Přecházím na 29er, což je typ kola, ke kterému jsem zřejmě vždycky směřoval. Můj současný Cross je zralý na pořádný servis, a výměnu dílů, ovšem vzhledem ke stáří si nejsem jist, jestli se to vyplatí.
Cross je starý 15 let. Rám českého původu (výrobce už dnes nezjistím, materiál pravděpodobně ocel, ale nevím). Protože je tam původní řetěz, jakýkoli zásah do pohonu znamená vyměnit komplet všechnokvuli zdeformovaným zubům – kazetu, převodníky i řetěz.
Ložiska u klik jsou vychozená, občas v nich při záběru klape. Třeba vyměnit.
Původní pevnou ocelovou vidlici jsem po čase vyměnil za vzduchovou RST, několik let skladoval doma a pak v pomatení mysli vyhodil. Dnes už mi RST vidlice přijde použitelná jen při přefoukání tlaku do stavu, kdy téměř nechodí, jen tlumí vibrace. Pevnou, kterou bych tam dal zpět už blbec nemám, a vzhledem k tomu, že rám je pro vidlice se závitem, nákup nové vidlice a frézování závitu rovnou vylučuju jako nesmyslnou investici. Má to jiné řešení?
Jediné co funguje dobře je kombinace STX řazení (3×7), STX přesmyku a Alivio přehazky. Bohužel, řazení je s brzdovou pákou v jednom, a páka je pro Cantilever brzdy. Sice na tom jezdím X let véčka kvůli odpružené vidlici, ale brzdný účinek by s cantilevery na těchto pákách mohl být lepší. Původní náboje Acera k mému překvapení dodnes slouží, kola byly přepleteny na nové ráfky Remerx Grand Rock.
Takže co s tím? Má smysl to opravovat? Nebo raději rozprodat?