jaka je vyhoda tzv. plovoucích kotouču?nemužu se nikde dohledat!
jaka je vyhoda tzv. plovoucích kotouču?nemužu se nikde dohledat!
Nedeformují se při zátěži. Elementární fyzika – kraj kotouče se při brždění zahřívá a tak nabývá na průměru. Pokud by se stejně zahřál celej kotouč stejnoměrně, tak je vše v pořádku. Jenže to se neděje – paprsky, které kotouč unášejí zůstávají proti kraji kotouče výrazně chladnější a tak se skoro neroztáhnou a v místě uchycení kotouče na náboj je to zafixované a možnost pohybu při zahřátí je nulová. No a co se asi tak stane, když kraj nějakého kruhu roztáhneš a střed zůstane rozměrově stejný ? Ten kraj bude delší, ale přitom bude paprsky držen na stejném průměru – nevyhnutelně se zvlní. Obvykle to není nijak dramatické, ale někomu můžo po delší zátěži začít kotouče různě škrtat. Plovoucí kotouč umožní to, aby se kraj kotouče při zahřátí v klídku a nerušeně celý zvětšil a pak se zase vrátil nijak neomezován chladnými paprsky unašeče. Brzdná plocha tak na plovoucím kotouči němá pokušení se deformovat.
Druhotný efekt je, že se paprdky dají udělat z nějaké teplo dobře vedoucího materiálu (hliník), takže se urychluje chlazení (to jde pochopitelně udělat i u neplovoucího kotouče viz vented Magury nebo Shimana XTR kotouče), ale na plovoucích si o to konstrukce říká jaksi automaticky.
Konečně moje vlastní pozorování ukazují, že kotouč má do značné míry schopnost „samocentrování“. Nevím jak to pojmenovat lépe. Zkrátka i drobně rozhozený kotouč (třeba po ťukanci kamenem a pod. Se pouhým prudkým probržděním vycentruje – nemám to nějak extra promyšleno, ale vysvětluji si to zhruba tím, že určitá vůle v zámcím unašeče (který ťukanec nerozhodil) mu po zahřátí při brždění umožní posedat si zpět na dráhu, kam ho tlačí čelisti – na ideální střed. To se mi pevných kotoučů nestávalo, tak se deformace obvykle přenesla v určité míře i na paprsky unašeče, které pak kotouč fixovaly v zohýbané poloze.
Možná by se našly další efekty, ale tohle je IMHO to podstatné, proče se používají na motorkách a na kole. Klířové je ale myslím to první – ty další dvě věci jsou jen jakýmisi vypozorovanými vedlejšími efekty.
Nevýhodou je větší tehcnologická a materiálová náročnost (tedy cena a trochu váha), protože udělat kvalitně zámky, které spojí unašeč (střed) a brzdnou plochu (okraj kotouče) tak, aby byl plovoucí (tj. volný) a přitom nevaklal a nedrnčel a nerezonoval při jízdě chce mít vychytanou technologii a slušné materiály (třeba Hope používá na zámky titan)
P.S. paprdky nejsou nadávkou ale překlepem :-) – snad budu pochopen :-)
nice díky za osvětu zase sem chytřejší
ta váha je kupodivu nižší než u klasického kotouče – jinak souhlas po letech používání Hope kotoučů mám stejný názor
Když už tu to vlákno je a jsou tu odborníci, tak jeden poddotaz. Jsou nějaké jiné plovoucí kotouče než Hope? Ty Magury, XT® a možná ještě nějaké další asi plovoucí nejsou, že? U těch co mají unašeč z jiného materiálu a nejsou plovoucí tedy zůstává zachována možnost lepšího chlazení, zlepšení tuhosti a snížení váhy? Dají se Hope Saw použít univerzálně, např. i na mechanických Avidech, nebo je to vyhrazeno pro Hope brzdy či jinak omezenou skupinu kotoučovek?
kromě nových Magura Marta by měly fungovat se vším
Plovouci kotouce dela co vim jeste Goldfren a Bikehazard, oboji cesti vyrobci.
Goldfren je sice má v nabídce, ale nejsou schopní je dodávat…
Což je vzhledem k jejich kvalitě pro zákazníky vlastně dobře;)
Goldfren to má na stránkách nějaké nedostupné a vzhledem k tomu co píše Hnoj, je to opravdu nějaké divné. Bikehazard se mi zdá má pouze jiný matroš unašeče. Jejich popis „napevno spojený nýtem“ ve mě nevyvolává pocit shodný se slovem plovoucí. Jak to teda je?
