• radek01

    Dá se srovnat tuhost kol 26/29 popř kolik se do toho musí dát v případě zapletení?

    Chi přejít na 29er teď jezdím Crossmax Slr 2009 Racing ralph a tmel,chci něco ve stejné kvalitě…pokud to půjde.

    Po přečtení zdejších vláken tak srovnání třeba Ztr crest/Dt 240s/dráty neznám ale jak se tady píše tak ploché.Ještě moje váha 63–66.Jen pro rejpaly na ENVE nemám. :-)

    0 0
    • Vilém  

      Tak tam dej znovu Crossmaxy, ne?

      0 0
      • radek01  

        Jde o cenu jestli za těch 18500 se nedají postavit lehčí a tuhá kola někdo tady psal myslím Mlok že slr 29 s tuhostí nic moc.Špatně jsem to napsal ty slr co teď jezdím jsou 26.

        0 0
        • Vilém  

          Tak to jo. I kdyz s tvou vahou asi nebudes mit problem temer s nicim.

          0 0
        • kubad  

          určitě dají, a u 29" bych šel cestou skládaných kol

          0 0
          • radek01  

            Proto jsem založil toto téma. :-)

            0 0
            • alinceb  

              Tak rovnou napiš Davidovi a on ti něco vymyslí. Kdybys chtěl vidět jeho ruční práci na vlastní oči, tak jedny 26" kola od něj leží u TJK doma, jedny 27,5" Tomáš jezdí a jedny 29" jezdím kolega z práce…;)

              0 0
              • radek01  

                Kdo je David ? Sorry ale zase tolik lidí tady neznám…vlastně jo tebe a TJK.

                0 0
                • alinceb  

                  Ten, na koho jsi reagoval přede mnou…;)

                  0 0
                • TJK  

                  kdyztak napis do mejlu… poresime

                  0 0
                  • radek01  

                    Díky ..zajímá mě každý názor..zatím to nehoří plánuju to na příští rok tak jsem ve stádiu šetření a nasávání mouder.

                    0 0
                    • alinceb  

                      Zajdem na pivko a my do tebe nějaký „moudra“ nalejem…;)

                      0 0
                      • radek01  

                        Snažím se moc nepít…že prej se to moc neslučuje s chrťáctvím ale myslím,že je to blbost…všichni chlastaj.

                        0 0
                        •  
                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                          0 0
              • Hnoj  

                A nebo může napsat Hnojovi, ten se tím taky trošku zabývá :)

                0 0
                • alinceb  

                  To může taky…já obvykle doporučuju podle vlastních referencí. Takže můžu za sebe doporučit Michala a Davida (to zní děsivě). Tys pro mě ještě nic nepletl…:)

                  0 0
                • TJK  

                  Za tyhle prachy bych chtel Kinga a Arch EX ale to mu ty ale zase nedoporucis :-D

                  0 0
                  • alinceb  

                    Je pravda, že za tyhle peníze se dá už celkem čarovat, ale CK je imho pro Radkovy účely (závody) celkem nesmysl a šel bych spíš do osvědčených DT240 + ZTR Crest + DT Aerolite. Předpokládám, že to nechce jako leštěnku, ale jako tréninkového/zá­vodního pracanta…

                    0 0
                    • radek01  

                      Přesně tak spíš jen závodní. Pokud to klapne tak na příští rok přezbrojím na toto.http://www­.canyon.com/_cz/mou­ntainbikes/bi­ke.html?b=3170

                      Takže jediné co na tomto vymyslet jsou pořádná kola na trénink budou v poho to co tam je…možná i na závody ale zase placebo efekt ZTR může být mocný.:-)

                      0 0
        • MlokCZ  

          Psal jsem to o C29ssmax, které jsem dlouhodobě jezdil. Současné přepracované 29" Mavicy jsem nejezdil a netuším jestli je to už s tuhostí lepší.

          0 0
    • radek01  

      Tak jsme to hlavní zakecali TUHOST a VÁHA 26/29 je možné zaplést za rozumné peníze dejme tomu cca 15 000,– 29 kola s tuhostí 26 crossmaxu Slr to bude asi oříšek…

      Předpokládám,že je to otázka buď pro místní zaplétače popř závoďáky co to jezdili a jezdí.

      0 0
      • alinceb  

        Nezakecali. Nahoře jsem ti to psal. Jen když je limit 15k, budeš muset slevit na drátech nebo na nábojích. Ráfky bych dal Cresty (k metráku nemáš, abys na XC potřeboval Arch EX), náboje DT240 nebo 350 a dráty 32/32 Sapim Race nebo Laser…

        Tuhost jako Crossmax by u 32 drátového výpletu neměl být problém…;)

        0 0
        • radek01  

          To byl fofr :-)

          Psal tuhost/váha tak to asi neumím číst mezi řádky:-(

          Takže dík za info jsi mě uklidnil tady všude čtu jak je to měkký a samý kompromis buď tuhé nebo lehké a potom to za pár sekund vyřešíš takže záleží na penězích a budou lehký a tuhý.

          0 0
        • MlokCZ  

          Tuhost jako Crossmax by u 32 drátového výpletu neměl být problém…;)

          Takhle jednoduché to určitě nebude. I ve 26" může být 32 drátový záplet méně tuhý než SLRka.

          A ve 29" to bude pak dost snadné, aby byl 32 drátový záplet méně tuhý než 26" SLR.

          Samozřejmě půjde postavit i tužší 29" kola než 26" SLR, ale obecně to nebude platit ani náhodou.

          0 0
          • radek01  

            Nejde o obecnou rovinu bavíme se konkrétně o kolech které tady kluci zaplétají ve specifikacích to. Alinceb

            0 0
            • MlokCZ  

              To je jasné. Já bych byl třeba skeptický k tomu, že 29" záplet na Crestech + nějaké lehčí dráty bude aspoň stejně tuhý co 26" SLR.

