Rock Shox TORA SL Solo Air + PopLock vs. SR Suntour EPICON RLD

58 nepřečtených
  • RadikM

    Dobrý den, uvžuju o pořízení vzduchové vidlice. Chtěl bych investovat max do 5 tis. Do oka mi pady tyto vidlice Rock Shox TORA SL Solo Air, PopLock a Suntour EPICON RLD. Můžete mi osvětlit, která z techto vidlic je lepší. Jezdím převážně lehčí terén, polňačky, polní cesty a samozřejmě cyklostezky. Chtěl bych vidli, která bude spíše citilvější právě na ty menší nerovnosti. Chtěl bych vidli, která bude v základu prostě kvalitnější, o případném tuningu neuvažuji. Chci koupit, nasadit a jezdit. Děkuji za rady

    0 0
    • hitman128  

      http://tuning-test.cz/index.php…

      koupíš už tuningovanou

      0 0
      • RadikM  

        Díky za odkaz. Pokud už jde koupit přímo upravená, možná by to stálo za úvahu. Ale zajímlo by mne jaký je rozdíl mezi Torou SoloAir a tím Epiconem, když se nebudu bavit o upravené vidli. Vyjde to nastejno a nebo jsou tam nějaké konstrukční rozdíly, které ovlivňují chod vidlice. Mám namysli jestli upravený Epicon třeba nebude stále horší než neupravená RS

        0 0
        • hitman128  

          Tora je v základu o trochu citlivější, ale epicon po uprave od tuning-testu se nechá skoro rovnat s rebou.

          0 0
          • xshreck  

            s tou citlivostí si nejsem až tak jistej. Možná za jistých podmínek to tak bude. Při předělání na olej to bude zase někde jinde.

            Pro epicona hraje taky docela velkou roli váha. Na druhou stranu ocelové nohy tory jsou asi nesmrtelné :)

            0 0
            • hitman128  

              http://www.bike-forum.cz/…ora-302.html tady se to už řešilo ale to nebyla vzduchna.

              0 0
              • xshreck  

                Toru mám citlivější než epicon (v pružině) až po menší úpravě, kdy jsem dodělal mazání pod guferama. Jinak drhla, přidrhávala a srala mě. Te´d je na tom tak o 50% líp.

                viz http://www.bike-forum.cz/…vidlice.html

                podívej se kolik tam má v průměru tora a kolik epicon.

                Z reby jsem taky po menším promazání a namícháním olejů dostal okolo 6kg.

                0 0
                • hitman128  

                  Jak si to předělával? Toru v pružině mám taky, ale spíš mě štve že nechodí po celém zdvihu, ale to by u vzduchny problem bejt neměl.

                  0 0
                  • xshreck  

                    Vytahoval jsem gufera a dával penové kroužky napuštěné hustším olejem, promazané gufera. Víc tam toho neuděláš, znát to bylo. Předtím jela doslova přidřeně, jak se lepila ocel/guma.

                    • jsem jí montoval zamáčklou při vytažené pružině, to mi přišlo žezlepšilo chod u obou vidlic, co mám teď doma. Buď je to placebo, nebo ne :)ověřovat to budu při dalším servise.
                    0 0
                    • hitman128  

                      Zvládnul by to amatér?

                      0 0
                      • xshreck  

                        pokud máš neožvýkané nářadí, nezamáčkneš si pístnici na tlumení (do toho bych se nevrtal, pokud ani nemáš oleje…

                        Budeš mít olej + možnost sehnat/udělat kroužky. Co by ne

                        0 0
                        • hitman128  

                          Táta má plnou dílu nářadí, ale nevim jestli by do toho šel. Na kolik by to vyšlo nechat si to upravit u tebe?

                          0 0
                          • xshreck  

                            Já to dělám pro radost, ne pro peníze :)

                            D2lám jen známejm v okolí. Takhle ne – co kdyby něco. A náhradní molitanové kroužky nemám, mám udělanou jen raznici – takže nemám ani vyzkoušené, z čeho je dělat.

