kdy ze sedla ? - dotaz na techniku jizdy

71 nepřečtených
  • op

    Vcera, kdyz jsem si vyjizdel nejaky krpaly me napadla tahle myslenka. Upozornuju predem, ze mi nejde o rychlost jizdy (zadny zavodeni), spise o efektivitu a techniku (s co nejmensim vydajem energie vyjet co nejvic). Kdy je jeste efektivni jet ze sedla a kdy ve stoje? Vypozoroval jsem, ze mam zautomatizovano vsechno jezdit ze sedla – sednu si na spicku sedla a dru to na nejlehci v predkonu co nejdele. Kdyz uz to fakt nejede, tak stoupnu, ale to uz je sklon svahu takovy, ze okamzite zacne podkluzovat zadni kolo a stejne skoncim.

    Tj. v mem stylu jizdy nema stojka vlastne zadne misto. (Nepocitam parkrat si rychle slapnout na rovine pro ziskani rychlosti.)

    Jak jste na tom vy? Kdy si stoupate?

    pro poradek typ jezdeni – XC po lesnich cestach (dejme tomu, ze nejvic mi vyhovuje jezdit po znackach pro pesi – coz se obcas zvrhne v docela slusnej trialek :)) a tlaceni )

      
    0 0
    • bagr84  

      Vetsinou jen ve sjezdech. Do kopcu leda kdyz jsem linej podradit, ale to temer vubec. Boli me pravy koleno pri silovym slapani, proto jezdim spis na kasparka…

      0 0
    • Daf  

      Termín jet ze sedla je to samé jako ve stoje. Ale já ti rozomím :) Jízda v sedě je nejefektivnější, nejmíň se při ní člověk nadře. Jakmile se postavíš zapojíš do pohybu i svaly z horní části těla, takže vyskočí i tepová frekvence. Ze sedla má smysl jít jen při akceleraci (nástupy, spurty atd.). Taky při snaze udržení rychlosti a kadence při jízdě v kopci.

      0 0
    • tassajara  

      Jazdu zo sedla vyuzivam pri XC s oblubou zvy­cajne v 2 momen­toch:

      1. ked je v stupani kratka strmsia pasaz a vidim, ze by som ju dal este na strednom prevodniku, a dalej je teren miernejsi, tak vstanem a taham dany prevod (alebo preradim len vzadu), cim usetrim radenie na maly prevodnik a potom naspat na stredny.
      2. ked idem dlhsiu dobu v sedle, aby som odlahcil krizom, par metrov prejdem postaveny v pe­daloch.

      Najstrmsie stupania co vyjdem jazdim na lahkom prevode v sedle. Co nevyjdem na 22×32 uz je lepsie vytlacit :o)

      0 0
      • drtyc  

        tak ja ze sedla jdu jeste pred tou strmou casti a pridam poradne a pak okamzite zpatky do sedla zakousnout se zubama do predni gumy a slapat co to jde. jak vstanu, tak mam stejnej problem, ze jsem skoncil, protoze prokluzuju.

        0 0
        • drtyc  

          jako, abych odlehcil stehna na chvili a pritom nabral rychlost. potom jak sednu zpatky, tak zapojim ty na chvilicku odpocaty svaly a necham je tahat tu rychlost co jsem nabral jeste pred tim strmejsim, abych byl na min slapnuti a rychlejc z toho pryc, protoze se mi zakousnutej do riditek s tim brichem nedycha zrovna nejlip, tak to mam rad za sebou rychle, abych to pak v tom mirnejsim s min lezicim posedem dodejchal.

          0 0
    • chodec  

      jak už tu padlo – kvůli efektivitě se nestoupá – vyjedeš víc a s menší námahou v sedle na správný převod. Ale obšas si člověk může stoupnout třeba aby na chvíli protáhl ztuhlá záda nebo jen tak pro radost, aby popojel nebo když je třeba zrychlit (uhnout při jízdě vedle sebe a pod.)