              Přesně se to blbě srovnává, protože jsou to vždy jen něčí subjektivní dojmy a tam bez přímého srovnání to jde úplně blbě. U tuhosti by bylo nejlepší měření, to by bylo pak jednoznačné.

              Sám přímé srování těsně po sobě projetí 26" SLR x uvedený záplet nemám, tak jednoznačný závěr nedělám.

              Já byl u 29" spokojený až s Red Metal 29" XL, které nejsou zrovna nejlehčí (1750g). A byl jsem nespokojený s tuhostí C29ssmax, kde jsem měl přímé srovnání (měl jsem doma nějaký čas současně s Red Metal 29" XL, teď mám na prohazování už dva páry těch Fulcrumů).

              A co jsem viděl v testech měření tuhosti 29" záplety, tak lehčí 32 drátové na tom vždy byly mizerně. Zázraky se prostě konat nemohou. A pokud chceš opravdu tuhá kola, tak extra lehká ve 29" rozhodně nebudou.

              0 0
          • alinceb  

            Však jasně – záleží, z čeho se to uplete a s jakým rozpočtem. Kolega z práce chtěl třeba tuhý a odolný kola. Nejdřív pokukoval po továrních AC s váhou kolem 1600g, ale nakonec sme ho „udolali“ argumenty a David mu zapletl DT240 + ZTR Arch + Sapim Race + Sapim Polyax mosaz a k tomu 9 a 10mm RWS osy. Kola mají kolem 1800g, ale jsou neprůstřelný…

            0 0
            • MlokCZ  

              U téhle varianty věřím, že tuhost bude velmi dobrá i ve 29". Ale je to přesně o tom co píšu výše. Opravdu tuhá kola super lehká ve 29" nikdy nebudou.

              AC v nějakém měření byla a výsledek měření byl hrozný.

              0 0
              • alinceb  

                AC náby mají jednu nevýhodu, a to je malá rozteč flanší náboje. Tím se celková tuhost celkem snižuje…

                Zase na druhou stranu pevné osy celkové tuhosti docela pomůžou, protože vyztuží jak upevnění kol, tak rám a vidli.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Pevné osy určitě trochu pomohou, to je jasné. Když jsou tuhá kola, tak se ale dá i bez. U Red Metal 29 XL jsem spokojený a ani jednu pevnou osu nemám.

                  Vidlici mám ale tuhou dost, pevná OnOne (je ale zase díky tomu na pevnou karbonku poměrně těžká).

                  0 0
              • MlokCZ  

                Mám tu třeba v testu změřené Stans's Notubes Crest, tedy jejich set s Cresty. Nevím přesně co tam je za dráty, které to ještě dost ovlivní.

                Výsledek je, že dopadly o trošku hůře než C29ssmax, které považuju už za nic moc.

                S jinými dráty to může být o trochu lepší, sám bych o Crestech na 29" ale vůbec neuvažoval a to nejsem nijak extra těžký.

                0 0
              • jecnak  

                Ale ano. Minuly tyden jsem na takovych jel – ROVAL CONTROL 29 CARBON a konecne bych si dokazal predstavit jezdit na 29ce. Cenove je to ale mimo.

                0 0
            • radek01  

              To je jasný když se to plete na konkrétní účel a váhu je to o něčem jiném na to hraju na tom Canyonu co bych chtěl jsou Dt Spline M 1700 to nebudou úplný Luďkové ale pořádný kola dělají moc vím jaký je rozdíl když hodím na závody Slr.

              0 0
              • alinceb  

                Jinak ze zákulisních informací vím, že jedny hodně solidní kola na 29 budou v Břeclavi pravděpodobně na prodej…:) Sice jetý, ale ne moc…

                0 0
                • radek01  

                  Jako že bych koupil kola a potom dokoupil k tomu bike :-)

                  0 0
                • kubad  

                  a které myslíš?

                  ty sice tuhé vcelku sou, ale taky váží tunu :D

                  0 0
              • kubad  

                DT Swiss 350CL + NoTubes Arch Ex 29" Sapim CX Ray – 1659 g

                super kola za ještě rozumnou cenu, nic moc tužžšího už vymyslet za rozumnou cenu nejde.

                Dal bych tam 9+10mm RWS pevné osy

                DT Swiss 240CL + NoTubes Arch Ex 29" Sapim CX Ray – 1598 g

                cena už pujde asi přes limit

                pokud pujdeš do lehčích ráfků Crest tak –160 g. ale na tuhosti už to pude poznat

                0 0
          • radek01  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
            0 0
        • Hnoj  

          Race nebo Laser? To snad nemyslíš vážně. Tohle téma se jmenuje „tuhost kol“. S racy jsou kola měkká (osobní zkušenost), a Lasery se nedaj ani pořádně vycentrovat natož utáhnout.

          Když chceš tuhý kola, tak jedině CX-Ray…

          0 0
          • alinceb  

            Když se řeší rozpočet, tak zas nemůžeš mít všechno top a CX-Ray oproti jiným drátům s cenou dost zacvičí…

            0 0
            • Georrge  

              cx-ray měly kola za 6000 (jasně, fabrika je má asi za jiné prachy), tak proč by se nemohly vlést do rozpočtu kol za 15000?

              0 0
              • alinceb  

                CX-Ray má MOC 65Kč/ks oproti 23Kč/ks u Laseru a 17Kč/ks u Race(u výpletu to dělá 2700 resp. 3000 rozdíl). Když připočteš 1790Kč/ks za ZTR Arch 29er, tak ti zbyde 7740Kč na náboje, práci a niple…tam už DT240 nacpeš jen těžko a Hope nebo DT350 možná…

                0 0
                • Georrge  

                  tady v tom je nějaký háček nebo…? za tvoji cenu by se to s DT 240 asi nevlezlo, nebo jen tak tak (zalezi kolik si kdo vezme za praci…), ale s hope pohoda ne?

                  0 0
                  • Vilém  

                    No hlavne ten, ze na 29ku jsou kratky. V nabidce maji jen 2 delky, jinak cena hodne slusna.

