ahoj,
mam dotaz – co udela 120 mm vidle na ramu Anthem? rozhodi se geometrie nejakym zasadnim zpusobem? mate s tim nejake prakticke zkusenosti?
diky za info
ahoj,
mam dotaz – co udela 120 mm vidle na ramu Anthem? rozhodi se geometrie nejakym zasadnim zpusobem? mate s tim nejake prakticke zkusenosti?
diky za info
na jaro to chci taky zkust… :)
Nezkoušel jsem to, ale výrobci tvrdí, že když je geometrie kola počítána na vidli 100mm, tak by se tam neměla dávat jiná. Bude prý docházet ke zbytečnému namáhání rámu mimo předpokládané hodnoty.
v progressu mi rikali, ze by to zasadni problem byt nemel…
rozdil je cca 2–1,5cm podle sagu – tzn to same kdyz nahodim dopredu RK 2,2" a dozadu FF nebo RR v 2,1" ;-)
otázka čeho tím chceš dosáhnout.
vice pohodli z kopce dolu :)
navic pri vyysim zvihu si muzu nastavit vyssi SAG..
to tu slyšíme pořád, že 100 milimetrů bude stačit a pak přijde tohle…
Problém by to být neměl, zvlášť když přemejšlíš o větším SAGu. Jen budeš muset trošku posunout sedlo dopředu, aby si to zachovalo stoupavý vlastnosti :)
Když se mění výška vidlice, tak by stejně vždy měl přenastavit sedlo, aby ho měl pořád stejně vůči klikám (výška vidlice změní i sedlový úhel).
Takže to by měl udělat tak jako tak.
Při 20mm zdvihu vidlice navíc + mírně větší sag to ale bude mít vliv na předozadní posun sedla poměrně malý, posouvat bude třeba jen v řádu milimetrů.
Vůbec bych neváhal a šup tam s ní. Anthem X má hodně velký hlavový úhel (přijde mi až přehnaně velký), takže o malinko vyšší vidlice bude jedině dobře.
Otázka je akorát co výška středu, tu netuším. 2cm zdvihu navíc když se započte o trošku větší sag se středem ale nepohnou nahoru tak moc.
Pokud bude střed ještě rozumně s tou 120mm vidlicí, tak mně by se geometrie líbila se 120mm vidlicí mnohem víc.
Me prijde ze by se Anthem se 120mm zdvihem zvedal ve vyjezdech, teda me urcite, ale ja mam takovej min obvyklej posed.
Na zvedání to bude mít vliv minimální. Samozřejmě počítám se stejně předozadně nastaveným sedlem vůči podálům, tedy po zvýšení zdvihu posunutí sedla o ten kousek dopředu.
Jediné, co se pak projeví pro zvedání je ten výše položený střed a to není zase takový rozdíl. Pokud střed je ale už hodně vysoko i se 100mm (netuším)…
diky za info. kdyby to neslo, neni problem to vratit zpet na 100
Letos jsem přešel ze 100 na 115. Nejsem zrovna typ, který by ti exaktně popsal, jak se to projevilo takže:
>> nemám kolo v chrtím posedu, ale kompromisní posez pro delší vyjížďky. Maturitu na Točné jsem s tím hned vyjel i s potvrzením, tak jsem to dál neřešil tj. stoupavost do kopců tím nijak neutrpěla.
Jezdím na klasickém Anthemu Rebu race na 120mm (ono je to ve skutečnosti 115) už třetí rok – není žádný problém. Podle mého názoru to biku prospělo a chová se líp, než když jsem ji měl na zdvihu 100. Lehce klidnější projev, znatelně lepší fukce předního pružaní – co víc si přát…
Zkoušel jsem na Trance měnit zdvih ze 100 na 120 a moc na tom jezdit nešlo. Ale Trance měl 70.5° a Anthem X 71°, takže by to nemuselo tolik vadit.
Proč na tom nešlo jezdit? Ze 70,5st. to šlo někam mezi 69,5–70st., to pořád není nijak moc. V pohodě by muselo být i ještě 69st. na takovém kole (ne každému to samozřejmě musí sedět), takže i těch 130mm co občas někdo vozil by se ještě dalo.
Do kopce se to zvedalo, nemohl jsem posouvat sedlo dopředu. Bylo to moc jako za stolem.
Pokud byl posed příliš narovnaný (což je individuální a hodně dané délkou rámu), tak stačilo o navýšení zdvihu snížit řídítka a bylo by to zase nastejno.
A co znamená, že jsi nemohl posouvat sedlo dopředu?
Řidítka byla v tom případě úplně nejníž a kdybych posunul dopředu sedlo, tak se mi zkrátí vzdálenost sedlo-řidítka, což se zase dá řešit představcem, ale ovlivní to řízení (a těžiště). Nikam to nevelo, tak jsem se zase vrátil na 100mm. Nicméně na tom Anthemu by to nemusel být problém.
Sedlo bylo třeba v každém případě posunout pro zachování polohy vůči středu/pedálům (což muselo vyjít o pár mm posun dopředu). To, že to o těch pár mm zkrátí posed je jasné. Pokud by to vadilo a představec byl dlouhý akorát (a už by vadilo jeho prodloužení), tak je moc krátký rám.
Je jasné, že když už daný rám máš a ta délka i přes změnu jen pár mm vadila, že je nejjednodušší to nechat na 100mm.
A řídítka nejníže? Řídítka jde vždy dát níže. Pokud už nebyla žádná podložka pod představcem, tak otočit představec negativně a případně v nejhorším dát negativně představec s větším úhlem nebo řídítka s nižším zdvihem (pokud už nebyla rovná).
Já jsem měnil zdvih vidlice hodněkrát (v rozmezí 100–120mm, na Rebě s u-turnem s tím šlo vždy dobře experimentovat) na 100mm fullu a vždy při dodržení těch dvou věcí (tedy zachovat výšku řídítek a posunout sedlo do stejné polohy vůči klikám), tak chování kola ve výjezdech bylo téměř stejné (rozdíl zcela minimální). A změna délky posedu byla taky hodně malá (případně jsem dolaďoval představcem, změna délky představce byla vždy velmi malá, třeba dokonce jen jeden 9cm za jiný 9cm, které se lišilý délkou pár mm).
Samozřejmě pokud se pouze zvýšil zdvih a nechalo se sedlo i výška řídítek, pak to je ve výjezdech znát vždy docela dost a bude to vždy na tom vyšším zdvihu horší.
