• chodec

    Tak po příspěvku cabbage zde:

    www.bike-forum.cz/…7/forum.html#…

    kde se s Mlokem a dalšími řešila (a mě zarazila) údajná nefunkčnost Talase mi to nedalo a trochu jsem počítal a srovnával, jak moc se projeví různé vidle na geometrii jinak stejného kola a rozdíly jsou zajímavé. Tak se se zájemci podělím, když už jsem se tím prokousal.

    Příklad Cabbagova kola – Canyon ES7 – viz jeho profil.

    Podle oficiálních stránek Canyonu má ESko úhel vidle („UV“) 68,5 jenže je tam i uvedeno, že to platí při vidli s délkou korunka-osa („KO“) 518.

    Tak koukám kolik že má ten Talas – a ejhle Talas(06) má KO jen 503 a Talas(07) má KO 511. KO 518 odpovídá spíš tak PIKU. U Talase(07) se nižším KO mění UV o +1/3 stupně (víc do vzpřímena) a u Talase(06) už je UV přes 69 (konkrétně cca 69,2). Jinak řečeno – ta vidlice samotná mění geometrii celkem podstatně hlavně oproti teoretické hodnotě UV udávané výrobcem. Vidlice je víc napřímená a tedy bude mít i větší tendenci se nořit (o kolik nechť spočítá někdo jiný pokud má zájem).

    Tak jsem koukal, co by různé vidlice pro zajímavost udělaly s mým vyhlédnutým kandidátem – Santa Cruz Blur LT ve velikosti XL. Tam je UV uváděn na 69,5, ale jen při 501 mm KO. U Talase(07) s 511 mm se úhel díky nárůstu KO o cenňák oproti hypotetické délce snižuje na 69 (tedy vidle se více pokládá), S PIKEm a jeho 518 mm KO by UV byl už jen lehce přes 68,5 a kdybych tam hodil třeba LYRIKA s 545 mm KO, UV by klesla na „čoprových“ 67,5.

    S měnící se délkou KO a úhlem UV se pochopitelně také prodlužuje rozvor. Třeba u té santy je rozdíl mezi stejným rámem na TALASu a LYRIKu skoro 2 cm na délku.

    Mimo jiné to také znamená, že třeba kolo pod sagem (řejněme 2 cm) má UV hned o skoro stupeň větší než nezatížené – udávané výrbcem (tohle velmi zhruba – počítal jsem různé rámy a jsou tam pochopitelně rozdíly, ale ± to osciluje kolem toho stupně).

    A poslední pro mě osobně podstatné zjištění – ty rozdíly jsou tak velké, že vycházet z údaje o sklonu vidle (UV) udávaného výrobcem bez přepočítán í podle konkrétní vidle co tam chci dát nemá moc smysl.

    Tož tak pro zajímavost a představu pro ty, co to jen intuitivně tušili, ale zatím se nedostali k tomu to nějak vyčíslit, kolik ty změny vlastně dělají (pro ty kterým objevuji Ameriku se omlouvám, ale snad to někomu pomůže).

    0 0
    • chodec  

      P.S. prosím nemá někdo údaj o vzdálenosti „korunka“ osa pro

      RockShox RVL

      a

      Talas (2008)

      Chtěl bych si výsledky zkompletovat díky.

      0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Myslim ze vysledne chovani kola spis ovlivni charakteristika „stopa predniho kola (trail)“ nez samotny udaj UV. Samozrejme UV je jeden z cinitelu ktery stopu ovlivnuje. en.wikipedia.or­g/wiki/Bicycle_an­d_motorcycle_ge­ometry

      Docela by me zajimalo co ti vyjde, pro ruzny kola a vidlice. Jen jsem linej to pocitat.

      0 0
      • chodec  

        Upřímně jsem ani tak nepásl po chování kola, ale uvažoval jsem, nakolik může být chod vidlice ovlivněn geometrií (jejím sklonem) a po zjištění, jak malá změna úhlu může ovlivnit chod, jsem zapátral, jak konkrétně to bude s variantami rámu a vidle nad kterými uvažuji. O jízdních vlastnostech určitě víc řekne ten trail, ale ty si radeji nejprve vyzkouším – i kdyby mi vyšlo jako trail nevím co, tak si nebudu jist, jak to vlastaně změní chování.

        Jinak pokud by sis to chtěl spočíst, tak můžu poskytnout jednoduchý návod a odkaz na kalkulačku na internetu, co udělá 90% práce za tebe. Potřebuješ znát jen:

        Výrobcem udávaný rozchod kol, úhel vidle (UV) a při jaké rozteči korunka-osa jej udává.

        Zbytek kola se chová vlastně jako trojúhelník s vrcholy přední náboj – zadní náboj – korunka, kde dopočteš zbývající úhly a strany a pak už jen zadáváš nové hodnoty KO, které tě zajímají (podle údajů u jednotlivých typů vidlic od výrobce případně podle uvažovaného zatížení) a dopočítáváš nové hodnoty UV.

