Zdravím již 2 rokem vozím bezduse. Zatím vše zalepilo mliko. Na jedné vyjizdce jsem ztratil pumpičku. Teď premisim jestli koupit novou. Nebo jestli koupit co2 pumpičku a knoty. Bude to stačit nebo je lepší vozit radši náhradní duši.
Zdravím již 2 rokem vozím bezduse. Zatím vše zalepilo mliko. Na jedné vyjizdce jsem ztratil pumpičku. Teď premisim jestli koupit novou. Nebo jestli koupit co2 pumpičku a knoty. Bude to stačit nebo je lepší vozit radši náhradní duši.
Vozím pro jistotu duši a samozřejmě bombičku.
knoty, bombicky, ale i malou pumpu, dusi ne
Já s oblibou říkám, že co nespraví knot, to už duše nezachrání. Jakože skrze tu díru duše stejně proleze. Jestli se nechceš drbat někde v lese s duší a stejně se zadělat od mlíka, tak dej ráfkovou vložku, dá se na tom dojet a nedomrvit ráfek.
Duše neproleze, když tam něco dáš, třeba šmirgl. Přitiskne se na plášť a brání rozevření díry. (Ale ne ten, co je ve Ferdusu, vypadávají z něho zrníčka, nalepí se na duši a po čase ji rozedřou.)
Když dáš těm šmirgl tou brusnou stranou k plášti a prilepiš ho k tomu mliku co je v plášti tak z nej nic vypadávat nebude a strjne použit duši je taková nouzovka, ze po dojetí stejně vyhodis těm plast i s duši a das nový plast.
Me by docela zajimalo, kde vezmes ten smirgl?
Z klasickýho lepeníčka asi. Ale kdo to s bezdušema vozí…
Vozím proužek pevné gumy na podložení díry. Šmirgl funguje bez problémů také
v lepení, já jsem paranoidní a mám i plášťovou záplatu, je to čtvereček pevnější gumy tak 2×2cm tak že případný průraz bych mohl podložit tímhle kdyby došlo na to že musíš dát duši.
ja vim, jenom jsem nejak predpokladal, ze kdyz mas bezduse, nebudes mit lepeni, ale spis ten knot. popravde, jednou se nam v parte stalo to, ze kluk skubnul plast z boku, vypodlozili jsme to tou bouchlou dusi, pac ta uz opravit nesla. takze mi proste prislo divny vozit ten smirgl, to bychspis vezl tech 5cm stary duse, nicmene v nouzi se tam da narvat i obal od nutrtendu :D
Přesně v nouzi je tam možné dát cokoliv, zrovna ten obal od nutrendu by asi vydržel dost, lepení mám protože je za mě lepší knot namazat lepidlem, a občas někdo ještě používá duše tak se to může hodit,
no ono na pouziti knotu ma zcela zassadni vliv, v jaky mas kondici mliko a samozrejme na zacatek to nafoukan naco nejmin, to i v pripade kdyz nedavas knot a spolehnes na mliko
Mám malou lahvičku ve které mám 60ml mlíka v podsedlovce, když dolévám mlíko do pláště tak z této lahvičky a potom do ní dám nové z velkého balení. Strašně nerad chodím pěšky s kolem na rameni nebo volám asistenci :-)
to se da pochopit, bohuzel je nakole takovejch veci, ktery te poslou domu po svejch :D ale prazdny kolo je fakt chu.jo.vina
když máš základní vercajk tak spoustu věci nějak provizorně opravíš, samozřejmě zlomený rám nebo ráfek je konečná :-) bez přehazovačky na zkráceném řetězu už jsem domů jel, s ulomenou brzdovou páčkou a ohnutýma řidítkama taky, jako největší zářez byla kdysi dávno ještě na klínkovém středu zlomená osa u levé kliky, jel jsem domů jen pravou nohou, ještě že jsem měl klipsny, bylo to 20km naštěstí skoro po rovině, v tu dobu mobilní telefony ještě nebyly :-)
Jedno se mi protočil cvrk u fáva, našel jsem v brašně špici tak jsem šesti kolečko přidrátoval k výpletu a dojel jsem.
s tím furtošlapem je to potom hrozný nezvyk, mě se podařilo ustřihnout na novatecu praporkem kousek té dosedací plochy která se kousla pod praporek a měl jsem furtošlap a jel takhle asi 15km a nic moc teda když máš na nohách nášlapy :-) ale cokoliv je lepší než jít pěšky
Obal jsem jednou použil, po sedmi km se prodřel a duše to odnesla.
