Kdy vyměňujete řetěz, když vám měrka zapadne na třetí nebo čtvrtý zoubek? Měním řetěz až na čtvrtým zubu měrky a nový řetěz musím nechat tak 100 – 300 km aby si sedl. Docela by mě zajímala vaše praxe.
Kdy vyměňujete řetěz, když vám měrka zapadne na třetí nebo čtvrtý zoubek? Měním řetěz až na čtvrtým zubu měrky a nový řetěz musím nechat tak 100 – 300 km aby si sedl. Docela by mě zajímala vaše praxe.
Taky menim řetěz na čtvrte zoube a potom se novej řetěz zajíždí tak 150–200km.
Měním na třetím a někdy ho zajíždět nemusím vůbec, někdy do těch 100 km.
Menim retez na predposlednim takze tusim 3. zoubku a kazeta mi pak vydrzi kolem 17000km
17000 kiláků na kazetě? mno slyšel jsem že jde najet i 22 ale to už pak dával jen vytahané řetězy, dokud se to nerozpadlo na atomy. Ovšem pokud kazetka stojí 250 ( 8 kolo ) a řetěz dávají v supermárketu ke chlebu, měním taky na 3 zubu a vždy včas, zatím 6 tisíc a jako nová
Menil jsem Tiagru po 20k a rozhodne by jeste vydrzela. Retez ani novy nestrilel. A to si myslim, ze jezdim spis silove.
Taky menim na tretim.
Ja to merim suplerou – tusim ze tak 132,7mm mezi 11 clanky uz je na vymenu, ted si nejsem jistej…
ano, tohle bylo ve velu novej řetěz by měl bát 132 – 11 článků 132,7 je už na výměnu
Ja mam na Norcu asi 134.9 … to uz bude asi dost, co ? :-)
:)
to je v cajku!
Za těch dalších 6 let už ho asi vyměnil :)
Tak já pro jistotu řetěz neměním vůbec. Měrku mám, ale kupovat po 1000 km nový řetěz a po 3000 km novou kazetu – tak to tedy ne. Proto taky jezdím 24 speed – pohon vyjde o něco levněji. Řetěz mám Sram PC 58, kazetu Sram 5.0 (11–32z) a kliky stále původní Suntour se snýtovanýma převodníkama. Až to doslouží, koupím novej řetěz (450 Kč), kazetu (700 Kč) a nový kliky s osičkou – už na ně šetřím – a pak už budu měnit jen ty převodníky. Ještě nevím, jaký budu mít kliky. Minimálně to vypadá na Truvativ Stylo Team a nebo taky na FSA Afterburner, ale vůbec nejlepší by byly samostatný kliky tak za 4–5000 Kč + převodníky Gebhardt – jenže za tu cenu asi samotný kliky neseženu.
Samotný kliky za 4 – 5000 neseženu ??? Za to máš tuhle nádheru – RACE FACE TURBINE LP ISIS !!! http://www.skivelo.cz/cenik.php?…
Mierku nemam, meraval som to suplerou, ale potom, ked som zistil ze z povodnych 132.2 mi ukazoval 132.6 uz po nejakych 400km ma to prestalo bavit. Ukazovalo to rozne podla toho kde som meral, a ci som absolvoval tazsi alebo lahsi vylet (co je teda samozrejme). Odhadujem, ze tych kritickych 132.8 som dosiahol mozno do tych 1000km, ale ze by som to nejako citil, nie je mozne povedat. Jazdim SRAM59 a kazetu SRAM7, a aj ked som vyjazdil retaz na nejakych 132.7 alebo tak nejak a nahodil novu, ziadne strielanie. Jedine co bol problem s novou retazou bol zdochliacky ocelovy prevodnik Shimano Deore. Potom si retaz sadla a bol pokoj aj od neho. A dalej som to neriesiel. Menil som 3 retaze, tak nejake, vzdy jedna-dve sa kupali v petroleji, dalsiu som jazdil a tak. Takto som najazdil na tie tri retaze vyse 6000km, bez problemov s radenim (teda urcite radenie nebolo uuplne take super ako nove, ale nejaky znatelny rozdiel ani nie). Jedine co som uz ale v poslednom case zaregistroval bolo uz preskakovanie retaze na poslednych (najmensich) dvoch pastorkoch. Ci to ale bolo spinou, alebo vytahanim retaze .. neviem. Naviac, jazdil som to v horsich podmienkach, aj v snehu a tak. Teraz som uz kupil nove kluky/retaze/kazetu, ale myslim si, ze tie stare retaze/kazeta/kluky by vydrzali jazdit dalsich 2000km. No a najlepsie je, ze som poslednu retaz co som mal (dalsie dve som este nemeral) skusmo zmeral, a nameral 132.8 :-))) a o moc vacsie predlzenie oproti novej retazi tam nebolo … na celej dlzke retaze asi tak 4mm. Este poznamenam, ze mam vo zvyku radit na pastorkoch v zabere. Smerom hore bez problemov (len sem tam vidno take odreniny na kazete :-)), smerom dole hlavne na mensich to skace, ako som posledne vyskusal.
