Kolo na delší cesty - fitness nebo cross?

24 nepřečtených
  • tady_Pst

    Vybírám kolo a nemůžu se rozhodnout – s vážnějším záměrem kupuju kolo poprvé. Kromě běžného ježdění (po silnicích a zpevněných cyklostezkách, občas zkratky po hladkých cestách) od kola čekám hlavně dobrou spolupráci na dálkových výšlapech s naloženým kolem (sběr materiálu na dizertační práci o architektuře odlehlých částí severní Itálie). Vzadu vozím kolem 10–13kg včetně věcí na bivakování, na řidítkách Canon D50 a skicář. Trasy jsou dost různorodé, od údolních cyklostezek a státovek v nížině po kopečky, občas výšlap horského průsmyku (na letošní Passo Stelvio jsem vůbec nechtěla, ale někdy to nejde jinak). Doteď jsem jezdila na obyčejném crossu a doma po rovinatějších terénech na starém favoritu. Silnička by se mi moc líbila, ale nedám na ní velké kopce a hlavně mi to nepřijde bezpečné do ošklivých dopravních situací ve městech. Na moje kancelářské karpály by to asi taky nebylo ono. Teď jsem pokukovala hlavně po fitness kole s karbonovou vidlicí (třeba Lapierre Shaper 300), ale nejsem si jistá, jestli je to to pravé a nemám si raši koupit cross (třeba FELT X95). Na kole nechci odpruženou vidlici ani kotoučové brzdy. Musí jít namontovat nosič a širší kola, úplně nejlíp řazení s gripshifty. Díky za radu :-)

    0 0
    • tromboonen  

      CX kolo (na cyklokros)… geometrie, vaha, prevody, vse jako silnicka (no, prevody si muzes dat lehci na ty tury, kompakt kliky a 11–28 kazeta, na extremy i 12–32 z biku).. muzes mit cely rok vzadu 11–27 a na nejakou extrem turu si prehodit kazetu na 12–32..

      Oproti krosu je to jasne, vaha v pohode 8–9 kg, lepsi geometrie, berany jsou nejuniverzalnejsi riditka, maji nejvic druhu uchopu, s rovnyma Te pri delsich jizdach budou bolet ruce i zada.. oproti fitnes kolu, ktere ma silnicni brzdy a uzke vidlice se na CX daji dat plaste 35 mm nebo vice, tim uz nepotrebujes odpruzenou vidlici..

      fitnes kola maji navic dost ostre prevody (jsou na rovinu), musela bys menit minimalne kazetu.. nosic se na ne dava taky dost tezko..

      Ja nedavno poridil CX jako dvojku/zimaka/tou­ring a super, mam starsi hlinikovy ram s karbonovou vidli a mini V brzdama (staci na cokoli krome jezdeni v bahne a hodne spatnem pocasi), mam tam zavity na montaz predniho i zadniho nosice, takze na turistiku by se to taky hodilo, nahore na beranech mam pridavne paky na brzdeni v hornim uchopu, nejuniverzalnejsi kolo co si dovedu predstavit..

      0 0
      • Yura  

        Jenze ona asi mysli krosove nebo treningove kolo a ne CXko s beranama… Pro ucel kterej tu popisuje urcite nejake trenikgove kolo s blatnikama a moznosti na to nahazet všemožnou bagaz. Na riditka hlavne nejake dobre ergogripy s rohama, bez nich to bude slusne utrpeni… Fitness kolo ee, to je spis na takove obcasne sportovani na cyklostezkách, nic vhodného pro dobrodruhy, kteří sem tam potrebuji projet i nejaky lehci teren…

        0 0
        • tromboonen  

          Ja myslel, ze ma na mysli kolo, na kterem se da jezdit asfalt, cyklostezky, mesto, obcas polnacka, plus na nej dat nosice a projety jej po severni Italii se skicakem a DSLR :) Sice to sama omezila na fitnes a kros, ale to spis ze silnicku nechce (z pochopitelnych duvodu) a CX asi nezna (vetsina lidi to tak ma)?