      0 0
    • deyv  

      Když budeš správně řadit, tak půjdeš se sedla opravdu jen proto, aby jsi uvolnil záda ;o)

      0 0
      • kcvalin  

        V tomhle se ja hodne vymikam vetsine – jezdim ze sedla fakt hodne (netroufam si odhadovat, ale mohlo by to byt i mozna 25%) – nejen, ze si pri tom uvolnim zada, ale zapojim jine svaly a odpocinu si. I kdyz zaradim vetsinou tak o dva stupne tezsi prevod, pri jizde ze sedla zpomalim. Asi je to min afektivni… ale ja nejezdim pro efekt.

        Do prudkeho kopce jedine v sedle, jinak zacnes prokluzovat. Jedine na asfaltu muzes ze sedla.

        0 0
        • deyv  

          občas ze sedla musí asi každý, ale když to udělám já, tak mi leze tepovka okamžitě nahoru :O(  Taky mám ten pocit, že když jsem ze sedla a jedu co to dá, že v sedle bych byl rychlejší a o prokluzování při jízdě do prudkého kopce ze sedla ani nemluvě :o))

          0 0
    • dieegoo  

      Mám to stejně jako ty, většinu toho odšlapu ze sedě a když si stoupnu, tak už začne prokluzovat kolo. A proto ze sedla chodim jen tehkdy, když mě bolí prdel :)

      0 0
    • mr.antik  

      když je to opravdu prudky a s nerovnostma, tak občas na té špičce sedla levituju, čili vlastně jedu ze sedla (dle tvé terminologie ve stoje)

      0 0
    • op  

      sorry za ten zmatek v terminologii :)

      dik za dobry tipy a vlastne potvrzeni ze muj styl je (skoro) IDEALNI :)))))

      0 0
    • Vlady  

      na techniku jízdy jsem trdlo, prudší kopce vyjíždím v sedě – i kdybych nechtěl- , z obavy, že se mi jinak protočí zadní kolo. Potom jsem ale videl tohle video:

      http://www.radsport-aktiv.de/forum/forum.php

      vyjíždí na něm stoupání 45% (!!!) částečně ve stoje. Hned jsem to jel vyzkoušet do lesa – na stoupání – odhadem max.30% – jsem stoupnul do pedálů, protočil zadní kolo.. a praštil sebou do příkopu. Od té doby už zase jenom sedím. Vůbec nechápu, jak to může fungovat.....

      0 0
    • jIrI___  

      Ze sedla chodím jen při jízdě z kopce když mě bolí prdel a nešlapu při tom :)

      0 0
    • XC-biker1  

      Záleží jak se ti lépe jezdí. Já jezdím tak 99% výjezdů v sedě protože mi to vyhovuje více, a nevíc takto vyjedu i prudké kopce, chce si to jen sednou uplně na konec sedla. Stoupám si jen ve výjezdech kde je potřeba trochu nadskočit a pak samozdřejmě ve sjezdech.

      0 0
    • camillio  

      Většinu jízdy v sedle – a protože víc jezdím silničku, tak i na bajku primárně v sedle a vyšší kadencí. Ze sedla jdu buď proto, abych:

      • protáhnul tělo
      • kvůli tréninku (minimálně :-))
      • kvůli rychlejšímu zdolání krátkého stoupání (takže na těžší převod než v sedle a silově)
      • kvůli terénu (nenechám si omlátit zadnicu)
      • kvůli akceleraci

      Když srovnáš techniku Armstronga a Ulricha (to už je dááávno), tak A. jezdil hodně v sedle s vysokou frekvencí, Uli makal ze sedla a ve výsledku v kopcích dostával většinou na frak. Teda od A., od ostatních už tak moc ne :-)).

      Mě by spíše zajímalo jak ty kopce efektivně trénovat, zrovna včera (na silničce) mě už podruhé tenhle měsíc v kopci předjížděl borec (taky na silničce, jinak bych to asi nezvládl). Založením jsem tempař, rád tahám roviny na vyšší rychlosti, ale v kopcích hrůza. Navíc letos nějak není morál, když jsem se za těmi co mě předjeli pověsil, tak je uvisím relativně dobře, ale sám se nějak nejsem schopný donutit pořádně zamakat :-/

