• CyklistaOndra

    Ahoj, rád bych se zeptal jak frekvenčně bych měl jezdit. Potřeboval bych hlavně vědět kolik otáček za minutu je optimální při objemech. Také by mě zajímalo jak jezdíte vy kopce, jestli spíše silově nebo frekvenčně, nebo s čím začít, se silniční cyklistikou začínám a tak nevím. Zatím to mám v kopcích tak, že jezdím nějaké kopce okolo nějaké rychlosti, ale nesmím se pod ní dostat, postupně mám v plánu rychlost zvyšovat. Nebo to mám nějak střídat, silově a pak frekvenčně? Děkuju za rady

    0 0
    • tromboonen  

      Moc to hrotis, optimalni kadenci ma kazdy jinou, http://www.youtube.com/watch… jezdi jak Ti to prirozene jde, v ramci razeni se Ti ty kadence pekne prostridaj, teda pokud nemas 12–23 kazetu… dulezitejsi je dobre slapat do kruhu, ve stoupanich stridat v sede a obcas ve stoje, objemy spise malinko pomalejc, ale vzdycky je dobre protocit nohy, minimalne na zacatku a na konci.. kopce kdyz uz neco resit na budiku tak tepy, rychlost i kadence samotne nejsou o nicem…

      0 0
    • Vendys76  

      Můžeš se různě dočíst, že je obecně doporučováno šlapat kadencí 90–100/minuta. Hodnota 80–90 je považována spíš za silovější pojetí jízdy (takhle jezdil dřív třeba L. Armstrong, pak styl změnil). Každý má svůj individuální styl, někdo je silovější (Ulrych), někomu zase nedělá problém větší kadence. Obecně bych si s tím moc hlavu nelámal a snažil bych se „být v mantinelech“ a tedy nejezdit průměry pod 80 a nad 100 – což určitě nejezdíš.

      0 0
      • CyklistaOndra  

        Tak to jsem rád, většinou jezdím těch 90–96.

        0 0
      • Prazak0  

        Tak nejezdil tak jen Ulrych, ale i další němečtí cyklisté, netrénovali tak jen na Západě, ale i východní Němci, např. takový Uwe Ampler. Jezdil těžké převody a svého času byl na Závodu míru neporazitelný.

        V současnosti mi přijde, že úspěšnější jsou ti s vyšší kadencí, jako Froome, dříve Armstrong, Wiggins. Proti tomu silovější typy Quintana (jeden čas zářil, už přestal), Contador, Ullrych. Ale snad Wiggins se na hodinovku učil jezdit s nižší kadencí, což bylo myslím 95 místo 100, nebo 100 místo 105, už přesně nevím. Takže existuje něco jako individuální optimum, ale určité školy preferovaly nižší nebo vyšší kadenci. Přijde mi, že ta vyšší kolem 100 je pro top závodníky asi lepší.

        0 0
    • JakeF  

      Bereš to moc vážně. Na hobby ježdění bych to viděl třeba zkoušet rovinky 90–100 a kopce cca 75–95. Občas intervaly ve vyšší kadenci, občas silově v nižší…

      Pokud to chceš řešit na nějaký vyšší úrovni, tak stejně budeš muset mít trenéra.

      0 0
      • Prazak0  

        Já bych radil jezdit frekvenčně i ty kopce. Nevidím důvod proč to do nich rvát silou. Důvod byl v době, kdy tu nebyly k dispozici dost lehké převody. Zjistil jsem, že právě do kopce s vyšší kadencí docílím vyšší rychlosti. Po rovině naopak jde o vytrvalostní výkon, takže delší čas, kadence trošku nižší.

        0 0
    • Namtos  

      Dám to sem. Podle tohoto článku http://www.cyklonovinky.cz/…evhodne.aspx , by tedy pro netrénovaného jedince bylo lepší jezdit nižší intenzity, aby se mu nezvyšoval tep a laktát v těle.. Ale co na druhou stranu zatížení kloubů a přetěžování svalů a při silovém šlapání i zatížení zad a kloubů, když to láme nahoru (někdo i po rovinně) při 30–40 otáčkách? To už ta studie nezmiňuje…

      0 0
      • ms82  

        9 lidi, prumerne watty 125. Asi bych z toho nedelal zavery..

        0 0
      • novas752  

        Nižší kadence, ne intenzity…

        Navic studie o 9 lidech, wtf? Kazdy at si jezdi to svoje, ja jsem zjistil ze s nizkou kadenci dokazu jet do kopce rychleji nez s vysokou na stejnejch tepech, ale rychleji me to vycerpa.

        0 0
        • hrota  

          Ty se odvažuješ spochybňovat relevanci studie BRITSKÝCH vědců?!

          0 0
      • plzakj  

        A je nekde odkaz na tu studii, v clanku to nejak nevidim.

