zamykáte si v kopci zadní stavbu

30 nepřečtených
  • jakub

    Ahojte, mám anketní dotaz, zajimá mne jestli si při jizdě v terenu do kopce zamykáte zadní tlumič u fullů, jakym způsobem jezdíte na fullech do kopce?? Noří se Vám zadní stavba při výjezdu??? jak při výjezdu do kopce teda na fullu dosáhnout nejlepší techniku??? mám v podstatě poprvé v životě fulla je uplně super při jízdě po rovině, z kopce ale do kopce se mi zdá, že se kolo resp. cela zadní staba sníží a kolo brutálně nechce stoupat. je mi jasné že mít fulla je něco za něco a když jsem do současné doby jezdil  na HT, tak ty kopce pocítím, chtěl bych ale zjistit co možná nejvíce z vašich zkušeností a poznatků… mám Meridu AM, je to čtyřčep na ketrém mám v současné době tlumič SR Suntour, myslíte že koupí lepšího tlumiče dosáhnu lepších vlastností na tomto bajku???? jsem absolutní laik ohledně Fullů a nechám si poradit......, děkuju…

    0 0
    • MlokCZ  

      Na fullu se mi jezdí v terénu do kopce o několik tříd lépe než na HT, pokud to je asfalt nebo nějaký jiný rychlý povrch bez překážek, tak je to na fullu pro mě jen nepatrně horší než na HT.

      Tlumič nezamykám (žádný lock ani na jednom kole nemám), platformu jsem teď docela používat začal a to proto, že ji mám z TF tuned upravenou jak jsem chtěl, tedy zapnutá platforma jen lehounce omezuje tlumič, ale pořád to s ní velmi slušně žehlí (žehlí to ± stejně jako otevřený tlumič s compression tune na max) a současně to nepatrně zmenšuje sag.

      Ve výjezdu se vždy přesune větší část váhy na zadní kolo a tedy sag ve výjezdu se na tlumiči na každém fullu zvětší na vidlici sníží. Čím vyšší zdvih, tím je to horší. Buď to někomu nevadí (mě tedy ano) a nebo se to dá řešit v podstatě jen dvěma způsoby. A to snižováním zdvihu vidlice, což je použitelné jen u pár vidlic, které mají rychlé a tedy použitelné snižování zdvihu (třeba u-turn je na to nepoužitelný) a nebo propojením tlumiče a vidlice a přepouštěním vzduchu mezi nimi (což ale běžné není a i celý systém to komplikuje a není to tak jednoduché vyřešit aby to ideálně fungovalo).

      Snižování zdvihu vidlice používám úplně pořád a to je jediné štelovátko, které bych na fullu neoželel (narozdíl třeba od locku).

      První věc na co je si třeba na fullu zvyknout je, že se na něm nejezdí moc ze sedla. Ze sedla se začne více pohupovat každý full a hlavně i vidlice s vyšším zdvihem. A oboje zamykat je v terénu nesmysl.

      Houpání je pak závislé na systému/zdvihu/jak dobře šlapeš do kruhu/tlumiči. Já s houpáním nemám žádný problém a ani s upraveným tlumičem, který je teď maximálně citlivý se mi full nijak moc nepohupuje (jen opravdu lehounce). Ztráty energie jsou tak minimální.

      Tedy z mojeho pohledu full není něco za něco, i ve výjezdech je mnohem lepší.

      0 0
      • MlokCZ  

        A vlastně i na asfaltu nebo jiném rychlém povrchu to je někdy lepší než na HT a to v extrémně prudkých kopcích (tím myslím asfaltka typu nejprudšího úseku Špičák u Tanvaldu). Ale to už není fullem samotným ale snižováním zdvihu vidlice. Na snížených 120mm to už vykompenzuje nevýhodu fullu (tedy zvětšení sagu na tlumiči) nebo dokonce je to už o chlup lepší než na HT a na 100mm je to pak výrazně lepší.

        0 0
        • Tomínos  

          Ahoj ahoj, já si na u-turn zvykl a ani mi to nepříjde, je pravda, že ho používám minimálně. Jen v doopravdy prudkejch kopcích.