      0 0
    • v POHODÌ klokan  

      Tak já jsem asi vyjímka, ale já jezdím do hodně prudkých kopců zásadně ve stoje (na fullu). Má to jediný důvod – v sedě bych se překlopil dozadu. Ve stoje jsem schopen vyjet hodně prudké stoupání. Chce to ale dobře pracovat s rozložením těžiště, aby to nepodklouzlo. V těchto prudkých výjezdech je velký rozdíl mezi fullem a HT. Na HT stoupám jenom pro získání akcelerace nebo v mírných kopcích na silnici a samozřejmě z kopce v terénu. V prudších stoupáních v terénu se na HT podle mých zkušeností nedá vyjet to, co na fullu. Fakt se mi třeba nezdá, že by někdo vyjel v sedě (na stejném kole) to samé jako já ve stoje. Tím ze sebe nechci ani zdaleka dělat dokonalého jezdce, ale nechápu, jak by se někdo udržel třeba na mém sovereignovi s 120mm vidlicí a ne zrovna nízko položenými řidítky v sedě ve velkém krpálu (nedokážu odhadnout stoupání).

      0 0
      • MlokCZ  

        Přesně od toho je snižování zdvihu na vidlici.

        S Talasem na 100mm + tlumič na Push platformě (to zadní stavbu téměř neomezí, takže funguje pořád dobře, ale mírně to sníží sag, tedy další pomoc ke snižování vidlice navíc) vyjedu v sedě, to co sem na HT nevyjel ani náhodou a to co ve stoje taky nedám. Takhle většinou problém hrabání a zvedání předního kola vůbec řešit nemusím (ani se posouvat v sedě na špičku sedla) a může se soustředit jen na šlapání (maximálně se musím trošku předklonit ještě k řídítkám). Takže pak z 99% končím na fyzičce. Kdybych to zkusím ve stoje, tak na fyzičce končím výrazně dřív.

        0 0
        • op  

          zajimavy, ja mam fula 100/100 (do krpalu zamykam) i HT a mam pocit ze na HT vyjedu o trosku vetsi krpal. Pripada mi to logicky protoze na fullu jsem vys a tudiz ve svahu jde teziste vice dozadu a zacne se drive zvedat predni kolo. Ale mozna se mylim ..

          0 0
          • MlokCZ  

            Tvůj případ je samozřejmě možný, ale nějak moc nechápu, jak to srovnání souvisí s tím mojím příspěvkem.

            Já jsem nepsal nic o srovnání na plném zdvihu. Kdybych nechal vidlici na 140mm a na tlumič nesáhnul, tak na tom jsem o malinko hůře než na HT. Jen o malinko proto, že něco málo zlepší na fullu výrazně větší rozvor kol a pak velmi pomůže lepší trakce zadního kola.

            Když snížím na 120mm vidlici a na tlumič nesáhnu, tak jsem na tom cca stejně jako na HT, jakmile ale snížím na 100mm a současně přepnut na Push platformu, tak jsem na tom o hodně lépe (tam kde jsem na HT musel jít na špičku sedla a ještě to bylo na hraně, tak na fullu se ani nehnu a pomalu se ani nemusím ještě ani předklánět). Navíc se tu přidá oproti HT ta základní výhoda fulla a to mnohem menší náchylnost na hrábání v terénu díky lepší trakci zadního kola.

            Tady akorát nechápu to zamykání, zamknutím z fulla uděláš těžší HT s horší geometrií pro výjezd, tedy přijdeš o výhody fulla.

            0 0
            • op  

              sry, reagoval jsem na to ze na fullu vyjedes vic nez na HT a ja ne :)

              castecne to bude asi taky tim, ze nevim co to je „Push platforma“ ..

              zkusim nezamykat, zatim jsem mel pocit ze kdyz se mi kolo nehoupe, muzu lip „zabrat“ (jedna se o extremni kopce kde jedu extremne pomalu samozrejme)

              0 0
              • MlokCZ  

                Na AMS Pro, když jsem jezdil 115/100mm a u-turn na snižování zdivhu vidlice nepoužíval (hrozný opruz s u-turnem častěji snižovat), tak jsem také nevyjel více než na HT, ale podobně (zvedání předního kola bylo nepatrně horší, ale zase ta trakce zadního dost pomohla).

