Technika slapani do kopce - na stojaka

30 nepřečtených
  • martin_bakov

    Zacal sem konecne jezdit s naslapama a pripada me ze do strmejsich kopcu v terenu (koreny, sterk atp…) kde se vyplati slapat na chvili ‚na stojaka‘ me to s naslapama jde hur nez to byvalo na platformach. Problem je v tom ze zadni kolo prokluzuje mnohem vic nez kdyz sem jezdil s normalnima pedalama. Premyslel sem nad tim a napada me jedine to ze kdyz zabiram nohou vzhuru tak to zadni kolo na chvili odlehcim a ono proklouzne. S normalnima pedalama clovek jen dupe ‚dopredu‘ a ten pohyb ‚tahani nohy vzhuru‘ se tam delat neda.

    Ne ze bych si stezoval na naslapy, sou urcite fajn, ale naucit se prekonavat brutalnejsi terenni useky do kopce chce teda fakt vypilovanou techniku kterou teprv nabiram :) Uvazuju spravne tak ze bych se mel v tech kritictejsich usecich ucit tahat min nohy nahoru abych si neodlehcoval to zadni kolo nebo myslite ze to je blbost ?

    0 0
    • kubad  

      ne uvažuješ blbě prostě to chce víc zapracovat těžištěm a posunout víc váhu na zadní kolo, tohle nemá s nášlapama moc společného

      0 0
    • JakeF  

      Neni to náhodou tak, že noha ten pedál nemá tahat nahoru? Že má pořád bejt chodidlo v kontaktu s podrážkou? Mám pocit, že na kpo jsem to tak nějak čet.

      0 0
    • mr.antik  

      Naopak s nášlapama bys mohl (měl) točit plynulejc abys takhle nenadskakoval a neprokluzoval. Nesmíš v tom stát jako prkno do nataženejch nohou ale právě bejt stabilní s těžištěm a mít nohy třeba trošku pokrčený, připravenej zadní kolo i přibrzdit

      0 0
    • Pedro404  

      Já mam to samý, koupil sem nášlapy před sezónou, a teď se muj počet pádů při technický jízdě do kopce zvýšil fakt strašně. Zadní kolo mi prokluzovalo i bez nich, nevim jestli míň, ale je to vždycky tak nečekaný že nestihnu vycvaknout a du hned na bok, což mě nehorázně sere. To, že sem ve stejný době vyměnil 80ku vidli za 120ku asi taky zrovna nepomohlo. Protože sem novýho Epicona za měsíc, co ho mam poškrábal víc než starou vidli za čtvrt roku, už pomalu rezignuju a jak vidim hodně technickej výjezd tak radši slejzam a začínám tlačit.

      0 0
      • Jery01  

        tak s nimi ještě asi neumíš :) když musíš rychle vycvaknout a místo toho spadneš :P

        0 0
        • Pedro404  

          Já nevim, no. Prostě jakmile mi to podklouzne nebo v kopci všeobecně ztratim rovnováhu a du na bok, tak mě absolutně nestihne ani napadnout že bych měl vycvaknout. Při normálnim zastavení už vycvakávam automaticky, ale todle furt ne. Asi to budu muset nacvičit někde na trávě.

          0 0
          • Chiron  

            Je to o zvyku. Jak dlouho máš ty spd? Mě taky trvalo dýl než sem si to osvojil tak, že i v krizi sem vycvakl. Na cestě v pohodě, ale párkrát sem si v lese ustlal a nejednou zrovna někde v bahně… Teď mi noha už z pedálu vystřelí automaticky.

            Jinak ještě řešení je ty čelisti povolit, pak nohu celkem lehce vytrhneš i kolmo nahoru.

            0 0
            • kafac  

              To je to nejhorsi co muze udelat…

              0 0
              • Chiron  

                To fakt nevim, mě tohle radili ostatní, ale nakonec sem to neudělal a prostě jezdil a sem tam to položil, dokud sem si to nezažil.

                0 0
              • martin_bakov  

                Pro zacatek dobra rada s tim povolenim, ale treba na zavody bych to trochu utahl protoze bych nerad ztratil nohu z pedalu v nejakym narocnejsim momentu – to je pak o rozkrok – o zdravi.

