• pegas

    Me dalsi kolo by mel bejt full…uz nejaky cas se zde koukam po prispevcich s touhle tematikou…resilo se zde rada problemu,rada konkretnich kol,atd. V oblasti fullu se da rict ze jsem zacatecnik,neco znam, necemu se porad ucim..jelikoz nechci kupovat kolo hned, nebudu se ptat na konkretni modely(systemy) ale spis bych chtel vedet jak si spravne vybrat kolo s ohledem, ze treba za rok dva se rada veci muze zmenit,bude novy system atd..Jak vlastne vybirat fulla s ohledem na posuzity system, zdvih, fci..Pokud me nekdo pomuze v nasledujiich otazkach budu vdecen: 1.Trosku poznam jednosep(rb) a ctyrcep (napr.merida) byť ale porad nevim jak to urcovat..jednocep je zadni stavba fcelku na jednom cepu?.. 2 Jakej zdvih je postacujici…muzu si na 100 mm dovolit nejakej jumpik?..80 je na xc..± 120 je uz enduro..ale jak ste volili vy zdvih..jake jste meli pozadavky 3.Je dnes dulezitejsi system(za predpokladu ze spravne funguje,cepy jsou dobre navrzeny) nebo uz je to dost otazka tlumice? 4.cim vyssi zdvih tim asi roste hmotnost kola..jak moc vam vadi narust hmotnosti oproti ht? 5. jak bych mel vybirat tlumic..jake jsou na nej kladeny naroky? diky moc za pripadne odpovedi..

    Anketa: Vase prosti kolo bude

    30x
    73%
    ht
    11x
    27%
    0 0
    • fousek  
      1. Jednocep se pozna podle toho jestli mezi hlavnim cepem a uchycenim kola neni zadnej dalsi cep, 1 cep muze byt prepakovanej, takze tam muze byt vic cepu, treba kola je klasickej prepakovanej 1 cep, canyony ktery zadni stvbou vypadaj podobne jsou ale 4 cepy.
      2. cim vetsi zdvih tim lepsi, ale i s pevnym zadkem se da skatat(lip), takze treba i s 80 mm muzes skakat
      3. bych rek ze je dulezitejsi je system, protoze treba nektery vlastnosti 1-cepu tlumicem nedohonis
      4. me nevadi ht sem nikdy poradne nejezdil
      5. nejlepe aby se vesel do ramu a fungoval
      0 0
      • pegas  

        tohle je tedy 4 cep?

        0 0
        • MlokCZ  

          Jo jo. Čtyřčep je tedy např: Spešl, Canyon, Ghost, Cube, Giant NRS (a právě třeba NRS je ukázka toho, že stejný systém se posunutím čepu může chovat dost odlišně)

          0 0
        • dada  

          co nam lezes do loznice????????? :)

          0 0
          • pegas  

            moc se omlouvam za poruseni autorskych a hlavne soukromych prav..uz to nikdy neudelam..stejne v te vasi loznici nebylo nic k videni:-)

            0 0
      • pegas  

        a tohle prepakovany 1.cep?

        0 0
        • pegas  

          nebo ste mysleli transmision?

          0 0
          • cabbage  

            to je jedno

            0 0
            • pegas  

              malej testik estli uz to chapu:-))

              0 0
            • pegas  

              1 cep?

              0 0
              • pegas  

                prepkaovanej jednocep..

                0 0
              • MlokCZ  

                Athem je VPP, kde u Giantu tomu říkají Maestro.

                0 0
                • pegas  

                  vpp. ..nemylim li se tak je to virtualni cep kterej u giantu pozitej na u vetsiny(ne li u vsech) kol..

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Přesně tak, je to virtuální bod otáčení, který se v průběhu zdvihu mění. Kromě Giantu třeba také Santa Cruz, Lapierre.

                    0 0
                    • Twisp  

                      ale samozrejme ne vsechny z onych znacek, treba takovej superlight nema VP

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        to máš pravdu, neplatí to pro všechny modely, to bylo jen pro příklad, že ty značky dělají vpp

                        0 0
              • vlk  

                Podle této fotky to poznat nejde-záleží jak jsou ramena za tím převodníkem. Ale tento je VP.

                0 0
            • pegas  

              4cep?

              0 0
              • madcat  

                koza! :)