        S tou kalkulačkou je to záležitost tak jedna kombinace tak 30s práce.

        0 0
        • Hroch obojzhivelnyj  

          No me prave zaujalo jak zmena delky vidlice asi zmeni stopu kola, resp. jizdni vlastnosti. Pripada mi prave ze moc ne. Ale jak rikam jsem linej to exaktne pocitat, tak.

          Jinak myslim ze pocitat vliv geometrie na zanoreni vidlice nema smysl, protoze ve statickem stavu (nulove rychlosti) te to nezajima a za jizdy zalezi uhel pusobeni sil na vidlici zejmena na vysce prekazky a meni se jak se kolo pres ni prevaluje a vidle zanoruje, a to verohodne namodelovat asi nejni legrace. A rozdily budou zanedbatelny ve srovnani s presnosti se kterou jsi schopny nastavit vidlici.

          0 0
          • chodec  

            No já to právě také bagatelizoval, ale z několika diskusí jsem nabyl dojmu, že těmtýž vidlicím se přičítají často dramaticky jiné vlastnosti (ochota se ponořovat typicky) a ta včerejší mě inspirovala k úvaze, nakolik může být tahle nekonzistence vnímání chování vidle způsobena tím, že je jinak „položená“. Nic víc nic míň. Nejde o modelaci chování vidlice ale spíš o to, že do včera jsem se nedokopal ani k tomu, udělat si představu, jak velké (v jakém řádu) se rozdíly mohou u různých vidlic pohybovat.

            Příklad:

            Někde jsem narazil na graf, který porovnával charakteristiku Lyrika a Talase07. Prakticky šly ty křivky shodně. Kdybych nad tím mávl rukou, tak ši řeknu, že z hlediska chodu tedy až na delší zdvih bude jedno, kterou tam dám. Jenže pochopitelně Lyrik má právě díky většímu zvihu ale i konstrukci úplně jinou KO – tím bude Talas ve stejném rámu o kus postavenější než Lyrik – včera jsem zjistil že skoro o 1,5–2 stupně.

            Talas, který bude zatěžován daleko více nakolmo tak i při hrubém odhadu rozkladu sil je jasné, že bude při stejném zatížení jezdcem ponořena více než ten Lyrik. Přitom schopnost pohlcení nárazu za jízdy Lyrikem tím nebude moc ovlivněna, spíše naopak.

            Jak říkám, nešlo o nic víc, než si udělat představu, o jakých změnách vlastně uvažuji.

            0 0
    • martt  

      pod vyrazom „uhel vidle UV“ myslis to co vyrobcovia oznacuju „uhel hlavove trubky“ alebo nieco ine?

      V obrazku oznacene ako alfa

      www.duratec.cz/index.php?…

      0 0
      • chodec  

        Ano – je mi jasné že je to trochu zjednodušující ;-) – díky ofsetu vidlice – ale s ohledem na sledovaný záměr – zjištění změny sklonu vidle v různém rámu u různých typů tahle generalizace neznamenala žádnou pohromu (alespoň jsem to jednou zkoušel počítat i důkladně se zohledněním ofsetu a přidaná hodnota byla minimální tak, že jsem se na to nakonec vykašlal). Pro zjištění toho, co jsem potřeboval tohle stačilo.

        0 0
    • MlokCZ  

      Jenže je tu velký faktor a to sag, který nebude 2cm ale u vidlice jako Talas výrazně větší (třeba já vozím skoro 3,5cm). Na druhou stranu u fullu je tu ještě sag na tlumiči, takže na rovině je to v součtu ±0 nebo rozdíl není velký. Jenže z prudkého kopce se sag na tlumiči sníží a na vidlici zvýší a u vyšších zdvihů to je nemalý rozdíl.

      Já mám na kole UV těsně pod 69st. (na rychlo jsem to měřil, je o chlup menší než udává Cube na stránkách) a nemám u Talase žádný problém ve sjezdech (i když samozřejmě se mi tam sag vidlice zvýší a na tlumiči nepatrně sníží).

      0 0
      • chodec  

        hmmmm – tak přiznám se, že sag zadní stavby jsem zanedbal :-( aniž bych měl spočteno, jak moc se projeví. Ale mám pocit, že s ohledem na to, proč jsem nad tím uvažoval nemá až tak význam – fakticky jsem vlastně zvažoval jen situaci, ze které vidlice startuje.

        0 0
    • martt  

      How Fork Length Changes Head Angle

      [change in head angle] = arcsin [(old length – new length)/(wheel ba­se)]

      www.sheldonbrown.com/…klengths.htm

      www.phred.org/

      0 0
    • martt  

      Tu je nejake pocitadlo geometrie v Exceli (neviem ale ci funguje)

      www.geocities.com/…or-v.1.7.xls

      0 0
      • chodec  

        dík – škoda že jsem to neměl včera – tohle by bylo ještě rychlejší ;-)

        0 0
    •  

      Ticho! Všechny vás zabiju!

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.