                0 0
            • Pedro404  

              Mám je od Vánoc, cca 250 km najeto. Jinak povolený na max je mam, dal sem si to tak na začátek a ještě se mi nestalo, že bych vycvak nechtěně, takže sem zatim neměl důvod to utáhnout.

              0 0
      • funkatron  

        nemas moc utiahnute tie celuste?

        0 0
      • martin_bakov  

        Ja to stiham vycvakavat, ale pak je zas krusny to nastupovani v tom kopecku :) Porovnavam to podle nekolika kopcu ktery casto jezdim a vim ze s pedalama to jakz takz slo nastoupit nebo to silove vyslapat vestoje …

        0 0
      • Chiron  

        Je fakt, že ze začátku sem měl stejný problém, ale poměrně rychle sem si zvykl. Takže těch pádů nějak extrémně nebylo. Jinak do kopce je základ se naučit jet tak aby to neprokluzovalo, jakmile začne zadek prokluzovat tak to je konec. Navíc rozjet se do prudšího kopce v spd moc dobře nejde.

        Navíc ve stoje s spd mám větší záběr, takže to kolo se snadněj protočí. Takže cokoliv na nezpevněném povrchu se snažím vyjet v sedě. Horší je, že nějaké stojky na lehké převody mi občas dělají problém. Když už mám v nohách víc km, tak mi nejde do toho kopce tolik točit frekvenčně a pokud možno do kruhu, takže na to dupu a začne se mi zvedat přední kolo.

        0 0
        • jIrI___  

          Já se třeba do prudkého kopce rozjedu mnohem snáž v nášlapech než na platformách. Chce to vychytat techniku a pak to jde už samo :)

          0 0
    • McBlacky  

      možná to je tím, že jak drží v nášlepech lépe nohy, tak máš tendenci posunovat těžiště více vpřed, než bez nich /tělo navalovat nad řidítka/. Při jízdě ve stoje nevím jak chceš tahat i směrem nahoru – na to je lepší a efektivnější sedět.

      navíc nejbrutálnější sklony stejně vyjedeš jen v sedě, takže bys měl spíše zapracovat na jízdě v sedě.

      0 0
      • martin_bakov  

        No mozny to je, musim to zkouset a zkouset …

        0 0
        • Hroch obojzhivelnyj  

          Ve zkratce, spicku sedla zarazit do rite, aby zadni kolo nepodkluzovalo, a naklonit se nad riditka, aby se nezvedalo predni.

          Nebo, podle Josefa Dresslera kdysi v Mlady fronte na pokracovani:

          Dnes pojedeme do kopečka. V zásadě se na cestách vyskytují dva druhy výjezdů: táhlá stoupání, nebo různá krátká terénní převýšení. Krátké úseky nepředstavují problém, stačí trošku přidat a pokud je nájezd plynulý, tak jste nahoře snadno. Může se ale stát, že neodhadnete své síly na zvolený převod a třeba těsně pod vrcholem se budete marně opírat do pedálů. Jak jsem psal minulý pátek, musíte včas řadit. Podřaďte si už před stoupáním a pak plynule dosáhněte optimálního převodu, kterým budete pokračovat. Řaďte ve chvíli, kdy máte ještě sílu točit klikami. Pokud jedete rychleji, můžete se i postavit do pedálů a šlapat větší silou umocněnou váhou těla. Při jízdě na kluzčím podkladu vám ale může prokluzovat zadní kolo. Nehledejte přitom chybu v nekvalitním vzorku zadního pláště. Chyba je ve vás. Jste posunuti příliš nad řídítky, a tím odlehčujete zadní kolo. Zatížené zadní kolo znamená mít blízko něj svoje těžiště. A to každý z nás má někde u kostrče. Je tedy lepší jet do kopce pomalu vsedě. Pamatujte však, že v prudkém kopci se může přizvedávat přední kolo. V tom případě se musíte víc přitáhnout hrudníkem směrem k představci, a tím jej zatížíte. Snažte se v kopcích také šlapat plynule, jakoby do kruhu, a ne způsobem levá – pravá. Tím rovněž omezíte proklouzávání zadního kola, navíc při přehazování vám řetěz lépe naběhne na další kolečko. Ve větší rychlosti se všechny tyto chyby na výsledku příliš neprojeví. Celkem jistě však budou příčinou vašich předčasných konců v pomalých a táhlých výjezdech. A ještě jeden tip: Z kola nemusíte sestupovat, ani když se vám přes cestu vlní nějaký ten kořínek nebo kámen. Přední kolo ho přejede samo, jen stačí trochu uvolnit ruce v loktech. Pak stačí povysednout ze sedla a lehce propružit nohy. Tím předejdete tvrdému nárazu a kolo se jen převalí. V náročnějším terénu je lepší být trošku nad sedlem celou dobu a kolo pod sebou nechat „plavat“.