        0 0
      • platypus  

        To si nejspíš špatně vysvětluješ, první problém je že spousta bajkerů si nedokáže představit 100km rovina, bezvětří.asfalt a konstantní výkon a druhý problém je malá placka vepředu 36 zubů. Britští vědci chtěli zdůraznit že můžeš točit převod 34 13 třeba dvacet minut na rozjetí ale pak je tam lepší dát 50 19 prostě to točení 100km rovina na malou placku tě utaví dřív.

        0 0
        • Prazak0  

          Z hlediska přenosu síly je určitě lepší mít 50/20 než stejný převod, kde bude převodník 36 z. Jednopřevodová kola s torpédem mívala převodní velikosti 46 – 50 a vzadu pastorek 18 –20z.

          0 0
    • JFtryall  

      Nejdriv zapracovat na stylu slapani. Mit kvalitni tretry a neslapat do zeli, nelamat silove a ani netocit jak utrzeny z retezu. :-) Vytrvalostni optimum mivam cca 75–85, 90 a vys jsou uz vyssi vykony a intervaly a je potreba v tom mit trosku systematiku, zaroven je ale dobry samozrejme umet pracovat i s vysokou kadenci, vkladat si nejaky spurty ve stoje i vsede, tam by ses mel dostavat nekde ke 120–150. Ve stoupanich jsou kadence cca o 10 otacek nizsi, nez na rovine pri stejnem vykonu.

      0 0
    • Prazak0  

      Tady je asi první otázka, co jsi za jezdce. Asi něco jezdíš, ale někdo v oddíle s trenérem by to neřešil na zdejší diskuzi, spíš by dostal pokyn. Od tvé konkrétní situace se odvíjí to, jak bys měl jezdit. Jako závodník, tak doporučuje se pásmo 90–105, Naopak, kdo jezdí jen rekreačně, tak tady se doporučuje spíš jen 70, je to víc fyziologické, přirozená frekvence. Pro vyšší výkony ale zas víc frekvenčně, aby nedocházelo k přetěžování moc velkou silou.

      Se silniční cyklistikou začínáš, ve věku 19 let nepředpokládám, že cílem je dostat se do národní špičky, nebo dokonce bojovat o TOP 10 na Giru, Vueltě nebo TdF. Leda bys dosud závodil na MTB, cyklokros – ale tady bys už na silnici stejně najížděl kilometry.

      I tak bych radil jezdit spíš frekvenčně, tj. 90–100, pokud ti to nečiní potíže. Pro získání síly dát dvakrát týdně i něco silověji, klidně jet nějakých 70. Kopce – dřív se radila nižší kadence, ale Lance Armstrong nebo nyní Froome jezdí i do kopce kolem 100. 70 radil myslím Indurain, svého času mimořádný cyklista, ale tehdy nebyly k dispozici převody jak nyní, domnívám se. Nebo tu byla ještě tradice z dřívější doby tak jezdit, osmikolečku tipuji na začátek 90. let, přesně to už nevím, ač vše pamatuji.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Jo!

        0 0
        • Rowdy  

          Nojo, ale ten článek porovnává profíky s gaučovejma bramborama. Běžně trénovanej amatér klidně může točit 90 RPM, když mu to dělá dobře. Rozhodně není zdravé poslouchat tyhle zjednodušené závěry, že amatérům stačí kadence 45, jinak si ubližují.

          Jinak si myslím, že když se člověk vykašle na všechny ty měřáky a computery, a jezdí prostě pro radost a podle citu, tak je to taky fajn.

          0 0
          • Prazak0  

            Na trenažeru docílím vyšší výkon s menší námahou, pokud mám lehčí převod a kadenci nějakých 90. Při nižší kadenci jdu s výkonem dolů, to mám ozkoušené. Venku mám kadenci nižší, což je dané více věcmi. Nejezdím po rovině, bez zatáček pod kopcem a křižovatkami atd. Pokud jedu do kopce, tak jsem se naučil jezdit s vyšší kadenci, nějakých 85 a vyhovuje mi to.

            Nikomu neradím, jakou má jezdit kadenci, obecně leda že chce-li závodit a je výkonnostní cyklista, tak asi s vyšší kadencí, pokud jezdí méně, tak jako fyziologické šlapání se udává nějakých 70 – a ne 45. 70 asi taky se jezdí nějaké ultravytrvalostní závody. Souhlasím s tím, že nemá smysl točit moc rychle, ale ne kvůli ničení svalů, spíš tu klesá výkon. Ale pokud tak někdo jezdí sám od sebe, bez potíží točí rychleji a lehčím převodem, tak nevidím důvod, proč třeba z 85 to snižovat na 60. Já dřív jezdíval daleko silověji, když na starých favoritech nebyly lehčí převody vůbec. Převodníky myslím 51 a malý 47, vzadu malé kolečko 14, později i 13 a končilo to dvacítkou. Tohle méně výkonné jezdce nutilo jezdit silově.

