Výhody / nevýhody - řazení např. 3x7 vs 1x10

12 nepřečtených
  • Mr.Voza

    Ahoj všem, mám takovej lama dotaz – jaký jsou všechny výhody a nevýhody převodů, kde jsou vepředu 3 převodníky a vzadu „normální“ počet koleček (třeba 7) proti systému, kde je vepředu jenom jeden převodník a vzadu větší počet koleček (10–11).

    Jako uživatel kola s 3×7 můžu napsat, co má tenhle „běžnej“ systém podle mě za nevýhody a výhody a v součastný době mám pocit, že by mě vyhovovovala spíš jednoplacka vepředu a 10–11 koleček vzadu:

    3×7:

    • nevýhoda – musím přemejšlet, jestli je v dannou chvíli lepší řadit vepředu nebo vzadu, aby to bylo efektivnější, aby se nekřížil řetěz apod.
    • nevýhoda – při řazení na nejmenší placku se mi párkrát stalo, že spadnul řetěz
    • nevýhoda – je potřeba se starat o přesmykač navíc (údržba, seřizování…)
    • výhoda – když tak koukám na ceny komponentů, tak levnější díly, jiná výhoda mě nenapadá

    1×10 – 11:

    • výhoda – nemusím přemejšlet jestli řadit vepředu nebo vzadu
    • výhoda – odpadá problém s padáním řetězu při žazení vepředu (dobře, stalo se mě to za těch cca 1000km, co mám na primárním kole najeto asi 3–4×, ale nasere to)
    • výhoda – bez přesmykaře vepředu je to o srarost míň
    • nevýhoda – větší cena dílů (kazeta, řetěz, přehazovačka)

    Vždycky jsem si totiž myslel, že 3 placky ve předu zajistěj nesrovnatelně větší rozsah převodovejch poměrů, v porovnání s jednoplackou. Nedávno jsem ale narazil na gear calculator a tam mě vychází, že i s jednoplackou vepředu bych si pravděpodobně bohatě vystačil.

    Teď mám vepředu 42–34–24 a vzadu sedmikolečko 14–34. To mě vychází rozsah převodovejch poměrů 0,71 – 3,00. Na nejmenší placku ale upřímě řečeno skoro nejezdím – to už musí bejt takovej krpál, že radši slezu z kola a vyškrábu se nahoru pěšky – jsem tam možná stejně rychle a míň unavenej. Myslím, že bych se bez nejmenší placky klidně obešel – tzn. rozsah 1,00 – 3,00. Delší převod, než 3,00 taky nepotřebuju, i tak ho používám málo, z kopce spíš přibržďuju, než abych ještě přišlapával, a po rovině je i ten na mě dost těžkej.

    Když si těď vezmu příklad, že bych měl vepředu placku 34z a vzadu „jenom“ desetikolečko 11–36z, tak se dostanu na rozsah převodovejch poměrů 0,94 – 3,09 – tzn, ještě o fous větší rozsah, než mě dostačuje těď. A s výhodama, který jsem popsal nahoře.

    Podotýkám, že na kole s takovejma převodama jsem nikdy nejel, takže neznám všechny výhody a nevýhody takový sestavy převodů. Proto se chci zeptat, jaký jsou podle vás výhody a nevýhody těhlech dvou „systémů řazení“? Na co se připravit a s čím počítat při případným přechodu z 3× něco na 1× víc koleček?

    0 0
    • Vilém  

      Takze bys rad prestavel kolo, kde je 3×7 se sroubovacim vicekoleckem, na 1×11? Nebude ta prestavba drazsi jako cele kolo?

      0 0
      • Mr.Voza  

        Ne ne, myslel jsem to trochu jinak. Jak jsem začal letos trochu víc jezdit na kole, tak už si pohrávám s myšlenkou, že jestli mě to bude bavit jako do teď (nebo i víc ;-) tak bych rád v horizontu třeba 1 roku pořídil něco lepšího, novějšího, modernějšího, líp vybavenýho… tak začínám zjišťovat informace co a jak, co na tom kole chtít, cěmu se radši vyhnout apod…

        0 0
        • novas752  

          Tak bude nejlepší si něco vyzkoušet. Hlavně na jaře bývá hodně testovacích akcí, kde si můžeš půjčit i kolo za 200 000 zdarma jen na 2 doklady jako kauce. Jsou 2 Velo test festy, testovací dráha je na veletrhu ForBikes a spousta obchodů má vlastní testovací akce – např Testvíkendy Ski a Bike Radotín. A i tak si kdykoliv můžeš půjčit něco v půjčovně třeba u nějakýho trailcentra.

