• radekhk

    Zdravím,

    aktuálně jezdím na XC Superior XP 29 SE modelový rok 2020. Při jeho koupi jsem uvažoval i o gravelu, ale nakonec padla volba na XC. Pravidelně jezdím i delší trasy okolo 100 km (cyklostezky, silnice 3. třídy, lesní a polní cesty, takže jen lehčí terén) a přestože je kolo vybaveno pohonem 2×11 a plášti 2,1", tak jsou pro mě takto dlouhé trasy utrpením (málo svižné na asfaltu, nemožnost jiného úchopu řidítek…). Takže plánuji pořízení gravelu a čas ukáže, zda to bude doplněk k XC, nebo XC půjde do světa. Vzhledem k situaci na trhu a faktu, že mám na čem jezdit s nákupem nespěchám, ale potřeboval bych poradit s geometrií. Je mi jasné, že není nad osobní zkušenost, ale jaké byste doporučili výrobce, případně konkrétní modely, pokud preferuji pohodlnější, vzpřímeňejší posed na kole? Který výrobce nabízí gravely s pohodlnou geoometrií? Nepreferuji žadnou značku, na internetu koukal jsem na Superior, Rock Machine, Qayron, Author, Rose, Cube, Canyon, ale nic moc jsem nevykoukal :-)

    Dáte mi nějaké tipy?

    0 0
    • Hadato  

      Na takové ježdění je Gravel ideální, nicméně, než začneš pořizovat: Zkoušel jsi tam dát nějaké jezdivé pláště? I ty 2.1" hodně špatně odvalovat. Zkoušel jsi dát nějaké jezdivé pláště typu Race King or Continentalu? Mohlo by to hodně pomoci.

      0 0
        MTBIKER doporučuje
        GT Grade Elite 28 kolo, bordó Skladem 2 ks

        Výprodej -22% GT Grade Elite 28 kolo, bordó

        19 899 Kč -22% MOC 32 899 Kč

        GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé Skladem 1 kus

        Akce -12% GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé

        od 82 799 Kč -12% MOC 104 999 Kč

        Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 dámské kolo, alpine Skladem 1 kus

        savings Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 dámské kolo, alpine

        76 499 Kč savings MOC 119 999 Kč

      • radekhk  

        Z výroby tam jsou Schwalbe Rapid Rob, kamarád má stejné kolo s Maxis Ikon, přišlo mi to stejné, jiné jsem nezkoušel. Pozeptám se mezi přateli, jestli nemají obuto něco rychlejšího a případně vyzkouším. Ale jak říkám při delších vyjížďkách jde o celkový pocit z kola, do 50 km v pohodě, ale pak už začíná trápení. Jezdím v širším okolí Hradce Králové, podhůří Orlických hor a Orlických horách, ale nikdy v terénu, který by gravel neměl zvládnout. Naopak předpokládám, že se s gravelem z HK do míst svého zájmu dostanu svižneji a s menší námahou.

        0 0
        • Pán z Dubu  

          Obout můžeš i gravel pláště. O těch je tu několik vláken. Fofr plášť je např. např. schwalbe g-one speed https://www.bike-eshop.cz/…kevlar-cerna )

          a přidej variantu úchopu na toto kolo.

          Pohodlí zajišťuje geometrie posedu nikoli rámu.

          Zrychlí Tě:

          Účinnější přenos energie z nohy přes materiál na zem.

          Snížení odporu prostředí.

          Osobní progres.

          0 0
          • tompca  

            Přesně, zkusil bych si pohrát s posedem a přidal pro variabilitu úchopu vnitřní Q-lab rohy ( na starém XC to bylo to nejlepší co jsem udělal).

            https://www.cykloport.cz/…trni--cerne/?…

            Zkusil bych i ty jiné pláště, nějaké gravelové v rozměru 700×45–47mm nebo i ty Continental Race Kingy 2.0–2.1. Klidně bazar, občas se něco pěkného dá najít. Stejně teď žádný gravel nekoupíš, nic není.

            0 0
            • Peslezedirou  

              Také se mi tohle řešení nejvíc líbí.

              0 0
              • cyklista86  

                Ty vnitrni rohy opravdu nenahradi berany. Berany ti umoznuji menit delku, sirku a vysku uchopu + k tomu kombinace ruzneho natoceni zapesti. Ty vnitrni rohy jsou k cemu? Bezne jezdim tak, ze mam dlane-malikovou hranu oprenou o brzdy abych mel uchop na sirku ramen pri jizde po silnici. K tomu nepotrebuju montovat na riditka nejake ohavne rohy. :D

                0 1
                • TK75  

                  Asi máš úzký řidítka na mtb, že máš brzdy na šířku ramen

                  ?