Vetšinu toho jsem zkoušel (kromě delšího představce) a nejlepší byla varianta se 100 mm zdvihu. Představec byl 120mm, velikost rámu L, XL Trance bylo už monstrum :)
V mém případě už není potřeba to řešit.
Tak se 120mm představcem je to jasné, tam není už kam. Takhle dlouhý představec bych si na fulla ale taky nikdy nedal (ani kdyby to bylo pořád na těch 100mm).
To raději to mnostrum XL.
Jinak já tohle vyřešil tím, že už jezdím na fullech pouze s vidlicemi s rychlým snižováním zdvihu, takže komplet posed můžu mít nastavený pro perfektní chování na rovině a ve sjezdech a do výjezdu zdvih snížím.
Poslal sem Ti mejl…
Takže nový kolo, jo? :)
jo jo
lapierre x control je stavěn na 120 předek a 100 zadek, zadní systém pružení podobný jako maestro
Resim nyni uplne stejny problem na Trance 2008. Ma vidlici F120, takže jsem pri stavbe, aniz bych to projel dal na pocity a snizil na 100, pak jsem se projel a rychle se vracim na 120. Vysledek je pro mě prijatelnejsi geometrie. Uhel vidlice se tim dostava ze 70,5 nekam o stupen nize, coz mi vyhovuje. Jediny s cim jsem ze zacatku bojoval je nepomer zdvihu, ale musim rict, ze je to jen otazka nastaveni sagu, principialne uz mi to prestava vadit. Ostatne Santa Cruz Blur ma taky vzadu 105 mm a nejcasteji ho osazují vidlicí F120 a i s F100 ma uhel hlavy 69,5.
nějak nechápu tvůj přístup, pořídíš si chrtího fulla a snažíš se z toho udělat pohodlné kolo?
chybama se člověk uči :)
btw: 120mm jsem zkousel aspon teda simulovat a v mojem připade je to nemyslitelná kombinace… :(
Pro jistotu ještě koupím travel spacer 10 mm, kdybych měl chuť udělat kompromis :-) Je pravda, že Tvůj XL Anthem už má celkem vysokou hlavu a tímto bys ho ještě vpředu nakopnul.
u 120mm mam problem s predozadni polohou sedla…
I přesto, že máš sedlovku s rovným zámkem? Ale jak říkám, když koukám na fotku Tvého kola, zůstal bych u té 100
jj rovny zamek i sedlo uplne vepredu
Trance snad nikdy nebyl chrtí bajk, spíš trailbike s nízkým zdvihem:-)
Tak tak, je třeba ho zařadit do přesné škatulky :-)
Jinak koukám, že to tady po ránu docela žije. Dobré počtení u snídaně? :-)
jj:D. musíme taky někdy vyrazit společně na kolo:)
To bych moc rád, už se snad zdraví umoudří a letos konečně vyjedu.
tak tak, tezky jak prase, malej zdvih a jeste k tomu liny:))
To mluvíš o Reignovi, že?
ne, mluvim o Trancovi… a jinak nemyslim si ze 150mm zdvihu je malo, cca 12,8kg je tezky jak prase:))
Hele, Trance není chrtí full. Ale:
Trance X
Reigna, který nejede, ale více žehlí nebo Trance, který sice žehlí méně, ale zase se něm tolik nenadřeš?
že by nějaký nový trend považovat 120/127mm na Trance za chrtí full jak píše Kubat, že by nová doba?:)),
jinak srovnání Reign – Trance, Trance jede líp a dal jsem na něm to samý co na Reignu.
Hele, bacha, mám Trance (bez X), takže zdvih 105 mm :) Jasně, že se na 10 cm dá odjet všechno, kdo tvrdí že ne, neumí jezdit na kole ;-)
Kdo tvrdi ze na 100mm se da odjet vsechno nejel poradnej teren. skodrcat nebo slezt jde opravdu temer vse i na celopevnaku, ale ten prozitek muze bejt uplne jinej.
Jinak me treba prijde ze AnthemX nejede o moc lip nez ReignX 2008
tu první část jsem chtěl napsat taky, ale pak jsem rezignoval…
Je to všechno o technice, technice jízdy
Jestli budete ještě chvíli provozovat, tak se s tím Frantou domluvím a půjdeme se všichni projet.
á tak to pardon i Kubadovi
Tady je ten můj chrtí full… já mu říkám trail bike
a neni tohle ciste nahodou Trance X?:) prtze Trance je uplne jiny kolo…
Ne, je to Trance 3 2008, Ty znalče ;) http://www.giant-bicycles.com/…/1814/30885/
tak to potom jo, tahle jednorocni inovace mi unikla…
trance je chrti kolo?
chrti trail bajk :)
anthem je potom jenom chrti bajk a reign jenom trail bajk…
ted uz to je jasny :)
hezká definice. A Reign X?
Chrt s komfortnim zdvihem
:))
a 105mm na zadním kole je co?
sedels na tom kole nekdy? zrejme ne
dobře tak beru zpět je to čistokrevné AM ko
to nerikam, ale o chrtim kole jen diky zdvihu bych nemluvil.
je to poplatne dobe, kdy ten ram vznikal.
jizdni vlastnosti (a vaha) te k zadnemu chrceni rozhodne nesvadi.
ale to bys zjistil sam po par km v sedle :)
takže težke kolo s chtrim zdvihem co nejede?
Ne, odolný rám s příjemnou geometrií a se zdvihem akorát ;-)
100mm je na poradne jezdení v terenu malo – sam sem se o tom přesvědčil… :(
Nebylo to spíš nevhodným posedem?
Geometrie je stejně daná hlavně tím jak vychází pro konkrétního jedince.
Něco jako příjemná geometrie obecně není. Vždy pro někoho bude příjemná a pro jiného ne (i třeba pro stejný styl ježdění).
Myslel jsem příjemná ve smyslu pohodlná, tedy vysoká hlava, menší úhel vidlice, těžiště více vzadu.
Ale právě i všechny tyhle parametry jsou čistě subjektivní. Někdo raději jezdi větší hlavový úhel, někdo menší.
Já mám třeba rád spíše menší a i na celopevňáku jsem vozil cca 69,5st. a 71st. bych vozit nemohl. Někdo jiný ale raději extra točivé kole s velkým hlavovým úhlem.