                Push platforma je něco jako Propedal (je to náhrada propedalu vlastním řešením u TF tuned). A mám ji nastavenou trošku podobně jako velmi nízkou hodnotu propedalu, ale s chováním propedalu se to srovnávat nedá, Push platforma chodí o třídu lépe, nemá zcela žádnou hranku cítit, pořád stavba hezky funguje a přitom lehce omezuje pohupování + lehce snižuje sag. Tedy dosáhnu tím přesně toho, co ve výjezdu chci, tedy stavba perfektně pořád kopíruje terén a pruží, pohupování téměř žádné a drží tlumič, aby nešel tolik zvýšeným zatížením zadního kola do zdvihu a tedy zlepšuje to geometrii pro výjezd (což se pak hezky ještě posčítá s tím dalším zlepšením za snížení zdvihu na Talasu).

                0 0
              • v POHODÌ klokan  

                Jestli nemyslíš jízdu v prudkém stoupání na silnici. Tam se samozřejmě to zamknutí tlumiče hodí. Tam tolik nepotřebuješ dobré kopírování terénu zadním kolem. V terénu je ale zamykání tlumiče nesmysl.

                0 0
          • MlokCZ  

            A ještě to, že jsi výš, tím bych si nebyl tak jistý. Samozřejmě na některém kole fullu možná ano, ale dost často ne.

            Já mám tohle ± nastejno, na fullech mám střed oproti HT výše akorát o velikost sagu. A pak samozřejmě když snížím vidlici, tak jsem už níže a navíc ještě je to snížení vepředu, což pomůže ještě více (tedy snížení vidlice se nedá srovnávat jen s větším předklonem, protože to snižuje celek a ne jen trup).

            0 0
            • op  

              ja jsem na fullu o 2–3 cm vys, pocitove to je velky rozdil. Neco z toho taky bude tim mam na HT nizsi a sjetejsi pneumatiky. Ale i tak .. full ma preci vzdyzky stred o trochu vys prave kvuli pruzeni zadni stavby, aby se pak nedostaval moc nizko pri max. propruzeni .. nebo ne?

              0 0
              • v POHODÌ klokan  

                Jo, já to mám taky tak. Je to vidět třeba při průjezdu větších zatáček, kdy u fulla můžu ještě v klidu šlapat, zatímco u HT brousím SPD :-)

                0 0
              • MlokCZ  

                AMS Comp, co máš v profilu má střed 12mm pod spojnicí středů nábojů. A srovnávm s nějakým HT zase od Cubu, třeba LTD, tam je střed 31mm pod tou spojnicí středů.

                Tedy na tom HT je o 19mm níže. A tohle platí pro totožné pláště, samozřejmě při použití výrazně objemnějších plášťů na fullu se ten rozdíl zvětší. Já vozím na HT i fullech pláště stejně vysoké (ten rozdíl NN x RR na předním kole je zanedbatelný).

                Nevím jaký vozíš přesně sag, kdyby byl 20% (což je pro ten rám rozumné), tak to bude 20mm a budeš na fullu při stejných pláštích už o 1mm níže. Ve výjezdu se ještě zvýší zatížení zadního kola a sag ještě naroste.

                0 0
                • MlokCZ  

                  I když je fakt, že na HT také musím započítat něco za sag vidlice, tím půjde střed také dolů, takže ve výsledku i pro tento případ bude u HT ten střed o pár mm výše, rozdíl ale velmi malý.

                  0 0
                • op  

                  sag 20%? myslis na tlumici? .. ja mam nafoukano na sag 8mm (v manualu je 8–10mm). Vic by me prislo uz strasne mekky. Pokud myslis 20% kyvnyho uhlu tak to neumim zmerit.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    20% myslím jak na tlumiči, tak skutečného zdvihu stavby. Ono i když není stavba lineární jako u AMSka, tak tyhle dva údaje se neliší nijak moc, zas tolik se přepákovací poměr během zdvihu nemění.

                    A kolik je to na tlumiči závisí na délce jeho chodu, AMS Comp i Pro má tlumič 38/165mm, tedy tlumič s 38mm chodu. 20% je tedy právě těch 8mm, co vozíš. A odpovídá to těm 20mm zdvihu zadní stavby.