          Jinak ty výhody a nevýhody jsi sám popsal celkem dobře, jen trochu doplním:

          • výhoda přesmykače – na jedno přeřazení změníš převod o mnohem víc, než na 1–3 přehození přehazovačkou = hodí se při prudších a častých změnách stoupání/rovi­na/klesání nebo v neznámém terénu.
          • samotný 1×Něco padání úplně neeliminuje. Ano, NW jednoplacky to omezujou, ale spolehlivější je hazka s brzdou (dá se namontovat i na 2× a 3× systémy) a pak vodítko umístěné místo přesmyku.
          • x10, x11 a x12 se rychleji opotřebuje – užší řetěz a zuby + větší křížení na krajních pastorcích.
          • Na jednoplacce nemlátí a nedrbe řetěz o přesmyk.

          Edit: Jo a mě s trojplackou (hazka bez brzdy) řetěz za posledních hodně hodně hodně km nespadl ani jednou i přes ježdění v docela ostrym terénu. Stačí správně nastavit dorazy a já osobně jsem zkrátil řetěz o dvojčlánek (ale to si musíš být jistej, že se ti nikdy nestane, že bys zařadil velká-velká a mohl tak urvat přehazku).

          0 0
          • Mr.Voza  

            Díky za doplnění výhod a nevýhod. A za tip na možnost půjčení kola – až bude pořizování novýho kola aktuální, určitě si někde něco půjčím, abych zjistil co a jak mě bude opravdu vyhovovat :-)

            0 0
      • Jakobo  

        Nu, i skladnik ve sroubarne si muze precisti Vergilia v originale.

        0 0
    • oddie  

      Musím přemýšlet :D jo jo, přemýšlení bolí…

      0 0
    • petyn  

      To ze Ti pada retez vepredu z nejmensi pily znamena ze mas spatne nastavenej doraz.

      0 0
      • Mr.Voza  

        Líp se mě to seštelovat nepodařilo. Když spodní doraz víc přítáhnu, tak už to na malou pilu nepodřadí. Přesmykač mám umístěnej ve srávný vejšce a rovně ve směru převodníků (není nakřivo). Ono to dělá už od novoty. A jestli se správně pamatuju, tak to udělalo pokaždý, když jsem nechtěně překřížil řetěz – na jednom z malejch koleček vzadu a chtěl jsem přeřadit na malou pilu – takže i tím to mohlo bejt. Normálně se snažím řetěz nekřížit, ale párkrát jsem se prostě zapoměl, no… to je taky to, jak jsem psal v původním dotazu – můsím přemejšlet kde a kam řadit. Jinak všechno řadí naprosto OK. Jak jsem psal – tohle se mě stalo jenom asi 3× – 4×, takže to zas tolik nehrotim, jenom že to prostě občas nasere, no…

        0 0
    • Čipera  

      Nevím kde a jak jezdíš, ale podle mě 2×10 a 1×11 je dobré pro lidi kteří často jezdí těžším terénem a závodí, ale na delší výlety mi přijde lepší 3 × 9 (10) lepší. Určitě je dobré taky zvážit jestli se opravdu přestavba vyplatí finančně, protože 2×10 máš deore a výš a 1×11 xt a výš.

      0 0
      • Mr.Voza  

        No já právě delší vejlety nejezdím. Baví mě jezdit spíš terénem – lesní cesty apod. A kdybych jel na delší vejlet po zpevněný cestě, tak mám ještě trekingový kolo, který beru když vím, že nebudu zajíždět někde do lesa apod…

        Jak už jsem psal vejš – nejednalo by se o přestavbu mýho stávajícího kola, ale o pořízení novýho lepšího – někdy v budoucnu.

        0 0
        • novas752  

          Tak když máš víc kol, tak bych se na trojplacku (a pokud nejezdíš často v horách, tak asi i na dvojplacku) vykašlal. V těžšim terénu má velkej trojpřevodník ještě jednu nevýhodu – je velkej a o nějakej kořen/klacek/kmen/ká­men apod. se snadněji poškodí, než daleko menší na jednoplacce.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.