                0 0
              • Phoebe  
                1. Můj bike v profilu je klasický čtyřčep, se všemi klady, které jsem od něj očekával. Na asfaltě prakticky nehoupe, v terénu aktivní. Při silovém šlapání se dá rozhoupat, ale záleží hodně na tlaku v SPV (jezdím na 75PSI)
                2. Zdvih – každý má na to úplně jiný názor a jezdí úplně něco jihého. Mě vyhovuje předek i zadek kolem 120mm, jen když je strmější výjezd, tak stahuji vidlici na nižší zdvih. Nijak se neomezuji v terénu, baví mě technické sjezdy, občas si i skočím, ale jen lehce, více jak půl metru neskáču.
                3. Hodně dožene tlumič, ale špatným systémem to tlumič nedohoní. Já se příkláním k systémum značky Spešl, Giant, GT, Cube… a další + samozřejmě můj Canyon.
                4. Nárůst hmotnosti mi vadí jen při táhlých silničních stoupání, když už toho mám plné zuby. Jinak v terénu nárůst hmotnosti ani nepoznám, spíš si užívám to pohodlné houpání krajinou. Pokud je nějaký těžký terénní výjezd v lese, tak vůbed nejde o hmotnost, ale je super, že je zadní kolo stále přitlačováno k povrchu a bike stoupá jak rolba na černé sjezdovce. Výjezdy mě začínají bavit :-)
                5. Nejde jen o to, jaký vybrat tlumič, ale také o to, aby vidlice a tlumič pracovali společně v nějakém souladu. Když budeš mít tlumič Fox a vidlici RST, tak to nebude zrovna dobře pracovat. Sice mám tlumič od Manitou (Swinger SPV), ale řekl bych, že dnes vládnou tlumiče s přepínám mezi různými módy/polohami. Lock/napůl otevřený/aktivní… je toho spousty.
                0 0
            • pegas  

              prepakovanek 1 cep

              0 0
            • pegas  

              prepak.4 cep?

              0 0
              • pegas  

                jezis pardon..ma tedy vsude bej prepakovanej 1 cep:-))))

                0 0
              • MlokCZ  

                Tohle je 4-čep.

                0 0
                • pegas  

                  jj…jak sem to cely psal tak sem to popletl…ale uz snad chapu rozdily…dekuju moc za trpelivost se mnou:-))))

                  0 0
            • pegas  

              prepakov. 4cep

              0 0
            • pegas  

              prep.4 cep

              0 0
            • pegas  

              ,..tak snad sem obstal v testu:-)..za predpokladu ze jsem dobre priradil obrazky..

              0 0
              • pegas  

                omlouvam se ale blbe sem to napsal,ale snad dobre sem to myslel..

                0 0
        • cabbage  

          jo

          0 0
        • MlokCZ  

          Jo, tohle je přepákovaný jednočep a Transmission to samý.

          0 0
          • pegas  

            moc se omlouvam…sem natvrdlej..ale ty systemy me prijdu skoro stejny..nehlede na to ze treba kdyz jsem si prochazel fotky a prispevky tak koukam ze vicero lidi to ma poleteno..osobne v tom mam bordel..byt¡chapu tvoji nebo fouskovu definici stejne jsem z toho jelen.. viz. napr. www.bike-forum.cz/…ponenty.html?…

            0 0
        • Tomcat  

          Ano je

          0 0
      • Martinson  

        Nesouhlasím s terminologií přepákovanej jednočep. Zkoušel jsem pátrat kde se to vyskytuje a objevil jsem to jen na Bikefóru a MTBS. Zdá se mi to ovlivněný PR Specialized, který sem hodil Jíra. Tam (zjednodušeně) píšou že pokud systém nemá horst link a nepohybuje se vzhůru jako u Spešlu tak to není čtyřčep. Zcela chápu rozdíl ve funkci ale nevidím žádnej smysl nazývat kolo se čtyřma čepama jednočepem s přepákováním jen kvůli pozici jednoho z čepů. Víc se mi líbí ve Velu používaný výraz čtyřramenný systém, s horstlinkem nebo bez a tak dál.

        0 0
        • vlk  

          No oni výrobci tyto kola, které označujete jako přepákované jednočepy, neoznačují podle čepů, ale podle ramen a píší 4 ramenný. Zajímavý je že když to má horstlink, tak hned píší 4 čep. Samo, že většina 4 čepů je i 4 ramenných :o). To jen tak pro zajímavost.

          0 0
    • MlokCZ  
      1. Jednočep a čtyřčep asi moc pořád nepoznáš, protože zrovna Merida je přepákovaný jednočep a čtyřčep to není (zadní kolo se u Meridy otáčení pouze na hlavním čepu, ostatní nemají na trajektorii zadního kola žádný vliv, proto je to jednočep)
      2. Zdvih se nedá vůbec obecně hodnotit. Skoky nezávisí na velikosti zdvihu (i když samozřejmě větší zdvih to vždy lépe pobere), ale na průběhu. Tzn. hodně progresivní malý zdvih dovolí klidně větší skok než málo progresivní velký zdvih.

      120 v tuhle chvíli enduro není asi už ani trošku. Až do 140 se dělají běžně XC kola, ale najde se pár kol s menším zdvihem než 140, co jsou trošku do endura. Třeba já teď čekám každou chvíli www.cube-bikes.de/…d_10661_.htm což je jasné XC kolo a žádný enduro. Endura dnes mají zdvih většinou aspoň 150. I třeba takový Reign se nedá přesně zařadit a dá se s ním jezdit i pohodový XC (samozřejmě že už je laděný do endura, ale i při tomhle zdvihu je to diskutabilní, jaká je to přesně kategorie). Já bych šel minimálně do 120mm zdvihu, méně bych nebral ani na pohodové XC (teď se nebavím o závodění na bednu, to je jiná kategorie). Pokud víc skáčeš a chceš trošku agresivněji sjezdovat, tak určitě aspoň 140mm.

