zásadním obecným otázkám, co mě trápí:

    1. Podle čeho poznám, jakou potřebuji geometrii rámu? Nerad bych totiž

    opakoval chybu jako to bylo s výběrem rámu od Meridy (který mě nejspíš nesedl)

    1. Je lepší volba 29er s pevným zadkem nebo spíš 26full?

    Cenová relace: 30.000Kč. Ale pokud by byl velký skok k lepšímu např. v kategorii 40.000Kč, připlatil bych si. Chci si jízdu na kole užít, i když za rok najezdím max. 3000km. Současné kolo zážitek příliš neposkytuje.

    Díky všem za přínosné reakce.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Výběr z produktů
      Orbea ALMA M51 29 kolo, powder black/black Skladem 2 ks

      -17% Orbea ALMA M51 29 kolo, powder black/black

      45 899 Kč -17% MOC 56 099 Kč

      Giant Talon 3 GE 29 kolo, metallic black Skladem 2 ks

      Akce -24% Giant Talon 3 GE 29 kolo, metallic black

      od 15 599 Kč -24% MOC 22 099 Kč

      GHOST Nirvana Essential 29 kolo, zelená/šedá Skladem 2 ks

      -8% GHOST Nirvana Essential 29 kolo, zelená/šedá

      od 31 999 Kč -8% MOC 39 999 Kč

      Přejít do shopu (Kola / Horská)
    • MlokCZ  

      29er HT se nedá srovnat s 26" fullem, že by jedno bylo lepší volba. Je to prostě jiné a každému může sednout něco jiného.

      Při tolik asfaltu + tvojí výšce bych raději vzal 29 HT.

      0 0
    • PatrikL  

      do 40000 by sa zmestil aj nejaký 29" full, nie? :) A bolo by to vybavené…

      0 0
    • xavier  

      Jezdim taky 50–50 asfalt-teren a pro me je asi idealni 26HT(no kdybych chtel dat do kola 30 a vic tis.tak by to asi vyhrala 29er),full je pro tolik asfaltu blbost.Pri tvoji vysce asi ideal ta 29 za ty penize uz neco sezenes.

      Mimochodem jezdim taky meridu,jen TSF XC 700 a v terenu nemam problem ,ale jezdim spis lehci az stredne tezkej teren,hard nevyhledavam.

      0 0
      • Without_R  

        Vidle, co je na tom mým kole, tak ta je spíš jen do počtu, než že by extra tlumila. Navíc V brzdy a tak než cpát prachy do upgrade, tak bych radši už něco novýho, ale po špatných zkušenostech mám strach co vůbec vybrat za značku, aby sedla geometrie rámu na mojí postavu? Když přijdu do obchodu, kde prodávají Authory, tak mě asi těžko řeknou: „Jo to není geometrie pro vás, jděte vedle kde mají Trek, ta vám sedne“. Takže spíš než značky teď řeším jaký typ kola a geometrii, ve který se vůbec nevyznám. Pač obchodník chce hlavně prodat to co má na krámu.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • newbie  

          jak píše depresy – se pro začátek změř nejlíp podle tohohle

          0 0
          • Without_R  

            Díky, zkusím to tam pak doma nabouchat a uvidím, jestli z výsledku, který mě to vyflusne, budu moudrej.

            0 0
            • newbie  

              zkus pak porovnat s mírami současného kola… :-) a třeba přijdeš na to, proč bolí za krkem… i když samozřejmě problém může být i jinde než v geometrii/posedu, ale ten posed je asi nejpravděpodobnější možnost

              0 0
          • Nimrod  

            když už to tu je… ví někdo, pro jak široká řídítka to počítá? přece jen je rozdíl, jestli to jsou 560 uzký příšerky, nebo 720…

            0 0
    • DeeDee71  

      29"HT bych bral já … mám horší kolo než ty a v terénu 95% a UŽÍVÁM SI … nemusí to být asi jen kolem …

      0 0
      • Without_R  

        Koukám, že máš Epicona, ten je asi trochu jinde :-)

        Ale nepopírám, že to musí být kolem, třeba v terénu prostě jezdit neumím, i to je možné. Spíš jsem to myslel tak, že po pár km v terénu začínám cítít krk, neustále bojuji s bolestí kolena, furt ladim posed a když Tě z kola něco bolí, tak jsi pak akorát znechucenej. Ale možná je to taky mojí neschopností kloudně doladit posed a svádím to na špatnou geometrii rámu.

