Co dělat když praskne špice (drát)

67 nepřečtených
  • Rootan

    Čus.

    O víkendu jsem poprvé zažil příhodu s prasklou špicí v zadním kole. Kolo mám už z servisu doma, takže vše je OK. Teď mě ale napadá jedna věc. Jak vlastně správně „postupovat“ při tomto problému? Já jsem seskočil z kola a svižnou chůzí při kole jsem absolvoval 3km pochod domů. Tak se chci zeptat, zda to nebylo zbytečné a je možné v těchto případech klidně domů dojet na kole a ne pěšmo?

    0 0
    • Vilém  

      Tos mel v klidu dojet.

      0 0
    • Vevoda  

      Výplet snese absenci i několika špic, já vozím 36ks, tam bych problém neviděl. Pokud je jich tam po skromnu do 20ks, šel bych asi taky pěšky.

      0 0
    • Beloch  

      Pokud Ti chybejici drat priliz nerozcentruje kolo, muzes v klidu a bez obav dojet. Mne praskl o vikendu na 20km mtb zavodu, ale zbyvajicich 40 km jsem dojel temer ve stejnem tempu vcetne sjezdu.

      0 0
    • Lister  

      vizím centrklíč, po praksnutí drátu jsem lehce docentorval aby to prošlo přes véčka a jel spokojeně dál a doma jen doplnil ten chybějící, co mám disky tak to neřeším a dojíždím jak to je........

      0 0
    • Biker jak Pes  

      To jsi mohl dojet. Jednou jsem jel na kole na závod. Po cestě praskla špice, ale závod jsem odjel. Postupně praskaly další až jsem jezdil bez 3 špic :D Teď už mám opět plný počet … ;))

      0 0
    • Rootan  

      No tak vidím, že ta nedělní procházka byla úplně zbytečná :-) Je fakt že se kolo krapet rozcentrovalo. Ale pro jistotu koupím nějaký základní centrklíč. Takže dokud nepopraská půlka výpletu můžu v pohodě dojet domů? ;-)

      0 0
      • palkac  

        pokud nemáš kola jak já :-), tak by nemělo ničemu vadit, že nemáš pár drátů ve výpletu (teda pokud Ti neprasknou 4 vedle sebe.. )

        0 0
      • Rootan  

        Se dívám na ty centrklíče. Našel jsem nějaký za 30 kč a zas mám dotaz :-) Který rozměr vzít 3,2 nebo 3,45? To je rozměr silnička x mtb?

        0 0
        • Vilém  

          Podle toho jaky mas niple.Na kazdym kole byvaji jiny,pokud mas posuvku,tak to zmer.

          0 0
        • ivaneck  

          Mam takovy ty plastovy motylky. Dve velikosti- cervena a cerna. Radeji jsem koupil oba, je to par (desitek) korun a hodi se.

          0 0
    • rock  

      Bez jedné špice jsem odjel 60km maratonu … ale je pravda, že v cíli už ráfek jenom tak tak prolezl čelistmi :-) …

      0 0
    • Manas  

      BEz jedny se v pohode jede. Ted nevim kdo, ale na DH mi ukazoval jak mu v zadnim vypletu chybi 5 dratu. A furt to nehazelo :-)

      0 0
      • Biker jak Pes  

        JJ, taky znám borce co jezdí cyklokros bez 3 špic. Pár týdnů s tím odjezdil měnit je neplánuje … ;))

        0 0
      • Coca  

        DH ráfek vydrží všechno. Kamarádovi prasklo několik špic (bylo jich hodně nepočítali sme to) a několik dní s tím jezdil streeet a lehký DH,na malou osmu drželo. Ráfek : Sun Rims Double Track. :))

        0 0
    • mosquito  

      akorat je dobry vyhybat se dropum a vetsim nerovnostem at se ti moc nerozhodi, po asfaltu se s tim jezdit i hodne dlouho :)

      kdyz jedu s bagazi na vic dni tak si nahradni spici beru sebou (pod tezkym nakladem je pravdepodobnost prasknuti vetsi a navic se pak driv rozhodi, pritom je sance 1:1 ze to jde opravit hned)

      0 0
    • xshreck  

      Pokud mi prdne na kole s 20 špicama pár kousků a nahradím je uplně jinýma ( dejme tomu sapimy co mám já → CX Ray) a dám tam uplně jinou značku s jinejma vlastnostma, může to nějak ovlivnit vlastnosti? Např že budou praskat další a další špice?