Vysoká hlava, opět pro někoho plus (pro mě určitě, mám krátké ruce a řídítka potřebuju hodně vysoko), pro někoho minus (kdo má hodně dlouhé ruce a bude chtít chrtější posed, tak bude mít problém).
To samé těžiště vzadu, to je někdy výhoda, někdy nevýhoda.
Pro někoho může být tedy taková geometrie klidně nepohodlná (mít posed třeba příliš narovnaný je taky problém).
Přesně tak, je to těžké chrtí kolo. Nejede bych netvrdil, jsou sice chrtí fully co jedou o trošku lépe, ale Trance jede taky slušně.
Jsem na 12,5 kilech s Deore osazením, Shimano/Remerx homemade koly a plášti na drátech. Jestli je tohle těžký kolo, tak už fakt nevím… :-(
jsem na 11,7 kg kolech s fullem 150/140 s pevnýma osama odolnýma kolama a odolnýma pneu tak ti fakt nevím, a nepovažuju to za lehké kolo :D
Jestli to co jsi popsal nepovažuješ za lehký kolo, tak už pomalu začni přemýšlet o tom, zda se nejedná o nějaký druh psychické poruchy, nějaký druh fetišismu zaměřeného na váhu, ale to by Ti řekl nějaký psychiatr:-)
lehké to bylo když to mělo pod 11kg, jinak závody sem dřív objížděl na 9,5kg chrtím Scalpelu, a to na něm nebylo nic gramařského, ani pláště :-)
to zrejme neznas kubada:)
jako plus u tebe vidim lehky ram, ja bych se s reignem velice tezko dostal napr. pod nejakych 12,2 kg a i hranice 12,5kg by byla krvava:( vzhledem k zachovani stejne odolnosti…
No vidíš a já byl rád, že jsem se starým Reignem dostal na 15
vse je o vyberu komponentu…
Jedno Stereo mám na 12,8kg a to považuju za průměrně těžké. Druhé mám 13,5kg a to pouvažuju už za těžké kolo. To těžší ale už má obě pevné osy, hodně odolná kola a pořádně hodně těžké pláště, takže když k tomu přihlédnu, tak to není ještě tak hrozné.
A i to lehčí má těch 12,5kg s UST RR (které jsou taky hodně těžké).
Navíc vozím na obou těžké sedlo (300g), Ergony (300g gripy + růžky). Z toho, co vozím za osazení a některé ty těžké věci je vidět, že nejsem žádný velký gramař.
100mm fulla jsem měl loni pro to srovnání někde na 11,5kg. Ta mírně nižší váha mu ale stejně nijak zásadně nepomohla pro srovnání se Stereem, jak to jede.
12,5kilo mozna tak bez pedalu… jinak s drat.gumama, Deore atd. si myslim ze to nehrozi…
reakce byla souvislosti s reakcí na Noxuv Anthem, možná né štastně napsaná
tak to jo, reakce totiz byla na trance.
Vahou mozna i takovy lehci freecko:-)
Kdo postaví lehčí kolo se stejnýma zdvihama na Deore, rád před ním smeknu…
super argument
klidně i v 29er a stejně o kilo lehčí:)
Hale jestli ti to za to stoji tak se muzem domluvit a muzes mi poslat razeni, brzdy a prehazku a vyfotim ti kolo na Deorecku na 11,5kg (presmyk deore uz mam a kliky deore taky vlastnim)
ale ty tam nemaš ježka tak to nemužes srovnávat :D
No tak jezek Deore snad neni ne? takze tam nemusi bejt
;-)
Tak tedy smekám, ale nemám zrovna nic na hlavě…
hustokrute enduro přece ;-)
před 10 lety to bylo DH, před 5 lety trailbike(tento případ) a dneska závodní XC…progress:)
tak nějak
Hele, byl jsem u toho, když na ME 98 ve Špidlu vyhrál božský Nico DH na svém GT o zdvihu 100 mm. Stejným zdvihem disponovaly i legendární Sunny Radical. Kdyby ty dnešní slečinky, co tady brečej na fóru, že 100 mm je na XC málo, viděli jak se tam lítalo, asi by měli o čem přemýšlet. Stejně tak by stačilo je poslat na vyjížďku s Frantou Mrázkem, ten by jim též ukázal, co se dá na 100 mm odjet.
Nehledě na to, že já jsem v DH začínal na Marzocchi DH3 o zdvihu 77 mm, o které jsem byl přesvědčen, že pobere naprosto všechno, stejně tak jsem vnímal její jízdní projev.
a?
a? Že by ta honba za zdvihy už mohla konečně skončit.
proč by měla?
kdo chce ať jezdí HT kdo chce ať si vozí 200mm
je potřeba si jen vybrat co chceš a nedělat prasopsy
s tímhle přístupem jsme taky mohli pořád jezdit MB1000 nebo moderněji používat PC s taktem 16MHZ
Srovnáváš nesrovnatelný. Bavíme se o zdvihu, ne o stáří kola.
Proč? O tom co kdo jak rychle sjede, to bude vždy hlavně o jezdci a jak umí jezdit, ne o zdvihu.
Ale když můžu mít vyšší zdvih, který jede opravdu jen nepatrně hůře (při stejných pláštích) než ten nižší a přitom žehlí a chová se v terénu o několik tříd lépe, tak proč vzít ten nižší? Na tom nižším zdvihu na dlouhém vícehodinovém výletu ušetřím pár minut (praktická zkušenost), někdy dokonce ani rozdíl nedokážu změřit (výkyvy aktuálního stavu organismu pro různé dny jsou větší než rozdíl co udělají ta kola).
Naivně jsem právě loni znovu zkoušel AMS Pro, že bych měl jednoho fulla určeného na jezdivější věci s nižším zdvihem. Když jsem ale v přímém srovnání tím nižším zdvihem téměř vůbec nezrychlil a pohodlí šlo úplně do háje, tak šel zase pryč.
Samozřejmě na závody nebo když pro někoho je chrcení priorita největší a ocení ušetřené dvě minuty na několika hodinách, tak ať vezme klidně i HT.