          0 0
      • jakub  

        Ahoj díky za super info…přesně takovou radu jsem potřeboval… přiznám se že bajka osedlám pořádně teprve zítra tak to pořádně vyexperimentuju, jde mi o to, že jsem na tom zkoušel něco vyjet a uplně jsem čuměl jak se kolu nechce..... jinak na vidlici mám ETU… tak se ji asi naučím naplno používat, ještě jednou děkuju…

        0 0
      • KOMOÒ  

        Hmmmmm tak takle nějak sem si to představoval(mám HT ;-) zatím :-D ),taky mi na HT dost štvou ty výjezdy kdy mi hopsne zadní kolo a už sem dole z kola,to doufám full srovná,no ale stějně ty nohy,ty nohy- asi jen popojedu o 5 metrů dál  a tam je začnu protahovat tlačením kola.

        0 0
        • stihac  

          tlacenie kola do kopca je regulerna sucast horskej cyklistiky – o tuto radostnu kratochvilu by si sa chcel kupou fulla pripravit? :))

          0 0
    • Bully  

      Jak psal Mlok, zalezi na velikosti zdvihu, ale i na samotne zadni stavbe. Ja jezdim treba na NRS, ktera se pri zaberu chova zase opacne, tj. cim vetsi silou slapu, tim vetsi sila pusobi na roztahovani tlumice (= „uzamceni“ zadniho pruzeni). Pochopitelne se vsemi pozitivy i negativy, co jsou s timhle systemem spojene. Pokud zaberu v nejake stojce a jdu ze sedla, chova se tedy muj bike prakticky jako HT.

      0 0
    • daymaker  

      Mám zadní tlumič X-Fusion 02 PVA GCS. Má volitelné 4 pozice. Říkám jim silnice, pole, les a sjezd. :-) Když to dám na silnici(nejvíc omezený), tak to houpe fakt minimálně a ztrátu energie skoro vůbec necítím. Nesmíš jít ze sedla, což je někdy nevýhoda. Ale kolikrát člověk v terénu jde na bajku ze sedla. Důležité je naučit se plynule šlapat bez nutnosti akcelerace a to pak porovnáš s HT, tam budeš mít sakra navrch. A když ne, tak pořád platí, že to je všechno stejně jenom v nohách. :-)

      0 0
    • MirkoCarver  

      Ahoj, mám podobný bike jako ty Meridu AM800, původně s tlumičem RS Airo2.1, který nešel zamknout a houpal se. Vyměnil jsem ho za Manitou SWINGER AIR X3, který má mechanicky regulovatelné SPV. SPV mám zapnuté skoro pořád, vypínám ho jen na delší rozbité sjezdy, na maratonech vůbec.

      Problém se stou­páním není ani tak v tlu­miči, jako ve vi­dlici, nebo spíš v geometrii kola. Já tam mám T­ORU se zdvihem 130mm a p­ro zlepšení vlas­tností ve stou­páních musím sní­žit  zdvih na 80mm jinak se kolo neustále staví na zadní. Na zanořování zadní stavby ti nový tlumič s SPV nebo propedalem nepomůže…

      0 0
      • MlokCZ  

        Propedal mírně pomůže, udrží dynamicky tlumič v o něco menším sagu než při otevřeném tlumiči. Samozřejmě záleží jak nastavený propedal a jaké je interní nastavení tlumiče.

        0 0
        • jakub  

          díky moc za info, zítra to pořádně prubnu, mám to nastaveny na 105 a vidlu mám mepředu 100ku s ETOu, tak to zkusím do nějakýho pořádnýho kopce.. díky díky…

          0 0
          • MlokCZ  

            Při 100/105mm by výjezdy ani bez snížení neměly být žádný velký problém. Pokud ano, tak je špatná geometrie kola. Když jsem jezdil ještě 115/100mm (115 vepředu) na AMS Pro, tak žádné snižování na vidlici nebylo nutné (taky s u-turnem by to bylo naprd).

