ahoj mám na kole 29er rebu solo air. je tam 180mm kotouč. otázka zní: když tam dám 200mm kotouč sníží se mi nějak rapidně životnost vidle?
děkuji za komenty
ahoj mám na kole 29er rebu solo air. je tam 180mm kotouč. otázka zní: když tam dám 200mm kotouč sníží se mi nějak rapidně životnost vidle?
děkuji za komenty
Kolik vážíš a jaký máš brzdy?
brzdy mám formule rx. a mám 90kg
duvod davat vetsi kotouc? mala sila nebo prehrivani?
Myslím si, že by Ti měl 180 kotouč stačit. Máš dobře odmaštěný desky a kotouč, případně odvzdušněný brzdy? Taky záleží kde a co jezdíš, ale jestli XC nebo maratony, tak by Ti to stačit mělo a chyba bude někde v brzdách.
duvod davat vetsi kotouc? mala sila nebo prehrivani?
prostě chci dát větší. budu měnit ty originální a 200mm se mi líbí :) brzdy brzdí dobře. tak sem chtěl vědět jestli tu vidli nebudu muset po roce vyhodit. jezdim běžný xc.
vetsi kotouc samozrejme vzdy vic namaha vidli…
Pokud jsi se 180kou spokojeny, pak byt tebou nemenim… Vzhled nejezdi…
blbost, ve vysledku jde o brzdnou silu resp. moment sily a je jedno jestli ji vyvine na 180 kotouci vetsim zmacknutim paky a nebo na 200 mensim. Pokud jezdi normalni XC tak brzdnej vykon je ve vetsine pripadu stejne limitovanej adhezi plastu. Takze jediny v cem bych 200 kotouc nedoporucil je ze se hur ladi aby necinkal, jinak sama pozitiva.
takze doporuceni vyrobcu na vidlich (neplati v tomto pripade) pouziti max. 180mm kotouce jsou z duvodu jakeho?:)
Pokud bude brzdit stejne, tzn. jeho navyky se nezmeni, tak vetsi kotouc vyvine vetsi brzd.silu a timpadem bude vic namahat vidli… a je asi jedno kde, jestli u trmene nebo v pouzdrech…
Pokud bude brzdit na vetsim kotouci min, timpadem bude brzdna sila vlastne stejna jako s mensim kotoucem, pak se toho samozrejme moc asi nestane… maximalne to skrtani o kterym jsi psal – pozitiva tam nevidim absolutne zadna…
O prehrivani nemuze byt na XC kole rec, pokud spravne brzdi…
Dyt ma pravdu.
Nehaj tak lebo sa v tom zamotas uplne ;o)
nechapu, treba mi to vysvetlis…:)
Uplne to zjednodusim pro vysvetleni, neberme v potaz ruzne kotouce a to, ze s tim vyrobce „pocita“… Jedna brzda bude brzdit malo, druha hodne, ktera bude vic namahat vidlici?:)
ano namahani uchytu trmene jsem zapomnel a to je jedinej problem a pravdepodobnej duvod omezeni. Ja nevim jak ty ale ja brzdim tak abych zastavil, tedy na vsech kolech ± stejne a jediny co je ze preferuju toho docilit nizsi silou na pace. Prehrivani u 90 kg cloveka je treba resit imho i na XC kole byt v cechach to moc nehrozi.
A jeste jak ti pise dole Georrge – maximalni brzdej vykon jakej muzes aplikovat pri spravnym posedu je limitovan adhezi plaste. Protoze Ftreci = Fkolma na podlozku x koeficient treni tak je jasny ze tezsi jezdec vyvine vyssi treci silu a tedy muze brzdit vetsi silou.
nevim jak ty, ale na ruznych kolech brzdim dost rozdilne, stejne tak i rychlosti jsou rozdilne…
Pokud mam vetsi brzdny ucinek, brzdim proste jinak, pozdeji, razantneji…
Plaste bych do toho moc nemotal, vzhledem k tomu, ze kazdy plast ma jinou trakci… To bychom se nedobrali vubec nikam…
jenze ten plast v kombinaci s povrchem je prave to co te ve finale limituje, pokud mas brzdu takovou ze se nedostanes na limity plaste tak je to tvoje volba, ja bych ji nechtel.
krome nejakych T1, Saintu apod. jsem se opravdu nedostal na tvrdem a suchem povrchu za limit plaste s zadnou brzdou…
Samozrejme v lese je to vec jina, tam teren nedrzi, je mekci, kolo odskakuje atd. proste spousta faktoru…
Asi malo brzdim:)
asi není shoda v pojmu limit pláště. Já to chápu jako, že ho dostaneš proti danému povrchu do smyku
takhle to chapu taky… a fakt jsem krome nejakych slupek napr. na asfaltu na suchu nedostal predni plast do smyku..