                  0 0
                  • cyklista86  

                    70 cm riditka a mam docela sirokou kostru, ale kdyz jedu kudlu po silnici, tak mam ruce jeste bliz predstavce. Proste jen opru malikovou hranu. Nepotrebuju tam zadne rohy.. Ale je to na hovno v porovnani s beranama. Ty berany jsou urcite jeden z hlavnich duvodu proc chcu taky gravela. Na tom MTB muzes vymyslet co chces, ale ty berany proste nic nenahradi.. Takze pro zakladatele vlakna. MTB bych nechal na off road jezdeni tzn. nedaval bych tam zadne hladke uzovky a na silnice, polnacky, sotky koupit gravela..

                    0 1
                • tsunami  

                  Vnitřní rohy berany 100% nenahradí, ale dokud je nezkusíš tak je nekomentuj. Opření o brzdy je fakt nenahradí.

                  1 0
                  • cyklista86  

                    U beranu me jde predevsim o zmenu vysky a delky uchopu. ANi jedno me nejake vnitrni rohy nenahradi. Resi to jen sirku a jak rikam na to rohy nepotrebuju..

                    0 1
                    • LM  

                      Tak si tam namontuj tohle :-)

                      1 0
                      • cyklista86  

                        Tak na nenapadnou sebevrazdu idealni, ale jinak uz je fakt lepsi si koupit rovnou ty berany a pripadne vymenit predstavec za kratsi..

                        0 0
                • Georrge  

                  Vnitřní rohy sice nenahradí berany, ale berany zase nenahradí rovné řidítka. Všude jinde než na asfaltu jsou berany horší a pokud chce člověk spíše pohodlné kolo na delší jízdy, je spodní úchop beranů úplně k ničemu. Univerzální řidítka bohužel ještě nikdo nevymyslel.

                  Osobně vnitřní rohy vozím, přešel jsem na ně z klasických rohů poté, co jsem pořídil širší řidítka. Ale úplně nadšený z nich také nejsem. Posed je s nimi sice fajn, ale přijde mi, že tlačí na stejná místa dlaní a prsů, jako klasický úchop. Takže pokud člověka při delší jízdě bolí dlaně nebo prsty, těmi vnitřními rohy si moc nepomůže, v tomto byly vnější rohy lepší. Ty vnitřní rohy jsou asi moc krátké, člověk tedy nemůže zápěstí vytočit jako u vnějších rohů a většina hmotnosti jde na spodní část dlaně, což není ideální.

                  2 0
                  • Atilla  

                    Spodní úchop, že je k ničemu? Proč?

                    0 0
                    • LM  

                      Chtěl bych vidět, jak někdo jezdí z kopce na gravelu po rozdrbanejch polních/lesních cestách bez držení ve spodním úchopu.

                      Pokud to fakt drncá, tak si při držení za páky pohneš pákama a v horním úchopu za řidítka zase nemůžeš brzdít :-)

                      0 0
                  • LM  

                    Tak tam dej vnitřní i vnější růžky :-)

                    0 0
                  • Pavell  

                    Ty univerzalni jsou berany

                    0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • radekhk  

              Na vnitřní rohy jsem narazil, když jsem kupoval nové gripy a reálně jsem nad nimi uvažoval. Pro někoho se může jednat o dostačující/op­timální řešení, ale já jsem rozhodnutý pro berany, i když ve svém okolí vyznavačů MTB jsem se svým názorem za exota :-) Berany jsou z hlediska úchopu mnohem variabilnější a díky tomu lze během dlouhých jízd měnit pozici celého těla. Když uvážím, po jakých cestách v posledních letech jezdím, tak musím uznat, že MTB s odpruženou vidlicí nepotřebuji, takže od gravelu očekávám i úsporu hmotnosti, což se snad projeví ve stoupání.

              0 0
              • Gwaihir  

                Tak jestli ti sedí berany, tak je gravel asi nejlepší volba, ne?

                0 0
              • tompca  

                Já to myslel tak, upravit si to MTB než seženeš nějaký gravel, teď to nebude jednoduché.

                0 0
                • radekhk  

                  Jasné, určitě vyměním pláště za něco rychlejšího. Ono to není tak, že bych najednou s MTB nemohl existovat. Vzhledem k situaci na trhu budu rád, když něco pořídím do příštího jara, ale chci, aby mi to sedělo, nebudu kupovat za každou cenu jen proto, že nic jiného není.