          Fitness je na to mimo, na tom se shodneme… kros seriovka taky (tezka, vidlice na nic, geometrie), a kdyz uz bude stavet, tak za me CXko zamerene trochu vice na tourovani nez zavodeni udela lepsi sluzbu nez kroska, ale je pravda ze bude trochu drazsi (ne nutne o moc, pokud se sezene pouzity hlina ram)..

          Ja osobne bych teda po Italii radsi jezdil na tomhle, treba (nahodne uloveno na google) http://www.adventurecycling.org/…ocross-bike/

          Mel jsem takove hybrid touring kolo s rovnyma riditkama a rohama a nevydrzel bych na tom dlouho..

          0 0
          • Singlespeed  

            U cyklokrosového kola je zásadní problém ubrzdit ho naložené z kopce. V tom má klasický kros s véčkama jasně navrch. S rovnými řídítky se kolo obložené zavazadly taky lépe ovládá.

            0 0
            • tromboonen  

              Sorry, asi si to necet, mam miniV brzdy, rozdil mezi nimi a Vckama zadny, se slusnyma spalkama musis brzdit lehce abys nehodil smyk, a to i za mokra… v brzdeni (mimo bahno) bych problem nehledal .. a ta rovna riditka – no proto tam mam ty pridavne paky nahore, muzes brzdit kontinualne v hornim uchopu ale jindy zas drzet berany kde chces…

              0 0
              • Singlespeed  

                S mini-V jsem na cestovatelské kolo nepočítal, neboť se mi pod ně nevlezly krosové gumy s blatníky.

                0 0
          • tady_Pst  

            Vlastně ani moc nevím, jaké kolo myslím, při pohledu na všechny parametry výběru mi přišlo, že nejjednodužší bude rozhodnout se podle barvy :-)

            CX vypadá dobře, jen si moc nedovedu představit, jak na tom půjde jezdit s přední foťákovou brašnou (expediční SA). Při rychlém projetí googlu ale někteří na beranech takové taky mají. Mohla bych zkusit brašnu připnout na favorit a projet se s tím, jaký z toho budu mít dojem.

            0 0
    • Pedro RB  

      Vezmu to vylučovací metodou: pokud chceš možnost nasazení širších plášťů, tak většina fitness kol má silniční brzdy (jako ten Lap. z tvého příkladu), pod kterými těžko něco širšího než 28mm bezpečně projde. I kvůli těm předpokládaným nákladům bych spíš doporušil lehčího crosse. Ten Felt je osezený o dost lépe, ale jestli nejsi mechanik-nadšenec (nebo třeba přítel) tak se vyhni kolu s náboji Shimáno (mají konusová ložiska háklivá na seřízení a občas vyžadují údržbu)

      Ze sériovek si zužuješ výběr, když vylučuješ kotoučové brzdy (jestli kvůli ceně tak OK, ale mechanické např. Avid BB5 nejsou na údržbu složitější než ráfkové a účinnost je úplně jinde)

      O sériovém crossu s přední karbonovou vidlicí a solidním osazením za slušnou cenu (15– 20 tisíc) stejně nevím. Obecně se nějak nedělají, a to je prostor pro místní stavitele, kteří ti po zaslání požadavků mailem dají aktuální návrhy, co můžou zrovna postavit.

      Napiš jim požadovanou velikost (nebo svoji výšku), určení kola (rychlý cross s karbon. vidlí), požadovaný počet převodů (když to má být od silničních rovin až po šplhání na průsmyky tak nejlíp 3×9(10)rychlostí třeba s převodníky 48–38–28) a že chceš řazení otočnou rukojetí (Gripshift je k sadám SRAm, ale i pro Shimano mají verzi Atack). Jejih návrhy sem pak můžeš nastínit pro zkritizování námi, co jezdíme něco úplně jiného:-)

      0 0
    • highlander  

      A co zkusit některý z typů lehokol ? :-)

      0 0
    • jirkous3  

      Mám ten Shaper (500, ale to je jedno). Osobně bych Ti ho na tyto účely nedoporučil. Sliky gumy, silniční brzdy, rám stavěný spíše na rychlou jízdu. Naložit na něj vzadu 13 kg by bylo dost brutální i z hlediska stability kola. Doporučuji spíše trekingové nebo městské (urban) kolo. Mají o něco širší pláště, geometrii spíše na pohodlnější přejezdy a není problém s blatníky, nosiči atd.

