• Johny_r

    Ahoj,

    mám nové kolo a pomalu přemýšlím o budoucím upgradu brzd. Teď mám najeto pár desítek km, takže brzdy se ještě zajíždějí, ale už teď mám takové tušení, že ani pak to nebude úplná hitparáda. Mám MT-501, vpředu 180mm, vzadu 160mm. Jsou tam základní kotouče, které nesnesou sintrované desky. S výbavou mám přes 100 kg, takže nějaký brzdný výkon potřebuju. Teď budu nějakou dobu jezdit s tím, co mám, abych viděl, jak se to chová po zajetí a měl nějaké srovnání, ale co dál? Předpokládám, že pro lepší výkon to bude chtít lepší desky, nejspíš sintry, takže budou potřeba i nové kotouče. V tom ohledu mě napadá je rovnou i zvětšit. Co z toho má největší smysl? Má cenu dá dopředu 203, dozadu 180 a nějaké pořádné desky? A případně jaké? Nebo mám kotouče nechat a upgradovat jenom desky, ale pořád jen na polymer, byť třeba nějaký lepší?

    Díky za tipy

    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Na cyklostezku podle Vltavy a Labe by to stávající vybavení mělo na trekovém kole bohatě stačit :-D. (Nenapsal jsi na jakém kole a co na něm hodláš vyvádět.)

      0 0
    • novas752  

      Co je to za typ kola? Podle velikosti kotoučů hádám nějaké XC?

      Sintrované desky brzdí lépe v mokru a v dlouhých sjezdech (nevadí jim přehřátí tak moc jako organickým), za studena v suchu ale brzdí o něco hůř (například brzdění před křižovatkou někde na rovině).

      Větší kotouče pomohou, jak s účinností (větší páka), tak s výkonem v delších sjezdech (více materiálu + větší plocha = menší teplota a lepší chlazení). Ale neni to všespásné, MT500 sice už docela brzdí, ale neni to nic extra ⇒ přemýšlel bych i o výměně brzd jako takových, minimálně třmenů, a to klidně za 4pístové Zee, M520, SLX M7120.

      0 0
      • Johny_r  

        Díky. V této fázi, kdy jsem ještě pořádně nezajel ani původní desky, nechci plánovat výměnu celých brzd. Nevylučuju, že na tom časem dojde, ale zatím přemýšlím jen o těch levných řešeních. Tak jak je to teď, to asi nebude velká sláva ani po zajetí, ale vysloveně průšvih to není. Jen teda z prudšího kopce to jedním prstem zatím nedám, ale to se snad ještě aspoň trochu zlepší.

        0 0
        • JachymP  

          Jestli ti ty brzdy nebrzdí jedním prstem tak je něco špatně…

          0 0
          • Johny_r  

            No, zatím to přikládám nezajetým deskám. S olejem si kolem nich nehraju a myju je cyklostarem, tak mastný by to snad být nemělo. Jako ono to jedním prstem brzdí – běžné brzdění, ale z prudkýho kopce, pokud chci skoro zastavit, tak za to musím vzít dvěma docela fest. Ještě je zkusím odvzdušnit, třeba to taky pomůže. Uvidíme…

            0 0
            • novas752  

              Bych řekl že je lepší ty brzdy správně zajet a nijak moc je nemýt. Cyklostar účinnost dočasně zhorší, do doby dokud se destičky nezahřejou natolik aby se zbytky cyklostaru odpařily.

              Když je neumastíš, neni potřeba je nijak čistit, maximálně trochu opláchnout vodou a jen při výměně destiček třmen i kotouč čističem brzd.

              0 0
              • Johny_r  

                No, nijak extra je nečistím, ale když meju kolo od bahna, tak se nějakej cyklostar dostane i na brzdy. Především jsem chtěl říct, že to nejspíš nebude tím, že jsou mastný.