        0 0
        • Milwa  

          Já být tebou, dám si na velikost rámu pozor. Například já bych uplně klidně využil rám s efektivní délkou rámové trubky 640mm, a to měřím pouze 191cm. Teď mám Meridu s 615mm plus 120mm představec, sedlo uplně vepředu naražený taky nemám a celý je to prostě krátký.

          Problém ale je s nabídkou dlouhých rámů, spousta výrobců takové vůbec nedělá. V paměti mám tak akorád Cannondale, RB, Niner, Specialized, Superior to vzdal. To se pak výběr zúží.

          Koleno bude bolet spíš kvůli jeho vychýlení doleva či doprava při šlapání, nebo je prostě jenom přemožený a bude bolet pořád.

          Jinak já od fulla, kterého bych teda chtěl a je jedno jestli 26 nebo 29, čekám, že ušetří v terénu spoustu sil. Že nebudu muset neustále řešit poskakování zadní stavby a zachraňovat to tělem, že se o hodně postará tlumič. Na nějaké ježdění do 50km je to asi šumák, ale když se má jet víc, potřeboval bych pomoct.

          0 0
          • Without_R  

            Proto jsem do bodu č. 1 dal tu geometrii :-) Dost se toho bojím, abych vybral dobře a tak s předstihem zjišťuji možnosti.

            Jinak Tvůj příspěvek vystihuje i moje pocity – abych nemusel na každou díru koukat a promýšlet, jak jí nejlíp projet – aby ten tlumič žehlil moje chyby a asi i trochu lenost. Myslel jsem, že dost vyžehlí i ty 29kola, ale to jsem byl asi na omylu.

            0 0
            • Milwa  

              Jinak ten fitkalkulátor postnutý výše se sice snaží řešit polohu sedla vůču středu, a to nejen vertikální ale i horizontální, ale výstup se pro předozadní polohu sedla nedá v podstatě aplikovat. A tyto centimetry jsou právě důležité v délce rámu. Každopádně ti to ale řekne, jestli máš dlouhé tělo nebo dlouhé nohy. A na tom už se dá stavět.

              0 0
          • MlokCZ  

            Těch dlouhých rámů se najde ještě poměrně dost. Třeba Trek a pak třeba i Canyon (třeba u více fullů má 22tku dokonce 650mm).

            A Merida je v největších velikostech snad nejkratší rám na trhu, takže mírně delší je snad téměř cokoliv.

            0 0
            • Without_R  

              Což předpokládám je pro mě zcela nevhodná geometrie a proto teď sedlám 24'' :-) Za blbost (resp. neznalost) se platí no…

              0 0
            • Milwa  

              Jo jo, Canyon, dycky jsem koukal jenom na HT, nenapadlo mě, že fully budou dělat o tolik delší. Mají i hezky udělané doporučení velikosti, jenom se mě to zase ale snaží přesvědčit, abych na tom kole seděl shrbený nad řidítky, asi to přidává velkou váhu standoveru.

              Nicméně Without R může z případného vychýlení hodnot na osách vypozorovat co má dlouhé a co krátké.

              0 0
              • MlokCZ  

                Ten systém doporučení velikosti rámu PPS u Canyonu je zcela zcestný. Sice zadáváš více údajů, velikost ale určí stejně jen dle délky nohou (tedy nejen velkou váhu, ale jedinou váhu). Takže tohle nejlépe ignorovat.

                Ten obrázek je pak pro některé extrémní proporce dobrá sranda.