      1. Systém není až tak rozhodující (i když také důležitý je), mnohem víc záleží na konkrétním provedení (umístění čepů a přepákování). V rámci jednoho systému můžou být zcela odlišně se chovající kola. A na konkrétním kole záleží hodně a i pro různé použití se hodí různá kola.

      Moderní „inteligentní“ tlumič pak může pouze pomoct, pokud samotná zadní stavba je hodně houpavá, ale rozhodně sebelepší tlumič nezachrání špatnou zadní stavbu.

      1. Ta hmotnost kola se zdvihem nemusí až tak růst, záleží kolik chceš dát peněz. 130mm zdvihu je k vidění na pořád velmi lehkých kolech (tzn. kolem 12,5kg).
      2. Tlumič chce vybírat hlavně podle stylu použití. Tady se to musí případně opět řešit konkrétně.
      0 0
      • fousek  

        koukam ze sem to mel nechat na tobe:-)

        0 0
      • pegas  

        ad 2)..progresivitou myslis prubeh zadni stavby?..v cem ta progresivita tkvi?

        0 0
        • MlokCZ  

          Progresivitou myslím komplet výslednou progresivitu zadní stavby + tlumiče dohromady. Je to úplně stejné jako u vidlic. Pokud budeš mít dvě kola, jedno lineární (tedy neprogresivní) a jedno progresivní a obě nafoukáš na stejný sag, tak na počátku zdvihu se budou chovat stejně, ale v druhé polovině zdvihu to progresivní bude potřebovat větší sílu aby šlo do zdvihu než to lineární. Takže progresivitu potřebuješ hlavně na dropy a podobné. Tam bys chodil s lineárním kolem snadno na doraz (nebo pokud bys u lineárního průběhu přihustil tlumič, abys nechodil na doraz, tak zas bude počátek hrozně málo citlivý). Lineární průběh potřebuješ při jemnějším zacházení, kdy se neskáče a nejezdí tak drsně, abys využil celý zdvih (u progresivního průběhu bys musel pro využití celého zdvihu při tomhle využití hodně upustit tlumič, ale pak bys měl zase hrozně velký sag a zbytečně tím ztratil na zdvihu).

          A v progresivitě se liší jak zadní stavby tak tlumiče.

          0 0
          • pegas  

            na vidlici to vim..pokud to tedy reknu dobre:pri stejnych podminkach vidlic,tak linearni pude snadneji na doraz nez progresivni(tam se se zvetsujicim zdvihem zvetsuje sila, odpor aby vdilice nesla na doraz)..snad sem to rek trosku pochopitelne…a to stejne jak to chapeme u vidlis muzu prenest na zadni stavbu a tlumic?

            0 0
            • pegas  

              nebo kdyz to reknu takhle..s pro­gresivnim 80 zdvihem si treba muzu dovolit vice nez s linearni 100kou?

              0 0
              • MlokCZ  

                Jo, můžeš si s progresivní 80-kou dovolit klidně větší dropy, aniž by chodila na doraz. Ale lineární 100-ka oproti tomu bude při pohodové jízdě nesrovnatelné lepší žehlička (protože v tu chvíli budeš využívat třeba 80mm zdvihu a na té 80-ce třeba pouze 40mm).

                0 0
                • pegas  

                  jasan..to uz chapu…diky moc..ted jeste pochopit 4 cep a jednocep:-)..s progresivitou me pomuze program linkage co jsi mi doporucil uz driv…da se podle toho tedy opravdu dobre orientovat v jednotlivych systmech?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Dá se orientovat sice přesně, ale pouze jen v něčem. Zjistíš tam průběh (což je důležitý), ale dost věcí tam nepoznáš (jako chování pod brzdou, aktivita stavby při šlapání – i když aktivita při šlapání se dá trochu odhadovat z napínání řetězu, který tam taky vidíš), jak moc je to houpavý.

                    0 0
                    • pegas  

                      ted me tak napada… volba mezi progresivitou a linearnim prubehem je vlastne na uzivateli…kdyz budu chtit skakat tak si vezmu system s progresivnejsi 100 zdvihem..pokud budu chtit aby to zehlilo vezmu si linearnejsi 100ku,tudiz budu vyuzivat trosku vetsi zdvih napr 70…

                      0 0
            • MlokCZ  

              Přesně tak. U zadní staveb a tlumičů je to o to komplikovanější, že výsledek tvoří až oba ty průběhy dohromady. Průběhy zadních staveb mnoha kol jsou k dispozici na porovnání v Linkage. U tlumičů je to horší, tam moc testů průběhů tlumičů není, já mám pouze jeden prastarý test z 04. Tady by mě taky zajímaly přesné průběhy nových tlumičů, hlavně RP23, MC 3.3, Pearl a to ještě v různých délkách (protože různé délky stejného tlumiče mohou mít různé velikosti komor a mohou mít také odlišný průběh).