                0 0
                • novas752  

                  Jasně, ale…

                  1. cyklostar neodmašťuje úplně dokonale
                  2. i ten samotenej cyklostar výkon brzd trochu snižuje.
                  0 0
      • scortis  

        A opravdu ty 4pístové brzdí o tolik lépe? Nemám s tím zkušenost ale nezdá se mi že by to mohlo udělat takový rozdíl.

        Největší vliv na to asi bude mít materiál desek + kotoučů, což je poměrně levný upgrade. Zvětšení kotoučů pomůže taky, když už se budou měnit, tak je to jen o rozdílu ceny u větších kotoučů a nákupu adaptérů (± 500).

        Já měl Tektro Auriga comp 160,160 + organické desky. Vyměnil jsem přední kotouč za 180 a dal sintrované desky. Nějvětší rozdíl ale podle mě udělaly páky – ZEE BL-M640 se servo wave, které jsem nabastlil na původní brzdy. Jelikož ale tazatel má páky se servo wave, tak už to asi takový rozdíl nebude.

        0 0
        • novas752  

          Brzdí docela výrazně lépe. Materiál desek má na maximální výkon vliv daleko menší. Kotouče nejlevnější vs. nejdražší stejnýho průměru taky takovej rozdíl neudělají. Řekl bych že v poměru rozdíl/cena to bude vycházet nejlépe, navíc je novej třmen osazenej i novejma destičkama = za cenu třmenu zároveň můžeš zkusit i sintrované destičky když si vybereš třmen s nima osazenej z výroby…

          0 0
    • Gwaihir  

      Mám mt500 a kdosi mi tu radil, že stačí koupit deore třmen, páka je stejná :

      https://www.koloshop.cz/…y-trmen.html

      Třeba by to bylo řešení.

      Tak dnes už ne. Jinak kdybys chtěl levně předělat brzdy na tvém Exceedu na Deore, tak stačí koupit třmeny Deore, olivku a trn odpovídající hadici BH59 a přehodit to. Páku už Deore máš. Zbylé třmeny prodáš. Náklad celkem zanedbatelný. Toto jsem přesně udělal na ženině kole.

      https://www.koloshop.cz/…y-trmen.html

      https://www.koloshop.cz/…em-BH59.html

      A samozřejmě bude třeba brzdu odvzdušnit, ale to se hodí i do budoucna. Takže Shimano kalíšek (90 kč) a olej, stříkačka z lékárny a hadička z Hornbachu (nebo třeba akvaristiky) za hubičku .

      https://www.koloshop.cz/…MDISCBP.html

      https://www.koloshop.cz/…brzd-1l.html

      :D

      0 0
    • ufoncz  

      Ty větší kotouče udělají hodně:

      Moving up from 180 mm to 200 mm rotor not only results in an average 18% decrease in deceleration times in our testing, but the brake also requires a lighter touch, minimising arm pump, fatigue and improving modulation.

      https://enduro-mtb.com/…ake-can-buy/

      0 0
    • well  

      Mám MT500 a zabrala až výměna kotoučů a destiček za Galfer. Destičky z řady Pro.

      0 0
    • Johny_r  

      Díky za tipy. Časem asi vyměním kotouče za 203/180 a desky za něco lepšího. To by asi mělo stačit. Kdyby nestačilo, další na řadě budou brzdiče, ale na to je času dost. Ani teď to není krizovka. Při sjezdu se nezabiju, ale ocenil bych větší výkon, to zas jo.

      Chci se zeptat na kotouče. Z toho, co jsem četl, lepší kotouč není zas tak dramatický rozdíl, takže koukám, jaké kotouče má smysl kupovat. Samozřejmě něco, co snese sintry, to je jasný, ale stačí to nejlevnější nebo mám vzít něco z vyšší řady, co má sandwichovou konstrukci? Cenové rozdíly nejsou až tak zásadní (pokud teda zrovna nechci XTR kotouče, což asi fakt potřeba nebude).

      Díky

      0 0
      • novas752  

        Ictech bych nebral pokud nemáš problém s přehřívánim brzd = kotouče nejsou zbarvené do hněda.