Ja to delam takhle – merku nemam, ale logicky suplera udela stejnou sluzbu. Vymenuju, kdyz ma retez 132,9. Retez (IG 51 nebo SRAM PC 48) vydrzi cca 2000km dle terenu a pocasi. Kazeta (SRAM 8ka) je tak na 3 retezy. Prevodniky jsem jeste na zadnym kole nemenil – casto najeto pres 20k km. Retez jen mazu a otiram hadrem a obcas, kdyz je nejhur cistim WD40. To co tady nekteri popisuji, ze meni prevodniky po 6k km, mi prijde trochu ujety – je to podle meho strasne brzo. Ja pak jeste stare kazety a retezy dodelavam na zimaku, kde mi o nejakou presnost razeni prilis nejde.
Celkove mam pocit, ze retez se nejvic opotrebovava silovym slapani. Necistoty nehraji az takovou roli.
K uvodnimu prispevku – retez si sedne po par desitkach km, kdyz ne, tak je potreba vymenit kazetu nebo prevodniky.
Vyzkousej ocelovy prevodnik od Shimana :-)))
No mam stare dobre ocelove Shimano STX rocnik 93 a aspon 40k km a zadne strileni.
No ano, rocnik 93 a STX. Kdeze su tiez casy … Ja som myslel konkretne rocnik 2002 a Deore.
Na tom silovym slapani mozna neco bude. Ja sem na prevody asi hrozny prase, protoze retez menim vetsinou s kazetou a zadnim kolem. Driv mi to prijde, ze jsem ten retez „nedavno“ daval novej. Vzdycky je pak o jeden clanek (nebo tak kolem) vytahanejsi nez novej. Novej uz se na nejpouzivanejsim pastorku nechyta vubec a tak dojizdim starsi retezi nez menim kazetu. Retez obcas namazu, kdyz mam pocit, ze je rezavej nebo vrze. Peru ho jen po hodne narocnych vetsinou bahenich nebo prasnych akcich. Rozhodne na tom nenakroutim nejaky tisice kilometru, ale potreboval bych tak tri/ctyri do roka, abych nemusel menit kazetu. A kdybych je mel menit podle merky, bych asi nedelal nic jinyho. S tema kilometrama, to jen odhaduju, protoze tachometr se mi neudrzi na kole:( Mozna se to nezda a najezdim toho vic.
Jo a hlavne co sem zapomnel, prevodnik je vetsinou dost viditelne vymackanej (at frezovanej hlinikac nebo plechac), uz po roce. Ale mam jen jeden, tak pokud se v nem ten retez nezachytava nechavam ho tam.
No, ale zase máš jedinečnou příležitost zjistit, jestli jsou dutý kliky fakt dutý a jak vypadá spousta dalších komponentů na řezu :o)). Takový možnosti my, co na kole jen jezdíme, nemáme. A k tématu. Řetěz měřím šuplerou, měrkám nevěrím. Každá(i nové)měří jinak. PC 48 mi vydrří tak 1200km. Na kazetě (Deore) mám asi 12 tis km, stejně tak na převodníkách (taky Deore). ale letos to budu všechno vyhazovat…A pračky na řetěz nepoužívám, podle mě je to blbost za poměrně dost peněz…
Hehe, uz chapu, proc tolik toho zlikvidujes, kdyz se ani chudak tachac neudrzi na tvem kole :-)))))
má určitě dělat co dělat, aby se udržel na kole sám, ne nechci se nějak dotknout tvých jezdeckých schopností ;)
Myslis jako to kroceni diveho mustanga ?