              0 0
              • pegas  

                dalsi vec co me vrta v hlave…jak kombinovat zadni zdvih s prednim zdvihem..melo by to bejt ± stejne?..

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ano, přední a zadní odpružení by mělo být dobře sladěné k sobě (jak zdvihem, tak chodem).

                  0 0
                  • hanz  

                    tady bych si dovolil oponovat…podle mě je uplně jedno jestli je zadek nebo předek víc/mín ale mělo by to chodit přibližně řekněme rovnoběžně…mnohem víc při kombinaci je třeba dát na geometrii celku a vlastnosti té či oné vidlice.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Se zdvihem máš pravdu, sladěním zdvihu jsem myslel i tu geometrii. Ale i při dobré geometrii by se velký rozdíl zdvihů nechoval přiliš dobře, pak by to nechodilo ani přibližně rovnoběžně. A pokud ano, tak by ten větší zdvih musel být hrozně progresivní a nevyužitý nebo ten menší by musel chodit pořád na doraz.

                      0 0
      • pegas  

        este tak koukam ze v puvodnim profilu mas kolo na 100? ted prechazis na 125?..na koli kprijde ten ram od cube…a pro tebe je to nejlepsi volby?..vim ze hodne doporucuje canyony:-)))

        0 0
        • MlokCZ  

          Ten rám samotný bude určitě za šílený prachy. Já ale neměním rám, kupuju celý kolo a současné si nechávám. A o Canyonu jsem samozřejmě také uvažoval, ale nakonec jsem se rozhdonul, že ESko je pro mě zbytečně robusní a těžký (což je daný mojím stylem ježdění, téměř neskáčů, vážím málo, sjezdy jezdím relativně pomalu), Cube má dále lineárnější zadní stavbu (což jsem chtěl, pro někoho by to mohlo být už i moc a mám vyzkoušeno, že lineárních 125mm je pro mě tak akorát) a v neposlední řadě se mi u ESek nelíbí tolik osazení (chtěl jsem ORO brzdy a RP23 tlumič). No a cenově jsem byl na tom na předobjednávku v říjnu téměř stejně (přišlo na 62tis., u Canyonu by tomu odpovídala ES7, která by přišla na 2049euro a bylo by to s J7 a Pearlem).

          0 0
    • ares  

      Neměl by jsi se spíše ptát na nějaký super lehký křídla? :-))) 1 – Netuše jsem zvolil čtyřčep, tak snad bude makat :-) 2 – Vzhledem k negativní zkušenosti s 80 mm vidlicí, jsem chtěl něco víc a došel jsem, vzhledem k terénu ve kterém se pohybuji, ke zdvihu 150 mm. Odečtu-li předpokládaný sag, budu mít k dispozici cca 120 – 130 mm zdvihu. To ukáže praxe, co bude nejvýhodnější. 3 – Jak jsem později zjistil, důležité je obojí. Konstrukce zadní stavby má vliv na tuhost rámu a na zpětné rázy při šlapání v terénu, brzdění. Tlumič zase na průběh tlumení, ale to asi dost záleží taky na tom, co od toho člověk očekává. Výhodou asi může být, více možností nastavení, kdy si jezdec vybere co mu bude nejlépe vyhovovat. 4 – Vzhledem k hmotnosti mého současného oře si dle propočtu polepším ( ugramařím ) cca 2500 – 3000 g. Záleží na hmotnosti rámu, tu jsem nikde nezjistil, ale počítám s 3500 g. Záporný nárůst hmotnosti mi určitě vadit nebude :-) 5 – viz odstavec 3. Výrobce rozhodování vyřešil za mě :-)

      0 0
    • pajik  

      bejt tebou to takhle dopředu neřešim, nebo dopadneš jak já :-) půl roku mě už nebavilo jezdit na HT (sice byla zima, ale normálně jezdim i v zimě…), protože sem se těšil na novýho fulla…

      0 0
      • pegas  

        no uz se na to tesim nejakou dobu..problem bohuzel sou finance,…

        0 0
    • pegas  

      je tedy lepsi prepakovanej jednocep nebo 4 cep?..za predpokladu ze oba funguji spravne…ma kazdy system sve vyhody a nevyhody?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • panaczek  

      Pri vyberu prvniho fulla se vykasli na pocitani cepu a zjistovani, jestli je tenhle system progresivni nebo linearni, a podobny ptakoviny. To je az to posledni.

      1. Poradne si rozmysli, jak jezdis, kde jezdis a jaky tereny prevazne jezdis. Od toho odvod, jakej zdvih potrebujes. Pokud ti jde o skakani (o cemz dost pochybuju, kdyz se takhle ptas), nezalezi na zdvihu ani na nejaky progresivite, ale na tom, jak je ten ram stavenej – tzn. tloustka a sila trubek, jak jsou delany vyztuhy atd.

        jak a kde se jezdi na kole se 100 mm zdvihu: www.youtube.com/watch?…

      jak a kde se jezdi na kole se 135 mm zdvihu: www.youtube.com/watch?…

      jak a kde se jezdi na kole se 152 mm zdvihu: www.youtube.com/watch?…

      Myslim dost nazorne. Samozrejme neni problem si na danem kole obcas zaradit o “kategorii vys”. Na kole se 135 mm zdvihu se daji obcas delat i dost velke veci.