                  0 0
              • Pán z Dubu  

                Půjč si před koupí gravelbike na 100km vyjížďku – ať víš, do čeho jdeš.

                0 0
                • LM  

                  To bude asi ještě větší „mission impossible“ než teď něco koupit…

                  0 0
    • iceduck  

      Pohodlná geo je hodně široký pojem – mám aero silničku i gravel a pohodlné je svým způsobem obojí. Dáš kratší/delší představec, přidáš podložku a všechno bude jinak.

      Koupil bych to co se ti bude líbit a bude skladem :)

      0 0
    • kliiima  

      Nejvzpřímenější posed má dle mých porovnání Merida Silex a myslím si, že je často neprávem opomíjena. Dále je zajímavý Trek Domane a Giant Revolt. Ještě se mi líbí Rose, ale tam mi přijde posed více sportovní

      0 0
    • JachymP  

      Asi ti nezbude než vyzkoušet. Pro mě je třeba super pohodlnej Diverge. Líbí se mi taky Revolt. Pohodlný bude asi GT Grade třeba. Nejvyšší stack má asi Merida Silex, jestli ti jde o tohle. Pohodlí na gravelu se hodně dá doladit pláštěma, bezdušema a správným tlakem. Ale ono trošku se ohnout neškodí, efektivita šlapání je pak úplně jinde. Ale teď se kola fakt blbě shání, spíš budeš muset vzít co bude.

      Každopádně na to co píšeš je gravel ideální, pokud je trasa gravel-friendly, tak mám průměr o 5 až 8 km/h vyšší než na MTB ale hlavně je to na takových trasách na gravelu mnohem větší zábava. S MTB jen v terénu.

      0 0
      • psbiker  

        Rychlé XC MTB jede skoro jako silnička ne? Přeháním, ale 5–8 km/h se mi zdá sakra moc.

        0 0
        • rejdy  

          Jo, 5–8 km/h je si myslím moc, je to vidět i třeba u Cinka s Hynkem, když dají občas MTB on the road, při podobných wattech a profilu tam,kde jedou na silničce průměr okolo 31, jsou s MTB někde 26–27.

          Takže silnička bude podle mě o 15–20 % rychlejší na asfaltu, gravel o něco míň, záleží na posedu a pneu.

          0 0
          • psbiker  

            U gravelu záleží na pocitu:) Rychlé XC s agresivním posedem a rychlými plášti se může dostat k silničce mnohem blíž, tipuju tak k 95%.

            0 0
            • rejdy  

              Jasný, vždycky bude záležet na daném kole, tady konkrétně jsou ty rozdíly taky relativně malý:

              https://www.strava.com/…s/5250560964

              https://www.strava.com/…s/5577900518

              Jednou Lux, jednou Aeroad, Řevničák na 372 W o necelý 2 km/h rychlejší, vítr stejnej směr…

              0 0
              • plzakj  

                Jo, 2kmh, taky mi to tak vychazi na rovine na asfaltu v porovnani xc full s xc plastema vs gravel s 40mm rychlejma plastema. O dalsi 2–3km je rychlejsi silnicka na 28mm. Pri stejnym usili/vetru. Mam nekolik tras/useku, ktery jezdim casto na ruznejch kolech. Rozdil je pak ve stoupani, kde mam gravel o nejaky 3kg lehci, nez fulla. Tam to proste na gravelu jede daleko lip.

                0 0
        • LM  

          Když srovnám trail full (160/140 zdvihy) s enduro obutím (DHF+Butcher nebo Slaughter, bezduše) s plečko-allroadem z Dekáče s 35 mm bezdušema s drobným vzorkem (G-One Allround), tak rozdíl průměrné rychlosti zhruba sedí (obě kola váží skoro stejně:-).

          Ale trasa musí být „gravel friendly“. Jakmile je tam nějaký delší hodně rozdrbaný úsek, tak průměrná rychlost na gravelu klesá k úrovni MTB, se kterým by tam byla větší zábava (ale na zbytku trasy bych se zase nudil).

          0 0
          • TK75  

            Klesá, protože máš jen 35 mm ..

            S grevlem kterej má 43 a vejš bezduše je to pak úplně jinde.