Ale jak psal kubad, vsechno je to teoretizovani k prdu, promlouva do toho spousta faktoru, ktery to ovlivnujou… Vyrobci to merej v laboratornich podminkach a asi vedi, proc doporucujou maximalni velikost kotouce…
Reba ma 200 (myslel jsem, ze jen 180), tak asi neni stejne co resit…
netahal bych do toho adhezi hmotnosti atd.
výrobci to měří v laboratorních podmínkách a při maximálních výkonech brzd, takže prostě s větším kotoučem to zatíží větší silou.
v reálu je to jak píšeš že větší kotouč nemusí víc vidlici zatěžovat, ale prostě limit výrobce je daný a spekulace nesmyslné a hlavně neměřitelné těch faktorů co to ovlivní je spousta
Tak jestli je to jenom že se Ti líbí tak je to zbytečný. Vidli to neprospěje. Možná bude třeba o něco dříve vyměnit futra, budou se rychlejš vytvářet vůle. Osobně bych do toho nešel, pro 200mm kotouč jsou 32 mm nohy párátka.
to sem chtěl vědět. přeci jen nová vidle je dražší než pohled na pěknej velkej kotouč :)
Daji se sehnat i vetsi, nez 200mm.
seš exprt, to se pozná.
Tak minimálně by to blbě vypadalo na XC kole. Že to výrobce povoluje neznamená, že ta samá vidle vydrží ve stejným stavu při stejnejch jízdních podmínkách a se stejným nájezdem s kotoučem 180, nebo 200mm. To je podle mě blbost a jestli mám na vidli něco řešit jenom kvůli tomu, že se mi líbí větší kotouč než potřebuju bych si rozmyslel. Já nikomu neberu, že to využije a potřebuje pro svůj jízdní styl! Avšak on sám napsal, že mu 180 výkonem stačí, takže nevim proč tam cpát 200 jenom pro lepší pocit. A nevím co je to exprt Ty experte ;)
Nevis toho evidentne hodne.
Ajovlastne, 18… Tak nic, zvesela pokracuj v radeni. 8o)
Pohybujete se v teoreticke rovine, moje osobni zkusenosti se zcela kryji se scretem, jakmile mam k dispozici silnejsi brzdny ucinek tak jedu rychleji a brzdim pozdeji a o to vetsi silou. Proste vyuziju vyssi potecial brzd. Nedovedu si predstavit, ze bych jenom proste min mackal paku.
je to podobne jako u vyssiho vykonu auta.. At se clovek hlida jak chce, nekdy si rad vychutna pozitek z toho vykonu…
a jaky je rozdil mezi 180 a 200 kotoucem a o 20% ucinejsi brzdou? Z pohledu vidlice, samo.
s o 20% ucinejsi brzdou bude vidle trpet vic ;-) polomer je vetsi jen o 11%
REBA: MAXIMUM ROTOR SIZE 215mm
tak nevím co řešíš, ale osobně bych to tam necpal je to divné
tohle vim..ale spíš mi šlo o to jak dlouho by ta vidle vydržela :)
tak pokud to má povolené, neřešil bych to
203mm mám na Rebě SL 2008 už asi 4 roky a vidlice zatím vůle nevykazuje. takže za mě bez problémů
vážím kolem 100 kil
4 roky jezdis se 100kg na rebe a nema vakl? asi nejaka ubervidle:)
pevný pouzdra a dobrý servis, proč ne. M8m doma jednu vydřenou, která má vakl jen díky rozdrbanýmu futru. druhá strana je bez vaklu a jezdil na tom taky pořízek co psal
tak ono taky tak trochu zalezi, kolik na ni rocne najede:))
Treba me nekdo opravi, ale nemela reba 08 uz mensi pouzdra?