      Rict, ze Giant Reign je na pohodove XC chce uz dost velkou kuraz (traktorem se da taky dost pohodove jezdit po silnici). V soucasne dobe se nas vyrobci (za vesele podpory medii – pro obe skupiny to znamena profit) snazi presvedcit, ze univerzalni bike ma alespon 150 mm zdvihu. Nejvetsi moda posledni doby, Santa Cruz Nomad, je sice univerzalni bike, ale za predpokladu, ze mas fyzicku XC maratonce a techniku freeride jezdce (zatim jsem videl nazivo 2 takove). Pokud jses nejaky maslo mezi tim (jako treba ja a 95 procent vsech ostatnich bikeru) tak pro tebe takove kolo nema smysl. Do kopce se budes trapit (doufam, ze se tady nenajde nekdo, kdo bude tvrdit, ze 150 a vic jede do kopce jako 100 a min) a z kopce nevyuzijes potencial biku. Proste jses na spatnym kole. (A po forech najdes dost lidi, ktery tyhle mode nalitli a ted Nomady odlehcuji nebo se jich zbavuji).

      Univerzalni zdvih pro 90 procent vsech bikeru je 100 mm. Pokud chces trochu vic, bez do 120 mm. S takovym kolem si muzes dovolit dropy do 1 m, coz se na papire (obrazovce) nezda moc, ale kdyz pred takovym sutrem stojis, uz je to jiny. Pokud si porizujes vic nez 120mm, uz bys mel mit nejakou zkusenost a hlavne vedet, co presne chces.

      1. Udelej si seznam znacek, ktere pripadaji v uvahu – tzn. jsou dostupne v tvem okoli nebo na internetu a zaroven maji v nabidce kolo, ktere odpovida tvemu jizdnimu stylu.
      2. Geometrie – nejdulezitejsi vec. Nejdulezitejsim udajem je delka horni trubky. Pokud vis delku horni trubky u sveho nynejsi biku, snaz se najit kolo, ktere je nejblize tomu cislu (za predpokladu, ze ti soucasny bike vyhovuje). Problem je v tom, ze kazdy vyrobce meri jinak a ne vsichni meri presne.

      Ne kazdy vyrobce dela kola ve velikosti, ktera je presne na tvou vysku. Pokud potrebujes 19” ram a vyrobce dela 18 a pak az 20, tak je dost pravdepodobny, ze jses na hrane mezi 2 velikostmi, coz je problem. Takove kolo bych j=hned vyskrtnul. Dohanet to predstavcema a sedlovkama neni idealni.

      1. Po tehle strapaci s cislickama je nejlepe biky najit v obchode a vyzkouset – overit geometrii.
      2. Az pak bych resil jakej system chci – 4 cep x 1 cep x VPP a kdesi cosi. soucasne s tim design, cenu, kvalitu komponentu (neboli pomer vykon cena). Take zkusenosti s firmou (customer service, reklamace) hrajou roli.
      3. zaplat a vypadni.

      Tohle je idealni pripad, ktery predpoklada idealni podminky – vyber ruznych biku, dostupnost na trhu, mas moznost vyzkouset atd. ve skutecnosti budes muset improvizovat a samozrejme zalezi i na tobe – jednotliva kriteria muzes uprednostnit…u­pozadit… treba ja bych nemoh jezdit na modrem kole, ani kdyby mne bylo delany na miru, byla to velice linearni kombinace VPP s Horst Linkem slehnuta DW linkem a vazilo to 9 kg. ;-)

      A o budoucnost se chlapce neboj…, ona se o tebe taky neboji.

      0 0
      • Twisp  

        Modrá je dobrá ! :)

        bíla je ale lepší ;)

        0 0
      • speedy gonzales  

        hej ten DW link jsi tam dal kvuli me abych neremcal???:-)))

        0 0
      • MlokCZ  

        O tom Reignu jsem napsal, že se dá použít na pohodové XC. Ne že je určený na pohodové XC, tam píšu, že je už dost laděný do endura. Já osobně bych do Reignu třeba taky rozhodně nešel (pro mě by tu platilo dvojnásob ty důvody, proč jsem už nešel do Canyonu ESka)

        S těmi univerzálními 100mm já ten názor nemám a určitě se najde více než 10% lidí, kteří budou vozit větší zdvihy a bude jim 100mm na pohodové ježdění připadat málo a není vůbec nutné na ten vyšší zdvih skákat nějaké větší dropy a stejně se hodí (stačí trošku větší kořeny a využije se i 150mm).

