chlapi měníte brzdovou kapalinu? je to nutné vyměnit to třeba co tři roky? nebo jak jste na tom vy?
chlapi měníte brzdovou kapalinu? je to nutné vyměnit to třeba co tři roky? nebo jak jste na tom vy?
1× ročně hlavně na minerálku se váže pěkně bordel a taky ji krásně pevaříš a pak místo origo oleje máš jen nějak černou sračku…
No každopádně se ptal na brzdovou kapalinu,s minerálním olejem nemám zkušensti.Neřek bych že brzdovou kapalinu musíš měnit každý rok,pokud není zavdušněná brzda..
Hromada lidí jezdí 3–4 roky brzy a krom destiček na ně nesáhne,bo hydr. brzdy jsou téměř bezůdržbové…
vsadim se ž e v manuálu k brzdám bude něco jinýho než 3–4roky…
vím že dot musíš měnit každej rok protože na sebe váže vodu, ale minerálka tam i ty 3 roky vydrží=)
kdybys viděl jak vypadá minerálka po sezóně dobrovolně bys ji vyměnil taky :O)
tak ted nevim jestli se na ní jít kouknout, nebo to radči nedělat. Mam jít tam 2 hou sezonu..=D=D
minerální olej tahy degraduje,ale trošku jinak místo -zavodňování oxiduje
Mineralkou myslis mineralni olej? Tak ten menim pouze kdyz je cernej, jinak nevidim zadny duvod jej menit.
Ted koukam na datum, takze to uz aktualni nebude.
Pokud není brzda zavzdušněná(měký dlouhý chod až k řidítkům),tak není třeba měnit!
Castecny souhlas, ale zalezi co jezdis a jak moc brzdis. U XC asi 3–4 roky nebude problem i kdyz vyrobci doporucuji po 2 letech.
U DH kde kapalina casto je blizko varu tam bych ty 2 roky videl jako ideal na vymenu.
Vzhledem k tomu že okruh je uavřený tak kapalina nemůže pohlcovat vlhkost .Já jí měním preventivně po 2 letech.
Podle mě je v naprosté většině případů v brzdách na kolo otevřený okruh.
neni
Jeden o koze druhy o voze.
Ale vzduch kazdopadne v kontaktu s kapalinou je.
U tech co jsem mel v rukach tak ne u vsech byla membrana.
Jj je :-)
Jak tam může být vzduch když mezi expanzkou a víčkem expanzky je membrána která to utěsní.
Nepisu ze je tam vzduch :-)
ale vzduchotesne to proste neni, staci se po 3letech podivat na brzdovku a hned je jasne jak moc je to uzavrene.
Pokud myslíš že je ta kapalina špinavá tak to je bohužel způsobené reakcí kapaliny nagumičky.
Nebudu tu resit nesmysly. Proste si nech zmerit stav nove a stav 3 roky stare kapaliny a pak muzem diskutovat, proc a o kolik je degradovana. Samozrejme to hodne zalezi jak je brzda pouzivana. Pokud je casto ohrivana k limitu bede na tom hur nez v brzdach co nejezdi.
kubad má pravdu
okruh brzdy, ať je to jakákoliv, NENÍ vzduchotěsný. Kdyby byl, tak tu nikdo neřeší zavzdušňování brzdy, rychlejší vadnutí brzd v kopci dříve než kdysi apod. Prostě si ten vzduch někde cestu najde a glykolové kapaliny jsou až neskutečně citlivé na vzdušnou vlhkost a každou velice ochotně nasají :o). Sice je uzavřený, ale ne tak dokonale.
http://www.fuchs-oil.cz/…apalina.html
„Brzdové kapaliny jsou hygroskopické. To znamená, že kapalina absorbuje vodu ze vzdušné vlhkosti. Malé množství vlhkosti může být absorbováno skrz pryžová těsnění a hadice (ve skutečnosti skrz každý materiál kromě kovu a skla). Proto výrobci vozidel doporučují výměnu brzdové kapaliny každé dva nebo tři roky.“
Ovšem jak je to v případě miner. oleje netuším
Tak teda není, zas jsem o něco chytřejší.
Měl jsem zatím troje hydrauliky všechny na olej a vždy jsem je i s kolem prodal cca po 3 letech,ty poslední mám 2 roky,tak se uvidí jestli se u mě dožijí nějaké údržby.