                    0 0
                  • alinceb  

                    Asi ne…snad jen, že mají jen 2 délky:)

                    Bral sem to podle googlu…

                    0 0
                  • Hnoj  

                    Ehm, jo kolonet. Furt mi někdo píše, že tam maj něco super-levně a když si to tam objedná, maj velký kulový.

                    Tahle dýlka je tak na 650b.

                    0 0
                    • Evilcleaner  

                      tak je to jenom zkopírovaná nabídka individualu s naprosto minimálníma maržema, že:-))) ty ceny, škoda mluvit.

                      0 0
                      • kubad  

                        ty ceny jsou na vetsine veci co maji vys nez jinde, obcas maji neco za haluzni ceny skoupene buhvi odkud :-)

                        0 0
                • Georrge  

                  ne tak se dívám, že hope je stejně drahý jak DT 240…

                  0 0
                  • kubad  

                    TVL kam na ty hlody chodíš?

                    240 je 2× dražší než Hope :D

                    samo někde v akci se možná podaří sehnat trochu levněji

                    a dáš odkaz na výprodej drátů kde mají 2 délky obě vcelku na nic nepoužitelné

                    0 0
                    • Georrge  

                      kouknu na srovnanicen.cz a vidim ne :D ceny v hlave nemam, takze se orientuju podle tohodle :) tech delek u dratu jsem si nevsim, jsem myslel ze to maji obecne tuhle cenu… jinak kolik teda stoji DT 240? Jsem videl zadni nabu 3900 a predni kolem 2600 ve vice obchodech

                      0 0
                      • kubad  

                        4320 + 8480 kč je ofiko cena cca po celé evropě , 6 děrové

                        jdou samo sehnat trochu levněji, občas nějaký výprodej, ale to je pár kousků které visí někde po nettu a akorát ukazují nesmysl, reálně nedostupné

                        Hope jsou ofiko tuším 6500kč a jdou taky sehnat levněji

                        0 0
                        • radek01  

                          Ty voe to je řacha to jsou celý zlatý a praporky mají s diamantů ? Stojí to za ty prachy ? 240s/350 to tam musí podle peněz být strašný rozdíl …na startu to rošlapu a dalších 40 km se jen vezu jak na pumptracku.

                          0 0
                  • alinceb  

                    To není úplně pravda…záleží, od koho to bereš…

                    0 0
          • biker jura  

            ještě mě tak napadlo, neměly by být plochý dráty bočně méně tuhé než kulaty? jen se ptám, protože logicky mi to tak příjde, ale vím že cx ray nejsou doporučovaný jen pro srandu, spíš mě zajímá jakto, že je s nima kolo tužší. díky za vysvětlení

            0 0
            • Vilém  

              Jak bocne? Furt jde jen o to, jak se natahnou.

              0 0
              • biker jura  

                no když rukou zatlačíš kolo ráfku z boku tak jsou taky namáháný bočně ne? No a skoro stejné je to když brzdíš a zárověň zatáčíš. Nebo ze sedla když dupeš a nahýbáš kolo do stran, tak už tak laterální tuhost taky más smysl ne?

                0 0
                • mirabike  

                  bočně můžou bejt namáhaný jedině, když opřeš bajka drátama o skálu..:D jinak ve výpletu jsou namáhaný pouze na tah ;-)

                  0 0
            • soc  

              Draty jsou namahane prakticky jen tahem. Tzn. zakladem je prurez a modul pruznosti.

              0 0
              • alinceb  

                No to ale v případě, že nemáš Pepovy radiální bezplášťáky…;)

                0 0
          • maajkee  

            Race jsou tak strašně měkký, že je jezdím už hodně dlouho při svých 94kg a s tuhostí jsem problém nikdy neměl.

            0 0
            • Hnoj  

              Všichni víme, že jezdíš, jak stará bába. Další !

              0 0
            • biker jura  

              no vidíš, já jo a to mám 66kg …

              0 0
              • maajkee  

                Špatnej ráfek, blbě dotaženej výplet a bez pevných os, jinak to není možný :)

                0 0
                • radek01  

                  Psal jsem ti mail.

                  0 0
                • biker jura  

                  ráfek ztr 355, výplet dotaženej, pevný osy nebyly, to je fakt

                  0 0
                  • maajkee  

                    no jo tak ztr 355 :)

                    0 0
                    • Bafoon  

                      vozil jsem flow s race dráty a i23 s leader dráty – na nová kola už race nedám – rozdíl byl velký, když jsem to poznal aj já :)

                      0 0
                    • JakeF  

                      Ve 26ce budou dost možná tužší, než ty tvoje i19 ve 29".

                      0 0
                      • maajkee  

                        ne

                        0 0
                        • JakeF  

                          A já si myslím, že dost možná jo. i19 je z nejlehčích použitelnejch ráfků a stejná váhová kategorie s 355 (udávaná 355–375g vs 368g u i19). A vzhledem k poměrně značnýmu rozdílu tuhosti 26×29 u stejnejch kol si myslím, že když máš srovnatelný ráfky ve 26 a jeden z nich vezmeš na 29, tak je asi jasno :).

                          Trochu mi to celý kontrastuje s tím tvrzením vedle, jak dáváš kolům pekelně zabrat :).

                          0 0
                          • maajkee  

                            Kde vedle tvrdím jak dávám kolu zabrat?

                            Na těch frequency i19 s race drátama jsem najelo loni cca 6 tisíc km, včetně tří závodů CMT, týdenního ježdění ve žďárských vrchách, ježdění na trati svěťáku v NMNM, pod smrkem, v orlických, v železných horách, v krkonoších a ještě všude možně. Za celou dobu od zapletení jsem je jednou lehce dotáhl. Plášť, ani kotouč mi při zatáčení neškrtá. Nějaká tuhost kol a odezva na šlápnutí je při terééním ježdění zanedbatelná. Naopak při různých skokách a nárazech je trochu měkčí výplet spíš přínosem, protože to pobere nějakou energii a nestane se pak, že praskaj dráty. Race dráty jsme vozil i předtím na 26kách a jedinkrát se mi nestalo že by prasknul drát nebo ráfek jako jsem to mnohokrát už opravoval na továrních zápletech mavic nebo flucrum.