Plovoucí kotouč dělá i Formula Akorát nevím jestli i v jiném rozměru, barvě a do jaké míry budou universální pro více typů brzd.
jj ale je to celkem nova vec a jeste moc k sehnani nejsou
V ČR nedostupné, dovozce je nemá :-(
Myslím že je nedělají ve 200 mm max. je 180mm.Škoda jinak bych je bral.
Může být problém s avid třmenem a packama destiček, co čumí ven, můžou kolidovat s nýty kotouče, u hope to mam oka, ale u xtr cl s avid třměnama, jsem ty packy musel ucvaknout, ale počítá se s tím již z výroby, mají na sobě totiž udělaný „V“ vrub, právě pro to …
Tvůj popis chování plovoucích kotoučů mě zaujal. Myslíš, že tedy ta schopnost nezkřivování a třeba i toho samocentrovacího efektu bude mít i nový kotouč XT (ročník 2010)? Je totiž levnější než ostatní opravdu plovoucí kotouče :-) Teoreticky by se měl kotouč ten při zahřátí taky roztáhnout rovnoměrně, ne? Nebo tomuto efektu překáží pevné nýtové spojení s paprsky? Pokud má někdo s těmito kotouči (doteď byly snad jen v řadě XTR) zkušenosti, tak určitě uvítám.
Tohle ale není plovoucí kotouč. Tohle je obyč kotouč, který je pevně nanýtovaný na ALU středu. O samovystřeďovací funkci nemůže být řeč…
zainvesuj do hope ja uz bych asi ani jiny kotouce na kole nechtel :-)
XT není plovoucí, ten pravý má vypadata takto, je to patrné již na první pohled ze způsobu nýtování k unašeči a použitých nýtech. Prostě je to taková miniaturizovaná verze kotoučů z motorek :o)
Já právě vím, že XTa XTR kotouče nejsou plně plovoucí, ale mají taky unašeč z jiného materiálu. Takže jsem se domníval, že by mohly mít i podobné vlastnosti :-) Podle ohlasů asi nemají. K čemu mají vlastně sloužit XT a XTR kotouče s unašečem?
Takže z funkčního hlediska nemá cenu kupovat kotouče s pevně přinýtovaným unašečem? Tato varianta má výhodu pouze ve vzhledu? Hope jsou drahý až až :-(
Nj, ale cena je vyvážená vyšší životností a dokonalou kvalitou zpracování…
Teď mluvíš ale o opravdových plovoucích kotoučích nebo o XT/XTR? Zkrátka jestli má nějakou výhodu kupovat XT/XTR kotouče oproti běžným nerezovým?
Reagoval na tuto větu…
Hope jsou drahý až až :-(
ma, lip odvadi teplo, sou tuzsi, lip vypadaji, a min se krouti pro zatizeni
Díky, to jsem potřeboval vědět. Zřejmě do nich půjdu :-)
Mozem tiez odporucit-suhlas s kubadom, mam xtr a je to lepsie ako klasicke.
Hele, jak je to s tou zivotnosti ? Delaj snad u HOPE tu ocelovou cast z neceho lepsiho nez je sedy prumer ?
Na webu Ti napisou ruzny veci ale proc to tak je uz obvykle nee :-)
No, mám kotouče floating už 4tou sezonu a brzdná plocha je pořád jako nová a není probroušená. Ne, že bych toho najedzil nějak výrazně hodně, ale proti kotoučům Shimano, které jsem měl před tím, vydrží výrazně déle…
No je pravda, že moje kotouče Alligator jsou už po jedné sezóně dost viditelně zbroušené. Jestli je mezi klasickými a plovoucími kotouči tak evidentní rozdíl v životnosti, tak se o tom dá fakt uvažovat…
No, asi takhle… Pořekadlo „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“ mě zatím nikdy nezlamalo. Než každej kupovat jedny Shimana je asi lepší mít 2–3 sezony jedny Hope… I když do téhle diskuze bych asi neměl moc vstupovat, protože logicky můžu mít nějaké ty posranní úmysly :-D
Tiez sa mi podari napisat niekedy vselico, ale to ti vyslo super: „posranni umysly“ :-D :-D :-D uz je dost hodin, ze :-)
S tim nelze nez souhlasit. Za dva roky se ozvu jak dlouho vydrzely :-)
PS: Mel jsem trochu problem sehnat to hladke provedeni a cernou barvu proste nemeli. To uz se nevyrabi ?