            0 0
    • petebike  

      spis zamknu predek a jedu jen z otevrenym zadnim tlumicem, na silnici kdyz je potreba si doslapnout skupinku tak zamknu oboji, ale dalo mi to dlouho zabrat nez jsem poladil tlumic tak jak jsem potreboval…

      0 0
    • pitos  

      Nezamykám a zdvihy nesnižuji.Propedal občas používám ale jen po asfaltu a to nejlépe jen do kopce,když jsem měl nižší zdvihy tak jsem propedal nepoužíval vůbec.ETU jsem měl také a ta byla prakticky nepoužitelná…na­bouralo to hodně geo. kola.

      Záleží  co jezdíš, a co od ježdění očekáváš, v jakém terénu se pohybuješ…prostě jaké máš priority.Já jezdím od pohodového se toulání přírodou po FR(klidně si zajedu i maraton) a nikdy jsem potřebu omezovat jak tlumič tak vidlici neměl.Jak jsem uvedl tak propedal sice v určitých situacích využívám ale pri jízdě v terénu a ani při stoupání v něm ho nepotřebuji,houpání mi prostě nevadí a odpružení mi zejména v technickém terénu pomáhá.

      0 0
    • mastihuba  

      občas použiju propedal na silnici do kopce, ale většinou si na to ani nevzpomenu. Jezdit s vypnutým odpružením je nepohodlný na to mám HT.

      0 0
    • vlk  

      No toto je problém spíše větších zdvihů-jak píší ostatní nejexektivnější řešení je vidlice směnou zdvihu. Já jezdím 105/100mm a tam to problém není, akorát do extra stojek co jsou delší si vidlu u-turnem snížím.Dnes bych si pořídil něco se snižovatelným zdvihem, ala manitou nebo TAD od suntouru, což je to samé. Asi proto mně tak hodně štve, že letošní Epicon nemá hliníkové vnitřní nohy a že starší xc-pra TAD jsou moc těžké. Ale jde hlavně o to jak je zadní stavba stavěná-před nynějším čtyřčepem jsem měl VP a to byla v tomhle ohledu paráda-do kopce při šlapání se to prostě nebořilo skoro vůbec, síla v pedálech to držela v rozumných mezích(bohužel to bylo vykoupeno nižší citlivostí a ráms tejně nakonec prasknul). Přítelčin Scott reflex měl obdobné problémy u prudkých výjezdů-ale přitom geometrie OK. MC bylo na tom v tomto ohledu ještě hůže. Vyřešil jsem to ale jednoduše, dal jsem prostě níže řidítka a je to OK.Má sice posed stejně jako já nataženější, což u holčičích kol moc nebývá, ale jede se jí tak lépe i na rovině.

      0 0
    • MaPa  

      Sendic 100/100, nezamykám, bez platformy. Nejezdím závodně a navíc mi to prostě neva.

      0 0
    • ropman  

      do kopce v terénu nezamykám, přední už vůbec ne, pokud je hodně strmej ale rovnej kopec nebo má jen drobné nerovnosti, tak tam propedal (většinou č.2 kdy se to moc nehoupe ale ještě ty malý nerovnosti kopíruje) zapnu. Šlapat do kopce přes větší nerovnosti a mít zaplý nějaký omezení pružení mi přijde proti smyslu toho kola, musel bych pak buď kola na nerovnosti nadhazovat nebo počítat s nárazem kterej dá impuls zpět z kopce. Volné pružení mi umožní ty nerovnosti do značné míry ignorovat.

      0 0
    • Kinetic  

      Mám Foxe Floata RP23, propedal mám nastavený stále na stupeň 2 (ze 3). Tlumič takto zamykám vždy na silnici jiné než 3. rozmlácené třídy, a to i na rovině a z kopce, stejně jako přední vidli. Do výjezdů ho potom zamykám i na silnicích 3.třídy (i vidli) a prašných cestách bez větších kořenů a jiných teréních nerovností (mimo silnici vidli nezamykám).