Kdyby to bylo tak jak Ty říkáš, tak by se závodní XC nejezdilo převážně na pevných rámech. Ale to je jedno. Vývoj se opravdu jednou zastaví. Myslím, že krásných příkladem je DH, kde se ustupuje od šílených monster se třemi řetězy, 3" plášti a 250 mm zdvihy a vracíme se hezky ke kořenům, tedy užším pláštům, lehčím konstrukcím, někdy i kratším zdvihům. Dva příklady za všechny – RB IQ 8 a Santa Cruz V10 carbon
Jak to? V poslední odstavci to jasně píšu, tam jde o ty ušetřené minuty (navíc s narůstající intenzitou jízdy se rozdíl HT x full s vyšším zdvihem zvětšuje, takže na tom závodě to nemusí být už jen ty 2 minuty, ale třeba 10 minut).
A ten příklad z DH není moc dobrý. Nikde netvrdím, že zdvihy se mají navyšovat do nekonečna.
To, že dnes jsou kola s trošku vyšším zdvihem, co pořád jedou velmi slušně je jedna věc.
Navyšování zdvihu přes určité limity ale přináší i jiná negativa (větší změny geometrie výjezd x sjezd, váha).
A pláště jsou přeci něco úplně jiného. Ty volím dle stylu jízdy a terénu. Proto taky mám právě jedno Stereo na RR/RR UST 2,25, tedy relativně chrtích pláštích.
Promiň, tu větu jsem nějak přehlédl.
V10 ma snizenej zdvih oproti hline (254mm zvihu mi prijde temer stejny jako 250mm)? RB momentalne zadnyho sjezdaka nema (ma prototyp) takze kdyby se to bralo podle RB tak sjezd se vubec nejezdi.
Jo v Dh se ted klade duraz na vahu jako nikdy predtim, ale ze by snizovali zdvihy?
no asi bys měl naštívit nějaký současný DH svěťák. Doby kdy se valilo po štěrkovkách na pevným kole 90 kmh a veškeré umění spočívalo v driftování zatáček už jsou pryč :-))
No dovol, je mi 31 let:-) Trať ve Špidlu v té době byla prakticky totožná s tou současnou ;)
v tom pripade jestli ji das na 100mm fullu stejne rychle jako na sjezdaku, hluboce se ti poklonim az se zemi prastim do cela!:)
vypadám snad jako Vouiloz? :-)
tak co tu meles i zdvizich? proste kdyz vezmes nemlich stejnyho jezdce a das mu rozdilny kola, s modernejsim bikem v te kategorii pojede lip…
NIcmene bych si typnul ze dneska by Nica sprasil temer kazdej elite zavodnik na ty samy trati co se jezdilo a na tratich co se jezdi ted by na 100mm kole by byl uplne na chvostu
To nemůžeš myslet vážně, že ne?
Já nevím proč si každej myslí, že tenkrát neuměli jezdit na kole. Uměli a měli lepší cit pro terén a výběr stopy než mají dneska ty děti, co rovnou sedlají ty 200 mm sjezďáky.
to je tvůj názor, jiná část bikerů ten DH pravěk fousatých chlápků ve spandexu tak ikonicky nevidí.
To co se jezdí v rámci SP DH dnes je úplně jinde.
To ale platí o všech oblastech. To ale neznamená, že když si sedne dneska Nico na kolo, že ty mladý kluky nepotrápí. Potrápí a těžce a to nemusí mít ani plnovous. Sám se prohlašuješ za old school ridera a kopeš tady proti nim!
to máš samo pravdu, ale pokud pojede na dobovém kole, tak dostane slušný výprask, a to je právě o tom vývoji
uznávám, že uměli – ve své době. Dneska se to posunulo dál a materiál umožňuje zvyšovat limity. S tím souvisí i posunutí osobních limitů jezdce. Dostáváš se do jiných situací a učíš se v nich atd.
pokoj si netapetuju ani minulýma ani současnýma borcema :)
beru je všechny jako špičkové sportovce, ne však modly
Zase ber to tak, takovy Steve Peat je uz taky docela pametnik a jezdi porad vyborne. Na rozdil od Nica sice jezdi porad, ale pokud ma nekdo opravdu dar na ovladani kola ( a to Nic rozhodne ma), tak proste bude vyborne jezdit porad…
Docela, to on tenkrát vyhrál ME vše Špindlu v 98, Nico to byl v 95, prohodil jsem to.
nebyl v 95 Francois Gachet? Ja uz v tom mam taky poradny bordel, preci jenom je to nejaky patek :)
Nicmene kluci v te dobe jezdili naprosto uzasne na danych strojich.
Hele, víš, že máš možná pravdu! Mám to doma na fotkách, kouknu se:-) Asi jo, první Gachet, druhý Frank Roman? Rok 98 první Peat a druhý Nico?
Ale jestli Gachet, tak tím lépe, ten měl zdvihy 80/100, to vím přesně! A jelo se po Věřině cestě rovně, kdo ví o čem je řeč, tak ví, že to není žádný med na ruce ani na dnešním sjezďáku.
čoveče nějak ti nevím, sem se tuším ve středu díval na záznam finále MS ve fotbale s brazilci z roku 1962, kluci měli fakt cit pro míč, výběr stopy sice nic moc, moc jim to neběhalo, a myslím že by je vypráskalo v klidu každé druholigové mužstvo :-)
Myslíš? Kdybych použil logiku některých zde na fóru, bude to tím, že neměli 250 g kopačky s karbonovou podrážkou. A jestli si myslíš, že se dá usoudit podle záznamu z roku 1962, tak jsi nesoudnej. To samý můžeš říct o formuli 1. Koukni se na záznam z formule 1962 a budeš se smát, ale kdybys v tou autě seděl, už by Tě asi smích přešel, měl bys v trenýrkách dva rychlé pruhy. Jo a jen tak mimochodem. S Josefem Masopustem jsem měl tu čest se osobně poznat a když mu bylo 64 let a zahrát si s ním sranda fotbálek u něj na chatě. Ani jsem se nedostal k míči, tak si tak…
tvoje argumenty jsou bohužel k smíchu :-)
o kopačkách sem nepsal vůbec nic.
fotbal je dnes především o fyzičce rychlosti tvrdosti a technice, a to co dokázal Masopust s míčem, smekám, ale k čemu to je když dnešní obránce je několikrát rychlejší, tvrdší a techničtější?
podívej se dnes na zpracování a práci s míčem, a srovnej si to s tím záznamem
K smíchu? Myslíš, že někdo kdo dokázal přejít s míčem půlku hřiště kolem obrany byl pomalý? Víš, oni tenkrát neznali doping a jejich oficiální výplata byla 1 200 Kčs. Obávám se, že pokud chceš někoho srovnávat, musel bys mu poskytnout stejné tréninkové podmínky. Proto si myslím, že vysmívat se jejich rychlosti a fyzické vybavenosti není zrovna na místě. Víš na jakém povrchu se hrálo tenkrát a na jakém dnes? Hele, to nemá smysl. Končím tuhle debatu.
vzpamatuj se – přehrej si ten záznam a podívej se na moderní fotbal – si fakt totálně mimo.
není to o tom že kdyby tehdy trénoval jak dnes, je to o tom co bylo a co je, prostě tehdy nebyl důvod ono by stačilo si zjistit za kolik běhal stovku tehdy a za kolik to běhají dnešní kopačky.