        A právě do 130mm se najde spousta lehkých a rychlých kol laděných čistě do XC (typu toho Cuba z odkazu výše), kde je navíc téměř vždy tlumič typu RP23, takže takové kole jede na asfaltu pořád téměř stejně jako HT (při přepnutí na propedal nebo gate). A váhově (u toho Cuba z odkazu se 140/125 mm) na tom budu stále stejně jako u současných 115/100mm, tedy na 12,5kg Na takové kolo pak není třeba pořád žádná extra fyzička proti HT.

        Od 140mm už se situace u téměř všech modelů mění a už začne znatelně přibývat váha a pak negativní faktory vyšších zdvihů pro výjezdy.

        Pro 100mm zdvihu máš pravdu, že není třeba moc koukat na progresivitu, protože tam nejsou stejně žádné velké rozdíly.

        Geometrie je sice velmi důležitá věc, jenže na druhou stranu u podobně zaměřených modelů se liší velmi málo. Třeba u mě uvažovaných kol kolem 120–140mm se v mojí velikosti délka horní rámové trubky lišila mezi nejkratším a nejdelším kolem pouze o 1cm. Úhly hlavových trubek už se taky ustálily o podobných zdvihů a podobně zaměřených modelů na velmi podobných hodnotách.

        A řešit systém je podle mě dost zásadní. Pro příklad třeba pro 100mm zdvihu nadhodím Trance x i-drive x horstlink x vpp od lapierru. Zrovna tyhle kola se chováním liší dost podstatně. Samozřejmě když vybírá první kolo, tak se mu při pár minutách testovací jízdy bude dost těko hodnotit, co pro něj bude lepší a chce to více zkušeností..

        0 0
      • cabbage  

        más v tom bordel. třeba trek dělá full se 100mm a je to na slopestyle(XC na tm nepůjde ikdyby ses po***l), kdežto specialized dělá 150/150 na kterém by se dali jezdit 100km maratony(v při­měřeném tempu), ostatně rám 2,2kg je super hodnota i na XC… to v čem je největší rozdíl je geometrie, sice zdvihy nad 120 už geometrii změní, změnou zdvihu vidlice se to dá krásně kompenzovat.

        p.s. do prudkých kopců se na 130/130 trápím výrezně míň než na 90/0 a na asfltu je problém jen v pláštích a ráfkách…

        0 0
        • Twisp  

          s tim speslem 150/150 na maratony urcite, pokud chces dojet zbytky na obcerstvovackach :)

          ale s gulasem v cili uz bych to videl blede

          0 0
          • peky  

            S tím gulášem naděláte hrůza! Nestrašte ty lidi. Je to stejně nepoživatelný samá šlejška a bude jim potom blbě. Lepší je dát si těstovinky nebo salátek. To vždy je (osobní zkušenost dojíždím většinou v poslední desítce) a nakonec mi není špatně.

            0 0
            • Twisp  

              no to byla takova lehka nadsazka, ale na gulas se tesim skoro vzdycky :)

              0 0
          • peky  

            Jééé málem bych zapoměl… v druhé 1/2 startovacího pole se nemusíš stydět dát si na občerstvovačce pivko! To je jako hodně důležitý pro pohodovej maratonek na pohodovým XC biku. :D nebo?

            0 0
      • kudlanka32  

        nevim mam 130/150 a je to na dlouhy vyjizdky super a do kopce se mi jede lip naz kamosum se 100.....:-) a mam jednocep, ha ha

        0 0
        • speedy gonzales  

          ja presne vedel ze se ozves:-)

          0 0
          • kudlanka32  

            me totiz prijde, ze nejmin 2/3 toho, co dela kolo kolem je geometrie, tou je dany jak kolo jede do kopce, dolu, jak zataci, jak drzi stopu, jestli si musim poposedavat pri jizde do kopce a treba co udela kdyz uz pneumatiky ztracej grip…zbytek je takova tresnicka na dortu, kterou se to samo da uplne pohrbit.....

            mam jednocep s douhym zdvihem, na celodenni jezdeni v jakymkoliv terenu, ram vazi neco pres 2.5kg s tlumicem takze to neni zadnej sjezdak ale z kopce si to diky zdvihu uzivam jako by byl, kolo je lehky takze do kopce jede jak blazen, hlavne si clovek jen tak sedi a slape a nic neresi. Takze sem mnohem min unavenej nez kdybych mel tvrdyho zavodaka. Jedina nevyhoda jednocepu je ze pri takhle velkym zdvihu, hlavne ke konci, taha za retez. Nastesti malou silou, takze v terenu o tom clovek vubec nevi, poznam to jen kdyz sjedu z obrubniku:) Ale chrti si muzou do kopce zapnout propedal. Kolo uplne ztuhne jak pevny, ale kdyz jde do zdvihu, tak cca od 1/3–1/2 chodu prepakovani propedal pretlaci a chova se normalne:) Na stupen propedalu „1“ se da jezdit z kopce aniz bych o nem vedel, „2“ pripomina takovej trochu prifouklej blurr – ma tvrdsi zacatek ale pak jde do celyho zdvihu, „3“ je na nic skoro to nechodi. Takova mala recenze, po pul roce na ni mam narok:) Ze bych ji dal do recenzi? :))