      Pohupování pocitově nepozoruju nikdy – má to propedal, ale zjišťuji ho pohledem na šlauch k zadní brzdě, lehounce se hýbe nahoru a dolů. Pokud ale špapeš jak máš – kruhově, tak ani na open to neni nic drastického. Propedal na 2 to hodně minimalizuje. Přesto když mám jet víc než 5km po silnici tak ho dávám na 3, zamknu vidli a kolo se ani nehne i když jdu ze sedla.

      0 0
      • jakub  

        tak všem děkuju za info, dnes jsem dvě hodiny ladil posed… fakt jsm na to nemohl přijít stále se mi na tom sedělo nějak divně… nakonec se mi to podařilo… kolo se chová uplně super i s tímto divným tlumičem… takže si budu pomalu šetřit na nový, ale na tomto vklidu letos pojezdím… díky za informace… musím se naučit šlapat méně silově ale začínám tomu přicházet na chuť

        0 0
    • ceo  

      Taky ještě experimentuji. 

      zatím mi nejvíc vyhovuje ProPedal na stupni 1 pořád (compression tune na minimu). Houpání mi to omezuje maximálně a přitom citlivost je více než dostatečná. Jen u maximálně rozbitých a náročných sjezdů otevřu tlumič úplně.

      0 0
    • cabbage  

      Pokud nehodlám zvednout zadek ze sedla, tak zásadně nezamykám…

       
      0 0
    • teo  

      Absolutně ne. Jezdím docela běžně, ale nikdy jsem zamykání nepotřeboval. Navíc myslet při jízdě na zamykání nebo snižování zdvihu mě akorát tak otravuje. Ono se to dá taky pojmout docela jinak. Někdo jezdí a další řeší technologie. Co je lepší?

      0 0
    • Lišák  

      Jen bych doplnil, že Tvoje Merida AM je jednočep.

       

      Já mám tlumič s SPV. SPV mám nafoukáno na 40PSI, což je o 10PSI méně, než je předepsáno jako minimální tlak. Tlumič je dostatečně citlivý, houpání je mírně omezeno. Více by se mi líbil tlumič, kde bych si nastavil hodnotu SPV a mohl ji přepínat na úplně otevřený.

      Dále jsem zjistil, že moje kolo (AC) velmi ochotně šplhá do kopců, i když používám vzadu vyšší zdvih (16,5cm). Jen je lepší snížit sedlo, což stejně v terénu většinou dělám. Dá se pak lépe pracovat s těžištěm a vyjedeš možná i to, co byl problém na HT.

      0 0
      • jakub  

        jj jasne mas pravdu je to jednocep.. jinak vcera jsem ho poradne provetral a fakt super… poladil jsem posed a rychle jsem si na neho zvykl… jen nasetrim na poradny tlumic..... no zacal jsem na tom jezdit mainko rychleji z kopce cimz jsem dosahl toho, ze jsem zrusil zadni kolo… prorazil jsema nestihl jsem to dobrzdit nez jsem nalitnul na dalsi kameny takze jem uplne rozmlatil rafek… no klestema jsem to porovnal a na provizorni jizdu zatim nez bude novy to snad staci…

        0 0
    • marapara  

      Na fullu se mi do kopce jezdí znatelně hůře než na HT. Fulla mám trochu těžšího, cca 14,5 kg, HT cca 10,5, tak asi proto :). Sice používám Propedal, ale přece se jen nepatrně pohupuje. Na silnici se mi na fullu jezdí do kopce citelně hůř než na HT, na HT to proti fullu „vyletím“ :). Ale v terénu na kamenité cestě se jede líp do kopce na fullu. I když si člověk mákne kapku víc, tak přece jen tak neodskakuje jako HT a jízda je pohodlnější. Když je dobrá cesta v terénu, jede se mi do kopce líp na HT.

      0 0
    • tom_777  

      já teď dokonce uvažuju, že to pitomý zamykání odmontuju:)

      • jsem trochu zapomětlivej a nejhorší co může bej je zhapomenout odemknout vidli a tlumič
       

      (taky by šlo cca 100 g dolů)

      0 0
    • mr.antik  

      takový problém jsem nikdy nepocítil, pokud teda nejdu ze sedla…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.