A tom dopingu si úplně mimo, můj otec je 2násobný Olympionik 68 Mexiko a 72 Mnichov a o doplňcích stravy co jim nosili lékaři by ti toho řekl dost :-)
Jak jsem psal, nechci se hádat, mám na to jiný názor.
Už jsem to tu srovnával vícekrát. Na HT nebo nízkém zdvihu se jezdí úplně jiným stylem a jinou stopou, takže se nedá vůbec o obecném citu pro výběr stopy mluvit.
Když jsem těsně po delším ježdění na celopevňáku přelezl na Stereo, tak jsem měl tendenci jet úplně blbou stopu pro fulla (vybíral jsem více točivou méně rozbitou stopu a byl tak mnohem pomalejší). Takže ten cit výběru stopy třeba z toho extrému celopevňáku je pro fulla úplně k ničemu.
A jak už jsem tu několikrát psal, tak jak kdo jezdí je vždy dané jak k tomu přistupuju, jak moc techniku trénuje, jak moc má vrozené předpoklady. A jestli hodně jezdil na HTčku nebo začínal až na fullů je úplně fuk.
Mezi těmi co rovnou začnou na vyšším zdvihu budou jak ti, co vůbec neumí, tak ti, co umí parádně.
Nemáš pravdu. ideální stopa je jen jedna, a to ta nejrychlejší a nezáleží přitom na zdvihu.
tohle je zajímavý námět na diskuzi.
Ale je to spíše o tom že HT se vozí s 80 a 100 a fuly od 100/100 výše. Dokážu si představit situaci kdy 100/0 neprojede stopu, kterou 140/140 prolítne.
To máš asi pravdu, uznávám. Zároveň bude 100/0 rychlejší ve výjezdu stejně projeté zatáčky, myslím stejnou stopou, rychlejší při odjezdu po dopadu skoku se stejným místem dopadu…
Pokud ta zatacka bude na dobrym asfaltu tak to bude cca na stejno, pokud zatacka bude v terenu a na fullu bude dobre nastaveny odpruzeni tak samozrejme z ty zatacky vyjede full rychlejs
My se nebavíme o přilnavosti, ale o rychlosti při výjezdu, víš?
A to spolu nesouvisi? Proc by melo mit HTcko rychlejsi vyjezd ze zatacky, kdyz do ni musi jet pomaleji? Pokud pocitas s tim ze na HTcku bude mit lepsi zrychleni za zatackou pri slapani tak to opet plati jen na hladkem asfaltu. V terenu zadni kolo odskakuje a zase lip zrychluje full, ostatne nekde tady jsou videa z testovani a jsou dostatecne vypovidajici.
Vpodstate by se dalo rict ze HTcko zacne ztracet uz v takovym terenu, kterej neni shopnnej pobrat plast a to ve vsech rezimech jizdy.
přesně tak
ale na HT (celopevnaku) je ta nejrychlejsi stopa jinde nez na fulovi… ;-)
Nesouhlasím. To je právě ta pointa. Nejlepší je nejrychlejší stopa, tady se ještě shodnem.
Problém je v tom, že třeba pro celopevňáka a fulla s vyšším zdvihem je nejrychlejší naprosto odlišná stopa.
Na celopevňáku a nižším zdvihu musíš jet stopu, kde jsou menší překážky, abys je dokázal přejet. Taková stopa je skoro vždy hodně točivá. Protože chybějící odpružení nedovolí stejně tak velkou rychlost ani při té stopě s nejlepším povrchem a nejmenšími překážkami jet tak rychle, tak není problém, že je více točivá. Budeš nejrychlejší.
Na té méně točivé rychleji jet stejně nepůjde, chybějící odpružení nebo nízký zdvih to nedovolí.
Na vyšším zdvihu je nejrychlejší stopa úplně jiná. Tu totožnou stopu pro celopevňáka projedeš třeba jen stejně rychle nebo o málo rychleji, protože tě bude brzdit to přílišné točení (které třeba v 3× vyšší rychlosti se už vůbec nedá). Navíc vysoké zdvihy jsou často mírně hůře točivější.
Místo toho ale cíleně pojedu v některých úsecích rozbitější pasáž, abych mohl vynechat některé ostřejší točení a zvládnul to ve vyšší rychlosti. Stopu volím na vyšším zdvihu podle velkých překážek (které už nemůžu ani s vyšším zdvihem projet rychle nebo vůbec).
A budu na tom vyšším zdvihu často v té stopě, která je místy mnohem více rozbitá (než ta stopa volená na celopevňáku) pořád mnohem rychlejší než na celopevňáku v té co nejméně rozbité točivější stopě.
Takže ideální stopa není rozhodně jen jedna, je to dané typem kola. Mám takhle najetý jeden hodně rozbitý sjezd, kde jsou větší přírodní shody. Na Stereu ho dokážu opravdu proletět téměř bez brždění (je tam i hodně velký sklon, takže bez brždění se to hrozně rychle hodně rozjede). Ta stopa na proletění na fullu je pečlivě volená, vede přes středně velké překážky (jsou tam větší, které je třeba objet, které by se ani s tím zdvihem nedali).
Na celopevňáku bych stejnou stopu nedal ani ve třetinové rychlosti (možná úplně krokem trial stylem ano). A na něm když vyberu jinou stopu, kde nejsou téměř žádné překážky (což ovšem způsobí, že ve více místech je to objetí s velmi ostrým točením, což nejde ve velké rychlosti), tak jsem zase o hodně rychlejší než jet tu stopu fulla.
Podel se, co je to za sjezd…
Ze bych taky potrenoval ;-)
Nic extra náročného ani dlouhého, jen ho jezdím hodně často při návratu z vyjížděk, tak to mám najeté (i když dle počasí a dešťů bývá postupně vždy jinak vymletý).