Ty uz si me videl jezdit, ne? :) No asi sem tady fakt na spatnym foru, ale nektere problemy mame spolecne a ja sem si jima (pres sve mladi:) uz prosel, tak co. A neco se tady zase priucim, treba jsem temer neposkrvrnem SPD pedalama pro DH a nevim jestli do nich letos jit nebo ne. Teda ja uz je mam, ale nevim jaky botky a jestli se mi to vyplati na par zavodu. A kdyz jedu jen pro radost, tak je nesnesu, protoze nemuzu davat triky :( Tak vlastne ani nevim, jestli si na ne stacim zvyknout, ale zas si rikam, zekdyz letos budu jezdit HT kategorii mely by svuj vyznam uz jen quli tomu udrzeni se na kole.
neviděl, ale že jezdíš dh vím, tak proto ten tacháč, stejně by na něj nebyl čas, ale potěší vidět jee ja jel 90 :D. Ja jezdim takovy agresivnější xc, o spd sem uvažoval nakonec zamítl, protože sem měl trošku strach z pádu s nevycvaklou nohou a podobný věci. No tak asi tak, jinak myslim že tak 80% lidí tady má s kolama víc zkušensotí jak já, takže na mě neberte ohled jestli sem se tě dotknul tak sorry
Ne, proč? Bohuzel neumim psat normalniho a ironickyho smajlika :(
Řetěz měřím měrkou a měním ho když se dostanu na 3 zub. Starý řetězy si nechám a když měním tak 4tej řetěz a začne protestavat mala nebo prostředni placka a nechce se sednout tak tam šoupnu ten první a střídám ty 3–4 starý řetězy dokud to slušně řadí a nedělá to prasárny. Na devítce mam natočeno lehce přes 10 a je to dobrý. Přední placky prostředek a malou jsem juž měnil.
Mě by zajímalo jak poznáte že řetěz střílý. Měnil jsem celý pohon a pracuje úplně bezchybně. Je to mix ale i tak spolupracuje. Přemlouvat jsem musel spíše starý pohon.
Abych nezapoměl, měrku mám ale beru to jen informativně. Když vidím jak to sekají s plechu jak Ba?a cvičky tak si nedělám iluze. Mezi třetím a čtvrtým se se mnou rozloučí. Ono se mu stejně nechce řadit a je hlučný.
Kdyz zaberes, a retez preskoci na pastorku.
dneska sem jen tak pro zvědavost změřil úplně nový řetěz ultegra. výsledek 132,5 mm. třeba na bike.cz píšou že nový rětěz by měl mít 132,2 a vyměnovat při 132,8 to znamená že půl životnosti je v pr… aniž bych ho použil..jinak vyměnuju na 3 zoubek + ověřím šuplérou
nemas poskodenu subleru? Ja som premeral desiatky novych aj starsich retazi a u novej shimanackej retaze som teda 132,5 nenameral ani raz. Ale mozno shimano nejak zmenil rozmery, potom by ale uz nefungovala „normalna“ mierka.
nazajela ti suplera mezi valecek a telo clanku retezu?
Nijak zásadně to nesleduji, měním po 1500km a dávám pořád to samé – Shimano HG53. No a co se týče zajíždění, tak si perfektně sedne po 50km.
já měním až řetěz propadne přes všechny zuby:-)což je 133,0, a nevzpomínám si že bych měl problém se „sedáním“ nového řetězu:-)
Menim retez vetsinou jiz na druhem zubu v okamziku, kdy ma tendenci propadnout na zub treti. Je pak pravdepodobnejsi, ze nasledujici retez si jeste optimalne sedne.
Řetězy jsem vždycky točil tři, tak jak to psal někdo výše.Vloni na jaře jsem koupil C9 a pravidelně měřil.Když mi cca po 2000km zapadla měrka teprve na první zub, přestal jsem řetěz pozorovat. Vřera jsem tam skoro po roce šoupnul měrku a ta prolítla celá.Na šupleře je rovných 135mm a řetěz má najeto 8000km. Pohon je po namazání tichý, hází zcela bez problémů a přesně. Věřím tomu, že natočím minimálně dvojnásobek, pak vyměním řetěz,kazetu a max.prostřední placku.Pro mě osobně výměna řetězu podle měrky po cca 800–1000km ztratila smysl a nemá logické opodstatnění. Je to neekonomické a zbytečné. Řetěz meju čas od času ve skleněné láhvi s naftou a mažu motorexem.
Takže toto je tak akorát na výměnu? Jaký osmičkový kousek byste doporučili? Já myslím, že nejekonomičtější budě něco levného – SH HG 50 / SRAM PC 830? jaké jsou vaše zkušenosti, přátelé?
Měl bych dotaz. Poprvý si budu měnit řetěz sám (zatím mi to dělali v servisu) a teď podle vás se měří opotřebení šuplérou (měrku nemám). Podle tady těch udávaných údajů 132 – 133 mm mi to vychází zhruba buď 11 článků zvenku nebo 10 článků zevnitř (jakože měřidlo zaseklý o 1. a 12. článek). Tak jak?