Pokud se pocita jako vymena kapaliny Avidacky zpusob odvzdusneni, tak jednou za rok. Tuhle sezonu budu muset ale jednu brzdu rozebrat – jeden pistek spatne vyjizdi a navic mi prijde, ze nekde netesni – protoze brzdovka strasne rychle zcernala… navic injekci u paky sem porat tahal novej a novej vzduch
Jestli je to u těch Ultimatů na Superflyi, tak to budou opravdu těsněníčka v páce, stává se to. Nejsou extra drahý.
Celkem zajímavý téma. Moje první kolo s hydraulickejma kotoučema, rok asi 2004 a brzdová kapalina a destičky jsou tam pořád ještě origo, jen vyměněný předek do zadu a obráceně:D Na kole jsem nalítal ale asi jen 2.5 – 3k. Hlavně že teď s Elixirama a Houpama to měním jaxi čímdál častěj.. Čím to je?:D Zima asi nebude mít na kapalinu nějaký extrémní vliv že?:)Myslím, když je kolo přes zimu v garáží:)
spis by me zajimalo jestli je normalni ze mi vyjizdi vpredu jenom jeden pistek (ale bylo dneska si –5) kdyz jsem dojel domu a nechal kolo ohrat tak chodej oba dva :D
jestli ne, tak asi budou chtit prostriknout tim na pistky ale jak poznam kolik muzu ten pistek nechat vyjet aby nevypadl?
Jsou to kotoučovky, o nichž všichni tvrdí jak jsou bezúdržbové a bezproblémové, takže je to zcela určitě úplně normální :-)
tak jediny co jsem s nima doted udelal byla vymena desticek – najeto 6 tisic i v bordelu a ono to brzdi ale stve me ze to ohejba kotouc pri brzdeni.
Vůbec bych to nebral v úvahu dle doby. Ale dle toho kolik, jakým stylem a v jakých podmínkách bylo ježděno. A k tomu také jak se brzda chová.
Kupříkladu tu mám jedny XT brzdy z roku 2004, kde na přední brzdu nebylo nikdy sáhnuto (a zadní jednou odvzdušněna) a pořád funguje zcela v pořádku (loni na těch brzdách odjety dlouhé sjezdy na Korsice a ani náznak problému).
Celkově to kolo nemá ale nijak moc kilometrů na jeho stáří, cca 10tis. km. A nebylo nikdy moc ježděno v extrémním bordelu.
Oproti tomu když někdo jezdí opravdu hodně a jen na jednom kole, tak po roce může dát více kilometrů nebo při častém ježdění ve velkém bordelu dostávají brzdy mnohem více zabrat a po roce mohou vypadat mnohem hůře než ty XTčka co máme doma po 6,5 letech.
A na výměnu oleje už nedojde, protože je na řadě výměna celých brzd, abych manželku zbavil těch duálů, co ji nesedí.
Pak tu doma máme jedny J7 2006, 4,5 roku ježděné. Také na ně nebylo sáhnuto ani jednou (tedy až na jedno promazání pístků, ale to bylo bez zásahu do kapaliny) a také fungují pořád zcela ok.
Opět ale nemají ty brzdy nijak extra kilometrů a opět nebylo kolo ježděno v extrémní bordelu.
Tyhle brzdy ale právě na výměnu kapaliny půjdou. I když se zdá, že chodí ok, tak kapalina by si i za těchto podmínek ježdění kola už vyměnit zasloužila.
A pokud dojde k významnému zhoršení vlastností kapaliny/oleje, tak se to v praxi postupně vždy nějak projeví a brzda sama na problém upozorní.
Pozdní výměna kapaliny může mít ale důsledky v rychlejším oddělání některých těsnění a dílů uvnitř páky a třmenu.
Pak je otázkou, jestli si kapalinu vyměňuješ doma sám a tedy vyjde to levně. Pak se pravidelná častější výměna může vyplatit.
Oproti tomu, pokud to budeš dávat často do servisu a jseš podobný případ jako jsem popisoval ta dvě kola, co máme doma, potom se snadno stane, že za každoroční servis za tu dobu dáš v součtu celou cenu nových brzd.
Takže tady taky hodně záleží na tom, co je to za brzdy.
Cim jsi promazaval ty pistky na J7?
Tenkrát ještě silikonovým sprejem. A to ze dvou důvodů, tenkrát jsem ještě nevěděl, že by se mělo něčím jiným a hlavně druhý důvod, bylo na 14-denní bikové akci a nic lepšího stejně po ruce nebylo.
Ublížit jim to ale zjevně neublížilo, když chodí do teď (a promazával jsem je už skoro 3 roky zpět).
Nejlepší je použít něco takového
Každou chvíli někde čtu, jak všichni furt odvzdušňují, promazávají a rozebírají bezproblémové a bezúdržbové hydrauliky a mění v nich kapalinu, tak mě to lehce znepokojuje, jestli na tom opravdu něco není, když to dělá tolik lidí.