pouzdra na rebu co kupuju jsou pro ročník 2006 a vyšší … tak asi jo
nájezd cca 3000/rok a futra zatím původní. vidla je v servisu 1× až 2× ročně kvůli kontrole a případné výměně oleje
zrejme stastna ruka na dobrej kus:) jinak RS maji lehouckou provozni vuli uz z vyroby…
rock shox a vule?:) teda tora a nekolik reb nemelo zadnou(pokud nebyla ko), zato suntourky a rstcko jo…
nevim, RST jsem jel naposled nekdy cca pred 15ti lety?:)
RS a provozni vule je zcela bezny jev…
Stejne tak jako, ze novy vidle jsou vevnitr suchy jak kybl s piskem… takze ihned po koupi je lepsi rozebrat a dolejt mazaci olej…
Mám na vidlici s 75–80kg najeto minimálně 17tis a vůle opravdu teda nemá. Jen už začínají některé jiné problémy které sám nechápu … z toho min. tři desítky závodů
ubervidle:)
co je pro jednoho nepostrehnutelne, pro druheho…
neboj, na vůle jsem háklivej hodně.
okud seš, za tebou snad dojedu .-)
mam to v profilu, klidne dojed:) kdyz vyrazis, na vanoce jses tu:)))
btw. kolik vazis?
at jsem vaglal s vidlici jak chtel tak jsem vuli necitil. slavnej epicon mel proti tomu vuli jak krava stejne jako rst coz jsem rikal.
75–80 :) nekdy i vic.
v pohode… Ja mam proste zkusenost, ze vidle po nekolika sezonach proste lehkej vakl ma kazda…
prošlo mi rukou dost reb a sidů a jestli nějaká umírala tak ne na vůli, ale na vydření. Ale zase na nich nenajíždím víc než 10–15tkm než nechám vyměnit futra a gufera měním se sadou těsnění když to začne někde zlobit
potiz je v tom, jak kdo vuli chape… nejaka provozni tam vzdy je, obvzlast u RS… Pokud je nekdo samozrejme zvyklej na vakl jako krava, tak o tom zadna…:)
Kecy, prdy, beďary.
samozrejme:)
Něco mi říká, že kdyby vidlice neměla vůli, tak půjde o lisovaný spoj. A ten moc sametově nechodí :-D
aaa, tady mel dneska nekdo po ranu alespon kurbicku:)))
Já už na to došel :-)) on myslí tu vůli třeba 10cm nahoru dolů. Ta je opravdu velká :( má ji každá vidlice :(
ze by byla taky kasicka?:)
Voe jsem lomcoval před hodinou a půl s tou mojí ludrou a lítalo mi max kolo ve stojanu. Schválně jí upnu do svěráku a vyzkouším, zapomněl jsem dát kroužek hlavka na krk takže to musím shodit :-D
hehe:))
je možný že to je pod moji rozlišovací schopnost, ale jediná vidle co jsem mel v ruce a měla vakl byl epicon (bazar). jinak RS, manitou, maruny i fox na svých kolech jsem hodnotil jen co do tuhosti pod brzdou a v rozbitým terénu.
Ja mam lehouckej vakl i na mym RVL a to si troufam rict, ze je to jeden z nej RVL, kde se dobre sesly tolerance… Jiny RSka maji takovou vuli uz i z vyroby:)
manitucka – nekolik R7, Blacku, Marsek, SXRek atd. po case vakl mely…
Na my soucasny R7 na KHS je po tech letech uz vakl, ktery mi vadi dost… a asi to budu resit, ikdyz uz to mam spis jako vitrinkovy kolo s rocnim najezdem tak max. 1000km…
to byl ten epicon cos mi prodal co :-D
no já už ho takhle koupil, takže těžko říct jestli to byl bug nebo feature. Ale na vakl epiconů nadává kde kdo…
jj, já se ho zbavil po tom co jsem vyměnil těsnění a oleje. Pak mi neseděl chodem, najel jsem jednu sezonu na zimáku přes léto a šel z domu.
Ale ten vakl ten mě sral šíleně! :)
nedavno jsem mel v ruce seriovyho epicona a je to fakt hrozna je.ka i dneska…
Nevim jak to milan dela, ale epicon od nej je fakt uplne jina vidle…
jestli se mužu zeptat, neodcházejí na 29 víc vidlice než na 26?
jsou prodlouzene nohy, bylo by to pro me logictejsi nez vetsi kotouc
Myslim ze u novejsich ani jina nez puvodni RS nepredpoklada
ne. per ho tam.
Pořád si lámu hlavu nad tím, proč by měl větší kotouč namáhat víc vidlici.
To jsou zakázané některé typy brzd, protože jsou silnější? Nebo na sračku brzdu když dám velký kotouč, tak vidle pude do kopru?