                            0 0
            • RadikM  

              Ano ta váha me taky láká, na druhou stranu klidně těch cca 250g oželím, pokud bude RS větší terno. Zkusím se zeptat ještě ze strany životnosti a údržby, možnosti tvorby vůlí v nohách atd. bude na tom jezdit 96kg…

              0 0
              • RadikM  

                jinak aktuálně Toru ve vzduchu koupím za 3990kč, Epicon vychází na cca 4490kč a upravený s ovládáním na řidítkách cca 5300kč. a

                0 0
              • maajkee  

                Co vím, tak Epicon je k chycení vaklu náchylnější, pokud je předělaný na olej, obzvlášť při větší hmotnosti jezdce.

                Ale rozhodně bych šel radši do Epicona, je skoro o půl kila lehčí než Tora a to je znát dost.

                0 0
    • mastihuba  

      vo půl kila lehčí epikon z TT chodí líp než cokoli jinýho za 2× takovou cenu. Stále mne udivuje že nad tímto faktem ještě dneska někdo dokáže spekulovat.

      0 0
      • maajkee  

        ?

        TT Epicon RLD 2011 – 5300,– Kč (TT)

        RS Reba RL 2011 – 6690,– Kč (kupkolo)

        Kde je prosím ta 2× vyšší cena?

        A uvažovat může každý nad čím chce, někomu třeba naprosto může vyhovovat progresivní chod Reby a taky samozřejmě 2 komory = víc možností nastavení. + nemuset se dohadovat s Milanem po mailu když něco nefunguje :)

        0 0
        • mastihuba  

          si děláš prdel ne? neupravená reba chodí výrazně hůř než upravenej epikon, progresivitu bych pominul tu ať si řeší každej po svým.

          0 0
          • Soreno  

            Určitě ta reba musí bejt strašnej ****** co nefunguje přidírá a já nevím co ještě :-)))))

            0 0
          • maajkee  

            Výrazně hůř? Aha, tak jo :)

            A té dvojnásobné ceně jsi se nějak vyhnul :)

            0 0
            • MlokCZ  

              Ano, Reba v originále chodí o třídu hůř. Ale zase netřeba dramatizovat srovnání s Rebou, ta se také nechá (i když teď už to nebude pro každého) upravit a po úpravě jsou to srovnatelné vidlice. A když se podaří koupit Rebu hodně dobře, tak i s úpravou to zase nemusí být o tolik dražší než upravený Epicon.

              0 0
              • maajkee  

                Jde o to, co bereš jako o třídu hůř :) Mně to příjde obojí ± nastejno, upravený epicon mi přišel sice citlivější, ale né zas o moc. Přišlo mi, že o dost míň než můj starej bejvalej Manitou Black Super, tomu se zatím žádná vidlice co jsem zkusil nevyrovnala :)

                Reba mi přisla burtálně progrsivní, ale zase vím o lidech, kterým to tak vyhovuje.

                A hlavně pořád opomíjíte ten argument se 2 komorama, to hodně lidí u Reby využije.

                0 0
                • mastihuba  

                  tak ja taky jezdim neupravenýho RS a su spokojenej, jen sme vod srovnání epikon TORA přeskočili k epikon reba a zamontoval jsi do toho cenu. Tak k te ceně. Za kdejakyho foxe chtějí po sundání z kola 12tis. tak toho jsem měl na mysli s 2× takovou cenou. :D

                  0 0
                  • maajkee  

                    No jo FOX je kapitola sama o sobě :)

                    0 0
                  • RadikM  

                    no taky koukám, že se vždy ta diskuze posune k jinému tématu:-) ale tak co už:-)