      0 0
      • ememem  

        ked prdne par kusov osobne bych rovno cele kolo preplietol, to je len otazka casu kedy prdnu dalsie.

        0 0
        • martin_bakov  

          me praskaly draty postupne – 2 sem trhnul na krali sumavy (moje chyba), pak sem je nechal nahradit a zas 2 praskly o par tydnu pozdeji pri vyjizdce ‚jen tak‘ … tak sem to nechal preplest rovnou cele a zatim to drzi.

          0 0
      • Joseph de Sax  

        avotomtojetaky…

        0 0
    • Joseph de Sax  

      zkus dát příště pochod 30km svižnou chůzí…to se ti nažene kyslík do mozku a začneš poprve v životě přemýšlet o nesmrtelnosti chrousta…avotom­toje.

      0 0
    • mr.nikdo  

      U 36 dratu jsem najel celkem dost bez 2 dratu. Ale bylo to potreba trochu vycentrovat a pak davat pozor, abych to extremne neprasil…

      Tedka jich mam o hodne min (Viking) a tam uz 1 spici poznas celkem fest, ale dojet se da v klidu…

      0 0
      • Ruprt2  

        a na Vikingách co chvílu viď? :-)

        0 0
        • mr.nikdo  

          No kupodivu ne… Musim zaklepat, ze nejak kolem 3,5 tis km na nich mi praskly 2 spice.

          1 jsem nabral klacek ⇒ moje blbost… Takhe rupne kazda spice

          2 ani nevim jak, ale pod ohnuti a ohoblovani, bych rekl, ze jsem zase neco nabral…

          0 0
    • Ricci  

      Na mojich Fulcrumoch RM5 mi praskla spica na tej strane,kde ich je len 8, paradna osmicka hned skocila,ale predsa nepojdem po 5km domov,tak som este 50km nejako doklepal a pohoda

      0 0
      • ememem  

        to si ma docela potesil pocul som ze ked na tejto strane praskne drat tak to chyti taku osmu ze neprejde ramom.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • duk  

      Pokud mi kolo projde rámem, tak pokračuji nrušeně dál a doma vyměním. Jednou mi prasknul i na fulkrumech vlevo na zadním (tam kde jich je jenom 8) a dalo se na tom jet v pohodě.

      0 0
    • hribik A1  

      tak s osmami som najazdil kľudne aj 500 km keď trebalo* a nebolo to skôr kedy opraviť… :-)

      *pre jazykovú políciu – áno je to od slova trebať, a to je správne slovenské, čo dokazuje aj odvodený názov obce pri piešťanoch – trebatice

      0 0
    • Radez  

      Zeptám se na trochu přitroublou otázku, ale…

      Lze ten drát vyměnit bez toho, abych sundával plášť? :-)

      Nebudu to měnit já, ale hodím to typovi do servisu, ale jen mě zajímá jestli je reálný to vyměnit bez sundání pláště.

      Ze všeho nejmíň se mi fakt chce sundávat, když to je bezdušák – už vidím zase tu paráknu s tím nasazováním.

      (ne nepotřebuju poradit, že to mám nazazovat mydlinkovou vodou a přes dušu …)

      Ale tak nějak dedukuju, že stejně bude třeba vyměnit pásku a tím pádem to budu muset shodit. Nevím co to s tou páskou udělalo.

