Ahoj všem, mám takovej lama dotaz – jaký jsou všechny výhody a nevýhody převodů, kde jsou vepředu 3 převodníky a vzadu „normální“ počet koleček (třeba 7) proti systému, kde je vepředu jenom jeden převodník a vzadu větší počet koleček (10–11).
Jako uživatel kola s 3×7 můžu napsat, co má tenhle „běžnej“ systém podle mě za nevýhody a výhody a v součastný době mám pocit, že by mě vyhovovovala spíš jednoplacka vepředu a 10–11 koleček vzadu:
3×7:
- nevýhoda – musím přemejšlet, jestli je v dannou chvíli lepší řadit vepředu nebo vzadu, aby to bylo efektivnější, aby se nekřížil řetěz apod.
- nevýhoda – při řazení na nejmenší placku se mi párkrát stalo, že spadnul řetěz
- nevýhoda – je potřeba se starat o přesmykač navíc (údržba, seřizování…)
- výhoda – když tak koukám na ceny komponentů, tak levnější díly, jiná výhoda mě nenapadá
1×10 – 11:
- výhoda – nemusím přemejšlet jestli řadit vepředu nebo vzadu
- výhoda – odpadá problém s padáním řetězu při žazení vepředu (dobře, stalo se mě to za těch cca 1000km, co mám na primárním kole najeto asi 3–4×, ale nasere to)
- výhoda – bez přesmykaře vepředu je to o srarost míň
- nevýhoda – větší cena dílů (kazeta, řetěz, přehazovačka)
Vždycky jsem si totiž myslel, že 3 placky ve předu zajistěj nesrovnatelně větší rozsah převodovejch poměrů, v porovnání s jednoplackou. Nedávno jsem ale narazil na gear calculator a tam mě vychází, že i s jednoplackou vepředu bych si pravděpodobně bohatě vystačil.
Teď mám vepředu 42–34–24 a vzadu sedmikolečko 14–34. To mě vychází rozsah převodovejch poměrů 0,71 – 3,00. Na nejmenší placku ale upřímě řečeno skoro nejezdím – to už musí bejt takovej krpál, že radši slezu z kola a vyškrábu se nahoru pěšky – jsem tam možná stejně rychle a míň unavenej. Myslím, že bych se bez nejmenší placky klidně obešel – tzn. rozsah 1,00 – 3,00. Delší převod, než 3,00 taky nepotřebuju, i tak ho používám málo, z kopce spíš přibržďuju, než abych ještě přišlapával, a po rovině je i ten na mě dost těžkej.
Když si těď vezmu příklad, že bych měl vepředu placku 34z a vzadu „jenom“ desetikolečko 11–36z, tak se dostanu na rozsah převodovejch poměrů 0,94 – 3,09 – tzn, ještě o fous větší rozsah, než mě dostačuje těď. A s výhodama, který jsem popsal nahoře.
Podotýkám, že na kole s takovejma převodama jsem nikdy nejel, takže neznám všechny výhody a nevýhody takový sestavy převodů. Proto se chci zeptat, jaký jsou podle vás výhody a nevýhody těhlech dvou „systémů řazení“? Na co se připravit a s čím počítat při případným přechodu z 3× něco na 1× víc koleček?