O víkendu jsem při vyjíždce po lesní kamenité cestě do prudšího kopce kapituloval a tlačil. Prostě jsem to neutočil a v půlce musel sesednout. Vzhledem ke Cross kolu nic divného. Moje drahá polovička, s horší fyzickou kondicí a rovněž na Crossu ovšem došlapala mnohem dál. Nedalo mi to, a šel jsem přesně „spočítat zuby“ :-)
Asi nemusím vysvětlovat, k čemu jsem dospěl. Mých 3×7 v kombinaci 48–38–28 převodníků a 11–13–15–18–21–24–28 kazety nemohlo konkurovat 44–32–22 spolu s 11–13–15–17–20–23–26–30. Zatím co já to rval na 28–28, moje přítelkyně si šlapala na 22–30.
Protože si chci nechat postavit rychlý 29er, jako náhradu za můj současný Cross, udělal jsem si přehledovou tabulku převodů, (jednotlivé varianty jsou pojmenovány podle aktuálně prodávaných kazet) a vybarvil pro mne zajímavé převody na největším převodníku. V současnosti nejvíce využívám 48–15, občas podřazuju na 48–13, z kopce točím zásadně 48–11, protože jinak mám pocit, že točím na prázdno. Nejvyužívanější pohodový převod 48–15 s poměrem 3.2 jsem si vyznačil modře, světle modrou, často využívané lehčí převody mezi 3.2 a 2.6. Převod 3.6 žlutou (48–13) šlapu po rovině, a 4.36 (48–11) červenou rvu hlavně z kopce či po větru.
Aktuální kombinace převodníků a pastorků přináší pro mne zajímavý převod 3.4 (fialová), protože u pohodového šlapání na 3.2 mám ještě rezervu. Poměr 4.0 (oranžová) je pak pro mě velkou neznámou, protože aktuálních 4.36 používám hlavně z kopce, a 3.69 při rychlé jízdě.
Po víkendové zkušenosti začínám vážně uvažovat nad nejmenším převodníkem 24z nebo možná 22z. Aktuální 48z kliky se dělají v kombinaci 48–36–26, což spolu s 32–36 pastorkem znamená zlepšení z 28–28 na 26–32 až 26–36. Bude to stačit? Nebo mám obětovat 48z kliky a spokojit se s 44z (z čehož mám obavy) a získat tak 22z převodník? A nebo hledat nějaký kompromis 46–34–24?
Co doporučujete pro ježdění převážně asfalt, polňačky, občas lesní cesty?
PS.: Když na to koukám v tabulce, vidím, že 2×10 SRAM není pro mě. Například 36–26 kliky mám na každém 48–36–26 Cross trojpřevodníku :-) kombinace klik 40–28 je zase nemastný neslaný střed. 40 pro rychlou jízdu je málo, a 28 do kopce je moc, to mám teď :-)