      0 0
      • kubad  

        Vyměnit jo. S centrovanim už je to složitější. Pneu zavazi v centrovaci stolici. Ale jde to taky.

        0 0
        • Mr.Duck  

          To mas co za stolici? Nikdy jsem nevidel centrovani s gumou jako problem. Naopak s nafouknutou gumou muzes zjistit finalni pnuti v kole aspon, ktery s obutim klesne zejo, i kdyz to je celkem jedno.

          0 0
          • Jakobo  

            A jak chces treba jen vycentrovat na vysku?

            0 0
          • kubad  

            zrovna od tebe bych takovou blbost fakt nečekal,

            ono je vycentrivat a vycentroivat

            jinak to není problém docentrovat v rámu, jde to taky

            0 0
            • Mr.Duck  

              A co ti na tom prijde za blbost?

              S gumou v pohode vycentrujes kolo na ±0.25mm do vsech stran. Vic to resit nema smysl, malo rafku vyjdou do 0.25mm pri pnuti v rozmezi 5%. A pnuti je samozrejme MNOHEM dulezitejsi nez 0.25mm.

              0 0
              • kubad  

                Doma pro sebe nebo kamose Ok

                Jako ofiko servis se zárukou fakt ne. Za takovou práci bych se styděl. Nevíš co se kolu stalo proč drát práskl nevycentrujes na výšku. Nezkontrolujes naplňují drátu.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Proc bys nezkontroloval napnuti dratu? To je naprostej nesmysl, napnuti musi byt rovnomerne at uz na nem je guma nebo ne, to ze se s gumou snizi neni smerodatne a pnuti v realnem pouziti, tudiz s gumou je i tak dulezitejsi nez bez.

                  Hele stydel nebo ne, kdyz menim drat a nemenim nipl, tak je to bud nejake garbage kolo a nebo to kolo je pred smrti a delam to na dojeti. Pokud jde o seriozni kolo tak stejne musis vymenit nipl a pak to samozrejme docentrovat a vypnout jak se ma. Zaruku na to pochopitelne davat bez vymeny niplu nemuzu protoze si nepohlidam spoke prep, nevim jak na tom nipl je a obecne pouzity niple jsou blbost.

                  Ale nemusis tu ze me delat dementa, co se kolu stalo bude bud zrejme i bez sundani gumy, a nebo na to beztak moc neprijdes. Myslim ze jsem zapletl a udrzoval uz dost high-profile kol a lidi za mnou chodi zpet obecne velmi spokojeny, za posledni dva roky jsem mel jedno kolo co se vratilo. A to je vozi lidi jako Metailler nebo treba kola na slavnej Grim Donut. Neco o pleteni kol vim.

                  Klasicky podle stylu BF z toho delas vedu. Odpovidam na otazku Lze ten drát vyměnit bez toho, abych sundával plášť? :-) – lze, nebude to idealni ale vetsi problem je ze je tam pouzity nipl nez to jak presne to vycentrujes, a jde to udelat z 90% tak dobre jako kdybys gumu sundal.

                  A jestli to ze by ses stydel myslis treba na toho 0.25mm, tak bych chtel videt rovnomernost vypnuti tvych zapletu protoze jestli je mas rovnejsi nez 0.25 a pnuti mas pod 5% rozptyl, tak zavolej klukum na svetak ze jim budes plest kola protoze oni to tak dobre neumi. Na skoleni DT daval jejich WC DH mechanik za priklad jejich 511 ktery zapletli prave s asi 0.25mm a pnuti bylo temer perfektni. Kdyz ho pak docentrovali na 0.05mm, rozdily v pnuti byly pres 300% tudiz by kolo zustalo rovne asi tak do nasazeni gumy. Mnoho lidi dodnes plete kola hlavne aby byly naprosto rovne, ale ty kola jsou v realnem pouziti nahovno.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Hele, prestan kopat. Jestli aspon trochu ovladas centrovani tak dobre vis, jak velky je rozdil v centrovani s a bez plaste. Nikdo nepise, ze je to nemozne, ale pokud chces odvest profi praci tak budes centrovat bez plaste.