                    0 0
                    • op  

                      tak to je supr, dik. Jdu jezdit .. dneska na HT, jsem na hotelu a mam tu s sebou jen jedno kolo, takze nezamykani nevyzkousim… Jsem zvedav, jestli bude bourka :) cus

                      0 0
        • v POHODÌ klokan  

          Je to tak, v těchto chvílích bych snižování zdvihu uvítal. Fyzička je při jízdě ve stoje třeba, o tom žádná :-)

          0 0
    • hribik A1  

      v kratkych stupaniach pri vyssej rychlosti. v kopcoch dlhych a sprostych robim miesto toho PBP (povinne bezpecnostne prestavky)

      0 0
    • Wojtek  

      ze sedla do kopce du jen tehdy,když mě bolí záda,a nebo,když potřebuju někoho předjet(rychle)

      0 0
    • tmax  

      Možno to bude znieť čudne, no ja zo sedla (ja to nazývam „v stoji“) šlapem aj do technicky nárocných častí (strmý sklon s kameňmi) a krútim tak, že „brzím“ zadné koleso. Proste nejako čudne šlapem a takmer vôbec nepreklzujem. Neviem to opísať…

      0 0
    • Dalas  

      ze sedla jdu dycky, když se někde vymlátím :-D

      0 0
    • zichis  

      mam doplnujici otazecku: Kde vlastně má správný biker, správně usádlený ve svém sedle, umístěné těžiště?

      Má ho kousíček před středovou oskou, nebo kousíček za ní? Jde mi o základní stav, tedy na rovince. Představte si, že bysme tomu správnému bikerovi v nestřežené chvíli podložili středovou mufnu dřevěným špalkem tak, aby obě jeho kolesa máchala naprázdno v luftě. Převáží se dopředu, nebo dozadu?

      0 0
      • Michell  

        Jo to by mě zajímalo taky. Mám na silničce 14 cm dlouhý představec a stejně odhaduji, že víc jak 2/3 váhy je na zadním kole (podle toho, jak rychle mi odchází zadní gumy).

        0 0
      • tassajara  

        To ta prosim ta preco zaujima?

        Inac zalezi od toho, ktoru disciplinu tzv. spravny biker :o) jazdi. A na akom kole.

        0 0
    • MAr(c)el1  

      Pic, tak to ja pokud jedu kopec na asfaltu (mam HT MTB) tak jedine ze sedla. Treba celej vyjezd po asfaltu na Lysou jsem jel ze sedla jen jsem si obcas odpocinul prisednutim pri piti. Jinak bych to vyjel tak o nekolim desitek minut pozdeji :)

      0 0
      • sagista  

        :)))) napada me neco podobneho. dokopec stojka zabrat uf skopec taky zabrat uf de to na trase tak do 50 km ale z jara bych to nedaval uz se to lepci:)

         
        0 0
    • inkognito  

      Taky jsem nad tím taky nedávno přemýšlel a osvědčilo se mi tohle:

      Tady v Krušných horách vypadají většinou moje vyjížďky tak, že je dlouhý výjezd(vyjede se o 600m výš středním převýšením bez odpočinku na sjezdu) a  hned dlouhý sjezd – to se několikrát opakuje.

      Na takhle dlouhých kopcích jsem zjistil, že začínám po půlce kopce jízdou v sedle vytuhovat, proto jsem to začal jezdit takhle: jedu v sedle a jakmile začínám mít pocit, že bych musel řadit dolů, tak zařadím nahoru a jdu ze sedla. Takhle nějakou chvíli jedu, pak přeřadím o dva stupně dolů.A to opakuji… Tím, že při jízdě ze sedla zabírají jiné svaly a záda odpočívají, tak takhle dokážu vyjet i dost dlouhé kopce bez změny rychlosti a zastavení…

      Samozřejmě na opravdu prudké kopce, kde zadní podkluzuje to nejde.

      0 0
      • Splinter  

        lepší by bylo zařadit o 2nahoru a pak zase sednout a o 1 dolů:-)

        0 0
      • Biker jak Pes  

        zařadíš nahoru, jdeš ze sedla, jedeš, pak o 2 dolů a jedeš v sedle… s takovou ti za chvíli dojdou převody… :)

        0 0
      • Hornet  

        Pochopil som to tak ze ked ides zo sedla radis lahsi prevod? Hmm, to sa mi zda dost divne, az je to tak :-)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Honza z H  

      Když si chci ulevit :-) nemám totiž sedlo s otvorem ..

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.