                Třeba pro 176cm, 80cm, 58cm a k tomu dát extra dlouhé ruce, třeba i 75cm. Stejně to pořád bude doporučuovat Sko :-)

                0 0
                • Milwa  

                  Je to trochu škoda, zajímalo by mě, co je k tomu vedlo. Asi utratili hodně peněz za programátora a už jim nezbylo na hlubší výzkum závislosti proporcí těla na ideálním posedu. Určitě nějaký německý manažer v tom viděl moc veliký výdaj.

                  0 0
        • DeeDee71  

          Seděl jsem na několika kolech a merida mi sedla naprosto úžasně. Kluci v cykloworldu mi pomohli doladit posed a od té doby jen super (2700km). Třeba GT mi absolutně nesedlo tím jak je krátký a třeba Autor byl divnej při zatáčení …

          0 0
        • ZdenekPha  

          BG-fit v Praze Radotine a nebo Specialized ..Pankrac,Dej­vice,Vrsovice. myslim ze to je do 4tis :)

          0 0
    • nox159  

      nikdy nepochopim proc nekdo vybira/srovnava 29" HT a 26" full – vzdyt je to totalne nesrovnatelne kazde kolo bych rekl ze je pouzitim na neco uplne jineho… jinak se chova, jinak se na na nem musi jezdit…

      0 0
      • kubad  

        ale jdi ty kecko :D

        0 0
        • nox159  

          tak to uz pak muzes srovnavat i silnici a crose… :)

          0 0
          • Without_R  

            Já nechci honit desetiny km/h na průměrné rychlosti (možná jen někdy na oblíbené trase :-) ), jednalo se mě o to pohodlí. Jesli 29HT bude o dost pohodlnější, než to co mám stávající či zda bude rozdíl jen o trochu k lepšímu. Nebaví mě se na každý větší nerovnosti zvedat ze sedla a tak proto jsem v úvodu uvedl do možností i toho fulla.

            0 0
            • MlokCZ  

              Pokud jde o pohodlí, tak bude jednoznačně pohodlnější 26 full než 29 HT.

              Větší kola na pohodlí něco přidají, ale nepočítej s tím, že díky tomu můžeš na 29 HT sedět v sedle v rozbitější pasáži, kterou bys na 26 fullu mohl v sedle jet v klidu.

              Pokud se nechceš zvedat ze sedla na každé větší nerovnosti, tak full a klidně i s vyšším zdvihem. Případně rovnou 29 full (tam to ale půjde za ty prachy těžko).

              Ale na druhou stranu když je tolik asfaltu, tak je to těžké.

              0 0
              • Without_R  

                29full mě taky napadl, ale to už by se asi nevešel do rozpočtu. Ten poměr 50/50 jsem střelil hodně od boku – jak jsem psal výše, terénu se teď vyhýbám. Mít kloudný kolo+zbavit se problémů s pozedem, tak terén vyhledávám.

                Full je na asfaltu „špatný“ kvůli tomu, že zadek houpe? Nevyznám se v nich, ale myslel jsem, že v dnešní době už se dá pružina zamknout tak, že už je to dostatečně pevný.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tlumiče mají většinou jen platformu (až na nějakém vyjímky jako třeba Spešl s Triadem), která stavbu jen omezí.

                  A třeba u Foxe pak dle interního nastavení máš na výběr ze dvou možností:

                  • tlumič je hodně citlivý s vypnutým propedalem, při zapnutém propedaluale omezuje jen trošku
                  • tlumič při zapnutém propedalu omezuje hodně, ale zase při vypnutémpropedalu není moc citlivý

                  Takže s tím zamykáním to není zdaleka tak jednoduché.

                  Na jízdu v sedle platforma stačí. Na silové dupání ze sedla stačit nemusí.

                  V každém případě když to chceš mít skoro jako HT na asfaltu, tak pak to musíš také pořád přepínat, což pro někoho může být otrava.