                    Opet a znovu: Jak chces vycentrovat na vysku? Pokud znas historii zapletu tak zhruba odhadnes z napeti, stejne napeti po celem vypletu = vicemene nebude kopat, ale to muzes tak leda predpokladat u noveho vypletu po 200 km zajeti nebo u nejakych silnicnich zapletu.

                    Navic plastem kolo ztezkne, blbe se s nim manipuluje, prsty od blata… navic kdyz centruju rovnou namazu/zkontroluju loziska, umeju, casto dam rovnou nove plaste atd.

                    Nemluve o tom, ze se NEKTRERE zaplety + plast se NEMUSI vlezt do centrstolice.

                    Tak pochopitelne, ze to nejak zmastis, ja jsem naposled ani nesundaval kolo, fofr. Praskla spice, opatrne jsem dal novou, roztocil kolo v ramu, dal prst na ram a za ani ne za hodinu jsem vyrazel.

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      A tobe prijde ze se Radez ptal na to jak to udelat profesionalne v shopu? Ja bych spis rekl ze si chce vymenit drat a vy tu z toho zas delate kdovijakou kovbojku. Mluvim tu o vymene jednoho dratu nekde doma, ne o profesionalnim vycentrovani.

                      Myslim ze centrovani celkem ovladam, jak to chces vycentrovat na vysku? Hranu rafku porad vidis, pokud ti to hazi o 2mm tak si toho musis vsimnout i bez sundani plaste a na 0.5mm si muzes na snad jakoukoliv stolici dat spicku co ti skrtne akorat o rafek ve skvire mezi gumou a rafkem. Ale jak rikam nevim proc bych to delal, kdyz menim drat tak to bud udelam poradne a sundam gumu protoze stejne musis menit nipl, a nebo to poradne nedelam a jen vymenim drat na coz se podle me Radez ptal.

                      0 0
                      • Jakobo  

                        No vsak jo, jde to. Jak jsem psal, delal jsem to taky tak u zimnich zapletu, kde mam znovupouzite spice a 1× za rok nektera praskne. U zapletu na zavody bych ale sundal plast a udelal to poradne, uz pro ten pocit. Na hranu rafku se nedostanu, ted se divam na kola. Ale tak muzes odhadnout okem, ze, vsechno jde.

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Tak sem rad ze se shodnem :)

                          Ja jsem vzdy za to mit vyplety co nejlepsi a v top stavu a samozrejme kdyz po mne nekdo chce menit drat na serioznim vypletu, tak ani nerozmyslim nad tim jestli tam nechavat nipl, tudiz nemuzu ani rozmyslet nad tim jestli sundavat gumu.

                          Ale takovy bezny uzivatel co tezko ma tenzometr (nebo dost hudebni ucho ;)) tezko pozna rozdil jestli si to vycentruje s gumou nebo bez, o to mi slo :)

                          0 0
                  • kubad  

                    prosím přečti si mou odpověď na dotaz co dal Radez

                    odpověděl sem mu:

                    Vyměnit jo. S centrovanim už je to složitější. Pneu zavazi v centrovaci stolici. Ale jde to taky.

                    a motáme s v kruhu je to už jen o kvalitě odvedené práce – buď na 100% nebo jen oprava

                    0 0
        • yorg  

          U jednoho drátu stolice netřeba. Pokud to hází, stačí nechat v rámu a buď to měřit podle palce nebo třeba kousku dřeva.

          0 0
        • Radez  

          Supr, díky za info.

          Já se ale obávám, že jak ten drát prasknul, tak to prorvalo pásku nebo to něco vevnitř asi udělalo, když mi do rána ušlo kolo – což ale může být i tím, že jsem to foukal po několika měsících (nejezdil jsem na tom) a ušlo to přes ventilek, ale zítra to zkusím dofouknout a hodit do vody, případně uvidím jeslti to uniká přes tu díru u drátu, pak bych to stejně musel nechat přepáskovat a tím pádem sundat.