A jaký řetěz bych tam měl dát? Mám 8mi kazetu a rozhoduju se mezi základním HG50 nebo jestli si mám připlatit za HG 70. Teď tam mám HG50 a příjde mi, že jsem ho sjel docela brzo (cca 600 km). Vydrží HG70 víc? Nebo jaký je mezi nimi rozdíl?
Díky
Nastav si na šupleře 132 a sama ti ukáže, jak a kam sedne. Měří se těmi hroty pro měření vnitřního průměru.
Takže zevnitř. Díky
A co s tím řetězem? HG50 nebo HG70?
To ti neporadím, mám 9tkovej. A právě jsem přešel z HG53 na HG73. Tuším, ale že co do výdrže to bude úplně stejný. Ale rád bych se mýlil. ;-)
Já ho právě sjíždím nějak hrozně brzo (600 km a změřil jsem 132,9 mm), asi neumim řadit. Tak jestli má smysl brát ten dražší, když bych ho sjel taky za chvíli.
Pokud se nepletu, tak jediny rozdil je v povrchovce na clancich retezu.
Přesně tak, HG53 nemá poniklováno (snad je to ono) nic, 73 vnejší články a 93 vše.
Na výdrži by se to mělo projevit tak, že na poniklovaných článcích ulpývá méně špíny, tj. pomalejší tvorba brusné pasty co vybrušuje vnitřní pouzdra čepů článků (vybrušování vnitřních pouzder článků je zdroj prodloužení, neboli „vytahání“, řetězu).
Osobne moc neverim na delsi zivotnost retezu s souvislosti s povrchovkou. At jsem jezdil drazsi, nebo levnejsi, tak to odeslo ± stejne.
Jinak pouzivam prevazne HG70.
Souhlasím, že povrchovka nehraje takovou roli, tohle je vysvětlení, které jsem někde četl (na jiném fóru), pro by měly mít 73 a 93 delší životnost, když jsou ze stejného materiálu.
Osobně věřím ve vliv bordelu :) (téměř 100% vliv, protože styl jízdy z hlediska jedoho člověka beru jako neměnnou věc)
HG-93 má nejlepší odolnost proti korozi, ale výdrž dle mých zkušeností není nijak zásadně vyšší. HG-53 mi zase vždycky má tendenci rychle zreznout, takže jezdím nejradši HG-73 :-)
no ja mel meneny novy retez HG-73 spolu s SLX kazetou a po 550km byl na 3 zubu merky… tak jsem zkusil dat C9 a uvidime. Doufam ze vydrzi aspon dvojnasobek HG-73, kdyz byl dvakrat drazsi… ;) (zatim mam 100km)
HG-93 mi vydržel tři měsíce pak dvakrát prasknul. A to jsem hobík co najede pár tisíc ročně…
Vždy dávám nejlevnější možné řetězy.Na co dávat u shimana vyšší řadu.Má jen lepší povrchovku.HG 53 mi vydrží cca 1300km.V létě to může být jen tři týdny.Za tu dobu ho nestihnu ani namazat a jestli zrezne je mě šumák.Na jeho místo příjde nový.Nyní jezdím 10kový SLX a vydržel nějakých 1250.Snad začnou vyrábět levnějši variantu:-)
máme doma jedno trekový kolo kam měrka neprojde přes !VNITŘNÍ! hranu toho měřícího ramínka. prostě ne z té strany těch zubů ale nezapadne protože ji podrží ten článek zevnitř :D:D:D šuplera si k tomu radši ani nečichne. kazeta vypadá taky zajímavě. ale jezdí to, řadí to, tak proč to měnit když by musely určitě i převodníky.
Teď jsem pořídil C9 campagnolo a uvidím jak to bude vypadat. Ovšem, když jsem se o toma bavil s kamarádem, který jezdí závodně, tak jsme došli ke stejnému názoru. Dražší řetězy, spíše než větší počet km, vydrží roztrhnutí a hrubší zacházení v terénu.
Možná se pletu, ale to se uvidí. Shimano HG53 je u mě tak na 600–700km při první výměně než ho použiju znova.
Čištění extra neprodlouží životnost řetězu, ale prodlouží znatelně životnost kazety a převodníků. Pro mě nezanedbatelný fajkt je taky to, že mám rád přesnost řazení a čisté kolo. Nesnáším nýtování zakydaného řetězu.
tipnul bych si ze ti C9 vydrzi nejakych 2500 na 3 zub merky… (ja menil hg73 po 500 a c9 mi vydrzenala ±2500) ⇒ s kamaradem jste dosli k milnemu nazoru ;)
Dotaz, těch 132,7mm na výměnu platí i na 10, 11SP?
9, 10sp urcite stejne merky, na 11 taky vzhledem k tomu, ze treba prevodniky jsou na 10 i 11sp stejny..