                            Takže nějakou menší tuhost u race drátů nevim uplně jak si představit. V čem by to jako mělo dělat problém?

                            A věř že při mých kilech ty kola dostávaj zabrat jako sviňa, kořeny a kameny jezdím hlava nehlava, protože mi to 29ka dovolí.

                            Takovou zázěž na kola ty při svých kilech nevyvineš ani kdybyses na hlavu postavil nebo na tisíc kousků rozkrájel :)

                            0 0
                            • JakeF  

                              Wow, masakr, ty kola byly na CMT a pod Smrkem, dokonce i na jednu XC trať se podívaly :D. Máš pravdu, tvojí zátěž nevyvinu, ani kdybych se na hlavu postavil :). Nechceš mi jedny takový zaplýst? Sháním něco na enduro závodění :).

                              Jinak jestli kola jsou dost tuhý, když neškrtá kotouč ani plášť o vidli, tak je tahle diskuze celkem zbytečná…

                              0 0
                              • maajkee  

                                To jsem čekal, neodpověděl jsi mi :)

                                A nechápu kde jinde bych měl XC/maraton kola používat, tady se přeci vůbec nebavíme o žádným enduru, na to jsou uplně jiný ráfky.

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Ty jsi napsal, že tvojí zátěž nevyvinu, ani kdybych se rozkrájel. Já ti říkám, že úplně v pohodě :).

                                  Psal jsi to v nějakým vlákně o 29kách, nechce se mi to hledat, oba víme, že bych našel.

                                  A teda podle čeho soudíš, že by 29" i19 měly být minimálně stejně tuhý jako 26" 355, který jsou stejná kategorie? A to zanedbávám to, že celkově výplet bude měkčí kvůli delším drátům.

                                  0 0
                                  • maajkee  

                                    Ale já se psal, v čem se ta údajná menší tuhost projeví. Jak se mě a dalších 99% hobby jezdců dotkne?

                                    Hmotnost jezdce fakt dělá strašně moc, ani si to neuvědomuješ. 130kg člověk na záplety vyvine takovou zátěž, že stačíé aby jel po rovině nebo sjel malej obrubák a kola jsou v háji a vůbec nemusí jezdit žádný pekla. Primární zátěž na kola závisí na hmotnosti jezdce.

                                    Pak teprve když vezmem dva stejně těžký jezdce a jeden bude jezidt turistiku a druhej „pekla“ jako ty, tak je jasný, že tam pak budou víc trpět ty druhý.

                                    A už se vykašli na to srovnání 355 s frequency, to bylo jen suchý popíchnutí do tebe a evidentně zabralo :)

                                    0 0
                                  • kubad  

                                    úplně stejná kategorie to nebude :D

                                    355(Crest po novu) v 29" 380g

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Crest je ale už lehčí, než byly 355 a i profil má jinej… A váha teda nic moc, na stránkách tvrdí 406g…

                                      0 0
                                      • kubad  

                                        čti co píšu :D

                                        355 je předchůdce Crestu!!! ( upravené patky váha +/- zůstala

                                        ty 355 měly v 26" cca 340g

                                        profil je podobný samo né stejný

                                        totéž je Olympic a Alpine

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Trochu mě překvapuje, že by výrobce udával 355–375g, kdyby byly lehčí. Ale tak stejně to je úplně jedno, šlo o pevnost drátů a na to jsou i jinde v tomhle vlákně přesně změřený hodnoty…

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Jo jo a jak už napovídá název, tak Sapim Race jsou určený jen pro turistiku.

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              To jo, a na mým Stumpjumperu nesmím dělat nic jinýho, než skákat přes pařezy. A co všichni ty volové, co jezdí turistiku na Fox Racing Shox, případně na SIDu Race nebo s brzdama Hope Race… A ty, co maj World Cup vidle nebo brzdy bych rovnou pověsil, pokud na tom jezdí i mimo svěťák.

                                              0 0
                                              • maajkee  

                                                ? :) Aneb jak jsi krásně potvrdil moje slova. Díky.

                                                Já bych teda rozhodně nikoho za to že má dráty Race nevěšel i když jezdí turistiku.

                                                0 0
                                                • JakeF  

                                                  Jojo, potvrdil… Akorát kdyby mělo BF měřák sarkasmu, tak u toho příspěvku by se rozbil.

                                                  0 0
                                                  • maajkee  

                                                    To je ale uplně jedno, ten sarkasmums zrovna nebyl právě na místě. Ale to příjde časem, neboj ;)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Nebyl na místě? Odvozovat něco od názvu je fakt úlet… Co pak takový Sapim Laser? :D

                                                    0 0
                                                  • maajkee  

                                                    Já jsem nic neodvozoval. Jen jsem psal, že podle tebe jsou Race dráty vhodný jen na turistiku, na pekla co jezdíš ty jsou nepoužitelný.

                                                    Já jen dodal, jak ostatně plyne z názvu drátů Sapim Race. Nic víc, nic míň.

                                                    Ale škoda s tebou ztrácet čas, jdu dělat něco smysluplnějšího.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Kdyby na to napsali Sapim Tourist, tak se to tak dobře neprodává, nic víc bych v tom nehledal.

                                                    0 0
                                          • kubad  

                                            ta historie je u Notubes trochu komplikovanější :D

                                            355 byly úplně původně na V-čka, a ty váhy jim celkově dost lítaly.

                                            to ale nic nemění že je to předchůdce crestu :D

                                            kde došlo j snížení a zúžení patek

                                            0 0
                                    • JakeF  

                                      Jsem vůbec nevěděl, že byl i 355 v 29er. Pokud by seděla udávaná váha na WTB stránkách, tak to stejná kategorie je… Nemáš nějakej nadváhovej kousek? Jestli WTB takhle kecá, tak to bůhví, jak budou nakonec těžký ty Kom i23 :(.