          Cetrovat to právě není třeba, zatím.

          0 0
      • Jakobo  

        Jde to dost blbe. Ve chvili, kdy se snazis trefit spici do niplu a zasroubovat nipl tak spice casto katapultuje nipl dovnitr rafku. Ale pokud to servisak uz nekdy delal tak asi uz vi na co si dat bacha.

        0 0
        • xtonda  

          Mě se to vždycky povedlo bez zouváni, nipl z ráfku sem lovil jen když mi praskl drát v niplu. A zout, vylovit nipl a zase nazout je pruda a to mám duše, takže bych to rozhodně zkusil nejdřív bez zouvání.

          0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Mr.Duck  

      Je to starsi dotaz ale na modernich kolech s nula draty je to podstatnejsi nez byvalo.

      Obecne se ridim pravidlem 3 a dost – kdyz praskne treti drat, prepletu kolo.

      Kdyz praskne drat a jezdis na tom, i kdyz tomu nenakladas, drat se cyklicky zatezuje a uvolnuje. Kdyz chybi jeden drat napnuty rekneme na 130kgf, okolni draty vyrazne zvysi napnuti a casto prekroci maximalni limit rafku coz byva pricina nasledujicich problemu. Kdyz budes stale menit jen ten praskly drat, praskne ten vedle nej a nova spice ted bude ta prilis napnuta a muze byt dalsi co praskne bez ohledu na to zes ji zrovna vymenil.

      Dobry priklad byl muj kamarad: Prasknul druhy drat v kole a rikam mu ze az praskne treti, at to preplete nebo ze mu to prepletu. Prasknul treti, nechtel prepletat tak koupil 5 dratu. O tyden pozdeji dalsich 5. Za mesic prisel s tim ze na jeho 28 dratovem kole vymenil pres 30 dratu a ze bysme to teda mohli preplest :)

      0 0
      • xtonda  

        Třikrát a dost říkal i Calvin https://youtu.be/O1GntlEx1Po?…

        A já mám stejnou zkušenost, dostal sem kolo s dvěma prasklými dráty na straně kazety a po tom co praskly postupně další tři opět u kazety sem celou pravou stranu vyměnil a zatím drží.

        Na druhou stranu předchozí kolo mi taky postupně praskly 3 dráty, pak mi do něj hrábli v servise a pak už to drželo.

        0 0
        • odik  

          V zadním kole mi občas prasknul drát – vyměnil jsem a jezdil.

          Pak jsem si řekl že by to chtělo přeplést – protože řešit prasklý dráty je pruda.

          Přepletl jsem a pro jistotu odvezl na vycentrování. Stejně občas praskne tak prostě jezdím.

          0 0
      • -b-n-x-  

        Me odesly jednou 2 draty. Pak mi odesel jeste jeden – pred 3 dny vyjizdek. Tak jsem to zkusil preplest (nemel jsem zadne nahradni) tak, aby to byl rovnomerne zatizene. Hned u prvni vyjizdky pak postupne popraskaly dalsi 4 (z 28 dratu – zadni kolo). To pro me teda musel prijet bracha autem.

        No, koupil jsem asi 20 dratu, doplnil chybejici, a ted na tom posledni cca 2 roky normalne jezdim. Par nahradnich dratu vozim radeji porad v batohu.

        0 0
    • odik  

      Tak pokud je to u kolečka tak to na cestě stejně nedáš :-)

      0 0
      • Vilém  

        Treba ma nabu u ktere jde sundat orech, nebo s sebou vozi stahovak…

        0 0
      • -b-n-x-  

        Už se to snaží dát 13 let a nejde to :-)

        No a jinak. Mě to normálně jde. Ale to jsou straightpully

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.