7 km o které jsi měl kratší tu prochuzku se počítá :-), vozím s sebou lepení a plášťovou záplatu tak že bych to asi podložil tou záplatou a kdybych tu neměl tak velkým flekem na lepení duší, na tom bych to asi nějak domů dobelhal, naopak bych řekl že v tom případě je potřeba nafoukat relativně hodně aby se ten flek v tom plášti neměl šanci pohnout i když zamáčknutý v tom hnusu z mlíka bude asu zabezpečený dost
Jasně jsem byl rád i za těch sedm km, kdybych to zkontroloval, tak jsem si mohl potom ušetřit tří km procházku.
kdyby jsi měl lepení tak jsoi zalepil tu duši a ten flek by to ty 3 km určitě vydržel, pravděpodobně by to vydržel i 30km :-)
Vozil jsem jednu duši, teď už i lepení a kousek starého pláště. Doufám že po té době lepidlo nevyschlo.
Ja preventivne Ferdus vyhazuju. Bohuzel je to dan za jistotu. Nove, pac malokdy, fakt malokdy je vyuziju. Vozim na delsi cyklocundry spolu s nahradni dusi. Jinak doporucuji uchovavat v lednici, NEOTEVRENE pak vydrzi veky (tak realne do 10 let urcite).
Spis je problem, ze treba ja mam lepici sadu v nejake brasne, ta po prijezdu leti nekam na hambalek, dalsi rok mam zase jiny setup s novym lepidlem, pac baleni posledni chvili a lonskou brasnu bych hledal pul dne. Pokud je tuba mesic v teple kupuju novou. Stoji to (momentalne netusim, 20 Kc?), ty prachy se zaplati kdyz vim, ze nezustanu nekde trcet.
Ve strucnosti: Ano, pri normal pokojove teplote vysycha. Ano, muze se potom stat, ze z tuby vyjde jen vzduch. Ale primarne se tu resi knoty a bezduse, reaguju jen na tu zminku o vysychani.
Záleží jak moc odolné pláště vozíš. Když máš dostatečně odolné tak je proříznutí vysoce nepravděpodobné a na jiné defekty stačí knot, takže duši potřebovat nebudeš.
Osobně teda vozím pumpičku i bombičku. Bombičku protože jsem línej případně foukat malou pumpičkou plášť od nuly a pumpičku kdybych náhodou chtěl jen trochu přifouknout (i nezávisle na defektech).
Presne tak
Vozil jsem maxiss ikon. Teď mám tufo xc 11 vypadají odolne. Duši radši nechám a přemýšlím nad kombi pumpou s Co2 bombicky bych použil jen na závody nebo kdyby mě nechtěla zaskočit patka
Akorát je blbý když do pláště strčíš duši a hned ji píchneš protože je plášť plnej trnů o kterých ani nevíš. :-)
Tomu se dá snadno předejít. Vždycky když jsem píchnul na duších, tak jsem projel prstama celou vnitřní plochu pláště a většinou se ta příčina našla (trn,hřebíček apod.).
Bavime se ale otom, kdyz das dusi do bezdusaku, kdyz vyndas dusi tak nemusis hledat v cele vnitrni plose, staci to misto, kdy byla doura : D
Nikoliv, bavim se o tom že je prostě jednodušší dostatečně odolnej plášť s minimálnim rizikem proříznutí a pak nemusíš vozit duši a kazit si ofpoledne patlánim se v zatmelejym plášti. Za posledních 6 let ~ 1800h jízdy co bezduše mám jsem nemusel plášť zouvat ani jednou.
Přesně tak. Nejčastější problém je právě v tom, že hodně lidí příliš řeší hmotnost plášťů a vozí příliš málo odolné na dané použití.