Co přesně všechno potřebuji k tomu, abych to mohl se svými Formulemi R1 dělat taky?
Ad MlokCZ: Na tu vazelinu jsem koukal, ale nad tim silikonem taky premyslim… jednak je pri ruce, druhak by mohl zatect dal a nemusel bych ten trmen rozdelavat. Ale trochu se bojim o to tesneni :(
Ad turista: Kup si Avidy a muzes zacit ;)
Brzdy už mám. Jen potřebuji vědět, co všechno potřebuji, abych mohl taky odvzdušňovat, mazat a měnit kapalinu. Vazelínu sem teď hodil MlokCZ, kapalinu jsem se dočetl, že potřebuji DOT 4 a lepší, ale nikde nemůžu nic najít, čím to udělat. Třeba by šla použít ta sada na Formule ORO. Jo?
ja bych ti to povedal tak – kym to funguje tak nic nechytaj, ked to fungovat prestane alebo sa ti bude zdat ze to fungovat prestalo (ako ze to napr. horsie brzdi) skoc do nejakeho servisu o ktorom vies ze vedia co robia. pri tvojom style jazdenia bych sa na nejake preventivne vymeny vykaslal.
kupovat odvzdusnovaciu sadu a liter dot-ky na to aby si si povedzme raz rocne vymenil 2*5ml kvapaliny su vyhodene peniaze. (a este navyse pri tvojom vztahu k podobnej cinnosti :-) ).
tohodle bych se nebal u brzd s brzdovkou tam to asi ma cenu resit az je trabl, u brzd s mineralem bych to, ale resil preventivne po dvou letech jednou jsem vydel v XTckach misto mineralu takovy sliz ktery uz pomalu ani netekl a slozite se to pak cistilo a byla stim nakonec zbytecna drbacka i kdyz to brzde nijak neublizilo ve vysledku
To máš těžký-ve Velu pořád píšou jak jsou hydry bezůdržbové(hlavně teda v zimě-že?)
já mmám na zimáku AVID BB7 a LX páky a nemám si na co stěžovat
musíš do nich pořád, rejpat, pořád je sledovat, měřit jak brzdí, jak rychle a kolik se vysouvají pístky a co možná nejméně jezdit a co nejvíce teoretizovat. Pak se ti brzda zavzdušní 4× za týden, 10× týdně ti nebudou vyjíždět písky a 2 x týdně se ti zamastí desky …
Pokud budeš jezdi a neřešit každy zvuk z brzd, každý smítko co z nich vypadne a nebudeš číst názory a diskuze, recenze, pak se o ně nemusíš starat.. :o)))
Ta vazelína musí obsahovat nějakej podíl zlatýho prášku když má cenu jakou má.:-))
29ml za 252kc,–…..hmmmm to sa oplati :-D :-D :-D
myslim ze bohate staci aj silikon :-)
Jaký je rozdíl mezi těmito brzdovkami:
Na ty moje Formule R1 bude který nejlepší?
Není mezi nimi myslím žádný podstatný rozdíl. Já mám nějakou DOT 5.1 od Valvoline z mototechny za zlomek ceny těchto „speciálních“ bikových brzdovek. A kdybys přeci jen chtěl nějakou origo, tak tu mám nenačatou Avid, která mi zbyla z odvzdušňovací sady (stejná jako v tom tvém odkazu)…
Tak si píšu DOT 5.1 koupit v sámošce.
Ještě potřebuji pořešit ty krámy na odvzdušnění. Možná by stačil nějaký domácí bastl, ale vůbec nemám ponětí, jak to probíhá, to odvzdušnění, protože mám dva šrouby a oba jen na páce. Zřejmě podle toho, jestli se jedná o levou nebo pravou páku. Tudy asi půjde vzduch ven, ale ještě potřebuji poradit kudy to tam naliju, když v brzdě na druhé straně žádný ventil není.
Torxový šroub na obrázku je klíčem tvé záhady (= odvzdušňovák). Návod jak na to zde: http://www.ivelo.cz/…rzd-formula/ . Ale jak to tak čtu, nebude lepší je dát do servisu? :)
To musím zmáknout, jen bych potřeboval popsat, jak postupovat. A bude mi na to pasovat ta odvzdušňovací sada na Formule ORO?
Mělo by to sedět. Na ebayi je odvzdušňovací kit o něco levněji http://cgi.ebay.com/…180618833691?… , případně včetně láhvičky DOT 5.1 http://cgi.ebay.com/…180607419754?…
Dá se to koupit i někde u nás? Ta sada na ORO by snad mohla pasovat, protože jde vlastně jen o to, aby tam byl stejný závit, ne?