                  Za stejnou cenu bude ten full těžší. Také bude hůře osazený. Další dva důvody, proč pojede hůře.

                  0 0
                  • Without_R  

                    Pro amatéra – co je to propedal? Tím zapínáš ty dva režimy?

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Propedal je konkretní platforma a to od Foxu (u RS je to zase třeba floodgate, každý výrobci si platformu nazývá jinak). Tedy režim, který tlumič omezuje, ale není to lock.

                      0 0
            • nox159  

              Nebaví mě se na každý větší nerovnosti zvedat – co je to vetsi nerovnost?

              0 0
              • Without_R  

                To je relativní. Prostě taková, která ti dá pecku do zad, případně trošku nakokne. Blbě se to popisuje.

                0 0
                • nox159  

                  v tom ti 29er (HT) podle me vubec nepomuze…

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                • xavier  

                  Ufoukni gumy,dej lepsi sedlo a pujde to,kdyz ne tak odpruzenou sedlovku,nekdy se ale ze sedla hold musi,pak teprv zacina zabava :)

                  Jak uz tady nekdo psal,dneska si muzes kolo oproti zaloze pujcit na zkusebni jizdu,i kdyz nevim jaky bude vyber v 29 a fullech.

                  0 0
          • kubad  

            jj proč bych nemohl :D

            0 0
            • nox159  

              vlastne jo srovnavat muze…

              0 0
              • kubad  

                no a o tom to je, srovnat to můžeš, spousta lidí řeší nákup 26" HT nebo Fulla a taky to srovnávají

                0 0
    • jonti  

      Urcite full, za 30000 uz bude dobry full, za 40000 vyborny.

      S vyskou pres 2 metry bych skoro urcite bral 29.

      Z toho mi vychazi nejlip 29 full, nebo dobry a rychly 26 full, neco jako Specialized Epic nebo Giant Anthem. Anthem v XL by mozna jeste nekde byl, jsem shanel L ale ten uz asi neni.

      Vyber 29 fullu v XL nebo XXL do 30/40kKc bude asi velmi maly, jako druhou alternativu bych bral 26 full.

      A uplne nejlepsi co muzes udelat je pujcit si nekolik testovacek – sam zjistis co ti nejvic vyhovuje.

      0 0
    • malej honza  

      Zdar, tohle jsem řešil před necelým měsícem. Najezdím toho méně než ty, podobný poměr terénu a asfaltu. Přešel jsem z meridy tfs 300 v na 29" meridu lite 1000 d (cena 28500 kč po slevě, rám 21"). Měřím něco kolem 195 cm. Můžu říct, že je to obrovský skok a kolo je o hodně „pohodlnější“, nebo spíš – líp se mi na něm jede a mám lepší pocit z jízdy. Zatím jsem na něm najel pouze 100 km (z nedostatku času), ale dost se mi to líbí a mám na něm při své výšce lepší posez. Na starém kole mě občas bolelo za krkem.

      Pokud máš možnost, tak se na 29er někde povoz, na fullu jsem nikdy nejel, takže těžko říct co je lepší. Já šel do 29er a nelituju.

      0 0
    • Advid  

      Na tvém místě bych se pokusil otestovat nějaká uvažovaná kola a jestli se vejdeš to limitu, tak i 29" fulla. Jednoho mám, na silnici jede slušně (na to, jaké tam mám pláště) a stoupá pěkně. A s tvojí výšku bych o 26" štaflích ani neuvažoval. Možná nějaká stavba na dobrém rámu a pak časem tunit.

      0 0
    • mad john  

      ocelový 29er, ale nejlepší by byl 29er full :)

      0 0
      • šlapatko  

        Pro někoho kdo nechce zvednout prdel, rozhodně full.Nezvedat prdel, tak jí mám dokopanou na každé polňačce.Hrát si s těžitěm a terénem je snad podstata horského kola ne?Ani full nezachrání všechno.