Je to žlutá od Dolanského na Bílou horu. Po vyjetí toho krátkého asfaltu od mostu po zahnutí vlevu a přejetí louky/pole nebo co to je, tak následující sjezdík ke hřbitovu.
Pomaleji jetý není těžký ani na celopevňáku, ovšem proletět ho opravdu rychle už není lehké ani na fullu.
Jde sjet bez šáhnutí na brzdy (tedy úplně dole už se zabrzdit samozřejmě musí, jak to tam zatáčí kolmo doleva a pokračuje už směrem nahoru.
Zcela bez šáhnutí na brzdu ho ještě nedávám (a asi ani dávat nebudu, nechci moc riskovat, takže už se v tom sjezdu nezlepšuju) i když ho mám najetý, ale už jsem to viděl tak sjet (i když už to bylo na kole spíše na těžší FR a k tomu jezdec měl dost dobrou techniku).
Na celopevňáku když chci jet aspoň mírně rychleji, tak všechny větší teréní schody objíždím po kraji (jdou i sjet, ale je to na celopevňáku už znatelně pomalejší) a pečlivě volím stopu. Na fullu to jde mnohem rychleji a převážně rovně (i na fullu je ale ve velké rychlosti třeba zvolit stopu správně i když jinou než na celopevňáku).
Opravdu těžší technické sjezdy já na celopevňáku nedávám už vůbec (nemusím dávat ani na fullu, ale na tom toho dám více), to jen na ilustraci, že moc těžký ten sjezd není. Ale na ukázku, jak se jezdí rozdílně na celopevňáku a fullu je dobrý.
Tak to znám. Ty jsi z Prahy? Nezbývá než ověřit teoretické debaty v praxi! Tedy, pokud jde o Bílou horu v Praze. Nebo máte v Plzni také Bílou horu?
Máme tu taky Bílou Horu. Konkrétně tedy je to tady, aby nedošlo k nějaké mýlce
Aha, ještě že bitva na Bílé hoře byla jen jedna…
jasny, znam, my mu rikame „sjezdik do Druztovy/k Vezce“.
Loni jsem si v nem pekne ustlal, vlitnul jsem do nej neskutecne rychle a v pulce (jeste pred schodama) jsem vzal riditkem vlevo o stromek, katapultaz a pristani na zadech hlavou ze svahu :-).
Je opravdu lehkej, i kdyz se ze zacatku nezda (hlavne od ty doby co dole neni to bahno)
Ale vždyť mluvíme oba o tom samém, je to jen jinak řečeno ;-) ještě jednou: „Ideální stopa je jen jedna, a to ta nejrychlejší a nezáleží přitom na zdvihu.“. Prostě nejdůležitější je být nejrychlejší a toto umění spočívá mimo jiné ve volbě stopy, ano i vzhledem k možnostem kola (a hlavně jezdce). Veř, že Michal Prokop by byl na tom Tvém sjezdu rychlejší, a to i na pevném 4X kole. Tím nechci nijak snižovat Tvé jezdecké umění, ale když tě porazí mistr světa, není to ostuda…
Proti tomu nic nemám, že by perfektní technický jezdec mi předjel i s mnohem nižším zdvihem. To by nejspíš předjel.
Jinak tu větu
„Nemáš pravdu. ideální stopa je jen jedna, a to ta nejrychlejší a nezáleží přitom na zdvihu.“
jsem tedy pochopil jinak a to tak, že nejlepší stopa je jedna jediná a vždy stejná nezávisle na tom, na jakém jedeš kole.
kdyz mas cca 150mm fula a maš možnost volit trasu tak podle me pokud dobře zvoliš tak ti to jen tak na pevnem kole nikdo nenatře..
pokud teda neřešiš extremy jako mistr sveta vs. začatečník…
( tim nemyslim MlokaCZ jen jsem uvedl priklad )
To si člověk myslí, dokud někoho takovýho nepotká. Mně se to bohužel stalo několikrát :-)
Zalezi jen na terenu. V Cechach takovejch terenu kde by mel full vyrazne navrch oproti HTcku moc neni a tak ten jezdec s vyrazne lepsi technikou a HTckem muze fullarovy ujet, ale i v Cechach se najdou sjezdy kde si HTcko neskrtne. V Alpach se najdou takovy sjezdy, kde HTcko nema sanci vubec a na konci sjezdu nejen ze HTckar prijede s 1/2 minutovym spozdenim, ale je neskutecne vyklepanej i kdyb byl mistr sveta amoleta.
viděl jsi někdy kategorii HT v rámci ČP DH ?
pro letošek ji bohužel zrušili, ale tihle borci jsou nejvíc. Nemám strach, že by mě kdykoli a kdekoli nedali :)
Na vlastní oči jsem to neviděl, jen video, ale dovedu si to představit. Stačí se podívat na časy. Já už ale raději mlčím nebo zase spustím nějaký flame war :-)
jaké časy?
že nejlepší na HT nedosahuje času nejpomalejšího na fulu?
než příště plácneš nějakou zaručeně moudrou Rupertovinu, tak se na to prosím tě podívej.
pokud by to někoho zajímalo tak pro příklad
Klínovec 2010 by 1. v HT byl 21. v Elite a 2. v expertech
Pec 2010 1. v HT 22. v Elite a 4. v expertech
Nemas tam nekde rozdil v casech? To poradi je takove nic nerikajici…
Nic neříkající? Já myslel, že se pořád ještě na pořadí jezdí…
To jo, ale pokud chces srovnat rozdil mezi HT a fullem, tak by to chtelo znat i ten cas, i kdyz samozrejme jezdci jsou rozdilni.
No jo, ale jestli to nevypovida o kvalite trati nez o tom ze se da na HTcku zatapet fullu, ale jinak souhlas HTckari jezdej neskutecne. Nicmene ve svetaku by se ani nahodou nekvalifikovali (a nebylo by to kvuli tomu ze na kole neumej)
tak jsem si to ověřil a je pravda, že některé holky to dali pomaleji.
Zase nějaká rupertovina? Kam jsi koukal?
na ČP v Peci pod sněžkou.
30sec ztrány na 3min trati je málo?
Sakra málo. Protože, Ty bys na pevným kole dostal 3 minuty na 3 minutový trati :-)
Já bych to vyhrál i s pevnou vidlou.
Závody ve sjezdu na HT jsem na vlastní oči neviděl.