            Jestli jednocep nebo ctrcep je kazdyho vec, kdo chce aktivni zehlicku tak sahne po jednocepu, kdo chce hrozne chrtit tak si koupi neco, co zpocatku zdvihu bude tuzsi. No a zachvili se to tak prolne ze to bude uplne jedno:) Pred deseti lety byl clovek divnej kdyz si dal 10cm Z1-ky na krosovy kolo, ted je doba na 15cisel jakymkoliv poctem cepu a hotovo :)

            0 0
    • BB  

      Taky bych na to asi šel přes peníze, kolik do toho chceš dát, to je hodně důležitá vstupní informace. A ač se to bude zdát nelogické, tak pro někoho, kdo se v tom moc nevyzná, neumí servisovat čepy, tak bych doporučil jít do něčeho kvalitnějšího a při tom technologicky jednoduššího. Aby to jezdilo, fungovalo a neprudilo. Pokud máš dost financí, tak na pohodový ježdění bych ti doporučil Santa Cruz Superlight. Je to jednočep „na přímo“ s vysoko posazeným čepem, takže se nehoupe. Jediná nevýhoda tohohle systému je, že je méně citlivý ve výjezdu, silný tah řetězu zavírá pružení, ale jinak samé výhody. Teď mají novou geometrii a se zdvihem 100 mm lehce položili hlavovou trubku, takže z XC závodní geometrie je to taková pohodářšká geometrie universálního kola na celodenní ježdění. Je to přesně kolo do našich poměrů, na rozdíl jak zmiňuje Panaczek Nomad a Reign, které jsou na většinu našich terénů „too much bike“, majitelé těchto kol se prosím neuražte, jistě někde znáte trailích, ke je využijete, o tom žádná.

      0 0
      • MlokCZ  

        S penězi souhlas, pokud je omezený rozpočet třeba pod 40tis. tak stejně slušných kol za ty prachy bude velmi málo, takže to bude s výběrem velmi jednoduché. Ale servisování čepů bych se nijak nebál a vůbec bych to jako kritérium nebral v úvahu. Při kole kolem 40tis. (nebo více) přeci není rozhodující, že dám jednou ročně 1500 Kč za odservisování čepů v servisu.

        0 0
      • MlokCZ  

        Pořád nechápu jednu věc, proč oba s panaczekem si myslíte, že Reign a podobná kola jsou pouze do extra drsných terénu, které u nás moc nejsou a že majitelé těch kol musí znát nějaké drsné traily a sjezdy, kde na nich jezdí, jinak ty kola nevyužijou. Třeba všechny moje trasy co jezdím a co jsem schopný sjet by se daly projet i na HT. A i přesto jsem si na obyčejném delším sjezdu po širší rozbité cestě (která by se dala při troše techniky sjet možná i na crossu) velmi užil sjezd na půjčeném Reignum (s Pikem). A na ten sjezd a i na rychlé rozbité kořenové úseky po rovině mi přišel super. Je jasné, že byl horší do výjezdu a je těžší, což je taky znát, ale i ty výjezdy se daly a dovedu si představit na něm jezdit i dlouhé čistě XC výlety. Byl bych na něm celkově už víc unavený a stálo by mě to na XC výletu ve výsledku více sil, to je jasné, ale někdo tohle rád objetuje za větší požitek ve sjezdech a rozbitých úsecích. Já třeba ne, protože si vychutnám i výjezdy, kde trávím víc času a tam bych si tu užil mnohem méně a nesnášim tlačení. Ale naprosto ty lidi chápu, každý má přeci jiný preference a baví ho něco jiného. Jako na druhou stranu chápu, že někdo si stejnou trasu klidně víc užije na HT nebo Epicovi.

        Třeba jeden kamarád má 170/170mm zdvihy a je to laděné něco mezi endurem a už sjezďákem. A přesto s náma rád jezdí na 50–60km vyjížďky, které jsou jetelné na HT. Prudčí kopce vytlačí pěšky a je taky spokojenej a vyjížďku si užije a na 100/100 by ho ani trochu nebavila.

        Samozřejmě tohle je extrém a většina lidí bude někde ve středu, který je podle mojeho názoru dnes už u rychlých, lehkých kol se zdvihy 120–130mm.

        Proto každý ať si užije, co mu vyhovuje.

        0 0
        • BB  

          já si nemyslím, že Reign je do extra drsných terénů, já si jen myslím, že pokud chce někdo fulla na celodenní ježdění v ČR a nebydlí v srdci Jeseníků, nebo Beskyd, tak je to „too much bike“, nic víc, nic míň. A přitom si myslím, že je to skvělý kolo.