        0 0
        • DaSnail  

          keď máš len jeden bike tak to je vždycky hodne kompromis. ideál je mat dva. napr pevná 29ka a 26ka full 8o)

          0 0
    • myval  

      Šel bych si testnout rb iq29. více na http://www.racebike.cz .Mám taky 29" pevné kolo a k tomu i ocelové a na dnešní hřebenovce mě to po 50km přestávalo bavit zvedat zadek kvůli kořenům a šutrům. Nechtěl bych se tam vidět s 26". Mám podhuštěno, ale na velké šutry či kořeno po delší době to je prostě málo. Takže pokud jezdíš či chceš jezdit víc v terénu, tak já bych šel do toho IQ29(po otestování), protože je za dobrou cenu, můžeš si vybrat barvu a měnit rovnou i komponenty. V případě pevného bych šel do oceli.

      0 0
      • tm  

        za mne taky IQ29

        0 0
        • petrun  

          Já jsem neodolal a nelituji. Po měsíci ježdění na IQ29 mně úplně přestaly bolet záda :-))

          0 0
          • Without_R  

            Ještě k tomu tlumiči. V první řadě říkám, že se v nich vůbec nevyznám :-) Ale jak funguje? Nehoupe to když člověk nechce (za předpokladu, že to má správně nastavený)? Přeci jen to uložení mě přijde takový zvláštní (při srovnání s konkurencí) a tak by mě zajímalo, jak to chodí?

            0 0
            • petrun  

              Když dám páčku na tlumiči na Off mám v podstatě pevné kolo. Při plně otevřeném a špatném způsobu šlapání se pohupuje (čím horší má člověk techniku šlapání, tím víc). To se dá omezit ve třech krocích tou páčkou, od toho tam je. Zajímavé je, že se pohupuje při jízdě po rovině. Pokud jedu ve stoje do prudkého kopce, zadní stavba se naprosto nelogicky zklidní a větší problém je houpání přední vidle. Na tvrdo zamykám jen vidli, zadní stavba funguje dobře i bez loocku. Nepotřebuje k tomu ani mozek či jiné chujoviny jako spešl, nevím jak to v RB dokázali ale je to tak.

              0 0
      • Without_R  

        Ty jo, to nevypadá vůbec zle a všechno se dá případně dokonfigurovat. I možnost testování na 2 dny, cena taky přijatelná. Akorát nevím, jak ten zadní tlumič? Jestli bude dobrý.

        Jinak díky za tip, zas mám o čem přemýšlet :-)

        0 0
        • petrun  

          Ten X-fusion se mi líbí víc než Fox u testovacího kola. Má jednoduché ovládání jejich obdoby propedalu který má 4 polohy.

          Na X-fusion za jízdy lehce přesunu páčku kam potřebuji. U toho Foxe tam bylo nějaké kolečko které se muselo povytáhnout a pak ta páčka teprve něco změnila (debilní a za jízdy nepoužitelný systém). Jinak při správném nastavení mi přijdou oba tlumiče naprosto stejné.

          0 0
          • MlokCZ  

            Na Foxu nastavíš kolečkem jednou na začátku (to nastavuje úrovně propedalu pro polohu páčky on a za jízdy to opravdu nejde) a pak už jen páčkou přepínáš platforma on/off.

            Komu stačí dvě polohy (třeba mě ano a tenhle systém preferuju), tak to má lepší na Foxu (páčka mezi dvěma polohami je jednodušší a s jistotou víš i podle hmatu jak to máš nastaveném, nemáš žádnou mezipolohu). Kdo chce více poloh platformy přímo na páčce, tak je lepší systém co má X-Fusion.

            A stejné ty tlumiče mohou být jen pro nějaké interní nastavení u Foxu, protože ten stejný tlumič u Foxu může mít dle interního nastvaní naprosto odlišné chování.