                                      0 0
                                      • kubad  

                                        ne vážil sem 4ks tečh I19, taky mě to celkem překvapilo.

                                        mám tu ještě I23 a I25 tak je prdnu na váhu pro zajímavost

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Hm, tak to je celkem hnus… U těch Kom i23 původně slibovali 430g v 29", na stránkách už maj 448g, tak aby to nebylo reálně těsně pod 500… Jestli já nakonec fakt neskončím u těch Flow EX :D.

                                          0 0
                                      • maajkee  

                                        Moje frequency i19 29 mají 430g.

                                        0 0
    • radek01  

      Jak tak koukám docela se tady řežete takže až to bude aktuální vím,že se dají postavit slušně tuhá a lehká kola ale záleží na rozpočtu. Není problém písknout na mail klukům co tady zaplétají a vybrat pro mě nejlepší nabídku.Díky všem…jo a už se neperte :)

      0 0
    • jonti  

      Dalsi mmoznost je trochu pritlacit a vzit ty levnejsi karbony od Specialized. MOC tam je asi 27000Kc, naby to jsou prebarvene DT350.

      Co jsem je zkousel, tak tuhosti jsou na tom velmi dobre, rozhodne vyrazne lip nez moje DT350, Crest, CX Ray.

      0 0
      • radek01  

        27 to už je pro normálního smrtelníka hodně.

        0 0
        • JakeF  

          Karbonový kola chtěj ještě tak minimálně 2–3 roky čas, dneska to je nesmysl.

          0 0
          • capo  

            Ha, něco vyhrabu…

            Tak co, už je čas? :))

            0 0
            • JakeF  

              Celkem i jo… Lidovka to pořád není, ale Čína už tu kvalitu dotáhla na slušnou úroveň za pěkný ceny. Teď ještě kdybychom tam neměli nasazený tak nesmyslný importní cla a přestali intervenovat proti koruně :).

              0 0
        • jonti  

          Proto jsem je taky jen zkousel.

          0 0
    • biker jura  

      ono taky dost záleží na tom, jestli se vyplatí mít tuhá těžší kola a nebo méně tuhá lehčí. Myslím, teď čistě pro závodní použítí a z hlediska výdeje energie. Na dnešních tratích už nejsou třeba v XC tak dlouhé kopce (až na výjimky) a spíše je to a technice, nástupech, krátkých brdcích a zde si myslím, že by měli mít převahu spíše těžší a tužší. naopak na nějaké těžké maratony, kde techniky není tolik nebo nevadí když se v ní ztratí pár vteřinek kvůli horší ovladatelnosti by mohli být lepší volbou kola co nejlehčí. chtělo by to všechno spočítat, ale to už je složitější.

      0 0
      • radek01  

        To je slovo do pranice.

        0 0
        • Neunzikger  

          U zakázkových zápletů není nezbytné mít identický materiál předního a zadního kola. Zadní tužší + odolnější k tomu předek lehčí + lépe ovladatelný. Když individualizace – tak na míru. Nespěcháš na to, tak ať výsledek je po dotažené rozvaze.

          0 0
      • JakeF  

        Přesně, taky si v poslední době říkám, že ta váha je i u kol hodně přeceňovaná… I když jsem to myslel spíš opačně, lehký kola na XC, kde pořád jdeš ostrý akcelerace a techniku máš najetou a hlídáš si to. Na druhou stranu na maratony kde se víc drží konstantní tempo klidně těžší a tuhý, aby hezky vedly stopu a tím v technice pomohly, když je člověk po pár hodinách závodu už prošitej.

        0 0
        • biker jura  

          jo přesně, dá se na to dívat z více uhlů pohledu a souhlasím i s tím co píšeš i když je to v podstatě opačně než píšu, proto je to složitější. člověk musí vzít v uvahu spoustu věcí. Otázkou je jestli při tom nástupu jde víc o tuhost nebo váhu. Já bych si nebyl tak jistej tím budou lehčí kola vždy lépe reagovat

          0 0
          • JakeF  

            Já si právě taky nejsem vůbec jistej. Jen jsem popsal, jak jsem nad stejným problémem uvažoval já.

            Je dost možný, že jsem někde ve výpočtu udělal chybu, ale vyšlo mi, že zvýšení hmotnosti ráfků o 100g zvýší celkovou kinetickou energii soustavy o cca 0,2% :D. A přitom kola už můžou být znatelně tužší…

            0 0
            • biker jura  

              jo někde to tu už počítal mlok. a vyšlo mu taky že je lepší mít tužší kola s vyšší vahou než obráceně. Nevýhoda váhy byla jen v extrémních výjezdech v malé rychlosti kdy pořád vlastně šlapáním zrychluješ

              0 0
              • jonti  

                Mlok do toho ale nepocital horsi zataceni vlivem setrvacniku kol a horsi pocit z kola.

                Podle me obecne plati, ze nejrychlejsi budou kola, u kterych ti jeste nevadi nedostatek tuhosti. Pro me je treba Crest a Cx Ray draty je v pohode.

                0 0
                • JakeF  

                  Na tužších kolech se bude hůř zatáčet? A pocit z kola bych viděl přesně obráceně, aspoň u rámů jsem to tak měl a to tam byl rozdíl cca 600g, ten těžší mi přišel, že je rychlejší.

                  0 0
                  • jonti  

                    Na kolech rozdil 100g na rafku v technickem terenu citim. Jde to proti sobe, tuzsi a lehci kola budou zatacet lip. Ted jen najit ten idealni kompromis.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Podle mě strašně přeceňuješ hmotnost kol. To bys pak např. na DH biku snad ani zatočit nemohl při hmotnosti kol + plášťů…

                      Já tedy takhle malé rozdíly v technickém terénu nijak znatelně nevnímám a to jsem na cokoliv „citlivka“.

                      A srovnávám to na pláštích pro snake skin x UST verzi (stejného pláště). Tedy zbytek kola stejný, žádné rozdíly tuhosti kol a jen cca 250g navíc na obvodu pro UST variantu.