Jediné, co mi trochu štve, že ty odolnější pláště jsou vždy o něco méně pohodlné (i když se vozí nízké tlaky).
vsak to preci nerozporuju, nekde jsem dokonce psal naprosto to same co ted pises. odpovidal jsem nato, ze kdiz pichnes dusak, tak trn je presne na miste pichnuti, a pokud prilozis dusi k plasti, tak mas presne to misto kde je nebo byl trn
Ano vím, že primárně řešíme bezduše.
Jo a s tím přiložením duše k plášti k odhalení místa defektu, to je dobrý nápad. U duší jsem to vždycky během pár vteřin projel rukou, taky abych měl jistotu, že mi tam při výměně či lepení nedostal bordel.
A zkoušel jsi něco takového hledat v plášti který má za sebou 1500km jako bezdušák a je v něm 1mm silný potah z mlíka ? to je extra hnus, vozím s sebou sice latexové rukavice abych nebyl úplně zapatlaný, ale rád bych se tomu vyhnul. Duši mám přilepenou sucháčem k představci, ale za ty 3 roky co mám bezduše jsem ještě nikdy žádný defekt na vyjížďce neřešil tak mi to snad vydrží :-). Když jsem minule zouval zadní kolo tak jsem našel uvnitř přilepených 5 trnů z akátu, asi se časem úplně prožmoulal dovnitř a naplocho to bylo nalepené uvnitř pláště, defektu jako takového jsem si teda nevšiml.
Ano. Hnus je to vskutku velký, ale lepší než pak někde v lesích daleko od všeho řešit ještě tu píchlou duši.
je videt, zes to jeste nikdy nedelal :D
No argument pro bezduse, ze piclou dusi musim nekde v divocine lepit je fakt hodne usmevny. Dam novou, dofouknu a pokracuju do cile. Dusi pak v klidu doma zalepim. Ja chapu, ze bezduse jsou super, pro mnohe je to nostalgie a spousta by uz ani neumi sundat plast z rafku, ale to je vase chyba, blbost neomlouva. A i pokud, tak zalepit dusi netrva veky s tim, ze dusi musim samozrejme vytahnout z plaste. Znovu, zadna tragedie. 15 minut a jede se dal.
usmevne je, nelepit dusi pri prvni zastavce na cokoliv < pifko, kafco … >
zcela zásadní je že dokud jsem vozil duše tak to bylo 5+ defektů za sezonu, za poslední 3 roky s bezdušema přesně 0 defektů řešených na vyjížďce, následně při přezouvání ty nalezené trny uvnitř, tak že ne neměl jsem jen štěstí. Tu píchlou duši kterou tady řešíme je ten problém dávat novou duši při velkém defektu bezdušáku kdy nelze opravit jinak. Dáváš tam samozřejmě novou duši, ale pokud je ten plášť jetý půl sezony jako bezduše tak šance že je v něm nějaký trn nebo tříska která není přes povlak mlíka vidět je poměrně velká a potom budeš řešit tu píchlou duši
Toto nema smysl zkoumat a dale rozebirat. Nekdo nema defekty vubec bez ohledu duse bezduse kopyta podkovy a jiny resi defekty porad. Mam podezreni, ze to souvisi s kondickou jezdce, u tech s horsi kondickou jsou defekty caste. Ale je to vedecky nepotvrzene a docent Chocholousek take zaryte mlci.
Nejsii nahodou dezinfektor ?
“Dam novou, dofouknu a pokracuju dal do cile. Dusi pak v klidu doma zalepim”
Ty jí právě dofoukneš a hned píchneš, o ty trny, o kterých normálně na bezduších ani nevíš, přesně jak psal Novas
Já jsem tu proti ničemu ani pro něco neargumentoval :))
Jo, par odborniku na teoreticke experimentovani od klavesnice tady je, uz jsem take zaznamenal.
Vozim krom CO2 vše – duše,knoty,pumpičku i lepení.
Vozím vše, duši, knoty, pumpičku, lepení i bombičky, neboť mám spoustu kamarádů, kteří nevozí vůbec nic… Bohužel… Zase mám v případě potřeby zadarmo oběd a pivo :)
Edit: to všechno mám v batohu včetně lékárničky a vozím na každou vyjížďku…
Na jeden den: Knoty, CO2 a malou pumpičku.