Kdo mi to vysvětlí.
Jedině je dál třmen a ten páčí úchyt brzdy, tak jedině že by se urval kus spodní nohy. Ale že by to mělo nějaký neblahý vliv na zbyek vidlice?
vetsi kotouc brzdi stejne? potom trochu nechapu proc se na DH nevozej 160ky kotouce, chlazeni netreba, vzdyt borci brzdej vetsinou az v cili:))
nepochopil jsi to? pokud dám 203 kotouč na nejsilnější brzdy na světě nebo 203 kotouč na brzdy co pomalu nebrzděj, tudíž na slabých brzdách bych musel mít třeba 260 kotouč aby to brzdilo stejně jako na silných s 203. Tak tady máš nehorázné rozdíly – poto nechápu ten humbuk o automatickém ****** vidlice při větším kotouči.
predstav si extrem, das na rebu brzdu T1, ktera brzdi jako prase a vrznes tam 200ku kotouc… Co to asi udela?
no já si to představit dokážu. Ale pokud mám ještě silnější než to co píšeš se 180 kotoučem (extra extrém) = má stejný brzdný účinek jako tvá T1 s 203 kotoučem, tak co to udělá?
Proč bych teda potom nemohl mít kotouč o velikosti druhého kola, na který budu přimačkávat gumičku. To je ten stejný příklad, co píšeš. Podle mě záleží jen a jen na kombinaci brzdy + kotouče + váhy jezdce.
takze vlastne se mnou souhlasis:)
souhlasím, ale nesouhlasím s tím, že vidlici uškodí kotouč větší, než je povoleno v papírech (s použitím např. slabší brzdy).
Prostě záleží na okolnostech a musí se vybírat dle selského rozumu.
I s tou nejhorší hydrou zahamtnu na místě, takže prostě rozdíl to je. Pokud na to vidle dělaná nejni tak to tam nepatří pokud je tak bych to neřešil.
ale z jaky rychlosti a kde ;) to je vec druha, to ti dokazu udelat i s veckama za urcitych podminek pomalu
tady je problém ten, že největší zatížení od brzdy pro vidli je situace, kdy se stavíš na přední kolo, je to největší síla jakou je schopna kombinace kolo/jezdec přenést předním kolem na povrch. A postavit na přední to za jízdy zvládne skoro každá brzda :) je to prostě maximální decelerace, větší nedosáhneš, a tedy se silnější brzdou nezatížíš víc vidli, ale ulehčíš prstům, což je pro DH jezdce zásadní (můžou lépe ovládat řidítka).
Ano, s rychlostí klesá účinnost brzdy a pro stejnou deceraci je potřeba více síly na páce, takže se s větší brzdou snadněji brzdí, opět ale nemůžeš přesáhnout maximální bzrdnou sílu kterou je schopno přenést přední kolo. Ale tohle snadnější brždění vede k tomu, že víc prasíš, a potom opravdu vidlice více zatěžovaná je, ale to je stylem, ne brzdou.
pekne napsane, teoreticky by sla vidle zprasit i se 160 kotoucem a prasackym stylem rychleji jak kolo s 203… s tim, ze vetsi kotouc se hned nezahreje
Je to trochu divný. Bere se to tak, že prostě „standardizovaná kotoučovka“ má při určité velikosti kotouče určitou sílu (a na vidli působí určitý kroutící moment). No a ten se samosebou při změně velikosti kotouče mění. Tak to vidím já. Ale jak píšeš, je to dost relativní a závisí na každém typu brzdy. Stejně tak by mohli udat místo maximální velikosti kotouče maximální váhu jezdce, to by mělo vyjít úplně nastejno (při použití jemu vyhovující velikosti kotouče). Řekl bych…
jééé to jsme tu tak rok zpátky celkem agresivně řešili :)
došli jsme k závěru – pokud to s brzdou umíš, tak samotná vidle nedostává víc zabrat, pokud se silnější brzdou nezačneš víc prasit. To jde ale i se slabší brzdou, jen potřebuješ víc síly. Silnější brzda k tomu ale o něco víc vybízí.
Pokud s oběma brzdama budeš jezdit stejně, tak větší kotouč víc namáhá jen úchyt třmenu, pokud tedy vidle má nějaké omezení na kotouč, je to nejspíš kvůli tomuto úchytu třmenu. Proto je lepší dát silnější brzdu a ne větší kotouč – úchyt je namáhán míň, a na zbytek vidle to nemá vliv (opět musím podotknout – pokud jezdíš s oběma brzdama stejně a silnější chceš jen pro komfort ovládání).