                      Oproti tomu co se týká tuhosti, tak tam už v náročném terénu vnímám poměrně dost. I když nedokážu zcela rozlišit jaký vliv má který díl.

                      Teď co jezdím kombinaci poměrně tuhá kola (Red Zone XLR) a k tomu v rámci 32mm vidlic tuhou vidlici (tapered + 15mm osa oproti dříve klasický krk bez pevné osy) a k tomu širší ráfky (tedy ještě se přidá i menší žvýkání plášťů), tak to je znát při zatáčení hodně.

                      A když jsem někdy jel třeba 36tku vidlici, tak to byl opět dost velký rozdíl při zatáčení.

                      0 0
                      • jonti  

                        Tužší kolo ocením víc na předním kole, zadek to už nějak projede. Teď vozím předek i zadek Crest-Cxray-350 staré pár měsíců a víc mě omezuje žvejkání širších plášťů než tuhost kol. Vozím to na Giant Anthem 29er i čínském HT karbonu s Rebou.

                        Hmotnost zadního kola, nejenom rotační, daleko víc cítím na Anthemu, který má velmi dlouho zadní stavbu – 460mm. Tam změna z Giant P-XC2 ráfku – asi 500g, pneu s duší na Crest a RaR bez duše a 40g RU to kolo výrazně vylepšila.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Ráfky tak úzké nemáš, tak to bude nejspíš dané tím co vozíš za pláště. Tedy jestli vozíš jen obyč šlupky u Schwalbe. UST i snake skin verze jsou na tom lépe.

                          S předním kolem co se týká technických pasáží a terénu souhlas, tam zadní už není tak důležité.

                          Zadní je ale důležité z jiného pohledu a to odolnost. A to s tuhostí většinou přímo souvisí.

                          U té dlouhé zadní stavby bych to celkem i chápal, že to bude výraznější. Naštěstí jsem dlouhodobě nikdy delší než 440mm zadní stavbu nejezdil (na fullech ještě méně) a jezdit nehodlám.

                          0 0
              • MlokCZ  

                V historii je pouze výpočet o kolik více výkonu potřebuje jezdec pro zrychlování pro odpovídající 29tku (kde bylo započítáno něco za celkový rozdíl hmotností kol a z toho část za rotační).

                A tam vyšlo pro 0,5kg rozdílu na celku a z toho 0,2kg na rotačních částech, že je potřeba o 1% větší výkon pro zrychlování.

                Tohle platí pro každého jezdce obecně, proto je to jednoduché spočítat.

                Výpočet kde by se to srovnávalo s tuhostí žádný v historii není, to jednoduše spočítat nelze. Tam je příliš mnoho faktorů jako např. výkon jezdce, styl šlapání (a to jak dobře kruhově šlape, tak jak moc jezdí ze sedla a jakým stylem).

                0 0
      • jonti  

        Myslim, ze prave na tratich, kde potrebujes dobre zrychlovat, zpomalovat a je to klikate, ocenis lehci kola.

        0 0
        • biker jura  

          no to bych neřekl. tužší kola budou mít lepší odezvu, ale zase se nedá určit kolik z ní vezme větší váha.

          0 0
          • jonti  

            Ta odezva s rychlosti tolik nesouvisi. Nejlepsi odezvu z kol co jsem mel meli Crossmax SL. To bude asi podobne jako jizda na fullu vs HT. Pocitove jsem na HT do kopce vyrazne rychlejsi, uzivam si pocit jak to jede, ale casove to neni zadny rozdil.

            0 0
    • alex44  

      Pánové nemáte někdo srovnání tuhosti a odolnosti kol Fulcrum Red Metal XL 29, nebo záplety ArchEx 29+ DT Swiss 350+ CX-Ray+ alu niple? Co by jste doporučili? Mám 95kg, dík

      0 0
      • Georrge  

        mě by zase zajímalo srovnání tuhosti 2mm neztenčovaných drátů a sapim CX ray drátů – je v tom nějaký rozdíl? Nebo jsou tlusté dráty tužší?

        0 0
        • alinceb  

          Imho to neni o tuhosti dratu, ale o tom, ze CXray vydrzi vetsi napeti a tak se daji kola celkove vic dotahnout a tim jsou tuzsi…

          0 0
          • JakeF  

            To tě většinou dřív limituje ráfek… Tam jde o to, že pevnější dráty ten ráfek při stejný síle nepustí do tak velký deformace a kola jsou tím tužší.

            0 0
            • Georrge  

              taky si prave myslim, precijen predepinaci sila muze byt u obou dratu stejna, ale kdyz se jeden z nich snadneji natahuje, tak ten rafek pak driv necha uhnout… ted ale jestli je to v praxi vubec poznat u tehle dvou dratu :)

              0 0
          • Hnoj  

            To neni pravda. Co do výsledné tuhosti jsou CX Ray a 2mm dost srovnatelné, napětím tě totiž limituje ráfek a nikoliv dráty.

            Rozhodně je třeba při brždění zásadní rozdíl mezi třeba Race a 2mm. Bohužel váha rychle stoupá…

            0 0
            • alinceb  

              No ale s tou výdrží většího napětí to tak v podstatě je. Nepředepínáš víc, ale drát se později deformuje…

              0 0
            • Georrge  

              takze co se tyce celkove tuhosti, chovani kola v zatacce, pri brzdeni a proste v semoznych situacich, jsou CX Ray a 2mm draty srovnatelne? Pri +/- stejnem dotazeni? Precijen jsou CX ray dost zeslabene, a tenci prumer se pri zatizeni vic natahuje… ale jestli je to tak i v realu nevim prave :)

              0 0
          • Vilém  

            A to je k cemu, kdyz rozerves rafek, nebo vytrhas niple?