Na vícedenní jízdu beru i duši, montpáky a lepení na duše.
uz jednou me duse zachranila s porizlym plastem, kde byl knot kratkej, respektive tenkej :) Plast se podlepil a s dusi se dalo jet dalsi 2 dny.. od te doby ji na delsi vylety vozim
Před sezonou jsem sundal pláště a obě zadní kola po sezoně (mám dvě sady ebike + bike) byly suchý, v předních tmelu dost. Vozím jak knoty, tak duši. Na foukání jen pumpičku (elektronickou+manuální), co2 jsem uvažoval, ale zatím nepořídil. Pokud je díra na knot, tak to dofouká pumpička (vyzkoušeno) a pokud to nedá knot, tak tam stejně letí duše a tu už pumpou v pohodě dofoukám a doservisuju doma, stejně to pak je většinou na výměnu pláště. Jinak sundat bezdušovej plášť v terénu fakt není úplně easy i doma jsem se s tím dost zapotil – jak sundat, tak nandat – doporučuju každýmu si to vyzkoušet, ať ví co ho pak venku čeká. Dle Murphyho zákonů platí, že když sebou člověk tahá všechen vercajk, tak ho potřebovat nebude, ale běda když si ho nevezme :)
Tak to jak moc se nadreš s bezdušovým pláštěm je otázka toho jestli nemáš volšové ruce a potom kombinace tolerancenrozměru plášť ráfek. včera jsem na Statusy nahazoval TufoX11 bez nějakého problému bezo montpák. Dílenská pumpa kterou jsem nahazoval pláště před tím to tentokrát nedala, tak že pomohl nejlevnější booster, bombička, na jednu bombičku v pohodě nahozeno, následně jsem nalil mlíko a úplně v pohodě. To že mlíko časem vysychá je známá věc, po celé sezoně nic divného že je to úplně suché
Volšový ruce mám, ale snažím se to zvládnout sám, v terénu jiné k dispozici nebudou :)
Ráfky DT Swiss FR 560 – pláště Maxxis Assegai. Fakt je, že zadní ráfky jsou dost zašpiněné od mlíka, skoky, šutry + nižší tlaky udělají své. Jeden plášť jsem nahodil dílenskou pumpou, další tři kompresorem.
Určite bych s sebou vozík bombičku, kdyby jsi někde chytil defekt a sundal jsi plast z patky tak ho zpátky malou pumpičkou nedostaneš, bombička by té mohla zachránit. To co se ti povede nahodit pumpou a co je potřeba kompresor je dané většinou kombinaci rafek plast. Na ty statusy šel RK taky dilenskou při použití mejdla. Ty XR11 pumpa ani náhodou, bombička úplně v pohode
Tufa jsem nahazoval dilenskou pumpou ale dal jsem tam napřed duši aby my jedna strana zaskočila
Kdyz uz je tu tohle vlakno, kde se resi opravy plastu. Kdo si jeste pamatuje na zelatinove ampule s lepidlem? Co vim byvaly bud zelene nebo hnede. To byla fakt jednorazovka, zavrit dost dobre nesly. Mnozstvi stacilo dost mozna i na opravu vsech kol nakladaku. Ja jsem to mel coby ditko v brasne Esky, pozdeji v 90. letech uz prisly klasicke tuby, na zacatku v udernickem mnozstvi tuby velikosti temer pasty na zuby, kupovali si to fetaci.
Jo to taky pamatuju :-)
v zelenejch byl benzin, lepidlo ve hnedejch :D jen pro upresneni
Stálo to 2 koruny ale záplaty moc nedržely
Špendlík k tomu na propíchnutí, po aplikaci špendlíkem zašpuntovat. Nic lepšího nebylo, vlastně jo teplé laty z tátovy Jawy
Tím se mně jednou pokoušel děda zalepit duši na Pionýru 22. Dopadlo to tak, že se duše propálila. Stěna duše pro motorku je prostě tlustší.