          0 0
          • cabbage  

            velký kořeny jsou jen v beskydech?;

            0 0
            • speedy gonzales  

              ne, je to ale otazka koncentrace:-)))

              0 0
            • BB  

              velký kořeny jsou i na Hřebenech u Prahy, ale na velký kořeny nepotřebuji Reigna, to přejedu i na Superlightu. Reign je podle mého naprosto nutný, když dojde na metrové dropy, tam by Superlight dlouho nevydržel. V tom je asi rozdíl chápání různých terénů a různých kol u nás a v americe. Když se řekne u nás enduro, tak si představujeme kořeny a kameny a když řeknou enduro v americe, tak to jsou metr dva hluboké dropy. Ale nic nenamítám, že Reign jede pěkně i přes ty naše kořeny.

              0 0
              • MlokCZ  

                To ne, s tím endurem to bude podobný. Nikdo tu nevrdíme, že ty kořeny jsou enduro. To nejsou ani náhodou. Ale jde o to pohodlí přes ty kořeny. Přejet se dají i na HT, ale to jsem se takovým úsekům vyloženě vyhýbal, protože mě to na HT přímo deptalo. Na současném kole (115/100) už se takovým úsekům nevyhýbám, ale taky nemusím mít na jedné vyjížďce jich moc km (a přitom se mi ale takové úseky líbí). A od toho je právě ten vyšší zdvih a 100mm na to prostě nestačí (teď nemyslím zrovna konkrétně Reigna, který sice přejede ty kořeny lépe než 100mm full, ale to dokáží i jiná rychlejší a lehčí kola s vyšším zdvihem).

                0 0
    • JIRA  

      Pro pochopení konstrukce, funkce a dráhy zadní osy jednotlivých systémů doporučuji:

      www.specialized.cz/…ra_fsr07.pdf

      Je to sice PR na FSR, ale popis ostatních systémů tam je snad v pořádku.

      0 0
      • BB  

        není v pořádku ani popis FSR a hlavně není v pořádku popis ostattních systémů, větší hovadiny jsem dlouho nečetl, je to raklama úrovně „obyčejný prášek na to nestačí“. Skoro mě až udivuje, že se Specialized k něčemu takovému snížila.

        0 0
    • tomfree  

      Já bych v podstatě souhlasil s panaczkem a jako majitel intense6.6 se zdvihy 160/160 musím říci,že to kolo mám pouze na hory a jet na něm "jen tak"je celkem dřina,samozřejmě by šlo odlehčit na kolech to dělá asi 1,5kg,ale potom jsem si mohl koupit něco se zdvihy 120/120,tím chci říci,že nerozumím tomu když vidím kola tohoto typu s ráfky dt 5,1d a pneu 2,25 o váze 600g.Mám ještě ht a na tom jezdím daleko více než na intens,ale je fakt že když můžeš jet sjezd 60kou tak zapomeneš na všechna negativa včetně váhy a pěkně si to užješ!

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • hanz  

        no osobně si myslím že ty si právě to kolo těma tvojema kolama uplně zmršil…mtx sou dosbrý dh ráfky se špatnou váhou i na dh natož na nějaký enduro…naopak na todle kolo patří právě to čemu nerozumíš…třeba dt5,1+600g plášt a ty zdvyhy tam máš nato aby si snima pracoval, todle už nejsou zdvihy pro chrta aby ho nebolela prdel.

        0 0
        • tomfree  

          No jak už tu psala kupa lidí,tak Beskydy jsou kameny a zase kameny tak proto ty ráfky,600g plášť odejde po prvním sjezdu a tomu nemusím rozumět to je prostě fakt,jinak můžu jet pomalu a zvládnu to i na ht.

          0 0
          • hanz  

            a jako dt 5,1 neumí jezdit po kamenech?…je dost lidí co je vozí i na dh, neříkám že jim vydrží celou sezonu ale vozí) a že se 600g plášt rozpadne je taky pěknej blaf…a beskydy znám, nemám to tam daleko takže mě nepřesvědčuj…ale je to tvoje kolo žejo tak do toho nemám co kecat, já jen že si ho zabil.

            0 0
            • tomfree  

              To že jsem ho zabil mne mrzí,ale asi méně než kdybych se na tom kvůli špatným kolům zabil sám a pokud jde o pláště s těma jsem mněl problémy i na ht a to byla jiná jízda,věřím že máš v tomhle směru asi větší zkušenosti,ale já jezdím každý víkend už 10 let pravidelně tak mám taky něco najeto.

              0 0
              • hanz  

                todle kolo je podle mě bomba ještě s nomadem, s těma 5,1tkama mam zkušenost že vydrží celkem dost, přední sice nevydržel srážku se stromem ale zadní vozím aj na lehčí dh už skoro rok a drží.

                0 0
                • tomfree  

                  Tak až budeš mít cestu do beskyd nebo někde poblíž napiš,přijedu proberem to vyzkoušíme i nomáda a pak uvidíme jak to dopadne.

                  0 0
    • Tomcat  
      1. Zadni osa se pohybuje po dráze okolo jednoho středu, opisuje kruhovou výseč. Může to bejt jednočep, plavoucí střed, i softail
      2. To není o velikosti ale o kvalitě
      3. musí to být obojí jedno nebo druhé to pokazí jako i nedožene.
      4. To je nepřímá úměra
      5. nedělej si to těšší kup si komplet rám s tlumičem
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.