      0 0
    • tady_Pst  

      Díky za dosavadní příspěvky. Vypadá to, že bych měla předefinovat úvodní otázku – cross, nebo CX. Myšlenka stavby se mi líbí – asi půjdu touhle cestou, nicméně dilema zůstává. Berany jsem původně nechtěla kvůli větší zátěži na zápěstí, ale projela jsem zahraniční fóra a dropbars jsou údajně pro karpály ve výsledku díky variabilní pozici pořád lepší. Tak zas nevím :-) Nemáte tip na stavitele v okolí Pardubic, HK nebo v Praze, který tyhle kola dělá ?

      0 0
      • Pedro RB  

        V Hradci Králové Maajkee a v Praze třeba Hnoj. Ale nejdřív se rozhodni jestli cross nebo CX. Vyměnit na jednom kole rovná řidítka za berany jen tak nejde – ke každým patří trošku jiný rám.

        Jo a jestli si budeš zkoušet držení různých tvarů beranů, tak se zaměř na tzv. kompakty (brzd. páky nejsou moc daleko od osy řidítek ani moc hluboké pro spodní úchop. Standartem je dnes oversize (tlusté už od představce i bez omotávky) a pozor na sploštělá – těžko se pak natáčejí (resp. plochá část nemusí být vhodně vůči zápěstí)

        0 0
      • tromboonen  

        Berany jsou rozhodne nejuniverzalnejsi.. a jestli jezdis na favu tak jsi na ne zvykla… brasny bych vybiral podle kola a ne naopak (Tvuj prispevek vyse), ale kdyz se neco da pripnout na rovna crossova riditka, tak se to bude dat i na horni cast beran, ale asi budes chcit si tam nechat misto na drzenu nahore…

        Re berany kompakty dobry tvar maji FSA Omega nebo Vero

        Jinak postavi Ti to kdokoli, silnicku dat dohromady neni tak tezke, zaklad je vybrat si dobre velikost ramu (http://www.competitivecyclist.com/…atorBike.jsp) a pak jej sehnat, CX kol je mene, ale jde to (ja bez problemu z druhe ruky na eBay), sadu neco jako Shimano 105, kola neco odolneho (Mavic Aksium, Fulcrum Racing 5) Mini V brzdy, siroke plaste bez velkeho vzorku, latexove duse… postaveny je to za odpoledne..

        0 0
        • Hroch obojzhivelnyj  

          Ja bych se u CX kola hodne hodne bal, co udelaj s ovladanim kola brasny; CX jsou kratka obratna kola. Zalezi jake CX, onehda neco postoval Jecnak ohledne ruznych geo CX kol v US a Evrope.

          IMHO spravna kategorie kola pro Pst ma jmeno randonneur, ty maji relaxovanejsi geometrii aby byly hodne stabilni i s nakladem.

          Berany vysoko, 3placka, kazeta podle potreby, 105, kola spis odolna klasika 32 krizene, plaste podle preferenci, hladke 28–32 na silnice?

          Bez nejakeho dukladneho hledani:

          http://www.planetx.co.uk/…22-road-bike

          0 0
          • tromboonen  

            To souhlas, já taky nemluvil o nějakém ultrazávodním rámu, na tom by asi nebyly navářky na blatníky a brašny, možná ani ne na košíky nebo jen na jeden..

            Ten můj Centurion to všechno má, takže to takové skoro rando je, sice pravda rozvor nic moc, overlap tam je, ale zadni stavba není úplně naknap, chová se to docela kultivovaně.. chce to sehnat starší klasičtější rám.. ty randa se hodně stavějí z oceli (jako že jim to svaří každej opravář uprostřed Afriky), ale to už je podle mě paranoia..

            0 0
      • tromboonen  

        .. a k architekture (nejen) severni Italie se rozhodne vic hodi klasicky ram a berany, Italove to urcite ocenej..

        inspirace: http://www.google.cz/search…

        0 0
      • jirkous3  

        Osobně bych bral raději rovná řidítka. 13 kg vzadu, vepředu těžká zrcadlovka… Ta rovná přeci jen zajišťují lepší stabilitu, třeba když vjedeš do díry nebo sjíždíš nerovnosti. Jen to chce správnou velikost rámu, abys byla schopná držet pevný úchop i po několik hodin a nebolely ruce.

