Ochrana řadících lanek ve vodítku, silnice

22 nepřečtených
  • madik

    Přestavoval jsem nyní jedno starší silniční karbonové kolo z vnějším vedením řadících lanek. A překvapilo mě jak je nedomyšlená ochrana lanek ve vodítku pod středem. Z hlediska vnějších vlivů od bordelu a hlavně tření mezi vodítkem a lankem, které je dost významné a degraduje kvalitu řazení. Osadil jsem kolo úplně novou 105 R7000 včetně lanek a bowdenů a řazení nic moc.. A to je to nové a čisté.

    Hlavně mi příjde, že se ochrana lanek ve vodítku vpodstatě vůbec neřeší a vnější vedení lanek tu je 100let?

    Jak to řešíte? Ochranu lanka od vnějších vlivů, a aby běželo hladčeji řazení?

    Hlavně když jde o bowdeny a lanka, výrobci se předhání v technologiích povlaku lanek a jak hladce běží v bowdenech pro super hladký chod a perfektní řazení či brždění, a pak se to super lanko dře o plastové vodítko..

    Na svém Canyonu mám vnitřní vedení lanek a používám Jagwire Elite Sealed shift set , který přesně popsané problémy řeší. A zminovat se o tom, že jde s tímto řazení naprosto parádně asi nemusím.. Ale je to dost drahá záležitost a na nic alternativního jsem nenarazil.

    0 0
    • Bubaaak  

      O tomhle se bavíš?

      0 0
      • madik  

        Ano přesně tohle

        0 0
        • Singlespeed  

          S tímto problém nebývá, pokud nejsou drážky vydřené nebo použité blbé lanko. Zkus to vyměnit a natáhnout klasické hladké broušené lanko od Shimana a bude to šlapat jak hodinky.

          0 0
          • madik  

            Drážky samozřejmě do určité míry vydřené jsou, kolo je asi 6let staré ježděné i v bordelu. Ale i kdyby bylo vodítko nové, stejně je to jen kus plastu a drát bude mít v místě dotyku výrazně větší tření než ve zbytku vedení lanka v bowdenech. Příjde mi to takové naprosto nedomyšlené.

            Moje řešení bude, že koupím náhradní Jagwire liner, který nestojí mnoho a na obnaženou část lanek v oblasti toho plastového nesmyslu natáhnu tu hadičku. To by snad řazení mohlo zachránit..

            Mě stále nedochází proč se ty dráty nechavají odkryté? Respektive, ted už je to lepší s vnitřním vedením v rámech, ale dříve 5+ let to tak měli snad všichni a nikdo to neřešil, to mi je dost zvláštní :(

            0 0
            • Vilém  

              Jediny kdy s timto byva problem jsou zimni sracky, kdy to v bude zamrznout. Jinak je to naprosto bezproblemove.

              0 0
              • jecnak  

                +1

                0 0
              • nooski  

                Bývá s tím mnohem větší problém tehdy, když vozíš nějaké sladké pití a sem tam ti z bidonu vyteče. Ta kaše dokáže spolehlivě řazení vyřadit. Jarová voda to ale napraví a je to bez problémů. Pokud sada s novýma lankama neřadí, hledal bych problém jinde.

                0 0
                • madik  

                  Presmyk klade dost velký odpor při řazení. Vykládám si to právě velkým třením v drážce vodítka. Tře se to v delce cca 6–8cm, což je hodně. Koupě nového vodítka by se asi situace zlepšila, ale nekoukal jsem kde se dá koupit, je to už starší kolo a nevím jestli jsou nějak unifikované. Specialized Tarmac cca rok 2012 (asi SL4 generace). Mrknu na ebay.

                  0 0
                  • Singlespeed  

                    Několik druhů vodítek za pár korun má každý cykloservis, stačí vybrat to, které pasuje. Objednávat takovou prkotinu na e-bay je cipovina :-).

                    0 0
                    • madik  

                      Je to možný. Já spíš uvažoval, že bude mít každý model rámu speciální. V rámu je klasická díra pro protáhnutí řadícího lanka k přesmyku a vodítko je navržené, aby se drát nikde nedotýkal rámu a šel přímo k přesmyku. Tak si říkám, že tam prostě nemůžu dát ledascos.. možná je na to nějaký standard o kterém nevím. Pro mě jsou tyhle překonané řešení novinka :)

                      0 0
            • Singlespeed  

              Dávat tam ten liner je zbytečnost. Plast jak plast, vydírá se stejně jako to vodítko a nic tím nevyřešíš. Třecí plocha bude minimálně stejná, spíše ještě větší než u holého vodítka.

              0 0
              • madik  

                V lineru je mazivo a tření tak bude o dost menší, než má suchý drát v platové drážce… A jestli se po sezone bude muset vymenit… v tom nevidím problém, pokud to bude rok krásně řadit :)

                0 0
                • Singlespeed  

                  Těch faktorů ovlivňujících řazení je více, raději bych si ověřil, zda je problém opravdu ve vodítku, kde bývá jen málokdy tedy skoro nikdy. Problém dělají potažená lanka Shimano, problém občas dělá dodávaný originální měkký bovden u přehazovačky, problém dělají i utěsněné koncovky bovdenu s trubičkami… Pokud něco z toho máš osazeno, zaměř se na to a dej to případně pryč.

                  0 0
    • Singlespeed  

      Pokud sada R7000 obsahuje ta nepovedená šedou hmotou potažená lanka jako R8000, bude problém v nich.

      0 0
    • deekay  

      Všude používám ten sealed kit. Počáteční investice vyšší ,ale pak už menis jen lanko a liner. Za mě se to rozhodně vyplatí.

      0 0
    • jecnak  

      Kdyztak pak prosim zpet kus toho Nokonu u zadni brzdy.

      0 0
    • kubad  

      nijak není důvod, je to nejblbovzdornější řešení a fakt funguje bez problémů, jak na silnici tak na MTB

      0 0
      • madik  

        Hmm, nuž dobrá asi jsem moc velký perfekcionista a to řešení se mi nelíbí :)

        0 0
        • kubad  

          pokud je vydrané to vodítko, kup za pár korun nové a na dlouho vystaráno

          vozil sem to i na CX kde to najezdilo spousty km ve sračkách a v pohodě

          0 0
    • tromboonen  

      Záleží mnohem víc na detailech jako je vedení těch lanek v niných částech, různé prudší zlomy, prostě jak je rám promyšlenej i z tohoto hlediska, plus jak pečlivě a z hlediska ohybu nejlépe jsou instalované bowdeny na rodlech, pod omotávkou atd,, i na opačném konci, plus jejich délka tam, plus roztažení a opracování konců bowdenu kde jsi štípal. Mám to všechno vnitřkem, jen pod středem to schválně leze ven i na jednici a rozhodně s tím není problém. Pokud by to bylo zanesené bordelem vyčistit a pak preventivně máznout suchým mazivem na řetěz (jenom to místo, nelepí pak primárně bordel.

      Výměna toho vodítka taky může pomoct i když se to nezdá, zamyslet se i nad její pravolevou polohou, no a poslední věc by byla taková „hadička“ co je i v bowdenu a hlavně na odkrytých místech lanka, u Jagwire se to myslím jmenuje liner? Klidně jenom kousek kolem toho středu, nebo na celou délku, ale jak psali i ostatní, jen tím vodítkem samotným to nebude, funguje mi to neprosto lehce a dobře na třech kolech s tímto setupem pod středem, dvě z toho lanka klasicky venkem a holá, jedno vše vnitřkem.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.