                    No popravdě, ze začátku jsem byl skoro rozhodnutý pro tu TORU SL ale teď se začínám přiklánět k tomu Epicu TT, jen mám trochu strach co se údržby toho upravenýho Epica týče, Tovární Tora, negbude potřebovat prakticky nic (až na praviddelný sezoná servis) ale co ten Epic, když to dám do servisu tak mi akorát pokazí to co milan vylepší a doma každou chvíli laborovat se mi taky nechce:-)

                    0 0
                    • maajkee  

                      S tím servisem je to fakt, s Milanem občas není ideální domluva. Být tebou vezmu klasickýho Epicona, o toilk hůř než Reba v základu nechodí, je levnější a servis ti udělají kdekoliv. Kdžy budeš časem šikovnější, tak si ho na olej přděláš v pohodě sám.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Časem předělat na olej je právě ta chyba. Z takových situací tu pak pramení věci jako častý vakl Epiconů.

                        Je potřeba předělat okamžitě jako nová a vůle u ještě neježděné vymezit. Pak je to v pohodě a žádné časté větší vůle se po delší době ježdění nekonají.

                        0 0
                    • mastihuba  

                      toru jsem měl v rukách asi 3× a nikdy narozdíl od epikonu nechodila dobře. Krom toho u obdobně funkčních vidlic bych bral velkej důraz na váhu což je jednoznačný + pro epikona(i bez úprav) :D.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Údržba bude potřeba u obou podobná. U upraveného Epiconu základní věci můžeš servisovat doma a Milan tenhle postup přímo i podporuje a např. olej na pístek přímo k vidlici dodává.

                      Vlastně Tora bude potřebovat servis ze začátku rozhodně větší, protože jako většina RS bude nutně potřebovat komplet servis hned na počátku kvůli velmi častému nedostatku olejů ve vidlici.

                      A pokud nechceš servisovat Epicona doma, tak ho prostě Milanovi pošleš a ještě to včetně poštovné většinou vyjde levněji než dát servisovat RS vidlici (píšu většinou, protože sem tam se i na RS najde opravdu levný servis a pak to může být nepatrně levnější než Epicon včetně pošty; bude to ale velmi málo časté).

                      0 0
                    • Thores  

                      Před pár týdny jsem koupil od Milana Epicona RLD, jsem přímo nadšený funkcí(měl jsem ještě původní montážku od suntouru).

                      Vidlice krásně pobírá i drobné nerovnosti a útlum funguje jak má. Nemám možnost srovnání s tovární verzí ale máme tady ještě druhé kolo s torou a rozdíl je fakt znatelný.

                      Vidlice mi využívá celý zdvih (cca do 1cm rezerva) , snažil jsem se to prasit ale na doraz jsem se ještě nedostal.

                      Tím jak je vidlice citlivá je i měkčí a je potřeba si na to zvyknout (není problém přifouknout), pokud teda teď jezdíš jako já předtím téměř nefunkční vidlu.

                      Jinak Milan přiložil k vidlici kompletní návod údržbu a olej na doplnění.

                      Takže pokud uvažuješ o funkční levné vidlici kolem 5tis. myslím že ideální volba.

                      Toť z mého pohledu

                      0 0
                • MlokCZ  

                  Odtrh 5kg x 10kg mi přijde o třídu (beru odtrh pro větší množství Reb, včetně svojich 3 kousků co jsem jezdil; občas se najde kousek s odtrhem méně než 10kg, občas také ale i s více než 10kg).

                  Progresivita někomu u Reby sedět může, dost často ale nebude. Každopádně upravený Epicon může mít průběh různý, takže se může přizpůsobit i tomu, kdo chce progresivitu větší než je v originál stavu.

                  Dvě komory nic zásadního neřeší, už jsem to tu rozebíral mockrát.

                  Je tu jediná velká výhoda dvou komro a to, že není problém s tvrdostí negativky pro různé váhy jezdce. To ovšem u upraveného Epiconu je ok taky protože bude negativka dle váhy jezdce (v originálním stavu je tohle u Epiconu problém).