            0 0
        • JakeF  

          Type Weight (x64@260mm) Strength Fatique life (revolutions)

          Zinc___ 424g 950–1050n/mm2 700,000

          Leader_ 421g 1080–1180n/mm2 870,000

          Strong_ 430g 1400n/mm2 1.6 million

          Force__ 368g 1350n/mm2 2 million

          Race___ 360g 1350n/mm2 980,000

          D-Light 309g 1300n/mm2

          Laser__ 279g 1500n/mm2 1.25 million

          CX_____ 423g 1200n/mm2 To be announced

          CX-Ray_ 272g 1600n/mm2 3.5 million

          Někde byla hezká tabulka DT vs Sapim, ale nemůžu jí najít :(

          0 0
          • Vilém  

            Nasel jsem jen tento nekvalitni obrazek, nekde se tu pohybuje i kvalitni scan.

            Vice nekvalitnich scanu puvodniho clanku je zde.

            0 0
            • JakeF  

              Jo, tohle jsem myslel… Akorát když na to koukám teď, tak mi to přijde trochu podivný… To prodloužení bylo měřený u všech při stejný zátěži?

              A vůbec ty CX Ray jsou trochu divný, není u nich správnej průměr a prasknutí uprostřed mi přijde taky divný… I když mně zatím prasknul jedinej, tak to není moc statistika :D.

              0 0
              • destr  

                To bude prodloužení před prasknutím, ne?

                0 0
                • Vilém  

                  Tak.

                  0 0
                • mirabike  

                  to asi ano, ale bohužel to bude pružná i plastická deformace dohromady, takže to o tuhosti výpletu zase tolik nevypovídá – u tenčích drátů bude nejspíš ta pružná deformace větší, než u tlustších. Vypovídající by byla velikost pružné deformace při stejné tažné síle, nejlépe takové, která je nař. při nějakém velkém záběru, nebo brždění reálná…

                  0 0
                  • Vilém  

                    Tak zacni pocitat:) ty vysledky by me zajimaly, ale me poctarske schopnosti na to asi nestaci.

                    0 0
                    • Georrge  

                      spocist by se to dalo, ale obecne plati, ze cim tenci stredni cast, tim nizsi tuhost, konce dratu by nemely mit vliv, protoze jsou moc kratke na to, aby nejak vykompenzovaly dlooouhou stredni cast. Proto me trochu prekvapuje ze se na CX ray stavi podle vseho tuha kola, pritom podle prurezu by to tak byt nemelo… proto se ptam jak to v praxi vlastne je :)

                      0 0
                      • Vilém  

                        No prave, ze kdyz kouknu do et tabulky, tak mi na zde vynasenych CXray neprijde nic tak zazracneho. Co se pevnosti (a to drat vlasne vubec nepovolil) a pruznosti tyce vychazi podobne jako Sapim Race, jen jsou o neco lehci. Osobne jsem je vsak nikdy nezkusil, ta cena me od nich stale odrazuje.

                        0 0
                      • žvejk  

                        Škoda že v tabulce není srovnání protažení drátů při síle třeba 2000 nebo 2500 N to by byla vypovídající hodnota.

                        Míra protažení při přetržení drátu je v praxi běžně dosažitelná jen zřídka.

                        0 0
                        • soc  

                          sigma = E * epsilon

                          Ale tusim, o co Ti jde. Prodlouzeni pri pretrzeni je v konkretni aplikaci k nicemu. Oni urcite maji cely prubeh zkousky, takze i tuhost (E*A) z toho v pohode vyctou.

                          0 0
                        • JakeF  

                          Přesně tak jsem to myslel… Pak by to byl teprve porovnatelnej údaj z pohledu tuhosti kol. No ale každopádně mi přijde, že je z tabulky jasný, že Sapim jsou výrazně lepší. A dražší nakonec taky nejsou, tak asi není moc nad čím váhat :).

                          0 0
                          • Georrge  

                            asi budou kvalitnější a tedy s delší životností, to na materiálu závisí (ocelí je plná prdel a každá vydrží jinak), ale pokud jsou i ty DT a od dalších výrobců taky ocelové, tak je vzásadě jedno co to je za ocel, ale tuhé budou všechny stejně, protože u tuhosti záleží jen na průžeru a materiálové konstantě E, a ta se u různých ocelí liší jen málo… takže pokud to nemají z nějaké šílené slitiny tak na tuhost hraje jen průřez. Jedině tak, že se lepší matroš dá víc utáhnout, ale to pak nemusí vydržet nipl/ráfek/náboj. Proto mě furt zajímá jak to s těma CX Ray je, a nikdo mi zatím neodpověděl :D

                            0 0
                            • mastihuba  

                              Řek bych že normální dráty jsou valcovany a cx ray kovany, tudíž jiná mrizka tudíž jina pevnost v tahu.

                              0 0
                              • Georrge  

                                pevnost mozna, ale ne modul pruznosti. Navic ne kazda ocel je zhutnitelna kovanim, a tedy ne vsechny ocele zvysuji svou pevnost kovanim.

                                0 0
                                • mastihuba  

                                  Je to dlouho co jsem vypadl ze školy, takže fabuluju. V každým případě když chtějí víc utahovat tak musí použít vhodný materiál a vhodný způsob zpracování. Pokud tedy smyslem placatych drátu není pouze aerodinamika,vváha a vzhled. Ale mám dojem ze se o kování u placatech drátu dřív mluvilo.

                                  0 0
                • JakeF  

                  To by znamenalo, že DT dráty jsou neskutečný bahno… Výrazně nižší síla přetržení a přitom vyšší protažení. I když je fakt, že co jsem je měl na Rovalech, tak to fakt nebylo přesvědčivý a jak nechaly zkroutit přední ráfek, to jsem ještě nezažil… A na silnici mi kola s nima taky nepřijdou zrovna tuhý.

                  0 0
          • Hroch obojzhivelnyj  

            No pri 2 metrech obvodu kola je 700 tis otacek 1400 km a dechberoucich 3.5 milionu otacek 7000km. Neni na tech cislech neco spatne?