Fakt myslíš, že je to kvůli uchycení třmenu? Ten jsem snad nikdy urvanej neviděl…
To mě taky napadlo, že se může urvat. Je to tak teoreticky nejslabší místo (záleží asi taky jak se upevňuje třmen dál od nohy – co se použije jako „adaptér“)
myslím, protože zatížení úchytu roste s větším kotoučem mnohem strměji, než zatížení jiné části vidle (vlastně při stejné brzdné síle stylem „zaflekuju na místě“ nikde na vidli neroste síla s větším kotoučem, na úchytu ale jo).
Jinak vidět jich je málo možná proto, protože to lidi dodržujou :) dnes málokdo vozí na 32mm vidli víc jak 185mm kotouč, a to i většina těch 32mm vidlí stejně snese 200mm.
Rozdíly můžou vzniknout až u extrémně těžkých jezdců, kde brzdná síla brzdy je malá při ještě snesitelné síle na páce, a s větší brzdou tedy roste i maximální možná brzdná síla, která pak i více zatěžuje celou vidlici.
„Rozdíly můžou vzniknout až u extrémně těžkých jezdců, kde brzdná síla brzdy je malá při ještě snesitelné síle na páce, a s větší brzdou tedy roste i maximální možná brzdná síla, která pak i více zatěžuje celou vidlici.“
???
Někde psal Dan Boubín,že největší čočku nedostává vidlice ale ložiska v náboji.
myslim, ze jsem to taky cetl…
tak jinak
jseš lehký až středně těžký jezdec – bez problémů tě na přední kolo postaví dnes jakákoli brzda, a tím že to postavíš na přední dosáhneš maximálního brzdného účinku. Většího nedosáhneš ani se silnější brzdou, tedy silnější brzda nezatěžuje více vidlici, ale větší kotouč více zatěžuje úchyt třmenu (jde o rozklad sil na úchytu)
jseš těžký jezdec – to stejné, ale musíš víc brát za páku brzdy, aby tě to postavilo na přední.
extra těžký jezdec – musí brát za páku ještě víc, a pokud má slabé prsty, tak se slabší brzdou to nepostaví na přední, tedy nedosáhne max. brzdného účinku. Pokud koupí silnější brzdu (větší kotouč) tak už to na přední dostane, tím naroste maximální brzdná síla, a tím i zatížení vidlice.
takze jsi vlastne napsal to same jako ja, jen trochu vedecteji?:)
ani ne :)
jde tam hlavne o ty limity predniho kola (bud zacne podkluzovat, nebo se kousne a ty letis pres rodla), takze proste maximalni prenesitelna sila je limitovana, a je uplne jedno, jaka brzda ci kotouc tam bude. A protoze dnes jsou brzdy opravdu silne, tak u bezneho jezdce je jedno, jestli bude mit silnejsi brzdu, vidle to nepociti. Pokud da vetsi kotouc, tak to pociti jen uchyt trmenu (a proto je tam omezeni od vyrobce).
Jak to je u tezkych jezdcu (110kg+), tady uz jen hadam, protoze s takovou nalozi jsme nikdy nejel, takze nevim jak se brzda s takovou vahou vyporada. Pokud to ale postavi na predni (treba dvema prstama, a ne jednim jak my), tak plati to stejne, jako u lehcich jezdcu.
Dnesni brzdy maji opravdu skoro nadbytek vykonu, zaflekovat neni problem skoro v jakekoli rychlosti, jen za to musis zarvat a to nekdy vice prsty. Silnejsi brzdy tedy maji smysl spis pro pohodlnejsi ovladani brzdy, kdy nepotrebujes tolik sily na pace, a to nekteri chcou.
nedavam tedy jednoznacnou odpoved, je potreba prenest si to na sebe – pokud jezdec nema problem brzdit s postavenim na predni, a jeste navic to i rad dela bo ho to bavi, tak silnejsi brzda mu vidli vic nezatizi. Kotouc by ale mel mit v limitu vyrobce protoze tam je to jinak. Pokud ale neni schopen rozumne to na predni dostat, pak se silnejsi brzdou vidli bude vice zatezovat. Pokud ale vidli navrhl vyrobce rozumne, pak to jeste nutne neznamena snizeni zivotnosti :) a to uz je zase na jine povidani.