                  V praxi jsem zaznamenal i případy, kdy někdo hodnotil upraveného Epicona lépe než upravenou Rebu (já to vidím ± nastejno). A to v situaci, kdy nejdřív nějaký rok jezdil Rebu v originále, pak upravenou a pak ji nahradil upraveným Epiconem když se mu Reba definivitvně vys…a (MC komplet na výměnu už po záruce).

                  K tomu když připočtu poruchovat u RS, která je rozhodně větší než pro upravené Epicony, tak prostě to vidím jednoznačně celkově o třídu.

                  0 0
              • Kamikaze 591  

                Já bych určitě řekl, že to záleží na vkusu. Když už teda člověk ví co chce, tak si vybere. Jezdil jsem epicon TT, epicona, rebu 08 a 11 a 12. U TT i ne TT epicona jsem občas dal doraz.

                Na TT epiconu mi mírně vadila potřeba neustále vidli zamykat. Nicméně výborná citlivost, krásná žehlička.

                U klasického epiconu mi vadilo jeho „zůstávání“ ve zdvihu. A jak jsem výše zmínil, občas doraz.

                Nejlíp mi vyhovovala asi reba 11. Teď mám tu 12 a ta je málo citlivá, ale pořád lepší než epicon neTT. Zkusím ještě tu 12 nějak máznout a uvidím.

                0 0
    • Betr  

      Ahoj.Pořád dokola čtu jak se dohadujete která vidlice je lepší epicon vs. …Tak já mam zkušenosti s doma upraveným epiconem 4 roky starým (předělal jsem ji na olejovou), hodnocení:hodně citlivá lehká ale po 4 letech by se měli vyměnit gufera, je v nich vůle. Toru 302 solo air jsem koupol i s kolem (neupravená) hodnocení: hodně progresivní, ze špatný odtrhem (drhla v prvních centimetrech) a to sem ji pořád mazal silikonem a dolejval olej.Na obhajobu musím dodat ze je velmi pevná ve zkrutu, téměř nezničitelná. No a ted jsem si vzal upraveného epicona od Milana.Hodnocení: je upravená na moji váhu, díky tomu (má silnější negativku) kopíruje terén mnohem líp. Citlivost na začátku chodu je taky výborná a bez problémů využívá celý zdvih vidle.No po zkušenostech z torou jde až moc do zdvihu. Takže kdo chce citlivou vidlici na pohodový xc nebo all mountain tak epicona a když nechcete aby se vam kolo moc pohupovalo a nevadí vam tech 300g navíc tak toru.

      0 0
      • mastihuba  

        kdo nechce aby se mu to moc nehoupalo má poskládaný lehoučký ultra HT bez tlumiče s pevnou vidlou. :D

        0 0
        • MlokCZ  

          Přesně, klidně bez smajlíka. Pokud je někdo chrt a chce kolo opravdu raketu, tak určitě nebude brát těžíkto Toru.

          A i toho Epicona má lock, který může použít.

          0 0
      • RadikM  

        Super, tohle je první příspěvek v tomhle vláknu, který má pro mě momentálně cenu:-) skutečné uživatelské zkušenosti.

        0 0
        • h4nz3k  

          On ti takhle od kompu tezko nekdo poradi, sam musis zjistit jestli ti vyhovuje vidlice linearni(epicon) nebo progresivnejsi (rs). Kdyz jsem porizoval kolo tak jsem samozrejme chtel aby mi vidlice vyuzivala cely zdvih, byla citliva a levna takze jsem bral epicona, po case jsem ale zjistil ze by mi daleko vic vyhovovalo mit na konci trosku rezervu kdyby se objevila nejaka vetsi rana a aby se mi vidlice tolik neponorovala do zdvihu pri brzdeni, proto jsem koupil rebu…

          0 0
          • hitman128  

            moch bych se zeptat co je linearni a progresivni?