To se mi nestalo, dost to po zapálení prskalo.
lepsi byly to, ktere se primackly malou svorkou a zapalily :)
Taková anketní otázka, když dáváte knot do pláště, dáváte ho:
nepouzivam lepidlo, knot musi byt sam o some lepivy
na to mazání knotu lepidlem jsem narazil tady v nějaké diskuzi
tj mozny, nicmene zatim to drzelo vzdy bez lepidla, ale je dulezity mit v plasti mliko, kdyz knot vytahuju, tak predtim zakroutim tim aplikatorem jednou dokola abych uvnitr udelal neco podobnyho uzliku
když sem si nebyl jistej, jestli tam je vůbec mlíko, tak sem dával lepidlo.
Knit je napusteny lepidlem sam o sobe. Pokud by vysvhl, koukl bych, zda mam jiny. Kdyz ne – smula, lepidlo nevozim. Jen ru Pikaro sadu od Force. Prekvapive to udela dobrou sluzbu.
Ale moc zkusenosti nemam, za 5 let pouzito 1×.
Tak už mám vybráno snad bude foukat dobře
Vsechny pumpy od Zefalu staly za prd (co jsem mel).
Zkus spis Topeak, Lezyne atp.
proc zrovna tahle?
Je kombi normál plus co2 jestli máte typ na jinou kombi?
Kombi je vždy kompromis. Bombičky s aplikátorem a malou pumpu, dvoupíst, třeba Wella, vozím už dobře 15 let…
Dnes jsem prořízl bezdušový plášť. Nevozím je dlouho (od června) a tak s opravou nemám moc zkušeností.
Zatím jsem s ním měl jeden defekt, který ale zachytil tmel – nebýt krátkého syčení, ničeho bych si nevšimnul. Dnes ale prořízlý bok (cca 4 mm dlouhý řez).
Dotazy:
1. zkusil jsem aplikovat knot podle návodu (sada https://www.kupkolo.cz/…ada_z104142/): dírou protlačit pilník namazaný lepidlem (to šlo) a pak vidličkou přeložený a lepidlem namazaný knot. A to už nešlo – díra asi příliš malá, abych tam knot protlačil. Velká síla k zasunutí knotu nevedla. Nějaké tipy, co dělám blbě?
(Nakonec jsem sundal plášť a dal tam duši.)
2. Pro další opravu: Uvnitř pláště je vše potažené latexem (Caffé Lattex), bylo tam už jen minimum tekutého, většina zatuhla. Před další opravou – jak se toho latexu zbavím? Půjde to oškrábat? Jsou nějaké fígle či čističe? Nebo to jde dolů v pohodě? Vykašlat se na něj a nechat jej tam (fuj)?
3. Čtu tu, že prořízlé pláště se šijí. Čím? Obyč jehla+niť? Či jsou nějaké lepší prostředky?
Musím teda říci, že plášť (Tufo Thundero 40) mi přijde tak nějak náchylný. Dosud jsem vozil duše a různé noname pláště (naposledy Hutchinson Override), a opravu pláště jsem nějak nikdy nemusel řešit.
Zamáčknout slzu, vyhodit a dat nový plast, za tu práci to nestojí, bok je blbej. Šije se to kevlarovou niti, zkušenost nemám, těch ušetřených 1000kč za mě nestojí za to
Odmastit a očistit místo průřezu. Pak zkusit zašít, zkusil bych dyneema nit. Následně podlepit záplatou na pláště.
Alternativně zkusit podlepit záplatou ze starého pláště.
Pochybuju ze na boku bude ta záplata dlouhodobě držet, tam ten plast moc pracuje
Pravda, zkusil bych záplatu zalepit, zasít a ještě jednou zalepit větší záplatou zevnitř, to už je ale řádná prasarna ????
Dnes jsem rozdělal a pořádně v klidu prohlednul. Zvenčí to vypadá jako řez cca 4–5 mm, na rozhraní běhounu a bočnice (krajní ďubík vzorku). Zevnitř ale jen cca 2 mm otvor, asi od rašple od knotu, textilní vlákna v okolí vypadala dobře. Původní otvor možná byl ještě menší, jen vyschlé mléko to už nepobralo.
Dal jsem záplatu, přes ni přelepil starou duší, nové mléko, a uvidíme. Každopádně duši s sebou pro jistotu teď vozit budu.
Radši bych to foukal na menší tlak