        0 0
        • Johny_r  

          OK, a důvod? Menší výdrž kvůli tenší ocelové vrstvě nebo nějaké špatné zkušenosti?

          0 0
    • THORX  

      ICE Tech jsou mrdky. Už nikdy aspoň ne na předek. Poslední vyjížďka se zahřáli tak že pak cca 5km cinkali v kuse. A to jsem brzdil přerušované cca 4 krát do cca 5km/h ze 40ti.

      0 0
    • Johny_r  

      No, jestli na to správně koukám, tak v podstatě všechny lepší kotouče od Shimana (Deore a výš) jsou Icetech. Co s tím? :-)

      0 0
      • scortis  

        Co SRAM kotouče? Někdo je tu docela chválil … ale ta cena

        0 0
      • pitos  

        Díváš se špatně, všechny ICE Tech určitě nejsou.

        https://www.koloshop.cz/…203-mm-.html

        0 0
        • Johny_r  

          To je šestidíra. Na Centerlock je zrovna na koloshopu akorát smrt64, což je low-end, všechno vyšší je ICE.

          0 0
          • abel  

            ne není.

            ice tech neznamená hliníkovej unašeč, ale sendvič kotouče.

            0 0
            • Johny_r  

              já vím, co znamená ice tech. Když si na koloshopu otevřu Shimaní kotouče s centerlockem, tak všechny kromě zmíněného mají v popisu ice tech.

              0 0
              • abel  

                hm tak to je jiná, já jezdím jedině 6-ti díry a tam začíná ice až od smrt86. můžeš použít smrt76 s redukcí anebo holt jinou značku.

                0 0
                • Johny_r  

                  Nicméně stále zůstává otázka, jestli je icetech zas takovej průšvih, jak tu někdo tvrdí. Že by technologie použitá v nejvyšších řadách byl takovej úlet? Jasně, asi vydrží o něco kratší dobu, ale o kolik? Předpokládám, že po roce je měnit nebudu.

                  0 0
                  • abel  

                    a co je špatnýho na smrt64? na HT mám 2×180 smrt66 za babku a fungujou bezchybně. oboje jsou deore, mohla by být použita stejná ocel…

                    0 0
                  • Mr.Duck  

                    Samozřejmě že je to blábol. Ice tech vydrží minimálně stejně pokud nesjíždíš kotouče na tloušťku žiletky.

                    0 0
    • Johny_r  

      Ještě přidám nějaké teoretizující dotazy.

      Jak to, že některé kotouče nemají skoro žádný materiál – samá díra, jiné jsou skoro jen plech a není v nich zásadní rozdíl v brzdné síle? Chápu, že ty děravé se líp chladí, ale mají přece daleko menší třecí plochu. Jak to, že nebrzdí daleko hůř (teda to předpokládám, jinak by se asi neprodávaly)?

      A čím co, že se liš brzdná síla u různých typů třmenů, když princip je pořád stejný – dlouhý chod páčky se mění v krátký, ale silný chod pístu. OK, chápu, že u 4-pístů je asi lepší rozdělení brzdné síly na plochu destičky, která není dokonale pevná, ale jinak, za předpokladu, že tam není vzduch a písty jsou srovnatelně velké je to přece vždycky totéž (za předpokladu stejných desek a kotoučů). Nezpochybňuju, že tam ty rozdíly jsou, ale nechápu jejich fyzikální základ. Délka chodu páky je +/- stejná a délka chodu pístu přece taky. Předpokládám, že písty jsou taky srovnatelně velké. Tak proč?

      Díky

      0 0
      • ufoncz  

        O kousek vejš jsem dával odkaz na test, kde bys mohl například vidět, že některé dvoupístky brzdí silněji než některé čtyřpístky. Z teorie kolem kotoučových brzd je tam ještě něco, tak zkus zavítat.

        0 0
      • kubad  

        velice zjednodušeně:

        velikost pístků a jejich poměr + přepákování

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        A ještě tu onehdá byl jeden z automotive (asi od Bosche), který tvrdil, že hodně záleží i na celkové mase kotouče a tedy v důsledku v hraničních situacích jsou lepší ty plnější.