            0 0
            • h4nz3k  

              Linearni – klade pri stlacovani stale stejny odpor, proto projde cely zdvih

              Progresivni – cim vic je ve zdvihu tim vetsi klade odpor proti dalsimu stlacovani a proto projde az na konec zdvihu pouze pri velkem razu

              0 0
              • MlokCZ  

                To se takhle nedá napsat.

                Vždy bude záležet na nafoukání vidlice. Pro příklad dvě okrajové situace.

                Vezmu hodně progresivní vidlici x lineární nebo téměř lineární:

                1. obě nafoukám tak, aby byla potřebná stejná síla pro chod

                na doraz:

                • ta progresivní v takové situaci bude chodit mnohem snáze do zdvihuv první části (třeba polovině zdvihu)
                • bude se mnohem více nořit pod brzdou
                • pravděpodobně bude mít mnohem větší sag (tohle ještě komplikujenegativka a konstrukce vidlice, takže to tak vždy úplně být nemusí)
                • ta lineární může mít sag už příliš malý (nebodokonce žádný)
                • ta lineární bude na počátku zdvihu pěkně tupá
                1. obě nafoukám na podobný sag případně podobné chování

                v počátku zdvih:

                • ta progresivní bude potřebovat mnohem větší sílu pro chodna doraz
                • lineární bude chodit snáze do zdvihu v celém rozsahu od sagu, naúplném počátku zdvihu to bude podobné
                • pod brzdou půjde do zdvihu více ta lineární

                V praxi to pak není většinou ani příklad 1, ani příklad 2 ale něco mezi tím.

                A také to ovlivní negativka, zvlášť pokud je pružinová, tak jestli je také vhodná na danou váhu jezdce.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tady je to dobře vidět z grafu na konkrétním případu:

                  http://www.bike-forum.cz/…pruzina.html#…

                  Je to srovnání s pružinou, která je lineární a oproti tomu Talas, který je progresivní je trochu, nic extrémního.

                  Sag může být podobný, třeba kolem 30mm u obou. Teď půjdu ostře na brzdu a vytvořím tak podnět odpovídající 800N a z grafu je krásně vidět jak ta progresivnější vidlice půjde do zdvihu mnohem více (skoro o 2cm více).

                  Tohle je tedy ten případ číslo 1 kdy obě vidlice jsou nastaveny na stejnou sílu pro chod na doraz, tedy obě budou stejně dobře využívat zdvih.

                  Jak moc jde vidlice do zdvihu při brždění je vždy podobné jako jak žehlí. Čím lépe žehlí, tím více půjde do zdvihu i pod brzdou.

                  A kdo jakkoliv výrazně eliminuje chození do zdvihu pod brzdou, tak tím stejně tak eliminuje žehlení vidlice.

                  0 0
                • h4nz3k  

                  Snazil jsem se to foukat zhruba na stav 2.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Při stavu 2 pak ale ta vidlice vůbec nežehlí a bez extra agresivní jízdy bude mít pořád hodně nevyužitého zdvihu.

                    A co se týká stavu dva pro Epicon, tak tam je to také celé o správné negativce.

                    Pokud je potřeba Epicon více nafoukat (ať už kvůli váze jezdce nebo stylu jízdy nebo obojímu), tak bez výměny negativky to zabije jak citlivost, tak sníží příliš sag.

                    Se správnou negativkou (u upravené) tenhle problém nebude. A také upravený může mít i trochu upravený průběh.

                    Tohle je hlavní problém Epiconu v originál stavu pro těžké nebo agresivní jezdce.

                    0 0
                    • h4nz3k  

                      No me se prave reba zda jeste citlivejsi nez epicon pri tehhle tlacich, mozna placebo…

                      Kazdopadne epicona jsem chtel posilat na dodatecnou upravu ale toto bohuzel tuning-test nenabizi, pak bych mohl posoudit vsechny alternativy…

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Citlivost (odtrh) máš téměř jistě u Reby lepší než u Epicona, když oboje bylo v originále a u Epiconu slabá negativka.