        0 0
        • Singlespeed  

          Jako praktik bych CX kolo na cestování na těžko před krosovým s rovnými řídítky nepreferoval. Poslední dobou jezdím s berany, předtím s rovnými a bylo to lepší.

          Klasické CX (doma máme Maxbike Wendel) je krátké, žívé, nestabilní. CX brzdy nebrzdí (pod mini-V se nevlezly širší pláště z blatníky), berany FSA Compact 46 cm jsou sice pohodlné, ale naložené kolo se s nimi kormidluje znatelně hůře než s rovnými 610mm řídítky. Kvůli kratší zadní stavbě než u crosse si kopu vzadu do brašen, kvůli krátkému rámu si kopu i vepředu do blatníku (mám velkou nohu, žena by takový problém mít nemusela). V dlouhých alpských točivých sjezdech jsou rovná řídítka o třídu lepší než berany. Nesrovnatelně lépe se s nimi naložené kolo zatáčí a při tom brzdí. Variabilita úchopu je u silničních řídítek dobrá, rovná řídítka je více než vhodné dovybavit rohy vhodného tvaru.

          0 0
          • McBlacky  

            cestovatel na CX to je naprostá výjimka – napadají mě ti týpci ze Slaného Tomek+? co byly dvakrát v Africe.

            Většina jezdí na nějakém MTB nebo trekingu nebo pokud to je větší projekt tak na zakázku stavěný expediční kola.

            0 0
            • tromboonen  

              Nevím jak u nás, ale hardcore toureři ve světě to myslím jezdí, teda možná že není přesné to nazývat CX, spíš rando jak říká Hroch, já nechtěl zavádět další matoucí pojem… ono někteří born again cyclist maj jedno kolo na silnic, jedno na gravel, jedno na rando, jedno na CX, dvě do kavárny.. trochu snobárna… myslel jsem prostě robustnější CX rám s navářkami, ne úplně závodní geoškou a patřičnou výbavou..

              Kdyř dám do google touring bike

              tak většina má berany, OK, není to čistej CX ta stavba, to souhlas…

              0 0
          • tromboonen  

            Já bych to úplně nezavrhoval, 13 kg a zrcadlovka (tahle zrovna žádné velké těžítko není, já svého času tahal Nikon F5 a dva objektivy až na Matterhorn, to bylo tak 7–8 kg) není zas takovej velkej náklad, v brašnách na boku (ne do vejšky), osobně bych tu brašny na řídítka zavrhl a dal to na přední nosič..

            Ono zas 610 řídítka pro ženskou? To bude jak Easy Rider, ne? Když dá 46 cm berany tak ty jsou pořád o 10 cm nebo víc širší než by teoreticky měla mít? A ty tůry jsem pochopil by neměly být zase tak hardcore… no je to na ní.. já jen vidím na netu že většina lidí co jezdí tůry si nakonec berany (pravda spíš tyhle hrůzy) nakonec místo rovnejch dá i na crosse.. za mě tohle

            Cantíky ne, to je jasný, blatníky pod některé miniV se vlezou.. záleží na konkrétních čelistech a blatnících, případně troše bastlení..

            0 0
      • alinceb  

        Vím, že jsi psala, že nechceš kotouče, ale vzhledem k povaze užívání, převážené bagáži a zmíňce o bezpečnosti, bych kotouče nezavrhoval.

        Jména stavitelů už tu padla. Vozítko na fotce bylo stavěno pro staršího pána na cyklostezky, ale třeba i na dovču na Korsiku; jeho manželka sedlá podobný stroj na lehčích komponentech.

        0 0
    • jirkous3  

      Možná bych ani nezavrhoval odpruženou vidlici. Ani ne tak kvůli pohodlí pro Tebe jako spíše pro jemnou mechaniku foťáku. Třeba jízda po kostkách by mohla být pro závěrku a zrcadlo poněkud nepříjemná.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.