            0 0
            • jIrI___  

              Ale pak zase výrazně klesá rychlost na zpevněném povrchu. Zvlášť při rychlostech nad nějakých 30 km/h, tam je to zcela evidentní. Prostě člověk si musí najít optimální šířku podle toho, kde jezdí :)

              0 0
              • cyklista86  

                Jestli je tu rec o 30km/h prumer tzn. ze na rovine se jede spis 35km/h a vic tak ok, ale jestli je tu rec proste o momentalni rychlosti nekde na rovine po silnici, tak 30km/h na MTB s rychlyma gumama opravdu neni zadny problem. Odpor vetru a pod. ma smysl resit az od tech 35 spis 40km/h kde uz aerodinamika hraje velkou roli, ale kdo mimo vyslehane zavodaky jezdi takhle rychle. Opravdu bych chtel videt realny mereny cisla na stejne trati za stejnych podminek v rychlosti 30km/h silnice 25mm gumy, gravel 35–40mm gumy a 29 MTB s rychlyma 2.25 gumama s tim ze vaha kola by byla cca stejna a posed by byl na vsech kolech agresivni, zavodni a chtel bych videt ty rozdily ve watech. Myslim ze rozdily nula nula nic. 40–45km/h uz by byla ale uplne jina pohadka..

                0 1
                • jIrI___  

                  Ta čísla bych taky rád viděl. Ale mám trošku obavy, že udělat přesné měření v reálných podmínkách není tak úplně jednoduché, protože do toho vstupuje spousta proměnných.

                  0 0
                • Jezevec70  

                  Když se podíváš do tabulek, tak valivý odpor rychlých bikových plášťů je podobný jako gravelových. Rozdíl bude jen v odporu vzduchu.

                  0 0
      • radekhk  

        Merida mi geometrií vyhovovala při výběru MTB u modelu Big.nine SLX Edition, ale byla to jednoplacka, tak jsem vzal SUPa s dvopřevodníkem. Ale dospěl jsem k názoru, že MTB je pro moje využití příliš. Tak třeba bude Merida vyhovovat i v kategorii gravel. Kouknu i na ostatní…díky.

        0 0
    • plzakj  

      Topstone, Revolt, novej Canyon.

      0 0
    • člen  

      Navážu na vlákno dotazem na majitele silniček a gravelů.

      Teď jezdím endurance silničku (s ráfkovými brzdami, úzkými plášti, do terénu to není, endurance je jen trochu pohodlnější posez). Uvažuji o gravelu (Giant Revolt, Canyon?) a přemýšlím o geometrii. Pro gravel bych nějak intuitivně očekával spíše vzpřímenější posez = vyšší stack a kratší reach (resp. reach + délka představce). Když se dívám na dvě výše uvedené značky a porovnám kola různých kategorii (ryzí Silnice, Endurance silnice a Gravel) pro stejně vysokou postavu, tak u Giant skutečně platí, že v řadě S – E – G se zvyšuje stack a zkracuje reach (myšleno reach + představec). U Canyon toto ale neplatí, Endurace má sice vyšší stack a kratší reach+stem než Ultimate, ale oba gravely jsou nižší a delší než Endurace.

      Jaká geometrie by měla být / vám vyhovuje u gravelu ve srovnání se silnicí?

      0 0
      • cyklista86  

        Jo canyon ma u gravelu kratkou hlavovou trubku, takze to pak dopada tak, ze naprosta vetsina lidi ma pak nad tou hlavou aspon 5cm podlozek.. Kvuli tomu jsem taky canyon zavrhl. Giant Revolt ma urcite prijatelnejsi geo pro vetsinu lidi.. U revoltu me zase sere to oazeni kde mixujou GRX sady s nejakym divnyma klikama, ktery si prej moc nekamaradi s presmykem.. Nebo pak ma jeste giant v nabidce radu contend https://www.giant-bicycles.com/…tend-ar-2022 coz je endurance silnicka, kde das az 38mm plaste. Coz je dobra volba pro lidi co chcou jezdit hlavne po silnici a sem tam nejaka polnacka, sotolina, lesni cesta. Na to neni potreba robustni gravel s 50mm gumama..

        1 0
        • TK75  

          Ano, to si odhadnul s Grizlem a nízkým stackem přesně… Taky bych ho kvůli tomu nemohl mit

          2 0
          • Pavell  

            Já si u Grizla pomohl otočením představce…peklo pro módní policii, ale pocitově se to nesklutečně zlepšilo.

            0 0
            • cyklista86  

              Nejak nechapu proc maji 2 gravely a oba maji tak nizkou hlavu. Grail mel byt puvodne jako zavodni, ale u grizla meli tu hlavu protahnout a byla by to pecka..

              0 0
        • člen  

          Pokud bych vyšel z Canyon doporučení pro mou postavu, tak stack je u gravelů ok, ale bylo by to strašně dlouhé. A pokud uvažuji o číslo menší, tak jsme tam, kde píšeš…malý stack.