        0 0
        • Johny_r  

          Tak selský rozum mi říká, že větší třecí plocha mezi deskou a kotoučem prostě musí brzdit líp. Pokud v tom teda není něco kontraintuitivního. Třeba tyhle dva kotouče přece nemůžou brzdit stejně (pokud porovnávám čistě množství materiálu v kontaktu s deskami).

          https://www.kupkolo.cz/…-der_z95347/

          https://www.kupkolo.cz/…t10_z100215/

          0 0
          • OndrejA  

            Čistě teoreticky na ploše nezáleží. Prakticky jo, protože tam budou další faktory, který už budou záviset na ploše, ale nejspíš nic co bys poznal pokud nepůjdeš do extrémů.

            0 0
            • Johny_r  

              Tak máš pravdu. Je to dost kontraintuitivní. Síla je pořád stejná, ale na jednotku plochy kotouče bude větší. Z toho mi vychází, že ten děravej kotouč sice bude brzdit stejně (teoreticky), ale dostane o dost víc zahulit. Bude se tedy v místě kontaktu víc zahřívat, ale protože je děravej, tak se taky bude líp chladit. Očekával bych tedy, že při stejném materiálovém složení dřív odejde, protože ztráta materiálu při brzdění je koncentrovaná na pár malých míst.

              0 0
              • kubad  

                :D

                když se nebude chladit odejde ještě dřív, to si nevybereš, prostě je to vhodný poměr mezi množstvím materiálu a odvětráním – co je ideál – to je dobrá otázka, každopádně kotouče s moc velkým a tvarovaným odvětráním se na páce chovají divně a žerou desky

                0 0
                • Johny_r  

                  To dává smysl. Na takovém kotouči je víc „hran“, které budou strouhat desku. Dobrá poznámka.

                  0 0
                • McBlacky  

                  v praxi závodím na ashimách tak deset let a nevidím v tom problém v ničem. Za tech pár korun co stojí občas koupím novej kotouč. Což ale na enduru u Ice tech dělám taky, protože ty se sjížděj taky dost a jak jsou sendvič, je hned jasný kdy jdou do popelnice (brzo).

                  Přijde mi že řešit kotouč je to poslední co u brzd na kolo má smysl. Desky, brzda a pak kotouč. Beru to ze svého pohledu, kdy i s batohem a kolem nemám nikdy víc jak 95kg, vetšinou se vejdu do 80 na XC a 85 na EN.

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Přijde mi že řešit kotouč je to poslední co u brzd na kolo má smysl. Desky, brzda a pak kotouč.

                    Tak. A možná vůbec nejvíc řešit techniku zpomalování a volbu potřebné stopy. Obojí budeš mít Ty sám na zdejší poměry excelentní. A nebojíš se jezdit rychle.

                    0 0
                  • Johny_r  

                    To nikdo nerozporuje, šlo o teoretické dotazy týkající se spíš fyziky než jízdy na kole (viz několik postů výš).

                    0 0
    • bajkondra  

      Ahoj,

      jsem rekordmanem ve váze člověka co ještě jezdí na biku a brzdy jsem řešil skoro okamžitě, koupil jsem bike

      na slx brzdách 180/180 a nestačilo to, i když průšvih to nebyl. / umíraly až na Klínovci a pod. / Postupným upgrady jsem se dostal na současný stav vepředu 180 ice tech kotouč, vzadu 180 normál , brzdy zee obě a jezdil jsem do dnes s dodanými deskami organickými . Docela mi ale povrzávaly a zkouším teď dopředu černé obyč od galferu jestli nepřekvapí ,dnes jsem na nich ujel jen pár metrů a nejsou zajeté, nicméně myslím že projev je znatelně lepší.....ještě jsem koupil osvědčené sintry chlazené H03C a když mě nepřesvědčí galfery, půjdou dopředu a galfery dozadu ......Takže za mě nej posun byly brzdy a pak desky plus kotouče......

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.