          0 0
          • martin_bakov  

            Myslenka tam je ,ale: „Z kola nemusíte sestupovat, ani když se vám přes cestu vlní nějaký ten kořínek nebo kámen.“ :D

            0 0
      • robin!1  

        Jelikož po létech ježdění na silničce se na biku v těžším terénu učím, tak jsem při poslední vyjížďce uvažoval proč bike jde v prudkém kopci přední kolo tak snadno do vzduchu. Pri výjezdu kopce s 20% a více sklonem stačí pořádně šlápnout a jedu po zadním (přitom to byl kopec, který jsem vyjel na silničce s mnohem těžšími převody) – dostat na zadní silničku je téměř nemožné.

        0 0
      • nox159  

        Při jízdě ve stoje nevím jak chceš tahat i směrem nahoru

        jde to teda aspon mi jo ale zkoušel jsem to na silnici.

        Stoupak okolo 12–15% na velkou pilu a v tech nejprudších pasážich jsem nebyl schopný plnou vahou (cca 70kg ) na jedne noze pohnout klikou, proste se to nehlo musel sem jeste tou druhou tahat nahoru abych se vubec hnul z mista a ještě k tomu jsem se musel pritahovat k řiditkum aby to vubec jelo.

        normalne tak nejezdim jen sem zkousel jestli se bude kroutit ten představec jak sem se tu v nejake vlakne s někým dohadoval a zadne krouceni sem nespozoroval.

        0 0
        • McBlacky  

          ano jde to, ale z hlediska efektivity je to k ničemu, myslel, jsem to spíše tak, proč by to dělal

          0 0
      • Koude  

        tak např. maturiťák a podobné kopce jedině ze sedla

        0 0
        • JakeF  

          Kopce jako maturiťák jsou nejlepší v sedě co nejvíc na špičce sedla a zvedat se jenom trochu kvůli překážkám… Proti týhle metodě, když chceš jet ze sedla, tak potřebuješ plášť s výrazně větším gripem…

          0 0
    • xshreck  

      Taky se podívej jak člověk sedí na silničce a na biku.

      SPD jsou super, když jsem se s nima učil tak jsem si je povolil … musel jsem si zvyknout že když chci vyndat nohu tak jí musím vykroutit ven. Teď to mám dotažené skoro na max, nic na tom nebylo.

      Do kopce jezdím spíš v sedě na takový převod, jaký zvládám a snažím se celou dobu udržovat si stabilní rychlost celou cestu. Hlavně asi nezastavovat uprostřed kopce… to je to nejhorší dycky. Když už je to fakt stoupák tak se rozjedu … stoupnu a jdu trošku na těžší převody, tím eliminuju podkluzování kol … Měl jsem to stejně na obyč kole cross, tak i teď na new mtb.

      Bez SPD se mi jezdí fakt nahouby, s normálníma botama jezdím jen na výlety kde často sesedám a chodím. A pomáhá to dost :-)

      0 0
    • martin_bakov  

      hlasim ze po 2 letech sem se v kopcich az neuveritelne zlepsil :)

      0 0
      • Jetson  

        A teď by to chtělo ještě popis Tvého řešení. Já jsem rád, že nejsem sám s těmito problémy.

        Jsem si jistý, že problém je hlavně ve strachu z SPD. Teď jsem několikrát ustál krizovku v kopci a hned je to lepší. Taky měl člověk tendenci dávat lehčí převod právě proto, aby předešel zastavení a díky tomu to protočil a zastavit musel. Na rozjezdu to bylo potom ještě horší.

        0 0
      • Slavoš  

        To je najednou archeologie.

        :-)

        0 0
    • Koude  

      popis je prostý, nekecat na bf a makat v lese, vořeši!

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.