                        Takže v tomhle si na tom lépe.

                        Celkový pocit jezdce dělá pak jak citlivost (odtrh), tak i kolik jde vidlice na dané překážce do zdvihu (tedy o kolik danou překážku vidlice nezvládne, zcela pobrat zvládne nízkozdvhová vidlice jen opravdu pidipřekážky). Ty grafy a průběhy co jsem teď vše psal řeší pouze to druhé, tedy kolik půjde vidlice do zdvihu.

                        Samotná citlivost záleží především na pasivních odporech a případně ji může ještě zabít špatná negativka. Správně by v grafu měl být vidět i odtrh, v tom odkazu jsou grafy ještě ze starých měření Bike magazinu, kde všechno chybně vynášely od počátku souřadnic (už delší dobu to mají správně a nevynáší to z [0,0]).

                        A důležité je obojí.

                        0 0
            • ClAyD  

              Lineární je, že se vidlice zanořuje „pořád stejně“ a progresivní, že postupně přitvrzuje. Progresivita se hodí obzvlášť, když skáčeš, abys ji nedostal na doraz. Linearita zase když nevyužíváš celej zdvih.

              0 0
              • hitman128  

                aha, dík.

                0 0
              • Betr  

                linearní neznamena že jde do zdvihu pořad stejne (to bys byl nadoraz na každe vetší překážce) zpravně by jsme tomu měli říkat linearnější průbeh. Koukněte na grafy a vysvetlivky na tunig test .cz

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak je jasné, že vzduchová vidlice ani nikdy nebude lineární a bude vždy pouze méně nebo více progresivní.

                  A na dorazu bys samozřejmě pořád nebyl ani u té lineární, viz ten graf Piku. Bude chodit stejně často na doraz jako ten vzduchový Talas a nebude s tím žádný problém (ani jedna nebude chodit na doraz téměř nikdy nebo nikdy při vhodném nafoukání a u Piku vhodné pružině).

                  Bude to ale mít úplně jiné důsledky v první polovině až dvou třetinách zdvihu.

                  0 0
          • MlokCZ  

            Rebu když nastavíš, aby dobře žehlila a využíval pokud možno celý nebo skoro celý zdvih, tak se pod brzdou bude nořit naopak hodně.

            Proti noření pod brzdou je právě vhodná trošku více nafoukaná méně progresivní vidlice, protože pak chodí v první části zdvihu méně ochotně do zdvihu (tedy i při brždění).

            Hodně progresivní vidlice chodí pod brzdou málo do zdvihu pouze v případě, že je taky hodně nafoukáš, potom ovšem do zdvihu nechodí vůbec nikdy a nežehlí.

            0 0
            • h4nz3k  

              Jj to jsem pozoroval proto jsem ji prifukoval proti stavu od koupeni, tlaku jsem foukal stejne na epiconu i na rebe – 120 psi na 103 kg, epicon lital do zdvihu pri brzdeni jak divej, reba se tolik neponoruje a citlivost se mi zda vetsi u reby.. Je pravda ze posledni 2 cm nevyuziju ale to mi vcelku nevadi.

              U epiconu vidim problem prave v nevhodne negativni pruzine na mou vahu..

              Podotykam jeste ze obe to jsou seriove vidlice.

              0 0
              • MlokCZ  

                To je pak jasné. Epicon s nevhodnou negativkou, to je zabité.

                0 0
      • LifeIsRide  

        Mám RS Tora SL coil a nemůžu jsi ji vynachválit, citlivá bere každou nerovnost a pří extrémním použití je tma rezerva cca 1,5 až 2cm. A to se divím při mé váze 65kg…

        0 0
    • Betr  

      To jsou moje dlouhodobé zkušenosti s vidlicemi.Jo zamykání v terénu ,tak si fakt pořiď pevnou vidlici. : )

      0 0
    • BigKarel2  

      Za 5000 snad koupíš i Recona… místo Tory…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.