            0 0
            • Rowdy  

              Je to individuální. Někdo točí víc, jinej míň. Neštěstí jsou pak opakovaná moudra vlivných YouTuberů jako je Harley (alias Durianrider). Jsem před časem sledovával ty jeho videa a poslouchat tu jeho mantru „spin to win“. To vykládal jak slovo boží, aniž by dokázal říct, co to vlastně znamená, kolik to jako je. Pak taky to moudro, že kdo netočí, v kopci odpadne a ukazuje to na klukovi, který má zjevně o 20kg víc než on. No bodejď by neodpadnul, když by musel držet o 100W víc, aby to uvisel. Jistě že když má člověk volbu, zda daný výkon udrží spíš točením, nebo silově, měl by zvolit točení, protože se z toho snáze vzpamatuje. Ale když je člověk na hraně, většinou moc volbu nemá a dělá, co jen může a drží se zoufale pohledem a mává i ušima, aby si pomohl.

              0 0
              • psbiker  

                asi máž pravdu PP (PPP)

                0 0
              • JFtryall  

                Hlavne je nesmysl vztahovat zavodni nasazeni top vytrvalostnich sportovcu mezi amatery, kteri se na vo2max a vyssi zateze podivaji parkrat v roce. Profik vsechno podrizuje nejvyssi efektivite, ktera je ale velmi individualni a hlavne je dobre zmerena a strukturovana. Froome snizuje sedlo v prubehu tdf, zvysuje kadence a Quintana zase kadence snizuje. A oba jsou schopni vyhrat etapu. A oni maji moc dobre vyzkousene, kde jim to hazi nejvyssi vykon. Nekdo ma na ftp v 30 min kopci proste optimum 70 a nekdo k 90. Nekdo hodne ze sedla jako Contak a nekdo striktne v sedle treba jako Landa. Nejlepsi je nejdriv najet kilometry spis v zakladnich kadencich kolem tech 70–85 a az se clovek nauci trosku techniku a ziska zaklady kondice, tak pak zvysovat intenzitu i otacky. A kdyz to obcas prolozi silovym 60rpm a nebo 110+ rpm, tak jedine dobre. Ale az po nejakem case.

                0 0
                • Prazak0  

                  Tak kadenci 70–80, to není třeba nikoho učit. Jinak během let mám zkušenost, že na jaře po zimě jsem vždy začínal venku s nižší kadencí a tu postupně zvyšoval s rostoucí výkonností. Já se rozhodně nenutím do kadence 100, nedávalo by to smysl, ale už dávno si nemyslím, že je co nejlepší vyjíždět kopce těžkými převody a po rovině taktéž. Znám lidi, co to tak dělají a nejezdí s tím rychleji. Tady má smysl člověku poradit to tak nervat silou a zkusit rychleji šlapat nalehko.

                  0 0
                  • JFtryall  

                    Kadenci ne, ale zakladni techniku a posed ano. Jen rozdily v tretrach jsou obrovske. Kdyz mam svoje mekke na enduro a porovnavam s top xc nebo silnicni tretrou, tak s mekkou mam efektivitu hodne spatnou.

                    0 0
              • Prazak0  

                Individuální to je, ovšem byly tu různý školy, v německý se jezdilo dost silově, v americký nebo britský zas kadenčně. Quintana je malý, takže z něj to nejde brán na ostatní. U hodinovek byla celkově kadence vysoká kolem stovky, i víc, myslím rekordy.

                Quintana svého času běl hvězda, ale už dosti pohasl, Froome je docela starší, ale stále se drží na špici.Jinak dle každý tý školy asi jezdcům říkají, jak mají jezdit, pak asi to přizpůsobit každému jednotlivě. Já mám prostě tu zkušenost, že na vyšší kadenci jsem se naučil.V zásadě mi to vyhovuje. Závodní ambice už opravdu nemám, ale i tak mě potěší svižná jízda.

                0 0
        • ToMášMarný  

          Teda Krabe, kam to chodíš :D

          Fajn článek, odkaz na onu studii sice chybí, ale erudice autorky to bohatě kompenzuje..

          Jméno: Pavla

          Pohlaví: žena

          Datum narození: sobota 4. srpna 1984

          Aktivity: Venčení psa Filipa a válení se na gauči.

          oblíbené seriály: Ordinace, Ulice, Pojišťovna štěstí

          0 0
        • ms82  

          To se mi taky nabidlo v google feedu na mobilu. Ta zenska bud neumi anglicky, nebo nerozumi psanemu textu, nebo hodne snupe :D

          0 0
          • standoslav  

            Když mě a kamarádovi v prvním oddíle řekl trenér, že máme v 17/18ti letech jezdit převod 47×19, max 17z, mysleli jsme si, že je to blázen.