Koukal jsem na to video a jestli jsem to dobře pochopil, tak upevněním zmáčknuté páky se zabrání průtoku kapaliny hadičkou při pumpování stříkačkou na brzdě. Tím pumpováním a bušením do brzdy se vyžene vzduch a brzda naplní. Pak se povolí páka a tím se může odspodu prohnat hadičkou kapalina a tím odvzdušnit další kus. Spodní stříkačka se tak může nahradit šroubem a zbývá pumpováním a bušením do páky odvzdušnit zbytek. Teď jen o to jestli je stejný postup i u R1. S tou zmáčknutou pákou, myslím.
Jelikož ten kit z ebaye je určeny na ORO i na R1, tak závit bude stejný a tím pádem můžeš použít i tu sadu z kupkola. Sada z ebaye se dá koupit samozřejmě jedině přes ebay. Jestli je postup odvzdušnění Avidů i Formulí stejný ovšem netuším.
Jo, teď mě to taky napadlo, když tam píšou, že je to i na R1, tak to opačně musí taky pasovat.
Myslím, že jsem ten princip odvzdušnění už pochopil. Prostě postupovat odspodu nahoru. Nejdříve odvzdušnit brzdu, pak hadici a nakonec páku. S odlišnými detaily bych si už měl poradit.
Tak tak, nejprve třmen, ten je nejhorší, protože je členitý a má spoustu skrytých míst pro luft, pak hadice a na konec páka s expanzkou …
Stejně je to legrační, za dva duté šroubky a dvě plastové stříkačky dát přes 4 stovky.
Jo to jo, protože je na tom ten SRAM či něco jiného, je to stejné jak s hadrama apod …
Ta stříkačka samotná stojí 8kč
jj já jsem měl protekční cenu na Aviďáckou sadu, tak jsem ji koupil, protože je tam i pár drobností navíc
Nachystal sis na sebe pěkný peklo :-)
Zatím to funguje víceméně bez problémů, což musím přiznat, že mě překvapilo :-)
Porad mam pocit, ze si z nas delas jen prdel :) Nevim jak je to u brzd Formula, ale koukni jak se odvzdusnuje Avid – co jsem koukal na R1, tak by to tak melo jit taky.
já mám brzdy 4.rok(Magura Louise) a přední je teda nová celá od loňska, páč mi praskla u třmenu, ale zadní je pořád origoš a kromě výměny desek jsem na to nesáhl… brzdí pořád stejně.. to stejné vidle a tlumič… každý to pořád rozebírá a mění??? já jsem toho názoru, že to co tam je z výroby je echt a když se do toho jednou hrábne, tak už to nikdy nebude stejné… dokud funguje, není důvod třeba vidlici rozebírat.. o vnější údržbě samozřejmě nemluvím…
Na tohle se dá říct jen jedno a to že neni nic horšího než zanedbaná údržba ono to klidně může několik let vydržet ale pak když se to zesere tak to bude opravdu stát za to :O(
to máš jako se vším .. co to je několik let může vydržet … ??? jako tobě pár let?? mně pár let ??? Kulhavýmu pár let ???
když někdo najede 500km za rok tak mu ta vidlice klidně 5 let vydržet může .. ale taky neni problém odrovnat rébu za měsíc …
je to tak je rozdíl když někdo najede 10000km ročně a někdo 2000km pak když někdo jezdí jen za hezkýho počasí a druhej to tahá v zimě v soli a sněhu a případně blátě ale myslím že 1× ročně pořádná udržba neuškodí žádnýmu kolu :O) obzvlášť vidli,tlumiči a ložiskům u těch brzd je to diskutabilní…
Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, protože nabírá vlhkost a snižuje se její bod varu. U oleje si myslím, že snad ani interval na výměnu není.
Není, na LX jsem ho měnil po dvou letech, zdálo se mi že to pak trošku líp brzdí, asi placebo efekt :-) Ale olej byl pěkně černý.
mám nové brzdy Clarks S2 na dvou kolech – na jednom má zadní dlouhý krok – asi se mě jí povedlo při montáži zavzudušnit. Hledal jsem, čím doplnit a studoval vlastnosti brzdových kapalin. Podle všeho, co jsem se dočetl, by bylo možné použít brzdové kapaliny do automobilu – stačí, když splňují normu DOT4 (nebo DOT3). A důvod? Je asi tak 3× levnější než prodávané kapaliny v bike shopech. Máte s tm někdo nějakou zkušenost?