            0 0
            • petrun  

              To „On“ má X-fusion vlevo, „Off“ vpravo. Mezi tím jsou ještě 2 polohy které považuji za velmi užitečné a často je využívám při přejezdech. Polohy jsou skvěle definované a páčka do nich se slyšitelným cvaknutím jasně a přesně zapadne. Pod páčkou je ještě červené kolečko kterým se šteluje rychlost tlumení (odskok?), i ta se dá měnit za jízdy ale není k tomu žádný důvod, mám to otevřené na max. Měl jsem možnost výběru, z tohoto důvodu jsem raději vyzkoušel oba tlumiče a Fox u mně ve srovnání s X-fusionem prohrál. Nejsem manipulovatelný reklamou a image značky mi nic neříká, dám raději na vlastní pocit;-)

              0 0
              • petrun  

                To mé nadšení z přepínání způsobuje i snadná dostupnost páčky u IQ :-)))

                0 0
              • MlokCZ  

                Tak ty mezipolohy bych považoval taky za užitečné. Já bych na X-Fusion nepotřeboval vůbec tu krajní polohu nejvýraznější platformy.

                0 0
              • camlost  

                no vidis, ja mam fox se tremi polohami (off, propedal 50%, propedal 100%).

                0 0
                • MlokCZ  

                  RP3 ale už ve standardní nabídce není myslím 5 let. Může se objevit v OEM verzi pro nějakou značku, ale běžně ho už neseženeš.

                  0 0
                  • petrun  

                    Tak to je tak trochu krok zpět :-(

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Je i není. Já mám třeba nastavené tlumiče s nízkou kompresí a pak používám propedal pouze na trojce (i ten není moc výrazný).

                      Ta mezipoloha (kdybych to měl na RP3) by mi byla úplně k ničemu, jen bych ji pořád přeskakoval a pletla by se.

                      Při interním nastavení více omezující kompresre (tedy méně citlivý tlumič i s vypnutým propedalem) se to někomu hodit naopak může, ta mezipoloha ještě neomezí tlumič tolik a ta krajní je pak skoro lock.

                      Fox ovšem vymýšlí různá zvěrstva, jak se tu v jiném vláknu řešilo, jak to bude s chováním páčky a kolečka pro 2012 modely…

                      0 0
                      • petrun  

                        Kdyby X-fusion přeskakoval, taky bych byl zklamaný, Fox měl udělat lepší aretaci v prostřední pozici. To tlumení utažené červeným kolečkem + vypnutý propedal jsem taky zkoušel ale chyběla mi možnost hrát si s nastavením za jízdy :-)

                        0 0
                      • camlost  

                        jj, vim, ze uz se to nedela. mam tlumic z r. 2007 :-).

                        „plny“ propedal je u me opravdu skoro lock – kdyz jedu ve stoje, zadni stavba se pohupuje minimalne (tak max +/- 2 mm).

                        prostredni poloha je takovy sympaticky mezistupen na polnacky.

                        0 0
    • Carlos.f  

      Pokud chceš jezdit těžší terén, tak musíš ze sedla i na fullu. Jinak pro tebe jsou podle mě 26 kola malá. Vzal bych při tvé výšce radši 29HT než 26Full. 29 full by byl ideál jak už tady bylo řečeno.

      0 0
      • Hejdik  

        Jednoduše odpovím,že na tvém místě bych pořídil určitě 29"-tku.

        Už kvůli výšce a podle rozložení typu terénu,taky.

        Edit:to mělo být na zakladatele…

        0 0
    • Hynas  

      Přišetřit nebo si někde půjčit a jít rovnou do 29ER fullu…časem poznáš rozdíl.

      0 0
    • petrun  

      Při tom co jezdíš nepotřebuješ full. Pokud ale na něm trváš, ber 29-er full (je to tank, jedeš jak v peřince).

      http://www.racebike.cz/…8/iq-29-base

      0 0
    • Bafoon  

      http://salsacycles.com/…s/spearfish/

      http://www.santacruzbicycles.com/tallboy/

      to já jen tak :o) ale ta salsa je zajímavá za 999dolarů rám s tlumičem to nejni špatný

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.