            0 0
            • ms82  

              Abych pravdu rekl, nevim, jak souvisi rada trenera se slecnou, co psala tenhle clanek. Teda Ty sis o nem myslel, ze je blazen a ja si o ni taky myslim, ze je blazen, ale tam asi podobnost konci :-)

              0 0
            • Prazak0  

              Tak já mám o nějakých 40 let víc a po rovině jezdím 50/18, nebo klidně i 50/20, i když trošku je protivítr. Z hlediska výkonu sleduji spíš rychlost.

              0 0
              • Coural  

                Já ani nevím co za převod jedu. Sleduju tepy ( v mém věku hlavně jestli vůbec nějaký mám). Před pár lety jsem zkoušel jezdit víc frekvenčně a prostě mi to nesedí. I delší stoupání vyjedu raději na těžší převod, případně i ze sedla.

                0 0
                • Prazak0  

                  Tak mně by taky nesedlo jezdit venku s průměrem 95 a nedávalo by smysl se do toho nutit. Naučil jsem se ale jezdit na lehčí převody a zejména v kopci pak vidím, že na ten lehčí převod docílím vyšší rychlosti než co utáhnu na převod těžší. Jsou lidi, co šlapou pomalu moc a určitě má smysl na tom zapracovat, třeba z 60 zvýšit na 70. Ale přeučovali se i top závodníci, Wiggins myslím se učil naopak trochu s nižší kadencí, na 95.

                  Hodně lidí si myslí, že čím těžší převod do kopce, tím jsou lepší borci a tím si to sami kazí. Pokud by dávali lehčí převod a drželi stejnou rychlost, tak bez velkého úsilí budou točit rychleji. U těch kopců to může být posun třeba ze 40 na 60.

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
        •  

          Ten clanek je totalni kravina slozena z polopravd.

          0 0
    • Delkim  

      nějaké další info k tomu článku:

      https://road.cc/…ld-you-pedal

      0 0
      • Rowdy  

        Hezkej článek. Jen mě napadá, že jedna věc je účinnost šlapání, druhá pak schopnost podávat výkon dlouhodobě či dokonce opakovaně den za dnem. Za mě je to tak, že když jedu na čas (nezávodím, jen tak pro sebe si to měřím), tak jsem rychlejší při trochu nižší kadenci, než bych volil čistě pocitově. To je u mě tak asi 77 – 82. Když jedu podle pocitu, tak je to kolem 86. Když se snažím „spinovat tu winovat“, tak 90 – 95. Když jedu silově, tak to ty svaly druhej den věděj. Když točím jak magor, svaly jsou v pohodě, ale asi to po nějaké době neustojím s dechem. Když jedu pocitově, je to tak nějak mezi těma extrémama. Svaly se vzpamatujou, dech většinou nedojde. Chci říct, že hodnotit čistě energetickou účinnost šlapání, nemusí být nutně nejideálnější metrika. Že to optimum je mix toho, co od toho člověk očekává a že ta pocitová kadence vlastně může dost dobře být úplně dobře.

        0 0
        • Prazak0  

          Tak to vcelku sedí, ten popis. Za fyziologickou kadenci se považuje nějakých 70, kdo točí třeba 100, tak spálí trošku víc energie než kdyby jel na 70. Větší námaha na srdce i plíce, ale šetří tím svaly. Na trenažeru jsou dosáhl vyššího výkonu při docela lehkém převodu, ale točil jsem ke 120, při nižší kadenci třeba 85 bych stejný výkon nedal. Samozřejmě, takovouto kadenci nejsem schopen jet dlouhodobě.

          0 0
          • Delkim  

            Přesně tak. Kochám se venku na 75–85 ot., ale když jedu časovku tak +95, ideálně nad 100.

            0 0
        • lemon  

          Souhlas. Jinak prave u jinde zminovaneho zacatecnika muze byt nizsi ucinnost vyhodou, jelikoz spali vice tuku, ktery je dnes castym problemem. Pritom ale nohy neboli (tolik), takze muze jezdit casteji. Sam jezdim s pomerne vysokou kadenci. Kolik nevim, zavodni ambice nemam, jednoduse je to pro mne dlouhodobe pohodlnejsi.

          0 0
          • Rowdy  

            Z vlastní zkušenosti musím říct, že nejen u začátečníků je výhoda, když spálí víc tuku. I u nás, konečníků, to chápeme jako výhodu.

            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Pán z Dubu  

      Zrovna probíhá MS v dráhové cyklistice v polském Pruszkowě. Aktuálně největší koncentrace borců s nejlépe zvládnutou technikou šlapání http://www.arenapruszkow.pl/…wie-torowym/

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.