Mělo by to stačit. Jen bacha na DOT5, kdybys jim chtěl pomoc něčím lepším, tak tímhle bys jim moc nepomohl.
Mam dotaz, brzdy XT vozim 2 roky, jeste jsem nemenil brzdovku. Je to potreba? Zatim to brzdi slusne… Zvladnu to sam? Co tam patri za olej?
pokud se jedná o brzdy, které mají jako náplň minerální olej, používáte místo speciálních originálních minerálních olejů z cykloprodejen, použít něco se srovnatelnými vlastnostmi určeného např. pro automobily? (hydraulický olej apod.), pokud ano, co je nejvhodnější?
Čau, diskuse už je trochu „outdated“, ale vlákno lze na toto heslo jistě stále najít, tak mě to nedá, abych neudělal osvětu s vlastní negativní zkušeností. V létě jsem se kvůli uvařené přední brzdě proletěl vrtulníkem v Bormiu s vykloubeným ramenem. Při pátrání po příčině jsem zjistil toto: Brzdovka (DOT) JE hygroskopická,za rok je schopná natáhnout někdy až tolik vody, že sníží bod varu až o 80 stupňů. Navíc bod varu klesá s klesajícím tlakem, takže výpadek můžete zjistit naráz, jako se to stalo mě-při zatažení brzdy dojde teplota až k bodu varu, a když ji na chvíli uvolníte když kopec povolí, klesne tlak a brzdovka zavaří, no a když brzdu znovu zmáčknete, už nezabrzdí-v mém případě na horské lesní cestě před teréňákem, který vyjel zpoza horizontu. Doporučuju si takovou situaci představit, až budete přemýšlet, jestli DOT měnit nebo ne. A upozorňuju, že tahle situace vám hrozí HLAVNĚ při XC sjezdech, v bikeparku se tolik nebrzdí a více se přerušuje, než při dlouhém sjezdu po hladké cestě. Samozřejmě procento vody v kapalině je asi hodně závislé na okolnostech-když kolo bude rok viset u stropu v pokojové teplotě, asi toho nenatáhne tolik než celoročně používané, ale necháte-li tam brzdovku déle než rok, nikdy nevíte, v jakém stavu reálně je, a určitě to nestojí za ten risk. Minerální olej hygroskopický není, na předchozím kole jsem měl stará LX a za pět let hodně drsných alpských sjezdů terénem i po hladkém nezazlobily, nicméně po této zkušenosti bych i minerál měnil častěji. Tož tak, přeju všem nic podobného nezažít.
Ale tady je jedna moc důležitá věc, která z toho plyne: A sice, že by lidi měli odlišit, jestli mají Shimano brzdy s minerálním olejem (příkladem budiž Mlok a jeho XTčko z roku 2004) nebo mají nějaké Avidy s nějakou brzdovou kapalinou. A v tomto vlákně to bohužel probíráte dohromady, a lajk hledající základní informace může být zmaten.
(Mám zkušenosti jen s minerálním olejem (Shimano), a osobně si myslím, že na to není třeba šahat, dokud to nemá gumový chod. Ale brzdovou kapalinu (u brzd s brzdovou kapalinou – !)bych určitě měnil pravidelně.)
Neudělal si mi radost, liboval jsem si, jak mi brzdy konečně krásně chodí a teď budu muset vyměnit DOTku (mám Elixir 5). Ale ono vlastně stejně budu muset měnit i obložení na předku, takže bych se tomu tak jako tak nevyhnul.
Brzdovou kapalinu měním po delší době než po roce. Spíš olej měním každý rok. Někde jsem četla, že se má používat ten stejný olej na proplach i normálně, že to spolu pak nějak nekoresponduje, je to pravda? Používám na to ten kvalitní. Kupuji ho na pipaoils – https://www.pipaoils.cz/ – kde mám moc dobrou zkušenost, nikdy jsem neměla problém ani s olejem ani s jejich službami.
proc reagujete na 6 let stary thread? :-)
Reklama se vzdycky hodi.
Je potřeba stříkačky se zbytky DOT 5.1 před uskladněním něčím propláchnout? Nebo to můžu zavřít do uzavíratelného igelitu i s těma pár kapkama vevnitř? :-)
Ja je vzdy vyplachnu vodou a necham vyschnout, ale nevim, jestli je to nutne.
Tak proplachovat vodou nedoporučuju. Pro propláchnutí vlažnou vodou mi zmatněly průhledné hadičky od stříkaček. Na foto je jedna propláchnutá a druhá nepoužitá hadička. Kurvadrát!