Viděl jsem to jenom v TV a tam to právě bylo tak, že nejlepší nedosahoval časů nejhoršího. Ale bavili se tam jenom o nej kategorii, tj nějakých 20–30 jezdců. Možná, že na chvostu byl někdo i pomalejší na vysokozdvihovém kole.
Konkrétně to byla nějaká trať z jeseníků nevím přesně jaká
A zajet trať 20% pomaleji, já ti nevím. To není málo.
Zdržuješ mě od psaní jiných komentářů, ale budiž :)
Pec pod Sněžkou 2010
vítěz HT: Strouha Hynek 00:03:21,53
vítěz Expert: Kufa Štěpán 00:03:15,97
Pokud správně počítám, Strouha dostal necelých 6 vteřin. Tak co to tu píšeš za rupertoviny?
30sec bylo 2009. 2010 jsem se nedíval.
Ale zdržoval bych tě od něčeho veledůležitého strašně nerad.
A co hlavní kategorie?
Vítěz Vágner Adam 2:48,912. To je více než půl minuty na 3 minutách, to je rozdíl docela velký.
Tim nic proti umění těch HTčkářů, já bych tam byl pomalejší o hodně na čemkoliv, možná bych vůbec nedokázal tu trať celou sjet (neznám ji).
Hele, srovnávat Elite s HT je děsně nefér. Ti kluci na HT jsou jasní hobíci.
Tak v tom případě dlužím omluvu. To jsem nevěděl.
edit: Na svou omluvu, komentátoři v TV to taky neví.
záměrně to vytrháváš z kontextu. Uvádíš ztrátu prvního HT na prvního z Elite. To je ale kapku rozdíl. Srovnávej spíše s Expert a masters, protože Elite je jiná kategorie jezdců.
Mimochodem zhruba 10 závodníků mužů elite bylo pomalejších než první HT stále se bavíme o Peci.
záměrně ne. Proč to nemůžu porovnávat s Elite?
elite je nejvyšší soutěž teamových jezdců a jezdí se o prize money. Ti nejlepší jasně jezdí Elite. Ostatní kategorie jsou pro hobíky Expert, Masters, HT,
Tak aby jsme si to shrnuli, pokud nejlepsimu HTckari dam fulla od nejakyho elite zavodnika (se stejnema proporcema a jizdnim stylem) tak co se stane? Bude ten HTckar po tejdnu jezdeni na fullu stejne rychlej jako na tom HTcku, nebo bude mit horsi cas na HTcku, nebo na naopak lepsi cas? Ja bych si vsadil na 3. moznost.
:-))
Podle mě je dobře, že ji zrušili, jinak by si neměli někteří čím zdůvodnit pořízení nového celoodpruženého speciálu ;-) Už mlčím…
ano moje chyby v tomhle ams pravdu
nespecifikoval jsem to… myslel jsem XC HT tzn 100mm vidlice + pevný zadek.
byl/jel jsi někdy na nějakých DH závodech,třeba jen nějaký místní závod?Jezdil jsi někdy ve skupině jezdců zaměřených výhradně na technické ježdění?
Je fakt že jezdců s tímto zaměřením na HT ubývá ale najde se plno kluků kteří jezdí opravdu výborně a to tak že by ujeli běžnému XC,AM jezdci jedoucímu i třeba na sjezďáku:)
umeli jezdit, ale jezdilo se trochu jinym stylem a tady je to o tom vyvoji techniky, kdyz zatracujes zdvihy, tak by me zajimalo porovnani borce na DH trati se starym sjezdakem a novym.. zjistil bys ze s 15let starym DH kolem budes uplne nekde jinde…
Bacha, já zdvihy nezatracuju, to ne. Ale nejsou všemocný a vše řešící. Nemám rád, když se dneska někdo dívá na můj trail bike skrz prsty jen proto, že disponuje 105 mm velkým zdvihem.
já jsem u celopéra šel směrem G NRS 80, Trance 105,Reign 130/140,TranceX 120/127 a jsem po létech na 100/100 a ještě k tomu na Meridě 96:-)) a nějak mě ty zdvihy a pohodlí nechyběj, navíc mi to teď jezdí pěkně za pedálem, znám plno lidí kteří podlehli hláškám že zdvihu není nikdy dost a už jsou taky zpátky na nižších zdvihách, prostě žádnej univerzální recept na zdvihy není ani nebude a každej vybírá zvih na čem,co mu vyhovuje, kde a na čem a po čem jezdí
u mě když začnu u Giantu, tak Reign 150 mm, pak Reign X 170 mm a dneska Trance 105 mm, takže jsme na tom dost podobně. Stárnem… :-)
hehe, tak tohle nechapu. Ja bych se spis zbavil Anthema nez Reigna, ale ten rozdil tech 3,5kg je v tech prudkejch stojkach kapku znat. Jako silnicka je Anthem vybornej, jako zavodni kolo sem z nej lehce zklamanej (clovek by rek ze bude o dost rychlejsi a ono nejak moc ne)
to je ten mor mít jedno kolo :)
presne neco v tomhle jsem chtel napsat!:)
to je to, ze spousta lidi nalitla na vysoky zdvihy, ale obcas by radi jeste cgtili, jenze uz nemaj druhy kolo, na kterym to lso, pak jejich prechod zpatky na nizsi zdvih chapu…
kdyby jedno,to by manželka jásala, HT,full,silnička, teď mám v plánu 29 a jak tak tady čtu ty recepty tak by to k chrtímu fullu chtělo ještě něco s vyššíma zdvihama:)
je to pravda HT silnice a ful se 100–120mm je malo chce to jeste neco kolem 150–160mm :D
nj, jenomze vyvoj jde dopredu, pokud porovnas teda tvyho Trance a Trance X… obe kola budou vahove srovnatelna, pojedou stejne dobre, jen ve sjezdech bude tomu tvymu biku chybet 2cm zdvihu…
A mas pravdu, je to trail bike, prtze to tenkrat takhle giant postavil, chrti biky byly anteny tusim s 85mm:)
a urcite zdvih neni vsemocny, ja v klidu dam na svym KHSu kamose co maj 120/120 fully:)
No jo ale ja zas dam na Reignovy v klidu vetsinu mejch mistnich kamosu treba i na asfaltu a co z toho plyne?