Hladké už se pokud vím nedělá. Černá se stále vyrábí.
:-((( tak to je v p***** , zrejme jsem sehnal posledni dva kusy a to jeste v cerveny.. sakra !@#$%^&*
Nejake mam doma kdyz tak me pisni na e-mail
Zalezi s jakejma deskama. S organikama to neni nic desnyho, ale s metalickejma mi vcelku mizi. Ze by byly az tak zasadni rozdily v opotrebeni kotoucu, vlivem materialu, z ktereho jsou vyrobene, na to moc neverim.
Tyhle kotouče vozím zhruba 400 km. Oproti předchozím klasickým XT jsou znatelně tužší a taky se mi zdá, že po zahřátí při prudkém/dlouhém brzdění se míň deformují nebo líp chladí. Prostě staré XT mi po zahřátí nějaký čas cinkaly, u těchhle se to neděje (a to mám ve předu 180 mm kotouč, předtím jsem měl 160 mm). Takže jsem s nimi spokojený.
Nemohu souhlasit s tim lepsim odvodem tepla do paprsku unasece. Mam plovouci HOPE 160mm a dneska jsem je zahral skoro do modra a teplota unasece v miste tesne pod nytem byla natolik nizka ze nebyl problem udrzet na tom prst, zatimco na ocelove casti to pekne sycelo. Z fyzikalniho pohledu to dava smysl, protoze nytovany spoj (navic timhle spusobem) ma dost velky tepelny odpor.
Centrovani nevim…
Eliminace zvlneni kotouce pro zahrati…ANO
třeba plovoucí kotouč po položení na hladinu plove :-D
možná plove, ale určitě neplave :D
Jen na plovoucí podlaze!
Plovoučka od Hope budou moje nové kotouče, ale to bude za hoooooooooooooodně dlouho.
vytáhnu tohle vlákno.. koupil jsem kotouče Hope, nahodil na kolo a nedaří se mi seřídit brzdy aby si občas neškrtly, u zadní brzdy je i zafrézovanej adaptér a stejně si to škrtne… od pohledu je vidět, že kotouče trošku hází, což bych nečekal. Hlavně v porovnání s obyč kotoučema shimano, které hází opravdu neznatelně…
Taky mě celkem zklamalo v jakým stylu přišly z chainu, jen obyč kartonová krabice a v ní navolno kotouče, krabice ničím nevystlaná, navíc trochu zmáčklá…
Je tedy normální, že nejsou úplně rovné, třeba kvůli nýtům?? díky za rady…
Plovoucí kotouč házet nesmí, stejně tak se nesmí hnout dopředu nebo dozadu. Má mít pouze malou vůli do stran ke kompenzaci nerovnoměrného bočního tlaku brzdového třmene.
Přesně tak. O této problematice je napsáno hodně na moto fórech. např. motorkari.cz
Máte někdo zkušenosti s kotouči od Avidu?
Ten ale není plovoucí ne?
takže klidně mohly dostat ránu při přepravě… při pohledu na desky je vidět, že v jednom místě hážou… navíc mi přijde, že na ně stačí šáhnout a házej víc nebo míň…
tak je srovnej, kde vidíš problem?
to se mi právě ještě nepovedlo, nějakej trik jak je srovnat nebo prostě zkoušet a zkoušet??
Vyber si nějaký hezký dloooouhý kopec a nezapoměň brzdit :-)
jednoduše klidně rukou v místě kde to hází to natlačíš kam potřebuješ, jde to lehce. případně koriguješ.
je to stejné u všech kotoučů,
ještě dotaz nebo spíš způsob jak sem nastavil přední brzdu já a jak to nastavili v servisu v rámci zafrézování zadní stavby… řekl bych, že jsem přední brzdu udělal dobře, navíc když jsem schválně bral 183kový adaptéry, v servisu tvrdili, že zadní brzda musí mít ještě navíc podložky… více na fotkách…
k přední by podle mě mohla být ještě podložka, ale určitě ne tak vysoká jako je u zadní brzdy… nebo píšu blbosti?? :D
nemáš ten adaptér ve předu vzhůru nohama?
je správně jen to vypadá trochu divně.. spíš mi jde o to jestli jsou přední desky vůči kotouči v pořádku.. u zadní brzdy bych řekl, že tam jsou ty podložky mimo…
A co říkáte na Clarks rotory? Vypadají celkem jetelně a cena taky není špatná :)
ty se prej rády rozpadaj