          1. BTW ad podložky…kolo přijde s již zaříznutou vidlicí, canyon dává standardně podložky 27,5 mm. Ubrat podložku není problém, ale kolik se dá rozumně přidal, aby již krk vidlice nebyl krátký pro upnutí představce?
          2. Revoltí geo mi přijde lepší. Ty problémy s klikami a smykem (taky mě FSA kliky, navíc 48/32, serou a raději bych standardní GRX 600) jsi vyčetl kde? Nějaký odkaz?
          3. Člověče Contend by byl s Geo úplně nejblíže tomu, co mám dnes na silnici. Ale je to pořád „jen“ endurance silnička – silniční sada, pneu max 38, krom nejvyššího modelu jen mechanické kotoučovky. Chtěl bych mít variantu pro možnost občasného těžšího terénu (a z domu poslat mtb XC, které používám minimálně)
          0 0
          • TK75  

            Dlouhé i s tím jejich predstavcem cca 70 – 80 mm?

            0 0
            • člen  

              Já koukám po XL, tam je představec 90 mm. Dohromady s reach 521/517 (Grail/Grizl). Revolt taky 90 mm, celkem ale jen 497 mm. Dnes na silničce mám něco mezi – 505, takže o dost blíže k Revolt.

              0 0
          • cyklista86  

            To bylo mysleno tak hovorove 5cm. Jestli canyon dava 27,5mm podlozek tak to je max. U canyonu dalsi problem, ze predstavec neni beznych rozmeru.. O tech klikach sem cetl o modelech 2021 nekde na foru a videl sem i par videi kde o tom vykladaji. Mozna uz to na 2022 je ok.. Ten revolt je dobra volba. Ted maji prijit shopum nove kusy, tak je na case si nejakej predobjednat..

            0 0
            • člen  

              JJ, vím, že většinou uvádí dostupnost koncem března. Škoda, že ty FSA kliky mají i jiný střed a nelze jednoduše změnit za GRX.

              0 0
      • TK75  

        Obecně je gravel položenej hlavovej úhel 70–72°, delší reach a větší rozvor…výška hlavy je různá u značek, stejně jako bb drop, ale ten se pohybuje cca 70–80 mm každopádně je nízko kvůli použití objemných pneumatik

        Bohužel rozptyl je velký, já považuji za dobrou geo co má třeba Rocky Mountain Solo https://www.bikeandride.cz/…-docka-test/

        Vysoká hlava je fajn na jízdu terénem, moc nízkej stack potom způsobuje že jdeš rychle přes řidítka

        Delší reach, větší prostor na práci s kolem

        A sedí mi i delší rozvor, stabilita

        Prostě je tam spousta věcí lehce odvozená z mtb, proto je to jinak

        0 0
    • mr.antik  

      Zkusim tady takový rychlo dotaz. Mám silničku vel. S s reachem 380 a představcem 80mm, plus řídítka s co nejmenším reachem a dropem. Řek bych že mě to sedí (furt mám možnost dát řidítka výš do pohodlna nebo níž do sportovna).

      Našel jsem gravela a teď nevim – mám vzít stejnou velikost S – tj. reach 381? S tím že bych tam dal představec 70mm, takže budu o 1cm kratší.

      Nebo vzít Mko s reachem 387 a představcem 70mm – budu o 3mm kratší oproti stávající silničce?

      0 0
      • ceo  

        Tak můžeš dát 80 predstavec.

        Vzal bych M, protože delší rozvor…

        Jen REACH, bez hodnoty stack ti moc neřekne. Můžeš mít stejný REACH, ale nižší stack a budeš víc natazenej

        0 0
        • mr.antik  

          tomu moc nerozumim… stack dokážu dorovnat položkama/otočením představce při podobném dropu.

          Zkoušel jsem na silničce co to udělá když zvednu řídítka, ty čísla co jsem psal jsou pro takový pohodlný endurance posed

          EDIT – jako chápu že to jsou dva jiné světy ale spíš by mě zajímalo jestli prostě lidi vozí oproti silničce spíš kratší posed nebo ± stejný a jen si dají výš řidítka. Ta stabilita mě taky vede k Mku ale nebude tam už moc možností cuknout s délkou představce, i když Giant standadrně osazuje Ska 60mm představcem

          0 0
        • mr.antik  

          ale máš pravdu, že to Mku je takové už prostě na hraně se vším, na představec 70, do negativu, žádné podložky a prostě bez možnosti s tim hnout – což mě trošku znervózňuje

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.