            0 0
            • JakeF  

              Asi jde o to jakejch otáček, žejo ;). Něco jinýho, když na tom pojede 60kg chrt na silničních kolech a když 100kg v terénu… Počítám je to nějakej standardizovanej test a slouží akorát k porovnání výsledků mezi sebou, ne že by ti po 7000km najednou všechny dráty praskly :D.

              0 0
            • Georrge  

              to je pocet cyklu do unavy materialu, pri tehle cyklech je vzdy vyssi zatizeni, nez jake je prumerne zatizeni v provozu, a to proto aby se urychlily ty zkousky, oni ti nebudou delat 100 milionu cyklu… pokud ale zmeris vsechny draty stejne, tak to porad ma vypovidajici hodnotu. Takze kdyz s tim pojedes po asfaltu, tak ti doslova vydrzi vecne.

              0 0
              • Hroch obojzhivelnyj  

                Coz to asi ano. Nebyl by odkaz na zdroj dat, tam by mela byt zatez v testu.

                0 0
                • Vilém  

                  Jsou to udaje udavane Sapimem. Ted to v rychlosti nemuzu najit, ale byvalo to na jejich strankach. Ty bohuzel zmenily podobu, takze tezko rict, zda to tam jeste je.

                  Jinak ta tabulka je uvedena i zde.

                  0 0
      • alex44  

        Nikdo neví? Jaká je vlastně vnitřní šířka ráfku u těch Fulcrumu?

        0 0
    • pocestny  

      Znáš to, obecně se tu na Bikeforu tvrdí, že zvláště ty levnější 29" výplety mají problém s tuhostí. Zní to logicky, argumenty proti tomu se těžko hledají.

      ALE… nedávno jsem četl zajímavý článek. Borec vypadal na někoho, kdo by mohl rozumět trochu fyzice a měl k tomu dokonce přístroj, takže co udělal: Vzal 1 kolo, dotáhl výplet a měřil jeho pevnost a průběžně ten výplet povoloval. Pevnost ráfku téměř NEKLESALA (naměřil tam úplně malé rozdíly), a dokud ten výplet nebyl fakt povolený jak rozvařené špagety, tak ta pevnost byla furt solidní.

      Zde je odkaz: http://sheldonbrown.com/…el/index.htm

      Ale jistě jsou velké rozdíly mezi různými koly s různými ráfky a nebo různými výplety. Tuhost ovlivní i osa náboje. To je nepopiratelné. Ale jak to objektivně posoudíte?

      Já jen už dál odmítám tvrdit místní klišé o pevnosti výpletu a nějaké svoje logické dedukce a nemyslím si radši o výpletu nic, abych nakonec netvrdil nějakou blbost.

      Pro vaši další kulturní osvětu jsem našel i další články, ale ty jsem ještě nečetl:

      http://www.slowtwitch.com/…ss_3449.html

      http://www.bikephysics.com/wheel.pdf

      0 0
      • Georrge  

        no jo jenze jedna vec je tuhost rafku, a druha vec je tuhost rafku oproti naboji, kde rafek s nabojem drzi jen draty prave na nich zalezi, jak se rafek bude pohybovat oproti naboji, pak otocis riditkama a kolo nic, protoze nesleduje drahu naboje jak ma.

        0 0
      • Vilém  

        Ten odkaz na sheldona jsem prolitl jen ocima, ale pocita se tam se zatizenim kola jezdcem? To by mohlo dat jine vysledky. Stejne tak, kdyby se do toho zanesl tah pulky dratu pri zaberu (brzdeni), tak to bude zase asi neco jineho.

        Ale to jen teoretizuju, treba to nekdo osvetli.

        0 0
        • pocestny  

          Je tam řada testů a z toho odvozuje asi tak 20 obecných závěrů. To chce proštudovat. Můžete mu na to pak napsat oponenturu. Já nejsem fyzik, a nechci to řešit. Dávám to sem jako inspiraci pro další diskuzi.

          0 0
    • acidb  

      Využiju vlákna o zápletech. Chtěl bych si na letošního treka fuel exe v 26ce pořídit ještě jedny kola, laicky řečeno jezdivější záplety na přejezdy než tam jsou teď originál Bontragery. Je zadní rozměr nějak standardizován? Přijde mě, že rozteč na treku (148mm – jsem měřil šuplerou) je širší a mají vlastní styl RU?

      0 0
      • mastihuba  

        klasika je 135mm x12 je tušim 142 a da bomb ma v nabidce 150mm, ale chapu že ty musíš mít vždycky něco extra. :)

        0 0
      • mastihuba  

        když vyhodíš zadní kolo a změříš dosedací plochy náby tak je to těch 148?

        0 0
      • Hnoj  

        Vyfoť to. 148mm je nějakej nesmysl.

        0 0
      • Vilém  

        A tech 148mm jsi nameril kde? Tos meril pres konce osy naboje, nebo jak?

        0 0
        • acidb  

          to sem měřil rozteč zadní stavby při sundaném kole (vnitřek-vnitřek)

          0 0
          • maajkee  

            šuplerou?

            0 0
          • Vilém  

            Tak to je nejaky divny. Ze by tam bylo 150mm, to pochybuju, neni to sjezdak.

            Ve specifikaci jsem u modelu ex9 nasel uvedeno „142×12mm rear hub“, takze asi merils spatne.

            0 0
            • TJK  

              nevim me se treba ram ve volnym stavu roztahne a tech 142 tam nenamerim ani nahodou… lepsi nez ram je merit koncovky na nabe…

              0 0
              • mastihuba  

                to bych si taky myslel :)

                0 0
                • acidb  

                  nejsem vševědoucí:-) no, udělám jak říkáte, už jsem se lekl, že na to neseženu lehčí kola:-)

                  0 0
                  • mastihuba  

                    nebylo by jednoduší se zeptat bratra? ten přece vyměňoval kola za AC. :) nebo má trek na každym kole jiný naby? :D

                    0 0
      • mirabike  

        všechny EX s pevnou osou jsou na X12 (142×12) a je k tomu KIT na RU (uložení osy vč. patky šaltru).

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.