z toho plyne, že jsi hroznej dobytek :)
přoč ti to vadí že ti nekdo řekne pravdu…
každy jezdi na kole jake si sam vybral/postavil/dostal… proste je to tvoje kolo a je blbost si neco nalhavat… kdyz se ti jezdi dobře na tom na čem jezdis a si smiřen s tim že to neni uplne idelani… tak nemas co resit ne
viz moje kolo je to prasopes ale vim proč ho mam tak postavene, tak mi to vubec nevadi že o tom nekdo řekne že je to prasopes… :)
a kdo právě říká, že není ideální? Kdo má ten patent na moudrost? Tvoje kolo není prasopes, proč by mělo? Nevidím a něm nic neobvyklýho. Jako kvůli tý sedlovce? No a aspoň nemusíš jako já pořád zastavovat s vexlovat se sedlovkou. Kdyby mi nevadila její cena, jdu do ní taky.
jee, to je prasopeees… :))
reign a one five mi nesedne mojo je drahe…
tak zatim hledam ram ktery by sedl :)
A co Santa?
nikde jsem ho nemnel moznost vyzkouset
Hale to je XLko a mas takhle vytazenou sedlovku? Tobe chybi celej trup nebo co?
To urcite ne, NV si i ted obcas zajede nejakej hobby zavod a porad to dava podobne jako Peat. A nerikej, ze Peata, ktery je stejna generace jako NV temer kazdy elitny zavodnik zarizne.
on to myslel že by jel na kole z té doby, pokud by použil moderní tak by to bylo jiné kafe
Myslel, ale ani tak by neskončil na schvostu.
a to je úspěch :D
No ja bych mu klidne dal moderni kolo se zdvihama 100/100mm.
Vim jak jezdej stary mazaci typu Mrazek a podobne, jsou vyjezdeny hodne moc, ale uz se o sebe bojej a nemaj motivaci, proste tam kde by riskovali prilis tak do toho nejdou a to jsou prave ty rozdily co deli je a dnesni elitu. Samozrejme bavim se o svetovy elite, kde Vagner zajede 10 misto a je velkej uspech. Ostatni jsou vetsinou hluboko v poly a to maj srovnatelnou techniku, kdyby tam prijel Nico se 100/100mm zdvihem tak by proste dojel mezi poslednima i kdyby to umel lip nez Peat, Hill a Antherton dohromady
ale když pak člověk koukne na nějaký video třeba s Berreclothem nebo McAskillem, co se dá dělat na podobných kolech, na kterých jezdíme my…
Asi tak, řekl bych to stejně. A podívej se co se dá odjet na pevným rámu.
Jo ještě jsem si vzpomněl, jak před lety vyhrál Polc ČP na Meridě se zdvihama 100/100. Ostatní jeli na klasických sjezdových mašinách. Vepředu měl SIDa. Bylo myslím v Teplicích?
ježiš už na to kašli. Stejně jsem teď ve sjezdu nejlepší já a Polce dám i na pevné.
to nevypadá, že by mu to nejezdilo, navíc se zdá, že i když si odskočil z rally, má pořád docela slušnou fyzicku http://www.sicklines.com/…ouilloz-win/
To nevypadá, že by mi to nejezdilo, navíc se zdá, že i když si jen odskočil z rally, má pořád docela solidní fyzičku, např. zde: http://www.sicklines.com/…ouilloz-win/
Můj Trance je z roku 2008, já Ti dám 5 let, Ty drzoune!
nj, ale vyrábět se začal tak 2005–2006 ne?
Ne, v roce 2008 přišli s uplně přepracovaným rámem, hlavně váhově.
ujasni si vlastne co mas za kolo:)
Proč jako? Mám v tom docela jasno, tak jasno jako jsi ještě dneska neměl.
beru zpet, jak pisu vejs, na tuhle jednorocni inovaci jsem zapomnel… myslel jsem staryho Trance…
tento
jj, to je ten Trance o kterem jsem mluvil:)
Ok, ok, je to trochu rébus i pro fanoušky značky ;-)
Pamatuji se jak na rh přišla reba 115 a byla braná jako enduro vidlice. Duke byla vidlice pro XC :-).
projel jsem hovno, po přeměření to dělá 105 mm dlouhý hnědý otisk
1*
Imho se to (negativně) nejvíc projeví na výšce řidítek :-). A vzhledem k tomu, že to řešíš u novýho biku (btw hezký), u kterýho stejně (předpokládám) posed zatím ještě ladíš a zvykáš si na něj, tak bych se toho nebál.
podle mě to vadit nebude. Pokud těch 120mm máš na pohodlí, tak nejspíše budeš vidli foukat na menší tlak (pokud teda máš vzduchovku) aby to bylo pohodlnější, a tím pádem budeš mít větší sag, jak už tu jiní psali. Takže místo 2cm sagu na 100mm budeš mít 3cm+ na 120mm takže rozdíl bude do jednoho centimetru, což je podle mě zanedbatelné, protože to vyjde nastejno jako u někoho kdo má radši tvrdší vidli a má tedy na své 100mm menší sag.
Když jsem dal na Gianta NRS, kde byl původně 80mm Skareb 115mm Rebu, která byla o plných 45mm vyšší, tak se to projevilo taky hodně – o dost klidnější ve sjezdech a do kopce? No do kopce jsme musel šlapat stále sám, jinak nic zvláštního..
Trochu se vtírnu. Myslíte že to může mít negativní vliv na rám u Epica? Já před zimou Rebu zvednul na 120 protože sem chtěl docílit lepšího chodu větším sagem, ale bylo to z bláta do louže. Takže bych jí chtěl dát do TT jen co ušetřím nějakou stovku. Váhám jestli jí nechat 120 nebo zpět na 100. Protože jestli by fungovala jak má tak by mi asi těch 100 stačilo, ale zas proč nemít 20 navíc zadarmo když by to teda nějak neškodilo rámu. Nechci moc velký sagy, ale chci aby byla vidle citlivá, což momentálně fakt není. Když mám větší sag tak se to boří jak do bláta. Díky
Epic Expert EVO 2011 má vidlici 120mm oficiálně, rám stejný (100mm). Podle údajů výrobce má hlavový úhel 69st., normálně u 100mm vidlice 70st.
neřeš to a nech ji zvednutou na 120. když se ti to potom v průběhu bude zdát moc tak stačí lehce přehustit negativku a jsi zpátky na 100mm.
To se obávám není řešení, utrpěla by významně citlivost. Tam není problém snížit zdvih pomocí spaceru, ne?
vozím na starším modelu 110mm a je to v pohodě